Deze winter vier liefdadigheidsshows Suzanne Vega: krachtige luistermuziek James Taylor Alan Vega e verloofde van Li tppie Happie en Sti Door Jan Koesen EVEN de zaken op een rijtje zetten: •KRO. 1.2.3.-show. Ted de Braak. Midlotto. (al gestart, zou 7 afleveringen duren, dit worden er vermoedelijk meer). •VARA. Sterrenshow. Willem Ruis. Paardenkoer- sen. Loten voor invalidesport. (al gestart, duurt tot 16 april). •TROS. Showbizzquiz. Ron Brandsteder. Telelot. Opbrengst voor sport, cultuur, welzijn en gezond heid. (van 18 november-23 december). •AVRO. Jos Brink. Wedden dat...? Ook Telelot. (3 j januari-7 februari 1986). Dat betekent 4 goede doe len en 4 dure shows. Chari- tas en omroep hebben elkaar gevonden. De eerste krijgt zijn centen en de tweede heeft voor een prikkie een programma dat zeer hoog scoort. Dit alles op kosten van de kijker die toch al een omroepbijdrage plus vaak gidsgeld betaalt en de lood zware lasten heeft van de sociale premies. Hoe liefdadig klopt ons hart! Daar gaat de porte monnee open, snellen we naar Postkantoor, Albert Heyn of Rabo en kopen we een lot. Vol verwachting zet ten we ons voor de buis. De Personalities. Wat kan die Willem toch spontaan gek doen, een boef, maar toch wel gezellig, ja. En Ted, zo menselijk! Die snor ver bergt een gevoelige ziel. Met Jos kun je lachen. Ja, het is natuurlijk een flikker maar hij spot er zelf mee en dan mag het. Ron. Wat een lang end, hè, en die bruine stem! De show. Lekkere meiden. Sprookjesdecors. Toch knap hè, moeder. Zou het afge sproken werk zijn? Nee va der, jij altijd met je wan trouwen. Wil je nog wat pin da's? O sorry, je zou lijnen. De kandidaten. Ik gun het ze. Nee klootzak, laat dat ding toch staan. Dat is de mispoes, hufter. O God, die spiraal van Willem, daar krijg ik het altijd koud van. Ach, wat zielig. Nou gaan ze met niks naar huis. Je zult het toch maar winnen, hè. Merknamen De prijzen. Op zich al een show. Ronkend stuiven ze de Bühne op, de merknamen niet meer zo zorgvuldig af geplakt. Met zijn tweeën ge heel verzorgd naar de over kant van de oceaan. Lekker stemmig cruisen. Een Droom die Werkelijkheid wordt. Een boot, al kun je niet zwemmen. Dikke, vette prijzen, qua geldwaarde in vijf cijfers uit te drukken. Een wasmachine, brood rooster of gewoon een avondje eten met de Ster van je Keuze is tegenwoor dig al te min. Is dat ons nummer, vader, kijk eens, ik heb mijn bril niet op. Ja, ja, ja, ach nee, die M is een 7 en wij hebben 65 aan het eind, jammer jammer, nou dacht ik even- Het Goede Doel. Het wat- te? Het Goede Doel. Wat kan mij dat schelen, moeder! Is het voor de blinden, daar heb ik vorige week al voor en ronse/en de met charitas Willem Ruis in zijn Sterrenshow. Jos Brink: 'Wedden dat gegeven, aan de deur. O, de lammen deze week, ja, zielig toch hè, dank God dat we gezond zijn. De tientallen miljoenen stromen binnen, keer op keer. Crisis, werkloosheid, aftopping, onder het mini mum, Bijstand, het dondert niet. De organisatie rekent Ron Brandsteder: bizzquiz. op dertig miljoen, op veertig miljoen, op zestig miljoen. Onder de tien miljoen rijden de voorzitters en penning meesters niet eens voor. En het geld komt er. Altijd. Al zwaait Ruding met zijn zui nige bijl, al wordt er op het andere net ook weer een gi- ro'tje of bankoverschrijving van u gevraagd. Want de formule is onweerstaan baar, voor de goede doelen, voor de zuilen en voor het publiek. Toch zijn enkele vraagte kens op zijn plaats. Om te beginnen kent Nederland een collectevrije periode, die 18 november start en die twaalf weken duurt. In die tijd mag er, zoals het woord al aangeeft, NIET gecollec teerd worden. Behalve in Hilversum. The shows must go on. Voorts heeft Omroep land zijn eigen loterij-be perkingen ingevoerd. COPTV, een club van televi siebazen (zo bestaat er ook een COPRA), heeft bepaald dat maar twee omroepen per seizoen tegelijk iets aan de combinatie show en charitas mogen doen. In deze periode is dat de AVRO en de TROS. Hoe zit dat dan met de KRO en de VARA? Die gaan ge woon door met hun acties of hun neus bloedt. Maar ver donkeremanen het Goede Doel. De 1.2.3.-show is groot geworden, een ware topper, op het vehikel van liefda digheid binnengereden bij Ted de Braak:betrouwbare snor. - FOTO ANP een KRO die ook niet graag voor een lege parochie preekt. Ruim zes miljoen kijkers, een zeer hoge waar dering. Dat mag dus offi cieel niet vervolgd worden, maar een winning team zet je niet aan de dijk. Dus wordt het Goede Doel geca moufleerd, discreet verpakt. De opbrengst van de Mid lotto is voor de Sport. De combinatie show plus de kans een smak geld te ver dienen is onweerstaanbaar. Ted de Braak, als troef inge zet tegen de azen Willem, Jos en Ron, mocht het dit seizoen officieel maar 7 keer doen, maar de KRO-leiding peinst er voorzichtig over om dit getal maar uit te breiden tot diep in het, voor jaar. Rechter De VARA is zelfs voor de rechter gesleept door AVRO en TROS, maar Salomon be paalde dat de Sterrenshow geen reclame maakt voor liefdadigheid en dus geen charitatieve massa-actie is. Met het gevolg dat de kijker deze winter met vier shows zit opgescheept die allemaal aan zijn portemonnee trek ken onder het mom van lief zijn voor je medemens. We mogen rustig stellen dat dit een verkapte sponso ring is, een extra omroepbij drage. Die sterren, die show, die prijzen waarmee de om roepen zo koketteren, zijn door u betaalt, u thuis in de stoel. Een TROS kan zijn dure Showbuizzquiz nooit zo brengen als zij die show zelf moet betalen. Volgens de Wet op de Kansspelen mag veertig procent van de op brengst van een loterij wor den besteed aan de kosten, waartoe ook de prijzen be horen. Als een actie dus 100 miljoen opbrengt (even ruim denken), mag de organisatie 40 miljoen uittrekken voor zichzelf. Daar kun je een veer van wegblazen. TROS- directeur Cees den Daas komt er rond voor uit dat hij verrukt is van de formule. Zijn omroep zit dankzij Te lelot voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat is nog eens budgetteren! Bewezen Andere omroepen stellen zich even knorrend van te vredenheid op. En zij hebben argumenten die met pure lo gica niet zijn weg te poetsen, al blijft er wat onbehaag lijks knagen aan het chari tatieve gemoed. Een fraaie show, zo redeneert Hilver sum, brengt veel meer geld op dan een kale. Je kunt na tuurlijk een juffrouw voor de buis zetten die ons ge kweld aan kijkt, wijst op de noden van zus en zo, en ten slotte een collectebus of gi ro/banknummer projec teert. De opbrengst is dan een schijntje. Maar gooi je er glorie, kabaal, spektakel, be kende hoofden, spanning, actie, keurige seks en de mo gelij kheid met één klap uit je financiële sores te zijn er tegen aan, dan haal je tien tallen miljoenen binnen. Dat is keer op keer bewezen. Ergo: charitas en Hilver sum hebben elkaar broodno dig. Ab Engelsman, direc teur financiën van de VA RA, spreekt gesluierd van een 'wederkerige afhanke lijkheidsrelatie.' Hij wijst er op dat de omroepen regel matig voor noppes aan goede doelen meewerken én mag het dan alsjeblief voor een keer anders! Kunst wordt toch ook gesponsord, waarom amusement dan niet? Boven kan de fonds- werver (het Goede Doel) le lijk op zijn bek vallen als de show flopt. Humanitas-baas Wilko Post onderschrijft dit. Hij zegt dat je voor 20 pro cent van de opbrengst niet echt een aktie kunt voeren. Het verzenden van een lot van een gulden kost al meer dan een gulden. En mislukt de aktie, dan ben je gelijk failliet. Het Centraal Archief voor het Inzamelingswezen-moet er op toezien dat de inzame lingen elkaar niet voor de voeten lopen, vandaar de collectevrije periode, waarin de omroepen met de bus kunnen rammelen en Rode Kruis, Astma, Koningin Wilhelmina en andere stil moeten zijn. Topsport Brandende vraag is te genwoordig ook: wat is een goed doel? Is dat het uitzen den van een hinkstapsprin- ger naar de Olympische Spelen, is dat salaris-aan vulling voor de fysieke elite die de nationale vlag in Seoel moet doen hijsen, is kortom topsport een Goed Doel? Jawel, weten we sinds enkele dagen. Onlangs pre- senteerden AVRO en TROS zich broederlijk samen voor hun respectieve liefdadig, heidsshows 'Wedden dat...?' en 'De Showbuizzquiz.' Hoofdlokker behalve de su perstars Brink en Brandste der is Telelot, de nieuwste aktie. De TROS begint er mee, waarna de bal wordt overgenomen door dé AVRO. Een hoofdprijs van ƒ150.000, 136 auto's en 52.000 kleinere prijzen. Streefbe drag: 54 miljoen. Totaal aan prijzen plus kosten: 18,5 mil joen. Resteert voor het'l Goede Doel 35,5 miljoen. Driekwart van die ruim 35 miljoen gaat naar sportdoel- einden, van topsporters tot korfbal veldjes voor de jeugd. De rest naar sociale projecten als hulp aan bui tenlandse werknemers, ouderen, zieken, uitkering trekkers, cultuur, emigran ten, musea en gaat maat even zo door, kortom zaken waarvan niemand betwijfelt dat het mooi is als daar iets gebeurt. Vraag aan de heer A.van Emden, secretaris Te lelot afdeling sociale projec ten als bovengenoemd. Komt zijn werkelijke Goede Doel er niet bekaaid van af, ver geleken met de topsport? Ach nee, zegt Van Emden goedmoedig, wij hebben vo rige keren meer gekregen, nu is de sport aan de beurt. Is kunstzwemmen een Goed Doel, vragen wij aan Dr.De Heer, voorzitter Telelot. Het antwoord is een gloedvol be toog. Goede topprestaties, bijvoorbeeld bij de Olympi sche Spelen, hebben tot re actie dat ook minder be gaafden nu meer gaan spor ten en dat is toch goed voor de volksgezondheid. Ja, kunstzwemmen is een Goed Doel. Geen problemen dus bij de fondswervers. Maar on dertussen is belangstelling voor een noodlijdende groep die de moeite van het helpen waard is, gedegradeerd tot een hanig schouwspel waar mee de zuilen kijkers ronse len. Zelfs de VARA, eens zo blauwe knoperig en begaan met het lot van de werkman, heeft niet alleen de hebzucht uitstralende ego-trip van Willem Ruis in huis gehaald, maar ook de gokwereld. VA- RA-kijkers worden geïnvi teerd een gok te wagen op paarden rennende voor de sjiek van Wassenaar. En de verwaaide collectant die met zijn busje staat te rammelen voor uw deur, wordt aange zien als een alien from outer space. Want liefdadigheid gebeurt tegenwoordig via de buis. St.Vincentius is daarom een doelgroep ge worden. Wij geven onze aal moes alleen als daar een Toyota aan vast kan zitten. 2eeotters zijn een van de weinige dieren, die gereed schappen gebruiken. Het is van hen bekend, dat ze bij jjet duiken een platte steen gieenemen en die op hun borst leggen om daarop schelpdieren stuk te slaan. Vanmiddag is in de serie 'In ge lens gevangen' te zien, boe deze watervlugge vis sers te werk gaan. De be roepsvissers zien zeeotters liever gaan dan komen. Zij beschouwen de dieren als schadelijke concurrenten. Al vanaf 1910 mag er officieel oiet meer op hen gejaagd worden, maar de stand heeft zich desondanks in al die ja ren nauwelijks hersteld. 20.28 De helemaal in je eentje show Het mooie stadje Doesburg vormt vanavond het toneel van de 'De helemaal in je eentje show', waarin twee kandidaten de straat op gaan om met de hulp van de plaatselijke bevolking op drachten uit te voeren. In 'De IJsselhoeve', van waar- luit het programma wordt gepresenteerd, zullen ze I daarna verder hun geluk (moeten beproeven met het Iwoorden- en namenspel, de 'slabak' en eventueel de 'bal- llebak', voordat een van hen de hoofdprijs mee naar huis (mag nemen. De groep Babe en Frank en Mirella luiste ren het spelprogramma mu zikaal op. 19.12 Familie Wijntak Vanavond volgt de laatste aflevering van de serie over [de Surinaamse familie 'ijntak. Moeder Wijntak ligt nog steeds in het zieken huis. Ze zou haar zoon Brian op bezoek krijgen, maar |deze is nog steeds spoorloos, [iemand heeft dat echter aan moeder durven vertel- llen. Ze hebben maar gezegd, dat hij ziek is. Alleen nu moeder op het punt staat uit het ziekenhuis ontslagen te [worden, moeten ze Brian zien te vinden. POPMUZIEK beweegt zich in cirkels. Afgezien van de uitbreiding van het instru- mentatium via allerlei elek tronische apparatuur ge beurt er weinig dat nog niet gehoord werd. De in zwang zijnde garage rock ontleent zijn inspiratie goeddeels aan muziek van twee decennia terug en het zal waarschijn lijk niet lang meer duren eer in Amerika de country rock in al zijn glorie wordt her steld. Engeland lijkt intussen rijp voor een nieuwe punk explosie, want het 'terug- naar-de-wortels' van rond '76 lijkt er helemaal verge ten zijn en het stardom heeft er nog groteskere vormen aangenomen dan in de jaren vlak voor de punk-hausse. Dat de popmuziek weer toe is aan een 'vroeger' ge luid blijkt uit de grote waar dering en lof die Suzanne Vega oogst met haar titel loze debuutelpee. Suzanne Vega is iemhnd die terug grijpt naar de aloude sin ger/ songwriters-traditie van het begin van de jaren '70. Suzanne maakt overbe kende luisterpop, waarin tekst boven de muziek is ge steld. Die teksten komen dicht in de buurt van poëzie en ze komen uit het hart c.q. de ziel en dus zit er voor de luisteraar veel herkenbaars in. Suzanne Vega is een aan winst. Haar plaat is krachtig en prachtig en als geïnteres seerde luisteraar ontkom je er niet aan in het muzikale verleden te gaan wroeten om vergelijkingsmateriaal te zoeken. Carly Simon, Joni Mitchell en vooral Dory Previn zijn namen die zich bij beluistering van Suzanne Vega bij je opdringen, ter wijl ook een recentere ar tieste als Rickie Lee Jones bij je opkomt. Suzanne heeft overeen komsten met genoemde zan geressen, maar toch heeft ze genoeg eigens om wel dege lijk aan te spreken. Haar songs zijn van een simpel- een helderheid, die zeer sympathiek overkomt. Muzjkaal wordt er niet moeilijk gedaan; de num mers zijn opgebouwd rond simpel akoestisch gitaarspel. De keren dat er iets steviger wordt gemusiceerd, zoals in 'Neighborhood girls', zingt Suzanne misschien iets te ingetogen, maar tegelijker tijd laat ze in die nummers horen, dat ze wel degelijk ver buiten de kaders van het singer/songwriter-idioom kan treden. De teksten op deze eerste elpees zijn vaak haar scherpe observaties van da gelijks leven. Suzanne heeft vroeger Engelse literatuur gestudeerd en wellicht heeft dat ertoe bijgedragen dat haar teksten een zeer sterke beeldspraak en verbeel dingskracht hebben. Suzanne Vega heeft met haar eerste elpee eigenlijk al meteen een klassieke plaat gemaakt, die laat horen dat luistermuziek anno 1985 heel goed kan. Het gemak waar mee de nummers lijken te zijn gemaakt en waarmee ze vertolkt worden, doet ver wachten dat Suzanne Vega nog veel van zich zal laten horen. HERNIEUWDE interesse in luisterpop of niet, James Taylor zou met zijn nieuwe elpee 'That's why i'm here' het in ieder geval hebben gemaakt. Vier jaar na zijn laatste plaat 'Dad loves his work' is JT met een plaat voor de dag gekomen waar je je vingers bij aflikt. Meer dan wie ook aan de Amerikaanse west coast heeft James Taylor vanaf het eind van de jaren zestig het begrip singer/songwri ter inhoud gegeven. Zijn klassieke songs 'Fire and rain' en 'You've got a friend' staan model voor een heel tijdvak in de popmuziek. James Taylor heeft het grote voordeel dat hij niet alleen uitstekende songs schrijft, maar dat hij ze ook nog eens op een meer dan voortreffelijke wijze zingt. Alleen al het feit dat zijn stem sinds 'Dad loves his work' nog beter is geworden, doet 'That's why i'm here' een zalige plaat zijn. 'That's why i'm here' straalt een zorgeloosheid uit, die. het zonnigste van het west coast-genre overtreft. Het is echter wel hoogst geïnspireerde zorgeloosheid en het pleit voor James Tay lor dat hij zijn muzikale vrienden en tijdgenoten heeft weten te porren om op deze plaat weer eens alles uit de kast te halen. Zo doende horen we Joni Mit chell, Don Henley, Graham Nash, Peter Asher, Leiand Sklar, Rosemary Butler, Russ Kunkel, Danny Dug- more en Billy Payne de juiste muzikale setting ge ven, terwijl studio-groothe den als Tony Levin, David Sanborn, Randy en Michael Brecker en Airto Moreira voor een perfecte finishing touch hebben gezorgd. 'That's why i'm here' is misschien niet de muzikale verrassing van 1985, maar de plaat toont wel aan dat de oude garde nog lang niet uitgeteld is. Indien de geves tigde namen met evenveel toewijding platen zouden maken als Taylor met deze PW SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST elpee heeft gedaan dan zou de popmuziek er alleen maar beter van worden. James Taylor heeft nog veel te zeggen en hij weet als geen ander de juiste atmos feer te scheppen voor goede vertolkingen. Zodoende gaan 'Everyday' van Buddy Holly en 'The man who shot Liberty Valance' van Gene Pitney uitstekend samen met door Taylor zelf ge schreven songs. Je zou wensen dat de man vaker elpees maakte, maar wellicht is een per vier jaar voldoende, zolang ze maar de intensiteit hebben van deze 'That's why i'm here'. ALAN Vega is geen fami lie van Suzanne Vega voor zover ik weet en ook muzi kaal zijn er geen overeen komsten. Onbekend is Alan Vega echter allerminst. Sa men met Martin Rev vormde hij indertijd het duo Suicide en getweeën waren zij in New York hun tijd ver vooruit. Hun agressieve synthesizermuziek zou pas jaren later in Engeland na volging krijgen in groepen als Depeche Mode, New Or der en Soft Cell. Rev en Vega experimenteerden hal verwege de jaren zeventig al met synthesizer en ritmebox toen iedereen nog met een grote boog om die apparaten heen liep. Suicide ging rond 1980 uit een en sinds die tijd maakt Vega solo-platen. 'Just a million dreams' is zijn vierde elpee en het is een plaat die een koerswijziging laat horen. De eerste drie el pees bevatten vooral rocka billy, die in een waanzinnig elektronisch geluidsdecor is verpakt. 'Just a million dreams' is meer jaren '80- rock met heel toegankelijke nummers. Hoewel Cars-voorman Ric Ocasek dit keer niet als producer optrad -de twee vorige elpees produceerde hij wel - is juist deze nieuwe plaat het meest in het Cars- idioom. Weliswaar is Vega's plaat iets gestoorder dan bijvoorbeeld 'Heartbeat Ci ty' van The Cars, maar 'Just a million dreams' biedt wel degelijk uitzicht op door slaand Amerikaans succes. De elpee is zeker geen knieval voor de commercie, het is eerder de juiste plaat op het juiste moment. De verstokte Vega- en Suicide- fans zullen daar wellicht niet zo blij mee zijn, maar aan de andere kant zou suc ces voor Vega een terechte erkenning van zijn talent zijn. 'Just a million dreams' is een sterke plaat met een compact geluid, dat voort durend swingt en Vega's persoonlijkheid goed doet uitkomen 20.00 Voor niks gaat de zon op Buiten de sociale en levens verzekeringen om geeft iedere Nederlander per jaar gemiddeld duizend gulden aan verzekeringen uit. Zijn deze verzekeringen nodig of soms overbodig, dat is de vraag, die vanavond in de consumentenrubriek van de NOS aan de orde komt. Het pakket verzekeringen zal kritisch worden doorgelicht. Ook is het belangrijk om te weten, hoe je van een een maal gesloten polis afkomt. Verder worden valstrikken rond no-claimkortingen en tips over klachtenprocedu res behandeld. EN 0AAB 16 JE ASSISTENT. \.UCW LAiKE De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Dire Strait*, 24 november in Vb1 den (Groenoordhal) en 25 novetf-1 ber in Brussel (Vorst) I Tom Walts, 5 november in Nijntf" I gen (Vereniging), 8 novemberJ» I Rotterdam (Boelen), 10 novemt*'! in Utrecht (Vredenburg) en 11 I vember in Brussel (Paleis Schoi* i Kunsten) I Gary Moore, 16 november in Ai»' I sterdam (Edenhal) n I John Cale Sc Band, 6 november i» I Gent (Vooruit) Anne Clark Sc Band, 13 novemW I in Antwerpen (Hof ter Lo) I Prefab Sprout, 8 december I Utrecht (Vredenburg) en 9 decei»' I ber in Antwerpen (Hof ter Lo) I Long Ryders, 8 november in terdam (Arena) Fad Gadget, 7 november Utrecht (Tivoli) en 8 november I Nijmegen (Vereeniging) f Johnny Copeland en Robert OJ' I 9 november in Utrecht (Vrede burg) M Untouchables, 16 november I Rotterdam (Arena) >n I Simple Minds, 1,2 en 3 december" Rotterdam (Ahoy) CO Wi I N££,NÈ£ (JAARCZ AQJIEST MQ£T CÖ KLEINE VERöOEPI/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14