D WEC IJA AD kBBEID Titus Brandsma zalig; ja, maar Vijftig jaar Plan van de Arbeid' laydo B.V. Boek over Plan ID MOTOROLIËN ANTIVRIES 3ELVLOEISTOFFEN W2 Mazda 323, b.j. '781 Geen heil ■Mi Br Rattaplan Internationaal Hoge prijs Mystiek Verslagenheid Mon Plaisir 102 en-Leur - 01608-32286 9DA Accord aut. 3, 4-drs„ bj. '78, lins- r schade, vr.pr !00,-. Tel. 01653-4365. A62| ZATERDAG 2 NOVEMBER 1985 NDA Civic Dm. 2250.-. 1147. '-z.g.st. Tel. 076- E SITUATIE is natuurlijk geheel anders: van een breed gespreide welvaart was in oktober 1935 geen sprake. Maar er zijn toch Kei enkele opvallende jvereenkomsten met vandaag. Ook toen een zeer hoge werkloosheid, een in het nauw gedreven Arbeidersbeweging en een machteloze sociaal-democratische oppositie, de SDAP. Ook toen een fors bezuinigende overheid rerpersoonlijkt in AR-premier Colijn. rida Civic '77 1250,-. I aterhoutseweg 127, leringen. )NDA Civic bj.'78.| l.o.t.k. 01620-54784. NDA Prelude, bj. 79,1 art metall., elektr. luitd., Wolfrace velgen, g.st. Pr. ƒ6900.-. Tel >73-2753. NDA Prelude autom., I 82 met voorschade, tel >52-4393. INDA Sedan EX 1.8 LI weg. bedrijfsauto, juni 30.000 km, luxe uit-1 ering, centr. deurver-1 sndeling, stuurbekrj iktr. antenne, get. g garantie. Alle keur. toe-1 staan. Nw.pr. 30.000,-, pr. 22.500,-. Tel. 076-1 4337. GUAR XJ 4.2 1974 1 ersales, Dreef 101, Brei ,tel.076-138244. KEVER b.j. '73 1000,-1 076-872745. IDA 1200, bj.'79, i.z.g.stl 620-27896 NDA 1200S. bj i.a.b., 1e lak, tel. 076-1 7029 na 18.00 u. ,DA 2105 de Luxe, 882,1 iige, V.V.N.'85, vr.pr. I 4250,-. 076-146842 na .00 uur. \NClA Beta, b.j. 79,1 .pr. 1250,-. Tel. 01620-1 1003. <\NCIA Beta 2000, bj.l 81, in prima staat, tei l 1620-5359 2 ANDROVER 1967, g.st I iet nederlands kenteken nclave-Grens 2, Baarle-1 ertog. 09-3214657110. ANDROVER 88, grijs I int., '72, diesel, m. vrij-r opnaven, 5 nw. banden, ec. bumpers, P.T.O., rzwaarde achteras, kop-1 eling en luchtl. op kente-1 en, motor kl. defect. Tel f 76-611562. ANDROVER 109| ta.wag., bj. '79, met veel I xtra's, zien is kopen, I pr.st. Tel. 01696-4793. 1ATRA Talbot Rancho X| 10, vr.pr. 6500.-. Tel r 1621-20631 . 2500,-. Oranjeboom- itraat 239, Breda, tel. 076- 30279. i/IAZDA 323, bj. '78, l.g.St, iwe. banden nwe. uit- aat, pr. n.o.t.k., tel. 076- 512881. 4AZDA 323 1.3, 5 versn, b.j. '78 3000,-. Tel. >1620-55925. VlAZDA 323, bj. '79, .z.g.st., 79.000 km., 4250,-. Tel. 01623-17086. Het moet, het kan! Op voor het plan! i/IAZDA 323, '80. /Vernhoutsew. 139, Wern- lout. 01696-3434. MAZDA 323, nw. mod, '81Vr.pr. 4000.-. Tet 076-711911. MAZDA 323, bj.'78, vr.pr. 2500,- tel. 076-417397. MAZDA 626 LPG, 1980. ntersales, Dreef 101, Bre- da, tel 076-138244. MAZDA 626, bj.'80 mei gas, tel. 01640-65670. MERCEDES 300D, b.j. '80 Tel 04168-1611. MERCEDES 240D, kl. geel, b.j. '80. Tel. 076-147167^ '76, vel- MERCEDES 280, b.j. kl. model, LPG, magn gen, i.z.g.st., pr. n.o.tK Tel. 076-134557. MERCEDES 280 S, bj.'73, LPG, autom., elektr. schuifd., pr. n.o.t.k., 810049 b.g.g. 01683-2920 MERCEDES 200D krn.st 60.000, bj.'82 tel. 01640" 3849. MERCEDES 200D '79' i.g.st. Tel. 01652-4851- MERCEDES 240D t.k. van part., bj. '83, 32.000.-_ Tel. 076-143387 tussen 18.00-19.00 uur. MERCEDES 220D bj. '79' getint glas, 4 hoofdstee nen, zeer mooi. Pr. n.o-t-11- Tel. 01653-6701. MERCEDES 200 D. vele acc. Berkenlaan ly 1 Zundert, tel. 01696-5131 MERCEDES 200 diesel, W '75, i.z.g. en mooie sta® Tel. 01622-2821. Door Pieter-Jan Dekkers TOEN COLIJN in juni 1935 bij de Tweede Kamer nieuwe, harde be zuinigingsvoorstellen indiende wer den die tevens oorzaak van een ver deelde vakbeweging. Op het con gres van het CNV werd onder ge hoor van de christelijke voorman jhr. De Savornin Lohman gezagsge trouw een resolutie aanvaard, waarin het CNV erkende dat op de staatsuitgaven moest worden bezui nigd. En het Rooms-Katholieke Werklie denverbond, de voorloper van de KAB, het latere NKV, erkende eveneens de noodzaak tot hard ingrijpen. Onder het gehoor van geestelijk 'leidsman' pater Beaufort plaatste het verbond wel enige vraagtekens achter de uiteindelijke resul taten van Colijns beleid, maar gouverne menteel ingesteld als beide arbeidersbe wegingen waren kwam er verder geen on vertogen woord richting Colijn. Dat was op het congres van het NW en de socialistische SDAP wel even an ders. SDAP-voorzitter Koos Vorrink ver weet Colijn in niet mis te verstane woor den het afwentelen van de economische crisis op de ruggen van de arbeiders en de werklozen. Toch drong op dit congres ook langzaam het besef door dat de eco nomische crisis de regering wel tot een bepaalde matiging dwong. SDAP-fractieleider in de Tweede Ka mer Albarda hekelde niettemin fel de in strumenten waarmee Colijn de crisis te lijf ging en die ruim baan verschafte aan het kapitaüstische marktstelsel. Albarda zag daarin geen enkel heil: loonsverla gingen en verlaging van werkloosheids uitkeringen om het overheidstekort van 73 miljoen gulden (in 1985 26,5 miljard!) terug te dringen zou de crisis alleen maar vergroten en de allerarmsten nog armer maken. Een half jaar eerder hadden SDAP en NW al besloten dat er een nationaal plan moest komen om de economische crisis te bestrijden. Een Plan van de Ar beid. Eind oktober 1935 werd dat op een gezamenlijk congres van SDAP en NW De omslag van een brochure van het NW uit begin 1937. - foto internationaal instituut voor sociale geschiedenis gepresenteerd en in grote lijnen goedge keurd. Het wetenschappelijk bureau van de SDAP had er lang aan gewerkt. De la tere minister H. Vos en de na de oorlog internationaal befaamd geworden hoog leraar J. Tinbergen waren de 'geestelijke' vaders van het plan. Echt revolutionair - in de zin van Alle Macht Aan Het Volk! bleek het niet te zijn. De roerige tijden van Pieter Jelle Troelstra waren immers voorbij en bin nen de Nederlandse arbeidersbeweging was al geruime tijd een discussie aan de gang over de te volgen strategie. Aan de ene kant stonden de dogmatisch inge stelde socialisten, die zo snel mogelijk een eind wilden maken aan het 'verrotte' kapitalisme. Strijd dus, nimmer regeren met de rechtse machthebbers en hun ka pitalistische instellingen. Daar tegenover stond een steeds gro ter wordende groep socialisten, die zich had neergelegd bij het falen van de socia listische machtsgreep van Troelstra. Een groep die er van overtuigd was geraakt, dat slechts via het bestaande parlemen taire stelsel een socialistische maatschap pij kon worden gerealiseerd. En dat bete kende meeregeren, parlementaire macht veroveren. Een alternatief voor het beleid van Co lijn dus. Geen passief afwachten tot be tere tijden, maar met een goed onder bouwd economisch plan laten zien dat het ook anders kon. Vandaag zou men dat 'positieve crisisbestrijding' noemen. Het aldus ontstane Plan van de Arbeid was gebaseerd op drie hooflijnen: het uitvoeren van grote werken door de over heid, het verhogen van de koopkracht van de werkende en niet-werkende be volking en arbeidstijdverkorting. Wie het huidige programma van de PvdA naast het Plan uit '35 legt zal tot zijn verrassing concluderen, dat er in vijftig jaar tijd in het socialistische den ken veel is veranderd, maar dat de uit gangspunten vrijwel hetzelfde zijn geble ven. Ook nu vinden de sociaal-democra ten van de PvdA dat de overheid meer moet investeren, moet zorgen dat de koopkracht op peil blijft en de arbeids tijdverkorting rigoureus ter hand moet nemen als wapen in de strijd tegen de werkloosheid. Terug naar oktober 1935. Er was in dat jaar heel wat te doen geweest over het al dan niet bouwen van een tweede passagierschip. Dat de regering uiteinde lijk enig overheidsgeld in dit project stak was een eerste teken dat zelfs binnen de traditioneel-rechtse partijen de keiharde politiek van Colijn minder effectief werd geacht. Dat was voor het Plan van de Arbeid een meevaller maar meer ook niet. Want de SDAP bleef nog tot 1939 in de oppo sitie en het Plan is dus nooit uitgevoerd. De reacties op het plan bevestigde de tweedeling in de Nederlandse bevolking in de jaren voor de oorlog. Aan de ene kant de niet-confessionele arbeiders en de werklozen die eindelijk kans kregen hun onmacht tegenover de economische depressie en het opkomend facisme om te zetten in strijdbaarheid. Het plan gaf de socialistische burger weer moed en be streed het facisme met eigen wapens. 'Het moet, het kan! Op voor het Plan!' was de strijdkreet waarmee het NW de straat op en de SDAP het parlement in ging. En aan de andere kant de burgerlijke samenleving, die -niet gerust op de goede afloop nu de SDAP het socialis tisch staatsmodel had afgezworen - het plan te vuur te te zwaard bestreden. Poli tieke tegenstanders zongen alras 'Plan, plan, rattaplan'. Toch heeft het plan ontegenzeggelijk de basis gelegd voor het na-oorlogs so ciaal-economisch stelsel, waarin de 'plan nende' rol van de overheid steeds belang rijker werd. Wat dat betreft hadden de plannen makers een vooruitziende blik. Want hun plan beperkte zich niet tot het aanpak ken van de werkloosheid op korte ter mijn, voor de verdere toekomst werden lijnen uitgezet, die na de oorlog door veel andere politieke partijen geheel of ge deeltelijk zijn overgenomen. Ordening en beheersing. Dat waren beide peilers onder die toekomstvisie. Daarbij mikten de vooroorlogse sociaal democraten nadrukkelijk niet op een streng centralisme. Per bedrijfstak zou den ondernemers samen met vertegen woordigers van de 'gemeenschap' de grote lijnen moeten uitzetten. De bedrij ven zouden gedemocratiseerd worden. Vergeleken met de huidige situatie geen revolutionaire denkbeelden als men weet dkt het bedrijfsleven inderdaad ge democratiseerd is en dat de gemeenschap (rijk, provincies, gemeenten) zich veel in vloed in het bedrijfsleven heeft weten te verwerven. Teveel zelfs, zegt de huidige coalitie. De invloed van Tinbergen op het Plan bleek duidelijk uit het internationaal be leid. In het Plan werd al een pleidooi ge houden voor internationale ordening van de economie. Op basis van de meest ge wenste internationale arbeidsverdeling zou men moeten komen tot een geor dende wereldproduktie. Daarbij zouden voor alle goederen bepaalde produktie- landen en bepaalde afzetgebieden moe ten worden aangewezen. Een internatio nale ruil dus. Nog niet zo lang geleden waarschuwde Wagner (van de gelijknamige 'frisse- wind'-commissie) overheid en bedrijfsle ven niet te berusten in de hoge werkloos heid. Het bedrijfsleven mag dan jaren sluitpost van het overheidsbeleid zijn ge weest, nu het roer is omgegooid mag dat niet betekenen dat de werkgelegenheid een sluitpost wordt. De gemeenschap mag onder zich onder geen beding neer leggen bij die hoge werkloosheid, stelt Wagner. En prof. Tinbergen - verwijzend naar de periode waarin het Plan van de Ar beid tot stand kwam - waarschuwt voor 'Colijnse' oplossingen. Wat de toenma lige regering nastreefde leek veel op wat TER GELEGENHEID van het feit dat SDAP en NW vijftig jaar geleden het 'Plan van de Ar beid' opstelden is onder verantwoordelijkheid van het wetenschappelijk bureau van de PvdA, de Wiardi Beckmanstichting, een boek versche nen, waarin niet alleen het totstandkomen van het Plan wordt belicht, maar de ideeën van toen ook op de hedendaagse situatie worden gèprojec- teerd. Het boek belicht de verschillende invalshoe ken van waaruit het Plan gestalte kreeg. Uitvoe rig wordt verhaald van de reacties in 1935 en wie de samenstellers waren. Ook de buitenlandse in vloeden op de voorloorlogse sociaal-democrati sche SDAP krijgen een ruime plaats. Tenslotte kijken de medewerkers èn de tegenstanders van toen terug op het Plan van de Arbeid. In de siotbijdrage belicht oud-minister Jan Pronk de plaats en functie van het plandenken voor zijn beweging, nu en in de toekomst. Het boek is verschenen bij uitgeverij Bert Bakker in Amsterdam. de huidige coalitie propageert: de de pressie oplossen door vergaande bezuini gingen. Het heeft, aldus Tinbergen, in de jaren dertig niet gewerkt. En PvdA-voorzitter Max van den Berg vraagt zich af of het langzamerhand niet tijd wordt voor een nieuw Plan van de Arbeid. Hèt alternatief voor het huidige, puur op de markt gerichte beleid, dat wel zorgt voor hogere winsten, maar nauwe lijks voor meer banen en bovendien het gevaar voor een nieuwe tweedeling in zich draagt. Ook de Wiardi Beckmanstichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, vraagt zich dat af, zeker nu het geloof in de zegenrijke werking van een almach tige overheid tanende is, zelfs binnen so cialistische kringen. Bureaucratisering, economische ver starring, groeiende rechtsonzekerheid, nieuwe ongelijkheid en afhankelijkheid lijken een te hoge prijs voor een gelukki ger samenleving. Directeur J. van den Berg vreest dat met de deregulering straks de ontnuchtering komt: de twee deling van Nederland. Aan de ene kant de werkenden, aan de andere kant de niet-werkenden, een kloof die steeds bre der wordt. Met alle gevaren van dien. Ook wat dat betreft dringt zich een vergelijking met de situatie van 1935 op, toen niet alleen de aanpak van de econo mische crisis SDAP en NW tot het Plan dwongen maar ook de opkomst van het facisme, dat een geweldige voedingsbo dem vond in de 'onderkant' van de sa menleving. Hoe het zij, duidelijk is wel dat het Plan vijftig jaar na dato zeker nog ele menten bevat, waarmee politiek en be drijfsleven uit de voeten zouden kunnen. Het Plan - dan wel niet in de praktijk gebracht omdat de SDAP buiten de rege ring werd gehouden- kan worden be schouwd als voorloper van de na-oor- logse doorbraak. Het heeft er in belang rijke mate toe bijgedragen dat de na-oor- logse PvdA geen klassepartij meer werd maar een een volkspartij, waarin ook het algemeen belang hoog staat genoteerd. MERCEDES 200 D, bj. pr. 1500.-. Inl. 016»»- 2991. MERCEDES 300D, bj. '79j i zeer mooie auto, 'nVr kleinere auto mogelijk- roosenveltlaan 91Bred® E KATHOLIEKE kerk heeft [vanaf den beginne heiligen en iligen gekend. Niet als een irodukt uit een vluchtige vermaak- jindustrie, maar als een blijvend signaal van geloof, hoop en liefde, 'e hebben van Rome en ipnotering gekregen omdat ze ooit ip een voorbeeldige wijze lieten ien dat de mens niet van brood en alleen leeft. Door Rob Hoogveld Titus Brandsma was zo'n blijvend signaal van geloof, hoop en liefde. Een bescheiden, tengere pater die overliep van sociale betrokkenheid. Een hoogleraar die was wat h'j zei en doceerde. Een bestrijder en slachtoffer van de nazi-terreur. Een martelaar die meer was dan een ver zetsheld alleen. Voor de velen die hem gekend hebben was hij al tijdens zijn leven een heilige. Een man die radicaal op de bres stond voor menselijke solidariteit. Zijn dood in het concentratiekamp Dachau onder streepte dat alleen nog maar. Titus wordt een heilige van deze, nieuwe tijd genoemd. Toch lijkt hij gevoelsmatig ver weg. Een grijze herinnering voor ouderen, een witte vlek voor jongeren. Titus Brandsma, de Friese boeren zoon, de Nijmeegse professor is voor ve len opgeslokt door de historie die van deze Karmeliet een bidprentje lijkt te hebben gemaakt. Zijn zaligverklaring, die morgen ponti ficaal door de paus wordt geprocla meerd, doet daar een schepje bovenop. Heiligen en zaligen zweven anno 1985 goudomkranst hoog boven dit onder maanse. Ze zijn door het triomfalisme "an de kerkgeschiedenis ver weg komen te staan van de hedendaagse realiteit. Het is de oude erfenis van zonderlinge en barokke heiligenverhalen die een zware hypotheek legt op de nieuwkomers m de eregalerij van kerkelijke 'idolen'. Ook op Titus Brandsma. Hij werd in 1881 geboren in het land waar Bonifatius vermoord werd: in het afgelegen Friese gehucht Oegeklooster, nis zoon van een welgestelde veehouder. E>e geest van de tijd moet doorgrond worden om (e begrijpen dat deze Titus zich reeds op 11-jarige leeftijd geroepen v°elt om priester te worden en die kans °ok kreeg. Een pientere knaap die lichamelijk zwak was, maar na verschillende studies Titus Brandsma: een eigentijdse 'heilige' De tekening die een medegevangene in 1942 van Titus Brandsma maakte in het kamp Amersfoort. - fotoupi desondanks in het volle leven kwam te staan. Vooral toen hem op 42-jarige leef tijd gevraagd werd zijn schouders onder de nieuwe katholieke universiteit van Nijmegen te zetten. Hij gaf vooral colleges in de mystiek. „De bijzondere vereniging van God met de mens", noemde Brandsma die weten schap en juist daarin was hij wat hij do ceerde. De tastbaar geworden praktijk van een mysticus die met twee voeten op de grond staat. Hij moet ondanks zijn zwakke gezond heid van werklust geblaakt hebben. Hij schreef in verschillende bladen, zat in tal van organisaties. Brandsma vroeg veel, misschien zelfs te veel, vhn zichzelf maar nimmer vóór zichzelf. „Onze apostel Brandsma kan alleen 'neen' tegen de dui vel zeggen", schreef de rechtsgeleerde prof. E. van der Heyden in die dagen. Het lijkt een hachelijke onderneming om in dit tijdsgewricht Brandsma mid dels een zaligverklaring voor een breed pubüek te etaleren als een man die niet vergeten mag worden, als iemand die nog steeds iets te zeggen heeft, als iemand die weet te inspireren, als een voorbeeld. Titus Brandsma spreekt vooral aan wanneer de ballast van alle roomse re- thoriek wordt afgeschud en de mens zelf, ongekleurd, zichtbaar wordt. Neem die tekening die een medege vangene in 1942 van hem maakte in het kamp Amersfoort. Zwart op wit staat hier een man die namens velen een aan klacht indient tegen goddeloze onmense lijkheid. Een slachtoffer van het nazisme. Juist dat beeld van Titus is de laatste jaren naar voren geschoven omdat hierin de herkenning ook naar jongeren toe groot moet zijn. De martelaar als expo nent namens de tallozen die hun princi piële houding tegenover het nationaal- socialistische onheil met de dood moes ten bekopen. Er schuilt een helaas blijvend actuele boodschap in. Brandsma was geen vreemdsoortig we zen. Hij deed geen buitenissige dingen. In zijn doen en laten is hij herkenbaar als een 'gewoon een van ons'. Een sigaar en een glas wijn pasten evenzeer bij hem als een rozenkrans en een missaal. Titus Brandsma was voor alles conse quent. Ver voor de tweede wereldoorlog protesteerde hij reeds tegen de jodenver volging in nazi-Duitsland. Hij bestem- ftelde het als een daad van verwerpelijke afheid. „Te menen dat zij daardoor de volkskracht openbaren of versterken, is de waan der zwakheid", liet Brandsma in 1935 weten. Hij liet zich kennen als een pacifist. Een strijder tegen de waanzin van de voortgaande bewapening. „De eigen liefde en de hebzucht zijn de grote kwa len van deze tijd en de diepste oorzaken van de oorlog. Daartegen moeten wij stelling nemen. Dan alleen kunnen we vruchtbaar vredeswerk verrichten", zo sprak hij in 1931 de Vredesbond toe. Onder het mom van de vrede, aldus Brandsma, wordt de grootste oorlog voorbereid. Hij bleef standvastig getuigen, ook tij dens de bezetting. Hij mobiliseerde on der meer de katholieke pers tegen de na- tionaal-socialistische persbreidel, stond op de bres voor het vrije woord en be taalde dat uiteindelijk met de martel dood in Dachau. Dat die hartelijke, innemende en li chamelijk zwakke Brandsma het slacht offer van de nazi-terreur geworden was, bracht verslagenheid in brede kring. Spontaan ontstond er een ongekende vraag naar zijn bidprentje en een roep om zijn heiligverklaring. De Vox popuh. Titus Brandsma werd aangeroepen, aan beden. De kerk kon slechts toezien. „Het moet uitgaan van het volk", zegt de 83-jarige Karmeliet Felix Weezenbeek die vanaf het eerste uur voor zijn zalig verklaring geijverd heeft. Samen met krantemensen als Frequin en Bodewes vormde hij na de oorlog een comité om de gedachtenis aan Brandsma levend te houden. Oud-hoofdredactuer Louis Frequin: „Toen ik door de Duitsers gevangen was gezet, heb ik me in mijn dodencel geeste- Gjk opgetrokken aan Brandsma. Ik bad tot God, Maria en Titus." Toen hij het er uiteindelijk op wonderlijke wijze levend vanaf bracht, stond voor hem vast dat hij „iets voor Titus Brandsma moest doen". Niet alleen vanuit Nijmegen klonk de roep om Brandsma zalig te verklaren. Ook bijvoorbeeld het Poolse episcopaat (waar toentertijd ook de huidige paus deel van uitmaakte) drong er in 1962 bij het Vaticaan op aan om Brandsma 'door middel van een verklaring van het marte laarschap tot een voorbeeld voor onze tijd te stellen aan allen die de vrede en de waarheid liefhebben.' Het is opvallend hoe een man, die li chamelijk gebroken was, bleef getuigen van zijn geloof in God en in de mensen, zelfs als het om zijn beulen ging. Degenen die de hel overleefden getui gen daar eensgezind van. Het was alsof Brandsma zich door zijn geloof onaan tastbaar voelde. Hij bood ook onder barre omstandigheden een geestelijke uitweg, troost en steun. Vanuit zijn nazi-cel schreef Brandsma in 1942: „Zowel de christelijken als ka tholieken vereren uit hun geschiedenis Door Jan Bouwmans ROME HEEFt de tijd en neemt de tijd. Dat is ai sinds mensenheugenis zo. Dat heeft zijn goede en minder goede kanten. In het geval van heilig- of zaligverklaringen is dat zeker niet negatief te beoordelen. Immers, de tijd is als kristallisatiefactor nauwelijks te evenaren, zeker waar het menselijk waarnemings- en begripsvermogen betreffen. 'De tand des tijds door staan' is een redelijk betrouwbaar waarheidscriterium. Want het is nogal wat om een mens volmaakt of bijna volmaakt te verklaren. Onder het pontificaat van paus Johannes Paulus II lijkt zich echter een wijziging te vol trekken. Dat Titus Brandsma 43 jaar na zijn dood zalig wordt verklaard, is snel. Die zelfde snelheid is de Poolse pater Maxmillian Kolbe ten deel gevallen die ook in een nazi-concen tratiekamp om het leven is gekomen. En beide zijn bepaald geen recordbrekers. Op zijn jongste reis naar Afrika verklaarde paus Johannes Paulus II ter plaatse een Zaïrese zuster heilig die tijdens de mislukte Katanga-oorlog in de jaren zestig door soldaten werd verkracht en vermoord. In dit laatste geval is zelfs de vraag gesteld of de uiterste zorgvuldigheid is betracht die de katholieke kerk zichzelf altijd verplicht heeft en die ook in het kerkelijke wetboek is vastge legd. Zalig worden is iets gemakkelijker. Men hoeft er „slechts" een onberispelijk leven voor geleid te hebben, zó onberispelijk dat medemensen zich er heel vanzelfssprekend aan optrek ken. Heilig worden vereist echter een wonder; een wonder dat onweerlegbaar is terug te voe ren op de bemiddeling van de heilige. Het behoeft geen betoog dat de mirakelen in onze technisch-wetenschappelijke wereld erg schaars zijn geworden. Het valt trouwens op dat heilig-of zaligverklaringsprocessen, die in Rome lopen, tegen woordig plotseling vaart krijgen wanneer Johannes Paulus II het land van de betrokkene(n) in zijn reisschema opneemt. Alsof deze paus de te bezoeken plaatselijke kerk een heilige of zalige als geschenk wil aanbieden. Het lijkt niet te gewaagd te veronderstellen dat dit laatste inderdaad meespeelt. E' daar schuilt ook een duidelijke geloofsbeleving en kerkopvatting achter. Heiligen en zaligen heb ben in de kerkgeschiedenis altijd gediend als „idolen" waaraan de gewone gelovigen zich konden optrekken, als voorbeelden dat volmaaktheid mogelijk is en loont na te streven, als bewijzen dat God zich in hen gemanifesteerd heeft en dus bestaat. De verering voor de hei lige of zalige, die al lang was ontstaan voordat de officiële kerk zich erover uitsprak, werkte gemeenschapsopbouwend hetgeen door de officiële bevestiging nog werd versterkt. De kerk van vandaag, die in een crisis verkeert, heeft eigentijdse heiligen en zaligen nodig. Het huidige pontificaat lijkt dit oude element als crisisbestrijding te willen hanteren. Aan dit doel lijkt de procesgang zich te moeten aanpassen. Probleem is natuurlijk dat dit type crisisbestrijding alleen werkt indien een gelijke bele ving van het fenomeen heilige en zalige aanwezigis. Een ander probleem is dat de overtui ging is geworteld dat niemand los gezien kan worden van de tijd waarin hij of zij geleefd heeft. Het ten voorbeeld stellen van Titus Brandsma voor deze tijd zou dan ook best eens door velen terecht ontvangen kunnen worden met een 'ja, maar'. tal van martelaren, die zij zich ten voor beeld stellen om, als het moet, ook zelfs hun leven te geven voor de belijdenis van hun geloof, waar men die belijdenis wil onderdrukken." Hij doelde daarmee op anderen, niet wetend dat het ooit ook op hem zou slaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 35