DE 'GLORIE' VAN MAMMOET STOOF
I OCCASIONS
Plaatselijk nieuws
AGINA ZEELAND 3
mnERDAG 14 NOVEMBER 1985
T20 PAGINA ZEELAND 4
VAN ZEELAND
WIE iets te versturen heeft dat te zwaar is
voor PTT of Van Gend Loos komt automa
tisch bij Mammoet Stoof terecht, de specialist
in super-transporten en de grootste vervoer
der ter wereld.
van de BMW-deale'
Garage VeHmigge b*
ïgevers
naar de uitbreiding van
vaarschijnlijk nog geen
Ie gisteren wethouder J.
De gemeenteraad zal in
f het haalbaarheidson-
>mt vrijdag 3 december om
.30 uur bij elkaar in het ge-
eentehuis om de problemen
>nd de haven te bespreken,
e PvdA-fractie heeft enkele
jorstellen ingediend om tot
;n goedkoper beheer van de
aven te komen. De sociaal-
;mocraten willen niet dat de
ichthaven in particuliere
anden overgaat, iets waar de
ïeederheid van het college en
e fracties van CDA en WD
rel voor voelen. De water-
Dortvereniging is de eerste
ie in aanmerking komt om de
eprivatiseerde haven te be-
eren.
ijeenkomst - Aquariumver-
niging Albino Zwaarddrager
,oudt donderdag 14 november,
anvang 19.30 uur,, haar
naandelijkse ledenbij een-
:omst in restaurant Vijverhof.
)ok niet-leden zijn welkom.'
loofdthema op deze avond is
le bespreking van verschil-
ende aquaria binnen de ver-
niging aan de hand van on-
angs genomen dia's. Op deze
vijze zal er een flinke hoe-
'eelheid aan informatie en
nogelijkheden de revue pas
eren.
Jridge - Leden van bridgeclub
juctor speelden in de zaal van
le Goede Herderkerk de ne-
;ende wedstrijd in de najaars-
:ompetitie. Uitslag A-lijn: 1.
echtpaar Lichteveld, 2. heren
ileeuwsen-Risseeuw, 3. heren
Sandrini-Visser. B-lijn: 1.
ïchtpaar Speelman, 2. me-
rrouw Sandrini-de heer Meu-
enberg, 3. mevrouw Van der
Dijl-de heer Olyslager. C-lijn:
mevrouw Timmerman-de
oeer Verschelling, 2. echtpaar
3urger, 3. heren Pel-Dour-
eijn.
SVG - De afdeling Terneuzen
ran het Katholiek Vrouwen-
;ilde (KVG) verzorgt donder-
lag 14 november een lezing,
ïnkele leden van de werk
groep 'Vrouwen voor Vrede'
mllen dan iets over hun werk
vertellen. De bijeenkomst
vindt plaats vanaf 20.00 uur in
iet zaaltje van de Triniteits-
terk.
FOTO'S DE STEM COR J. DE BOER
Het Bredase bedrijf kwam er dus aan te pas toen de
85 meter lange en 400.000 kilo zware absorptiekolom
(ook al de grootste ter wereld) vanaf het terrein van
de AKF te Goes naar de klant, de Nederlandse Stik
stof Maatschappij in Sluiskil, moest worden gebracht.
Na een vlekkeloos verlopen tocht per ponton via het
Goèse Sas, het haventje van Kats, de Oosterschelde, het
kanaal door Zuid-Beveland, de Westerschelde en het ka
naal Gent-Temeuzen arriveerde de reusachtige kolom -
die bestemd is voor de nieuwe salpeterzuurfabriek van de
NSM - dinsdag in Sluiskil, waar gisterochtend met de ont
scheping werd begonnen.
Om het apparaat vanaf de ponton naar zijn anderhalve
kilometer verder gelegen bestemming te brengen werd de
'glorie' van Mammoet Stoof ingezet: de zelf-aangedreven,
computer-gestuurde platform-wagen. „Een eigen vinding
van ons, waar geen enkele andere transporteur over kan
beschikken", zegt een trotse Miel Vreugden van de Ter-
neuzense vestiging van Stoof.
De platform-wagen wordt samengesteld uit zoge
naamde 'lijnen', een draagas met aan elke kant vier spe
ciaal ontworpen wielen. Elke lijn kan maximaal 34 ton
dragen. Voor het vervoer van de absorptiekolom werden
28 van deze lijnen gebruikt, zodat er in totaal dus 112 wie
len aan te pas kwamen om het apparaat het NSM-terrein
op te rijden.
I I J
Industrieweg 37
4538 AG Terneuzen
Telefoon 01150-13451
„De platform-wagen is voor het zware transport het Ei
van Columbus", vindt Miel Vreugden. „We hebben er zelfs
wel eens een onderdeel van een booreiland, dat 4300 ton
woog, mee vervoerd. Maar daarvoor waren wel alle 110
lijnen die we hebben nodig". De platform-wagen van
Mammoet Stoof wordt aangedreven door een 350 pk die
sel-motor en kan een maximale snelheid van acht kilome
ter per uur ha'en.
En zo rolden de 400.000 kilo, via afstandsbediening be
stuurd, centimeter na centimeter in de richting van de fa-
briekspoort. Bijna twee uur waren er voor nodig om de
anderhalve kilometer af te leggen, maar toen kon de ko
lom dan ook op de plaats van bestemming worden gepar
keerd.