Rossellini-festival in Filmhuis Breda Duras9 'Les Enfants9 lijkt parabel maar waarover 'YEAR OF THE DR ook in de BIOSCOOP Film 4De droom' naar Oscar- verkiezingen Festival voor amateurfilmers NA DE FLOP van zijn uit zijn krachten gegroeide produktie 'Heaven's Gate' heeft de Amerikaanse re gisseur Michael Cimino, die met 'The Deerhunter' zo succesvol was, jarenlang geen krediet meer gekregen voor een nieuwe film. Heroïne Gekraakt Eerbetoon Chaos Zondagavond bij VPRO Reportage over dwergen wrang en vaak geestig NEDERLAND 2 Buitenlandse programma's BELGIE NED 2 VRIJDAG 25 OKTOBER 1985 VRIJDAG 25 OKTOBER Suske en Wiske: A Misdaad in Chinatown in bruisende beelden Michael Rourke in Year of the dragon Door Marjan Mes Met 'Year of the Dragon' heeft hij zich duidelijk willen revancheren. Qua opzet is het een 'grote' film met tal van thema's uit de Amerikaanse geschiedenis. Net als in 'The Deerhunter' zijn de hoofdperso nen immigranten met een eigen cultuur en zelfs Vietnam blijft niet onbesproken. Een keiharde misdaadfilm is de eerste in druk, maar Cimino boort nog veel meer aan en dat levert vaak fascinerende scè nes op, al wordt niet alles even goed uit gewerkt en is de film daardoor oneven wichtig. Niettemin blijft 'Year of the Dragon' van begin tot eind boeien. Uit gangspunt is de corruptie en misdaad in het Newyorkse Chinatown, dat in leven dige beelden wordt gekarakteriseerd. Een bonte, bruisende, geïsoleerde wereld, die zijn eigen wetten kent. Daarachter gaat sociale uitbuiting schuil, die in stand wordt gehouden door een Chinese Maffia, de zogenaamde triaden. Een onverschrokken, cynische politieman van Poolse afkomst, die in Vietnam ge frustreerd raakte, wil de bezem door deze Chinese zwijnenstal halen. Hij wordt daarbij tegengewerkt door angstige col lega's, die nog gelijk krijgen ook. Deze Stanley White verwaarloost zijn onge lukkige vrouw, van wie hj niettemin houdt, en raakt gefascineerd door een beeldschone, arrogante televisiejourna liste van aristocratische, Chinese af komst. Terwijl hij zonder scrupules de misdaad in Chinatown te lijf gaat, is zij telkens op de plaats van het misdrijf om objectief verslag te doen. Wanneer zij sa men een afspraak hebben in een luxueus, Aziatisch restaurant, wordt daar door Chinese gangsters een bloedbad aange richt. Het is een van de meest geslaagde en schokkendste scènes uit deze film, die herinnert aan gangsterepossen als 'The Godfather' en 'Once upon a time in Ame rica'. Zonder overigens de dubbelzinnig heid hiervan te kunnen benaderen of te kiezen voor één bepaalde stijl of thema tiek. Het gevolg is, dat onduidelijk blijft waarvoor nu eigenlijk partij wordt geko zen. Dat niet alle Chinezen slecht zijn, wordt in ieder geval wel duidelijk. Politie-inspecteur White (Mickey Rourke met grijs haar) heeft als belangrijkste en gevaarlijkste tegenstander een jonge Chinees (de zeer knappe John Lone). Deze onbewogen en elegante jongeman heeft - FOTO CONCORDE de oudere garde van de Chinese Maffia top uit de weg geruimd en stelt nu kei hard orde op zaken. Kleine handelaartjes en bedrijven worden onder druk gezet en afgeperst. En achter dit alles gaat de im port van heroïne uit de Gouden Driehoek schuil. Cimino voert ons zelfs naar een smokkelkamp in het Verre Oosten, waar de jonge Chinees zelf op bezoek gaat; een scène waarop de kijker helemaal niet had gerekend, evenmin trouwens als op de westernachtige afrekening aan het slot. De dialogen steken nogal armzalig af te gen de spectaculaire gebeurtenissen. Veelbelovende scènes suggereren meer over de achtergronden van de hoofdper sonen dan dat zij waarmaken. De Chi nese journaliste (het fotomodel Ariane) is een moderne, schatrijke carrièrevrouw met een royaal appartement met adem benemend uitzicht op de verlichte wol kenkrabbers van Manhatten. Stanley White voor wie de Amerikaanse Droom minder in petto had, verleidt haar hardhandig uit een soort haat-liefdege voel. Zijn wanhopige vrouw wordt ver moord als hun armoedige woning in Brooklyn door Chinezen onder vuur wordt genomen. Stanley is ten einde raad van verdriet en spijt tijdens de Pools- roomse begrafenis. Zijn rol wordt heel bijzonder gespeeld door Michael Rourke, die om onduidelijke redenen ouder werd gemaakt dan hij is. In 'Diner' moest hij trouwens een tiener voorstellen. 'Year oi the Dragon', van Michael Cimino. Ca sino 1 in Breda, Heuvelpoort 1 in Tilburg. De operafilm 'Carmen' van Francesco Rosi (de Italiaanse regisseur van o.a. Tre Fratelli) blijft geprolongeerd in Cinésol 3 in Breda. Het volledige opera-libretto wordt op Spaanse lokaties uitgebeeld, wat fraaie beelden en mooie muziek oplevert, maar een vaak oninteressante hande ling. Julia Migenes-Johnson, Placido Domingo en Ruggero Raimondi vertolken de hoofd rollen. Grand Theater in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom gaan door met het angstaanja gende spektakel 'Mad Max in de donderkooi'. Nachtmerrie achtige beelden in een primi tieve wereld in opbouw na de Grote Atoomramp. Met Mei Gibson en Tina Turner. Casino 2 in Breda, Cine- m'actueel 2 in Bergen op Zoom en Metro 1 in Antwerpen gaan verder met de amusante ko medie 'Desperately seeking Susan' met de excentrieke Ma donna als inspiratiebron voor een keurig Newyorks huis vrouwtje, dat in een new-wa ve-milieu belandt. 'Lifeforce' van Tobe Hooper (Poltergeist) blijft in Casino 3 in Breda, Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en Festa in Antwerpen. Vampiers zuigen bewoners van Londen leeg in een niet erg geslaagde science fiction/griezelfilm met bizarre speciale effecten. Filmclub Concordia ver toont op donderdag 31 oktober 'Het verleden' naar verhalen van Peskens in Theater Ach terom. Een drieluik waarvan vooral die van Roy Logger met Ton Lutz als boekhouder van een begrafenisondernemer en Dora van der Groen als een invalide vrouw. De overige bijdragen zijn van Bram van Erkel en Bas v.d. Lecq. Beeld uit de film 'De droom' uan Pieter Verhoeff. - FOTO ANP AMSTERDAM (ANP) - De film 'De droom' van regis seur Pieter Verhoeff en producent Roeland Ker- bosch is uitgekozen als Ne derlandse inzending voor de Oscarverkiezing 1986 in de categorie beste niet- Amerikaanse film. Dit heeft woordvoerder Ate de Jong van het Genootschap van Nederlandse Speel filmmakers woensdag be vestigd. Leden van het Genoot schap van Nederlandse Speelfilmmakers en de Ne derlandse Beroepsvereni ging van Televisie- en Filmmakers verkozen 'De droom' in meerderheid bo ven andere gegadigden als 'Pervola' van Orlow Seunke en 'Flesh and blood' van Paul Verhoe ven. De Nederlandse verkie zing is in feite een voor ronde. Uit alle - ongeveer vijftig - buitenlandse in zendingen worden er in Amerika vijf uitgekozen voor de nominatie. Naar één van die vijf gaat de Oscar voor de beste niet- Amerikaanse film. De ver kiezingen voor de nomina tie vinden plaats eind ja nuari, begin februari. De uiteindelijke Oscar-ver kiezingen zijn dan in maart. EINDHOVEN/TURNHOUT (ANP) - Op initia tief van de stichting Zuid Nederlandse Ont moetingen in Eindhoven en het Cultuurcen trum de Warande in Turnhout wordt zondag 3 november in deze Belgische plaats voor het eerst een Noord-Zuid Festival voor amateurfil mers gehouden. Het festival is bedoeld om de contacten tussen amateurfilmers uit Zuid-Ne derland en Vlaanderen te bevorderen. Dat heeft de stichting Zuid Nederlandse Ontmoetingen dinsdag meegedeeld. Om organisatorische redenen stond deel name aan het festival dit jaar alleen open voor filmers uit de provincies Noord-Brabant en Antwerpen. Het is de bedoeling dat vanaf vol gend jaar ook amateurcineasten uit andere Vlaamse en Zuidnederlandse provincies mogen meedoen. Voor het eerste festival hebben ruim 30 ama teurfilmers zich ingeschreven. Vertoning van alle produkties vergt meer dan zes uur. De deel nemers kregen als opdracht in hun film 'een eigen visie, al of niet humoristisch, te geven op het leven van alle dag, het landschap en het ste denschoon en het typische streekeigene van Vlaanderen en of Zuid-Nederland'. Van onze filmredactie EVENALS zeventien andere filmhuizen besteedt het Bre dase Filmhuis Concordia aandacht aan films van de Italiaanse regisseur Roberto Rossellini (1906-1977). Deze in de vergetelheid geraakte cineast werd vooral be roemd door zijn neo-realis- tische 'Roma, citta aperta', opgenomen tijdens de geal lieerde invasie in Rome in 1944. Het is een van de wei nige Rossellini-films, die nog regelmatig door film clubs vertoond worden. Rossellini raakte in de be ginjaren vijftig verguisd in zijn overwegend katholieke vaderland; vanwege zijn verhouding als getrouwd man met Ingrid Bergman (een getrouwde vrouw). Zij was onder de indruk geko men van zijn Roma-film en schreef hem in 1948 een briefje, dat ze heel graag met hem zou willen werken. Hij nodigde haar uit voor 'Stromboli: terra di Dio'; een symbolisch-religieus ver haal, dat Bergman als hoofdrolspeelster nauwe lijks scheen te begrijpen. Anna Magnani, sinds 'Roma' Rossellini's geliefde, werd voor de rol gepasseerd en zou hem kort daarna in het openbaar een bord spaghetti in het gezicht gooien. De vier films, die de regisseur tussen 1949 en 1954 met Bergman maakte, werden door de meeste tijdgenoten ge kraakt, door de Franse Ca hiers du Cinéma later op waarde geschat en zijn thans kennelijk aan heront dekking toe. 'Viaggio in Italia' uit 1954 toont Bergman als een Britse vrouw, die met haar man op zakenreis is in Na pels. De vrouw, in een hu welijkscrisis, raakt in ver warring door de armoede en magie van het zuiden. Voor zijn tijd was de film onge bruikelijk, omdat het ver haal gedomineed wordt door documentaire-achtige beel den van stad, landschap en bewoners. Een film met een symbolisch-religieuze kijk op de cyclus van leven en dood, die misschien interes sant is vanwege de overgang van neo-realisme naar mo dern, verhaalloos filmen, maar die zeker geen mees terwerk is en zelfs nogal saai. Rossellini was met zijn 'Roma, citta aperta', een eer betoon aan het Romeinse verzet, nogal abrupt overge gaan naar de 'goede kant'. Kort daarvoor had hij (in '43) nog een fascistische pro pagandafilm gemaakt voor Vittorio Mussolini, de zoon van de Duce. In 'Rome, open stad' spelen een pastoor en een communist heldenrollen in het verzet en is Anna Magnani de bewonderens waardige volksvrouw Pina. Haar dood, neergeschoten door de Duitsers, vormt een zeer aangrijpende scène. De film werd bekroond met een Oscar. Rossellini's volgende films werden alle aan Magnani opgedragen. 'L'Amore' uit 1948 vermeldde in de credits: „een eerbetoon aan de kunst van Anna Magnani". Het is een episodenfilm. In het eer ste deel is de camera een half uur lang op Magnani's gezicht gericht tijdens haar telefoongesprek met haar ex-minnaar en registreert de wisselende emoties. In het tweede deel is Magnani een geestelijk gestoorde her derin, die een vreemdeling (Federico Fellini als 28-jari- ge) aanziet voor de heilige Jozef. Ondanks de gelovige boodschap wordt de maker door de katholieke kerk als godslasteraar veroordeelt. Martelaarschap, lijden, ver lossing en magische wonde ren waren Rossellini's hoofdthema's, hoewel hij la ter beweerde nooit te hebben geloofd en sympathiseerde met het communisme. Zijn tragedie was het, dat hij in Italië door de linksen te rooms en door de roomsen te links werd bevonden. Met Duitse acteurs maakte hij in 1947 'Germa- nia anno zero' over de mo rele chaos in het naoorlogse Berlijn met in een van de hoofdrollen een jongen, die via de zwarte markt de kost moet verdienen. De nadruk ligt op de documentaire be nadering van het bestaande decor. 'Paisa' werd kort,na 'Ro me, open stad' gemaakt (in '46); een episodenfilm over de effecten van de Ameri kaanse bevrijders op zes verschillende Italiaanse plaatsen. Mooi van observa tie is de Romeinse episode met een dronken G.I., die de nacht bij een hoer door brengt zonder in haar het meisje te herkennen, dat hij tijdens de bevrijding had ontmoet, en andersom. Filmhuis Concordia (van Coothplein, Breda). Vanavond: 'Viaggio in Italia', zaterdag: 'Paisa', maandag 28 oktober: 'Germania anno zero', dinsdag 29 oktober: 'Roma, citta aperta', woensdag 30 oktober: 'L'Amore'. Dagelijks om 19.30 en 22.00 uur. Door Marjan Mes Marguérite Duras geldt als een ontoegankelijk schrijf- ster/cineaste, die zich altijd tot doel heeft gesteld om het traditionele verhaal te vernie tigen ten behoeve van een nieuwe vorm van literatuur/ film. Haar scenario voor de in middels klassiek geworden film 'Hiroshima mon amour* van Alain Resnais behoorde tot haar meest begrijpelijke werken. Mochten haar latere films intrigeren vanwege de combinatie van mysterieuze beelden en een poëtische taal, die de fantasie van de kijker prikkelde, haar meest recente, 'Les Enfants', bezit geen greintje poëzie en weet ook de verbeelding niet te raken. Gezien het feit, dat 'Les En fants' niet in een filmhuis maar in een gewone bioscoop draait, zou je verwachten, dat hij in ieder geval een stuk toe gankelijker is dan haar eer dere werken. Hij heeft wel enigszins het karakter van een komedie, maar de dwaze ef fecten kunnen ook slechts aan het spel te wijten zijn van de bejaarde Daniel Gélin en Ta- tiana Moukhine, die acteren alsof zij ieder moment in la chen kunnen uitbarsten. Zij stellen een geschrokken ouderpaar voor, dat zich geen raad weet met het voornemen van hun zevenjarige zoontje Ernesto om niet meer naar school te gaan. Hij wil niet meer naar school, omdat hij daar leert wat hij al weet of zoals later uit de rudimentaire dialoog blijkt: hij op school juist dingen leert, die hij niet weet. Kennelijk heeft de ci- neaste willen filosoferen over Een scène uit 'Les Enfants' met in het midden Daniël Gélin. FOTO ARCHIEF DE STEM de vraag of feitenkennis het werkelijke weten van mensen bevordert of niet. Ernesto vindt het leven zinloos en ge looft niet in het bestaan van God. Duras toont hem trou wens niet als een kind, maar als een veertig-jarige man, die zegt, dat hij zo snel volwassen is geworden om een gelijk waardige relatie met zijn moeder te kunnen hebben. Heel statisch wordt deze kin derlijk ogende volwassene door de camera gevolgd in ge sprekken met zijn ouders, schoolhoofd en een journalist. Telkens als je als kijker greep denkt te kunnen krijgen op de dialoog raak je het bizarre spoor bijster. Van filmpoëzie is niets te bespeuren omdat het beeld doodgewoon realistisch (in kleur) is en niets te raden laat, terwijl de nep-filosofi- sche gesprekken dat juist al leszins doen. 'Les Enfants' wekt de indruk een parabel te willen zijn, maar waarover mag Joost weten. Misschien over de zin van geestelijke en wetenschappelijke ontwikke ling in de menselijke evolu tie Ernesto slaagt erin - dat suggereert de dialoog tenmin ste, het beeld toont niets - om zonder inspanning kennis op te doen van universitair ni veau en hoogleraar te worden. Ik denk, dat Duras een spel letje speelt met haar eigen imago. 'Les Enfants' van Margue rite Duras. Cinésol 2 in Breda. Door Jan Koesen EEN NEGER beklaagt zich bij een dwerg dat zijn volk al 200 jaar als slaaf verkocht is. De dwerg is niet onder de in druk: „Al 2000 jaar wordt mijn volk bij wijze van cadeautje weggegeven". Een ander fragment uit de ontroerende doku- mentaire 'Little People1 die de VPRO zondag (Ne derland 2, 20.35 uur) uit zendt: „Ik hoorde voor het eerst het verhaaltje van Sneeuwwitje en de Zeven dwergen. En ik maar zoeken naar die zes anderen". Jaarlijks komen in Amerika 500 dwergen bijeen, de 'little people', zoals ze zichzelf noemen, volwassen mensen die rond de 1 meter 40 blijven steken en vaak nog een flink stuk daaronder. Ze komen op een congres, maken lol en verdriet en proberen ondertussen de maatschappij wat dwerg-vriendelijker te maken. In de Verenigde Staten zijn ongeveer 200.000 van deze kleine mensen. Maar de maatschappij is niet zo op dwergen ge steld. Het zijn voor de goegemeente griezels, ge drochten, goed voor de kermis of het circus. Ze komen niet in aanmer king voor een normale baan, in supermarkets kunnen ze niet bij de planken, voor hen geen confectiekleding, het openbaar vervoer is ab soluut niet op hen afge stemd en zo zijn er nog talloze grote en kleine vormen van discrimina tie. 'Little People' is een dokumentaire die wrang is maar even vaak gees tig. We zien dwergen-pa ren tobben over de vraag of het al dan niet verant woord is om kinderen te krijgen, ('want die kinde ren kunnen ons later ver wijten dat wij als geen ander het risico moesten onderkennen') we zien ze meesporten met de gro ten ('maar verstoppertje spelen gaat weer prima), klimmen in een vitrine om bij de koopwaar te komen en een van hen, een accountant doet het bittere relaas dat hij geen baan kan krijgen hoewel hij alle papieren bezit, enkel en alleen vanwege zijn formaat. Een baan kan hij krijgen, jawel, als beroepsdwerg in 'De To venaar van Oz.' De dokumentaire be handelt vooral de worste ling van de kleine men sen om het geloof in zich zelf niet te verliezen, om niet ten onder te gaan in de maatschappij der gro ten die hen alleen ge doogt als curiosum. Het leven geeft niet iedereen dezelfde goede kaarten en met hun slechte hand moeten de dwergen maar zien hoe ze het redden. Hun problemen zijn niet alleen sociaal. Er zijn wel tachtig soorten dwergen en niet zelfden is dat kleine lijfje min of meer misvormd. Goed gepro portioneerd zijn er maar weinigen. In het slot kan ik niet geloven. Een dwerg, wel bespraakt, zegt trots te zijn op het feit dat hij zo klein is. Zonder kleine mensen zouden er geen grote mensen zijn. Dwer gen zijn nodig om als te genhanger te functione ren. Het zal theoretisch wel zo moeten zijn, maar ik vind deze stellingname ongeloofwaardig. Blind zijn bijvoorbeeld kan zijn voordelen hebben, maar niemand maakt mij wijs dat deze toestand bege renswaardiger is dan goed te kunnen zien. De dokumentaire is sereen gemaakt, eerlijk en onop gesmukt. Hij zet je toch aan het denken over je eigen normen en dat is een toetsteen voor kwali teit. Girls on top De bekende Engelse popzan geres Tracey Ullman speelt een van de vier meisjes, die' in de nieuwe tv-serie 'Girls on top' samen een Londense flat hebben gehuurd. Dit sa menwonen lijkt aanvanke lijk een paradijs, maar de praktijk valt zwaar tegen. De meisjes hebben ieder een totaal verschillend karakter en komen allen uit een an der milieu, zodat chaotische toestanden tot het dagelijks menu behoren. Candice is dol op discomuziek en laat iedereen de gehele nacht meegenieten. Dan is er Jen nifer, die eigenlijk een saai meisje is, verder Shelley, die actrice wil worden en Amanda, een harde tante, die zich dikwijls vergalop peert. En alsof dit allemaal nog niet genoeg is, hebben de meisjes ook nog een half gare hospita. The Choir Boys Elf politiemannen in Los Angeles springen regelma tig 's nachts uit de band en noemen zichzelf daarom spottend 'koorknapen'. Ro bert Aldrich verfilmde een van de boeken van ex-poli- tieman Joseph Wambaugh, maar deze distantieerde zich later van het werk. Overdag verrichten de tien agenten en een inspecteur hun nor male surveillance-werk, maar 's nachts maken ze van hun nachtdiensten duistere uitstapjes. Tijdens een van die tochtjes is een van hen gedwongen een voorbijgan ger neer te schieten. Pogin gen om het incident in de doofpot te stoppen misluk ken. Een schandaal dreigt. T2 PAGINA GIDS 1 Scene uit 'The Choirboys' 20.15 De kampioen Ooit was Billy Flynn een groot bokskampioen, maar toen zijn vrouw Annie hem verliet, was de sterke jongen nergens meer. Als de film begint verdient Billy zijn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14