I
CARAMEL
De zachtheid zelf.
Wubbo Ockels
direct op tv
Ripollés en Gaudi: heel Spaans!
W. BAKKER
3.95
ken/kennismaking
reageren op
tenties met
mmmers
cld rollen,
ONDERDAG 24 OKTOBER 1985 T2
GRASZODEN
ïaars
ïaars-constructeurs
Constructeurs
schapsconstructeurs
[s
'naars
ir.
Bejaarden
schieting
Lenferink
Vervanger
Radio
discussie
over NOS-
Journaal
Gaudi in
Brussel
EXPOSITIES
Afc
De Kantonrechter te
Middelburg heeft
beschikking d.d. 1 oktij!
ber 1985 aan Pieter Cot.
nelis Wilhelmus Mari.
nus de Leeuw, geboren
te Goes 15 augustus
1967, wonende te Kapel-
le, de Klinker 14, hand
lichting verleend,
het uitoefenen van een
markthandel in textiel,
geheel zelfstandig, dan
wel met zijn vader de
heer Pieter de Leeuw
wonende te Kapelle, dé
Klinker 14 een vennoot
schap onder firma aan
te gaan tot exploitatie
van de tot op heden
door zijn vader, uitge-
oefende eenmanszaak,
zijnde de markthandel
in textiel, een en ander
in de ruimste zin
woords, doch met
inachtneming van het
bepaalde bij artikel 235,
Boek 1, van het Burger
lijk Wetboek.
Mr. J. Gmelich
Meijling,
Notaris, Kapelle.
Bij beschikking van de
Arrondissementsrecht
bank te Middelburg d.d.
16 oktober 1985 is onder
curatele gesteld, Johan
nes Paauwe, geboren op
4 september 1925 te
Wolphaartsdijk, wo
nende te Goes aan de
Vuilstraat 1, verblij
vende in het Psychia
trisch Ziekenhuis Zee
land te Kloetinge, Oost
molenweg 101, met be
noeming van Adriaan
Dignus Paauwe, wo
nende te 4471 RA Wol
phaartsdijk, gemeente
Goes, aan de Prins
Bernhardstraat 5, tot
curator en Dignus
Adriaan Paauwe, wo
nende te Oud-Sabbinge,
gemeente Goes, aan de
Ring 5, tot toeziend cu
rator.
De procureur van ver
zoeker, mr. E.F. San-
dij ck, Advocatenkan
toor Boogaard, Molen
water 81, 4331 SE Mid
delburg.
op bestelling
afgehaald
TUINCENTRUM
Guido Gezellestraat 27
Terneuzen, tel. 01150-17911
het westen des lands zoekt
aan: D.E.G., Postbus 393, 3300 AJ
40055*
>rief aan De Stem, Postbus 3229,
aan een van onze rayonkantoren
et op de enveloppe linksboven het
076-
9-22
10 uur.
ifé De
3697
Zaal „Molenhof", Kloos-
terzande. Don. 24 okt
aanv. 13.30 uur. 25.--
Gratis.
W V
„We moeten vaststelen dat er inmiddels
heel wat omroepen in de welzijnsvijver
zitten te vissen en dat maakt de markt
schraal"
Cees den Baas, directeur TROS
Veronica hele zaterdag
in teken van Greenpeace
Van onze rtv-redactie
AMSTERDAM - Veronica gaat het ko
mende weekend met de aktie Greenpeace in
zee.
Van zaterdagmiddag 3 uur tot zondagochtend 4
uur is de hele programmering aangepast met het
doel geld voor de milieu-organisatie in te zamelen.
Centrale presentatrice is Veronica's bulderende
lach Tineke.
'6-236911
Waarom? „Ik wil dat mijn
tinderen over tien jaar een
lekker, gezond makreeltje
bij de visboer kunnen halen.
En ook dat ze dan samen
met hun kinderen een dagje
kunnen zwemmen in Zand-
voort aan Zee. Ik vrees dat
dit, zonder de gevechten die
Greenpeace nu levert, straks
onmogelijk is", aldus Tineke
die niet van plan is een soort
van Open Het Dorp-show
rond haar formidabele ge
daante te arrangeren. Ze
ziet zich zaterdag meer als
een verslaggeefster.
De marathon begint om
drie uur met een dokumen-
taire 'Een strijd voor de toe
komst'. Maker hiervan, de
freelance-regisseur Ruud
van Gessel, kreeg een jaar
geleden het idee een doku-
mentaire over Greenpeace
te maken. Dat vond Green
peace, die best positieve pu
bliciteit kan gebruiken, na
tuurlijk uitstekend en Vero
nica ontfermde zich over de
kosten en bouwde haar pro
gramma om.
Om kwart voor vier ver
schijnt Tineke voor het
eerst, live vanuit de Oranje-
werf in Amsterdam, waar
het aktieschip de Sirius ligt
aangemeerd. 50.000 leerlin
gen uit 1700 scholen hebben
zich aangemeld om 2.300.000
huishoudens te bereiken. Zij
laten komende woensdag
een aktie-pakket achter met
veel informatie over Green
peace en een eenmalige
machtiging voor bank of
giro waarmee men geld kan
overmaken. Zaterdagmid
dag wordt door Tineke het
aldus verzamelde bedrag
bekend gemaakt. Mensen
die geen aktie-pakket heb
ben ontvangen, kunnen toch
getuigen van hun sympathie
voor Greenpeace. Om half
negen wordt een telefoon
nummer op het scherm ge
projecteerd. Vanaf dat mo
ment heeft de telefooncen
trale van het postgirokan
toor Arnhem een extra
nummer ingezet met 125 lij
nen. Ruim 100 PTT's werken
zaterdagavond vrijwillig
voor het goede doel over.
Veronica moet af en toe
plaats maken voor Ster,
Journaal en Fabeltjeskrant,
maar gaat de hele avond
door. Ook de oneindige ge
schiedenis van Dynasty zal
niet voor de aktie onderbro
ken worden. Zelfs het pro
gramma RUR zal een beetje
in het teken van Greenpeace
staan. Een van Jan Lenfe-
rinks gasten, de vermaarde
Amerikaanse tv-commenta-
tor Walter Cronkite (de man
van wie gezegd wordt dat
hij niet het nieuws brengt,
maar het nieuws is) zal iets
te berde brengen over de mi-
lieu-sores van deze wereld
en zo niet, dan zal Jan hem
daar wel naar sturen.
Na RUR mag Tineke weer
haar show vervolgen. Zij in
terviewt mensen die iets met
Greenpeace te maken heb
ben. Veronic zou Veronica
niet zijn als er geen eigen
tijdse muziek tegen aan ge
knald wordt. Rocknight for
Greenpeace heeft als sterren
Frank Boeyen met Mai Tai,
en de toppers INXS, OMD en
Propaganda. Ook de radio
(Hilversum 3 en na 24 uur
Hilversum 1) volgt dit roek-
gebeuren. Dit programma
wordt op het Europese net
gezet en mag gratis van Ve
ronica in zijn geheel overge
nomen worden door andere
landen. Wie echter alleen
maar stukjes van de Roc
knight gebruikt, moet een
bedrag aan Greenpeace
overmaken. Het is beslist
niet zo dat Rocknight een
soort van Live Aid voor be
dreigde dieren en zeeën
wordt. De artiesten krijgen
gewoon hun centen, maar af
en toe zal er iets Greenpea-
cerigs gezegd of gedaan
worden.
Rocknight opent om 23
Tineke presenteert de Greenpeace-show.
- fotoarchief de stem
Veronica gaat zaterdag van 's middags tot 's avonds en tot in de kleine uurtjes van de
zondag aktie voeren voor de milieu-organisatie Greenpeace die het moeilijk heeft, nu
een van haar schepen door de Franse overheid is opgeblazen. - fotovoo
kennen gegeven dat zij haar
euveldaad goed wil maken.
Nog sterker: sympathisan
ten van Greenpeace worden
nu in Frankrijk vereenzel
vigd met samenheulers te
gen de staat. Dit heeft de
animo voor lidmaatschap
van Greenpeace in Frank
rijk danig verzwakt. Er is
voorlopig ook geen enkele
kans dat Frankrijk in een
civiel- dan wel strafrechter
lijk proces zijn trekken thuis
krijgt.
De opbrengst van de Ve-
ronica-dag zal in eerste
plaats gebruikt worden om
de nog twee varende sche
pen de Sirius en de Green
peace in de vaart te houden.
Dit is een dure zaak. Het ak-
tie-klaar houden van zo'n
schip kost al gauw 360.000
gulden per jaar. En elke dag
dat er aktie op zee gevoerd
wordt, kost zeker 5000 gul
den.
Op dit ogenblik is de
Greenpeace (de voormalige
zeesleper Elbe) in aktie bij
Muroroa in de Stille Zuidzee
waar de Fransen kernproe
ven willen houden. Na de
aktie zal het schip koers zet
ten naar de Zuidpool, zowat
het enige grote gebied op
Aarde dan nog vrijwel onge
rept is. Maar het zal ook met
de rust en het milieu van de
Zuidpool snel gedaan zijn
als olie- en mineraalwin
ning in dat barre gebied
rendabel wordt. Een deel
van de televisie-aktie zal
aan dit doel besteed worden
(gironummer 44, banknum
mer 70 70 70 244),
uur met Frank Boeyen en
Mai Tai. tegen midderdag
komt de van oorsprong
Duitse groep Propaganda
muziek maken, om tegen 1
uur in de ochtend plaats te
maken voor Orchestral Ma
noeuvres in the Dark (OMD
voor de ingewijden), een
Brits duo plus band. De laat
ste groep die optreedt in
Rocknight is het Australi
sche INXS. De groep Nena,
die ook zou optreden, heeft
te elfder ure afgehaakt en
INXS is daarvoor in de
plaats gekomen.
Greenpeace-voorzitter
Ron van Huizen durft zich
niet te wagen aan een gok
wat de aktie zal opbrengen.
Greenpeace is in zak en as
door de trieste afloop van
haar vlaggeschip de Rain
bow Warrior die door de
Franse Geheime Dienst
werd opgeblazen, waarbij de
Nederlands fotograaf Fer
nando Pereira om het leven
kwam. Reparatie van de
Rainbow Warrior kost mil
joenen en daar valt niet aan
te beginnen. Een redelijke
vervanger moet met de no
dige moderne communica-
tie-apparatuur zeker ander
half miljoen kosten, waarbij
Greenpeace heel bescheiden
aan een tweedehands schip
denkt. De aktiegroep wil
echter niet meer afhankelijk
zijn van Radio Schevenin-
gen voor het contact tussen
schip en kantoor, maar wil
de satelliet hiervoor inscha
kelen. En ook dit kost het
nodige.
In Frankrijk, aldus
Greenpeace-woordvoerders
Ron van Huizen en Hans
Guyt, is de situatie heel
droevig. De Franse regering
heeft op geen enkele wijze te
HILVERSUM (ANP) - De NOS zal op radio en
televisie rechtstreekse verslagen verzorgen
van de lancering en de landing van het ruim
teveer waarin de Nederlandse astronaut
Wubbo Ockels een ruimtereis om de aarde
meemaakt.
Op woensdag 30 oktober is op Nederland 2
tussen 17.30 en 18.30 uur een anderhalf uur du
rend programma gepland rond de lancering.
De zendgemachtigde FEDUCO die juist in deze
periode een programma uitzendt, heeft zich
dusdanig flexibel opgesteld dat in ieder geval
de start vanaf Cape Canaveral rechtstreeks
uitgezonden kan worden. Voor het nieuws
voor doven en slechthorenden geldt hetzelfde,
aldus een woordvoerder van de NOS woens
dag.
Op woensdag 6 november als de terugkeer
van het ruimteveer is gepland, geldt een soort-
gelijke regeling. In de tussentijd blijft de NOS
zowel voor de televisie als de radio, materiaal
leveren voor nieuws- en actualiteitenrubrie
ken van alle omroepen die daarvoor belang
stelling hebben. De NOS heeft daartoe domici
lie gekozen in het vluchtleidingscentrum Pfaf-
fenhofen bij München. Hier komen de recht
streekse beelden per satelliet binnen vanuit
het centrale vluchtleidingscentrum van de
NASA in Houston in de Verenigde Staten.
De televisieredaktie onder leiding van regis
seur Rudolf Spoor met presentator Willem
Bemboom en ruimtevaartjournalist Piet Smol
ders, zal vandaar uit de gehele vlucht van Oc
kels blijven volgen. Tevens zal geprobeerd
worden contact te leggen met het vluchtlei
dingscentrum in Houston en zo mogelijk met
Ockels zelf. De radioverslaggeving wordt ver
zorgd door Hans Janssen van de NOS-rubriek
Hobbyscoop en presentator Hans Engelman
van de AVRO.
Wubbo Ockels.
fotoarchief de stem
HILVERSUM (ANP) - Het
AVRO-radioprogramma 'In
de wandelgangen' is vandaag
(Hilversum 2,13.10 uur) geheel
gewijd aan de 'monopolieposi
tie' van het NOS-journaal en
de Radionieuwsdienst. Over
dit ondewerp wordt gediscus
sieerd door VVD-omroepspe-
cialist L. Hermans, hoofdre-
dakteur NOS-journaal P.
Brusse en hoofdredakteur-di-
rekteur van het ANP, H. Lich-
teveldt.
De discussie over een alter
natief omroepjournaal is deze
week opgelaaid na uitlatingen
van het WD-Tweede-Ka-
merlid Hermans. Voor geen
van de A-omroepen heeft het
alternatief journaal hoge prio
riteit, mede door de hoge kos
ten die eraan zijn verbonden.
De doorbreking van wat
Hermans noemt 'het monopo
lie van de Radionieuwsdienst
ANP' staat zo mogelijk nog la
ger op het wensenlijste van de
omroepen.
In een reactie op de uitlatin
gen van Hermans zei een
woordvoerder van de NOS dat
van deze kant geen bezwaar
bestaat tegen concurrentie
van de kant van de omroep
verenigingen, zolang dat maar
niet ten koste gaat van de
middelen en de mankracht
van het huidige NOS-jour
naal. Wel voegde hij eraan toe
dat het enige bevreemding
wekt dat de politiek zich met
de inhoud van programma's
gaat bemoeien.
(ADVERTENTIE)
Tbnnema Caramels zijn zachte caramels, per stuk verpakt in
een gedecoreerd rolletje. Er zijn twee soorten: vanille en drop. Vanille is
romig; drop is wat pittiger. Tbnnema Caramels zijn de zachtheid zelf. Een
fijn trekje is ook nog dat ze elk moment van de dag lekker zijn en blijven.
•Ripollés, schilderijen en gra
fiek. Tongerlohuys, Molenstraat
2, Roosendaal. Open: dagelijks
14.00-17.00 uur. Tot 10 november.
De Spanjaard Ripollés (3)
is een goed kunstenaar, die
zijn promotie ook buiten zijn
land goed laat verzorgen.
Enkele fraaie kunstboeken
(aanwezig) zijn aan deze
schilder gewijd. Na Eindho
ven, Amsterdam en Middel
burg is er nu in Roosendaal
een selectie uit zijn werk te
zien. Hoewel Ripollés een
huidelij k herkenbare signa-
iuur heeft, is zijn manier
van werken nogal divers.
Dat heeft ook te maken met
het feit dat hij in zekere zin
Parafraseert op grote voor
gangers in de schilderkunst
hij steekt dat niet onder
stoelen en banken. Kunste
naars als Picasso, Bacon,
"êlasquez, Chagall en de at
mosfeer van de fauvisten
Worden in relatie met hem
genoemd.
Ripollés is een eigenzinnig
type. Hij contesteerde inder-
hjd niet alleen tegen Franco
(en vertrok uit Spanje),
maar staat ook haaks op
maatschappelijke conven
es. Hij wordt zelf afge
schilderd als een hedonis-
J'schk kluizenaar; een pas
torale mens. In zijn werk
aJn al deze zaken terug te
vinden. Hij is een verteller
an anecdotische taferelen,
me de geneugten van deze
aarde via mannenogen pro
jecteert in barokke vrou
wen; omrankt met ondeu
gende saters, narren en
oyeurs. Hij maakt goua-
nes met grafische inslag en
elementen coquetteren.
Liever is hij me dan als
'echte schilder' in bijvoor
beeld dat dubbele liefdes
paar (nummer 31), dat een
koper er al terecht uitpikte.
De wereld van Ripollés is
van een sprookjesachtige al
lure; van een beperkte the
matiek en een weelderige
schoonheid. Dat veel kijkers
daarop vallen laat de artist
verleiden om ook wat te ge
makkelijk studieschetsjes
aan de muur te hangen.
Maar een kunstenaar moet
ook leven. Het leven dat aan
de muur hangt is van een
dromerige luchthartigheid
zonder banale boterham
men, maar van een etheri
sche aardsheid.
Schilderij van Ripollés.
schildert in olie met een
korte wat nerveuze streek;
breeduit en tegelijk inge
klemd. Hij krast in de pasta
als in sgraffitto.
Soms lijken de taferelen
op kartons voor wandtapij
ten-uit de Franse periode na
de oorlog of op houtsneden,
laten zijn bewegingen met
de kwast vermoeden dat hij
een betere tekenaar is. De
kleur speelt een belangrijke
rol. Zeer primair. Rood,
blauw en geel kom je veel
tegen. Heel feestelijk.
Meestal in grote omlijnde
vlakken opgezet, dan weer
als confetti gesnipperd. Bij
de warme tere etsen wordt
de kleur voor een belangrijk
deel meer als inkleuring dan
als vormgevend materiaal
gebruikt. De illustratieve
Anthoni Gaudi, Galerie f'GEB,
Kreupelenstraat 12 Brussel.
De Europalia 85 die dit
jaar aan Spanje is gewijd,
heeft de grootste concentra
tie culturele evenementen
zoals steeds in Brussel. Een
van de toppers onder de ten
toonstellingen is ongetwij
feld het overzicht dat in de
ASLK-gebouwen aan het
fenomeen Gaudi wordt ge
wijd. De tentoonstelling is
verzorgd, overzichtelijk en
daardoor zeer informatief,
maar bovenal erg levendig.
De aandacht van de bezoe
ker gevangen te houden
voor de duur van de hele
tentoonstelling is geen sine
cure maar op het psycholo
gisch juiste moment wordt
er in de vorm van een ma
quette of replica weer een
opfrissertje gegeven,
waarna weer een nieuw as
pect van Gaudi's complexe
talenten aan de orde kan ko
men.
Gaudi, de Spaanse archi
tect, wiens werk evenveel
bewondering als afschuw
heeft gewekt, is duidelijk
aan een revival toe. De tijd
waarin hij spottend hier ten
lande de Spaanse Anton
Pieck werd genoemd is
voorbij. De architect, die in
Barcelona leefde en werkte
tussen 1890 en 1926 (hij werd
in 1852 geboren) wordt volop
en van harte bewonderd, zo
blijkt uit alle studies en kri
tieken die de laatste tien
jaar verschenen zijn en uit
de inleidingen die de goed
gedocumenteerde catalogus
(Bfr. 500) vergezellen.
Gaudi is niet zo gemakke
lijk te bestuderen, omdat
alle theorieën precies zoals
hij wilde vanuit de praktijk
gevormd moesten worden,
want Gaudi weigerde zijn
ideeën op papier te zetten.
Een van zijn zeldzaam opge
tekende opmerkingen illu
streert de reden van zijn ge
drag: „Discussie leidt niet
tot openbaring maar tot
eigenliefde".
Door het zoeken naar de
bronnen van zijn ideeën,
door het analyseren van zijn
A. Gaudi (1852-1926).
vormental en door hem
zorgvuldig binnen het kader
van zijn tijd te plaatsen is er
nu toch een helder en begrij
pelijk beeld van deze geniale
architect onstaan, waarvan
deze tentoonstelling een
voortreffelijke afspiegeling
is. Er is van Gaudi bekend
dat hij de enige echte inspi
ratiebron voor zijn architec
tuur de natuur vond. Daar
naast kende hij de stiel van
het bouwen, wat voor een
19e eeuwse architect al heel
ongebruikelijk was. Daar
door was hij in staat om zich
volkomen los te maken van
de traditionele constructie
wijzen en op een volstrekt
eigenzinnige manier te bou
wen, die aan allerlei invloe
den behalve de gebruike
lijke onderhevig was. Zijn
gevels golven als de zee,
ijzerconstructies doen den
ken aan een wirwar van lia
nen en zijn steunconstruc-
ties aan, door de strijdom
het bestaan, kromgetrokken,
oude bomen.
Behalve de natuur
oefende ook het oosten een
magische aantrekkings
kracht op hem uit, waarvan
zijn gebruik van glanzende
tegels als geveldecoratie het
meest spectaculair is. Hoe
Gaudi tegels verwerkte is in
de Kreupelenstraat te zien
waar onder meer een nage
bouwd onderdeel staat van
de meanderende bank in het
sprookjesachtige park Güell
in Barcelonaeen ingenieuze
afrastering van een op dori-
sche zuilen gebouwd plein.
De bank is letterlijk op men
senmaat gebouwd en heeft
door de schittering van het
glazuur van het tegelmo
zaïek een onaards effect.
Hoe Gaudi zijn construc
ties uitdacht, wordt weerge
geven door een enorme han
gende stellage van touwtjes
en zakjes, die een exact spie
gelbeeld vormt van een
nooit afgebouwde kerk in de
Colonia Güell en die u beter
kunt gaan zien, omdat het
ondoenlijk is, dat in dit korte
bestek te bverduidelijken.
t
EINDHOVENtot en met 8
december exposeert in het
Van Abbemuseum de Ita
liaanse kunstenaar Nicola
de Maria een sprookjesach
tige tentoonstelling. De Ma
ria heeft een hele zaal van
het museum beschilderd. In
andere zalen hangen schil
derijen, tekeningen en aqua
rellen. Bijzonder sprekend is
zijn kleurgebruik. Zijn wer
ken zijn verhalend van aard.
Er verschijnt een boek bij.
Opening: zondag 27 oktober
vap 15.00-17.00 uur.
ZEIST: in het Zeister slot
is van 26 oktober tot en met
24 november het fantastisch
realisme weer aan de orde.
Negen kunstenaars laten
zien tot welke archaisch-
symbolische voorstellingen
zij in staat zijn. Het zijn:
Imre Balint, Ton van Ee,
Frans Erkelens, Johfra,
Axel Kreher, André Lassen,
Victor Linford, Ellen Lórien
en Diana Vandenberg. Dus
autoriteiten op dit gebied.
Behalve ma. dagelijks 14.00-
17.00 uur.
EERSEL: in de Hoge Hees,
bij Beatrijs van den Brink,
exposeert tot 17 november
Paula Bastiaansen uit
Roosendaal keramische vor
men. Die hele fijne fragiele
vormen, waarover we al
eerder schreven. Verder is
er werk te zien van de Belgi
sche beeldhouwer Pieter
Vanneste met beelden in
brons en keramiek, waarbij
de mens zijn bijzondere aan
dacht heeft. Wo.-zo. 10.00-
18.00 uur.
OUDENBOSCH: op vrij
dag 25 oktober zal zijn ma
nager, Lambert Tegenbosch,
in het gemeentehuis Kees
Bol uit Heusden voorstellen.
Zijn olieverfschilderijen
hebben veel te maken met
Brabant, maar Bol is veel
meer dan een Brabantse
schilder of een schilder van
Brabant. Tot en met 22 no
vember tijdens kantooruren.
•TILBURG: in de Schouw
burg tot en met 10 november
'Het magnetische Noorden'
(heeft ook met reiservarin
gen te maken). Drie doeken
van Frans Kooien, een in
stallatie met 41 wuivende
elementen van Peter Ver
meulen en het Etna-project
(de vulkaan) van Nicolas
Dings. Ma.-za. 11.00-18.00 en
19.00-21.30 uur en zo. 12.00-
17.00 uur.