«Hl Fokker 100 Frans Swarttouw kreeg gelijk m Big chief Veel geleerd Goedkoopste :ri \rbeidstijdverkorti ZATERDAG 16 NOVEMBER 1985 CTpa' Goed twee jaar geleden ging het erg slecht met Fokker, de enige Nederlandse vliegtuigindustrie. De gezamenlijke plannen van Fokker en het Amerikaanse McDonnell Douglasconcern voor de productie van het nieuwe vliegtuig MDF-100 (aanvankelijk ten doop gehouden als F-29) lagen in de prullenbak, omdat de vliegtuigmaatschappijen als gevolg van de wereldwijde recessie geen interesse hadden in het kopen van dat nieuwe, grote vliegtuig. Fokker reageerde op die tegenvaller met een 'afslanking', hetgeen 1400 arbeidsplaatsen kostte. Ongeveer 700 werknemers werden ontslagen. Door Bas Augustijn MOMENTEEL wordt over die cri sisperiode bij Fokker niet meer ge sproken. De ellende is vergeten. Fokker gaat het op dit moment uit stekend. Dat dankzij de twee nieuwe toestellen, de Fokker 50 en de Fokker 100, waarvoor in de mon diale vliegerswereld een enorme be langstelling bestaat. Beide toestellen zijn nog in aanbouw. Eind van dit jaar gaat de eerste Fokker 50 de lucht in en medio volgend jaar krijgt de eerste Fokker 100 zijn lucht doop. Ondanks het feit dat beide toestel len nog niet in de 'showroom' staan, heeft Fokker al 76 toestellen verkocht (38 Fokker 50's en 38 Fokker 100's) en opties genoteerd voor de levering van nogeens 43 vliegtuigen (12 Fokker 50's en 31 Fokker 100's). Het gaat daarbij om forse bedragen. Immers, voor een Fokker 50 zonder al te veel poespas moet zo'n zeven miljoen dollar worden neergeteld en een Fokker' 100 komt al gauw op vijftien a zestien miljoen dollar. Met een dergeüjke order portefeuille en nog tal van geïnteres seerde klanten op de stoep, ziet de toe komst voor Fokker er weer zonnig uit. Vandaar ook dat het bedrijf weer veel nieuw personeel is gaan aannemen. Eind dit jaar verwacht men weer op het oude peil van 10.000 werknemers te zijn. En in de komende drie a vier jaar denkt Fok ker het aantal personeelsleden verder uit te breiden tot 11.500. Om al die monden te voeden en ook de kapitaalverschaffers tevreden te stel len, moet er hard worden gewerkt. Frans Swarttouw, voorzitter van de raad van bestuur, is daarom zelf voortdurend in touw in de verkoop- en presentatieruimte van Fokker op Schiphol. Daar worden de klanten ontvangen en rondgeleid. De belangrijkste kopers worden door Swart touw zelf 'bewerkt'. Volgens Gert Knook, voorlichter van Fokker, is het niét zo verwonderlijk dat de 'baas' zoveel bij de verkoop wordt ingeschakeld. De grote klanten willen immers het liefst za ken doen met de 'big chief. Dat het Fokker op dit moment voor de wind zou gaan had overigens Swart touw twee jaar geleden, in de tijd van de donkere wolken boven het bedrijf, al voorspeld. Hij was er toen van overtuigd dat Fokker het zou redden, dat het be drijf meer dan voldoende veerkracht had om de problemen van dat moment te bo ven te komen. Vandaar dat hij zich 'rot' zei te schamen voor het feit dat veel trouwe medewerkers de laan uit moesten en daardoor heel wat know-how uit het bedrijf verdween. „We weten zeker dat we deze mensen over twee jaar weer no dig hebben", zei Swarttouw toen letter lijk. Swarttouw blijkt een goede goede waarzegger te zijn. Overigens liet zijn glazen bol hem wel in de steek met het F- 29, ofwel het MDF-100-project. Na ne gen maanden samenwerking met McDonnell Douglas kapte Fokker met het project waarin het Nederlandse be drijf al ruim 120 miljoen gulden had ge stopt. De honderd Fokkermensen, inge- é#*£v. DE FOKKER 50 is een schroefturbine-verkeersvliegtuig voor het vervoer van vijftig passagiers over korte afstanden. Het voortstuwingssysteem bestaat uit twee Pratt and Whitney PW124-turbopropmotoren met zesbladige propellers van Dowty Rotol. Fokker heeft voor dit toestel al koopcontracten getekend met: Ansett Transport Industries uit Australië 15, DLT (ver want aan Lufthansa) 6 (en 6 in optie), Busy Bee uit Noorwegen 4, Corsair uit Washington 7, Maersk Air uit Denemar ken 4 (en 4 in optie), Austrian Airlines 2 (en 2 in optie). Eind volgend jaar worden de eerste toestellen geleverd aan Ansett. De Australische luchtvaartmaatschappij besteld vijftien stuks. Binnenkort wordt de eerste vlucht met het prototype gemaakt. Fokker vliegt weer boven de horizon DE FOKKER 100 is een modern straalvliegtuig bedoeld voor het vervoer van circa honderd passagiers over ken, middellange afstanden. Voor de voortstuwing zorgen twee Rolls-Royce Tay-motoren met elk een stuwkracht van ZlJ lbs. De kopers van de Fokker 100 tot nu toe: Swissair 8 (en 6 in optie), KLM 10 (en 5 optie) en USAir in Pittsburgh 20 optie). De eerste Fokker 100 wordt in 1987 afgeleverd. Met het bouwen van het eerste prototype is men op Schiil bezig. In juni ofjuli volgend jaar volgt de proefvlucht. Dat op dit model USAir staat houdt verband met het feit In Amerikaanse bedrijf voor de modernisering van de vloot de Fokker 100 heeft uitgekozen. USAir is van plan om ta Fokker 100's ter waarde van 1,2 miljard gulden te kopen. Frans Swarttouw. De grote klanten doen het liefst zaken met deze 'big chief van Fokker. - foto anp 27's (de Friendschip) en F-28's (de Fel lowship) worden vooral gebruikt op de kortere afstanden. De Fokker 50 en Fokker 100 worden in feite de opvolgers van respectievelijk de F-27 en de F-28, de twee 'oude ge trouwen' waaraan Fokker 'goud' heeft verdiend. In dertig jaar tijd heeft Fokker 778 F'27's verkocht aan in totaal 166 maatschappijen in 63 landen. En van de F'28 zijn er in zeventien jaar 236 ge maakt voor in totaal 57 maatschappijen in 37 landen. Medio volgend jaar stopt Fokker met de produktie van de F'27 en eind dit jaar wordt een besluit genomen over het stop pen met de F'28. Beide toestellen hebben hun best gedaan voor Fokker en zijn in technisch opzicht verouderd. Ze voldoen ook niet meer aan de nieuwe eisen, die binnen enkele jaren aan een vliegtuig worden gesteld wat betreft geluidsover last. „Dergelijke eisen worden het eerst ingevoerd in de Verenigde Staten en West-Europa. Afrika en Zuid-Amerika komen waarschijnlijk in dat opzicht la ter", merkt Knook op. zet voor het MDF-100-project, werden teruggeroepen uit Californië. „Maar die 120 miljoen is voor ons niet louter een verliespost geweest", zegt voorlichter Knook. „We hebben veel ge leerd uit de samenwerking met McDon nell Douglas. De resultaten van een hoop research uit die tijd vind je terug in onze nieuwe vliegtuigen. We hebben boven dien een betere kijk gekregen op de Ame rikaanse vliegtuigmarkt. Het is besüst geen weggegooid geld geweest". Die Amerikaanse markt is voor Fok ker in de toekomst erg belangrijk. „Daar zit vijftig procent van de luchtvaart en daar treffen we ook de groei in de lucht vaart aan. Er is daar een zeer dicht lucht net en er komen nog steeds nieuwe üjnen bij", verklaart Knook. Inmiddels wordt aan de andere kant van de Atlantische Oceaan al aardig wat met Fokker-vliegtuigen gevlogen. De F- De nieuwe Fokker 50 en Fokker 100 voldoen volgens hem uiteraard wel aan die eisen en hebben in technologisch op zicht en qua verbruik, comfort en onder houd nog tal van andere voordelen bo ven de F'27 en F'28. Knook meent dat Fokker met de nieuwe toestellen uitste kend in staat is tegen andere fabrieken van kleine en middelgrote toestellen te concurreren. „Als men kijkt naar de kos ten per mijl is de Fokker 100 het goed koopste type in zijn klasse ter wereld. Als i— "ilj Y ïXv: Personeel van Fokker bezig met de bouw van een Fokker 50. Typerend voor dit toestel is de zesbladige propeller. - foto's fokker er vijftig van de honderd stoelen zijn be zet, dan heeft men de vluchtkosten eruit. Alles boven de vijftig passagiers is winst". De belangstelling voor de Fokker 50 komt vooral uit de klantenkring van de F'27. De vroegere kopers van de F'28 zijn met name geïnteresseerd in de Fok ker 100. „De loyaliteit van onze klanten kring heeft ons verrast", merkt Knook in verband hiermee op. Overigens is de wereldrecessie, die de nekslag betekende voor de F-29/MDF- 100, eigenlijk een belangrijke oorzaak van de wereldwijde interesse, die Fokker nu krijgt voor zijn nieuwe toestellen. Tij dens de recessie werden namelijk veel aankopen uitgesteld. Nu gaan de zaken weer beter, is er vertrouwen in een eco nomische opleving en wordt er weer ge kocht. Zelfs meer dan voorheen, want er is bij tal van luchtvaartbedrijven een ach terstand wat vervanging van vliegtuigen en uitbreiding van de luchtvloot betreft. Geschat wordt dat in de klassen, waarin Fokker opereert, tot medio 1990 be hoefte is aan een 800 tot 900 nieuwe vliegtuigen. En Fokker rekent daarvan zo'n vijfentwintig a dertig procent in de wacht te slepen. De verkoopstaf van Fokker is onder leiding van baas Swarttouw daarmee druk bezig. De zaken gaan op dit mo ment weliswaar goed, maar er moeten toch nog heel wat meer vliegtuigen wor den verkocht om de ontwikkelingskosten van de Fokker 50 en Fokker 100 goed te maken. Fokker schat daarvoor zo'n vijf a zeven jaar nodig te hebben. Dat betekent dat voor het bereiken van het zoge naamde 'break-even point' (het moment dat de kosten zijn terugverdiend), van beide typen tussen de 150 en 250 toestel len verkocht moeten zijn. 'Het break even point kunnen we op dit moment nog niet goed bepalen. Onder meer is dal afhankelijk van de dollarkoers en de ren testand", merkt Knook op. bb j I K "01 j ATERDAG 16NOVEMBE itet leek zo'n mooi middel in d rijd tegen de massale jrkloosheid. Alle werkenden e aar uurtjes per week minder er ,]e werklozen zouden weer aan l kunnen. Met alle voordelen o0r de economie, want wat is b )0f de binnenlandse besteding s iedereen geld heeft om uit te ;ven? Ret mocht met zo zijn. De eer inde naar een 38-urige werkwe »rd met pijn en moeite gehaak 'erknemers hadden er geld voc „eleverd om tot hun verbijster yen dat geen nieuwe mensen Ljen aangetrokken, maar dat ■veel aan mensen nu eenvoudig 0 worden weggewerkt. Door Pieter Eggen en Lidy Nicolasen DE SFEER rond de arbeidst korting is grimmigern gewon voorjaar gingen werknemers industrie nog de straat op om urige werkweek op te eisi slechts 10 van de bedrijven die 36 uur er. In andere be< werden studies aangekondigc die ingelaste pauze lijken de nemers gevoeliger te zijn gev voor de met de geldbuidel lende werkgevers. Want werkgevers hebben een 1 dood aan het collectief verkorten werkweek. „Organisatorisch niet", is hun bezwaar. Zij zocht toevlucht in het aanbieden van ov deeltijdbanen, allerhande losvast tracten of - in het ergste geval - ting van de bedrijfstijd, als de au sering de atv al niet had ingehaald Al met al leverde het toch w Vraag is alleen: wat is er met de tijdverkorting gebeurd? „Kennelijk zijn de werkgevi schrokken van al die verhalen ov mene arbeidstijdverkorting. Je zie nogal vaak gekozen is voor oplo die niet best zijn. In een groot aai drijven is met de verkorting van di week tot 38 uur ook de bedrijfs kort. Dat is de gemakkelijkste op Het nadeel van die keuze is dat werken geen banen oplevert en de in verhouding eerder duurder Daarmee hebben de werkgevers zichzelf'. Mr. F. Kruse, directeur-genera de Arbeidsvoorziening van het mi van Sociale Zaken, vindt dat het b leven de eerste ronde van de atv kortzichtige en simpele manier de omgedraaid. Zijn toelichting: „We hebben len van de economische recepti slikt, maar de genezing is uitgeble de laatste vier jaar zijn de lonen spectaculaire wijze gematigd, is d fors gedaald, is de inflatie het lat heel Europa, zijn de winsten flinl gen, is het overschot op de betal lans gigantisch gegroeid. Kort ei alles wat nodig is voor economis stel is gebeurd. En wat zien we, ei meer werk gekomen, omdat de vers niet investeren. De moed of ontbreekt hen". In feite zegt Kruse dat door aan ondernemerschap men in Nei niet is toegekomen om aan de toenemende vraag naar werk te v Wat hem betreft: „Arbeidstijdver Een kijkje in het interieur van de Fokker 50. Een model daarvan is ingericht in de verkoopruimte van Fokker te Amsterdam. Tal van nieuwe snuf es en een vergaande automatisering treft men aan in de cockpit van de Fokker 100. Sluipenderwijs is dit ja Pe sigaret de grootste 'ladykille] Pt Verenigde Staten geworden, foor het eerst sterven in Ameri ju meer vrouwen aan longkank |an aan borstkanker. Daarnaas pn een steeds groter percentag jan dodelijke hart- en vaatziekt jij vrouwen aan de sigaret wore yogeschreven. De 'American pneer Society' heeft deze week 'en alarmerend rapport voorspt lat hierdoor binnen afzienbare [e Amerikaanse vrouw gemidde f et meer ouder zal worden dan lemiddelde man. De zes jaar yagere leeftijdsverwachting die f°uw thans nog mag koesteren ptterlijk in rook aan het opgaar Van onze correspondent in Washi Mare De Koninck »WIE ROOKT als een m sterven als een man", waai de Amerikaanse Kanker Ver met name de vrouwelijke jei intussen belangrijk meer sig rookt dan de jongens. Rokei voor vrouwen nog extra ge geacht, vanwege de verhoog co's van miskramen en - als t de pil wordt gebruikt - hartzi Kankerbestrijders in de VS v eministische en andere vrouwe: saties dat ze passief blijven tegei S A?re' a's vrouwenvijand numr «Als je ziet waarover vrouwen worden als het over gezondheids êaat, dan is die ellende te verw; n vergehjking met alle dood en a rouwen zichzelf aandoen dooi en aldus Dr. Estelle Ramey, 'V-leraar aan de vermaarde

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 22