I CARAMEL De zachtheid zelf. Wubbo Ockels direct op tv Ripollés en Gaudi: heel Spaans! W. BAKKER 3.95 ken/kennismaking reageren op tenties met mmmers cld rollen, ONDERDAG 24 OKTOBER 1985 T2 GRASZODEN ïaars ïaars-constructeurs Constructeurs schapsconstructeurs [s 'naars ir. Bejaarden schieting Lenferink Vervanger Radio discussie over NOS- Journaal Gaudi in Brussel EXPOSITIES Afc De Kantonrechter te Middelburg heeft beschikking d.d. 1 oktij! ber 1985 aan Pieter Cot. nelis Wilhelmus Mari. nus de Leeuw, geboren te Goes 15 augustus 1967, wonende te Kapel- le, de Klinker 14, hand lichting verleend, het uitoefenen van een markthandel in textiel, geheel zelfstandig, dan wel met zijn vader de heer Pieter de Leeuw wonende te Kapelle, dé Klinker 14 een vennoot schap onder firma aan te gaan tot exploitatie van de tot op heden door zijn vader, uitge- oefende eenmanszaak, zijnde de markthandel in textiel, een en ander in de ruimste zin woords, doch met inachtneming van het bepaalde bij artikel 235, Boek 1, van het Burger lijk Wetboek. Mr. J. Gmelich Meijling, Notaris, Kapelle. Bij beschikking van de Arrondissementsrecht bank te Middelburg d.d. 16 oktober 1985 is onder curatele gesteld, Johan nes Paauwe, geboren op 4 september 1925 te Wolphaartsdijk, wo nende te Goes aan de Vuilstraat 1, verblij vende in het Psychia trisch Ziekenhuis Zee land te Kloetinge, Oost molenweg 101, met be noeming van Adriaan Dignus Paauwe, wo nende te 4471 RA Wol phaartsdijk, gemeente Goes, aan de Prins Bernhardstraat 5, tot curator en Dignus Adriaan Paauwe, wo nende te Oud-Sabbinge, gemeente Goes, aan de Ring 5, tot toeziend cu rator. De procureur van ver zoeker, mr. E.F. San- dij ck, Advocatenkan toor Boogaard, Molen water 81, 4331 SE Mid delburg. op bestelling afgehaald TUINCENTRUM Guido Gezellestraat 27 Terneuzen, tel. 01150-17911 het westen des lands zoekt aan: D.E.G., Postbus 393, 3300 AJ 40055* >rief aan De Stem, Postbus 3229, aan een van onze rayonkantoren et op de enveloppe linksboven het 076- 9-22 10 uur. ifé De 3697 Zaal „Molenhof", Kloos- terzande. Don. 24 okt aanv. 13.30 uur. 25.-- Gratis. W V „We moeten vaststelen dat er inmiddels heel wat omroepen in de welzijnsvijver zitten te vissen en dat maakt de markt schraal" Cees den Baas, directeur TROS Veronica hele zaterdag in teken van Greenpeace Van onze rtv-redactie AMSTERDAM - Veronica gaat het ko mende weekend met de aktie Greenpeace in zee. Van zaterdagmiddag 3 uur tot zondagochtend 4 uur is de hele programmering aangepast met het doel geld voor de milieu-organisatie in te zamelen. Centrale presentatrice is Veronica's bulderende lach Tineke. '6-236911 Waarom? „Ik wil dat mijn tinderen over tien jaar een lekker, gezond makreeltje bij de visboer kunnen halen. En ook dat ze dan samen met hun kinderen een dagje kunnen zwemmen in Zand- voort aan Zee. Ik vrees dat dit, zonder de gevechten die Greenpeace nu levert, straks onmogelijk is", aldus Tineke die niet van plan is een soort van Open Het Dorp-show rond haar formidabele ge daante te arrangeren. Ze ziet zich zaterdag meer als een verslaggeefster. De marathon begint om drie uur met een dokumen- taire 'Een strijd voor de toe komst'. Maker hiervan, de freelance-regisseur Ruud van Gessel, kreeg een jaar geleden het idee een doku- mentaire over Greenpeace te maken. Dat vond Green peace, die best positieve pu bliciteit kan gebruiken, na tuurlijk uitstekend en Vero nica ontfermde zich over de kosten en bouwde haar pro gramma om. Om kwart voor vier ver schijnt Tineke voor het eerst, live vanuit de Oranje- werf in Amsterdam, waar het aktieschip de Sirius ligt aangemeerd. 50.000 leerlin gen uit 1700 scholen hebben zich aangemeld om 2.300.000 huishoudens te bereiken. Zij laten komende woensdag een aktie-pakket achter met veel informatie over Green peace en een eenmalige machtiging voor bank of giro waarmee men geld kan overmaken. Zaterdagmid dag wordt door Tineke het aldus verzamelde bedrag bekend gemaakt. Mensen die geen aktie-pakket heb ben ontvangen, kunnen toch getuigen van hun sympathie voor Greenpeace. Om half negen wordt een telefoon nummer op het scherm ge projecteerd. Vanaf dat mo ment heeft de telefooncen trale van het postgirokan toor Arnhem een extra nummer ingezet met 125 lij nen. Ruim 100 PTT's werken zaterdagavond vrijwillig voor het goede doel over. Veronica moet af en toe plaats maken voor Ster, Journaal en Fabeltjeskrant, maar gaat de hele avond door. Ook de oneindige ge schiedenis van Dynasty zal niet voor de aktie onderbro ken worden. Zelfs het pro gramma RUR zal een beetje in het teken van Greenpeace staan. Een van Jan Lenfe- rinks gasten, de vermaarde Amerikaanse tv-commenta- tor Walter Cronkite (de man van wie gezegd wordt dat hij niet het nieuws brengt, maar het nieuws is) zal iets te berde brengen over de mi- lieu-sores van deze wereld en zo niet, dan zal Jan hem daar wel naar sturen. Na RUR mag Tineke weer haar show vervolgen. Zij in terviewt mensen die iets met Greenpeace te maken heb ben. Veronic zou Veronica niet zijn als er geen eigen tijdse muziek tegen aan ge knald wordt. Rocknight for Greenpeace heeft als sterren Frank Boeyen met Mai Tai, en de toppers INXS, OMD en Propaganda. Ook de radio (Hilversum 3 en na 24 uur Hilversum 1) volgt dit roek- gebeuren. Dit programma wordt op het Europese net gezet en mag gratis van Ve ronica in zijn geheel overge nomen worden door andere landen. Wie echter alleen maar stukjes van de Roc knight gebruikt, moet een bedrag aan Greenpeace overmaken. Het is beslist niet zo dat Rocknight een soort van Live Aid voor be dreigde dieren en zeeën wordt. De artiesten krijgen gewoon hun centen, maar af en toe zal er iets Greenpea- cerigs gezegd of gedaan worden. Rocknight opent om 23 Tineke presenteert de Greenpeace-show. - fotoarchief de stem Veronica gaat zaterdag van 's middags tot 's avonds en tot in de kleine uurtjes van de zondag aktie voeren voor de milieu-organisatie Greenpeace die het moeilijk heeft, nu een van haar schepen door de Franse overheid is opgeblazen. - fotovoo kennen gegeven dat zij haar euveldaad goed wil maken. Nog sterker: sympathisan ten van Greenpeace worden nu in Frankrijk vereenzel vigd met samenheulers te gen de staat. Dit heeft de animo voor lidmaatschap van Greenpeace in Frank rijk danig verzwakt. Er is voorlopig ook geen enkele kans dat Frankrijk in een civiel- dan wel strafrechter lijk proces zijn trekken thuis krijgt. De opbrengst van de Ve- ronica-dag zal in eerste plaats gebruikt worden om de nog twee varende sche pen de Sirius en de Green peace in de vaart te houden. Dit is een dure zaak. Het ak- tie-klaar houden van zo'n schip kost al gauw 360.000 gulden per jaar. En elke dag dat er aktie op zee gevoerd wordt, kost zeker 5000 gul den. Op dit ogenblik is de Greenpeace (de voormalige zeesleper Elbe) in aktie bij Muroroa in de Stille Zuidzee waar de Fransen kernproe ven willen houden. Na de aktie zal het schip koers zet ten naar de Zuidpool, zowat het enige grote gebied op Aarde dan nog vrijwel onge rept is. Maar het zal ook met de rust en het milieu van de Zuidpool snel gedaan zijn als olie- en mineraalwin ning in dat barre gebied rendabel wordt. Een deel van de televisie-aktie zal aan dit doel besteed worden (gironummer 44, banknum mer 70 70 70 244), uur met Frank Boeyen en Mai Tai. tegen midderdag komt de van oorsprong Duitse groep Propaganda muziek maken, om tegen 1 uur in de ochtend plaats te maken voor Orchestral Ma noeuvres in the Dark (OMD voor de ingewijden), een Brits duo plus band. De laat ste groep die optreedt in Rocknight is het Australi sche INXS. De groep Nena, die ook zou optreden, heeft te elfder ure afgehaakt en INXS is daarvoor in de plaats gekomen. Greenpeace-voorzitter Ron van Huizen durft zich niet te wagen aan een gok wat de aktie zal opbrengen. Greenpeace is in zak en as door de trieste afloop van haar vlaggeschip de Rain bow Warrior die door de Franse Geheime Dienst werd opgeblazen, waarbij de Nederlands fotograaf Fer nando Pereira om het leven kwam. Reparatie van de Rainbow Warrior kost mil joenen en daar valt niet aan te beginnen. Een redelijke vervanger moet met de no dige moderne communica- tie-apparatuur zeker ander half miljoen kosten, waarbij Greenpeace heel bescheiden aan een tweedehands schip denkt. De aktiegroep wil echter niet meer afhankelijk zijn van Radio Schevenin- gen voor het contact tussen schip en kantoor, maar wil de satelliet hiervoor inscha kelen. En ook dit kost het nodige. In Frankrijk, aldus Greenpeace-woordvoerders Ron van Huizen en Hans Guyt, is de situatie heel droevig. De Franse regering heeft op geen enkele wijze te HILVERSUM (ANP) - De NOS zal op radio en televisie rechtstreekse verslagen verzorgen van de lancering en de landing van het ruim teveer waarin de Nederlandse astronaut Wubbo Ockels een ruimtereis om de aarde meemaakt. Op woensdag 30 oktober is op Nederland 2 tussen 17.30 en 18.30 uur een anderhalf uur du rend programma gepland rond de lancering. De zendgemachtigde FEDUCO die juist in deze periode een programma uitzendt, heeft zich dusdanig flexibel opgesteld dat in ieder geval de start vanaf Cape Canaveral rechtstreeks uitgezonden kan worden. Voor het nieuws voor doven en slechthorenden geldt hetzelfde, aldus een woordvoerder van de NOS woens dag. Op woensdag 6 november als de terugkeer van het ruimteveer is gepland, geldt een soort- gelijke regeling. In de tussentijd blijft de NOS zowel voor de televisie als de radio, materiaal leveren voor nieuws- en actualiteitenrubrie ken van alle omroepen die daarvoor belang stelling hebben. De NOS heeft daartoe domici lie gekozen in het vluchtleidingscentrum Pfaf- fenhofen bij München. Hier komen de recht streekse beelden per satelliet binnen vanuit het centrale vluchtleidingscentrum van de NASA in Houston in de Verenigde Staten. De televisieredaktie onder leiding van regis seur Rudolf Spoor met presentator Willem Bemboom en ruimtevaartjournalist Piet Smol ders, zal vandaar uit de gehele vlucht van Oc kels blijven volgen. Tevens zal geprobeerd worden contact te leggen met het vluchtlei dingscentrum in Houston en zo mogelijk met Ockels zelf. De radioverslaggeving wordt ver zorgd door Hans Janssen van de NOS-rubriek Hobbyscoop en presentator Hans Engelman van de AVRO. Wubbo Ockels. fotoarchief de stem HILVERSUM (ANP) - Het AVRO-radioprogramma 'In de wandelgangen' is vandaag (Hilversum 2,13.10 uur) geheel gewijd aan de 'monopolieposi tie' van het NOS-journaal en de Radionieuwsdienst. Over dit ondewerp wordt gediscus sieerd door VVD-omroepspe- cialist L. Hermans, hoofdre- dakteur NOS-journaal P. Brusse en hoofdredakteur-di- rekteur van het ANP, H. Lich- teveldt. De discussie over een alter natief omroepjournaal is deze week opgelaaid na uitlatingen van het WD-Tweede-Ka- merlid Hermans. Voor geen van de A-omroepen heeft het alternatief journaal hoge prio riteit, mede door de hoge kos ten die eraan zijn verbonden. De doorbreking van wat Hermans noemt 'het monopo lie van de Radionieuwsdienst ANP' staat zo mogelijk nog la ger op het wensenlijste van de omroepen. In een reactie op de uitlatin gen van Hermans zei een woordvoerder van de NOS dat van deze kant geen bezwaar bestaat tegen concurrentie van de kant van de omroep verenigingen, zolang dat maar niet ten koste gaat van de middelen en de mankracht van het huidige NOS-jour naal. Wel voegde hij eraan toe dat het enige bevreemding wekt dat de politiek zich met de inhoud van programma's gaat bemoeien. (ADVERTENTIE) Tbnnema Caramels zijn zachte caramels, per stuk verpakt in een gedecoreerd rolletje. Er zijn twee soorten: vanille en drop. Vanille is romig; drop is wat pittiger. Tbnnema Caramels zijn de zachtheid zelf. Een fijn trekje is ook nog dat ze elk moment van de dag lekker zijn en blijven. •Ripollés, schilderijen en gra fiek. Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open: dagelijks 14.00-17.00 uur. Tot 10 november. De Spanjaard Ripollés (3) is een goed kunstenaar, die zijn promotie ook buiten zijn land goed laat verzorgen. Enkele fraaie kunstboeken (aanwezig) zijn aan deze schilder gewijd. Na Eindho ven, Amsterdam en Middel burg is er nu in Roosendaal een selectie uit zijn werk te zien. Hoewel Ripollés een huidelij k herkenbare signa- iuur heeft, is zijn manier van werken nogal divers. Dat heeft ook te maken met het feit dat hij in zekere zin Parafraseert op grote voor gangers in de schilderkunst hij steekt dat niet onder stoelen en banken. Kunste naars als Picasso, Bacon, "êlasquez, Chagall en de at mosfeer van de fauvisten Worden in relatie met hem genoemd. Ripollés is een eigenzinnig type. Hij contesteerde inder- hjd niet alleen tegen Franco (en vertrok uit Spanje), maar staat ook haaks op maatschappelijke conven es. Hij wordt zelf afge schilderd als een hedonis- J'schk kluizenaar; een pas torale mens. In zijn werk aJn al deze zaken terug te vinden. Hij is een verteller an anecdotische taferelen, me de geneugten van deze aarde via mannenogen pro jecteert in barokke vrou wen; omrankt met ondeu gende saters, narren en oyeurs. Hij maakt goua- nes met grafische inslag en elementen coquetteren. Liever is hij me dan als 'echte schilder' in bijvoor beeld dat dubbele liefdes paar (nummer 31), dat een koper er al terecht uitpikte. De wereld van Ripollés is van een sprookjesachtige al lure; van een beperkte the matiek en een weelderige schoonheid. Dat veel kijkers daarop vallen laat de artist verleiden om ook wat te ge makkelijk studieschetsjes aan de muur te hangen. Maar een kunstenaar moet ook leven. Het leven dat aan de muur hangt is van een dromerige luchthartigheid zonder banale boterham men, maar van een etheri sche aardsheid. Schilderij van Ripollés. schildert in olie met een korte wat nerveuze streek; breeduit en tegelijk inge klemd. Hij krast in de pasta als in sgraffitto. Soms lijken de taferelen op kartons voor wandtapij ten-uit de Franse periode na de oorlog of op houtsneden, laten zijn bewegingen met de kwast vermoeden dat hij een betere tekenaar is. De kleur speelt een belangrijke rol. Zeer primair. Rood, blauw en geel kom je veel tegen. Heel feestelijk. Meestal in grote omlijnde vlakken opgezet, dan weer als confetti gesnipperd. Bij de warme tere etsen wordt de kleur voor een belangrijk deel meer als inkleuring dan als vormgevend materiaal gebruikt. De illustratieve Anthoni Gaudi, Galerie f'GEB, Kreupelenstraat 12 Brussel. De Europalia 85 die dit jaar aan Spanje is gewijd, heeft de grootste concentra tie culturele evenementen zoals steeds in Brussel. Een van de toppers onder de ten toonstellingen is ongetwij feld het overzicht dat in de ASLK-gebouwen aan het fenomeen Gaudi wordt ge wijd. De tentoonstelling is verzorgd, overzichtelijk en daardoor zeer informatief, maar bovenal erg levendig. De aandacht van de bezoe ker gevangen te houden voor de duur van de hele tentoonstelling is geen sine cure maar op het psycholo gisch juiste moment wordt er in de vorm van een ma quette of replica weer een opfrissertje gegeven, waarna weer een nieuw as pect van Gaudi's complexe talenten aan de orde kan ko men. Gaudi, de Spaanse archi tect, wiens werk evenveel bewondering als afschuw heeft gewekt, is duidelijk aan een revival toe. De tijd waarin hij spottend hier ten lande de Spaanse Anton Pieck werd genoemd is voorbij. De architect, die in Barcelona leefde en werkte tussen 1890 en 1926 (hij werd in 1852 geboren) wordt volop en van harte bewonderd, zo blijkt uit alle studies en kri tieken die de laatste tien jaar verschenen zijn en uit de inleidingen die de goed gedocumenteerde catalogus (Bfr. 500) vergezellen. Gaudi is niet zo gemakke lijk te bestuderen, omdat alle theorieën precies zoals hij wilde vanuit de praktijk gevormd moesten worden, want Gaudi weigerde zijn ideeën op papier te zetten. Een van zijn zeldzaam opge tekende opmerkingen illu streert de reden van zijn ge drag: „Discussie leidt niet tot openbaring maar tot eigenliefde". Door het zoeken naar de bronnen van zijn ideeën, door het analyseren van zijn A. Gaudi (1852-1926). vormental en door hem zorgvuldig binnen het kader van zijn tijd te plaatsen is er nu toch een helder en begrij pelijk beeld van deze geniale architect onstaan, waarvan deze tentoonstelling een voortreffelijke afspiegeling is. Er is van Gaudi bekend dat hij de enige echte inspi ratiebron voor zijn architec tuur de natuur vond. Daar naast kende hij de stiel van het bouwen, wat voor een 19e eeuwse architect al heel ongebruikelijk was. Daar door was hij in staat om zich volkomen los te maken van de traditionele constructie wijzen en op een volstrekt eigenzinnige manier te bou wen, die aan allerlei invloe den behalve de gebruike lijke onderhevig was. Zijn gevels golven als de zee, ijzerconstructies doen den ken aan een wirwar van lia nen en zijn steunconstruc- ties aan, door de strijdom het bestaan, kromgetrokken, oude bomen. Behalve de natuur oefende ook het oosten een magische aantrekkings kracht op hem uit, waarvan zijn gebruik van glanzende tegels als geveldecoratie het meest spectaculair is. Hoe Gaudi tegels verwerkte is in de Kreupelenstraat te zien waar onder meer een nage bouwd onderdeel staat van de meanderende bank in het sprookjesachtige park Güell in Barcelonaeen ingenieuze afrastering van een op dori- sche zuilen gebouwd plein. De bank is letterlijk op men senmaat gebouwd en heeft door de schittering van het glazuur van het tegelmo zaïek een onaards effect. Hoe Gaudi zijn construc ties uitdacht, wordt weerge geven door een enorme han gende stellage van touwtjes en zakjes, die een exact spie gelbeeld vormt van een nooit afgebouwde kerk in de Colonia Güell en die u beter kunt gaan zien, omdat het ondoenlijk is, dat in dit korte bestek te bverduidelijken. t EINDHOVENtot en met 8 december exposeert in het Van Abbemuseum de Ita liaanse kunstenaar Nicola de Maria een sprookjesach tige tentoonstelling. De Ma ria heeft een hele zaal van het museum beschilderd. In andere zalen hangen schil derijen, tekeningen en aqua rellen. Bijzonder sprekend is zijn kleurgebruik. Zijn wer ken zijn verhalend van aard. Er verschijnt een boek bij. Opening: zondag 27 oktober vap 15.00-17.00 uur. ZEIST: in het Zeister slot is van 26 oktober tot en met 24 november het fantastisch realisme weer aan de orde. Negen kunstenaars laten zien tot welke archaisch- symbolische voorstellingen zij in staat zijn. Het zijn: Imre Balint, Ton van Ee, Frans Erkelens, Johfra, Axel Kreher, André Lassen, Victor Linford, Ellen Lórien en Diana Vandenberg. Dus autoriteiten op dit gebied. Behalve ma. dagelijks 14.00- 17.00 uur. EERSEL: in de Hoge Hees, bij Beatrijs van den Brink, exposeert tot 17 november Paula Bastiaansen uit Roosendaal keramische vor men. Die hele fijne fragiele vormen, waarover we al eerder schreven. Verder is er werk te zien van de Belgi sche beeldhouwer Pieter Vanneste met beelden in brons en keramiek, waarbij de mens zijn bijzondere aan dacht heeft. Wo.-zo. 10.00- 18.00 uur. OUDENBOSCH: op vrij dag 25 oktober zal zijn ma nager, Lambert Tegenbosch, in het gemeentehuis Kees Bol uit Heusden voorstellen. Zijn olieverfschilderijen hebben veel te maken met Brabant, maar Bol is veel meer dan een Brabantse schilder of een schilder van Brabant. Tot en met 22 no vember tijdens kantooruren. •TILBURG: in de Schouw burg tot en met 10 november 'Het magnetische Noorden' (heeft ook met reiservarin gen te maken). Drie doeken van Frans Kooien, een in stallatie met 41 wuivende elementen van Peter Ver meulen en het Etna-project (de vulkaan) van Nicolas Dings. Ma.-za. 11.00-18.00 en 19.00-21.30 uur en zo. 12.00- 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19