Prizzi's Honor' van Huston lijkt parodie op het mafia-genre Ivan Heylen presenteert vier luchtige praatshows Massief eiken Piraat Laser uit de lucht ook in de BIOSCOOP VPRO en Baal brengen onmogelijke driehoeksverhouding Meubelfabriek Oisterwijk cl_±i r1 1y Id-bv/^ DONDERDAG 7 NOVEMBER 1985 ROOSENDAAL OISTERWIJK HULST programma s NEDERLAND 1 Suske en WiskeA GEWELDLOZE BRITSE BLOKKADE HEEFT SUCCES Appie Happie en TMM Sonatine':Speelse Canadese film over twee tienermeisjes ipi.IPAG 8 NOVEMBER Van onze filmredactie MET HAAR kleinschalige epi- sodenfilm 'Sonatine' won de Canadese cineaste Micheline Lanctöt op het filmfestival van Venetië vorig jaar de Zil veren Leeuw. Een fijngeveli- ge, speelse film over twee tie nermeisjes in Montreal, die zich door de volwassenen ver laten en verraden voelen en daaraan provocerend uiting geven. Chantal en Louisette zijn nogal tegengesteld, de een is mooi en verlegen, de andere eigenwijs en plomp. Chantal met haar onafscheidelijke walkman op het hoofd raakt gecharmeerd van de bus chauffeur, die haar dagelijks vervoert en is doodongelukkig als hij op een dag door een an der is vervangen. In het tweede deel probeert Louisette als verstekeling aan boord van een schip te komen en wordt ontdekt door en Bul gaarse zeeman. Ondanks de onmogelijkheid tot verbaal contact is het een begripvolle tedere ontmoeting. Maar net als Chantal wordt Louisette geconfronteerd met een begin nende idylle, die wreed wordt verstoord. Het derde deel brengt hen als vriendinnen samen, die beiden zijn teleurgesteld in de 'liefde' en de wereld der vol wassenen. Ze besluiten tot een opzienbarend gebaar; een po ging tot zelfmoord in de metro, die de passanten heel duidelijk moet opvallen. Uit een zieken huis stelen ze pillen en in een volle coupé slikken zij ze in met een bordje met opschrift erbij. Niemand slaat er acht op en wie wel kijkt, denkt ongetwij feld aan een grap. Als de twee langzaam wegzakken, is er niemand om hen te redden, want er wordt ook nog ge staakt door het openbaar ver voer. Zij blijven alleen achter in een donkere coupé. De sta king hangt als een dreiging over de hele film. Verder spe- JL De twee tienermeisjes uit 'Sonatine'. len de walkman, die de meisjes in hun eigen dweepzuchtige wereldje gevangen houdt, en de strenge Canadese winter een belangrijke rol. Micheline Lanctöt, zelf eens actrice, heeft de twee meisjes heel goed geregisseerd. Alleen de dramatische opbouw van de film is niet sterk, wat ook met de fragmentarische aan pak te maken heeft. De titel 'Sonatine' verwijst naar het gelijknamige muziekstuk, dat - FOTO: FUGITIVE CINEMA. ook uit drie delen bestaat en 'vrij eenvoudig' dient te zijn. 'Sonatine' van Micheline Lanctöt. Filmhuis Concordia Breda. Tot en met 13 novem ber (19.30 en 22.00 uur). Pim de la Parra's onsamen hangende maar toch leuke zwart-witfilm "Paul Chevrolet en de ultieme hallucinatie' blijft nog een week in Cinésol 2 in Breda. Amsterdam in de sfeer van de jaren zestig met broeierige scènes. Cinésol 3 in Breda gaat door met 'The Breakfast Club', boeiende rollen van jonge ac teurs als scholieren, die tijdens een noodgedwongen samen zijn lucht geven aan hun onge noegens. Met name omtrent hun ouders. Agressiviteit ver andert in begrip voor eikaars problemen. Sterke spelregie van John Hughes. Casino 2 in Breda prolon geert de spannende misdaad film met diepere bedoelingen, 'Year of the Dragon' van Mi chael Cimino. Corruptie in Chinatown wordt hardhandig aangepakt door sombere poli tieman (Mickey Rourke). Casino 1 komt weer eens te rug met de verzorgde komedie Trading Places'. Over de merkwaardige, zakelijke car rière van een zwarte Newyor. ker uit de goot, gespeeld door I Eddie Murphy. Casino 3 prolongeert steeds de leuke, onnadrukkfrl lijke komediethriller 'Despe.l rately seeking Susan' van Su.1 san Seidelman. Met de uitda-1 gende Madonna als lichtend I voorbeeld van vrijheid voorl een Newyorkse huis vrom I met een saai bestaan. Op 13 november draait igi Filmclub De Botte Hommel ijl Bergen op Zoom en 14 noveij. I ber in Filmhuis Roosendaai I 'Paris, Texas', de voor velerlei! uitleg vatbare smartlap vajl Wim Wenders met zijn ruim.| telijke landschappen. Op 14 november vertoont I Filmclub Concordia in Thea-I ter Achterom in Breda TtJ Elephant Man', de aandoen- lijke 19e eeuwse geschiedenis! over een menselijk monsterI met een gouden hart. Ijl zwart-wit. Luxor in Terneuzen 1 'Rambo' met Sylvester Stal-I lone en de jazz-film The Cot-f ton Club' in huis. 'Rambo' is er| ook in de Koning van E land in Hulst en het Le theater in Terneuzen. In Hulst zijn ook nog del science fiction-film 'Cocoon11 en 'Mad Max* te zien. Voorditl laatste film kan men ook noj terecht in het Grand Theater in Goes. Jack Nicholson en Kathleen Turner als crimineel liefdespaar in 'Prizzi's Honor'. - FOTO CONCORDE FILM Door Marjan Mes Het is opmerkelijk, dat er de laatste tijd weer veel films verschijnen over Italiaanse misdaadfamilies in Amerika. Clans met een almachtige Godfather aan het hoofd, wiens woord wet is. Die ma- fia-families blinken uit door een dubbele moraal. Ze heb ben sociaal aanzien, staan op een degelijke huwelijksmo raal en de familie-eer gaat voor alles. Daarachter gaan moord, roof en seksuele uit spattingen schuil. Familiele den worden tegen elkaar uit gespeeld, maar sommigen van hen kunnen een potje breken bij het hoofd van de familie. In 'Prizzi's Honor' (De eer van de Prizzi's) is Jack Nichol son zo iemand. Hij speelt de rol van Charley Partanna, van jongsaf gelieerd aan de mach tige Prizzi-familie met aan het hoofd de stokoude, maar nog altijd oppermachtige Don Cor- rado (William Hickey). Char ley is zelfs getrouwd geweest met de uitgestoten kleindoch ter van deze Don. Zij houdt nog altijd van hem. Dat hij verliefd wordt op een andere vrouw, een blonde Poolse (Kathleen Turner), wekt haar woede op en ze zal haar vader opstoken om hem van kant te laten maken. Maar daarvoor heeft hij veel te veel waarde voor zijn peetvader, Don Cor- rado. Jack Nicholson ontdekt de blonde schoonheid tijdens een uitgebreide, pompeuze brui loft van de Prizzi's, waarmee de film langdurig opent. Re gisseur John Huston lijkt wel een soort parodie.op 'The God- father' te hebben willen ma ken. Misdaad- noch liefdesza ken doen als serieus gemeend aan, maar tegelijkertijd is er ook weinig reden om aan te nemen dat het hier om een soort komedie gaat. Huston heeft echter al heel wat betere en in ieder geval geloofwaardiger films afgele verd tussen 1948, met zijn de buut 'The Maltese Falcon' en 1984, met 'Under the Volcano'. De laatste film steunde geheel op het formidabele spel van Albert Finney. 'Prizzi's Honor' geeft Jack Nicholson de be langrijkste rol en hij speelt die zoals hij al jarenlang al zijn rollen speelt. Aan charisma ontbreekt het hem ook nu niet, al is hij beduidend ouder ge worden, maar als mafia-fi- guur komt hij niet bepaald overtuigend over. Hij is zelfs nogal naïef wat vrouwen be treft. Zijn kennis over de liefde haalt hij uit tijdschrif ten en onmiddellijk nadat hij de blonde onbekende heeft ontmoet, zegt hij, dat hij van haar houdt. Zij trouwens ook van hem. Maar helaas moet hij tot de ontdekking komen, dat zij net zo verdorven is als hij. Ze is een getrouwde huur- moordenares en lichtte met haar man casino's van de Prizzi's op. Die zinnen daarom op wraak en moeten aanvan kelijk oogluikend toestaan, dat hun oogappel deze vrouw (in een Mexicaans gat) trouwde. Samen met haar ontvoert hij een, eveneens, Italiaanse, bankdirecteur, die de belan gen van de familie dreigt te schaden. Zijn vrouw krijgt op een gegeven ogenblik de op dracht om hem om zeep te hel pen. Een opdracht die indirect afkomstig is van de jaloerse ex-echtgenote, een bijna kari katuraal slechte vrouw (Anje- lica Huston, de dochter van de regisseur). Het valt anders uit, omdat Don Corrado beslist, dat Charley's gevaarlijke echtgenote, die hun naam in opspraak zal kunnen brengen, uit de weg moet worden ge ruimd. Hij zal dit zelf moeten doen en omdat hij gebonden is aan de familie-code voert hij deze opdracht uit. Tragisch is het niet, leuk evenmin. Een ra re, ingewikkelde film, die de helderheid van andere Hus- ton-films mist, al verveel je je er niet bij. 'Prizzi's Honor' van John Huston. Grand Theater in Breda. Anjelica Huston en Jack Nicholson als ex-echtgenoten. Door Jan Koesen HILVERSUM Vrouw l:Wat vind je, zal ik doorgaan met de pU? Man: Tsjaaa. Vrouw 1: Het lijkt me zo fantastisch om nog een kind te krij gen. Man: Ja, dat zou geweldig zijn. Het idee alleen ai. Vrouw 1: Het zou ook goed zijn voor de eenheid in het gezin. Man: Een nakomertje. Vrouw 1: Bij een nakomertje hoeft het natuurlijk niet te blij ven. Man: Ja, mij spreekt het ook wel aan. Vrouw 1: Hoe meer zielen.Man: Ja, ja zeker! Vrouw 1: Wat een ontroerend idee! Man: Een geweldig ontroerend idee! Deze dialoog is tekenend voor het toneelstuk En/Of van Ju dith Herzberg, gespeeld door de toneelgroep Baal. Het stuk wordt zondag door de VPRO gebracht. Een man heeft een vrouw en een vriendin. Het drietal weet van elkaar en alles is opperbest. Niemand krenkt niemand, niemand voelt zich verra den, iedereen heeft altijd gelijk. De conversatie vindt immer plaats in de meest afgesleten clichés en nooit, maar dan ook let terlijk nooit, breekt ware emotie door bij een van de drie. Ze le ven glad en wrijvingsloos langs elkaar heen in een idylle die te bizar voor woorden is en die ook niet echt idyllisch is. In het huis woont voorts een dode jongen van dertien die niet dood is. Hij wordt verzeuld, er wordt tegen hem aangesproken, hij zegt niets en is net zo aanwezig als een stoel. Maar even zo goed is hij er wel. De vraag is, wat moet je met dit gegeven aan? Judith Herz berg heeft een onmogelijke situatie gemaakt waarin alles moge lijk is, alles is en en of. Een echte keuze wordt niet gemaakt. De VPRO noemt dit werk zelf een moderne 'zedenkomedie waarin een man, zijn vrouw, zijn vriendin en zijn zoon ie zich ver hangen heeft - met overgave voldoen aan de hoogste norm die heden ten dage aan het leven wordt gesteld: zij zijn gelukkig. En niets vermag dat geluk te verstoren'. Einde VPRO. Ik kan alleen maar over dit stuk schrijven in en- en of-ter- men. Het is inderdaad een zedenkomedie, of niet. Hier is sprake van geluk, of niet. Dit is waanzin, of niet. Toen ik enigzins gewend was aan de sfeer, bekroop me op ge zette tijden gevoelens van verveling. In je achterhoofd denk je goedmoedig: toch knap van zo'n schrijfster, er zit toch veel in. Ja, dat is zeker diep. Maar als die eerste geeuw komt en de vage bewondering plaats maakt voor vage ergernis, voel je je geno men. Spannend is het stuk niet, realistisch allerminst, magistraal van taal evenmin en de karakters zijn strofiguren zonder vlees en bloed. Maar het hulpeloze is dat de schrijfster dit allemaal bedoeld heeft en zeer wel zelf op de hoogte is van de tegenstrij digheid aan gegevens. Ik geef het rond toe, ik kom er niet uit, ik weet niet wat ik er van denken moet. Raar voor een recensent, maar dat moet ook maar eens kunnen. Er is duidelijk sprake van toneel, met televisie heeft het wei nig van doen. En dat wou ik even kwijt, of niet? Van onze RTV-redactie 'OP ZOEK naar België' is de overkoepelende titel van een reeks van (voorlopig) vier BRT- programma's waarin de Belgische zanger/ journalist Ivan Heylen vanaf morgen om de twee weken op zoek gaat naar informatie rond thema's die iedereen aangaan: geld, beesten, geloof en liefde. Ivan Heylen (de man van 'De Wilde Boern- dochter') heeft telkens vier interviews - twee in de studio, twee ergens op lokatie- met mensen die een heel eigen licht kunnen wer pen op het thema. Zo komt in het 'geldpro- gramma' een man aan het woord die vertelt over de meest uiteenlopende manieren om fortuin te maken, een ander ontsluiert de ul tieme roulettetruc, een derde heeft het over het reilen en zeilen bij de rijkste Belgische families en tenslotte vertelt een lottowinnaar (een man van vijftig miljoen Belgische fran ken) hoe gemakkelijk het is om veel geld kwijt te raken. In de 'beesten-uitzending' bezingt de direc teur van een slachthuis zijn liefde voor die ren, wordt nagegaan of de reusachtige mos selen die een man in zijn vijver heeft ook eet- baar zijn, wordt gepraat over het dier in c mens en hangt een huispsychiater een ont- I hullend beeld op van de behandeling van onze lievelingen. Ivan Heylen bedient zich voorts van een I van de meest beproefde tv-formules: het straatinterview. Zo wordt de man en de vrouw in de straat de vraag voorgelegd 'maakt geld gelukkig?' Het meest 'wijze' ant woord wordt beloond met fanfaregeschal en een opmerkelijk cadeau. De diverse gesprek ken worden afgewisseld met gags, strips en sketches. Ivan Heylen presenteert de programma's I en maakte de interviews met gesprekpart ners die hij allemaal zelf ontdekte. „Het wordt een soort praatshow die zowel in de studio als daarbuiten wordt opgenomen", onthult Ivan. „De informatie is alleen be-1 doeld om de zaak aan op te hangen. Voor d rest wordt het gewoon een luchtig pro- II gramma met geen zware interviews of on derwerpen. Daar was weer eens behoefte aan". (ADVERTENTIE) geloogd Europees eiken 12 jaar garantie op hout en konstruktie uitsluitend verkrijgbaar in eigen toonzalen gratis inrichtingsadvies bij u thuis Dr. Brabersstraat 24, tel. 01650-69142, (koopavond vrijdag). Heusdensebaan 65, tel. 04242-19012, (koopavond vrijdag). Abdaalseweg 1, tel. 01140 -11498, (koopavond vrijdag). Johnny Kraaykamp en Rij avond weer te zien in 'De Brekt 16.15 I Bas Boris Bode Samen met de Duitse televi sie produceerde de AVRO een jeugdserie, die gedeelte lijk in Nederland speelt en waaraan Nederlandse en Duitse acteurs hebben mee gewerkt. 'Bas Boris Bode' werd door Justus Pfaue, een bekende auteur van jeugd series geschreven. De vijftienjarige Bas Boris Bode is de zoon van een Ne derlandse vader en een Duitse moeder. Sinds zijn ouders gescheiden zijn, woont de jongen bij zijn moeder in Berlijn. Een be langrijke vraag in de serie is, of Bas Boris op achtjarige leeftijd toevallig getuige was van een ongeval, waar bij de kleine Vincent van Gulden tijdens het zeilen verdronken moet zijn. Zeven jaar na dit ongeluk komt Bas Boris met zijn moeder en zijn ijshockeyteam naar Nederland om een toernooi ie spelen. 21.00 Televlzler Boekenprijs '85 In de RAI wordt vandaag de eerste Nationale Boekendag gehouden, waaraan de uit reiking van de Televizier li Boekenprijzen 1985 is ge- A koppeld. Op initiatief van de G Stichting Open Boek, k waarin de AVRO, het om- s( roepblad Televizier en een h. aantal uitgeverijen zitten, is t< deze dag tot stand gekomen. U ei Lezers van Televizier kozen r; de titels uit, die vanavond k bekroond zullen worden. Dit n is de reden, waarom de d Stichting Collectieve Pr opa- h ganda van het Nederlandse n Boek (CPNB) zich uit de n Stichting Open boek terug- O] trok. b< De keuze van de Tele- h vizierlezers wordt niet re- v presentatie! geacht voor het gi totale boekenaanbod. v; Toonaangevend in eiken. Van onze correspondent LONDEN - De Britten heb ben woensdag de 'Ameri kaanse' radiopiraat 'Laser 558' zonder geweld uit de ether geplukt. Lasers vaar tuig, de MV Communicator (500 ton), dat sinds de lente van afgelopen jaar in de Noordzee voor anker lag is vrijwillig de haven van Harwich binnegevaren. Technische problemen' werden als oorzaak van die manoeuvre opgegeven. Na hun aankomst in de haven van Harwich werden de bemanning en de discjoc key's van de illegale zender Laser 558 langdurig onder vraagd door de politie van Essex. Het ziet er naar uit dat alle opvarenden van de Communicator gerechtelijk zullen worden vervolgd. Er is veel geduld nodig ge weest om Laser 558 tot zwij gen te brengen. Volgens de Britse autoriteiten werkte de"- sterke radiopiraat sto rend op de uitzendingen van diverse legale zenders, te land en op zee. Afgelopen zomer stuurde Londen zijn spionageschip Dioptric Sur veyor ter plaatse. Het moest de Communicator en ook het vaartuig van Lasers concur rent Radio Caroline dag en nacht in de gaten houden. Radio Caroline, die ook uit zendt in de Nederlandse taal, zat gistermiddag nog even krachtig als vroeger in de ether. Maar met Laser 558 was het afgelopen. De blokkade van dit illegale radiostation door een Britse spionage schip had succes gehad. Volgens het ministerie van handel en industrie in Londen kon de Communica tor geen electrische stroom meer produceren voor La sers nonstop-uitzendingen van popmuziek. De radiopi raat leed ook ernstig gebrek aan drinkwater en voedsel. Het schip had zelfs geen toi letpapier meer aan boord. Ruim een jaar geleden werd verteld, dat de Com municator geregeld uit Spanje nieuwe voorraden eetwaren, drank, brandstof, apparatuur en pop-hits be steld kreeg. In werkelijkheid is dit maar één keer ge beurd. Daarna werd de be voorrading verzorgd door een Engelse firma, Thames Tugs, die alles wat de Com municator nodig had aan voerde van het eiland Shep- pey. Dit gebeurde minstens eenmaal per week. Sedert het begin van de stille blok kade kon de motorboot van Thames Tugs nog alleen in het holst van de nacht naar de Communicator varen. De laatste tijd waagde het be voorradingsscheepje hoog stens een keer per maand de overtocht. Scheurbuik Aan boord van de Com municator werd het leven dan Qok alsmaar ongezelli ger. Sommige opvarenden hadden zelfs last van scheurbuik en dysenterie. Daar kwam nog bij, dat La sers personeel ernstige teke nen van ontevredenheid en onrust begon te vertonen, omdat het zeer onregelmatig werd betaald. Verscheidene mensen namen ontslag en maakten gebruik van de eerste gelegenheid om het schip te verlaten. In die periode lekte uit, dat Laser 558 eigenlijk veel meer Brits was dan Ameri kaans. Vroeger werd verteld dat deze radiopiraat een hoofdkantoor had in New York. Het gerucht deed ook de ronde, dat Laser 558 af hing van de Amerikaanse CIA. Sommige Britten ge loofden zelfs, dat de zogehe ten Moonies Laser 558 finan cierden. Maar dat waren allemaal verzinsels. Het hoofdkwar tier van Laser 558 is geves tigd in de Londense ge meente Kensington. De ille gale zender werd gefinan cierd door een Ierse multi miljonair, Philip Smyth (401 die in Dublin woont en for tuin maakt met disco's, nachtclubs, hotels en wasse rettes. Lasers discjockeys waren allemaal Ameri kaanse jongens en meisj®, die zich weinig zorg®1 maakten omtrent een moge lijk optreden van de Britse autoriteiten. Laser 558 is echter voor al zijn geldschieters een finan ciële strop geworden, omda' zijn geheimzinnige eige naars bijna geen reclame- sponsors vonden. De illegale zender gebruikte allerlei trucs om contracten te kun nen afsluiten met gr°K Amerikaanse en Europe56 adverteerders, maar d®e mislukten allemaal. In L®j' den wordt verwacht, dat w enige nog overblijvende ze® piraat, Radio Caroline, do® middel van een langdunê blokkade geweldloos uit ether kan worden gehaald PRECIS? rfr£^°O0 VOO/?.)00®Mm<K£f rfc.Porr IK enr 'M W ,4PF-IE f PRACHT Ti 1 ^OUE F ACOPPGM HJ ÉN NOö'S',

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 18