ACHT FILMS IN FILMHUIS BREDA Kardinaal terug naar Spaanse geboortegrond ook in de BIOSCOOP 4Gotcha': scholier in spionagezaken STAAT DER NEDERLANDEN Jefdadigh Chevy Chase als dolle journalist in 6Fletch9 7% LENING 1985 Assistent onthult maar weinig over Fassbinder 'PADRE NUESTRO WOEDE OM de nationaal-socialistische vernietiging van de Duitse cultuur en identiteit en wanhoop om onbereikbaar levensgeluk wa ren de belangrijkste drijfveren van Rainer Werner Fassbinder. Hollywood Tijdgebonden ■■■■■■- VRIJDAG 29 NOVEMBER 1985 T2 PAGINA GIDS 1 IIJDAG 29 NOVE NEDERLAND 1 Bod as de Sangre flamencofilm van Carlos Saura BELGIE NED 2 Suske en Wiskt Appie Happie Van onze film redactie TWEE VAN Spanjes grootste acteurs, Fernando Rey en Francisco Rabal, spelen twee broers in 'Padre Nuestro' (Onze Vader) van de Spaanse regisseur Francisco Reguerio. Rey is een Spaanse kardi naal, die- al dertig jaar in Rome verblijft en van de paus naar zijn Spaanse geboorte grond mag, omdat hij zijn einde voelt naderen. Hij wil daar orde op zaken stellen, zijn erfenis regelen en zijn schuldgevoel kwijtraken. Daar is wel reden toe, want op zijn landgoed heeft hij inder tijd zijn dienstmeisje zwanger gemaakt. Zij is intussen al grootmoeder van zijn klein kind. Zijn familie is niet bepaald gecharmeerd van zijn komst. Zijn moeder neemt hem nog altijd kwalijk dat hij het niet tot paus bracht. De herder, die met de moeder van zijn doch ter trouwde, pleegt zelfmoord. Hij wil zijn impotente broer (Francisco Rabal) met deze dochter laten trouwen, zodat hij haar met een gerust hart zijn erfenis kan nalaten. Zij is echter een doorgewinterde hoer, die zich La Cardinala noemt, tot opwinding van haar klanten. De kardinaal gaat zegenend door zijn geboortedorp in de hoop de zonde te kunnen be slechten. Hij doopt ook nog zijn dochter, voordat hij over- Een scène uit 'Padre Nue stro' met Fernando Rey als kardinaal met zijn broer, Francisco Rabal. lijdt. Je vraagt je af of derge lijke verhoudingen nog be staan op het Spaanse platte land, dat overigens wel sfeer vol is geschilderd door de re gisseur. Deze noemt zich een geestelijke afstammeling van Bunuel. Regueiro had sinds 1975 geen film meer gemaakt, om dat hij te lijden had onder de censuur van het Francobe wind en daarna geen geld meer ter beschikking kreeg. Zwaarwichtig heeft hij 'Padre Nuestro' niet gemaakt, want kennelijk was het de bedoeling om de schijnheiligheid van naïef geloof en katholieke kerk aan de kaak te stellen. Burgerlijke moraal en zonde worden enigszins satirisch be handeld in dit klein opgezette verhaal. 'Padre Nuestro' van Fran cisco Regueiro. Cinésol 2 in Breda. Terugblik op het levenswerk van Fassbinder Door Marjan Mes Op 10 juni 1982 verloor Duitsland zijn geniale regis seur aan een overdosis drugs; verdovende middelen die hij gebruikte om onafgebroken films en theater te kunnen maken, waarin hij steeds op nieuw poogde om iets van het na-oorlogse Duitsland en van zichzelf te begrijpen. Hij was pas 36, maar liet een oeuvre van ruim veertig films, een groot aantal toneelstukken en hoorspelen na. Filmhuis Con cordia Breda vertoont acht Fassbinder-films in de maand december en één film 'Kami kaze', waarin hij de hoofdrol speelt. Ongetwijfeld is Fassbinder een van de meest eigenzinnige cineasten van de jaren zeven tig geweest. Hij wist opzichtig melodrama en opzettelijke kunstmatigheid te koppelen aan een emotionele spelregie, waardoor je als kijker geroerd mee kan leven met de perso nages. Zijn eigen stijl - kunst matige vorm en metaforische gebeurtenissen - is uit duizen den te herkennen. De woede jegens de bekrompen Duitse burgermaatschappij met haar veroordeling van minder heidsgroeperingen kreeg be gin jaren zeventig gestalte in realistische films met een me lodramatische verheviging van de werkelijkheid, zoals 'Handier der Vier Jahreszei- ten' en 'Angst essen Seele auf'. Daarin spelen doodgewone burgers een hoofdrol, maar de destructieve kracht van rela ties tussen mensen kreeg er al mytische proporties in. In de jaren zestig had Fass binder een anti-theatergroep in München geleid; een collec tief, dat hij zeer autoritair zijn ideeën oplegde en dat daarom ook uiteenviel. Hanna Schy- gulla was toen een van zijn ac trices. Zij zou later in zeer veel films van hem opduiken, niet omdat zij zo geweldig acteer de, maar omdat hij haar ver vreemdende persoonlijkheid goed kon gebruiken voor zijn eigen doeleinden. Vooral in de films, die na een verblijf in Hollywood in 1977, zouden ontstaan, werd Schygulla belangrijk. Toen concentreerde Fassbinder zich helemaal op de jongste ge schiedenis van Duitsland en dat leverde ondermeer de 14- delige televisieserie 'Berlin Alexanderplatz' op, met Schy gulla en Barbara Sukowa, 'Lili Marleen' over een collabore rende Duitse zangeres, 'Die Ehe der Maria Braun' en 'Lo la', alle met Schygulla of Su kowa als de representantes van een opportunistisch, Duitse moraal. Het Duitse nazi-verleden stond dan wel centraal, maar het echte engagement van Fassbinder gold toch de indi viduele mens, tevergeefs zoe kend naar liefde en geluk. Zijn eigen homoseksualiteit, mis schien biseksualiteit, ge bruikte hij in een groot aantal zeer pessimistische, maar niettemin ontroerende films, zoals 'In einem Jahr mit drei- zehn Monden'. Net als in al zijn andere belangrijke films stond daarin de afhankelijk heidspositie van de verliefde centraal. Het is die afhanke lijkheidspositie, die de trage die van veel geliefden bij Fassbinder vormt. Fassbinder gold als de ge desillusioneerde kunstenaar van de generatie van 1968, die zich slechts pessimistisch kon uitdrukken over de Duitse maatschappij en de mens in het algemeen. Het ging hem daarbij vooral om het gevoel: 'het verstandige interesseert mij niet', zei hij. Over zijn krankzinnige produktiviteit merkte hij op: „Het moet een bepaalde ziekte zijn of een po ging om met deze ziekte in het reine te komen en het is na tuurlijk ook een poging om mezelf een beetje beter te be grijpen." Als een waanzinnige werkte hij onafgebroken door, zich energie verschaffend met ver dovende middelen. Hij werd de 'schrik van de burgerij' door zijn woeste bohémien bestaan, waarin hij soms openlijk zijn homoseksualiteit bekende en dan weer plotse ling trouwde; met Ingrid Ca- ven, de Dietrich-achtige zan geres-actrice, die ook in veel van zijn films optrad. Het hu welijk duurde maar even. Het valt te betwijfelen of alle films van Fassbinder de geschiedenis in zullen gaan als meesterwerken. Sommige zijn stellig te tijdgebonden, andere - vooral die waarin het ver haal voor velerlei uitleg vat baar is - zullen misschien de tijd doorstaan. Daarover kan pas worden geoordeeld als we vele decennia verder zijn. Donderdag 5 en vrijdag 6 december: 'Mutter Kusters faht zum Himmel' uit 1975. Brigitte Mira speelt een wedu we, die door communisten Rainer Werner Fassbinder. - FOTO ARCHIEF DE STEM wordt misbruikt voor propa gandadoeleinden als haar man, een arbeider, zijn chef en zichzelf vermoord als protest tegen de arbeidsomstandighe den. Aangrijpende film over de sensatiezucht van een be paald soort Duitse pers, die slachtoffers maakt. Met o.a. Ingrid Caven en Margit Car- stensen. Zaterdag 7 en maandag 9 december: 'Faustrecht der Freiheit' uit 1975. Een tragi sche homo-geschiedenis, die opgevat kan worden als maat schappijkritiek. Een jonge ar beider wint in de lotto een mil- joen, maar rijke homovriend jes laten hem barsten zodra hij leeggeschud is. Dinsdag 10 en woensdag 11 december: 'Die Dritte Genera tion' uit 1979. Een aanval op het politieke denken van Westduitse terroristen. Een rijke Amerikaan wordt ont voerd door uit gegoede krin gen afkomstige, linkse activis ten. Met o.a. Harry Baer, Mar git Carstensen, Eddie Con- stantine en Hanna Schygulla. Donderdag 12 en vrijdag 13 december: 'Despair' uit 1978 over een Russische emigrant; een chocoladefabrikant, die in 1930 met zijn vrouw in Berlijn woont. Hij wil zich van zijn eigen gestoorde persoonlijk heid ontdoen en vermoordt een zwerver die op hem lijkt om vervolgens diens identiteit aan te nemen. Dirk Bogarde speelt de hoofdrol in deze Frans-Duitse coproduktie, die fraai vorm is gegeven met uit gekiend camerawerk, maar iedere warmte mist. Zaterdag 14 en maandag 16 december: 'Die Sehnsucht der Veronika Voss' uit 1982. Een bizarre zwart-witfilm over een vrouw, die in de jaren der tig een gevierd actrice was en nu zwaar is verslaafd. De film won de Gouden Beer in Ber lijn twee maanden na het overlijden van Fassbinder. Dinsdag 17 en woensdag 18 december: 'Kamikaze' van Wolff Gremm uit 1982, waarin Fassbinder de (hoofd)rol speelt van inspecteur Jansen, die een bommelding in het ge bouw van een uitgeverscon cern onderzoekt. De pessimis tische rol is hem op het lijf ge schreven. Hij vertegenwoor- digtd de macht en de onmacht van de staatkundige overheid. Het betreft de verfilming van een roman van Per Wahlöö over een futuristisch Duits land, waarin een negatieve le venshouding verboden is. Veel raadsels blijven onopgelost in deze thriller zonder verhaal structuur. Jammer dat Fass binder hem niet zelf heeft ge regisseerd. Gremme probeert diens camera-opvattingen vergeefs te volgen. Donderdag 19 en vrijdag 20 december: 'Effi Briest' uit 1974. Een mooie zwart-witver- filming van de ontroerende roman uit 1895 van Theodor Fontane over een warmbloe dige vrouw uit de hogere krin gen, die getrouwd is met een stijve, vormelijke carrièrema ker. Haar overspel wordt een zwaarmoedig noodlot. Met Hanna Schygulla en o.a. Karl- Heinz Böhm. Zaterdag 21 en maandag 23 december: 'In einem Jahr mit dreizehn Monden' uit 1978. Volker Spengler speelt erg ontroerend een door zijn moe der verstoten transseksuele man, die zelfmoord pleegt na allerlei trieste omzwervingen waarbij hij het geluk hoopte te vinden. Ook door zijn vroegere vrouw en hun dochter wordt hij verstoten. Een emotionele kritiek op de welvaartmaat schappij, die tot de beste films van Fassbinder gerekend kan worden. Met o.a. Ingrid Caven, Elisabeth Trissenaar en Eva Mattes. Vrijdag 27 en zaterdag'28 december: 'Lili Marleen' uit 1981. Melodramatische kitsch over een collaborerende nazi zangeres (Hanna Schygulla), die met haar liedje 'Lilli Mar leen' beroemd wordt bij de eigen Duitse troepen zowel als bij de geallieerden. De film is gebaseerd op het leven van de bestaande zangeres Lale An dersen. De tragiek komt dwin gend over ondanks de roze rode filmschijn. De voorstellingen zijn tel kens om 19.30 en 22.00 uur in Filmhuis Concordia, van Coothplein in Breda. The Breakfast Club' gaat ver der in Cinesol 3 in Breda: boeiende film over een groepje scholieren, dat tijdens een strafzaterdag nader tot elkaar komt. Allen voelen zich tekort gedaan door hun ouders. 'Crimes of passion' is de nieuwste film van Ken Rus sell, met Kathleen Turner en Anthony Perkins. Kunst, soft- porno en veel kitch. De film is te zien in De Koning van En geland. In diezelfde bioscoop is ook nog 'Paul Chevrolet', de low budget-produktie van Pim de la Parra te zien. Quel- lin 2 in Antwerpen toont al de bejubelde film 'Ran' van Akira Kurosawa. Casino 2 in Breda grijpt weer eens terug naar een oudere succesfilm: 'Silkwood' met Meryl Streep als een werkneemster van een pluto- niumfabriek, die actie voert tegen radio-actieve besmet ting. Zelf raakt ze besmet en krijgt (door moord?) nooit de kans om een krant haar ver haal te doen. Gebaseerd op ware gebeurtenissen. De film schildert indringend het be staan van lower class Ameri kanen, begeleid door country western muziek. Regie: Mike Nichols. Casino 3 in Breda prolon geert de reprise van de mee slepende Franse film 'Les uns et les autres' van Claude Le- louch. Drie generaties in vier wereldsteden tussen 1936 en 1980. Muziek en dans vormen een bindend element. In Theater Achterom in Breda draait op donderdag 12 december 'Swingtime' en 'Ca refree'; twee musicals uit de jaren dertig met Fred Astaire en Ginger Rogers. Schitterend, virtuoos danswerk van een le gendarisch duo, dat in de films uiteraard verliefd op elkaar is. Maar dat is van minder be lang. In de eerste film zit As- taires befaamde Mr. Bojang- les-nummer. De muziek van 'Carefree' is van Irving Berlin. 'Kaos', de poëtische film van de gebroeders Taviani, draait op woensdag 11 december in De Botte Hommel in Bergen op Zoom en op 12 december in Filmhuis Roosendaal. Vijf wonderlijke verhalen van Pi randello over in de Siciliaanse historie gewortelde mensen. <elevizier van de AVRO Ier waarop liefdadigh jagen al dan niet aan h en rapport van de Co prekken met politici, endsen en met een ve enbond. 19.00 Bennie Bang Show Van onze filmredactie MALLE vermommingen vor men het hoofdbestanddeel van de hoofdrol van komiek Chevy Chase in 'Fletch'. Net als Woody Allen en Marty Feld- man ontwikkelde Chevy Chase zich van tekstschrijver tot acteur. Op het moment is hij een van de beroemdste ko mieken van Amerika. Liefhebbers, die Chase al bewonderden in 'Saturday Night Live', zullen ook bij de thriller-komedie 'Fletch' aan hun trekken komen. De film werd geregisseerd door Mi chael Ritchie van 'Smile' en 'The Candidate'. Het onwaar schijnlijke verhaal herinnert aan 'Beverly Hills Cop' met Eddie Murphy. Chevy Chase speelt de rol van de journalist Irwin Fletcher, die zich onder valse voorwendsels overal in dringt om informatie te ver krijgen over ingewikkelde af faires. Op het strand van Los Angeles bevindt hij zich ver momd als junk tussen de echte verslaafden om op het spoor te komen van een narcoticazaak. Hij wordt benaderd door een schatrijke luchtvaarton dernemer, die beweert onge neeslijk ziek te zijn en Fletch vraagt hem te doden. Zo kan zijn weduwe, die in geval van zelfmoord geen cent zou ont vangen, toch de uitkering van de levensverzekering opstrij ken. Fletch vermoedt er een spannend artikel in en ont dekt, dat er dingen niet in de haak zijn. Hij presenteert zich in allerlei bizarre gedaantes waaronder die van Igor Stra- winsky. Het scenario is niet bepaald waterdicht, maar pre tendeert ook weinig. 'Fletch' met Chevy Chase. Grand Theater in Breda. Chevy Chase in een van zijn vermommingen in 'Fletch'. - FOTO UP Van onze filmredactie VOORDAT Carlos Saura in 1983 'Carmen' afleverde, had hij al een andere flamencofilm gemaakt: 'Bodas de Sangre' (Bloedbruiloft). Het is een bijna documentaire-achtige registratie van een ballet, dat Antonio Gades baseerde op het gelijkmatige toneelstuk van Garcia Lorca. Na het immense succes van 'Carmen' heeft de producent kennelijk de tijd rijp geacht voor deze oudere dansfilm van Saura, waarin sterdanser/ choreograaf Antonio Gades en zijn groep excelleren. Inmid dels zette dit gezelschap ook Carré op stelten. Exotische dans is tegenwoordig in. Maar je moet wel een grote flamen coliefhebber zijn om 'Bodas de Sangre' tot het eind boeiend te vinden. Ook hier betreft het hoofdzakelijk de repetitie voor een ballet met aan het slot de generale repetitie zonder on derbrekingen. Saura lijkt geïnteresseerder in het dramatische gegeven dan in de dans zelf, die nooit voluit zijn kans krijgt. 'Bodas de Sangre' van Saura en Antonio Gades draait in Ci nesol 1 in Breda. (ADVERTENTIE) JE MA1N71ENDRA bedrag koers rente aflossing inschrijving storting prospectus open bedrag de koers wordt na de inschrijving op 3 december vastgesteld volgens het tendersysteem jaarlijks op 15 januari inöjaarlijkse termijnen van 15januari 1992 af 3 december a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs 15 januari 1986 kosteloos bij banken en commissionairs Door Dirk Vellenga IS HET mogelijk de gecompli ceerde, maar streng afge schermde gedachtenwereld van de bezeten filmer Rainer Werner Fassbinder te door gronden? Zijn naaste mede werker Harry Baer heeft zijn herinneringen aan het Duitse genie te boek gesteld, maar geeft ergens achterin toe: „In Rainers hart kan ik niet kij ken, nee. Dat heb ik ook nooit echt gedaan, diep in zijn in nerlijk gekeken". Dat zegt Baer bovendien in een interview dat iemand an ders, Dieter Donner, met hem had. Nee, Harry Baer waagt zich niet aan een analyse, hij bechrijft slechts de jaren die hij aan de zijde van Fassbin der doorbracht. Vanaf de tijd van het anti-theater in Mün chen, toen de Fassbinder-clan zich. vormde en de Meester Harry's achternaam Zötl ver anderde in Baer. In de club van getrouwen, met verder o.a. Peer Raben, Kurt Raab en Hanna Schygul la, kreeg Baer al snel de rol van regie-assistent. In het kielzog van Fassbinder leerde hij het filmvak en leerde hij Baccardi-cola's drinken in de homobar Casanova, waar Rai ner waanzinnig hoge rekenin gen altijd nonchalant contant betaalde. Baer neemt ons mee naar de diverse filmsets, beschrijft de spanningen in de groep en laat zien hoe Fassbinder de arme Günther Lamprecht afbeulde in de 'Berlin Alexanderplatz'. Wat komen we verder over Rainer Werner te weten? Dat hij een kettingroker was en in elke hotel onbrandbare lakens op zijn bed wilde. Dat hij gek was op de voetbalclub Bayern München en shirts vezamelde. Dat hij alle new wave-platen verzamelde voor een film die hij in 1990 wilde maken. Verder gaat het boek van Baer, die inmiddels een 'echte' regisseur is geworden (o.a. van de jeugdserie 'Bas Boris Bo de'), meer over de wereld rondom Fassbinder en zijn conclusie is ook niet verras send: „Zelfmoord heeft hij tien jaar lang gepleegd, door op die manier te werken, niet meer op te houden, niet meer stil te blijven staan". Nuttig is het 35 pagina's tellende overzicht van alle (45) films en toneel stukken van de ook na dit boek ongrijpbare Fassbinder. 'Slapen kan ik als ik dood ben - De adembenemende wereld van R.W. Fassbinder', door Harry Baer. Uitg. BZZTöH, prijs 29,50 Van ome fümredactie SCHOLIEREN zijn de laatste tijd aantrekkelijke objecten voor filmers. Ditmaal spelen ze de hoofdrol in een thriller komedie: 'Gotcha' (Hebbes). De titel slaat op het elkaar be schieten met verf. Een van de jongens, Jonathan (Anthony Edwards), wordt tijdens zijn vakantie in Parijs geconfronteerd met minder flauwe spelletjes. Op een terrasje ontmoet hij een knappe ervaren vrouw (Linda Fiorentino) waar hij smoorverliefd op wordt. Ze palmt hem in en voordat hij het weet is hij ver strikt in een spionage-affaire in Oost-Duitsland. Zij is dub belspionne en haalt hem over geheimzinnige pakjes te smokkelen. Het wordt een spannend avontuur, waarin echt wordt geschoten en gemoord. De Russische KGB komt ér aan te pas of het niets is. Jonathan wordt bijna naar de andere wereld geholpen, maar komt later, terug in Californië, achter de ware toe dracht. De fatale vrouw bekent haar liefde aan de jongen. Met veel clichés ten aanzien van o.a. Duitsers en Fransen heeft regisseur Jeff Kanew een onderhoudende film ge maakt, die natuurlijk niet echt veel voorstelt. 'Gotcha' van Jeff Kanew. Casino 1 in Breda. Het schietspelletje 'Gotcha' in de gelijknamige film. - FOTOUIP jdere zondagavond is jjlversum 1 het kinderp ramma 'Bennie B bow" te horen, waarin isser verhaaltjes ver ver het fictieve jong jennie Bang. Vanaf v ivond brengt de AVRO irogramma ook wekel: i» de televisie. De avoi en, die "de achtjarige Bef leleeft, worden gevisu ieerd door tekeningen, ijnne van Leur voor c gelegenheid heeft gema Van de roman Twee vr Wen' van Harry Mulll maakte George Sluizerl 1978 een vrije verfilm met een internationale bezetting, te weten Bibi dersson en Anthony Perk De film is dan ook EngeL lig en wordt buiten ons li uitgebracht onder de Twice a woman'. Het haal gaat over Laura, gescheiden vrouw, die ze jaar getrouwd is gewe Op een dag ziet ze op sti een meisje lopen, op wi« tot haar verbazing verli wordt. Tussen haar en jonge onbezonnen Syf groeit een tedere verb ding, waarna ze spr gaan samenwonen. Ze ven gelukkige, maar ook moeilijke tijden, tot Laura's vroegere echtgeif Alfred weer opduikt. Vrijdag In 1980 vervaardigde Claus voor de tweede In zijn leven een film een door hem zelf gesel; Eli Asser brengt de 'Bi 19 uur). u dat rauwe oesttrsw Ik heb faond zijn, mier nooit i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 20