WÊm PARENTS VS. ROCK popgroepen S GIROREKENINGHOUDER PEELT U NÖG MAKKELIJKER MEE MET DE STERRENSHOW Oorverdovende oorlog om censuur popmuziek Concordia: nog geen besluit over vertoning van Globe-stuk 16.795,- m WA M M a m i tro TEN ZIJTHOFF GAAT EERST KIJKEN cunt Als girorekeninghouder kunt u heel Linakkelijk meespelen met de Sterrenshow. U kunt voor de laatste 6 shows boekjes met loten bestellen. Per boekje yan 6 loten maakt u f 15,- of een veel voud daarvan (f 30,-, f 45,- etc.) over op gironummer 9090 van de Stichting Centraal Fonds, Nieuwe Park laan 25, Den Haag onder vermelding van het aantal boekjes. Post uw giro-overschrijving vóór 14 december 1985, dan hebt u de loten u ook voor elke show losse loten kopen F'g in huis. Natuurlijk |°°r f 2,50 per stuk. Bij "e Postkantoren, bij de 'entra verskruideniers |n C1000 voordeel- Takten, bij de meeste A drogisterijen. Aar is uw kans elke te koop. r']l<spostspaarbank nONDERDAG 7 NOVEMBER 1985T2 radio met voorkeuze- iai en functioneel dash- dige opbergvakjes, ge- serklapbare achterbank- ee mistachterlichten. hij zo goed op de weg z'n moderne voorwiel- zelfcorrigerende stuur- n onafhankelijke wielop- idom. hij gebouwd is voormin- ioud, zoals elke Nissan, end betrouwbare tech- jgstaande produktkwali- bjj één van de 170 Nissan ry v.a. BTW, excl. afleverings- jzigingen voorbehouden. sse. Veltersweg 1, tel. 01170-2679. tershofweg 15, tel. 01150-12612. i 1 - Door onze correspondent in Los Angeles, Hans Toonen Aan duidelijkheid geen gebrek in deze twist. Prince is een vies peuk. AC/DC is een moord- band. En de 'Washington Wives' zijn schijnhei lige trutten. Dat laatste vindt vooral Frank Zappa, bejubeld met zijn groep 'Mothers of In vention'. Onlangs trok de •Mozart van de popmuziek' van leer tegen een senaats commissie in Washington die wel oren had naar het geweeklaag van hun 'be zorgde' dames. Keurig in het pak sneerde Zappa: „Terwijl het Congres het ene belas tingvoorstel na het andere goedkeurt, maken hun altijd keurig geklede echtgenotes zich druk over 'Gonna drive my love inside you' en ande re, niets om het" lijf hebben liedjes. Samen met Dee Snider, zanger van 'Twisted Sister', probeert Zappa de senaats commissie ervan te overtui gen dat juist de voorstellen van het Parents Music Re source Centre (PMRC) ver werpelijk zijn. „Platen-censuur zet de klok terug naar de jaren vijftig, toen senator McCar thy de goede naam van Amerika besmeurde met zijn schaamteloze jacht op elke filmster die ook maar even knipoogde naar Mos kou", waarschuwde Zappa. Belachelijk Geklets, roepen de dames Gore, Howar en Baker, op richtsters van PMRC. „Wij willen helemaal geen cen suur. Het enige wat wij ver langen van de platenindus trie is het vooraf laten lezen van de liedjes aan een com missie van wijze ouders. Oordeelt deze commissie een liedje als zijnde te geweld dadig dan moet men een G op de platenhoes drukken. Of een S voor 'te sexy', of een D wanneer het gebruik van drugs te uitbundig wordt bejubeld". John Denver, die ook in Washington DC opdraafde, haalde, bedroefd om zoveel onzin, zijn schouders op. „Toen ik 'Rocky Mountain High' zong, weigerden tal van lokale radiostations deze plaat te draaien. 'High' was een verkapte aubade aan LSD. Klinkklare onzin, natuurlijk. Maar wie garan deert ons, zangers en tekst dichters, dat een dergelijke nationale commissie nu niet even belachelijk mis kleunt?" Gedonder Denvers vrees voor een door president Reagan uit gezwaaid legertje zeden meesters dat de VS (op nieuw) belachelijk maakt, heeft veel te maken met het gedonder rond AC/DC en Richard Ramirez. Momenteel staat Ramirez, bijgenaamd de 'Night Stal ker', in Los Angeles terecht wegens moord op zestien Californiërs. Ramirez be weert dat hij in naam van de duivel aan de lopende band gemoord heeft. Zijn vrien den roepen bovendien dat hij ook een kick krijgt van de beton-rockgroep AC/DC. Toen de politie bovendien bij een van Ramirez' slacht offers een petje vond met daarop de naam van deze Australische band, was dat 'Gefundenes Fressen' voor de pers. En voor de dames in Washington DC. Huichelaars Want nu werd bewezen dat 'Highway to Hell' en an dere nummers van AC/DC duivelse boodschappen ver bergen dieaansporen tot moord, wellust en orgie. Bo vendien betekenen deze ini tialen niets anders dan -houdt u zich maar even vast- 'Anti Christ/Devils Children' en/of 'After Christ/Devii Comes'. Minstens zes personen zit ten allerminst te grinniken om deze baarlijke nonsens; de vijf leden van de omstre den popgroep en professor Roger N. Moss, docent psy chologie in Nortridge, Zuid- Californië. Eerst even naar Angus Young, gitaris van AC/DC. „Is het niet om te huilen...In Springfield, Illinois, ver klaarde de gemeenteraad ons tot persona non grata. Alsof we aan Aids zouden lijden, zo onbeschoft zijn we buiten de deur gezet in Springfield", knarsetandt de Australiër aan de vooravond van een niet geboycot con cert in Los Angeles. „Weet je waar ik razend over ben...vlak achter het concertgebouw floreren de bordelen en de massage-sa- Frank Zappa: „Terwijl het Congres het ene belastingvoorstel na het andere goed keurt maken hun altijd keurig geklede echtgenotes zich druk over 'Gonna drive my love inside you' en andere, niets om het lijf hebben liedjes.- fotoemi AC/DC: „Die dames zijn in feite voorbodes van een naar rechts gerichte beweging, gespeend van humor en gezond verstand". - fotowea lons...maar alleen AC/DC zaait verderf. Wat een stel letje huichelaars, daar in Springfield". Over de herrie met de Deftige Dames: „Deze tantes zijn stokdoof voor humor. Als wij over de hel zingen, willen wij alleen maar aan tonen dat je er waarschijn lijk uitstekende rock-&-roll muziek aantreft. Ben je dol op violen en een harp, dan moet je maar naar de he mel". „Trouwens, wie zich stoort aan onze concerten, moet zijn of haar kinderen thuis houden. En verder met de vingers van onze toernee afblijven. Leven we nou in de twintigste eeuw of zitten we nog midden in de Spaanse Inquisitie...." Voorboden AC/DC is geen duivels brandmerk. Elke electriciën durft daar zijn hand voor in het vuur te steken. Met AC/DC worden wissel- en gelijkstroom aangeduid. „Bovendien slaat deze uit drukking ook op bi-sexu- elen, mensen die naar beide kanten -ac/dc dus- rollen. De rest is verzonnen door ADVERTENTIE Postgiro Door de Staatssecretaris van Justitie is op 15-8 '85 vergunning verleend onder nr L 0 850/133/169. lieden die beweren het beste voor te hebben met de Ame rikaanse jeugd. Maar in feite voorbodes zijn van een naar rechts gerichte bewe ging, gespeend van humor en gezond verstand". Roger N. Moss, 44 jaar en dus een oude rock&roller die ook stil wordt van Mozart, staat niet versteld van de knallende ruzie over porno- pop. In zijn werkkamer op de derder verdieping van de California State University in Northridge, iets ten noor den van Los Angeles, ver duidelijkt de psycholoog zijn vooruitziende visie. Jaren vijftig „Het Amerika van nu lijkt veel op dat van de jaren vijftig. Zelfs het racisme borrelt weer op. Alleen zij het nu niet de negers maar de joden, de Iraniërs en de vluchtelingen uit Latijns Amerika en Zuid-Oost Azië. De boeren en de negers ge ven de schuld van hun mi sère aan deze minderheden. Vooral de Vietnamezen, die nu de zogeheten all-night- open-winkeltjes bemannen, worden met de nek aange keken. En de Iraniërs, of ze nu gevlucht zijn voor de sjah of Khomeiny, zijn hier zeer gehaat. Men noemt ze niet voor niets 'camel-jockeys'. Het enige wat nog ont brak, was een McCarthy- achtig teken aan de wand. Wie wordt de zondebok? Want elke samenleving die bang is - en Amerika is bang, anders bouw je geen kernwapens die zelfs in het heelal hun diensten bewij zen - zoekt naar iets of iemand aan wie je je angst zweet kunt afvegen. Dat frist niet alleen op, maar het leidt ook de aandacht af van de echte problemen". Gehannes Waarom de popmuziek als perverse zondebok in gods naam - de Deftige Dames in Washington laten zich graag voorstaan op hun christe lijke deugden - is aangewe zen, verbaast Roger Moss niet, maar ergert hem wel. „De jeugd is de toekomst van Amerika. Als je als ouders merkt dat er geen kruid gewassen is tegen de waanzinnige wapenwed loop, tegen de kanker verwekkende luchtvervui ling van Los Angeles, dan zoek je je heil bij de jeugd. Met haar mag het niet slecht gaan. Intussen zie je je kin deren genieten van Prince, Madonna en WASP. Popido len die zingen over 'heil' en 'my gun' en 'let's make his tory in the elevator'. Verder felijke verzen...stop. Pak het rode potlood, want watjes in de oren van je tieners stop pen is ook zo'n gehannes". John Denver: wel hoog in de bergen, maar niet "high'. - foto archief de stem Professor Moss heeft een reden voor zijn ironisch toontje. Hij heeft -welis waar met opgetrokken broekspijpen, zo geeft hij zelf toe- net een onderzoek achter de rug naar de veran deringen van dertig jaar popmuziek. Zijn conclusie: Dertig jaar geleden klonk er meer se- xisme tussen de regels dan nu. „Vrouwen waren of aan doenlijke doetjes of dellen. In de jaren zestig en zeven tig waren de Beatles het mikpunt van verdachtma kingen. Teksten als 'with a little help of my friends' zouden het gebruik van drugs bejubelen. Natuurlijk Professor Roger N. Moss: „Eigenlijk zoeken tieners naar een lach spiegel voor het leven van hun ouders." - foto hans toonen moeten wij daar nu om grinniken. Net zo goed als elke bejaarde zijn of haar schouders ophaalt over 'that old, old black magic that I know so well'...Wie zoekt daar nu nog de duivel ach ter. „In de popmuziek van nu stelt de man zich kwets baarder op. Zijn macho image komt steeds meer in de schaduw van de vrouw die ineens uitstekend voor zichzelf kan zorgen. Ook op het gebied van de seks". Dus praten de 'Washing ton Wives' - zo probeer ik- niet helemaal als kippen zonder kop. Moss ontwijkt de recht- voor-de-raap-aanpak van Frank Zappa. „Hij schof feert ze onnodig hard. Wat niet wegneemt dat deze da mes hun bezorgdheid rich ten op, wat ik omschrijf als een 'hollow-target'. Ik heb liever dat ze hun invloed uitoefenen op echte proble men: kernwapens, milieu vervuiling, onnodig slecht onderwijs". Gehaaid Toch lijken zij met hun kruistocht tegen vuige pop de eerste veldslagen te heb- EVEN VOORSTELLEN: mevrouw Tipper Gore, 36, moeder van vier kinderen, getrouwd met Albert Gore, senator uit Tennessee; mevrouw Pam Hower, 43, echtgenote van Ray mond Howar, een van de grootste project-ontwikkelaars in Washington DC en Susan Baker, 48, gek op country-music, getrouwd met James Baker, de oud-stafchef van het Witte Huis. Deze drie dames, veelzeggend bijgenaamd de "Washington Wives', hebben de oorlog verklaard aan de Amerikaanse platenindustrie. Reden: de tieners dreigen op te groeien voor galg en rad zolang hun pop-idolen smerige liedjes zingen. Natuurlijk komen de drie dames, inmiddels verenigd in de Parents Music Resource Centre, met voorbeelden. Pak Sheena Easton. Iedereen, zo verzuchten de "Washing ton Wives', voelt uitstekend aan waar deze zangeres om vraagt in haar door Prince geschreven liedje 'Sugar Walls' (jawel): ..„"Your body 's on fire, come inside. Wat dacht u, beste ouders, van Cyndi Lauper die in 'She Bop' zingt: „I can't stop messing with the danger zone". Wordt het niet de hoogste tijd dat platen, net als films, ge keurd worden? Deze vraag is de lont in een kruitvat vol verontruste ouders, woedende popgroepen en sussende zangers zoals John Denver. Een frontverslag van een oorverdovende oorlog, waarin vooral dr. Roger N. Moss, psychologie docerend aan de Cali fornia State University in Northridge, Californië, een paar harde noten kraakt. Overigens is deze week al een eerste slag gewonnen door de Washington Wives. De platenfabrikanten zijn gezwicht om stickers op de elpee-hoezen te plakken. ben gewonnen. De 'Bar- Kays', een tamme popgroep uit Memphis, zag haar 'Ban ging the Wall'-elpee bedui meld met een S-sticker. Ro ger Moss glimlacht: „Daar trap ik niet in. De kans is groot dat enkele gehaaide platenmaatschappijen juist uit zijn op een afkeurende sticker. In de filmindustrie zie je toch hetzelfde geintje. Een X-film (porno, HT) lokt nu eenmaal meer klanten dan een seks-filmpje dat net door de beugel kan". Het ontbreken van gezond verstand en humor stoort Moss nog het meest. „Eigen lijk zoeken de tieners naar een lachspiegel voor het le ven van hun ouders. Het op hemelen van jeugdbendes, het scheuren op motorfiet sen, is niet meer dan een overdreven manier om de draak te steken met de Lions Club of de New York Yacht Club, waar hun ouders elke zondagochtend met de Mer cedes naar toe rijden". De psycholoog herinnert zich nog hoe Frank Zappa ooit een dollar door midden scheurde. „Gewoon een ge baar om de geldzucht aan de orde te stellen". Samen herinneren we ons Elvis Presley. Toen 'Elvis de Pelvis' in de beroemde Ed Sullivan Show verscheen, weigerde de re gisseur de koning van de rock-&-roll lager in beeld te brengen dan zijn heupen. Van onze kunstredactie BREDA - Directeur Reg ten Zijthoff van Stadsschouwburg Concordia Breda wil eerst zelf de voorstelling 'Hamlet- machine/Egofiel' door toneelgroep Globe gaan zien, voordat hij een beslis sing neemt of dit stuk wel of niet in Breda opgevoerd zal worden. Op 27 en 28 november moet het daar worden ge speeld. Door andere bezigheden heeft hij de première in Tilburg niet kunnen bijwo nen. Hij werd gealarmeerd door een verhaal in een landelijke krant, dat van 'een fascistische voorstelling' sprak, en door mededelingen van collega's. Direc teur Jan Reijs van de Eindhovense schouwburg, waar de voorstelling zes maal gespeeld zou moeten worden, spreekt van 'een artistiek échec'. Over 'shockerend' wil hij het niet hebben. Het gaat hem vooral om artistieke bezwa ren. In een gesprek met Globe wil hij deze bezwaren kenbaar maken, waarbij hij het liefst tot een afspraak komt over het geven van slechts één voorstelling, zodat het publiek in Eindhoven er in ieder geval kennis van kan nemen. „Globe is op deze manier hard op weg naar een faillissement", meent hij, „en daar wil ik de groep eigenlijk graag voor behoeden, omdat zij bij ons haar standplaats heeft." Geen rotzooi Net als de heer Reijs gaat de Bredase schouwburgdirecteur er vanuit, dat hij geen censuur mag plegen en het publiek niet moet betuttelen. Daarom wil hij de 'Hamletmachine' ook eerst zelf gaan be kijken. „Als ik aarzel", zegt hij, „dan ben ik geneigd om slechts één voorstel ling af te nemen in plaats van twee. Mijn beslissing zal uitsluitend op artis tieke gronden worden genomen. Al vind ik het persoonlijk stuitend of vrouwon terend, dan hoeft dat nog niet te beteke nen dat de voorstelling artistiek slecht is. Maar ik vrees, wat ik gehoord heb, dat dat wel het geval is. En ik wil geen rotzooi in mijn schouwburg." Regisseur van de 'Hamletmachine/ Egofiel' is Sam Bogaerts uit Antwerpen, die met deze voorstelling zijn eerste re gie bij Globe doet. Bogaerts werd on langs in België onderscheiden met de Dr. Oskar de Gruyterprijs voor zijn re gies, 'waarin hij op subtiele wijze met beelden de tekst een dubbelzinnige be tekenis weet te geven'. In Breda waren van hem o.a. te zien: 'Kwartet' van dezelfd schrijver als van de Hamletmachine: de Oostduitser Hei- ner Müller, en 'Een Vos' naar een no velle van D.H. Lawrence. In beide ge vallen gebruikte hij schokkende beel den, maar dan in positieve zin, om zijn opvattingen over leven en liefde kracht bij te zetten. Het betrof overigens pro- dukties voor een kleine zaal. Naar de mening van Jan Reijs is de 'Hamletma chine' niet geschikt voor een grote zaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 13