ibank Q 'Enig doel is altijd geweest: plaatsen van de kruisraketten' Verwijzing naar grondwet verdacht Kabinet kort op derde wereld Bewapening is niet economisch igenieur (m/v) AFDELINGSVOORZITTER IPPNW, WINNAAR VAN DE NOBELPRIJS VOOR DE VREDE: PLAATSING KRUISVLUCHTRAKETTEN JA OF NEE SE OVERCOMPLETE INDE GOEDEREN CDA AARZELT BIJ GEGOOCHEL MET MILJARDEN ale zeeuwse -taatschappij ITRA BUSVAKANTIES WBIEDING ™s I 109.- 35.- p>P' aar de POOLSE WINTERSPORT arschau en Krakov. msterdam Airlines. EATERDAG 26 OKTOBER 1985 EXTRA t50 Gebrek Onzinnig minister schoo Goede zaak OUD-HOOGLERAAR TINBERGEN BEPLEIT ONDERZOEK ig Bedrijfsvoering van Terneuzen annex Water- wij op basis van een verband van 3 jaar r de functie van Deriode zal de wacht- sn ingezet in de volcontinu- Jan verantwoordelijk zijn nte bedrijfsvoering van riex Waterfabriek alsmede drijf nemen van deze bij wordt leiding gegeven kundigen. dt: epswerktuigkundige B of lige in centrales B; de vaardigheden; ervaring. sch onderzoek kan tot edure behoren. kandidaat bij voorkeur ijn in de regio Zeeuwsch- in wel bereid te zijn zich egio te vestigen. en wordt verzocht hun licitatie te zenden aan afdeling P en O, ner 205 (dit kan dus 4330 VB Middelburg het plaatsen van een luile b.v. een benzinestation aar 28 te Kapellebrug v.r.v. de nus, wonende aldaar. wethouders van de gemeen! openbare kennis dat zij voorne jking van het ter plaatse gel ngsplan „Landelijke Bebou met toepassing van artike de Ruimtelijke Ordening en art de Woningwet bouwvergunnin het plaatsen van een luifel er n benzinestation op het perced e Kapellebrug, kadastraal be- S, nr. 584. worden geplaatst op een per- smming „woondoeleinden" mee het bouwplan in strijd is. t met ingang van 28 oktober veertien dagen op de afdelinc an de gemeentesecretarie voor je. zwaren heeft tegen het bouw- edurende voornoemde termijn n bij burgemeester en wethou- 1985 De burgemeester, Mr. F.A.W. Jacobs de secretaris, J.F. van Denderen n hotel/ontbijt ling in Parijs toilet :ng met 15. 22 en 29 november 1985. en in vakantiewensen. r POLSKIE LINIE LOTNIC2C POLISH AIRLINES jk ski-arrangement (7 of 14 dagen) nel luimte en rust voor wintersporters die* waarderen dan de herrie van kermisact in, elders in Europa. Vraag het VER® trechtsestraat 48, 1017 VP Amsterdam, 73. 17 PO AMSTERDAM, tel. 020-264867 Door Mathieu Kothuis PRESIDENT Reagan peigerde vorige week cm de internationale jtsenorganisatie ter oorkoming van een :ernoorlog IPPNW (In ternational Physicians [or the Prevention of Nuclear War) te felicite ren met het winnen van je Nobelprijs voor de vrede. En in een landelijk avond blad deelde een zekere drs. Vermaat de IPPNW deze week een flinke stoot onder je gordel toe met de beschul diging dat de artsenorgani satie gezien moet worden 'als boodschappers van het Kremlin'. Immers, de Rus en cardioloog Evgueni Chazov is (naast de Amerikaanse car dioloog dr. Bernard Lown) mede-voorzitter van de IPPNW maar bovendien '82 volledig lid van het Centraal Comité van de Sov jet-Russische communisti sche partij. Volgens Vermaat dat niet alleen verdacht maar tevens een bewijs dat de artsenorganisatie wel een propaganda-instrument moét zijn in handen van de Russen. De verdenking tegen de IPPNW wordt volgens Ver maat nóg groter tegen de achtergrond van haar ont staansgeschiedenis. De (aldus Vermaat) door de Russen be heerste Wereldvredesraad in Praag (in '81) liet niets dan lovende woorden horen over ook in dat jaar door drie Russische en drie Ameri kaanse artsen opgerichte IPPNW. De Russen in het be stuur zouden bovendien een veto-effect' hebben op even tuele IPPNW-kritiek op de politieke situatie in de Sov jet-Unie. De voorzitter van de Ne derlandse IPPNW-afdeling (officieel de Nederlandse Vereniging voor Medische Polemologie NVMP), de huis arts W. J. F. Verheggen uit Tilburg, wijt deze kritiek vooral aan een gebrek aan goede informatie over de doelstellingen en activiteiten van de internationale artsen organisatie. „Het is in feite hetzelfde liedje als met de voortdurende kritiek die hier in Nederland wordt geuit op het IKV die door de Russen betaald zou worden. Als dat zo zou zijn, zou die organisa tie in ieder geval niet zoveel geld te kort komen als nu het geval is". Verheggen schaart al deze verhalen onder het kopje 'verdachtmakerij'. Zo'n op merking van Vermaat is net zo ongenuanceerd als de be wering dat het betreffende dagblad een spreekbuis zou zijn van het Oud Strijders Legioen (een rechts georiën teerde organisatie,red.) waar Vermaat volgens Verheggen uit voortkomt. „Het enige doel dat wij hebben, is de verantwoordelijke politici en het grote publiek te wijzen op de medische gevolgen van een nucleaire oorlog, gevol gen die rampzalig zullen zijn". En bij die doelstelling heeft de IPPNW in het verle den zowel in Oost als West contacten gelegd. Zo heeft de artsenorganisatie in het ver leden de Rus Arbotov, lid van het Politburo en hoofd van het Amerika Instituut in Moskou, uitgenodigd voor een lezing, maar ook deskun digen uit het Westen, onder wie bijvoorbeeld Olof Palme. „De IPPNW is tot de con clusie gekomen dat er bij een nucleaire oorlog voor medici in feite niks meer te doen valt. En onze grote vraag is dan ook waarom we voortdu rend blijven doorgaan met het verhogen van de defen sie-inspanningen als we we ten dat de gevolgen van een eventuele oorlog zo rampza lig en definitief zijn. Wij zijn overigens niet de enigen die op de gevaren van de bewa peningswedloop wijzen. Een man als McNamara, de oud minister van Defensie van de VS, roept met vele andere deskundigen al jaren hetzelf de. Zijn al die mensen dan ook beïnvloed door de Russi sche propaganda?". Maar waar komt die Rus sische belangstelling en steun voor de IPPNW dan vandaan? Verheggen: „Die Russen weten misschien be ter waar ze over praten als ze het hebben over de gevolgen van een oorlog. De Amerika nen, de meeste althans, ken nen de oorlog immers uitslui- fénd van de tv". De IPPNW wil, zo zegt de Nederlandse afdelingsvoor zitter, vooral op grond van de eigen specifieke, medische kennis een bijdrage leveren aan die maatschappelijke discussie over oorlog en vre de. De toekenning van de No belprijs voor de Vrede ziet Verheggen vooral als de waardering voor deze in spanningen van de artsenor ganisatie en de Vredesprijs geeft de medische stem in het algemeen bovendien meer gezag in deze discussie. „De Vredesprijs is niet alleen een aanmoediging voor onze or ganisatie maar ook voor de hele vredesbeweging. Het is een strohalm waaraan de vredesbeweging zich kan vastklampen". Kritiek op de IPPNW noemt Verheggen daarom ook zo onzinnig omdat de or ganisatie haar standpunten uitsluitend baseert op medi sche analyses over de gevol gen van nucleaire oorlogs voering. „En die analyses zijn nog nooit aangevochten. Al jarenlang wordt bovendien ook in de gezaghebbende in ternationale medische pers over deze gevolgen gepubli ceerd". Landelijk legt de Neder landse IPPNW-afdeling zich met name toe op studie over de oorlogsvoorbereiding (en in het bijzonder de medische aspecten daarvan) en op voorlichting aan artsen, me dische studenten, andere werkers in de gezondheids zorg, politici en overheden. Zo heeft de NVMP in ge sprekken met minister Riet kerk (Binnenlandse Zaken) uitgesproken negatief gerea geerd op de Noodwet Genees kundigen, een wet die de in zet van geneeskundige hulp bij het uitbreken van oorlog moet regelen. Onthullend noemt de NVMP-voorzitter dat vorig jaar maar liefst 12.000 geneeskundigen in het kader van deze wet een (ver plicht) registratieformulier niet hebben ondertekend. Maar er zijn meer voor beelden dat geneeskundigen in Nederland blijkbaar geen enkel vertrouwen hebben in mogelijkheden enige genees kundige hulp te kunnen bie den na het uitbreken van een nucleaire oorlog. Volgens Verheggen wees een enquête onder Rode Kruispersoneel (dat in oorlogstijd hulptaken van de ontbonden BB over neemt) uit dat een derde deel van dit personeel niet van NVMP-voorzitter, de huisarts W. J. E. Verheggen uit Tilburg, eerder dit jaar bij de presentatie van een boek van zijn organisatie dat de medische gevolgen van een beperkte kernoorlog behandelt. - fotoanp plan is op te komen en hulp te bieden als een gevaarlijke situatie (zoals een nucleaire oorlog) is ontstaan. Ook een derde wist nog niet of het in een dergelijke situatie wel of geen hulp zal bieden en de laatste groep (ook een derde) liet weten wel van plan te zijn hulp te bieden. De Vereniging voor Heel kunde, een club van Neder landse chirurgen, heeft mi nister Rietkerk in een reactie op de Nota Civiele Verdedi ging, te kennen gegeven dat ook chirurgen nog weinig kunnen uitrichten na het uit breken van een nucleair con flict. Verheggen: „Allemaal tekenen die er op wijzen, dat wij in de medische wereld niet alleen staan. Zoals het nu gaat met de bewapenings wedloop in de wereld, gaat het goed fout. Daar willen wij als IPPNW voor waar schuwen. De hele kernwa pendiscussie in Nederland is verkokert, vernauwd. In de kruisrakettenkwestie is nauwelijks sprake geweest van een evenwichtig debat. Het politieke doel is vanaf het prille begin steeds ge weest: plaatsen. Alle argu menten voor of tegen werden daar naartoe gepraat. De po litiek rationaliseert alles, vertekent de werkelijkheid, bouwt een illusie op. Bij de kernbewapening is sprake van een 'ontmenselijkssys- teem'. Er zal pas wat veran deren als het denken over de kernbewaping veranderd". De waarschuwingstijd voor het afschieten van kernwapens is zo verkort dat de bewapeningssystemen en dus de kans dat een nucleaire oorlog zal uitbreken, oncon troleerbaar dreigen te wor den. „De trekker zal de vin ger overhalen", meent Ver heggen. De Nederlandse overheid bouwt volgens de NVMP een illusie op rond de bescher ming van de burgerbevol king bij rampen, zoals ook in oorlogstijd. De regering gaat ervan uit dat de gereorgani seerde rampenbestrijdings organisatie onder alle om standigheden zal kunnen functioneren. Naar de me ning van de NVMP ten on rechte. Het aantal slachtoffer bij een nucleaire ramp is simpelweg zo groot dat de meeste slachtoffers niet op medische hulp hoeven te re kenen. Dié voorlichting aan het publiek wordt niet gegeven. Die bewustwording bij de bevolking over deze aspecten van een nucleair conflict is, zo zegt Verheggen, een van de belangrijkste doelstellin gen van de NVMP. Door Jan Greyn HOE simpel het ant woord op de vraag of in Nederland kruisvlucht- wapens moeten worden geplaatst, maanden ge leden nog leek, het ouwerwetse ja en het evenoude nee zijn stil aan ondergedompeld in een brij" Vari "woorden en definities. Over en weer vlogen rede neringen die nergens doel troffen. Voorstanders van stationering putten zich uit in het verzinnen van argu menten die hun gelijk moe ten staven, tegenstanders haalden het onderste uit de om hun morele verzet uit te drukken in feitelijk ogende argumenten. Het debat afgelopen dins- ig en woensdag over de hoofdlijnen van de overeen komst die de plaatsing en het beheer van 48 kruisvlucht- wapens moet regelen, bracht deze verwarrende en veelal oneigenlijke discussies dui delijk aan het licht. Maar een kleine meerderheid van de Kamer koos vorig jaar juni al vóór plaatsing, een grote minderheid tégen. Aan die parlementaire verhouding hebben discussies over de grondwettigheid van een overeenkomst met de VS en van de plaatsing geen syllabe veranderd. Maar dat wil niet zeggen dat de discussies niet boeiend zijn. De oppositie laat geen kans onbenut om aan te to nen dat de Nederlandse Grondwet overdracht van bevoegdheden aan één staat (de VS dus) niet toestaat, ter wijl kabinet, CDA en VVD er hardnekkig van uitgaan dat de grondwet zich tegen die overdracht niet verzet. De argumentatie is steevast ge baseerd op een oude wens die onvermijdelijk de vader van iedere gedachte is. Er is in Nederland intussen blijkbaar nauwelijks een staatsrechtsgeleerde te vin den die los van politieke par tijen of los van vrede- en vei ligheidsvraagstukken een antwoord kan geven op de vraag of plaatsing van nu cleaire vernietigingswapens die eigendom zijn van een andere staat en waardoor al leen het hoofd van die staat de inzet kan vrijgeven, strij dig is met de grondwet. Tast een dergelijke statio nering de grondwet aan. Nee, zegt minister Rietkerk (Bin nenlandse Zaken) samen met zijn vrienden van CDA en WD. De grondwet verzet zich daar niet tegen, zodat het ook niet nodig is dat het parlement een overeenkomst met tweederde goedkeurt. De ministers De Ruiter (Defen sie) en Van den Broek (Bui tenlandse Zaken) vinden dat aan het zelfbeschikkings recht van Nederland geen af breuk wordt gedaan omdat de kruisvluchtwapens alleen De ministers De Ruiter en Van den Broek. - fotoanp maar kunnen worden ingezet binnen de NAVO-regels en dus voor onze eigen veilig heid. En dan duiken de proble men op. De oppositie betwij felt of de kruisvluchtwapens alleen maar in NAVO-ver- band kunnen worden ingezet. „Weet Amerika dat ook?", vroeg PvdA-kamerlid Klaas de Vries dan ook met enige ironie. Volgens De Ruiter is dat geen punt: alleen als de NAVO gezamenlijk een mili tair antwoord geeft op enige vorm van agressie, kunnen de kruisvluchtwapens wor den ingezet; als Nederland zich afzijdig houdt van bond genootschappelijke manoeu vres, kunnen deze Ameri kaanse wapens ook niet het luchtruim kiezen. En wat gebeurt als Ame rika tegen deze regels in van plan is zijn Woensdrechtse kruisraketten te gebruiken? „Dan nemen we maatrege len", zei De Ruitér parmantig en hij glimlachte slechts bij de suggestie of dan een pelo ton commando's wordt inge zet om de basis Woensdrecht te bezetten. Maar de be windsman gaat ervan uit dat de VS zich aan de regels hou den, ook al deden ze dat niet in 1973 bij de crisis in het Midden-Oosten en stelden ze alle Amerikaanse troepen ter wereld in paraatheid. En ook al schonden, zoals Van der Spek (PSP) inbracht, tijdens de Tweede Wereldoorlog vijftig keer een bilateraal verdrag. De vraag of de aanwezig heid van kernwapens die on der bevel van een vreemde mogendheid staan, in strijd is met de grondwet, heeft na tuurlijk ook alles te maken met de invloed die Nederland op de inzet van dat wapen tuig heeft. Volgens De Ruiter is dat allemaal keurig gere geld binnen de NAVO-af- spraken. Maar wat is er van die invloed over als er een onverhoedse aanval komt en er feitelijk nauwelijks tijd is voor overleg en dus voor in vloed? „Dan is toch aan de optimale consultatie voldaan, maar het optimale is dan nul", zei De Ruiter op zijn be kende filosofische wijze. Een andere manier om Ne derland invloed te garande ren op het afvuren van kruisvluchtwapens is het va ker besproken vetorecht. Dat recht wordt geclaimd door de linkse oppositie. De Ruiter concludeerde dat het veto recht van de linkse oppositie alleen maar nee kan beteke nen. Terwijl Van den Broek beargumenteerde dat de 'an dere kant' twijfels over onze nucleaire afschrikking zal hebben als Nederland en an dere plaatsingslanden een vetorecht zouden hebben. Want welke dreiging gaat er uit van atoomraketten die je nooit of na lange aarzeling afschiet? Van den Broek is het ook helemaal niet eens met de suggestie van de oppositie dat de president van de VS 'naar believen' kruisvlucht wapens kan afschieten. „De president kan niet eenzijdig kruisvluchtwapens afvuren, hij kan ze wel eenzijdig te genhouden. Het beeld wordt opgeroepen dat we alles aan de president van de VS over laten. Bovendien, als je je bondgenoten wantrouwt, moet je uit het bondgenoot schap stappen", betoogde Van den Broek. Vanwege de vooringeno men standpunten is de bena dering van 'links' en 'rechts' fundamenteel verschillend en leiden ook honderd debat ten niet tot een toenadering. Van den Broek gaat ervan uit dat de NAVO in de laatste alarmfase komt ('general alert') als „heel Europa in brand staat". „En dan blijft Nederland natuurlijk niet met de handen over elkaar toezien", aldus de enigszins demagogische suggestie van de minister van Buitenlandse Zaken. Klaas de Vries wierp tegen dat Nederland „ook dan" het principiële recht moeten hebben om af te zien van een nucleaire tegenaan val. „Als dat recht er' niet is, wordt geen recht gedaan aan de Grondwet". De discussie over de ko mende 1-november-beslis- sing van het kabinet zal de 'simpele vraag' weer opwer pen of Nederland moet be sluiten tot plaatsing van 48 kruisvluchtwapens, of Ne derland wel of niet de kans aangrijpt om iets bij te dra gen aan wapenbeheersing, of Nederland wel of niet het signaal wil geven aan zijn bondgenoten en aan de Sov jet-Unie dat opeenstapeling van kernwapens niet echt voor een grotere afschrik king zorgt, of daarop ja of nee geantwoord moet wor den. Want verwijzing naar de grondwet is boeiend, maar in dit geval verdacht. jn de Inspectie der Do- eda zal op donderdag r 1985, om 11.00 uur kantore, in het open- rijving verkopen: uw- en onderhouds- iandbouwwagens, neststrooier, motor- ladblazers, cirkel- 'rezen, bodembe- riaster, motorspuit, r, etc.); riiegtuigschroot, sxtiel, instrumen- tankwagens, hy- \nd, enz.; n kantoorgebouw, lanwezig op di- vestelijk Noord- Kavellijst vermelding* plaats ent!» bezichtigd vooi..j van inscW en verkoog alsmede inschrijving* jet, zijn g'a verkrijgh3" voormeld Inspectie, Wilhelmmf' 45, 481 8 Breda. 076-22491" Door Frans Boogaard (Ontwikkelingssamen werking) had er tijdens de behandeling van haar begroting afgelopen week nauwelijks nog tijd voor over: de om vang van de Neder landse hulp was al aan de orde geweest, de pro blemen erom heen tij dens de algemene be schouwingen al doorge sproken. Als het aan haar had gele- sen, was een korting van 2,3 Miljard op de hulpgelden voor de derde wereld vol strekt geruisloos doorge voerd. Onder luide toejui chingen zelfs van WD-lei- cw Nijpels ('een goede zaak') en zijn ontwikkelingsspecia- rnt Weisglas. Dat het zover wellicht niet Komt, is te danken aan vast houdend verzet van de oppo- S'tie èn aan groeiende twijfel wj het CDA. Twijfel, ingegeven door de Waag of het correct en con- rm de eigen uitgangspun- Jrii is in een tijd van econo mische groei (2% volgens de amingen van het Centraal tanbureau) de werkelijk al- riarmsten in Afrika, Azië en grijns Amerika ruim ƒ2 'bard uit de zak te kloppen bPna de helft van het totale aarbudget van Ontwikke- igssamenwerking. zo makkelijk als de WD het wilde, was het allemaal niet en vooral afgelopen week liepen de irritaties hoog op. Irritaties die allemaal hun oorsprong vinden in het kabinetsbesluit (onderdeel van de begroting '86) om het hulpvolume volgend jaar met ruim 500 miljoen te vergro ten, maar tegelijk het inmid dels beruchte 'stuwmeer' van toegezegde, maar nog niet uitgegeven hulp te schrap pen. Dat stuwmeer ontstond de afgelopen jaren omdat vóór Lubbers geen enkel kabinet in staat bleek het onder Den Uyl en Pronk (oud-minister van Ontwikkelingssamen werking) vastgestelde hulp volume ook werkelijk te be steden. In ontwikkelingsjar gon: het 'absorptievermogen' van de ontvangende landen was te klein. Toen eind '82 de ploeg van Lubbers aantrad, was op die manier ƒ2,3 miljard 'ge spaard', maar tegelijk deed zich een ander probleem voor: het netto nationaal in komen, waarvan sinds Den Uyl en Pronk 1,5% aan ont wikkelingshulp wordt be steed, bleek groter dan het Centraal Planbureau tot dan CDA-Kamerlid C. van Dijk. - foto de stem/johan van guhp toe aannam. Het gevolg daarvan was dat de ontwik kelingshulp op jaarbasis met ƒ280 miljoen moest worden opgevoerd; geld dat ook in eigen land, althans volgens Lubbers, hard nodig was. Tijdens de kabinetsforma tie waren CDA en WD er snel uit: de herschatting van het netto nationaal inkomen En in het oogstjaar van het kabinet zou dan de hulp weer werkelijk op 1,5% worden gebracht. De regeringsfracties gin gen snel akkoord. Tot afgelo pen zomer bleek, dat deze manoeuvre vergezeld ging van het 'schrappen' van het stuwmeer. Want daarmee gaat, zoals oppositieleider Den Uyl vorige week voorre kende, 2,3 miljard aan hulp gelden verloren. Lubbers, Ruding (Finan ciën) en CDA-leider De Vries stapten over de bezwaren en verwijten van de oppositie aanvankelijk nogal makke lijk heen, maar het CDA be gon te schuiven toen finan cieel specialist Van Dijk, zelf oud-minister voor Ontwik kelingssamenwerking, zich in de discussie mengde. Het 'stuwmeer' mocht dan ge schrapt zijn, het kabinet moest toch nog maar eens een inventarisatie maken van al die oude verplichtin gen om te zien welke daar van later nog konden worden gered. CDA-woordvoerder Aarts hield deze week aan die optie vast, tot grote woede overi gens van de WD, die haar Minister Schoo. - foto de stem/johan van gurp zou drie jaar worden uitge steld; op het stuwmeer kon in die jaren worden 'ingeteerd', coalitiepartner 'mooi weer spelen' verweet en 'lonken naar de PvdA'. Zij gaf ermee aan geen enkele concessie te willen doen. Maar het CDA gaat dat te ver. Aarts gaf duidelijk aan - „politiek is het stuwmeer voor ons nog niet afgeschre ven" - dat bij de eerstvol gende kabinetsformatie moet worden bezien hoe en in welke mate de oude verplich tingen alsnog kunnen wor den ingelost. Dat kan, zoals ook Den Uyl eerder al wel willend suggereerde, door de kosten van die oude verplich tingen over een reeks van pakweg tien jaar uit te sme ren, maar dan wel bovenop het bestaande hulpvolume. Anders zou, aldus nog steeds Den Uyl, de 1,5 %-norm door het zittende kabinet met te rugwerkende kracht alsnog ongedaan worden gemaakt. Wat de derde wereld van Nederland de komende jaren te verwachten heeft, staat dus nog in de sterren ge schreven, maar erg hoog mo gen de verwachtingen niet gespannen zijn. Op een inter ruptie van Herfkens (PvdA), antwoorde Aarts deze week dat 'theoretisch' de kans be staat, dat bij de formatie be sloten wordt gedurende een aantal jaren het hulpvolume tot boven 1,5 op te voeren. Dat betekent - zoals som mige CDA-ers in de wandel gangen en aan de bar van Nieuwspoort bereid zijn toe te geven - dat Nederland de 1,5 %-norm niet formeel, maar wel feitelijk heeft los gelaten. Of dat 'een goede zaak' is, zoals Nijpels zegt, kan vlak vóór de volgende kabinets formatie worden uitgemaakt. Door Louis van de Geijn OORLOG en bewape ning zijn 'onecono misch'. Zij leggen een enorm beslag op schaarse middelen die beter gebruikt kunnen worden. Gewapende conflicten brengen een sterk verlies van wel vaart mee voor alle par tijen. Ook economen kunnen verstandige dingen te berde brengen over het vraagstuk van vrede en veiligheid in de wereld, wil prof. dr. J. Tin bergen met deze stelling maar zeggen. Hij riep deze week op de Katholieke Hogeschool in Tilburg tesamen met zijn Groningse collega prof. dr. H. de Haan de Nederlandse eco nomen op eens serieus op dit onderwerp te gaan studeren. Niet alleen vanwege de grote economische belangen op dit terrein, maar ook vanwege alle menselijk leed dat dit verschijnsel meebrengt. Internationaal is er nog niet erg veel gewerkt aan de economische aspecten van bewapening en oorlog. Maar de Nederlandse bijdrage ont breekt vrijwel geheel. De afkeer van oorlog en bewapening zal wel een rol spelen, meent Tinbergen. De Haan denkt dat de Neder landse wetenschapper liever niet de vingers brandt aan zo'n politiek geladen thema. Wereldwijd worden jaar lijks honderden miljarden guldens aan wapens uitgege ven. Ongeveer zes van elke honderd gulden in de wereld gaat naar bewapening. Vol gens De Haan, die als advi seur van de Verenigde Naties enige studie op dit terrein heeft gedaan, gaat het argu ment dat deze besteding goed is voor de economie, waar schijnlijk niet op. Uit internationaal onder zoek blijkt dat de militaire sector eerder een negatieve invloed heeft op de economi sche groei. Zo kwam uit een Amerikaanse studie naar vo ren dat het opvoeren van mi litaire bestedingen met één miljard dollar goed is voor 76.000 nieuwe banen. Als dat zelfde geld in civiele projec ten worden gestoken, krijgen daarmee 100.000 mensen werk. Een belastingverlaging met hetzelfde bedrag zou 112.000 banen creëren. De Haan wijst er op dat economisch gezien bij mili taire bestedingen geen sprake is van investeringen, maar van consumptie. Leo- pard-tanks en F-16 jagers zijn immers eindprodukten. Het verminderen van deze consumptie zou geen hoofd brekens behoeven te kosten. In de huidige Nederlandse si tuatie zou dat welkome ruimte opleveren voor over heidsinvesteringen. Dat bewapening wegge gooid geld is omdat wapens niet produktief zijn, is een te Dr. Jan Tinbergen. simpele redenering, die vol gens De Haan even goed zou opgaan voor sommige kun stenaars of sommige hoogle raren. De Haan gelooft dat de magere economische effecten van militaire uitgaven te maken hebben met de grote verspilling die vaak bij mili taire research en ontwikke ling optreedt. Hij wijst er ook op da't bij voorbeeld Japan, dat vrijwel geen militaire activiteiten ontplooit, een grote technolo gische voorsprong heeft ge nomen. Mogelijk is de ver klaring dat zij al hun onder zoeksinspanningen op civiele technologie hebben kunnen richten. In dat verband vindt De Haan het SDI-programma (Star Wars) van de Amerika nen een verkeerd antwoord omdat daarin juist de nadruk ligt op militaire toepassin gen. Het Franse, civiele ant woord Eureka bevalt hem beter. Prof. Tinbergen vindt dat er ook uit economisch oog punt best gepleit kan worden voor maatregelen om de'be wapeningswedloop te beper ken. In de economische poli tiek is het immers heel ge woon dat de individuele voorkeuren door de overheid worden gecorrigeerd. De leerplicht, de subsidie voor bibliotheken, de hoge accijns op tabak en alcohol zijn slechts enkele voorbeelden van zulke correcties. Op dezelfde manier kun nen in internationaal ver band ook de nationale over heden worden gecorrigeerd, als hun gedrag voor de geza menlijkheid nadelig is. On der meer op milieugebied zijn daar al voorbeelden van (de aanpak van zure regen, het verdrag tegen de vervui- lign van de Rijn, etc.). Ook de bewapening komt voor zulke correcties in aanmerking, al dus Tinbergen, omdat de technische vooruitgang in de hand werkt dat een conflict tussen twee landen gevolgen heeft voor een hele regio of zelfs de hele wereld. Overi gens meent de Rotterdamse hoogleraar-in-ruste dat de toenemende afhankelijkheid van de landen (de Ameri kaanse graanleveranties aan de Sowjet-Unie, de Russische gasexport naar Europa) gun stige gevolgen kan hebben voor de veiligheid.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 7