Hét credo van James Cagney:6Ontspan je nooit'
rno en kunst van schizofrene Ken Russell
\bor zo'n prijs gelooft iedereen weer
in Sinterklaas.
75? Staats
3etrekk
Einduits
drietrd
Méér!
in de Sta
ook in de
BIOSCOOP
Bioscoopzalen in
Breda week dicht
'CRIMES OF PASSION'
t PARKER
VANAVOND IN ANGELS WITH DIRTY FACES'
Met dit kado schrijft u geschiedenis. Drie Parker-pennen uit de modern gestileerde j. i
Vector Special serie - een vulpen, een rollerball en de nieuwe fineliner. Verkrijgbaar in --- J
wit of zwart en verpakt in een fraaie geschenkdoos. Drie Parker-pennen voor een prijs die
zo aantrekkelijk is, dat iedereen weer in Sinterklaas gelooft. A
Want zolang de voorraad strekt kost dit schrijfkado geen f. 61,50 maar
1
2
3
4
5
6 6
7
8
9
0
Totaal bedrag aan v
ongeveer milioei
De prijzen zijn al bi
opgeteld
Kansspelbelasting.
Elke keer één miljc
in de pot.
Door Tom Smeets
Het is een aardige gedachte
om James Cagney eens in het
zonnetje te zetten. En wat een
terechte keus om dat mede te
doen aan de hand van twee
films uit de jaren dertig. Dat
was immers de tijd dat de in
middels 86-jarige acteur ge
zichtsbepalend was voor de
Amerikaanse film.
Het idee is van Simon van
Collem. Vorige week liet hij in
'Simonskoop' fragmenten zien
uit de films waarmee deze ac
teur beroemd is geworden.
Daarna zond de TROS 'The
public enemy' uit uit 1930, met
naast Cagney onder meer Ed
die Woods, Jean Harlow en
Joan Blondell. Vanavond is op
Nederland 2 om 23.35 uur 'An
gels with dirty faces' uit 1938
te zien. Daarin spelen naast
Cagney onder meer Humph
rey Bogart, Pat O'Brien, Ann
Sheridan en George Bancroft.
Ook al is het niet helemaal
terecht, James Cagney wordt
voor alles ervaren als de ver
persoonlijking van de Ameri
kaanse filmgangster: steeds op
zijn hoede, dynamisch, kei
hard, rap van tong en min
stens zo snel met zijn vuisten.
De gangster Cagney overscha
duwde zelfs de acteur. Mis
schien dat dit ook de reden
was waarom z'n enige rol van
de laatste twintig jaar die van
commissaris van politie was!
En toch was hij een goed ac
teur, daar kan vriend en vij
and het over eens zijn. In elk
geval waren al z'n tegenspe
lers dat altijd van mening. 'Hij
leek steeds opgeladen', zei een
van hen eens in een interview.
Cagney zelf: „Er is niet veel
te vertellen over de kunst van
het acteren. Alleen dit: ga
nooit lijzig op je hielen achter
over leunen. Ontspan je nooit.
En maak duidelijk dat je
meent wat je zegt. Ik probeer
de figuur die ik moet spelen zo
volledig mogelijk te maken.
Daarbij maak ik gebruik van
alles wat ik ooit te weten ben
gekomen en heb gehoord of
gezien."
lijk kwam hij in een vaude
ville theater terecht. Dat bleek
het juiste opstapje naar
Broadway en vandaar ging
het richting Hollywood.
De eerste film waarin hij
was te zien was 'Sinner's holi
day' uit 1930, een film die met
een werd gevolgd door de eer
ste TROS-keus, 'Public ene
my'. Oorspronkelijk was de
hoofdrol van deze film bedoeld
voor Eddie Woods, maar de
makers waren zo enthousiast
over de capaciteiten van Ja
mes Cagney, dat ze ter elfder
ure aan hem de voorkeur ga
ven.
Grapefruit
Humphrey Bogart (links) en James Cagney in de film 'An
gels with dirty faces', die vanavond wordt uitgezonden.
- FOTO ANP
Broadway
James Cagney werd in 1899
in New York geboren als zoon
van een Ierse vader (een bar
keeper) en een Iers/Noorse
moeder. Hij studeerde korte
tijd aan de universiteit, maar
moest door het plotselinge
overlijden van zijn vader af
haken. Hij pakte de meest uit
eenlopende baantjes aan, van
inpakker tot kelner. Uiteinde-
De film bevat een scène die
belangrijk heeft bijgedragen
tot de doorbraak van Cagney.
In de rol van Tom Powers,
zoon van een politieman, raakt
hij op het slechte pad. Op ge
geven moment krijgt hij daar
over ruzie met zijn vriendin
netje en in z'n woede duwt hij
haar een halve grapefruit in
haar gezicht. De scène was
ontleend aan een waar ge
beurd voorval. De gangster
Hymie Weiss deed een keer
zoiets bij zijn vriendin. Alleen
gebruikte hij geen grapefruit,
maar een omelet.
'Public enemy' luidde een
nieuw soort gangsterfilm in en
Cagney zou vrijwel steeds van
de partij zijn. Frappant is dat
de meeste van die films nog
steeds het bekijken waard
zijn. De critici waren dat toen
ook al van mening. In 1938
werd Cagney door de New
Yorkse filmcritici tot de beste
acteur van het jaar uitgeroe
pen.
Musical
Toch is het niet juist te den
ken dat Cagney uitsluitend in
gangsterfilms heeft geschit
terd. Het tegendeel is het ge
val. Hij was ook een zeer ver
dienstelijk musical-vertolker.
Het toeval -wil zelfs dat de
enige Oscar die hij ooit kreeg
voor een musical was, in 1942
voor zijn rol in 'Yankee Doodle
Dandy'.
Hij had om een wonderlijke
reden om te kiezen voor deze
film, een nogal sentimentele,
nostalgische en zeer patriotti
sche produktie. Cagney werd
namelijk beschuldigd van
communistische sympathieën.
'Yankee Doodle Dandy' leek
hem een passend antwoord.
Hij pakte zo uit dat het hem
niet alleen een Oscar oplever
de, de film werd ook een onge
kend kassucces.
Oscar
James Cagney ontving de
Oscar uit handen van collega
acteur Gary Cooper. Hij be
dankte met deze woorden:
„Een acteur is slechts zo goed
als de mensen denken dat hij
is en zo slecht als het publiek
hem vindt. Ik ben blij dat er
zoveel zijn die denken dat ik
goed ben."
James Cagney trad in totaal
in meer dan zestig films op. In
1960 - hij mocht zich inmiddels
miljonair noemen - verleende
hij zichzelf pensioen en trok
hij zich terug op een van zijn
ranches. Twee jaar later
slaagde Billy Wilder erin hem
nog een keer voor een film te
strikken en wel voor 'One two
three', een komedie waarvoor
de opnamen in München wer
den gemaakt.
Vanaf dat moment weigerde
hij elk aanbod. Hij accep
teerde zelfs geen enkel gast
rolletje en liet zich evenmin
voor televisie-optredens strik
ken. In een interview liet hij
weten: „Alle geruchten over
een eventuele comeback kun
je rustig vergeten. Deze oude
James Cagney op zijn boerderij in de staat New York.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
grapefuit-gooier heeft er geen
zin meer in. Acteren is trou
wens ook niet alles."
'Ragtime'
Desondanks lukte het Milos
Forman, de Tsjechische regis
seur die Hollywood aan z'n
voeten kreeg dankzij films als
'One flew over the cuckoo's
nest' en 'Hair' en die sindsdien
de wereld veroverde met
'Amadeus', hem nog één keer
te strikken. Na twintig jaar
rust speelde hij de rol van po-
litiecommissaris Rheinlander
Waldo in Formans 'Ragtime'
Cagney, inmiddels zeer
moeilijk ter been, moest voor
de opnamen naar Londen.
Uiteraard werd hij bestookt
met vragen van nieuwsgierige
journalisten waarom hij op
z'n afwijzende woorden was
teruggekomen. Cagney's enige
commentaar was: „Ik denk
dat het tijd werd eens een I
bij de goeien te horen!"
Door Marjan Mes
Soft-porno en echte liefde,
kunst en kitsch, geloof en
waanzin. Niet zoveel filmers
vereni i die elementen alle
maal tegelijk in hun werk. Je
moet er ook een beetje geschift
voor zijn, zoals de film 'Crimes
of passion' van Ken Russell
bewijst. Een bizar avontuur
met vermakelijke, boeiende en
stuitende kanten van een even
bizar regisseur.
Ken Russell (thans 58) heeft
een barokke carrière achter de
rug als fotograaf; balletdanser
en vermaard BBB-producent
van extravagante kunstpro
gramma's over onder meer be
roemde componisten. In 1969
werd hij internationaal be
kend met de speelfilm 'Women
in love', een mooie verfilming
van de roman van D.H. Law
rence. Daarna volgden al snel
na elkaar heel wat wonderlij
ker films, waarin muziek, sex
en waanzin nauw met elkaar
waren verweven. 'The Music
Lovers' was een bizar liefdes
verhaal over de homoseksuele
Tsjaikowski en een nymfoma-
ne. 'Lisztomania' maakte de
componist Liszt hoofdpersoon
van een schizofreen spektakel.
Verder waren er o.a. 'The De
vils', de musical 'Tommy', een
-fiYn over Rudolph Valentino
en 'Altered States'. Duiveluit
drijving was vaak een geliefd
Kathleen Turner als hoer en Anthony Perkins als godsdienstwaanzinnige in 'Crimes of pas
sion'. - FOTO CANNON FILM
onderwerp van Russell en het
speelt opnieuw een rol in 'Cri
mes of passion'.
Kathleen Turner, die al eer
der bewees zowel een zwoele
verleidster als een stijve trut
te kunnen uitbeelden, verenigt
beide kanten van haar talent
in een van de hoofdrollen in
'Crimes of passion'. Zij speelt
een onwerkelijke sprookjes-
hoer, zoals die alleen in de
verbeelding bestaat. Met een
asblonde pruik en in een licht
blauw minijurkje legt zij het
in een ordinaire buurt met
mannen aan en helpt ze - op
gevarieerde manieren - aan
hun gerief. Ze noemt zich
China Blue. Zij wordt hinder
lijk gevolgd door een gods
dienstwaanzinnige, die haar
van de zonde wil redden, maar
die zich ook met haar identifi
ceert en het liefst haar ge
daante zou aannemen. Deze
krankzinnige 'dominee' wordt
gespeeld door Anthony Per
kins, die hiermee volmaakt
beantwoordt aan zijn imago
van psychopaat. Hij draagt al
tijd een tas vol sexartikelen
bij zich, waaronder een dode
lijke vibrator, die eruit ziet als
een miniatuur raket. Hij zal er
aan het slot zelf mee aan zijn
eind komen. Tijdens de eroti
sche bedrijvigheden van
China Blue loert hij door een
gaatje in de muur.
Overdag is de hoer overi
gens een ambitieuze, keurig
nette ontwerpster van sport-
kleding. In die rol krijgen wij
haar minder te zien. Dat zij
een dubbelleven leidt, wordt
ontdekt door een jonge huis
vader, die zich uitleent voor
spionage om er iets bij te ver
dienen. Deze man is in een
slecht huwelijk verstrikt en
hopeloos op zoek naar de ul
tieme liefdesdaad. Dat treft
dus. Na zijn wonderlijke ont
dekking legt hij het meteen
met haar aan en beleeft de
nacht van zijn leven. Hij is zo
onder de indruk, dat hij met
een een echte liefdesverhou
ding met haar wil. Ook hij wil
haar redden, maar dan van
haar onmacht om van iemand
te houden. Een onmacht, die ze
kennelijk sublimeert in haar
rol van hoer. Het lukt hem nog
ook, maar als ze dan eindelijk
echt iets met hem wil, komt
zijn aardige ex-vrouw bij hem
terug.
Russell vertelt zijn idiote
verhaal op een legpuzzel-ma-
nier, waardoor je langzaam
achter de feiten komt. Het be
gint met een groepstherapie
van ongelukkige echtparen en
het eindigt ermee. De huisva
der vertelt dan over zijn bele
venissen met de vrouw, die
zijn leven veranderde. Dit
soort scènes is serieus en doet
geloven, dat Russell het goed
meent met de mensheid. Veel
anderen stammen direct uit de
(soft)pornoschool en zwelgen
in de kitsch. Tussendoor krij
gen we afbeeldingen te zien
van eeuwenoude, erotische Ja
panse prenten en zelfs van
schilderijen van Magritte;
kunst dus. Een gekke, schizof
rene film, die kennelijk iets
wil zeggen over de gespleten
heid van de menselijke ziel.
'Crimes of passion' van Ken
Russell. Casino 1 in Breda.
(ADVERTENTIE)
i'Tk
Vector Special rollerball, normaal f. 18,50
^tïïïïmïïTïïmTm,j^millHtiH^üi|
Wieuw: Vector Special ftneliner, normaal f. 18,50
W
Vulpen, normaal f 24,50
EEN PARKER TOONT KARAKTER.
Angelica Huston en Jack Nicholson in 'Prizzi's Honor'.
- FOTO CONCORDE
JJUUUL
JLU
De boeiende film 'The Break
fast Club', waarin scholieren
elkaar het vuur na aan de
schenen leggen, wordt gepro
longeerd in Grand Theater in
Breda.
Cinesol 1 in Breda vertoont
thans 'De Dream', de mooie,
Friestalige film van Pieter
Verhoeff over een socialistisch
anarchist op het eind van de
vorige eeuw, die onterecht van
roof en poging tot moord
wordt verdacht. Peter Tuin
man speelt de hoofdrol in
drukwekkend in deze fraai ge
fotografeerde, spannende film
(met Nederlandse ondertitels).
De mafiafilm 'Prizzi's Ho-
nor", van de oude John Huston
met Jack Nicholson in de
hoofdrol, wordt geprolongeerd
in Cinesol 2 in Breda. Het lijkt
een onbedoelde persiflage.
'The year of the dragon' van
Michael Cimino, bekend van
'The Deer hunter' en de gigan
tische flop 'Heaven's Gate',
draait in Cinem'actueel 1 in
Bergen op Zoom en Rubens in
Antwerpen. Mickey Rourke
speelt een ambitieuze politie
man die de strijd aanbindt met
de Chinese mafia in New
York.
'Pale Rider' van en met
Clint Eastwood, js te zien in De
Koning van Engeland in Hulst
en het Grand Theater in Goes.
De spektakelfilm 'Flesh and
Blood' van Paul Verhoeven,
vol middeleeuwse gruwelen,
kan deze week bekeken wordt
in Memling in Brugge.
Casino 3 in Breda brengt
thans de reprise van 'Les uns
et les autres', het muzikale
spektakel van Claude Leloucn
over drie generaties uit vier
verschillende landen, alle
speeld door zelfde acteurs.
Meeslepende gebeurtenissen
in de periode 1936-1980.
Het Westbrabants Filmcir
cuit vertoont de fraaie, n
cerebrale relatiefilm 'Les
nuits de la pleine lune' van
Eric Rohmer, nog eens. Voor
beeld was het patroon van een
18e eeuwse komedie, waarop
wordt gevarieerd in moderne
stijl met eigentijdse liefdes
vriendschapsverhoudingen
tussen jonge mensen. Op 21
november De Botte Hommel
in Bergen op Zoom, 28 novem
ber in Filmhuis Roosendaal,""
november Filmhuis Ooster
hout, 1 december in 't Schouw
in Dongen, 3 december in
Filmclub De Borg in Breda,
In Theater Achterom in
Breda wordt op donderdag
november 'Kopzeer aan die
Waanzee', een verfilming door
Anton Kothuys van het thea
terprogramma van Kim van
der Woude, vertoond. De film
bevat overigens veel visuele
grappen en fragmenten,
niet rechtstreeks uit het pro
gramma zijn overgenomen,
waardoor hij als zelfstandige
film prachtig functioneert.
Filmhuis Concordia
Breda begint vanavond met
films van Werner Schroeien
de extravagante Westduits
cineast, die veel opera en thea
trale stijlmiddelen in Mr-
films gebruikt. Vanavond.
'Der Tod der Maria Malibran-
Morgen en maandag 25 no
vember: 'Tag der idioten',
en 27 november: 'Elkka Ka-
toppa', 28 en 29 november: 'Pa
lermo Oder Wolfsburg', f
laatste is de meest realistische
en aansprekende film; °ver
culturele verschillen tussen
Italië en Duitsland, die
gisch worden ervaren door een
jonge Italiaanse gastarbeider
De eerdere films zijn gestl'
leerde, opera-achtige werken.
BREDA - De grote zaal van het Bredase Grand Theater is
week buiten gebruik wegens vernieuwing van de stoelen en
vloerbedekking. Het balkon wordt wel gebruikt. Daar kan m
"The Breakfast Club' gaan zien in grootbeeld.
Na de gedeeltelijke vernieuwing van het interieur van n
Grand Theater volgt volgend jaar ook een gehele restaura
van het Jugendstilachtige gebouw uit 1921. Ook de kleineM
Cinésol 1, is deze week gesloten wegens vernieuwingen. Ook w
komen nieuwe bioscoopstoelen en vloerbedekking.
2
nur
nur
nu
nu
nu
nu
nu
751e Staatsloterij, 3e trekking
O» hoofdprijs van J 500.000
„aevallen in de serie E op het
Troostprijzen van 5.000
ün gevallen op nummmer:
eik van de andere series.
De extra prijs van J 250.000
isoevallen in de serie V op het
Troostprijzen van 2.500
jingevallen op nummer:
elk van de andere series.
Prllzen van
1100.000 zijn gevallen op alle
50.000 zijn gevallen op alle
25.000 zijn gevallen op alle
5.000 zijn gevallen op alle
j 2.000 zijn gevallen op alle
en prijzen van
1 1.000 op alle nummers eindiger
l!fl00 op alle nummers eindiger
t'ooo op alle nummers eindiger
1000 op alle nummers eindiger
1 1.000 op alle nummers eindigei
500 op alle nummers eindiger
100 op alle nummers eindiger
100 op alle nummers eindigei
100 op alle nummers eindigei
50 op alle nummers eindiger
I 50 op alle nummers eindigei
50 op alle nummers eindigei
I 50 op alle nummers eindigei
j 25 op alle nummers eindigei
Lotnummers Eindcijfer(s)
eindigend op: of lotnummei
21
21
14'
35!
62(
63
0072
0280I
0479
0575
9
Extra prijs
serie V
Troostprijs
andere series
0748
0748
0779
0782
0853
0966
Extra prijs
serie
Troostprijs
andere series
38
0003
0261
0353
0454
0639
0700
0700/
0763
0899
0832
0
2
4
9
9
1
28
0559
Zetf
Wanneer op een lot tr
gevallen, staat achter het num
Prijs gewonnen heeft, het total
Op prijzen boven fifx
spelbelasting in mindering ge
prijs van f 500.000,- wordt 'sch
In de Staatsloterij wor
twee miljoen loten uitgegevei
den er één miljoen prijzen ui
Verkoopadressen vindt u in c
U kunt trouwens ook via uw l
meedoen. Wanneer u f 25,- p
bankrekening 5144 44 444 of j
ten name van de Staatsloterij
bedrag is vóór het einde van
uw rekening afgeschreven, d:
eerstvolgende loterij mee.
eerste trekking krijgt u uw
stuurd. De gewonnen prijzen
trekking op uw bank- of post
ven. Nog makkelijker is het c
machtigen voor automatisch
weet u zeker dat u geen kans
070-477484
Ee
lot
r