Amerikaanse blueszanger
Big Joe Turner overleden
Sylvain Poons: „Ik tel
alleen de heldere uren"
en
Huub Hangop in
Polderpopparcuie
weMh<rt$AMO.
4 Spitting Image'
krijgt Emmy-award
AMERIKAANS - LIMBURGSE ZANGERES PRESENTEERT VIER TV - SHOWS
OENSDAG 27 NOVEMBER 1985
ingis.
Ie Sinterklaas
|in goud en
/e
ikele extra's
cuwc serie Seiko
jes.
pan staan hier afge-
sijn in de dubbele
terklaasdagen en de
j^en totaal nieuwe
Veel verbouwings-
feest aanbiedingen
in alle winkels.
Olympisch
Koppeling
Geloofwaard
Tv-shows-
Goocheme Sally
YPRO-films in
première
in Rotterdam
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiitiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii
T2 PAGINA GIDS 1
19
Letterhanger
zilver 7,50
goud 75,
latenaal.
om te
na DS.
Zwitserse
Imet inter-"
irantie
ot 200
tsvrij
Super-
Angeles (RTR) - Big Joe
mer. de blueszanger uit
„sas die begin jaren vijttig
nieuw muzikaal tijdperk
inde met hits als 'Shake,
Hie en Roll', 'Corina, Cori-
en 'Flip, Flop en Fly', Is
ndag op 74-jarige leeftijd
iHeden.
urner, die kon lezen noch
rijven en in armoedige om-
idigheden aan zijn einde
jm, is waarschijnlijk de
eszanger van wie de meeste
james zijn gemaakt en die
meest is geplagieerd. Zijn
rit wordt beschouwd als de
voor de rock 'n roll. Big
Turner was de eerste
eszanger die beroemd
werd. Hij had een typische
stijl die bekend werd als 'blues
shouting' (schreeuwen). Elvis
Presley bestudeerde zijn stijl,
evenals honderden andere
rock 'n rollzangers.
Bill Haley
en de Comets namen zijn 'Sha
ke, rattle and roll' over, ontde
den het van de seksueel uitge
sproken tekst en maakten er
in 1954 een grote hit van.
Joe Turner begon in de ja
ren dertig te zingen in jazz
clubs en vormde later een
band met boogie-woogiepia-
nist Pete Johnson. Met hem
speelde hij in 1938 tijdens het
beroemde 'van Spirituals tot
Swing'-concert in Carnegie-
Hall waarin de Amerikaanse
zwarte muziek voor het voet
licht trad. Turner nam meer
dan 200 elpees op en speelde
met Art Tatum, Duke Elling
ton en Count Basie.
„Vóór Joe Turner was de
stadsblues iets dat werd geas
socieerd met zangeressen als
Bessie Smith. Hij maakte er
iets anders van door die platen
te bestuderen en een soort
jazz-zingen uit te vinden in
een bluesuitvoering", zei zijn
vriend Doe Pomus. Turner,
een grote, zware man, bleef
zingen tot voor twee maanden.
„Volgens mij was zijn zin
gen nog ongeveer 85 procent
van wat het was omdat hij op
het laatst zonder voortanden
zong. Het gebit paste niet hele
maal", zei Pomus. „Zijn pro
blematische gezondheid was
het gevolg van het hardste le
ven dat ik van een man heb
meegemaakt. Hij dronk ge
woon meer en genoot meer
van de liefde dan iemand die
ken", zei Pomus. In New York
wordt op 9 december een her
denkingsdienst gehouden voor
Big Joe Turner. Van de op
brengst worden zijn schulden
en begrafenis betaald.
IZewerd op 1 september 1946
Igeboren In de Amerikaanse
Islaat Oklahoma. Nu woont ze al
■15 jaar onder de rook van de
IdSM. Ze zegt dat ze zowel de
I Verenigde Staten als haar
I eigen' Geleen voor geen goud
zou willen missen. We hebben
■het over Lori Spee, de vrouw
Idle enkele jaren geleden een
■verrassende Indruk maakte met
I eigen songs. Binnenkort
■verschijnt haar vierde elpee en
Ire Is vier maal gastvrouw In
leen nieuw NCRV-programma
Idat vanaf 18 januari op de buis
■verschijnt.
Door Bert van Klaveren
I „De nieuwe elpee wordt een knaller",
I zegt Lori vol zelfvertrouwen, met
|haar echtgenoot en manager Jav-
'8 Spee aan haar zijde. „Ik ben er
I vanaf mei '84 aan bezig geweest Een
I zware bevalling zou je kunnen zeg-
1 gen, maar ik hoop toch dat 'ie binnen
afzienbare tijd in de winkel ligt".
Vanaf het begin van haar carrière
I was Ruud Jacobs haar producer.
|.Aan die twee-eenheid schijnt nu,
[voorlopig althans, een einde te zijn
[gekomen. De man die nu achter de
[itnoppen zit heet Gerrit-Jan Leen-
ders. Lori heeft bewust gekozen:
„Het is werkelijk fantastisch werken
|met Gerrit-Jan. Niets, maar dan ook
[niets, ten nadele van Ruud maar ik
wilde iets meer de pop-kant op. Een
sikkeltje aggressiever ook. Ruud is
[meer een man van de mooie songs.
I De meer jazzy en zwaar orchestrale
werken zijn zijn specialiteit. Gerrit-
Jan daarentegen werkt al jaren met
I gerenomeerde popgroepen en arties-
I ven uit binnen en buitenland. Hij
voelt precies aan wat ik bedoel. Een
ideale producer."
Ondanks het feit dat ze een groot
(vertrouwen heeft in haar nieuwe
1 sterke man' wijkt ze geen moment
Ivan zijn zijde als er in de studio
wordt gesleuteld aan haar album.
„Dit heeft niets met wantrouwen
e maken, maar ik wil er eenmaal al-
I tijd bijzijn. Of er nu nog een tik op
een triangel moet worden gegeven of
I een heel orkest moet worden opgeno-
Imen, dat maakt niet uit. Het zijn
J mijn songs en op deze manier blijf ik
ervan overtuigd dat m'n songs zo op
I de plaat komen zoals ik me dat voor-
I stel", legt Lori uit.
Lori Spee:
'Ik ken
mijn grenzen'
Buiten haar nieuwe elpee is de
I zangeres bovendien uitverkoren een
plaat in te zingen van het I.O.C., het
Internationaal Olympisch Comité.
Let the nations play' heet het on-
igs verschenen werk en het num-
mer is geschreven door de Ier Bran
don O'Reilly, een ex-atleet, die te-
I genwoordig werkzaam is als sport-
I; commentator.
„Een hele eer", noemt Lori haar
uitverkiezing, „het is een schitterend
nummer en kosten noch moeite zijn
gespaard. Ik hoop echt dat de men
sen niet alleen luisteren naar het
fantastische koor en het grote orkest,
maar ook iets van de boodschap mee
krijgen".
'Let the nations play' is overigens
- foto archief de stem
de eerste plaat van Lori die ze niet
zelf heeft geschreven. Alle andere
stukken, of ze nu op single of LP ver
schenen, zijn van haar hand. Zowel
muzikaal als tekstueel. Alleen als die
koppeling er is voelt Lori zich het
sterkst.
„Ik zie mezelf meer als een con
cept. Een grote zangeres ben ik niet.
Ik ken m'n grenzen. Maar als ik een
nummer schrijf en er zelf een tekst
aan toevoeg kan ik wel de emoties
erin leggen die ik dan ook uiteraard
zelf het beste aanvoel. Daarom zal ik
ook nooit een nummer van een ander
'coveren'. Als een nummer me aan
spreekt, blijkt meestal de componist
ook zelf het lied uit te voeren. Ik vind
dat ik er dan met m'n vingers vanaf
moet blijven. Het resultaat kan al
leen maar slechter zijn", constateert
ze nuchter.
Lori is een bescheiden type. Ze
zegt genoeg te verdienen om er goed
van te leven met haar man Jacques
en haar 15-jarige zoon Philip.
„We smijten niet met het geld,
maar zijn ook beslist niet krenterig.
Ik ben blij met niets anders dan mu
ziek m'n geld te kunnen verdienen",
vertelt Lori, die eraan toevoegt nooit
'ja' te zeggen wanneer ze wordt ge
vraagd om een modeshow te presen
teren of een winkel te openen: „Alle
maal flauwekul. Als je voor zoiets
wordt uitgenodigd betekent dit dat
ze je vragen vanwege je bekendheid
en niet om de muziek. Er heb er de
grootste moeite mee om m'n zakken
te vullen omdat ik een zogenaamde
'bekende Nederlander' ben. Door
pertinent 'nee' tegen dit soort invita
ties te zeggen bescherm ik m'n ge
loofwaardigheid"
In januari gaat Lori's eerste 'eigen'
tv-show de lucht in onder de titel
'Oh, Lori'. Het presenteren van een
tv-programma is haar niet helemaal
vreemd. Vorig jaar vormde zij na
melijk het gezicht van het ambi
tieuze projekt 'Holland on satellite'
van Henri Remmers dat gedurende
enige tijd op diverse Amerikaanse
tv-stations te zien was. Vandaar dat
Lori ook niet lang aarzelde toen Jan
Rietman haar vroeg vier shows voor
de NCRV voor haar rekening te ne
men.
„Het is de bedoeling dat in 'Oh,
Lori' de betere popsongs voor het
voetlicht worden gebracht. Samen
met Jan Rietman en nog een aantal
mensen stel ik het programma sa
men dat wordt opgenomen in het
binnenbad van recreatieoord 'Duin-
rel' in Wassenaar, Ik denk dat het
heel ontspannen en gevarieerde pro
gramma's worden, waarin we arties
ten de vrijheid geven om ook eens
stukken van hun LP's te brengen in
plaats van het singeltje dat altijd en-
eeuwig op de tv moet worden ge
bracht", aldus een enthousiaste Lori,
die zelf wel enkele favorieten heeft
waarmee ze in haar shows graag een
duet zou willen zingen.
Glunderend zegt ze „Ex-Procul
Harum voorman Gary Brooker staat
heel hoog op m'n lijst, maar de man
waar ik het allerliefst naast zou
staan is James Taylor, wat een
stem
Door Hans Sternsdorff
BREDA - „Ze hebben
me nooit eens ge
vraagd een pastoor te
spelen."
Een typisch staaltje van
Joodse gein, kenmerkend
voor de man die in zijn lange
artiestenleven zo dikwijls de
joodse schlemiel heeft uitge
beeld in een grote hoeveel
heid bijkans onvergetelijke
rollen: Sylvain ("Wijntje')
Albert Poons, de allerlaatste
vertegenwoordiger van een
ou uitgestorven artiestenge-
ueratle.
Een sterke, welhaast on
verwoestbare man was hij,
die - eenzaam levend - toch
lang mogelijk op eigen
henen bleef staan.
Toen hem werd aangebo
den in een bejaardentehuis
te gaan wonen, zei hij
„Erg mooi tehuis, hoor.
Nog een joods tehuis ook.
Beth Sjalom. Eeuwige Vrede
of zoiets. Maar dat klinkt me
toch een beetje te schmei-
chelig. Je zit in zo'n huis
toch allemaal op de laatste
bus te wachten. Ik langza
merhand ook natuurlijk.
Maar dan toch liever niet
met z'n allen op één halte..."
Ik heb 'Wijntje' (Sylvain
werd respectievelijk Sul-
vijn, Wijn, Wijntje) leren
kennen als een erg vriende
lijke, warm-menselijke
man. Hij was een fenomeen.
Voor hem had geen enkel
aspqct van 'het vak' nog ge
heimen. Alle genres heeft hij
beoefend: het 'grote' theater
zowel als het volks- en het
kindertoneel, operette, re
vue, cabaret, variété, hoor
spelen, de musical, film en
televisie.
Hij was een van Nederlands
eerste filmacteurs. Een van
zijn rollen (die uit 'Bleke
Bet') kun je met recht legen
darisch noemen: Goocheme
Sally, de joodse ijscoman.
„Hoeveel mensen in de rats
heb ik van m'n kleine krats
nog wat gegeven,
zal ik leven."
Hij zong het en leefde er
naar.
Een van de laatste joodse
typetjes, die hij uitbeeldde,
was Abraham Mossel in de
tv-serie 'De kleine waar
heid". Daarover vertelde hij
een verhaaltje dat helemaal
op hemzelf sloeg: „Ik kwam
op een gegeven ogenblik met
Sylvain Poons
een zonnewijzer aanzetten
waarop als spreuk stond: 'Ik
tel alleen de heldere uren'.
Dat zou mijn lijfspreuk
kunnen zijn."
Sylvain Poons was wat je
noemt een artiestenkind.
Zijn vader, Sam Poons, ope
razanger, leidde twee en
twintig jaar lang de Plan
tage Schouwburg in Am
sterdam. Zijn moeder Elize
van Biene schreef volks
stukken. Zijn broer was re
petitor bij Toscanini en zijn
zuster Faniëlle operazange
res.
De Bühne was als het ware
voorbestemd voor de kleine
Sylvain maar toch kwam hij
er ietwat voortijdig op. In de
laatste klas van de hbs
speelde hij het klaar zeven
enen op zijn rapport te heb
ben.
Een reden om de school
maar ijlings te verlaten. Dat
gebeurde en had tot gevolg
dat Sylvain Poons al op 16-
jarige leeftijd zijn toneelde
buut maakte bij het gezel
schap van zijn vader die een
hoge muts van hem op had:
„De jongen is de beste ko
miek die er bestaat." Zijn
moeder hield hem voor:
„Leuk doen is het niet. Leuk
zijn!"
Tijdens zijn lange loop
baan heeft Sylvain met heel
wat coryfeeën op de planken
gestaan zoals Louis en
Heintje Davids, Louis de
Bree, Aaf Bouber, Louis
Bouwmeester jr., Robert de
Vries, Cees Laseur, Cor v.d.
Lugt Melsert, Cor Ruijs, Jo-
han Kaart en Paul Steen
bergen.
Dat Sylvain Poons een
welbesteed leven heeft ge
had lag mede aan zijn eigen
instelling.'„De mooie dingen,
zei hij, öntlpud je langer
dan de lejjjke."
Johan van der Keuken: 'I
love dollars'.- foto archief de stem
ROTTERDAM (ANP) - De
VPRO brengt op de komende
filmdagen eind januari in
Rotterdam twee films in pre
mière: 'I love dollars' van de
Nederlander Johan van der
Keuken en 'Southern drama'
van de Amerikaanse Rachel
Reichman. Ook vertoont de
VPRO dan 'Zoo' van de En
gelsman Peter Greenaway, die
eerder op het filmfestival van
Londen zijn eerste vertoning
zal beleven, aldus een bekend
making van de omroepvereni
ging.
De films zijn co-produkties
van de VPRO en anderen. De
omroepvereniging zal tijdens
de Rotterdamse Filmdagen
voor het eerst een eigen bio
scoopzaal tot haar beschikking
hebben, waar leden terecht
kunnen. Behalve de rolpren
ten draagt de VPRO ook aan
de filmdagen bij met een cine
ma-prijs voor aankomende
filmers en met de presentatie
van een filmavond door
Adriaan van Dis.
Van een onzer verslaggevers
ROOSENDAAL - De
Oudenbossche entertainer
Ruud van de Berg treedt
donderdagavond op in het
TROS-programma Polder-
popparade. Van de Berg
heeft in zijn creatie Huub
Hangop de 'Halve-zool-
show' gewonnen.
Ruud van de Berg (25),
die aan de showbiz-weg
timmert met zijn Huub
Hangop-show en met de
rock and roll-band Herb
Mews and the Mules, won
de finale van de halve-
zool-audities in het
Utrechtse Jacobi-theater.
Van de Berg zal de stukjes
'Pistolen Bob' en 'Doe de
Huub' ten tonele brengen.
Het laatste is een nieuw
idee van de Oudenbossche
naar, die zijn Polderpop-
optreden als 'een rom
meltje', in de goede zin van
Ruud van de Berg,
alias Huub Hangop.
het woord, omschrijft.
De Polderpop-parade
begint om 19.10 uur op Ne
derland 2. Het wordt ge
presenteerd door Erik de
Zwart.
(ADVERTENTIE)
'Prins Charles' en 'prins Harry' in 'Spitting Image'.
- foto archief de stem
NEW YORK (REUTER) - Het
Britse satirische televisiepro
gramma 'Spitting Image' is
onderscheiden met een Emmy
Award. De Amerikaanse aca
demie voor kunsten en weten
schappen kende bij elkaar vijf
Emmy's toe.
Hiervan gingen er vier naar
Britse programma's en één
naar een Westduitse produk-
tie. De Britse regisseur Sir Da
vid Attenborough kreeg een
eervolle vermelding voor do
cumentaires over de natuur.
In de afgelopen jaren heeft
Attenborough op de Ameri
kaanse televisie naam ge
maakt met series als 'Het le
ven op aarde' en 'De levende
planeet', die in het verleden
apart zijn onderscheiden. Hij
kreeg nu een speciale prijs
voor het 'aan de kijkers over
de hele wereld bieden van een
optimistische blik op de we
reld waarin wij wonen'.
Met een Emmy onderschei
den Britse programma's zijn
het satirische programma
'Spitting Image' van Central
Independent TV, de documen
taire '28 Up' van Granada Te
levision, het kunstprogramma
'Omnibus: The Treble' van de
BBC en het kinderprogramma
'Supergran' van Tyne Tees
Television. De Emmy op het
gebied van drama ging naar
de Westduitse televisieserie
'Das Boot' over een Duitse on
derzeeër in de Tweede We
reldoorlog. Deze serie is ge
maakt door Bavaria Atelier,
de Westdeutsche en de Süd-
deutsche Rundfunk.
Er waren 166 inzendingen
uit 22 landen. De Verenigde
Staten kennen in een aparte
competitie Emmy's toe aan
Amerikaanse televisiepro
gramma's.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii