Hét credo van James Cagney:6Ontspan je nooit' rno en kunst van schizofrene Ken Russell \bor zo'n prijs gelooft iedereen weer in Sinterklaas. 75? Staats 3etrekk Einduits drietrd Méér! in de Sta ook in de BIOSCOOP Bioscoopzalen in Breda week dicht 'CRIMES OF PASSION' t PARKER VANAVOND IN ANGELS WITH DIRTY FACES' Met dit kado schrijft u geschiedenis. Drie Parker-pennen uit de modern gestileerde j. i Vector Special serie - een vulpen, een rollerball en de nieuwe fineliner. Verkrijgbaar in --- J wit of zwart en verpakt in een fraaie geschenkdoos. Drie Parker-pennen voor een prijs die zo aantrekkelijk is, dat iedereen weer in Sinterklaas gelooft. A Want zolang de voorraad strekt kost dit schrijfkado geen f. 61,50 maar 1 2 3 4 5 6 6 7 8 9 0 Totaal bedrag aan v ongeveer milioei De prijzen zijn al bi opgeteld Kansspelbelasting. Elke keer één miljc in de pot. Door Tom Smeets Het is een aardige gedachte om James Cagney eens in het zonnetje te zetten. En wat een terechte keus om dat mede te doen aan de hand van twee films uit de jaren dertig. Dat was immers de tijd dat de in middels 86-jarige acteur ge zichtsbepalend was voor de Amerikaanse film. Het idee is van Simon van Collem. Vorige week liet hij in 'Simonskoop' fragmenten zien uit de films waarmee deze ac teur beroemd is geworden. Daarna zond de TROS 'The public enemy' uit uit 1930, met naast Cagney onder meer Ed die Woods, Jean Harlow en Joan Blondell. Vanavond is op Nederland 2 om 23.35 uur 'An gels with dirty faces' uit 1938 te zien. Daarin spelen naast Cagney onder meer Humph rey Bogart, Pat O'Brien, Ann Sheridan en George Bancroft. Ook al is het niet helemaal terecht, James Cagney wordt voor alles ervaren als de ver persoonlijking van de Ameri kaanse filmgangster: steeds op zijn hoede, dynamisch, kei hard, rap van tong en min stens zo snel met zijn vuisten. De gangster Cagney overscha duwde zelfs de acteur. Mis schien dat dit ook de reden was waarom z'n enige rol van de laatste twintig jaar die van commissaris van politie was! En toch was hij een goed ac teur, daar kan vriend en vij and het over eens zijn. In elk geval waren al z'n tegenspe lers dat altijd van mening. 'Hij leek steeds opgeladen', zei een van hen eens in een interview. Cagney zelf: „Er is niet veel te vertellen over de kunst van het acteren. Alleen dit: ga nooit lijzig op je hielen achter over leunen. Ontspan je nooit. En maak duidelijk dat je meent wat je zegt. Ik probeer de figuur die ik moet spelen zo volledig mogelijk te maken. Daarbij maak ik gebruik van alles wat ik ooit te weten ben gekomen en heb gehoord of gezien." lijk kwam hij in een vaude ville theater terecht. Dat bleek het juiste opstapje naar Broadway en vandaar ging het richting Hollywood. De eerste film waarin hij was te zien was 'Sinner's holi day' uit 1930, een film die met een werd gevolgd door de eer ste TROS-keus, 'Public ene my'. Oorspronkelijk was de hoofdrol van deze film bedoeld voor Eddie Woods, maar de makers waren zo enthousiast over de capaciteiten van Ja mes Cagney, dat ze ter elfder ure aan hem de voorkeur ga ven. Grapefruit Humphrey Bogart (links) en James Cagney in de film 'An gels with dirty faces', die vanavond wordt uitgezonden. - FOTO ANP Broadway James Cagney werd in 1899 in New York geboren als zoon van een Ierse vader (een bar keeper) en een Iers/Noorse moeder. Hij studeerde korte tijd aan de universiteit, maar moest door het plotselinge overlijden van zijn vader af haken. Hij pakte de meest uit eenlopende baantjes aan, van inpakker tot kelner. Uiteinde- De film bevat een scène die belangrijk heeft bijgedragen tot de doorbraak van Cagney. In de rol van Tom Powers, zoon van een politieman, raakt hij op het slechte pad. Op ge geven moment krijgt hij daar over ruzie met zijn vriendin netje en in z'n woede duwt hij haar een halve grapefruit in haar gezicht. De scène was ontleend aan een waar ge beurd voorval. De gangster Hymie Weiss deed een keer zoiets bij zijn vriendin. Alleen gebruikte hij geen grapefruit, maar een omelet. 'Public enemy' luidde een nieuw soort gangsterfilm in en Cagney zou vrijwel steeds van de partij zijn. Frappant is dat de meeste van die films nog steeds het bekijken waard zijn. De critici waren dat toen ook al van mening. In 1938 werd Cagney door de New Yorkse filmcritici tot de beste acteur van het jaar uitgeroe pen. Musical Toch is het niet juist te den ken dat Cagney uitsluitend in gangsterfilms heeft geschit terd. Het tegendeel is het ge val. Hij was ook een zeer ver dienstelijk musical-vertolker. Het toeval -wil zelfs dat de enige Oscar die hij ooit kreeg voor een musical was, in 1942 voor zijn rol in 'Yankee Doodle Dandy'. Hij had om een wonderlijke reden om te kiezen voor deze film, een nogal sentimentele, nostalgische en zeer patriotti sche produktie. Cagney werd namelijk beschuldigd van communistische sympathieën. 'Yankee Doodle Dandy' leek hem een passend antwoord. Hij pakte zo uit dat het hem niet alleen een Oscar oplever de, de film werd ook een onge kend kassucces. Oscar James Cagney ontving de Oscar uit handen van collega acteur Gary Cooper. Hij be dankte met deze woorden: „Een acteur is slechts zo goed als de mensen denken dat hij is en zo slecht als het publiek hem vindt. Ik ben blij dat er zoveel zijn die denken dat ik goed ben." James Cagney trad in totaal in meer dan zestig films op. In 1960 - hij mocht zich inmiddels miljonair noemen - verleende hij zichzelf pensioen en trok hij zich terug op een van zijn ranches. Twee jaar later slaagde Billy Wilder erin hem nog een keer voor een film te strikken en wel voor 'One two three', een komedie waarvoor de opnamen in München wer den gemaakt. Vanaf dat moment weigerde hij elk aanbod. Hij accep teerde zelfs geen enkel gast rolletje en liet zich evenmin voor televisie-optredens strik ken. In een interview liet hij weten: „Alle geruchten over een eventuele comeback kun je rustig vergeten. Deze oude James Cagney op zijn boerderij in de staat New York. - FOTO ARCHIEF DE STEM grapefuit-gooier heeft er geen zin meer in. Acteren is trou wens ook niet alles." 'Ragtime' Desondanks lukte het Milos Forman, de Tsjechische regis seur die Hollywood aan z'n voeten kreeg dankzij films als 'One flew over the cuckoo's nest' en 'Hair' en die sindsdien de wereld veroverde met 'Amadeus', hem nog één keer te strikken. Na twintig jaar rust speelde hij de rol van po- litiecommissaris Rheinlander Waldo in Formans 'Ragtime' Cagney, inmiddels zeer moeilijk ter been, moest voor de opnamen naar Londen. Uiteraard werd hij bestookt met vragen van nieuwsgierige journalisten waarom hij op z'n afwijzende woorden was teruggekomen. Cagney's enige commentaar was: „Ik denk dat het tijd werd eens een I bij de goeien te horen!" Door Marjan Mes Soft-porno en echte liefde, kunst en kitsch, geloof en waanzin. Niet zoveel filmers vereni i die elementen alle maal tegelijk in hun werk. Je moet er ook een beetje geschift voor zijn, zoals de film 'Crimes of passion' van Ken Russell bewijst. Een bizar avontuur met vermakelijke, boeiende en stuitende kanten van een even bizar regisseur. Ken Russell (thans 58) heeft een barokke carrière achter de rug als fotograaf; balletdanser en vermaard BBB-producent van extravagante kunstpro gramma's over onder meer be roemde componisten. In 1969 werd hij internationaal be kend met de speelfilm 'Women in love', een mooie verfilming van de roman van D.H. Law rence. Daarna volgden al snel na elkaar heel wat wonderlij ker films, waarin muziek, sex en waanzin nauw met elkaar waren verweven. 'The Music Lovers' was een bizar liefdes verhaal over de homoseksuele Tsjaikowski en een nymfoma- ne. 'Lisztomania' maakte de componist Liszt hoofdpersoon van een schizofreen spektakel. Verder waren er o.a. 'The De vils', de musical 'Tommy', een -fiYn over Rudolph Valentino en 'Altered States'. Duiveluit drijving was vaak een geliefd Kathleen Turner als hoer en Anthony Perkins als godsdienstwaanzinnige in 'Crimes of pas sion'. - FOTO CANNON FILM onderwerp van Russell en het speelt opnieuw een rol in 'Cri mes of passion'. Kathleen Turner, die al eer der bewees zowel een zwoele verleidster als een stijve trut te kunnen uitbeelden, verenigt beide kanten van haar talent in een van de hoofdrollen in 'Crimes of passion'. Zij speelt een onwerkelijke sprookjes- hoer, zoals die alleen in de verbeelding bestaat. Met een asblonde pruik en in een licht blauw minijurkje legt zij het in een ordinaire buurt met mannen aan en helpt ze - op gevarieerde manieren - aan hun gerief. Ze noemt zich China Blue. Zij wordt hinder lijk gevolgd door een gods dienstwaanzinnige, die haar van de zonde wil redden, maar die zich ook met haar identifi ceert en het liefst haar ge daante zou aannemen. Deze krankzinnige 'dominee' wordt gespeeld door Anthony Per kins, die hiermee volmaakt beantwoordt aan zijn imago van psychopaat. Hij draagt al tijd een tas vol sexartikelen bij zich, waaronder een dode lijke vibrator, die eruit ziet als een miniatuur raket. Hij zal er aan het slot zelf mee aan zijn eind komen. Tijdens de eroti sche bedrijvigheden van China Blue loert hij door een gaatje in de muur. Overdag is de hoer overi gens een ambitieuze, keurig nette ontwerpster van sport- kleding. In die rol krijgen wij haar minder te zien. Dat zij een dubbelleven leidt, wordt ontdekt door een jonge huis vader, die zich uitleent voor spionage om er iets bij te ver dienen. Deze man is in een slecht huwelijk verstrikt en hopeloos op zoek naar de ul tieme liefdesdaad. Dat treft dus. Na zijn wonderlijke ont dekking legt hij het meteen met haar aan en beleeft de nacht van zijn leven. Hij is zo onder de indruk, dat hij met een een echte liefdesverhou ding met haar wil. Ook hij wil haar redden, maar dan van haar onmacht om van iemand te houden. Een onmacht, die ze kennelijk sublimeert in haar rol van hoer. Het lukt hem nog ook, maar als ze dan eindelijk echt iets met hem wil, komt zijn aardige ex-vrouw bij hem terug. Russell vertelt zijn idiote verhaal op een legpuzzel-ma- nier, waardoor je langzaam achter de feiten komt. Het be gint met een groepstherapie van ongelukkige echtparen en het eindigt ermee. De huisva der vertelt dan over zijn bele venissen met de vrouw, die zijn leven veranderde. Dit soort scènes is serieus en doet geloven, dat Russell het goed meent met de mensheid. Veel anderen stammen direct uit de (soft)pornoschool en zwelgen in de kitsch. Tussendoor krij gen we afbeeldingen te zien van eeuwenoude, erotische Ja panse prenten en zelfs van schilderijen van Magritte; kunst dus. Een gekke, schizof rene film, die kennelijk iets wil zeggen over de gespleten heid van de menselijke ziel. 'Crimes of passion' van Ken Russell. Casino 1 in Breda. (ADVERTENTIE) i'Tk Vector Special rollerball, normaal f. 18,50 ^tïïïïmïïTïïmTm,j^millHtiH^üi| Wieuw: Vector Special ftneliner, normaal f. 18,50 W Vulpen, normaal f 24,50 EEN PARKER TOONT KARAKTER. Angelica Huston en Jack Nicholson in 'Prizzi's Honor'. - FOTO CONCORDE JJUUUL JLU De boeiende film 'The Break fast Club', waarin scholieren elkaar het vuur na aan de schenen leggen, wordt gepro longeerd in Grand Theater in Breda. Cinesol 1 in Breda vertoont thans 'De Dream', de mooie, Friestalige film van Pieter Verhoeff over een socialistisch anarchist op het eind van de vorige eeuw, die onterecht van roof en poging tot moord wordt verdacht. Peter Tuin man speelt de hoofdrol in drukwekkend in deze fraai ge fotografeerde, spannende film (met Nederlandse ondertitels). De mafiafilm 'Prizzi's Ho- nor", van de oude John Huston met Jack Nicholson in de hoofdrol, wordt geprolongeerd in Cinesol 2 in Breda. Het lijkt een onbedoelde persiflage. 'The year of the dragon' van Michael Cimino, bekend van 'The Deer hunter' en de gigan tische flop 'Heaven's Gate', draait in Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en Rubens in Antwerpen. Mickey Rourke speelt een ambitieuze politie man die de strijd aanbindt met de Chinese mafia in New York. 'Pale Rider' van en met Clint Eastwood, js te zien in De Koning van Engeland in Hulst en het Grand Theater in Goes. De spektakelfilm 'Flesh and Blood' van Paul Verhoeven, vol middeleeuwse gruwelen, kan deze week bekeken wordt in Memling in Brugge. Casino 3 in Breda brengt thans de reprise van 'Les uns et les autres', het muzikale spektakel van Claude Leloucn over drie generaties uit vier verschillende landen, alle speeld door zelfde acteurs. Meeslepende gebeurtenissen in de periode 1936-1980. Het Westbrabants Filmcir cuit vertoont de fraaie, n cerebrale relatiefilm 'Les nuits de la pleine lune' van Eric Rohmer, nog eens. Voor beeld was het patroon van een 18e eeuwse komedie, waarop wordt gevarieerd in moderne stijl met eigentijdse liefdes vriendschapsverhoudingen tussen jonge mensen. Op 21 november De Botte Hommel in Bergen op Zoom, 28 novem ber in Filmhuis Roosendaal,"" november Filmhuis Ooster hout, 1 december in 't Schouw in Dongen, 3 december in Filmclub De Borg in Breda, In Theater Achterom in Breda wordt op donderdag november 'Kopzeer aan die Waanzee', een verfilming door Anton Kothuys van het thea terprogramma van Kim van der Woude, vertoond. De film bevat overigens veel visuele grappen en fragmenten, niet rechtstreeks uit het pro gramma zijn overgenomen, waardoor hij als zelfstandige film prachtig functioneert. Filmhuis Concordia Breda begint vanavond met films van Werner Schroeien de extravagante Westduits cineast, die veel opera en thea trale stijlmiddelen in Mr- films gebruikt. Vanavond. 'Der Tod der Maria Malibran- Morgen en maandag 25 no vember: 'Tag der idioten', en 27 november: 'Elkka Ka- toppa', 28 en 29 november: 'Pa lermo Oder Wolfsburg', f laatste is de meest realistische en aansprekende film; °ver culturele verschillen tussen Italië en Duitsland, die gisch worden ervaren door een jonge Italiaanse gastarbeider De eerdere films zijn gestl' leerde, opera-achtige werken. BREDA - De grote zaal van het Bredase Grand Theater is week buiten gebruik wegens vernieuwing van de stoelen en vloerbedekking. Het balkon wordt wel gebruikt. Daar kan m "The Breakfast Club' gaan zien in grootbeeld. Na de gedeeltelijke vernieuwing van het interieur van n Grand Theater volgt volgend jaar ook een gehele restaura van het Jugendstilachtige gebouw uit 1921. Ook de kleineM Cinésol 1, is deze week gesloten wegens vernieuwingen. Ook w komen nieuwe bioscoopstoelen en vloerbedekking. 2 nur nur nu nu nu nu nu 751e Staatsloterij, 3e trekking O» hoofdprijs van J 500.000 „aevallen in de serie E op het Troostprijzen van 5.000 ün gevallen op nummmer: eik van de andere series. De extra prijs van J 250.000 isoevallen in de serie V op het Troostprijzen van 2.500 jingevallen op nummer: elk van de andere series. Prllzen van 1100.000 zijn gevallen op alle 50.000 zijn gevallen op alle 25.000 zijn gevallen op alle 5.000 zijn gevallen op alle j 2.000 zijn gevallen op alle en prijzen van 1 1.000 op alle nummers eindiger l!fl00 op alle nummers eindiger t'ooo op alle nummers eindiger 1000 op alle nummers eindiger 1 1.000 op alle nummers eindigei 500 op alle nummers eindiger 100 op alle nummers eindiger 100 op alle nummers eindigei 100 op alle nummers eindigei 50 op alle nummers eindiger I 50 op alle nummers eindigei 50 op alle nummers eindigei I 50 op alle nummers eindigei j 25 op alle nummers eindigei Lotnummers Eindcijfer(s) eindigend op: of lotnummei 21 21 14' 35! 62( 63 0072 0280I 0479 0575 9 Extra prijs serie V Troostprijs andere series 0748 0748 0779 0782 0853 0966 Extra prijs serie Troostprijs andere series 38 0003 0261 0353 0454 0639 0700 0700/ 0763 0899 0832 0 2 4 9 9 1 28 0559 Zetf Wanneer op een lot tr gevallen, staat achter het num Prijs gewonnen heeft, het total Op prijzen boven fifx spelbelasting in mindering ge prijs van f 500.000,- wordt 'sch In de Staatsloterij wor twee miljoen loten uitgegevei den er één miljoen prijzen ui Verkoopadressen vindt u in c U kunt trouwens ook via uw l meedoen. Wanneer u f 25,- p bankrekening 5144 44 444 of j ten name van de Staatsloterij bedrag is vóór het einde van uw rekening afgeschreven, d: eerstvolgende loterij mee. eerste trekking krijgt u uw stuurd. De gewonnen prijzen trekking op uw bank- of post ven. Nog makkelijker is het c machtigen voor automatisch weet u zeker dat u geen kans 070-477484 Ee lot r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14