Prizzi's Honor' van
Huston lijkt parodie
op het mafia-genre
Ivan Heylen presenteert
vier luchtige praatshows
Massief eiken
Piraat Laser uit de lucht
ook in de
BIOSCOOP
VPRO en Baal brengen
onmogelijke
driehoeksverhouding
Meubelfabriek Oisterwijk
cl_±i r1 1y Id-bv/^
DONDERDAG 7 NOVEMBER 1985
ROOSENDAAL
OISTERWIJK
HULST
programma s
NEDERLAND 1
Suske en WiskeA
GEWELDLOZE BRITSE BLOKKADE HEEFT SUCCES
Appie Happie en
TMM
Sonatine':Speelse
Canadese film over
twee tienermeisjes
ipi.IPAG 8 NOVEMBER
Van onze filmredactie
MET HAAR kleinschalige epi-
sodenfilm 'Sonatine' won de
Canadese cineaste Micheline
Lanctöt op het filmfestival
van Venetië vorig jaar de Zil
veren Leeuw. Een fijngeveli-
ge, speelse film over twee tie
nermeisjes in Montreal, die
zich door de volwassenen ver
laten en verraden voelen en
daaraan provocerend uiting
geven.
Chantal en Louisette zijn
nogal tegengesteld, de een is
mooi en verlegen, de andere
eigenwijs en plomp. Chantal
met haar onafscheidelijke
walkman op het hoofd raakt
gecharmeerd van de bus
chauffeur, die haar dagelijks
vervoert en is doodongelukkig
als hij op een dag door een an
der is vervangen.
In het tweede deel probeert
Louisette als verstekeling aan
boord van een schip te komen
en wordt ontdekt door en Bul
gaarse zeeman. Ondanks de
onmogelijkheid tot verbaal
contact is het een begripvolle
tedere ontmoeting. Maar net
als Chantal wordt Louisette
geconfronteerd met een begin
nende idylle, die wreed wordt
verstoord.
Het derde deel brengt hen
als vriendinnen samen, die
beiden zijn teleurgesteld in de
'liefde' en de wereld der vol
wassenen. Ze besluiten tot een
opzienbarend gebaar; een po
ging tot zelfmoord in de metro,
die de passanten heel duidelijk
moet opvallen. Uit een zieken
huis stelen ze pillen en in een
volle coupé slikken zij ze in
met een bordje met opschrift
erbij.
Niemand slaat er acht op en
wie wel kijkt, denkt ongetwij
feld aan een grap. Als de twee
langzaam wegzakken, is er
niemand om hen te redden,
want er wordt ook nog ge
staakt door het openbaar ver
voer. Zij blijven alleen achter
in een donkere coupé. De sta
king hangt als een dreiging
over de hele film. Verder spe-
JL
De twee tienermeisjes uit 'Sonatine'.
len de walkman, die de meisjes
in hun eigen dweepzuchtige
wereldje gevangen houdt, en
de strenge Canadese winter
een belangrijke rol.
Micheline Lanctöt, zelf eens
actrice, heeft de twee meisjes
heel goed geregisseerd. Alleen
de dramatische opbouw van
de film is niet sterk, wat ook
met de fragmentarische aan
pak te maken heeft. De titel
'Sonatine' verwijst naar het
gelijknamige muziekstuk, dat
- FOTO: FUGITIVE CINEMA.
ook uit drie delen bestaat en
'vrij eenvoudig' dient te zijn.
'Sonatine' van Micheline
Lanctöt. Filmhuis Concordia
Breda. Tot en met 13 novem
ber (19.30 en 22.00 uur).
Pim de la Parra's onsamen
hangende maar toch leuke
zwart-witfilm "Paul Chevrolet
en de ultieme hallucinatie'
blijft nog een week in Cinésol
2 in Breda. Amsterdam in de
sfeer van de jaren zestig met
broeierige scènes.
Cinésol 3 in Breda gaat door
met 'The Breakfast Club',
boeiende rollen van jonge ac
teurs als scholieren, die tijdens
een noodgedwongen samen
zijn lucht geven aan hun onge
noegens. Met name omtrent
hun ouders. Agressiviteit ver
andert in begrip voor eikaars
problemen. Sterke spelregie
van John Hughes.
Casino 2 in Breda prolon
geert de spannende misdaad
film met diepere bedoelingen,
'Year of the Dragon' van Mi
chael Cimino. Corruptie in
Chinatown wordt hardhandig
aangepakt door sombere poli
tieman (Mickey Rourke).
Casino 1 komt weer eens te
rug met de verzorgde komedie
Trading Places'. Over de
merkwaardige, zakelijke car
rière van een zwarte Newyor.
ker uit de goot, gespeeld door I
Eddie Murphy.
Casino 3 prolongeert
steeds de leuke, onnadrukkfrl
lijke komediethriller 'Despe.l
rately seeking Susan' van Su.1
san Seidelman. Met de uitda-1
gende Madonna als lichtend I
voorbeeld van vrijheid voorl
een Newyorkse huis vrom I
met een saai bestaan.
Op 13 november draait igi
Filmclub De Botte Hommel ijl
Bergen op Zoom en 14 noveij. I
ber in Filmhuis Roosendaai I
'Paris, Texas', de voor velerlei!
uitleg vatbare smartlap vajl
Wim Wenders met zijn ruim.|
telijke landschappen.
Op 14 november vertoont I
Filmclub Concordia in Thea-I
ter Achterom in Breda TtJ
Elephant Man', de aandoen-
lijke 19e eeuwse geschiedenis!
over een menselijk monsterI
met een gouden hart. Ijl
zwart-wit.
Luxor in Terneuzen 1
'Rambo' met Sylvester Stal-I
lone en de jazz-film The Cot-f
ton Club' in huis. 'Rambo' is er|
ook in de Koning van E
land in Hulst en het Le
theater in Terneuzen.
In Hulst zijn ook nog del
science fiction-film 'Cocoon11
en 'Mad Max* te zien. Voorditl
laatste film kan men ook noj
terecht in het Grand Theater
in Goes.
Jack Nicholson en Kathleen Turner als crimineel liefdespaar in 'Prizzi's Honor'.
- FOTO CONCORDE FILM
Door Marjan Mes
Het is opmerkelijk, dat er de
laatste tijd weer veel films
verschijnen over Italiaanse
misdaadfamilies in Amerika.
Clans met een almachtige
Godfather aan het hoofd,
wiens woord wet is. Die ma-
fia-families blinken uit door
een dubbele moraal. Ze heb
ben sociaal aanzien, staan op
een degelijke huwelijksmo
raal en de familie-eer gaat
voor alles. Daarachter gaan
moord, roof en seksuele uit
spattingen schuil. Familiele
den worden tegen elkaar uit
gespeeld, maar sommigen van
hen kunnen een potje breken
bij het hoofd van de familie.
In 'Prizzi's Honor' (De eer
van de Prizzi's) is Jack Nichol
son zo iemand. Hij speelt de
rol van Charley Partanna, van
jongsaf gelieerd aan de mach
tige Prizzi-familie met aan het
hoofd de stokoude, maar nog
altijd oppermachtige Don Cor-
rado (William Hickey). Char
ley is zelfs getrouwd geweest
met de uitgestoten kleindoch
ter van deze Don. Zij houdt
nog altijd van hem. Dat hij
verliefd wordt op een andere
vrouw, een blonde Poolse
(Kathleen Turner), wekt haar
woede op en ze zal haar vader
opstoken om hem van kant te
laten maken. Maar daarvoor
heeft hij veel te veel waarde
voor zijn peetvader, Don Cor-
rado.
Jack Nicholson ontdekt de
blonde schoonheid tijdens een
uitgebreide, pompeuze brui
loft van de Prizzi's, waarmee
de film langdurig opent. Re
gisseur John Huston lijkt wel
een soort parodie.op 'The God-
father' te hebben willen ma
ken. Misdaad- noch liefdesza
ken doen als serieus gemeend
aan, maar tegelijkertijd is er
ook weinig reden om aan te
nemen dat het hier om een
soort komedie gaat.
Huston heeft echter al heel
wat betere en in ieder geval
geloofwaardiger films afgele
verd tussen 1948, met zijn de
buut 'The Maltese Falcon' en
1984, met 'Under the Volcano'.
De laatste film steunde geheel
op het formidabele spel van
Albert Finney. 'Prizzi's Honor'
geeft Jack Nicholson de be
langrijkste rol en hij speelt die
zoals hij al jarenlang al zijn
rollen speelt. Aan charisma
ontbreekt het hem ook nu niet,
al is hij beduidend ouder ge
worden, maar als mafia-fi-
guur komt hij niet bepaald
overtuigend over. Hij is zelfs
nogal naïef wat vrouwen be
treft. Zijn kennis over de
liefde haalt hij uit tijdschrif
ten en onmiddellijk nadat hij
de blonde onbekende heeft
ontmoet, zegt hij, dat hij van
haar houdt. Zij trouwens ook
van hem. Maar helaas moet hij
tot de ontdekking komen, dat
zij net zo verdorven is als hij.
Ze is een getrouwde huur-
moordenares en lichtte met
haar man casino's van de
Prizzi's op. Die zinnen daarom
op wraak en moeten aanvan
kelijk oogluikend toestaan, dat
hun oogappel deze vrouw (in
een Mexicaans gat) trouwde.
Samen met haar ontvoert hij
een, eveneens, Italiaanse,
bankdirecteur, die de belan
gen van de familie dreigt te
schaden. Zijn vrouw krijgt op
een gegeven ogenblik de op
dracht om hem om zeep te hel
pen. Een opdracht die indirect
afkomstig is van de jaloerse
ex-echtgenote, een bijna kari
katuraal slechte vrouw (Anje-
lica Huston, de dochter van de
regisseur). Het valt anders uit,
omdat Don Corrado beslist,
dat Charley's gevaarlijke
echtgenote, die hun naam in
opspraak zal kunnen brengen,
uit de weg moet worden ge
ruimd. Hij zal dit zelf moeten
doen en omdat hij gebonden is
aan de familie-code voert hij
deze opdracht uit. Tragisch is
het niet, leuk evenmin. Een ra
re, ingewikkelde film, die de
helderheid van andere Hus-
ton-films mist, al verveel je je
er niet bij.
'Prizzi's Honor' van John
Huston. Grand Theater in
Breda.
Anjelica Huston en Jack Nicholson als ex-echtgenoten.
Door Jan Koesen
HILVERSUM Vrouw l:Wat vind je, zal ik doorgaan met de
pU?
Man: Tsjaaa.
Vrouw 1: Het lijkt me zo fantastisch om nog een kind te krij
gen.
Man: Ja, dat zou geweldig zijn. Het idee alleen ai.
Vrouw 1: Het zou ook goed zijn voor de eenheid in het gezin.
Man: Een nakomertje.
Vrouw 1: Bij een nakomertje hoeft het natuurlijk niet te blij
ven.
Man: Ja, mij spreekt het ook wel aan.
Vrouw 1: Hoe meer zielen.Man: Ja, ja zeker!
Vrouw 1: Wat een ontroerend idee!
Man: Een geweldig ontroerend idee!
Deze dialoog is tekenend voor het toneelstuk En/Of van Ju
dith Herzberg, gespeeld door de toneelgroep Baal. Het stuk
wordt zondag door de VPRO gebracht. Een man heeft een
vrouw en een vriendin. Het drietal weet van elkaar en alles is
opperbest. Niemand krenkt niemand, niemand voelt zich verra
den, iedereen heeft altijd gelijk. De conversatie vindt immer
plaats in de meest afgesleten clichés en nooit, maar dan ook let
terlijk nooit, breekt ware emotie door bij een van de drie. Ze le
ven glad en wrijvingsloos langs elkaar heen in een idylle die te
bizar voor woorden is en die ook niet echt idyllisch is.
In het huis woont voorts een dode jongen van dertien die niet
dood is. Hij wordt verzeuld, er wordt tegen hem aangesproken,
hij zegt niets en is net zo aanwezig als een stoel. Maar even zo
goed is hij er wel.
De vraag is, wat moet je met dit gegeven aan? Judith Herz
berg heeft een onmogelijke situatie gemaakt waarin alles moge
lijk is, alles is en en of. Een echte keuze wordt niet gemaakt. De
VPRO noemt dit werk zelf een moderne 'zedenkomedie waarin
een man, zijn vrouw, zijn vriendin en zijn zoon ie zich ver
hangen heeft - met overgave voldoen aan de hoogste norm die
heden ten dage aan het leven wordt gesteld: zij zijn gelukkig. En
niets vermag dat geluk te verstoren'. Einde VPRO.
Ik kan alleen maar over dit stuk schrijven in en- en of-ter-
men. Het is inderdaad een zedenkomedie, of niet. Hier is sprake
van geluk, of niet. Dit is waanzin, of niet.
Toen ik enigzins gewend was aan de sfeer, bekroop me op ge
zette tijden gevoelens van verveling. In je achterhoofd denk je
goedmoedig: toch knap van zo'n schrijfster, er zit toch veel in.
Ja, dat is zeker diep. Maar als die eerste geeuw komt en de vage
bewondering plaats maakt voor vage ergernis, voel je je geno
men.
Spannend is het stuk niet, realistisch allerminst, magistraal
van taal evenmin en de karakters zijn strofiguren zonder vlees
en bloed. Maar het hulpeloze is dat de schrijfster dit allemaal
bedoeld heeft en zeer wel zelf op de hoogte is van de tegenstrij
digheid aan gegevens. Ik geef het rond toe, ik kom er niet uit, ik
weet niet wat ik er van denken moet. Raar voor een recensent,
maar dat moet ook maar eens kunnen.
Er is duidelijk sprake van toneel, met televisie heeft het wei
nig van doen. En dat wou ik even kwijt, of niet?
Van onze RTV-redactie
'OP ZOEK naar België' is de overkoepelende
titel van een reeks van (voorlopig) vier BRT-
programma's waarin de Belgische zanger/
journalist Ivan Heylen vanaf morgen om de
twee weken op zoek gaat naar informatie
rond thema's die iedereen aangaan: geld,
beesten, geloof en liefde.
Ivan Heylen (de man van 'De Wilde Boern-
dochter') heeft telkens vier interviews - twee
in de studio, twee ergens op lokatie- met
mensen die een heel eigen licht kunnen wer
pen op het thema. Zo komt in het 'geldpro-
gramma' een man aan het woord die vertelt
over de meest uiteenlopende manieren om
fortuin te maken, een ander ontsluiert de ul
tieme roulettetruc, een derde heeft het over
het reilen en zeilen bij de rijkste Belgische
families en tenslotte vertelt een lottowinnaar
(een man van vijftig miljoen Belgische fran
ken) hoe gemakkelijk het is om veel geld
kwijt te raken.
In de 'beesten-uitzending' bezingt de direc
teur van een slachthuis zijn liefde voor die
ren, wordt nagegaan of de reusachtige mos
selen die een man in zijn vijver heeft ook eet-
baar zijn, wordt gepraat over het dier in c
mens en hangt een huispsychiater een ont- I
hullend beeld op van de behandeling van
onze lievelingen.
Ivan Heylen bedient zich voorts van een I
van de meest beproefde tv-formules: het
straatinterview. Zo wordt de man en de
vrouw in de straat de vraag voorgelegd
'maakt geld gelukkig?' Het meest 'wijze' ant
woord wordt beloond met fanfaregeschal en
een opmerkelijk cadeau. De diverse gesprek
ken worden afgewisseld met gags, strips en
sketches.
Ivan Heylen presenteert de programma's I
en maakte de interviews met gesprekpart
ners die hij allemaal zelf ontdekte. „Het
wordt een soort praatshow die zowel in de
studio als daarbuiten wordt opgenomen",
onthult Ivan. „De informatie is alleen be-1
doeld om de zaak aan op te hangen. Voor d
rest wordt het gewoon een luchtig pro- II
gramma met geen zware interviews of on
derwerpen. Daar was weer eens behoefte
aan".
(ADVERTENTIE)
geloogd Europees eiken
12 jaar garantie op hout en konstruktie
uitsluitend verkrijgbaar in eigen
toonzalen
gratis inrichtingsadvies bij u thuis
Dr. Brabersstraat 24, tel. 01650-69142, (koopavond vrijdag).
Heusdensebaan 65, tel. 04242-19012, (koopavond vrijdag).
Abdaalseweg 1, tel. 01140 -11498, (koopavond vrijdag).
Johnny Kraaykamp en Rij
avond weer te zien in 'De Brekt
16.15 I Bas Boris Bode
Samen met de Duitse televi
sie produceerde de AVRO
een jeugdserie, die gedeelte
lijk in Nederland speelt en
waaraan Nederlandse en
Duitse acteurs hebben mee
gewerkt. 'Bas Boris Bode'
werd door Justus Pfaue, een
bekende auteur van jeugd
series geschreven.
De vijftienjarige Bas Boris
Bode is de zoon van een Ne
derlandse vader en een
Duitse moeder. Sinds zijn
ouders gescheiden zijn,
woont de jongen bij zijn
moeder in Berlijn. Een be
langrijke vraag in de serie
is, of Bas Boris op achtjarige
leeftijd toevallig getuige
was van een ongeval, waar
bij de kleine Vincent van
Gulden tijdens het zeilen
verdronken moet zijn. Zeven
jaar na dit ongeluk komt
Bas Boris met zijn moeder
en zijn ijshockeyteam naar
Nederland om een toernooi
ie spelen.
21.00
Televlzler
Boekenprijs '85
In de RAI wordt vandaag de
eerste Nationale Boekendag
gehouden, waaraan de uit
reiking van de Televizier li
Boekenprijzen 1985 is ge- A
koppeld. Op initiatief van de G
Stichting Open Boek, k
waarin de AVRO, het om- s(
roepblad Televizier en een h.
aantal uitgeverijen zitten, is t<
deze dag tot stand gekomen. U
ei
Lezers van Televizier kozen r;
de titels uit, die vanavond k
bekroond zullen worden. Dit n
is de reden, waarom de d
Stichting Collectieve Pr opa- h
ganda van het Nederlandse n
Boek (CPNB) zich uit de n
Stichting Open boek terug- O]
trok. b<
De keuze van de Tele- h
vizierlezers wordt niet re- v
presentatie! geacht voor het gi
totale boekenaanbod. v;
Toonaangevend in eiken.
Van onze correspondent
LONDEN - De Britten heb
ben woensdag de 'Ameri
kaanse' radiopiraat 'Laser
558' zonder geweld uit de
ether geplukt. Lasers vaar
tuig, de MV Communicator
(500 ton), dat sinds de lente
van afgelopen jaar in de
Noordzee voor anker lag is
vrijwillig de haven van
Harwich binnegevaren.
Technische problemen'
werden als oorzaak van die
manoeuvre opgegeven.
Na hun aankomst in de
haven van Harwich werden
de bemanning en de discjoc
key's van de illegale zender
Laser 558 langdurig onder
vraagd door de politie van
Essex. Het ziet er naar uit
dat alle opvarenden van de
Communicator gerechtelijk
zullen worden vervolgd.
Er is veel geduld nodig ge
weest om Laser 558 tot zwij
gen te brengen. Volgens de
Britse autoriteiten werkte
de"- sterke radiopiraat sto
rend op de uitzendingen van
diverse legale zenders, te
land en op zee. Afgelopen
zomer stuurde Londen zijn
spionageschip Dioptric Sur
veyor ter plaatse. Het moest
de Communicator en ook het
vaartuig van Lasers concur
rent Radio Caroline dag en
nacht in de gaten houden.
Radio Caroline, die ook uit
zendt in de Nederlandse
taal, zat gistermiddag nog
even krachtig als vroeger in
de ether.
Maar met Laser 558 was
het afgelopen. De blokkade
van dit illegale radiostation
door een Britse spionage
schip had succes gehad.
Volgens het ministerie
van handel en industrie in
Londen kon de Communica
tor geen electrische stroom
meer produceren voor La
sers nonstop-uitzendingen
van popmuziek. De radiopi
raat leed ook ernstig gebrek
aan drinkwater en voedsel.
Het schip had zelfs geen toi
letpapier meer aan boord.
Ruim een jaar geleden
werd verteld, dat de Com
municator geregeld uit
Spanje nieuwe voorraden
eetwaren, drank, brandstof,
apparatuur en pop-hits be
steld kreeg. In werkelijkheid
is dit maar één keer ge
beurd. Daarna werd de be
voorrading verzorgd door
een Engelse firma, Thames
Tugs, die alles wat de Com
municator nodig had aan
voerde van het eiland Shep-
pey. Dit gebeurde minstens
eenmaal per week. Sedert
het begin van de stille blok
kade kon de motorboot van
Thames Tugs nog alleen in
het holst van de nacht naar
de Communicator varen. De
laatste tijd waagde het be
voorradingsscheepje hoog
stens een keer per maand de
overtocht.
Scheurbuik
Aan boord van de Com
municator werd het leven
dan Qok alsmaar ongezelli
ger. Sommige opvarenden
hadden zelfs last van
scheurbuik en dysenterie.
Daar kwam nog bij, dat La
sers personeel ernstige teke
nen van ontevredenheid en
onrust begon te vertonen,
omdat het zeer onregelmatig
werd betaald. Verscheidene
mensen namen ontslag en
maakten gebruik van de
eerste gelegenheid om het
schip te verlaten.
In die periode lekte uit,
dat Laser 558 eigenlijk veel
meer Brits was dan Ameri
kaans. Vroeger werd verteld
dat deze radiopiraat een
hoofdkantoor had in New
York. Het gerucht deed ook
de ronde, dat Laser 558 af
hing van de Amerikaanse
CIA. Sommige Britten ge
loofden zelfs, dat de zogehe
ten Moonies Laser 558 finan
cierden.
Maar dat waren allemaal
verzinsels. Het hoofdkwar
tier van Laser 558 is geves
tigd in de Londense ge
meente Kensington. De ille
gale zender werd gefinan
cierd door een Ierse multi
miljonair, Philip Smyth (401
die in Dublin woont en for
tuin maakt met disco's,
nachtclubs, hotels en wasse
rettes. Lasers discjockeys
waren allemaal Ameri
kaanse jongens en meisj®,
die zich weinig zorg®1
maakten omtrent een moge
lijk optreden van de Britse
autoriteiten.
Laser 558 is echter voor al
zijn geldschieters een finan
ciële strop geworden, omda'
zijn geheimzinnige eige
naars bijna geen reclame-
sponsors vonden. De illegale
zender gebruikte allerlei
trucs om contracten te kun
nen afsluiten met gr°K
Amerikaanse en Europe56
adverteerders, maar d®e
mislukten allemaal. In L®j'
den wordt verwacht, dat w
enige nog overblijvende ze®
piraat, Radio Caroline, do®
middel van een langdunê
blokkade geweldloos uit
ether kan worden gehaald
PRECIS?
rfr£^°O0 VOO/?.)00®Mm<K£f
rfc.Porr IK enr 'M
W ,4PF-IE f PRACHT Ti
1 ^OUE F ACOPPGM
HJ ÉN NOö'S',