DE 'GLORIE' VAN MAMMOET STOOF I OCCASIONS Plaatselijk nieuws AGINA ZEELAND 3 mnERDAG 14 NOVEMBER 1985 T20 PAGINA ZEELAND 4 VAN ZEELAND WIE iets te versturen heeft dat te zwaar is voor PTT of Van Gend Loos komt automa tisch bij Mammoet Stoof terecht, de specialist in super-transporten en de grootste vervoer der ter wereld. van de BMW-deale' Garage VeHmigge b* ïgevers naar de uitbreiding van vaarschijnlijk nog geen Ie gisteren wethouder J. De gemeenteraad zal in f het haalbaarheidson- >mt vrijdag 3 december om .30 uur bij elkaar in het ge- eentehuis om de problemen >nd de haven te bespreken, e PvdA-fractie heeft enkele jorstellen ingediend om tot ;n goedkoper beheer van de aven te komen. De sociaal- ;mocraten willen niet dat de ichthaven in particuliere anden overgaat, iets waar de ïeederheid van het college en e fracties van CDA en WD rel voor voelen. De water- Dortvereniging is de eerste ie in aanmerking komt om de eprivatiseerde haven te be- eren. ijeenkomst - Aquariumver- niging Albino Zwaarddrager ,oudt donderdag 14 november, anvang 19.30 uur,, haar naandelijkse ledenbij een- :omst in restaurant Vijverhof. )ok niet-leden zijn welkom.' loofdthema op deze avond is le bespreking van verschil- ende aquaria binnen de ver- niging aan de hand van on- angs genomen dia's. Op deze vijze zal er een flinke hoe- 'eelheid aan informatie en nogelijkheden de revue pas eren. Jridge - Leden van bridgeclub juctor speelden in de zaal van le Goede Herderkerk de ne- ;ende wedstrijd in de najaars- :ompetitie. Uitslag A-lijn: 1. echtpaar Lichteveld, 2. heren ileeuwsen-Risseeuw, 3. heren Sandrini-Visser. B-lijn: 1. ïchtpaar Speelman, 2. me- rrouw Sandrini-de heer Meu- enberg, 3. mevrouw Van der Dijl-de heer Olyslager. C-lijn: mevrouw Timmerman-de oeer Verschelling, 2. echtpaar 3urger, 3. heren Pel-Dour- eijn. SVG - De afdeling Terneuzen ran het Katholiek Vrouwen- ;ilde (KVG) verzorgt donder- lag 14 november een lezing, ïnkele leden van de werk groep 'Vrouwen voor Vrede' mllen dan iets over hun werk vertellen. De bijeenkomst vindt plaats vanaf 20.00 uur in iet zaaltje van de Triniteits- terk. FOTO'S DE STEM COR J. DE BOER Het Bredase bedrijf kwam er dus aan te pas toen de 85 meter lange en 400.000 kilo zware absorptiekolom (ook al de grootste ter wereld) vanaf het terrein van de AKF te Goes naar de klant, de Nederlandse Stik stof Maatschappij in Sluiskil, moest worden gebracht. Na een vlekkeloos verlopen tocht per ponton via het Goèse Sas, het haventje van Kats, de Oosterschelde, het kanaal door Zuid-Beveland, de Westerschelde en het ka naal Gent-Temeuzen arriveerde de reusachtige kolom - die bestemd is voor de nieuwe salpeterzuurfabriek van de NSM - dinsdag in Sluiskil, waar gisterochtend met de ont scheping werd begonnen. Om het apparaat vanaf de ponton naar zijn anderhalve kilometer verder gelegen bestemming te brengen werd de 'glorie' van Mammoet Stoof ingezet: de zelf-aangedreven, computer-gestuurde platform-wagen. „Een eigen vinding van ons, waar geen enkele andere transporteur over kan beschikken", zegt een trotse Miel Vreugden van de Ter- neuzense vestiging van Stoof. De platform-wagen wordt samengesteld uit zoge naamde 'lijnen', een draagas met aan elke kant vier spe ciaal ontworpen wielen. Elke lijn kan maximaal 34 ton dragen. Voor het vervoer van de absorptiekolom werden 28 van deze lijnen gebruikt, zodat er in totaal dus 112 wie len aan te pas kwamen om het apparaat het NSM-terrein op te rijden. I I J Industrieweg 37 4538 AG Terneuzen Telefoon 01150-13451 „De platform-wagen is voor het zware transport het Ei van Columbus", vindt Miel Vreugden. „We hebben er zelfs wel eens een onderdeel van een booreiland, dat 4300 ton woog, mee vervoerd. Maar daarvoor waren wel alle 110 lijnen die we hebben nodig". De platform-wagen van Mammoet Stoof wordt aangedreven door een 350 pk die sel-motor en kan een maximale snelheid van acht kilome ter per uur ha'en. En zo rolden de 400.000 kilo, via afstandsbediening be stuurd, centimeter na centimeter in de richting van de fa- briekspoort. Bijna twee uur waren er voor nodig om de anderhalve kilometer af te leggen, maar toen kon de ko lom dan ook op de plaats van bestemming worden gepar keerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19