Amerikaanse blueszanger Big Joe Turner overleden Sylvain Poons: „Ik tel alleen de heldere uren" en Huub Hangop in Polderpopparcuie weMh<rt$AMO. 4 Spitting Image' krijgt Emmy-award AMERIKAANS - LIMBURGSE ZANGERES PRESENTEERT VIER TV - SHOWS OENSDAG 27 NOVEMBER 1985 ingis. Ie Sinterklaas |in goud en /e ikele extra's cuwc serie Seiko jes. pan staan hier afge- sijn in de dubbele terklaasdagen en de j^en totaal nieuwe Veel verbouwings- feest aanbiedingen in alle winkels. Olympisch Koppeling Geloofwaard Tv-shows- Goocheme Sally YPRO-films in première in Rotterdam iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiitiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii T2 PAGINA GIDS 1 19 Letterhanger zilver 7,50 goud 75, latenaal. om te na DS. Zwitserse Imet inter-" irantie ot 200 tsvrij Super- Angeles (RTR) - Big Joe mer. de blueszanger uit „sas die begin jaren vijttig nieuw muzikaal tijdperk inde met hits als 'Shake, Hie en Roll', 'Corina, Cori- en 'Flip, Flop en Fly', Is ndag op 74-jarige leeftijd iHeden. urner, die kon lezen noch rijven en in armoedige om- idigheden aan zijn einde jm, is waarschijnlijk de eszanger van wie de meeste james zijn gemaakt en die meest is geplagieerd. Zijn rit wordt beschouwd als de voor de rock 'n roll. Big Turner was de eerste eszanger die beroemd werd. Hij had een typische stijl die bekend werd als 'blues shouting' (schreeuwen). Elvis Presley bestudeerde zijn stijl, evenals honderden andere rock 'n rollzangers. Bill Haley en de Comets namen zijn 'Sha ke, rattle and roll' over, ontde den het van de seksueel uitge sproken tekst en maakten er in 1954 een grote hit van. Joe Turner begon in de ja ren dertig te zingen in jazz clubs en vormde later een band met boogie-woogiepia- nist Pete Johnson. Met hem speelde hij in 1938 tijdens het beroemde 'van Spirituals tot Swing'-concert in Carnegie- Hall waarin de Amerikaanse zwarte muziek voor het voet licht trad. Turner nam meer dan 200 elpees op en speelde met Art Tatum, Duke Elling ton en Count Basie. „Vóór Joe Turner was de stadsblues iets dat werd geas socieerd met zangeressen als Bessie Smith. Hij maakte er iets anders van door die platen te bestuderen en een soort jazz-zingen uit te vinden in een bluesuitvoering", zei zijn vriend Doe Pomus. Turner, een grote, zware man, bleef zingen tot voor twee maanden. „Volgens mij was zijn zin gen nog ongeveer 85 procent van wat het was omdat hij op het laatst zonder voortanden zong. Het gebit paste niet hele maal", zei Pomus. „Zijn pro blematische gezondheid was het gevolg van het hardste le ven dat ik van een man heb meegemaakt. Hij dronk ge woon meer en genoot meer van de liefde dan iemand die ken", zei Pomus. In New York wordt op 9 december een her denkingsdienst gehouden voor Big Joe Turner. Van de op brengst worden zijn schulden en begrafenis betaald. IZewerd op 1 september 1946 Igeboren In de Amerikaanse Islaat Oklahoma. Nu woont ze al ■15 jaar onder de rook van de IdSM. Ze zegt dat ze zowel de I Verenigde Staten als haar I eigen' Geleen voor geen goud zou willen missen. We hebben ■het over Lori Spee, de vrouw Idle enkele jaren geleden een ■verrassende Indruk maakte met I eigen songs. Binnenkort ■verschijnt haar vierde elpee en Ire Is vier maal gastvrouw In leen nieuw NCRV-programma Idat vanaf 18 januari op de buis ■verschijnt. Door Bert van Klaveren I „De nieuwe elpee wordt een knaller", I zegt Lori vol zelfvertrouwen, met |haar echtgenoot en manager Jav- '8 Spee aan haar zijde. „Ik ben er I vanaf mei '84 aan bezig geweest Een I zware bevalling zou je kunnen zeg- 1 gen, maar ik hoop toch dat 'ie binnen afzienbare tijd in de winkel ligt". Vanaf het begin van haar carrière I was Ruud Jacobs haar producer. |.Aan die twee-eenheid schijnt nu, [voorlopig althans, een einde te zijn [gekomen. De man die nu achter de [itnoppen zit heet Gerrit-Jan Leen- ders. Lori heeft bewust gekozen: „Het is werkelijk fantastisch werken |met Gerrit-Jan. Niets, maar dan ook [niets, ten nadele van Ruud maar ik wilde iets meer de pop-kant op. Een sikkeltje aggressiever ook. Ruud is [meer een man van de mooie songs. I De meer jazzy en zwaar orchestrale werken zijn zijn specialiteit. Gerrit- Jan daarentegen werkt al jaren met I gerenomeerde popgroepen en arties- I ven uit binnen en buitenland. Hij voelt precies aan wat ik bedoel. Een ideale producer." Ondanks het feit dat ze een groot (vertrouwen heeft in haar nieuwe 1 sterke man' wijkt ze geen moment Ivan zijn zijde als er in de studio wordt gesleuteld aan haar album. „Dit heeft niets met wantrouwen e maken, maar ik wil er eenmaal al- I tijd bijzijn. Of er nu nog een tik op een triangel moet worden gegeven of I een heel orkest moet worden opgeno- Imen, dat maakt niet uit. Het zijn J mijn songs en op deze manier blijf ik ervan overtuigd dat m'n songs zo op I de plaat komen zoals ik me dat voor- I stel", legt Lori uit. Lori Spee: 'Ik ken mijn grenzen' Buiten haar nieuwe elpee is de I zangeres bovendien uitverkoren een plaat in te zingen van het I.O.C., het Internationaal Olympisch Comité. Let the nations play' heet het on- igs verschenen werk en het num- mer is geschreven door de Ier Bran don O'Reilly, een ex-atleet, die te- I genwoordig werkzaam is als sport- I; commentator. „Een hele eer", noemt Lori haar uitverkiezing, „het is een schitterend nummer en kosten noch moeite zijn gespaard. Ik hoop echt dat de men sen niet alleen luisteren naar het fantastische koor en het grote orkest, maar ook iets van de boodschap mee krijgen". 'Let the nations play' is overigens - foto archief de stem de eerste plaat van Lori die ze niet zelf heeft geschreven. Alle andere stukken, of ze nu op single of LP ver schenen, zijn van haar hand. Zowel muzikaal als tekstueel. Alleen als die koppeling er is voelt Lori zich het sterkst. „Ik zie mezelf meer als een con cept. Een grote zangeres ben ik niet. Ik ken m'n grenzen. Maar als ik een nummer schrijf en er zelf een tekst aan toevoeg kan ik wel de emoties erin leggen die ik dan ook uiteraard zelf het beste aanvoel. Daarom zal ik ook nooit een nummer van een ander 'coveren'. Als een nummer me aan spreekt, blijkt meestal de componist ook zelf het lied uit te voeren. Ik vind dat ik er dan met m'n vingers vanaf moet blijven. Het resultaat kan al leen maar slechter zijn", constateert ze nuchter. Lori is een bescheiden type. Ze zegt genoeg te verdienen om er goed van te leven met haar man Jacques en haar 15-jarige zoon Philip. „We smijten niet met het geld, maar zijn ook beslist niet krenterig. Ik ben blij met niets anders dan mu ziek m'n geld te kunnen verdienen", vertelt Lori, die eraan toevoegt nooit 'ja' te zeggen wanneer ze wordt ge vraagd om een modeshow te presen teren of een winkel te openen: „Alle maal flauwekul. Als je voor zoiets wordt uitgenodigd betekent dit dat ze je vragen vanwege je bekendheid en niet om de muziek. Er heb er de grootste moeite mee om m'n zakken te vullen omdat ik een zogenaamde 'bekende Nederlander' ben. Door pertinent 'nee' tegen dit soort invita ties te zeggen bescherm ik m'n ge loofwaardigheid" In januari gaat Lori's eerste 'eigen' tv-show de lucht in onder de titel 'Oh, Lori'. Het presenteren van een tv-programma is haar niet helemaal vreemd. Vorig jaar vormde zij na melijk het gezicht van het ambi tieuze projekt 'Holland on satellite' van Henri Remmers dat gedurende enige tijd op diverse Amerikaanse tv-stations te zien was. Vandaar dat Lori ook niet lang aarzelde toen Jan Rietman haar vroeg vier shows voor de NCRV voor haar rekening te ne men. „Het is de bedoeling dat in 'Oh, Lori' de betere popsongs voor het voetlicht worden gebracht. Samen met Jan Rietman en nog een aantal mensen stel ik het programma sa men dat wordt opgenomen in het binnenbad van recreatieoord 'Duin- rel' in Wassenaar, Ik denk dat het heel ontspannen en gevarieerde pro gramma's worden, waarin we arties ten de vrijheid geven om ook eens stukken van hun LP's te brengen in plaats van het singeltje dat altijd en- eeuwig op de tv moet worden ge bracht", aldus een enthousiaste Lori, die zelf wel enkele favorieten heeft waarmee ze in haar shows graag een duet zou willen zingen. Glunderend zegt ze „Ex-Procul Harum voorman Gary Brooker staat heel hoog op m'n lijst, maar de man waar ik het allerliefst naast zou staan is James Taylor, wat een stem Door Hans Sternsdorff BREDA - „Ze hebben me nooit eens ge vraagd een pastoor te spelen." Een typisch staaltje van Joodse gein, kenmerkend voor de man die in zijn lange artiestenleven zo dikwijls de joodse schlemiel heeft uitge beeld in een grote hoeveel heid bijkans onvergetelijke rollen: Sylvain ("Wijntje') Albert Poons, de allerlaatste vertegenwoordiger van een ou uitgestorven artiestenge- ueratle. Een sterke, welhaast on verwoestbare man was hij, die - eenzaam levend - toch lang mogelijk op eigen henen bleef staan. Toen hem werd aangebo den in een bejaardentehuis te gaan wonen, zei hij „Erg mooi tehuis, hoor. Nog een joods tehuis ook. Beth Sjalom. Eeuwige Vrede of zoiets. Maar dat klinkt me toch een beetje te schmei- chelig. Je zit in zo'n huis toch allemaal op de laatste bus te wachten. Ik langza merhand ook natuurlijk. Maar dan toch liever niet met z'n allen op één halte..." Ik heb 'Wijntje' (Sylvain werd respectievelijk Sul- vijn, Wijn, Wijntje) leren kennen als een erg vriende lijke, warm-menselijke man. Hij was een fenomeen. Voor hem had geen enkel aspqct van 'het vak' nog ge heimen. Alle genres heeft hij beoefend: het 'grote' theater zowel als het volks- en het kindertoneel, operette, re vue, cabaret, variété, hoor spelen, de musical, film en televisie. Hij was een van Nederlands eerste filmacteurs. Een van zijn rollen (die uit 'Bleke Bet') kun je met recht legen darisch noemen: Goocheme Sally, de joodse ijscoman. „Hoeveel mensen in de rats heb ik van m'n kleine krats nog wat gegeven, zal ik leven." Hij zong het en leefde er naar. Een van de laatste joodse typetjes, die hij uitbeeldde, was Abraham Mossel in de tv-serie 'De kleine waar heid". Daarover vertelde hij een verhaaltje dat helemaal op hemzelf sloeg: „Ik kwam op een gegeven ogenblik met Sylvain Poons een zonnewijzer aanzetten waarop als spreuk stond: 'Ik tel alleen de heldere uren'. Dat zou mijn lijfspreuk kunnen zijn." Sylvain Poons was wat je noemt een artiestenkind. Zijn vader, Sam Poons, ope razanger, leidde twee en twintig jaar lang de Plan tage Schouwburg in Am sterdam. Zijn moeder Elize van Biene schreef volks stukken. Zijn broer was re petitor bij Toscanini en zijn zuster Faniëlle operazange res. De Bühne was als het ware voorbestemd voor de kleine Sylvain maar toch kwam hij er ietwat voortijdig op. In de laatste klas van de hbs speelde hij het klaar zeven enen op zijn rapport te heb ben. Een reden om de school maar ijlings te verlaten. Dat gebeurde en had tot gevolg dat Sylvain Poons al op 16- jarige leeftijd zijn toneelde buut maakte bij het gezel schap van zijn vader die een hoge muts van hem op had: „De jongen is de beste ko miek die er bestaat." Zijn moeder hield hem voor: „Leuk doen is het niet. Leuk zijn!" Tijdens zijn lange loop baan heeft Sylvain met heel wat coryfeeën op de planken gestaan zoals Louis en Heintje Davids, Louis de Bree, Aaf Bouber, Louis Bouwmeester jr., Robert de Vries, Cees Laseur, Cor v.d. Lugt Melsert, Cor Ruijs, Jo- han Kaart en Paul Steen bergen. Dat Sylvain Poons een welbesteed leven heeft ge had lag mede aan zijn eigen instelling.'„De mooie dingen, zei hij, öntlpud je langer dan de lejjjke." Johan van der Keuken: 'I love dollars'.- foto archief de stem ROTTERDAM (ANP) - De VPRO brengt op de komende filmdagen eind januari in Rotterdam twee films in pre mière: 'I love dollars' van de Nederlander Johan van der Keuken en 'Southern drama' van de Amerikaanse Rachel Reichman. Ook vertoont de VPRO dan 'Zoo' van de En gelsman Peter Greenaway, die eerder op het filmfestival van Londen zijn eerste vertoning zal beleven, aldus een bekend making van de omroepvereni ging. De films zijn co-produkties van de VPRO en anderen. De omroepvereniging zal tijdens de Rotterdamse Filmdagen voor het eerst een eigen bio scoopzaal tot haar beschikking hebben, waar leden terecht kunnen. Behalve de rolpren ten draagt de VPRO ook aan de filmdagen bij met een cine ma-prijs voor aankomende filmers en met de presentatie van een filmavond door Adriaan van Dis. Van een onzer verslaggevers ROOSENDAAL - De Oudenbossche entertainer Ruud van de Berg treedt donderdagavond op in het TROS-programma Polder- popparade. Van de Berg heeft in zijn creatie Huub Hangop de 'Halve-zool- show' gewonnen. Ruud van de Berg (25), die aan de showbiz-weg timmert met zijn Huub Hangop-show en met de rock and roll-band Herb Mews and the Mules, won de finale van de halve- zool-audities in het Utrechtse Jacobi-theater. Van de Berg zal de stukjes 'Pistolen Bob' en 'Doe de Huub' ten tonele brengen. Het laatste is een nieuw idee van de Oudenbossche naar, die zijn Polderpop- optreden als 'een rom meltje', in de goede zin van Ruud van de Berg, alias Huub Hangop. het woord, omschrijft. De Polderpop-parade begint om 19.10 uur op Ne derland 2. Het wordt ge presenteerd door Erik de Zwart. (ADVERTENTIE) 'Prins Charles' en 'prins Harry' in 'Spitting Image'. - foto archief de stem NEW YORK (REUTER) - Het Britse satirische televisiepro gramma 'Spitting Image' is onderscheiden met een Emmy Award. De Amerikaanse aca demie voor kunsten en weten schappen kende bij elkaar vijf Emmy's toe. Hiervan gingen er vier naar Britse programma's en één naar een Westduitse produk- tie. De Britse regisseur Sir Da vid Attenborough kreeg een eervolle vermelding voor do cumentaires over de natuur. In de afgelopen jaren heeft Attenborough op de Ameri kaanse televisie naam ge maakt met series als 'Het le ven op aarde' en 'De levende planeet', die in het verleden apart zijn onderscheiden. Hij kreeg nu een speciale prijs voor het 'aan de kijkers over de hele wereld bieden van een optimistische blik op de we reld waarin wij wonen'. Met een Emmy onderschei den Britse programma's zijn het satirische programma 'Spitting Image' van Central Independent TV, de documen taire '28 Up' van Granada Te levision, het kunstprogramma 'Omnibus: The Treble' van de BBC en het kinderprogramma 'Supergran' van Tyne Tees Television. De Emmy op het gebied van drama ging naar de Westduitse televisieserie 'Das Boot' over een Duitse on derzeeër in de Tweede We reldoorlog. Deze serie is ge maakt door Bavaria Atelier, de Westdeutsche en de Süd- deutsche Rundfunk. Er waren 166 inzendingen uit 22 landen. De Verenigde Staten kennen in een aparte competitie Emmy's toe aan Amerikaanse televisiepro gramma's. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21