SINDS 'HILL STREET BLUES' PIEKERT ROBERT PROSKY OVER GELE Zeldzame zangplaten van Todd Rundgren en Roches Amerika in de ban van plaat tegen apartheid DE 'HILL', kwart over zes. DINSDAG 29 OKTOBER 1985 DINSDAG 29 OKT Inleven Roches NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 Suske en Wiske App ie Happie e ri Door Hans Toonen STUDIO CITY - Zelfs het vuil op de luxaflex is niet oud. Ook de versleten vloer tussen de wrakkige bureaus met tele foons zonder stekker is 'giste ren' gelegd. Alleen de krant op het bu reau van politiechef Furillo is echt van vandaag. De decor-ontwerpers van 'Hill Street Blues' sloven zich uit om de set uitgewoond en stoffig te houden. Precies zoals een echt politiebureau in een slonzige wijk, ergens in een Amerikaanse metropool. Ook de agenten zijn mense lijk. Niemand wil voor Kojak spelen, de kale 'cop' die nooit eens mis grijpt. Die middag zit sergeant Ja blonski in zak en as. Een mislukte valstrik voor een stel valsemunters heeft hem 1800 dollar armer ge maakt. Door de telefoon maakt hij een hele scène. Omdat echter een figurant - voorstellend een orthodoxe jood die nerveus naar Belker, de stoppelige speurder van de 'Hill' vraagt - zijn bril niet op had, moet de scène ook de vijfde keer opnieuw. Maar ook deze keer spuwt Jablonski overtuigend zijn gal over zijn verdwenen spaarcenten. De camera staat nog geen drie meter van hem vandaan. Toch lopen er - uiteraard ge heel volgens draaiboek - zeker drie agenten door het beeld. Ook achter en opzij van Ja blonski krioelt het van agen ten en arrestanten en burgers die aangifte komen doen. Kortom, een wanordelijke vluchtheuvel van 'law and or der'. Van dichtbij gefilmd in Stage 15, ver weg van lawaaie rig Los Angeles. Eerste rol Sergenant Stanislau Ja blonski is de eerste rol die ac teur Robert Prosky van harte een aantal jaren voor televisie durft te spelen. 'Sergeant Jablonski is mijn beste maat' Agent Renko peutert aan een zak met oververse donuts. Zijn vriend en collega Bobby Hill luistert aandachtig. Mick Belker schurkt zijn rug tegen een deurpost. Detective Henry Goldblume fatsoeneert zijn vlinderdasje en grinnikt om een schuine mop van LaRue. De rest van het morsige gezelschap geeuwt. Alleen de man voor het schoolbord maakt een frisse, uit geslapen indruk. Sergeant (sarge) Stanislau Jablonski leidt de 'roll call', het altijd rumoerige ochtendoverleg met 'Hill Street Blues'. Wie schuilt er achter deze eigenzinnige dienstkloppr? Hoe is het hem gelukt om sergeant Esterhaus alias wijlen acteur Michael Conrad te vervangen? Een ontmoeting in Hollywood met Robert, zeg maar Bob, Prosky. Op de slaapbank in zijn sta caravan nabij Stage 15 legt hij uit: „Tot voor kort had ik drie goede redenen om de televisie industrie links te laten liggen. In willekeurige volgorde: Het gros van wat Hollywood pro duceert mag van mij meteen in de vuilnisemmer; ik ben te veel aan het theater verknocht om me jarenlang aan een be paalde tv-serie te verplichten. En thuis in Washington DC zaten drie opgroeiende zo nen Van die drie Proskys junior zijn er twee de deur uit, rich ting toneelschool. De jongste zit op de middelbare school. Dus vader Prosky kan wat meer gemist worden. Intussen baarde Hollywood een reeks wonderkinderen zo als 'Cheers' en 'Hill Street Blues'; series waarvoor de op Broadway vaak bejubelde ac teur met genoegen thuis bleef. Bovendien kreeg Robert - zeg maar Bob - Prosky vorig jaar een Tony-onderscheiding voor zijn rol in 'Glengarry Glen Ross'. Even later rinkelde de tele foon. Zijn agent bleek net ge beld door 'Hollywood'. Collega Michael Conrad alias sergeant Esterhaus in 'Hill Street Blues' was in het harnas gestorven. Of Bob nu wel zin had in een tv-rol. Vast werk voor min stens drie seizoenen Daags daarop zat de 55-ja- rige zoon van een Poolse krui- Robert Prosky als sergeant Stanislau Jasblonski tijdens het altijd rumoerige och tendoverleg op de 'Hill'. denier uit Philadelphia aan tafel met Steven Bochco, schrijver en producent van deze uitbundig bekroonde po- litie-serie. Prosky, terugblikkend: „Ik moest wel met Bochco gaan praten, want ik had geen trek in een tweede Esterhaus. Uit stekende rol, hou me ten goe de. Maar ik wilde een sergeant neerzetten, in wie ik mezelf ook kon terugvinden. Volgens het scenario moest de opvolger van Esterhaus een ervaren po litieagent zijn van Ierse af komst. Hoho, glimlachte ik te gen Steven...waarom geen Pool?" Waarom ook niet! Maar voordat Bob Prosky het uniform aantrok van 'sar ge' Jablonski ging hij eerst op bezoek bij zijn oom Matulesky, een gepensioneerde politie agent in Philadelphia. Boven dien las hij enkele politie-ro- mans van Joseph Wambaugh, de 'Jan-Willem van de Wete ring' van de VS. „En ik ben een paar keer naar de roll call geweest van de politie van Los Angeles", bekent Prosky. „Als acteur be hoor je je te gedragen als een spons. Je zuigt je vol met in formatie over de leefwereld van de uit te beelden figuur. Daarna pers je er een paar pa rels uit." Toen sergeant Jablonski voor het eerst op de 'Hill' kwam, stond de hele club hem op te wachten. Zelfs Joyce Da venport (actrice Veronica Ha mel) vond Jablonskis debuut belangrijk genoeg om er op haar vrije dag 's morgens om zes uur voor naar Stage 15 te komen. Prosky heeft een hoge pet op van de sfeer op en buiten de set van 'Hill Street Blues'. „Wij zijn een grote familie. Niemand vn ons voelt zich een Ster of loopt met zijn Grote Ik te koop. Jaloezie bespeur ik evenmin. En dat er met de schrijvers stevig te praten valt over de otnwikkeling van de uit te beelden personages staat buiten kijf." Om Jablonski zoveel moge lijk op Prosky te laten lijken, heeft hij de schrijvers zover gekregen dat ze de 'sarge' re gelmatig de straat op sturen. Sergeant Jablonski met drie andere nieuwe gezichten uit 'Hill Street blues'. Midden achter staat detective Harry Gari baldi (acteur Ken Olin) en zittend detective Patricia Mayo (actrice Mimi Kuzyk) en rechts bureau-agent Leo Schmitz (Robert Hirschfeld). - fotos hans toonen „Jablonski is, net als ik, een doorgewinterde vos die zich zelf nog te lenig van geest en lichaam voelt om bureauwerk te verrichten. Een zelf-over- schatting, waar menig vijfti ger mee op z'n gezicht valt. Als toneel-acteur had ik ook die neiging. Maar veel minder dan op teevee. Kijk, een tv-serie heeft altijd een open einde... net als in het leven, je weet nooit hoe het script verder gaat. Bij theater ga je avond aan avond aan het einde van het toneelstuk óf dood óf je eindigt alsnog happy." Wijst naar de keurig rond zijn linker oog gegrimeerde schaafwonden en lacht: „Ser geant Jablonksi moet voort aan minder zelf achter schur ken aan rennen." Geld Financieel gezien beeft 'Hill Street Blues' hem aardig wat kopzorgen bezorgd. „Ineens loop ik lachend naar de bank. Maar tegelijkertijd moet ik me suf piekeren om het vele geld goed te beleggen." Voor al zekerheid heeft hij eerst royaal in zichzelf geïnvesteej door de oprichting van Prosk en Associates. Door de Hollywood-dollai is echter een van zijn mees inspannende hobbies in he slop geraakt: Opknappen va: huizen. „Een uit noodzaak boren hobby", verduidelijk hij. „Toen ik na mijn opleidinj aan de Theater Wing school i New York, neerstreek in 4 Arena Stage in Washingtoi DC was ik een gelukkig maa arm getrouwd acteur. On eerste huis, slechts zes stratei verwijderd van Capitol Hill heb ik eigenhandig opgeknapt Datzelfde heb ik gedaan me andere huizen. Nu 'sergeant Jablonski' mijn beste vrient is, heb ik steeds minder trek it verbouwingen. Ik verdien ei ook niets meer mee. De kick t weg. Waarom zou ik me nog langer uitsloven." Behalve in Washington D( heeft het echtpaar Prosky nt ook een eigen stek in Studii City, vlakbij de MTM-Stu- dio's. Het is ons eerste huis waar ik niets aan hoef te ver timmeren. De keuken is - nt we geen kinderen meer thuis hebben - van alle gemakken voorzien. Zelfs de douche wii niet lekken." Charles Haid alias Renkc klopt op de caravan-deur. De hoogste tijd voor eet hapje eten. Maar Bob Proskj wil liever naar huis. Over eei kwartier begint de uitzending van de honkbalwedstrijd tus sen de Dodgers en de Cardi nals ofwel Los Angeles tegen St Louis. Prosky gunt zich geen tijd om zijn blauw over hemd met politiestrepen uit te doen. Even later rijd ik achter hem het studio-terrein af. Bij Ventura Boulevard slaal hij haastig links af. Maar geefl eerst voorrang aan plotsklaps overstekende voetgangers. Prosky moet wel; sergeant Jablonski rijdt ook mee. DE ZANG is in de popmuziek een ver haal apart. Het feit dat er voor pop, en in een vroeger stadium rock and roll en rhythm and blues, geen fraai klinkende geschoolde stemmen vereist waren, heeft ertoe bijgedragen dat popmuziek zo'n drukbeoefend genre is geworden. Pop heeft zijn eigen normen voor zang. Een stem hoeft niet mooi te zijn als er maar persoonlijkheid in zit. Zo doende hebben we nu een Tom Waits met een door rookwaar en drank 'ge vormde' stem, zodoende hebben we een Bob Dylan, die meer door zijn neus dan door zijn mond zingt en zodoende heb ben we Tina Turner en Joe Cocker, die uiterlijke schoonheid overboord zetten en die hun ziel uit hun lijf schreeuwen. Zodra de zang een bijkomstigheid wordt, verliest een groep of artiest veel van zijn aantrekkingskracht. Veel nieuwe Britse bandjes zijn juist daarom voor zoveel mensen oninteressant, om dat de zangers onderling inwisselbaar zijn en eigenlijk niets voorstellen. Het gebrek aan persoonlijkheid wordt op gevangen met uiterlijk vertoon, maar daar raak je al snel op uitgekeken. Het voortdurend wisselen van de muzikale trend heeft ook te maken met het feit dat veel groepjes een zanger of zange res ontberen, die iets blijvends kan creëren. Gelukkig zijn er artiesten, die er een sport of liever een kunst van maken om zoveel mogelijk met de stem te doen. Heel goed is dat te horen op de onlangs verschenen elpees 'A capella' van Todd Rundgren en 'Another world' van The Roches. Todd Rundgren gaat op 'A capella' duetten met zichzelf aan. Enerzijds ge beurt dat in echte a capella-stukken, waarin de zanger wordt begeleid door louter achtergrondvocalen. Anderzijds wordt gebruik gemaakt van elektro nisch getinte percussieve muziek als begeleiding. Rundgren heeft op 'A capella' alles zelf gedaan. Hij deed alle zangpartijen, speelde alle instrumenten en produ ceerde de plaat ook nog eens. 'A capella' is een echt studio-produkt. Rundgren heeft er net zolang aan gesleuteld en gemixed tot er uiteindelij k een fraai ge weven klankentapijt was ontstaan. Toch heeft 'A capella' nergens iets kunstmatigs. De diversiteit aan stem men, die op de plaat te horen is, is ner gens aangewend voor mooimakerij. Sterker nog, de plaat klinkt voortdu rend alsof er rechtstreeks uit het hart gezongen wordt. De ritmische nummers op 'A capella' bestrijken een veelheid aan stijlen. Er is ouderwetse doo-wop te horen, gospel, oude soul, maar ook elektronische funk in het idioom van Robert Palmer. Bo vendien zijn ,er uitstapjes naar meer exotische muziekstijlen. 'Miracle in the bazaar' is een eigen kijk op de muziek van de islam en de hoes van de elpee laat nog een invloed zien. Todd staat daarop afgebeeld met een Balinees masker over het hoofd. Bali heeft een Maggie Terre en Suzzy Roche: vocale alleskunners. zeer typische muzieksoort, die ketjak heet en waarin de Balinezen met hun stemmen proberen het gekwetter van apen na te bootsen. Die ketjak is zeer indringend en ritmisch en flarden er van zijn terug te horen in bijvoorbeeld 'Blue Orpheus' op deze plaat. 'A capella' is een zeer gevarieerde plaat geworden, die een vocale rijkdom heeft waar je u tegen zegt. Rundgren slaagt er hier en daar zelfs in om in zijn eentje indrukwekkender te klinken als The Nylons of Manhattan Transfer. 'A capella' maakt weer eens duidelijk dat Todd Rundgren nog immer tot de toonaangevende figuren in de popmu ziek gerekend moet worden. De laatste jaren waren zowel zijn solo-platen als die met de groep Utopia aan de magere kant, maar 'A capella' is een nagenoeg sublieme plaat, die juist door zijn so bere opzet zeer veel te bieden heeft. MAGGIE, Terre en Suzzy Roche ver blijden de popmuziek om de zoveel tijd met ronduit schitterende elpees. Tege lijkertijd staan die platen zo ver af van wat in de popmuziek gebruikelijk is, dat slechts weinigen bereid zijn echt naar deze drie zingende zusjes te luiste ren. Meestal worden The Roches afge schilderd als drie excentrieke trutten, maar daarmee worden hun platen schromelijk tekort gedaan. The Roches zijn niet meer en niet minder dan vocale alleskunners, die van een simpel nummertje een ongelo felijk zangspel kunnen maken. Maggie en Terre deden voor het eerst van zich spreken onder hoede van Paul Simon. Ze waren aanwezig op zijn 'There goes rhymin' Simon'-plaat en dankzij hem kon het tweetal bij Columbia de elpee 'Seductive reasoning' maken. Met zusje Suzzy erbij maakten ze als The Roches in '79 onder leiding van Ro bert Fripp de indrukwekkende elpee 'The Roches'. In een uiterst sobere pro- duktie gaan de Roches op die plaat vo caal tot het uiterste in folk-achtige mu ziek. De tweede elpee 'Nurds' heeft een steviger geluid en laat vooral horen dat de Roches veel meer met pop en rock kunnen dan de doorsnee zanger of zan geres. De in '82 verschenen elpee 'Keep on doing' staat weer in het teken van de folk en bevat een ijzelingwekkend mooie bewerking van het 'Hallelujah' van Handel. Vooral 'The Roches' en 'Keep on doing' zijn ongeëvenaarde platen, die misschien door hun anachronistische karakter en niet te categoriseren bena dering van muziek veel en veel te wei nig aandacht hebben gekregen. Wellicht nemen de zaken een posi tieve wending met de nieuwe elpee 'Another world'. Op deze elpee werken de zusjes met een complete band en wordt er prachtige close harmony-pop gemaakt. Er zijn vergelijkingen te maken met het beste van Beach Boys en Mamas Papas. Het verschil is dat de stemmen van de zusjes Roche nog beter op elkaar zijn afgestemd. Daarnaast hebben he dendaagse produktiemogelijkheden er voor gezorgd dat 'Another world' glas helder klinkt en of je de plaat nu zachtjes of keihard draait, altijd blijven de vocalen schitterend en heeft het ge heel een indringendheid, die je bijna nergens tegenkomt. Dit is muziek die je rustig magistraal mag noemen. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST NEW YORK (RTR) - Enkele dagen geleden zijn de elpee 'Sun City' en de gelijkna mige single in de handel ge komen maar nu al zijn ze in Amerika niet meer uit de ether te krijgen. Vrijwel alle radiostations in de Ver enigde Staten zenden de ge zamenlijke produktie van Amerika's bekendste rock sterren tegen de apartheid in Zuid-Afrika uit. Aan 'Sun City' werken ruim 50 artiesten mee uit de wereld van de rock, rap, reggae, pop en jazz. Het lied is een felle aanval op de apartheid in Zuid-Afrika. 'We are the world', het lied dat miljoenen dollars opbracht voor de slachtof fers van de hongersnood in Afrika, lijkt vergeleken met 'Sun City' op een slaapliedje, is de mening van sommige critici. Bruce Springsteen, één van de deelnemende sterren aan 'Sun City', is het daarmee eens. „Je kunt niet achterover gaan zitten en toekijken wat er daar ge beurt zonder dat je het ge voel hebt dat je daar iets over moet zeggen". Volgens Springsteen is 'Sun City' een 'fantastische rockplaat'. Hij heeft er een groot aandeel in en neemt één de belangrijkste strofen voor zijn rekening. Verwij zend naar de politiek van 'constructieve betrokken heid' van de Amerikaanse regering jegens Zuid-Afri ka, zingt Springsteen: 'We geven onze broeders en zus ters een dolkstoot in de rug'. De titel van de plaat is ge noemd naar het amuse mentscentrum 'Sun City' in Bophuthatswana, een zwart 'thuisland' in Zuid-Afrika. „We hebben gezongen om hen eten te geven. Nu is het tijd om voor de vrijheid te zingen", zegt Steve van Zandt, vroeger gitarist bij de band van Springsteen en een van de initiatiefnemers voor de plaat. Hij schreef de mu ziek voor 'Sun City' na twee tournees door Zuid-Afrika in '84. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Marillion, 1 november in Brussel (Vorst). Dire Straits, 24 november in Lei den (Groenoordhal) en 25 novem ber in Brussel (Vorst) Tom Waits, 4 november in Am sterdam (Concertgebouw), 5 no vember in Nijmegen (Vereniging), 8 november in Rotterdam (Doe len), 10 november in Utrecht (Vre denburg) en 11 november in Brus sel (Paleis Schone Kunsten) Gary Moore, 16 november in Am sterdam (Edenhal) Miles Davis, 31 oktober in Brussel (Vorst) Keith Jarrett Trio, 1 november in Brussel (Paleis Schone Kunsten) John Cale Band, 6 november in Gent (Vooruit) Anne Clark Band, 13 november in Antwerpen (Hof ter Lo) Prefab Sprout, 8 december in Utrecht (Vredenburg) en 9 decem ber in Antwerpen (Hof ter Lo) Loudon Wainwright, 2 november in Utrecht (Vredenburg) Long Ryders, 8 november in Rot terdam (Arena) Fad Gadget, 7 november in Utrecht (Tivoli) en 8 november in Nijmegen (Vereeniging) Johnny Copeland en Robert Cray, 9 november in Utrecht (Vreden burg) Untouchables, 16 november in Rotterdam (Arena) Bruce Springsteen: „Je kunt niet achterover gaan zitten en toekijken wat er daar gebeurt zonder dat je het gevoel hebt dat je daar iets over moet zeggen". - foto ap Onder zijn leiding groeide het project van een single naar een complete lang speelplaat met jazz, rap, blues en uittreksels van re devoeringen. Een in drukwekkend aantal sterren gaf medewerking aan de plannen van Van Zandt. De deelname van onder andere Bob Dylan, Miles Davis, Jimmy Cliff, Ringo Starr en Reuben Blades heeft een vergelijking met 'We are the world' vrijwel onvermijde lijk gemaakt. In tegenstelling tot die plaat is de boodschap van 'Sun City' er een van kwaadheid. Er wordt de spot gedreven met de pogingen van de regering om door middel van 'geheime diplo matie' veranderingen te be werkstelligen terwijl ander zijds artisten en sportlieden worden opgeroepen om het 'Sun City'-complex te boy cotten. In tegenstelling tot 'We are the world' -waarvoor één opname genoeg was - is 'Sun City' is 15 verschillende studio's in de VS en in Groot Britannië opgenomen. „Er zijn bijna 300 opnamen ge maakt en het mixen heeft weken in beslag genomen", zegt Steve van Zandt. Springsteen: „Door de aandacht te vragen voor de situatie in Zuid-Afrika wor den we ook gedwongen naar onze eigen achtertuinen te kijken en ons bewust te worden van de vreselijke problemen die wij in ons eigen land met racisme heb ben". Volgens Springsteen wor den mensen zich in toene mende mate bewust van de dingen om hen heen. „Ik vind dat een goede zaak, on geacht de vorm waarin dat gebeurt. Wie dit jaar naar rockmuziek luistert, zal merken dat hij een paar din gen méér hoort dan gebrui kelijk. Muziek is voor mij altijd informatief en opvoe dend geweest en het bete kende plezier. Volgens mij is dat met deze plaat het ge val". Op de elpee 'Sun City' staan ook een jazznummer, 'The Battle goes on', heet dat en het laat Miles Davis, Her- bie Hancock, Ron Carter en Tony Williams, een rap song, 'Show me your pass', van Gil Scott-Heron en de Top Rappers en een lied van de Britse rockster Peter Ga briel, 'No mare apartheid'. De plaat bevat voorts ge deelten uit toespraken van bisschop Desmond Tutu, de gevangen zittende ANC-lei- der Nelson Mandela en van president Reagan. Op 15 oktober j.I. verscb Los Vast voor het eerst oi televisie met een progra ma, dat rechtstreeks uitl Sportcentrum 'De Ltf dream' in Roosend kwam. Direct na die uitz| ding werd een tweede gramma opgenomen, dad vandaag wordt gepred teerd. Hierin ontvangt I Rietman onder meer Frl Boeijen, Koos Alberts, Hj de Booy, Gerard Jol: Bonnie St. Clair, Power en The New Jersey Choir. 21.20 Rondom tien Homeopathie is een alter tieve geneeswijze, die t fanatieke voorstanders ka maar een nog groter aaif tegenstanders, vooral on de artsen. Deze aflever, van 'Rondom tien' is aan l| meopathie gewijd, de neeswijze, die de zelfwe zaamheid van het licha] bevordert. De laatste wordt ook steeds meer dl 'gewone' artsen homeol thie toegepast, omdat inm| dels wel onderkend wol dat het niet alleen voldoe^ is om de symptomen van ziekte bestrijden. Het zl ken naar de dieper liggeii oorzaken past geheel inl sfeer van de homeopatB Hans Sleeuwenhoek prl hierover met een homeod thische arts, een dierenaj patiënten en deskundiger 20.50 Winnen gebla; De Nederlandse Staatsie rij is de best geacceptee en neutraalste gokgeleg heid, die we kennen. Vi daag wordt de jubileu trekking van de 75( Staatsloterij gevierd een feestelijk programma de Ridderzaal te Den Ha Hier zal de jubilaresse i Ageeth Scherphuis als ga vrouwe een aantal beker gasten ontvangen, onder het Nederlands Blazers semble, dat ook een jul leum te vieren heeft. Het t staat namelijk 25 jaar. 1 vens worden er een aan mysterieuze eregasten v< wacht. 16.10 Fotografinnen Vanmiddag presenteert I vrouwenprogramma e film over vijf vrouwen, d allen met succes het bero van fotograaf uitoefent Ieder van hen heeft e eigen stijl ontwikkeld en Vtiijnopwrt.SuiHt. üe Koude nilinfin lopen overwin rut dis ih trm denh. =c 6eh,hè... de eniten die weten "dmsterdsi verder tal Hasti Cf'SU

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 18