m I II 1 8 'Er schitterend uitzien is nu belangrijker dan een goed script' Duitsland op de knieën voor tv-doktersroman ED NELSON ZAL ALTIJD DR. ROSSI BLIJVEN PatentRëki III II: ill BRT brengt film 6Laster9 over macht van de media 'JULLIE 5%% IS DUS MEER DAN 5%%BU EEN ANDER... SINDS WANNEER DAN WEL?' ENII NG li DONDERDAG 28 NOVEMBER 1985 Ryan O'Neal schaamt zich er voor; Barbara Perkins en Dorothy Malone zijn er trots op. Zelfs Mia Farrow erkent het als haar springplank naar roem en rijkdom. Ed Nelson krijgt nog altijd fanmail met als aanhef: Dear Dr. Rossi. Toch is het al weer twintig jaar geleden dat 'dr. Rossi' spreekuur had in 'Peyton Place', het bordkartonnen stadje waar de vuile was voor het oog van de wereld werd buiten gehangen. Zes jaar lang, namelijk van 1964 tot '69, was 'Peyton Place' 's werelds meest geliefde televisie-serie. Straten waren echt uitgestorven als het weinige wel en het vele wee van de familie Harrington, Rossi, Carson en Ford te kijk gezet werd. Een ontmoeting in Hollywood met Ed Nelson, nu spelend In 'Capitol', een soap serie waar hij zich openlijk voor schaamt. verenigde spaarbank Müj SssS *88$ •;XvX :x::::$: ■vXv: vXyX -t-xvx-a T2 PAGINA GIDS 1 Door Hans Toonen Ed Nelson laat de as van zijn Malboro rustig op het tapijt van zijn kleedkamer vallen. Zijn het streken van een 'verbleekte' ster of is hij de zoveelste ongemanierde Amerikaan? Blijkbaar zit het Nelson ook niet lekker. „Al weken smeek ik om een asbak, 't Zelfde geldt voor deze zit bank." Tilt een kussen op en wijst naar de kapotte ve ring. „Ze komen niet eens even kijken." Dan komt het hoge woord eruit. „Ik ben hier niet ge lukkig moet me te veel aanpassen aan de middel matige smaak van mijn broodheer. Eigenlijk voel ik me een beetje als 'Tootsie'. Die moest ook, bij gebrek aan betere rollen, zijn/haar ziel verkopen aan een slon zige soap-serie." Uit ballorigheid tikt hij de as naast de prullenmand. Zijn onvrede slaat op 'Capi tol', een tv-serie van CBS die elke middag van half drie tot drie uur de intriges blootlegt van twee families in Washington DC. Ed Nel son speelt voor Mark Den ning, een senator van het Kennedy-niveau, inclusief schandalen. Ondanks de vette cheque en het contractueel vastge legde recht om af en toe op adem te komen in een film (volgend jaar zomer is hij een gouverneur in 'Police Academy III'), knapt de 57- jarige acteur af op deze soap-opera. „Het is een dagelijks ge vecht om hier echt je best te doen. Creatief gezien lijkt 'Capitol' aan bloedarmoede. De regisseur zegt wel wéér je moet lopen, maar niet wêé.rom. Denk niet dat hij graag een beroep doet op de verbeeldingskracht van de ■acteur... Wie verder loopt dan vooraf is uitgemeten, krijgt op z'n donder. Ook het interessante gegeven dat deze serie verhaalt van machtige politieke kringen in Washington is inmiddels de nek omgedraaid. Vroeger mocht ik als senator nog teksten zeggen zoals „Sorry dat ik wat laat ben. Ik zat in een file voor de brug over de Potomac." Nu mag ik niet meer kwijt dan dat ik te laat ben. Want de kijker, voor het merendeel huisvrouwen, mag zelf invullen of ze in mij de senator uit Kentucky, Florida of Oregon herkent." Tuinman 'Capitol' is een soap-ope ra, waarvan de smaakma kers van Hollywood er der tien in een dozijn proppen. Eerzuchtige politici met scheermesjes achter de elle bogen; voor de buitenwacht keurig getrouwd met mooie vrouwen die echter óf aan de sherry öf aan de tuinman zitten. Nelson: „Juist door de re clame-boodschappen kan er eigenlijk nooit een goed doortimmerd drama worden neergezet voor deze zogehe ten 'day timers'. Om de aan dacht van de huisvrouw vast te houden moet de schrijver om de acht minu ten een climax forceren. Met soap-schrijvers mag je best wat medelijden hebben. Te levisie verslindt verhalen. Deze makkers schrij ven dan ook op type-machines die roodgloeiend staan. Wie ook maar even boven de middel maat uitsteekt, rent naar een filmmaatschappij, waar wel tijd is voor een uitste kend scenario." Tv-monument Waag het niet 'Peyton Place' in één adem te noe men met 'Capitol'. Zelfs de vergelijking met 'Dallas' en een tranendal zoals 'Falcon Crest' valt niet goed bij Ed Nelson. 'Peyton Place' is een tv-document uit de jaren zestig; waanzinnig populair, maar nooit met meer be kroond dan een Emmy-on- derscheiding voor actrice Lee Grant. Nelson, na twintig jaar nóg altijd trots op de rol van dr. Michael Rossi, blijft er Ed Nelson, grijs maar nog altijd helemaal 'dr. Rossi'. Veteranen uit 'Peyton Place'. V.l.n.r.: Chris Connelly als Norman Harrington, Tim O'Connor als Elliot Carson, Patricia Morrow als Rita Jacks Harrington, Ed Nelson als dr. Michael Rossi en James Douglas als Steven Cord. Dit jaar heeft 20th Century Fox uit heimwee een tv-film gemaakt met als titel 'Peyton Place: the Next Generation'. „Was vooral leuk voor ons, de oudjes. Een reünie die bovendien goed betaald werd", aldus Ed Nelson. bij dat 'Peyton Place' een zame klasse was. Uitste kende schrijvers; een produ cent die ook oog had voor de artistieke prestatie. „En de hoofdrolspelers waren jong en getalenteerd, een combi natie die nu ver te zoeken is. Er schitterend uitzien is nu belangrijker dan een script met diepgang. De haren van Joan Collins of de lingerie van Linda Evans krijgen meer aandacht dan de op bouw van hun rol." 'Peyton Place' pardoes op de buis herhalen, is echter ook geen gezicht. „Je zou er eerst heel wat aan moeten veranderen. Bij voorbeeld, de bedscènes. In de jaren zestig gingen we ook de slaapkamer in, maar de camera bleef keurig bui ten. Nu sluipt de camera mee naar de rand van het bed; filmt het uitkleden, de blote schouders. En de hen- gelmicrofoon registreert het hevig hijgende stel." Fanmail Na beleefd kloppen op de deur van zijn kleedkamer- zonder-asbak komt een juf frouw van 'Capitol' een bun deltje brieven brengen. „Aha, mijn fanmail van de laatste drie maanden", lacht Ed Nelson net iets te hard. En vist er meteen de vaste briefschrijfers uit, herken baar aan het handschrift of het parfum. „Deze is van een godsdienst-fanate. Die lees ik met een half oog. Ik rea geer er niet op. Zij wil alleen voor weinig geld haar hart luchten. Een psychiater is duurder; bovendien schrijft die wel terug, namelijk een nota." Vele zijn standaardbrie ven, waarin de naam van de auteur is ingetikt. „Die schuif ik meteen naar de prullenmand. Want die vra gen aan Jan en alleman een handtekening. Ed Nelson leent zich niet voor verza melaars Ik ben toch geen postzegel!" Het regent ook verzoeken van organisatoren van al lerlei, even goed bedoelde als mistige liefdadigheids feesten. „Ze willen altijd een stropdas die ze dans samen met een onderjurk uit 'Dy nasty' willen veilen. Om twee redenen doe ik daar niet aan mee: ik heb niet ge noeg stropdassen. En .liefda digheid betekent voor mij meer dan even een duit in het zakje doen." Uit zijn fanmail blijkt vooral dat 'Peyton Place' - FOTO'S ARCHIEF DE STEM hem voor altijd als dokter Michael Rossi heeft ge brandmerkt. Meer dan de helft van de brieven herin nert aan die rol. „En daar schaam ik me niets voor. Meer dan vijf jaar heb ik die rol gespeeld. Stel je voor dat men mij niet meer zou herinneren of her kennen. Dat lijkt me heel pijnlijk." Nelson alias Rossi knikt. „Dat Ryan O'Neal zich wel schaamt voor 'Peyton Place' vind ik erg onvolwassen, maar wel begrijpelijk. Want alleen goede acteurs spelen het klaar om het publiek hun vorige rol te doen ver geten. Ryan heeft ook in 'Peyton Place' altijd voor Ryan gespeeld. Een keuze die hem later financieel geen windeieren heeft ge legd. Maar zijn schaamte naar het publiek toe is on volwassen en onrealistisch. Want men is hem niet ver geten als de jonge Harring ton uit 'Peyton Place' Even later wil hij kwijt: „Toen deze wereldver maarde serie in 1969 voor goed voorbij was, zat ieder een, inclusief Ryan, te snot teren. Hoe moet dat nu ver der met ons.Ik niet. Voor mij was het tijd om eens door te lopen." Toch is Ed Nelson voort durend in de schaduw ge bleven van dr. Rossi. Het aantal films warin hij sinds dien gespeeld heeft, is in drukwekkender dan zijn rollen. Hij is een veelgevraagd, uitstekend betaald acteur. Anders kun je niet in 'Point Dumé Club' wonen, een rots met een poortwachter, waarop bungalows blakeren in de Californische zon. Vanaf hun, in Louisiaanse stijl (Nelson komt van New Orleans) opgetrokken hoek huis kijkt het echtpaar uit op de Stille Oceaan. Stil is het er wel nu de zes kinde ren het huis uit zjjn. Vooral 's avonds valt er weinig te beleven. De meeste rotsbe woners zijn bejaarde multi miljonairs die al om negen uur hun Rolls Royce of Bentley afsluiten. En even later onder de lakens schui ven. Meestal zit Nelson dan nog te werken. Niet aan zijn rol als senator Denning; die heeft de veteraan in zijn broekzak. Vakbond 'Capitol' is niet meer dan een pretig inkomen; de Screen Actors Guild (SAG) daarentegen is zijn tweede huwelijk. Maar dan eentje waar stevig gescholden wordt; waar zelfs een schei ding dreigt. Patty Duke, stevig ge steund door de aftredende voorzitter Ed Asner (alias Lou Grant. H.T.) heeft wel iswaar Nelson ruimschoots verslagen in de strijd om de macht van deze 58.000 leden tellende vakbond. Toch groeit de macht van de con servatieve minderheid die Nelson vertegenwoordigt. Tijdens onze ontmoetin gen in de CBS-studio en la ter op zijn 'gouden' rots in Malibu trekt de, overigens dan nog niet verslagen, kan didaat stevig van leer. Vooral van Ed Asners kri tiek op oud-collega Reagan voor diens Middenameri- kaanse politiek wordt Nel son nog giftig. Mijn opmer king dat Ed Asner er goed aan heeft gedaan een vuist te ballen tegen het Witte Huis laat hem nijdig opve ren. Nelson trekt zelfs zijn polo-shirt uit; banjert met onbloot bovenlijf door de kleedkamer. „Natuurlijk heeft Asner zijn individuele rechten niet opgegeven toen hij voorzit ter werd van 58.000 acteurs en 'actrices. Maar als hij openlijk kritiek heeft op za ken die in feite niets te ma ken hebben met het wel en wee van de vakbond, dan moet hij zich wel realiseren dat hij dan ook pretendeert namens mij te spreken. Ter wijl ik hem daartoe geen toestemming heb gegeven. Te vaak heeft Asner verge ten dat hij voorzitter was, een functie die hij niet wan neer het hem uitkomt even naast zich neer kan leggen. The king is the king, begrijp je die kan ook niet even als meneer Van Oranje naar een bordeel." Toch zijn er steeds meer filmsterren die op de bres springen voor verdrukten, opper ik terwijl we naar de set van 'Capitol' lopen. Kirk Douglas bij voorbeeld. On langs heeft hij voor een se naatscommissie in Wash ington DC vurig gepleit voor beter toezicht op be jaardenoorden. En hebben Sissy Spacek en Jane Fonda niet hun stem laten horen tegen het financieel uitmel ken van de Amerikaanse boer? Nelson: „Met alle respect voor Kirk en de twee dames maar zaten ze in feite ook niet hun eigen film te propageren, handelend over soortgelijke problemen." Tikt driftig tegen mijn borst. „Wijs mij de vader aan die zich druk maakt over het lot van gehandi capte kinderen die zelf geen kind in een rolstoel heeft!" Dan roept de regisseur hem op de set, waar een scène onder de kerstboom gerepeteerd moet worden. Nelson zet zijn bril op, wil beginnen maar moet wach- ien totdat de kerstboom be ter is uitgelicht. Geërgerd snauwt hij„Kom op, ik heb belangrijker dingen te doen dan deze repetitie. Hebzucht Op een zonnige ochtend in zijn bungalow in 'Point Du- mé Park' krijgen we het al gauw over hebzucht in 'Hol lywood'. „Weet je warom er zoveel aandacht wordt besteed aan Miss America- of Miss Tee- nage-verkiezingen? Omdat het nagenoeg niets kost, veel kijkers trekt en bakken geld oplevert. Een reclamebood schap van een minuut levert 100.000 dollar op. Prima, re deneert een beetje uitge kookte producent, ik verkop twee ster-spotjes van dertig seconden en vraagd daar voor geen 50.000 maar 60.000 dollar, samen goed voor 120.000 buck. Vervolgens jast hij die dertig seconden in tweeën en doet ze de deur uit voor 35.000 dollar per vijf tien seconden. Tel uit je winst: 140.000 dollar voor een reclameblok van een minuut, waar de acteurs of actrices, laat staan al die mooie missen, geen stuiver wijzer van worden." Maar wordt Joan Collins al niet schandelijk veel be taald voor haar vuile stre ken in 'Dynasty'? Nelson grijst: „Helemaal mee eens. Honderdduizend dollar per aflevering is meer dan vorstelijk. Maar toch moet je uitkijken met het veroordelen van vette con tracten. Peter Falk bij voor beeld kreeg 89.000 dollar per aflevering van 'Columbo'. Schande, riep menigeen. Totdat we ontdekten dat de tv-maatschappij 400.000 dol lar per aflevering opstreek." Het liefst ziet Nelson dat de Screen Actors Guild het klaar krijgt een minimum salaris voor gastrol-spelers af te spreken. „De kloof tus sen top-sterren en bijrollen is nu veel te groot. Zeker als je weet dat een gastrol in 'Dynasty' hooguit 2500 dollar oplevert." Of Joan Collins nu te por ren is voor Nelsons nivelle ring? „Laat ik het hopen. Want de ster van nu speelt over tien jaar een gastrol in een dan populaire serie." Ed Nelson moet weg naar de set van 'Capitol', hartje Los Angeles. Loopt naar zijn Chrysler met open dak en 'eiken' panelen op de flan ken en grinnikt: „Vandaag word ik neergeschoten. Daarna lig ik dagenlang in coma. Komt me uitstekend uit met al mijn werk voor de vakbond." Daar schaamt hij zich niet voor. Kan of mag de persvrijheid zijn grenzen hebben? Waar begint en eindigt de aanval op het privéleven? Wat moet een begrip als objectiviteit inhou den? Deze vragen worden gesteld in de Amerikaanse tv-film Reckless Regard die de BRT zaterdag (30 november) onder de titel 'Laster' op het scherm brengt. In Laster gaat het om de misbruik van de macht van het medium, hetgeen door middel van een fictief verhaal in beeld wordt gebracht. In de film draait het om een dokter met goede bedoelingen wiens naam wordt genoemd in een drugzaak. In de kliniek van de dokter zou namelijk een le vendige drugshandel bestaan. Het dicht bekeken nieuws programma 'Hourglass Maga zine' van de machtige lokale omroep blaast vervolgens de zaak op tot extreme propor ties. De niets ontziende jour nalisten bekommeren zich niet om de reputatie of carrière van de dokter maar willen in de eerste plaats een sensatio nele reportage maken. De ge dupeerde arts neemt een jonge advocate onder de arm en sa men dagen ze de omroep en haar populaire journalist voor het gerecht. De makers van de tv-film laten er geen twijfel over be staan dat het geval van de dokter die in verband ge bracht wordt met drugs welis waar fictief is, maar dat het voor hetzelfde geld om een echt 'geval' zou kunnen gaan. Duidelijk wordt dat met name de audio-visuele media be schikken over middelen die het mogelijk maken een wille keurige wending te geven aan een (nieuws)feit: interviews kunnen gerepeteerd zijn en/of gemonteerd in de optiek van het beoogde effect, bepaalde actualiteitenscènes worden op verzoek van de opnameploeg nog eens overgedaan etc. Aanleiding voor het maken van 'Laster' was het feit dat met name in de Verenigde Staten ontevreden mensen zich steeds meer tot de rechter wenden als zij een conflict hebben met de media. (ADVERTENTIE) Sinds de introduktie van de Patent-rekening. Een nieuwe spaarvorm met een rentepercentage dat oploopt naarmate u meer spaart. Bovendien geldt onze rente over uw gehele spaargeld. Daarmee steekt onze Patent-rekening gunstig af bij vergelijkbare spaarrekeningen. En daarom kan onze 53/t% u méér opleveren dan hetzelfde bij een ander. ZOWERKTDENIEUWE PATENT-REKENING: De rentevergoe- dingis -r^\ opgebouwd uit een basisrente en'n premie rente. Beide worden tweemaal perjaar uitgekeerd, op 1 juni en 1 december. Precies op die momenten dat het u goed van pas komt. De basisrente krijgt u altijd over 't hele tegoed. De premierente wordt vergoed over dat deel van uw spaar- bedrag dat gedurende 'n volle halfjaarperiode onaangesproken op uw rekening heeft gestaan. Natuurlijk bent u altijd vrij om uw geld op te nemen, wanneer u maar wilt. In het tabelletje ziet u welke rente bij welk saldo hoort. Wilt u meer informatie, bel dan de gratis Patent-lijn: 06-4221122 (op werkdagen van 09.00 tot 20.30 uur, zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur). MET DE PATENT-REKENING HAAI JE MÉÉR UITJE SPAARGELD. Saldo vanaf Basis- rente Ipjr) Premie rente Ipjrl Totale rente Ipjrl Patent Basis Patent 1 Patent 2 Patent 3 f 2.500r f 5.000.- f 10.000,- 3'/<% 3'/<% 3'/2% 4 l'/4% l'/2% P/4% 3'/4% 4'/2% 5 5m BEL DE PATENTLIJN: 06 - 4221122 Eindelijk een goed antwoord °P Amerikaanse series. Hart- veroverend. Zo luiden de reac ties van het gros van de tv- kijkers op de Duitse tv-serie 'Schwarzwaldklinik', een in beeld gebrachte doktersroman die bij onze oosterburen iedere week miljoenen kijkers trekt Vooral vrouwen blijken zich ertoe aangetrokken te voelen, meldt het ZDF. De serie is 'n ieder geval doorspekt met °e ingrediënten die elke da mesroman tot een succes ma- *eo: verboden liefdes, klein en Stoot verdriet, verstoorde le vensverwachtingen en een- ïaam lijden. 'Schwarzwaldklinik' is de eerste 'lange termijn' tv-serie in Duitsland. Momenteel lig gen 23 afleveringen bij het ZDF op de plank, maar in de zomer wordt een vervolg op de serie gemaakt. Ook onze oos terburen moesten het wat langlopende tv-produkties be treft altijd hebben van Ameri ka. Aan Duitse series kwam doorgaans na zes afleveringen een einde en dat is te kort om de kijkers vertrouwd te ma ken met de hoofdpersonen en zich met het verhaal te kun nen identificeren. Het ZDF besloot vorig jaar dat de tijd rijp was voor echte serie van Duitse makeljj als tegenwicht tegen dicht beke ken, maar desalniettemin zeer Amerikaanse produkten als 'Dallas' en 'Dynasty'. Dat be sluit leverde aanvankelijk de nodige problemen op: er moes ten nieuwe studio's worden gebouwd, jarenlange contrac ten met acteurs worden afge sloten, spelers worden gevon den voor 264 rollen en com plexe draaiboeken worden ge schreven. Maar de serie kwam op de buis, werd bekeken en over won. Dat is dan vooral te dan ken aan de opzet van de losse verhalen die ruimte bieden voor veel intriges en herken bare situaties. De (echt be staande) kliniek staat in het Zwarte Woud bij de Zuid- duitse stad Freiburg. Artsen, verpleegsters en patiënten vormen het milieu waar het leven zich in al zijn facetten openbaart: vreugde, verdriet, leed en bedrog. Behalve de verwikkelingen tussen de hoofdpersonen, die als een rode draad door de serie lopen, wordt in elke aflevering het doorgaans tragische verhaal van een patiënt gevolgd. De hoofdrolspelers in de kli niek vormen in feite een grote familie. Aan het hoofd van deze 'familie' staat professor Klaus Brinkmann, gespeeld door Klausjürgen Wussow. Brinkmann is weduwnaar, zet zijn vriendin (die natuurlijk ook werkt in de Schwar zwaldklinik) regelmatig bui ten de deur en heeft een niet al te beste verhouding met zijn zoon Udo die (u raadt het al) eveneens als arts aan de kli niek verbonden is. Vooral wat zijn sexleven betreft moet Udo regelmatig bij zijn vader ver antwoording afleggen. Zuster Christa (Gaby Dohm), een degelijke, hard werkende verpleegster, heeft met haar kordate optreden al les en iedereen in de kliniek onder controle. Patiënten vin den bij haar troost, ruziënde doktoren weet zij op tactische manier te scheiden en iedereen met liefdesverdriet kan bij haar uithuilen. Tenslotte is er nog de huishoudster van pro fessor Brinkmann, Kati (Ka rin Harddt), die de held van het verhaal vroeger nog in de luiers hielp en Herr Doktor nog steeds met veel zorg om ringt. Binnenkort, in december, krijgt de ZDF-serie echter ge duchte concurrentie. Dan. na melijk begint het eerste Duitse net (ARD) met de serie Lin- denstrasse die nog grootser is opgezet, nóg meer kijkers moet gaan trekken en waar van het de bedoeling is dat zij over tien jaar nog altijd op de schermen te zien zal zijn. Wel licht dat tegen die tijd Dallas en Dynasty definitief van de buis verdwenen zullen I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19