WBEfl Opknapbeurt leidt tot commerciële 'uitbuiting' D, De woede van Spanjaard Francisco Barbero 'Bewustwording begint vaak pas bij 'n scheiding' De liters Vorir o< Honderc DUBT] Monumen ZATERDAG 30 NOVEMBER 1985 w. Kleine beurt Oncontroleerbaar Presidentschap Pijn verzachten Plat lullen Moeders Taboes Stom Amerikaans ZATERDAG 30 NO\ I Jeroen Brouwers is meeste foto's draagt I nog maar weerbarstig hem zo ziet afgebeelt I hoeverre Jeroen Bro I beeld een imago van verguizing, haat en roen Brouwers is ee I zijn boeken leest en na ieder interview we „Wat wil je nou eigt I worden"? Bij de les Ruzie om Vrijheidsbeeld OGENSCHIJNLIJK wekt de restauratie van het Vrijheidsbeeld slechts enthousiasme in de Verenigde Staten. De giften blijven toestromen, het werk vordert en de Amerikanen bereiden zich voor op een groot feest in juli volgend jaar - het moment dat het Vrijheidsbeeld 100 jaar bestaat. Maar er zijn wat onvolkomenheden in dit patriottisch elan. In de pers en zelfs ook in het Congres worden vraagtekens geplaatst bij de overdreven vercommercialisering van het Vrijheidsbeeld en bij de persoon van Lee Iacocca, de grote man van het Chrysler-concern en hoofdverantwoordelijke voor het restauratieproject. EEN VAN de scherpste aanvallen op de restauratie van het Vrijheids beeld is gedaan door het blad The Nation. In een polemisch artikel be schuldigt The Nation deze maand de door Chrysler-baas Iacocca ge leide stichting ervan het Vrijheids beeld 'aan het volk te hebben ont nomen en het aan het grootkapitaal te hebben uitgeleverd'. Het blad schrijft dat de grote Ameri kaanse bedrijven niet uit liefdadigheid de voornaamste geldschieters zijn geworden maar om op beschamende wijze winst te maken door gebruik te maken van dit nationale symbool. De geldinzameling om het standbeeld te restaureren doet denken aan de finan ciering van de Olympische Spelen in Los Angeles vorig jaar: Voorrang aan het particulier initiatief, een oproep aan Het in steigers verpakte Vrijheidsbeeld: goed voor een nationale rel in de VS. grote bedrijven die zich in ruil voor een bijdrage van 3 tot 10 miljoen dollar in hun reclamecampagnes mogen sieren met de titel 'officieel sponsor'. Ruim 80 bedrijven hebben aan de op roep gevolg gegeven. Gevolg ervan is dat het Vrijheidsbeeld nu overal verkocht wordt: op fototoestellen, op kisten met graan, op een bier-etiket, op auto's, T- shirts en asbakken. Volgens de personen die met de restauratiewerkzaamheden zijn belast, is het geld van de grote be drijven onmisbaar. Aanvankelijk ging het om een kleine opknapbeurt van het beeld. Men schatte de kosten op ongeveer 20 miljoen dollar en men ging er van uit dat een collecte onder de bevolking voldoende zou zijn om dat geld bijeen te brengen. Het pro ject nam evenwel kolossale vormen aan toen besloten werd om ook Ellis Island op te knappen. Daar zijn in de loop der tijd zo'n 17 miljoen immigranten opge vangen alvorens ze werden toegelaten tot de VS. Lee Iacocca reageert als volgt op het verwijt dat Vrijheidsbeeld en Ellis-Island samen worden aangepakt: „In drie jaar hebben scholieren me vier miljoen dollar aangeboden. Maar ik kan niet eindeloos wachten. Ik had 230 miljoen dollar no dig". „De door ons uitgekozen sponsors zijn serieuze bedrijven. We staan voortdu rend met hun in contact teneinde de goede smaak te laten prevaleren", aldus Iacocca. De stichting die door Iacocca wordt geleid, is pas dit jaar door de Amerikaanse overheid erkend als de enige organisatie die geld mag inzamelen voor de restauratie van het Vrijheids beeld. Iacocca stelt zich overigens niet tevre den met het tekenen van binnenkomende cheques. Hij laat geen gelegenheid voor bijgaan om zijn rol in deze historische onderneming te onderstrepen. Het De mocratische Congreslid Bruce Vento be schouwt het project intussen als 'oncon troleerbaar'. De stichting hoeft naar zijn mening 'aan niemand verantwoording af te leggen'. Een op zijn verzoek ingesteld parlementair onderzoek is thans gaande. Wat betreft de rol van de regering wordt er in Washington op gewezen dat het ministerie van binnenlandse zaken, dat zorg draagt voor Amerikaanse monu menten, toezicht heeft bedongen op de restauratie van het Vrijheidsbeeld. Dat toezicht gebeurt door een speciaal inge stelde commissie die onder leiding staat van Lee Iacocca. De commissie is in de afgelopen drie jaar driemaal bijeengeko men. Iacocca, de kleurrijke zoon van Ita liaanse immigranten en auteur van een autobiografie waarvan er meer dan 2 miljoen exemplaren werden verkocht, Precisiewerk op de de uitgestrekte arm van het Vrijheidsbeeld. Werklui zetten de op nieuw met bladgoud beklede fakkel op zijn plaats. - fotos ap Richard Rovsek, die per maand een sala ris van 50.000 dollar ontving, heeft voor zijn klant een bepaald aantal grote on dernemingen aangetrokken die het pro ject sponsoren. Na beschuldiging van een onzuivere vermenging van belangen heeft Iacocca vorig jaar discreet zijn ban den met Westport verbroken. gaat er prat op dat hij het automobiel- concern Chrysler van het faillisement heeft gered. Het is een publiek geheim dat Iacocca het bovendien goed kan vin den met het Witte Huis. Het televisienetwerk CNN merkte kortgeleden op dat zijn image als redder van het Vrijheidsbeeld evenals dat van de redder van van Chrysler hem geen windeieren zal leggen bij zijn ambitie voor het presidentschap. Voor het tijd schrift 'The nation' is het duidelijk dat de restauratie van het beeld slechts een 'Iacocca-show' is. Een ander onderdeel van de polemiek zijn bepaalde commerciële praktijken rondom de restauratie. Voor de marke ting van de gehele operatie heeft de stich ting de firma Westport in de arm geno men. Het bedrijf dat wordt geleid door Een gerechtelijke kwestie illustreert hoe het Vrijheidsbeeld wordt belaagd. Het biermerk Budweiser heeft een recla mespotje gemaakt waarop bouwvakkers bezig zijn op de steigers van het beeld. De stichting die de restauratie in handen heeft, heeft echter het concurrerende biermerk Stroh als sponsor en is naar de rechter gestapt met de eis dat het televi siespotje van Budweiser wordt verboden. Een rechter in New York heeft de eiser echter in het ongelijk gesteld omdat het Vrijheidsbeeld een algemeen eigendom is. (AFP) 'E LEVENSLUSTIGE Spanjaard Francisco J. Barbero kwam in 1968, na omzwervingen in Europa, in Nederland terecht. Hij was leraar filosofie, psychologie, ethiek en Spaans aan 'het beste gymnasium van Barcelona'. Door een samenspel van politieke, economische en familiale omstandigheden vestigde hij zich definitief in Nederland. „Ik zocht mezelf volledig als mens. Amsterdam leek me het einde. Maar het was heel moeilijk. Ik heb er voor het eerst in mijn leven als man gehuild. Het is nog steeds moeilijk Hij studeerde in Amsterdam op de sociale academie en ging zich verder bekwamen als psycho therapeut. Nu is hij als zodanig verbonden aan de psychiatrische afdeling van het Elisabethgasthuis in Haarlem en aan een lerarenopleiding in Amsterdam. Hij schreef, in het Nederlands, nu het boekje 'EENZAME WOEDE- AFSCHEID VAN EEN RELATIE' (uitg. Novelle-18.90). Een collage van teksten, opgetekend uit praktijkervaringen. Teksten om over te denken. In zijn Amsterdamse flat hebben we dat hardop met hem zelf gedaan. Door Henk Egbers „VEEL MANNEN en vrouwen be vinden zich in deze situatie: 'Ik houd van mijn partner. Toch voel ik me alleen! Hoe kan dat nou...?' Naar aanleiding van hetgeen ik daaromtrent in mijn werk èn per soonlijk meemaak heb ik 'Eenzame woede' geschreven. Echte bewust wordingsprocessen komen vaak pas op gang bij 'n scheiding. In het alge meen gesproken heb ik dit boekje geschreven voor mensen die een dergelijke beslissing moeten doen", aldus Francisco Barbero. Hahaha Francisco lacht vaak en luid. Maar dan is deze therapeut met zijn Spaanse bloed weer heel serieus en bewo- gen-bezorgd. „Ik maak geschiedenis; ob jectief bekeken. Waarschijnlijk ben ik de eerste Spanjaard die boeken in het Ne derlands schrijft", zegt hij. Tachtig procent van zijn cliënten be staat uit Nederlanders; de rest zijn Span jaarden, Turken, Marokkanen, Egypte- naren, Argentijnen, Chilenen Francisco" „Ik probeer de mensen aan te raken door hun culturen heen. Die cul turen zeggen me niks. Als iemand zegt: 'Ik ben een Turk', zeg ik: 'Man, ik heb een pik, net als jijwat doe je ermee? Ik probeer te praten van man tot man. Een Turkse vrouw laat ik uitpraten als vrouw, met menstruaties, frustraties, weerzin en verdriet. Wat voel je èls vrouw. Cultuur-verschillen zijn voor mij geklets. Dat is het creëren van nieuwe deskundigen. Krankzinnig. Waarschijn lijk schrijf ik ook daarover een boekje. Ja, ik heb een vakopleiding gehad, maar ik praat niet vanuit mijn opleiding (gut, wat weet die man véél!), maar vanuit mijn ervaringen als mens; vanuit mijn oprechtheid". In het voorwoord schrijft hij: „In Een zame Woede heb ik geprobeerd zonder enig psychologisch jargon de pijn van de onmetelijke wond die een scheiding ver oorzaakt te verzachten". En hij zegt: „Het is afschuwelijk als het moment komt dat je moet beslissen, omdat de an der niet beslist; als je zelf slachtoffer dreigt te worden van een situatie waarin de ander het proces tegenhoudt; je tot lo comotief maakt van de huwelijksstrijd en er geen sprake meer is van gelijkwaardige partners. Natuurlijk is er storing van weerskan ten (in de interactie). Vaak ben je moe van het praten. Maar het gaat erom hoe je je voelt". Een dagboeknotitie uit het boek: „Soms vraag ik me af, wat meer of wat anders ik zou kunnen doen om de af stand tussen jou en mij te verkleinen. Ik denk dat ik de grenzen van mijn mense lijke mogelijkheden reeds overschreven heb en dat doet innig pijn; ik zie hoe al mijn goede bedoelingen, al mijn oprechte inspanning, in de zee van jouw stilte val len om in het niets te verdwijnen, terwijl ik ervan overtuigd ben, dat wij alleen maar met elkaar pratend kunnen groeien tot een echt menselijk bestaan Francisco: „Praten is niet alleen maar alles zeggen. In huwelijken die pratend ten onder gaan is enkel sprake van ver balisme. Alleen sprake van meedelen in plaats van delen. Hele nachten met el kaar praten is vaak geen praten, geen de len, meer maar in heel mooi Nederlands: 'elkaar plat lullen'. De trots van het ge lijk willen hebben voert de boventoon. Hè, hè, ik heb gewonnen! Dat gaat vaak zo. Dat gaat dan fout. Echt praten geeft kansen om elkaar anders te leren zien. Tast grenzen af. Ga je daaroverheen dan ben je een overrijder. Aan de grens zeg je: hier ben ik. Kom maar. Ik denk dat ik jou misschien niet op alle gebieden van je leven kan begrijpen, maar ik houd nog steeds van je. Dat!" „Kijk, mijn vader was in het Spanje van Franco een fascist. Maar ik had en heb nog steeds een groot respect voor hem. Ik houd van hem. We discussieer den langdurig. Ik ben het niet met hem eens. Maar hij respecteerde mij en ik hem. Ik kocht dan een flesje cognac, maar hij mocht niet drinken van mijn moeder. Ik aan de cognac en hij aan de koffie. Mijn moeder was de echte fascist. Zij probeerde steeds haar mening door te drukken als DE waarheid. Mijn vader was een slippendrager zonder broek aan. Hij had het slipje van mijn moeder over genomen. Een van de drie boeken die ik op stapel heb staan, gaat daarover." „De geschiedenis van de katholieke moeder is nog nooit geschreven", aldus Francisco. „De invloed van de rooms-ka- tholieke moeder op de opvoeding van de moderne man is krankzinnig. Mannen werden fascistisch of nazistisch door steun en aanmoediging van de vrouwen, anders zouden er nooit zoveel gekomen zijn! Mijn moeder wees mijn vader, die van origine jood was, altijd op zijn ka tholieke verplichtingen. Die vrouwen zelf zijn in hun opvoeding nooit aangespro ken op hun kritische vermogen, maar op gehoorzaamheid. Ze heeft zich neerge legd bij de bevelen van de priesters, de paus, hun geloof, de angst voor het hier namaals In mijn vorige boek (Tussen Hemel en Zee - 1982) speelt dat beeld van de r.-k. moeder een rol. In Eenzame Woede is de rol van 'het behoren' - die daarmee samenhangt - geaccentueerd". Francisco ziet de mensen uit zijn prak tijk voor zich: „Ik denk, dat we allemaal eenzaam zijn. We zoeken steun. En dan zoeken wij het paartje. Dat is het nare, want dan gaan we voldoen aan verwach tingen van een maatschappij. Ja, aan beelden van romantische liefde; aan beelden uit de christelijke opvoeding: je moet een man/vrouw hebben. Gezin netje bouwen. Kinderen hebben. Dat is het! En dan begint juist de ellende. Dat wordt niks. Iets anders is: 'Ik houd zo veel van haar, want ze is mooi, lief. heeft iets herkenbaars, zodat ik samen met haar iets wil doen in het leven in plaats van: 'Ik moet een partner hebben, anders ben ik niemand „Nee, dat is geen praten vanuit een Spaanse situatie. Het klinkt mogelijk vreemd, maar de invloeden van de r.-k. moeder-opvoeding - overheerst door angstgevoelens - die ik persoonlijk in Spanje meemaakte, kom ik in Nederland vooral tegen (in haar gevolgen) in de ar beidersklasse. Mensen uit hogere be roepsopleiding zijn vrijer. Vrouwen uit die hogere beroepsopleiding weten heel goed wat masturbatie is en hebben op dat punt in het algemeen geen schuldge voel. Vrouwen uit het arbeidersmilieu weten er weinig van en zitten vaak wel met taboes en schuldgevoelens. Zo kun je ook niet zeggen dat het machismo alleen in de Latijnse landen bestaat. In Neder land evenzeer. Ik ken hier ook mannen met joekels van auto's, waarvan de vrouw voor hen de deur openmaakt. Hij is de baas! De relatie die de man met zijn vrouw heeft, hangt trouwens samen met de relatie die hij weer met zijn baas heeft. In het hoofdstukje 'Voornemens' geef ik daarvan een weerspiegeling. „Je ziet een man, die het niet langer meer pikt, krui pen voor zijn baas. 'Eenzame Woede' bestaat uit een col lage van poëtische gedachten, ver haaltjes, notities etc. „Met alles wat te maken heeft met mijn visie op de mens. En een mens kun je niet via een definitie samenvatten. Een mens is voortdurend in beweging. De vorm van dit boekje hoort bij het gevoel van je telkens in an dere situaties bevinden", aldus Francis co. Nee, hij is het niet eens met die Ameri kaanse theorie, dat huweüjken vooral be heerst worden door en ten onder gaan aan machtsstrijd tussen man en vrouw. „Dat is een stomme Amerikaanse rede nering. Als je van iemand houd hoe kun je dan streven naar meer macht over de ander. Dat kan niet. Dat er machtsstrijd bestaat, wordt door mij niet ontkend. Helaas. Maar het breken van een relatie heeft meer te maken met een gebrek aan acceptatie van de ander zoals hij/zij is. Je hebt dan vooral de ander gezocht om je zelf waar te maken. Op dat moment breng je jezelf al in een machtspositie. Je moet uitgaan van wat je voelt voor de an der en hoe hij/zij daarop reageert. Het kan zijn dat de een meer weet dan de an der. Op bepaald gebied. Er ontstaat geen machtstrijd als je dat bij elkaar (h)erkent en accepteert. Je bént dan immers niet méér", aldus Francisco. 'Morgen zal de dood nog een keer on dergaan en van het leven en de dood hebben wij opnieuw geen verschil ge maakt', staat geschreven. Wat bedoelt Francisco? „Die stomme discussies in Nederland! Praten over alles. Een beslis sing wordt nooit genomen! De échte be slissingen worden genomen door een kliekje mensen. We praten over één pro cent huurverhoging; vertaald in centen, zo'n twee, drie gulden per maand. Dat is toch waanzinnig! Maar ellenlange dis cussies en partijpropaganda op de tv daarover! Kom nou! Maar deze mentali teit ziekt ook in de relaties. Machteloos heid is de tol die je daarvoor betaalt. Er is geen groei meer. Een van beiden vindt dat wel lekker. Daar zit je dan! De een gaat denken: ik ben goed en de ander is fout. Zelfrechtvaardiging. Niemand kan meer toegeven en daarom komen er scheidingen. Ik zeg altijd: het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar hoe je samen iets wilt bereiken. Hoe eerlijk praat je mét elkaar en niet tegen elkaar", betoogt Francisco. Ik vraag hem: Ligt de nadruk niet erg op het 'wij' in jouw boek, zodat de indi vidualiteit van man en vrouw wordt on dergespit? Reactie: „Ik kom uit een cul tuur waar het 'wij' centraal staat. Een wij-cultuur. Hier in Nederland is het al lemaal ik, ik, ik, ik. en de rest kan stikken. Dat kan een rol gespeeld heb ben. Als je echt van iemand houdt wil je met zo'n iemand iets samen doen en dan heb je te maken met een 'wij'. De maat schappij reageert daar ook zo op. 'Jullie zijn zo hef, sympathiek' etc. En na een scheiding hoor je vaak: 'We dachten dat jullie zo gelukkig waren!' Je krijgt geen kans 'ik' te zijn 'Uit haar dagboek' (citaat): „Hij speelt opnieuw de rol die hem het beste past: die van de vagebond, de eenzame schrij ver die altijd zijn blocnote bij zich draagt om aan al de droge tranen van zijn exis tentie een nieuwe taak te geven, namelijk de functie van de weerspiegeling, oftewel de nieuwe trend der onnozelaars, zodat een ieder die zijn verhaal leest, zich daarin kan herkennen Francisco Barbero: „Zo maak ik me zelf bespotteüjk. Ik probeer duidelijk te maken hoe erg welzijnswerkers of thera peuten bezig zijn als ze zeggen: je moet iets doen waardoor die ander zich her kent. Het gaat me niet om herkennen; wel om aan te voelen, in te voelen, crea tief bezig te zijn met de vraag: wat wil je eigenlijk? Vragen te stellen aan jezelf. Als een hond blaft naar een andere hond herkent hij hem en blaft terug. Dat heeft niets te betekenen, maar in Nederland noemen we dat 'emancipatie'. Maar wan neer je de hond roept en hem leert een pootje te geven, hem iets leert, dan ge beurt er iets." Door Gerat Misschien gaan de frust I ties, waarmee Jeroen Bi wers op ongeregelde tij der met veel woordgebulder zijn omgeving af stormt, de zer ook wel helemaal geen aan. Misschien zijn ze al maar bestemd voor mei Kousbroek, Goedegebuure Weverbergh. Een andere gelijkheid is natuurlijk dat roen Brouwers nu eeni oorlog met zijn literaire reld nodig heeft. Gewoon dat hij al van kindsaf aan lastpak is of omdat hij kindsaf aan een heel geve mens is, die op roem en wondering onzeker en op guizing en vergetelheid tu lent reageert. „Ik ben een van vijf gebleven" zegt zelf. In zijn boek 'De litei wereld van Jeroen Brouv probeert Johan DiepstraU achterhalen welke invloe motieven, mythes, angste frustraties doorklinken ir werk van Jeroen Brouwer Praten met Jeroen B wers over zijn literaire en literaire oorlogen lijkt een heidens karwei. Oo omdat daartoe al zovele gingen zijn ondernomen, han Diepstraten toont zi( deze interviews de man d: de les blijft, die zich ook dege heeft voorbereid, Door Dirk Vel lenga In zijn nieuwe, wederom numentale roman 'De r van het ciderhuis' laat Irving nu eens geen bere draven en de hoofdpers gaan ook niet naar Wenei boek speelt zich af in de Maine, waar de sfeer val oude Engeland hangt: het mistig en koud en de lui zilt van de zee. John Irving houdt nu maal van 19-de eeuwse s< vers als Dickens en Hard hun helden laten worstel barre decors. Een groot van het boek speelt zich een weeshuis, waar 'I Copperfield' en 'Jane Eyr speld worden, en de sf< eerder Engels dan kaans. In de heuvels van plaatst Irving personer voortdurend aanlopen hoogst onplezierige zaker van de drijfveren va schrijver is 'het onaange begrijpelijk maken' en h bruikt daarvoor het n van de 'eerlijke overdijvi Het draait om twee h personen, dokter V! Larch en de weesjongei mer Wells. De dokter pionier op abortus-gebie helpt vrouwen kostelo zijn weeshuis-annex-kl maar wel in het geheim, abortus is strafbaar. Hij zich helemaal aan de ope en aan de wezen, die ii wereld even ongewens als de vruchten die vooi worden afgedreven. Larch slaapt nauweli; laat zich verdoven door om regelmatig weg te di Hij hecht zich zeer a: weesjongen Homer Well; wie maar geen geschikt ezin gevonden kan w Homer wordt de vertri ling en de assistent v dokter. Hij krijgt Gray's tomie' te lezen en mag d legaal, actief worden o disch gebied. Tenslotte verlaat dan toch het weeshu Cloud's. Hij vetrekt m jonge stel Wally en naar de appelkwekerij ouders van de jongen ei daar een aantal jaren pl Als Wally de Tweede u Inez van Eijk en Rudi helden uit de Nederl Uitg. Agathon Weesp. Honderd beroemde en personnages uit de hel Vlaamse literatuur ki sende wijze tot leven vc dat de auteurs "Inez Wester hebben opged; Daar bestond reeds een personages du roman fi Via een 'vragenlijst' personages uit de verf. tegorieën zijn: naam, b

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 28