WÊm
PARENTS
VS. ROCK
popgroepen
S GIROREKENINGHOUDER
PEELT U NÖG MAKKELIJKER
MEE MET DE STERRENSHOW
Oorverdovende oorlog
om censuur popmuziek
Concordia: nog geen besluit
over vertoning van Globe-stuk
16.795,-
m WA M M a m i tro
TEN ZIJTHOFF GAAT EERST KIJKEN
cunt
Als girorekeninghouder kunt u heel
Linakkelijk meespelen met de
Sterrenshow.
U kunt voor de laatste 6 shows
boekjes met loten bestellen. Per boekje
yan 6 loten maakt u f 15,- of een veel
voud daarvan (f 30,-, f 45,- etc.)
over op gironummer 9090 van de
Stichting Centraal Fonds, Nieuwe Park
laan 25, Den Haag onder vermelding
van het aantal boekjes.
Post uw giro-overschrijving vóór
14 december 1985, dan hebt u de loten
u ook voor elke show losse loten kopen
F'g in huis. Natuurlijk
|°°r f 2,50 per stuk. Bij
"e Postkantoren, bij de
'entra verskruideniers
|n C1000 voordeel-
Takten, bij de meeste
A drogisterijen.
Aar is uw kans elke
te koop.
r']l<spostspaarbank
nONDERDAG 7 NOVEMBER 1985T2
radio met voorkeuze-
iai en functioneel dash-
dige opbergvakjes, ge-
serklapbare achterbank-
ee mistachterlichten.
hij zo goed op de weg
z'n moderne voorwiel-
zelfcorrigerende stuur-
n onafhankelijke wielop-
idom.
hij gebouwd is voormin-
ioud, zoals elke Nissan,
end betrouwbare tech-
jgstaande produktkwali-
bjj één van de 170 Nissan
ry v.a.
BTW, excl. afleverings-
jzigingen voorbehouden.
sse.
Veltersweg 1, tel. 01170-2679.
tershofweg 15, tel. 01150-12612.
i 1
-
Door onze correspondent in Los Angeles, Hans Toonen
Aan duidelijkheid
geen gebrek in deze
twist.
Prince is een vies
peuk.
AC/DC is een moord-
band.
En de 'Washington
Wives' zijn schijnhei
lige trutten.
Dat laatste vindt vooral
Frank Zappa, bejubeld met
zijn groep 'Mothers of In
vention'. Onlangs trok de
•Mozart van de popmuziek'
van leer tegen een senaats
commissie in Washington
die wel oren had naar het
geweeklaag van hun 'be
zorgde' dames. Keurig in het
pak sneerde Zappa: „Terwijl
het Congres het ene belas
tingvoorstel na het andere
goedkeurt, maken hun altijd
keurig geklede echtgenotes
zich druk over 'Gonna drive
my love inside you' en ande
re, niets om het" lijf hebben
liedjes.
Samen met Dee Snider,
zanger van 'Twisted Sister',
probeert Zappa de senaats
commissie ervan te overtui
gen dat juist de voorstellen
van het Parents Music Re
source Centre (PMRC) ver
werpelijk zijn.
„Platen-censuur zet de
klok terug naar de jaren
vijftig, toen senator McCar
thy de goede naam van
Amerika besmeurde met
zijn schaamteloze jacht op
elke filmster die ook maar
even knipoogde naar Mos
kou", waarschuwde Zappa.
Belachelijk
Geklets, roepen de dames
Gore, Howar en Baker, op
richtsters van PMRC. „Wij
willen helemaal geen cen
suur. Het enige wat wij ver
langen van de platenindus
trie is het vooraf laten lezen
van de liedjes aan een com
missie van wijze ouders.
Oordeelt deze commissie een
liedje als zijnde te geweld
dadig dan moet men een G
op de platenhoes drukken.
Of een S voor 'te sexy', of
een D wanneer het gebruik
van drugs te uitbundig
wordt bejubeld".
John Denver, die ook in
Washington DC opdraafde,
haalde, bedroefd om zoveel
onzin, zijn schouders op.
„Toen ik 'Rocky Mountain
High' zong, weigerden tal
van lokale radiostations
deze plaat te draaien. 'High'
was een verkapte aubade
aan LSD. Klinkklare onzin,
natuurlijk. Maar wie garan
deert ons, zangers en tekst
dichters, dat een dergelijke
nationale commissie nu niet
even belachelijk mis
kleunt?"
Gedonder
Denvers vrees voor een
door president Reagan uit
gezwaaid legertje zeden
meesters dat de VS (op
nieuw) belachelijk maakt,
heeft veel te maken met het
gedonder rond AC/DC en
Richard Ramirez.
Momenteel staat Ramirez,
bijgenaamd de 'Night Stal
ker', in Los Angeles terecht
wegens moord op zestien
Californiërs. Ramirez be
weert dat hij in naam van de
duivel aan de lopende band
gemoord heeft. Zijn vrien
den roepen bovendien dat
hij ook een kick krijgt van
de beton-rockgroep AC/DC.
Toen de politie bovendien
bij een van Ramirez' slacht
offers een petje vond met
daarop de naam van deze
Australische band, was dat
'Gefundenes Fressen' voor
de pers.
En voor de dames in
Washington DC.
Huichelaars
Want nu werd bewezen
dat 'Highway to Hell' en an
dere nummers van AC/DC
duivelse boodschappen ver
bergen dieaansporen tot
moord, wellust en orgie. Bo
vendien betekenen deze ini
tialen niets anders dan
-houdt u zich maar even
vast- 'Anti Christ/Devils
Children' en/of 'After
Christ/Devii Comes'.
Minstens zes personen zit
ten allerminst te grinniken
om deze baarlijke nonsens;
de vijf leden van de omstre
den popgroep en professor
Roger N. Moss, docent psy
chologie in Nortridge, Zuid-
Californië.
Eerst even naar Angus
Young, gitaris van AC/DC.
„Is het niet om te huilen...In
Springfield, Illinois, ver
klaarde de gemeenteraad
ons tot persona non grata.
Alsof we aan Aids zouden
lijden, zo onbeschoft zijn we
buiten de deur gezet in
Springfield", knarsetandt de
Australiër aan de vooravond
van een niet geboycot con
cert in Los Angeles.
„Weet je waar ik razend
over ben...vlak achter het
concertgebouw floreren de
bordelen en de massage-sa-
Frank Zappa: „Terwijl het Congres het
ene belastingvoorstel na het andere goed
keurt maken hun altijd keurig geklede
echtgenotes zich druk over 'Gonna drive
my love inside you' en andere, niets om
het lijf hebben liedjes.- fotoemi
AC/DC: „Die dames
zijn in feite voorbodes
van een naar rechts
gerichte beweging,
gespeend van humor en
gezond verstand".
- fotowea
lons...maar alleen AC/DC
zaait verderf. Wat een stel
letje huichelaars, daar in
Springfield".
Over de herrie met de
Deftige Dames: „Deze tantes
zijn stokdoof voor humor.
Als wij over de hel zingen,
willen wij alleen maar aan
tonen dat je er waarschijn
lijk uitstekende rock-&-roll
muziek aantreft. Ben je dol
op violen en een harp, dan
moet je maar naar de he
mel".
„Trouwens, wie zich
stoort aan onze concerten,
moet zijn of haar kinderen
thuis houden. En verder met
de vingers van onze toernee
afblijven. Leven we nou in
de twintigste eeuw of zitten
we nog midden in de
Spaanse Inquisitie...."
Voorboden
AC/DC is geen duivels
brandmerk. Elke electriciën
durft daar zijn hand voor in
het vuur te steken. Met
AC/DC worden wissel- en
gelijkstroom aangeduid.
„Bovendien slaat deze uit
drukking ook op bi-sexu-
elen, mensen die naar beide
kanten -ac/dc dus- rollen.
De rest is verzonnen door
ADVERTENTIE
Postgiro
Door de Staatssecretaris van Justitie is op 15-8 '85 vergunning verleend onder nr L 0 850/133/169.
lieden die beweren het beste
voor te hebben met de Ame
rikaanse jeugd. Maar in
feite voorbodes zijn van een
naar rechts gerichte bewe
ging, gespeend van humor
en gezond verstand".
Roger N. Moss, 44 jaar en
dus een oude rock&roller die
ook stil wordt van Mozart,
staat niet versteld van de
knallende ruzie over porno-
pop.
In zijn werkkamer op de
derder verdieping van de
California State University
in Northridge, iets ten noor
den van Los Angeles, ver
duidelijkt de psycholoog zijn
vooruitziende visie.
Jaren vijftig
„Het Amerika van nu lijkt
veel op dat van de jaren
vijftig. Zelfs het racisme
borrelt weer op. Alleen zij
het nu niet de negers maar
de joden, de Iraniërs en de
vluchtelingen uit Latijns
Amerika en Zuid-Oost Azië.
De boeren en de negers ge
ven de schuld van hun mi
sère aan deze minderheden.
Vooral de Vietnamezen, die
nu de zogeheten all-night-
open-winkeltjes bemannen,
worden met de nek aange
keken. En de Iraniërs, of ze
nu gevlucht zijn voor de sjah
of Khomeiny, zijn hier zeer
gehaat. Men noemt ze niet
voor niets 'camel-jockeys'.
Het enige wat nog ont
brak, was een McCarthy-
achtig teken aan de wand.
Wie wordt de zondebok?
Want elke samenleving die
bang is - en Amerika is
bang, anders bouw je geen
kernwapens die zelfs in het
heelal hun diensten bewij
zen - zoekt naar iets of
iemand aan wie je je angst
zweet kunt afvegen. Dat
frist niet alleen op, maar het
leidt ook de aandacht af van
de echte problemen".
Gehannes
Waarom de popmuziek als
perverse zondebok in gods
naam - de Deftige Dames in
Washington laten zich graag
voorstaan op hun christe
lijke deugden - is aangewe
zen, verbaast Roger Moss
niet, maar ergert hem wel.
„De jeugd is de toekomst
van Amerika. Als je als
ouders merkt dat er geen
kruid gewassen is tegen de
waanzinnige wapenwed
loop, tegen de kanker
verwekkende luchtvervui
ling van Los Angeles, dan
zoek je je heil bij de jeugd.
Met haar mag het niet slecht
gaan. Intussen zie je je kin
deren genieten van Prince,
Madonna en WASP. Popido
len die zingen over 'heil' en
'my gun' en 'let's make his
tory in the elevator'. Verder
felijke verzen...stop. Pak het
rode potlood, want watjes in
de oren van je tieners stop
pen is ook zo'n gehannes".
John Denver: wel
hoog in de bergen, maar
niet "high'.
- foto archief de stem
Professor Moss heeft een
reden voor zijn ironisch
toontje. Hij heeft -welis
waar met opgetrokken
broekspijpen, zo geeft hij
zelf toe- net een onderzoek
achter de rug naar de veran
deringen van dertig jaar
popmuziek.
Zijn conclusie: Dertig jaar
geleden klonk er meer se-
xisme tussen de regels dan
nu. „Vrouwen waren of aan
doenlijke doetjes of dellen.
In de jaren zestig en zeven
tig waren de Beatles het
mikpunt van verdachtma
kingen. Teksten als 'with a
little help of my friends'
zouden het gebruik van
drugs bejubelen. Natuurlijk
Professor Roger N.
Moss: „Eigenlijk zoeken
tieners naar een lach
spiegel voor het leven
van hun ouders."
- foto hans toonen
moeten wij daar nu om
grinniken. Net zo goed als
elke bejaarde zijn of haar
schouders ophaalt over 'that
old, old black magic that I
know so well'...Wie zoekt
daar nu nog de duivel ach
ter.
„In de popmuziek van nu
stelt de man zich kwets
baarder op. Zijn macho
image komt steeds meer in
de schaduw van de vrouw
die ineens uitstekend voor
zichzelf kan zorgen. Ook op
het gebied van de seks".
Dus praten de 'Washing
ton Wives' - zo probeer ik-
niet helemaal als kippen
zonder kop.
Moss ontwijkt de recht-
voor-de-raap-aanpak van
Frank Zappa. „Hij schof
feert ze onnodig hard. Wat
niet wegneemt dat deze da
mes hun bezorgdheid rich
ten op, wat ik omschrijf als
een 'hollow-target'. Ik heb
liever dat ze hun invloed
uitoefenen op echte proble
men: kernwapens, milieu
vervuiling, onnodig slecht
onderwijs".
Gehaaid
Toch lijken zij met hun
kruistocht tegen vuige pop
de eerste veldslagen te heb-
EVEN VOORSTELLEN: mevrouw Tipper Gore, 36, moeder
van vier kinderen, getrouwd met Albert Gore, senator uit
Tennessee; mevrouw Pam Hower, 43, echtgenote van Ray
mond Howar, een van de grootste project-ontwikkelaars in
Washington DC en Susan Baker, 48, gek op country-music,
getrouwd met James Baker, de oud-stafchef van het Witte
Huis.
Deze drie dames, veelzeggend bijgenaamd de "Washington
Wives', hebben de oorlog verklaard aan de Amerikaanse
platenindustrie.
Reden: de tieners dreigen op te groeien voor galg en rad
zolang hun pop-idolen smerige liedjes zingen.
Natuurlijk komen de drie dames, inmiddels verenigd in de
Parents Music Resource Centre, met voorbeelden.
Pak Sheena Easton. Iedereen, zo verzuchten de "Washing
ton Wives', voelt uitstekend aan waar deze zangeres om
vraagt in haar door Prince geschreven liedje 'Sugar Walls'
(jawel): ..„"Your body 's on fire, come inside.
Wat dacht u, beste ouders, van Cyndi Lauper die in 'She
Bop' zingt: „I can't stop messing with the danger zone".
Wordt het niet de hoogste tijd dat platen, net als films, ge
keurd worden?
Deze vraag is de lont in een kruitvat vol verontruste
ouders, woedende popgroepen en sussende zangers zoals
John Denver.
Een frontverslag van een oorverdovende oorlog, waarin
vooral dr. Roger N. Moss, psychologie docerend aan de Cali
fornia State University in Northridge, Californië, een paar
harde noten kraakt.
Overigens is deze week al een eerste slag gewonnen door
de Washington Wives. De platenfabrikanten zijn gezwicht
om stickers op de elpee-hoezen te plakken.
ben gewonnen. De 'Bar-
Kays', een tamme popgroep
uit Memphis, zag haar 'Ban
ging the Wall'-elpee bedui
meld met een S-sticker. Ro
ger Moss glimlacht: „Daar
trap ik niet in. De kans is
groot dat enkele gehaaide
platenmaatschappijen juist
uit zijn op een afkeurende
sticker. In de filmindustrie
zie je toch hetzelfde geintje.
Een X-film (porno, HT) lokt
nu eenmaal meer klanten
dan een seks-filmpje dat net
door de beugel kan".
Het ontbreken van gezond
verstand en humor stoort
Moss nog het meest. „Eigen
lijk zoeken de tieners naar
een lachspiegel voor het le
ven van hun ouders. Het op
hemelen van jeugdbendes,
het scheuren op motorfiet
sen, is niet meer dan een
overdreven manier om de
draak te steken met de Lions
Club of de New York Yacht
Club, waar hun ouders elke
zondagochtend met de Mer
cedes naar toe rijden".
De psycholoog herinnert
zich nog hoe Frank Zappa
ooit een dollar door midden
scheurde. „Gewoon een ge
baar om de geldzucht aan de
orde te stellen".
Samen herinneren we ons
Elvis Presley.
Toen 'Elvis de Pelvis' in de
beroemde Ed Sullivan Show
verscheen, weigerde de re
gisseur de koning van de
rock-&-roll lager in beeld te
brengen dan zijn heupen.
Van onze kunstredactie
BREDA - Directeur Reg ten Zijthoff
van Stadsschouwburg Concordia Breda
wil eerst zelf de voorstelling 'Hamlet-
machine/Egofiel' door toneelgroep
Globe gaan zien, voordat hij een beslis
sing neemt of dit stuk wel of niet in
Breda opgevoerd zal worden. Op 27 en
28 november moet het daar worden ge
speeld.
Door andere bezigheden heeft hij de
première in Tilburg niet kunnen bijwo
nen. Hij werd gealarmeerd door een
verhaal in een landelijke krant, dat van
'een fascistische voorstelling' sprak, en
door mededelingen van collega's. Direc
teur Jan Reijs van de Eindhovense
schouwburg, waar de voorstelling zes
maal gespeeld zou moeten worden,
spreekt van 'een artistiek échec'. Over
'shockerend' wil hij het niet hebben. Het
gaat hem vooral om artistieke bezwa
ren. In een gesprek met Globe wil hij
deze bezwaren kenbaar maken, waarbij
hij het liefst tot een afspraak komt over
het geven van slechts één voorstelling,
zodat het publiek in Eindhoven er in
ieder geval kennis van kan nemen.
„Globe is op deze manier hard op weg
naar een faillissement", meent hij, „en
daar wil ik de groep eigenlijk graag
voor behoeden, omdat zij bij ons haar
standplaats heeft."
Geen rotzooi
Net als de heer Reijs gaat de Bredase
schouwburgdirecteur er vanuit, dat hij
geen censuur mag plegen en het publiek
niet moet betuttelen. Daarom wil hij de
'Hamletmachine' ook eerst zelf gaan be
kijken. „Als ik aarzel", zegt hij, „dan
ben ik geneigd om slechts één voorstel
ling af te nemen in plaats van twee.
Mijn beslissing zal uitsluitend op artis
tieke gronden worden genomen. Al vind
ik het persoonlijk stuitend of vrouwon
terend, dan hoeft dat nog niet te beteke
nen dat de voorstelling artistiek slecht
is. Maar ik vrees, wat ik gehoord heb,
dat dat wel het geval is. En ik wil geen
rotzooi in mijn schouwburg."
Regisseur van de 'Hamletmachine/
Egofiel' is Sam Bogaerts uit Antwerpen,
die met deze voorstelling zijn eerste re
gie bij Globe doet. Bogaerts werd on
langs in België onderscheiden met de
Dr. Oskar de Gruyterprijs voor zijn re
gies, 'waarin hij op subtiele wijze met
beelden de tekst een dubbelzinnige be
tekenis weet te geven'.
In Breda waren van hem o.a. te zien:
'Kwartet' van dezelfd schrijver als van
de Hamletmachine: de Oostduitser Hei-
ner Müller, en 'Een Vos' naar een no
velle van D.H. Lawrence. In beide ge
vallen gebruikte hij schokkende beel
den, maar dan in positieve zin, om zijn
opvattingen over leven en liefde kracht
bij te zetten. Het betrof overigens pro-
dukties voor een kleine zaal. Naar de
mening van Jan Reijs is de 'Hamletma
chine' niet geschikt voor een grote zaal.