w 942 Brabanders zijn door het dolle heen. De mythe miss Grace Jones Kinderen van Marley houden naam hoog &L wL VANDENBERG WORDT STEEDS BEROEMDER Johnny Winter speelt in op nieuwe lichting dinsdag 12 november 1985 Fan Topgitarist Zij zonden namelijk hun persoonlijk nummer terug naar Reader's Digest en wonnen een geldprijs in een Reader's Digest Prijzenfestijn. Een prijs die kan oplopen tot maar liefst een ton. Toch even aan denken als er een envelop van Reader s Digest in uw bus ligt. Want alleen op ingezonden nummers betaalt Reader s Digest uit. READER'S DIGEST. WIJ BETALEN UIT TOT ELKE PRIJS. Reader's Digest I Rembrandt mnsdag 12novem NEDERLAND 2 i Naar aanleiding van de slot- vergadering van de UNES- i CO, vandaag in Sofia, wijdt Ipanoramiek vanavond een i beschouwing aan de rol, die I de westerse media spelen bij I de nieuwsvoorziening in de {wereld. Met name de Derde I Wereld is voor zijn informa- i tievoorziening op het westen i aangewezen en men is daar I reeds jaren ontevreden over de wijze, waarop deze media i de berichtgeving verzorgen. De ontwikkelingslanden achten de informatie teveel I gekleurd met westerse i zienswijzen. De media in het westen zijn veelal in handen van grote particuliere on dernemingen. In deze uit zending onderzoekt Panora- i miek, welke gevolgen dit heeft. Er volgen onder meer interviews met Roberto Sa- fio, directeur van het Derde Wereldpersbureau IPS en I Don Dixon van het interna tionale persbureau Reuter. DUITSLAND 1 yuske en Wiske: Ppie Happie en 5Ü fee c: cl d. Alleen maar aankondigen daar vind ik niks aanDan had ik ook de ambitie kunnen hebben omroeper te worden Henny Huisman BIJNA 28 jaar geleden werd hij nabij de pier van Scheveningen geboren. Met het gezicht op de Noordzee gericht. Momen teel vliegt hij niet alleen over diezelfde waterplas, maar crosst hij over de hele aardbol. We hebben het over Adje van den Berg. Dé Adje van de Berg. Gitarist, leider van èn brein achter de groep die zijn achternaam draagt: Van- denberg. Driehonderdduizend verkochte elpees en een 39e plaats in de Ameri- kaansehitparade voor de single 'Burning Heart' wa ren de wapenfeiten waar Adje en z'n mannen in 1982 het Nederlandse volk mee om de oren sloegen. Een tour door de States was het logische gevolg en de band scoorde met de tweede elpee 'Heading tor a storm' al even fors. Weer een verkoop waar menig een z'n vingers bij aflikt en toernees door wederom Amerika en zelfs Japan. Momenteel zit de band weer in het land van de rij zende zon ter promotie van hun onlangs versche nen derde album: 'Alibi'. Vijfentwintigduizend stuks vlogen er daar op de release-dag over de toon bank en Vandenberg staat er in zalen te spelen waar gemiddeld vijf- tot achtdui zend popliefhebbers hun heil zoeken. De toernee was bijvoorbaat uiverkocht en vanuit Amerika wordt ook alweer aan de band getrokken. 'Zelfs uit Lapland wordt gebeld voor interviews ,*•3» Door Bert van Klaveren OP HET moment dat we Adje van den Berg treffen is hij een uiterst tevreden man. In de kantine van de sporthal in Boxmeer, waar op datmoment NCRV's Los .Vast losbarst, heeft de boomlange blonde gi tarist zojuist vernomen dat de nieuwste videoclip behorend bij de single 'Once in a lifeti me' dagelijks op het Ameri kaanse kabelnet MTV te be wonderen valt en dat veertig van de zestig belangrijkste ra diostations in de States de plaat op de 'hotlist' hebben ge plaatst. Wat goed is voor een paar keer draaien per dag. Het succes lacht Vandenberg dus weer toe en dat was hard no dig want de band heeft ruim driekwart jaar stilgelegen. Wat is het 'Alibi' van de band voor deze stille periode? Adje legt het als volgt uit: „Vorig jaar oktober zijn we al de studio ingedoken met de bedoeling nieuw matriaal op de band vast te leggen en zo doende een nieuwe elpee in el kaar te steken. Maar we zaten er nog niet goed of de top van onze platenfirma stapte op om een eigen label op te richten. Het gevolg was dat het schip zonder stuurman zat en er nie mand een fiat durfde te geven voor het maken van de elpee. De budgetten waren min of meer bevroren en alsof het aan het jaargetij lag maar in het voorjaar zat er een nieuwe direkteur op de stoel en kon den wij eindelijk aan de gang". Nam Vandenberg de vorige twee elpees op in de studio's van Jimmy Page (naast het landgoed van koningin Eliza beth van Engeland), ditmaal werd gekozen voor een stekkie dichter bij huis. In Jaap Eg- germont's Soundpush in Bla- ricum werkte de band bijna drie maanden aan 'Alibi'. Waarom Jaap Eggermont, dè man achter de 'Stars on 45'- reeks en o.a. Danny de Munck en Frank Boeijen, en derhalve toch niet direct de man waar je aan zou denken bij het pro duceren van een echte roek- plaat? „Jaap had via onze uitgever laten weten een grote fan van ons te zijn en graag eens iets met ons te willen opnemen", aldus Adje, die intussen al di verse buitenlandse producers had gepolst. „Allemaal grote jongens, dus groot geld en liefst vooraf", zegt Adje kort en krachtig. De band koos al snel eieren voor het 'dure' geld en besloot met Jaap in zee te gaan. En daar hebben ze achteraf geen moment spijt van gehad. Adje: „Jaap is een echte producer. Hij laat de componist in z'n waarde en voegt alleen goede ideeën toe. Een prima kerel om mee te werken! 'Alibi' is zo doende het meest logische ge volg op de vorige twee elpees geworden. Goed uitgebalan ceerd en wat mij betreft weer een forse stap vooruit". Dat laatste is erg belangrijk ADVERTENTIE voor Adje, die zich door zijn spel in de rijen heeft ge schaard van Nederlandse top- gitaristen zoals Jan Akker man en Harry Saksioni. De blonde gitarist, die eigenlijk vanaf z'n negentiende als een belofte voor de toekomst gold, doet eigenlijk alles binnen Vandenberg zelf. Van het componeren van alle num mers tot het ontwerpen en schilderen van de hoes toe. Schrijft de rest van de band dan nooit een song? „Wel degelijk", licht Adje toe, „maar op de een of andere manier vallen die nummers altijd af en blijven mijn songs over. Van al datgene dat ik schrijf valt bij de uiteindelijke selectie tien a vijftien procent af." Dat zowel het logo als de hoezen door hem zelf zijn ont worpen, komt doordat hij z'n tweede hobby een tijd lang be roepsmatig heeft beoefend. Voordat hij met muziek ook maar een stuiver verdiende werkte Adje als ontwerper/te kenaar bij een reclamebureau. „Ik kan rustig zeggen dat de tekenpen de grootste concur rent van m'n gitaar is. Ook op toernees zorg ik ervoor dat ik altijd wel pen en papier bij me heb. Meestal zijn Bert, Dick en Jos (de mede-bandleden) het slachtoffer van m'n onbe dwingbare drift cartoons van mensen te tekenen. En de jon gens zijn daar meestal hele maal niet blij mee!", schatert Adje, „maar serieus ik vind het gewoon leuk om speciaal voor de elpee ook een fraaie hoes af te leveren. Op die ma nier heb ik tenminste altijd een hoes waar ik achtersta. Dat het dit keer een door ste nen brekende krokodil is ge worden heeft te maken met het feit dat ik graag wat aan de fantasie overlaat. Mensen gaan zich afvragen wat in Godsnaam zo'n dier met 'Alibi' te maken heeft. Die ellende met die video-clips, heeft toch al alle fantasie die de muziek vroeger opriep ontnomen. Het Vandenberg met tweede van rechts Adje van den Berg: „Een optreden moet gewoon lék energiek zijn." -fotow zijn vaak wel kunststukjes maar bij ieder plaatje hoort een beeldje en de luisteraar hoeft z'n gedachten niet meer de vrije loop laten gaan. Dat is al voor hem gedaan." 'Alibi' staat vol met muzi kale hoogstandjes. Variërend van keihard ('Fighting against the world') tot bloedmooi ('How Long' en 'Once in a life time') laat de band een geluid horen waar menig superband uit het buitenland z'n vingers bij kan aflikken. Productio neel zijn er schitterende din gen te beluisteren. Zijn die ook waar te maken op het podium? „Het maken van een elpee en het brengen van nummers op de planken zijn twee heel verschillenden zaken. Aan een album ben je in feite maanden bezig terwijl een optreden in anderhalf uur bekeken is. Mensen die roepen dat het 'li ve' net zo moet klinken als op de plaat zijn niet goed snik. Een optreden moet gewoon lekker energiek zijn. Je vraagt Rembrandt toch ook niet of hij 'De Nachtwacht' even in een uur kopieërt", zegt Adje enigs zins fel. Voorlopig gaat het goed met Adje en z'n kornuiten. De koj mende maanden wordt vreselijk druk. „Na gaan we weer naar Amerilc en momenteel word ik wel tien keer per dag geb voor radio-interviews, vanuit Lapland!", roept hij voegt er aan toe: „vast lijnde toekomstplannen hebi niet. Het enige dat ik wil i veel spelen en veel reizen. het financiële aspect inten seert me minder. Zolang m'n gitaar, m'n teken maar bij me heb en af en t een leuk meisje tegen het 1)| loop ben ik een mens p«p spi AAK HET PREDIKAAT 'meest heavy plaat' van het jaar zou in 1985 wel eens naar Grace Jones kunnen gaan voor haar nieuwe elpee 'Slave to the rhythm'. Die elpee is zo onge hoord nieuw dat het vele ke ren draaien vergt eer je weet wat je ervan moet denken. Duidelijk is in ieder geval dat 'Slave to the rhythm' he lemaal om Grace Jones draait. Haar overduidelijke aanwezigheid op vele fronten in de hedendaagse showbizz wordt op de plaat breed uit gemeten. Grace Jones wordt opgeblazen tot een superster van haast onmenselijke af metingen. In veel gevallen zou dat uitdraaien op een ge nante vertoning, maar dat is met 'Slave to the rhythm' niet het geval. Op zijn minst is de plaat intrigerend en op zijn sterkst doet de plaatje je vergapen aan het fenomeen Grace Jones. 'Slave to the rhythm' is volgens een nieuw concept gemaakt. Niet alleen bestaat de elpee eigenlijk alleen maar uit het nummer 'Slave to the rhythm', dat in een aantal variaties te horen is, maar bovendien zijn tussen de muzikale stukken in in- terview-fragementen te ho ren en teksten die betrekking hebben op de persoon van Grace. Die teksten zorgen er voor dat de mythe rond haar persoon -op de plaat veelal aangeduid als 'Miss Grace Jones'- alleen maar groter wordt. Verantwoordelijk voor deze gedurfde aanpak zijn producer Trevor Horn en de mensen achter het Zang Tuum Tumb-label. Geza menlijk waren ze ook al het brein achter de vliegende start van Frankie Goes To Hollywood, maar nummers als 'Relax' en 'Two tribes' zijn kinderspel vergeleken met dat wat op deze plaat ge beurt. Trevor Horn heeft voor De kinderen Marley, alias Melody Makers. POPMUZIEK VAN enige al lure komt vandaag de dag uit de Verenigde Staten. Binnen een paar jaar is daar een nieuwe lichting doorgebro ken (Fabulous Thunderbirds, Steve Ray Vaughan, Green on Red, Rain Parade, Los Lo bos, R.E.M.) met uitstekende, op r&r, r&b, c&w en aanpa lende stijlen geënte, muziek. Dit verse elan heeft ook weer veel oudgedienden ge- EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Grace Jones:.juiste verhouding txissen mens en my the... - FOTO ARCHIEF DE STEM een elektronische geluids muur gezorgd, die je zo nu en dan compleet verplettert. De manwij f-stem van Grace wordt tot in zijn uiterste nuances benut, zodat je bij vlagen helemaal geabsor beerd wordt door de muziek. Wie mocht denken dat miss Jones in vroegere nummers als 'Pull up tot the bumper' en 'Nipple to the bottle' uit gesproken ruig bezig was, zal zich bij deze plaat te pletter schrikken, want indien die nummers op 'Slave to the rhythm' zouden staan, zou den ze tot de rustpuntjes op de plaat behoren. 'Slave to the rhtyhm' is een enorme gok geweest, maar wat mij betreft hebben Jones en Hom c.s. er alles uitge haald wat er in zat en zo mo gelijk nog meer. Grace Jones komt uit de verf als een on ontkoombare persoonlijkheid en als het nummer 'Man eater' van Hall Oates ooit op iemand van toepassing is geweest dan is het wel op haar. 'Slave to the rhythm' is geen plaat die voor herhaling vatbaar is of die navolging verdient. De aanpak staat of valt met een persoonlijkheid, die in haar uitstraling een juiste verhouding heeft tus sen mens en mythe. Grace bezit die uitstraling maar buiten haar zijn er bij mijn weten geen figuren, die tot zoiets in staat zijn. De vraag dringt zich op of dit niet de ultieme Grace Jo- nes-plaat is geworden. Op een soortgelijke manier lijkt dit resultaat niet te overtref fen. Illustratief daarvoor is een zinnetje ergens bijna aan het eind van de elpee: 'ik vind dat we haar nu maar moeten doden en dan vlug een film over haar leven ma ken'. Toch heb ik het idee dat Grace over een tijd weer met nog iets grootsers voor de dag zal komen. Dat heeft ze tot op heden keer op keer gedaan en die creatieve groei lijkt met deze plaat niet tot een eind gekomen te zijn. Hoe dan ook, voorlopig kunnen we ja ren vooruit met deze 'Slave to the rhythm'. Grace Jones is er wederom haar tijd mee vooruit. ALS PA en ma toevallig Bob en Rita Marley heten, heb je al wat voorsprong wanneer je reggae wil gaan maken. Twee dingen kunnen er dan gebeuren: je maakt er fors misbruik van, of je probeert de meegekregen naam hoog te houden door te streven naar dezelfde kwaliteit. Da vid (Ziggy), Steve, Sharon en Cedella Marley kozen voor dat laatste. Twee jaar geleden namen ze producer Steve Levine (Culture Club) in de arm en hoewel de tijd zeer rijp was om met een aardige elpee te komen, besloten ze dat niet te doen. Aardig was niet ge noeg. Het produkt 'Play the game right', onder de naam Melody Makers, kon nog be ter en dus werd het opnieuw opgenomen met Ziggy, Rita, Tyrone Downey en Ricky Walters als co-producer. Uiteraard gebeurde dat in Kingston in de Tuff Gong studio, die destijds speciaal voor Bob werd gebouwd. Sly Dunbar, Grub Cooper, Harry T. en Earl 'Chinna' Smith hielpen onder anderen en zo werd het een prachtige plaat, geheel in de stijl van de enige echte Soul-rebel. Ziggy schreef negen van de tien songs en maakte met de hele familie iets heel fraais van Bob's 'Children Playing in the Streets', een nummer dat hij altijd al had willen opnemen met zijn kinderen als deze er oud genoeg voor waren. En hij bedoelde toen de vier, die hij samen met Rita had, want er lopen bij zes andere vrouwen ook nog zeven Marley's rond. The Melody Makers ma ken dezelfde geëngageerde, soms trieste songs, maar hier en daar komt ook de blijheid van Bob naar boven die hij altijd omschreef met het ge voel een regenboog in je broekzak te hebben. Ziggy zingt ook nog eens heel erg mooi en zijn zusjes doen ze ker niet onder voor de be roemde I Threes. De rauw heid van het ghetto ont breekt, maar dat daar nog steeds geleden wordt, is op de elpee niet vergeten. Dat het tijd wordt dat an deren ook eens beseften dat er nog zoveel onrecht bestaat, zingt Ziggy in 'Unuh nuh lis ten yet'. „Marcus Garvey vertelde het, 'my daddy', 'em peror Haile' en 'Yesus Kris- tos', maar jullie hebben nog 'niet geluisterd", is dè duide lijke boodschap. En dat we dat allemaal niet zomaar over ons heen kunnen laten gaan, is te ho ren in 'Naah Leggo', Jamgi- caans voor 'Won't let it go'. In Engeland zal het wel een hit worden en misschien kunnen we er hier van meeprofite ren. De titel 'Play the game right' verwijst naar een spel dat in de verte iets weg heeft van Mens-erger-je-niet en dat tot uiteindelijk doel heeft in Heaven, ofwel Zion te ko men. De spelregels zitten er bij, maar in een van de songs ook een waarschuwing voor nog steeds niet bekeerden: Jah soon shut the gate. Een trodst: het gaat niet om de poort van de platenzaak. Rosé Lokhof f stimuleerd, die hun zien overgenomen door eenl nieuwe generatie. Daarom is daar plotseling ook weer I Johnny Winter, dat wel heel bleekschetige broertje var. Jimi Hendrix. Deze Winter (inmiddels 411 had in de vroege jaren zeven-f tig nogal wat succes met eer I paar elpees, waarop hij zi)1! interpretatie van de blues liet horen. Helaas wist oiffll Johnny met dat succes niet! zoveel raad, raakte aan I smack en kon het derhai«| voor de komende jaren vergeten. Maar zo'n tien jaar evenveel niet aan te horen a l pees) later is Johnny Wintel weer terug bij af. En met «:l plaat die er zijn mag. Afgfl zien van de weerzinweK'l kende hoes (een schele aibin'l in full color is nou ook wefl niet het toppunt van esuifl tiek) is 'Serious business'®! derdaad serious business! Niks nieuws onder de zon os J tuurlijk op deze elpee, iW* I dat geeft niet. Wèl de gr°®| uitswingende bluesy roC I van een kwaliteit waarI warm/koud (doorhalen niet gewenst wordt) wordt. Winter heeft zijn creaü'-T teit teruggevonden in nieuwe 'southern rock'-ë en hij heeft tegelijk ookfl®_ I de beste elpee uit zijn P'a't.l carrière afgeleverd. En "tl halve Winter (gitaarenza*| zelf, mag ook zijn band® vergeten worden. Want K Saydak (piano), Johnny Gaden (bas), Casey (drums) en Jon Paris C'J monica) kunnen er ook I van. Co Meer' T2 pagina gidsil Snuiters Het jongerenpraatpro- erarnma van de IKON, Snuiters', begint vanavond an zijn tweede seizoen met Ln uitzending, die over de I «waringen van tienermoe- I eaat. Hoe is het om heel I (rinil I-a Itm"1 nmnO Les Grimbergen praat met tienermoeders en -vaders in ae studio, nadat Johnny Kraaykamp jr. ergens in het (and een bezoek aan een llAVO heeft gebracht, die Jamci An mAAilaiie «n een kind te krijgen? tjonge vaders en moeders in Ide gelegenheid stelt hun i spruiten onder te brengen. I De popgroep De Dijk sluit Ihet programma af met het I lied 'Groot hart'. Analyse |Aart Gisolf illustreert van- I avond aan de hand van een I kaart, dat er straks zesdui- jzend plaatsen in Nederland i zjjn, waar de bodem met gif- Itige chemicaliën is veront- Ireinigd. Op veel plaatsten [zijn op deze gifbelten uit I zuinigheidsoverwegingen i huizen gebouwd. Afgezien I van de vraag of dit bouwen op lange termijn wel zo i goedkoop is, want de bestrij- I ding van de bodemveront- i reiniging kost ook een lieve I duit, vraagt Gisolf zich af: Hoe giftig is dat gif? En: Hoe krijg je het gif weg? r— 20.55 Panoramiek Kulturwelt j In 'Kulturwelt' vanavond I een portret van regisseur I Kurt Hoffmann, die van- [daag zijn 75ste verjaardag I viert. Hoffmann is vooral I bekend geworden door zijn films 'Ich denke oft an Pi- roschka', 'Das Wirtshaus in Spessart' en TVir Wunder- kinder'. TlWW«e ™eer eerst meer wel te slepen l itytn zien we welHe moeten iWf'xmsopme hoede zijn Mie Irehhen je ven mets wel een. hè terpen det we de hist moeten I /titijd meer slepen en mets w ^iiimji wee ALLE EN MAA MQS tVOtf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14