Vlaamse boekenbeurs met ruim 50.000 titels Historisch verslag over bevrijding Den Bosch Leven van 'skinhead' in 'Made in Britain' BOEKENWEEK WOENSDAG 23 OKTOBER 1985 T2 VAN 1-11 NOVEMBER IN ANTWERPEN IN VARA'S OMBUDSMAN Herman Bode werkt voor Frits Bom Boek Uitgekauwd Kletsen DRIEDELIGE SERIE BIJ NOS V^alraff in Acht NEDERLAND 1 j( ïuske en Wiske: Ai 4ppie Happie en S „Als het publiek geen talent heeft, kan je het als artiest wel vergeten" Jan Blaaser Door Jan Koesen EEN BRUG te vroeg. Zo kan men de doku- mentaire 'De bevrij ding van 's Hertogen bosch' wel noemen. De KRO zendt 27 oktober dit verslag van een klein uur uit, gevolgd door reportageflitsen van de Dankbaar- heidsreunie van de Bossche bevrijders die die week gehouden wordt. De KRO heeft, in een eeu wen omvattend gebaar, be sloten om de bevrijding van de Brabantse hoofdstad maar te koppelen aan het 800-jarig bestaan van die stad. Op die manier wordt het zuiden, waarvan de om roep het vooral moet heb ben, aardig bediend en bo vendien zijn het mooie plaatjes. De dokumentaire is ge maakt door de historicus Karei Margry die door de voormalige KRO-regisseur Luc van Gent vooral met de produktie is geholpen. Het is een heel boeiend dokument geworden, eerder gemaakt met het oog op historische accuratesse dan op snelle beelden die uiteindelijk toch niets vertellen. De strijd om Den Bosch is bloedig geweest en heeft 6 dagen geduurd, van 22 tot en met 27 oktober 1944. De oude vestingsstad bleek veel moeilijker in te nemen dan de geallieerden hadden ge dacht, met name door de aanwezigheid van drie ri viertjes door de stad (de Aa, de Dommel en de Dieze) en de daardoor aanwezige 11 bruggen. Bovendien konden de tanks niet oprukken door de drassige moerassen, met name die rond Rosmalen. Den Bosch is een vitaal punt geweest voor de geal lieerde opmars. De Slag om Arnhem was mislukt (de brug die er een te ver was) en Eisenhower en de zijnen konden alleen via het lan dingsstrand in Normandie bevoorraad worden. Om aan wapens, vervoer,benzine, voedsel en al die ontelbare zaken te komen die een op rukkend leger nodig heeft, besloot Montgomery om van het inmiddels bevrijde Ant werpen een bruggehoofd te maken. Omdat de Wester- schelde echter in Duitse handen was, kon die haven niet gebruikt worden. Met de verovering van Den Bosch moest datgene afge maakt worden wat in Arn hem was mislukt. De 52ste Welsh Infanterie divisie, ondersteund door tanks en de vreesaanja gende vlammenwerpers van de 7de Engelse Pantserdivi sie, kregen de opdracht om de 712de Duitse infanterie divisie de stad uit te jagen. Codenaam: Alan. Wat theoretisch had moe ten gebeuren in een dag, vergde een week. Het Bos sche verzet had reeds de grootste brug, de Diezebrug, ondermijnd met springstof fen, maar de geallieerden waren hiervan niet op de hoogte. Telkens en telkens werden de Welshmen door de bruggen tegengehouden. Scene uit 'De bevrijding van Den Bosch': een vader vlucht met twee dochters naar het bevrijde deel van de stad. Uiteindelijk zijn 118 Bos schenaren in die dagen om het leven gekomen en wer den er 800 gewond. 700 hui zen veranderden in puin, 1000 werden zwaar bescha- - FOTO IMPERIAL WAR MUSEUM LONDON digd. Alleen de St.Jan bleef als door een wonder ge spaard. Ook de Britten en de Duitsers leden zware verlie zen. Tijdens de slag is er uit bundig gefilmd en gefoto grafeerd. Van deze histori sche opnamen heeft Karei Margry handig gebruik ge maakt. Den Bosch is qua lig ging een vrij complexe stad en telkens moeten kaartjes duidelijk maken over welk stadsdeel het gaat. Dit zal voor niet-Bosschenaren een probleem kunnen opleveren. Ook de hierbij gebruikte fo to's zijn vaak niet bijster be hulpzaam. Voor de rest is de dokumentaire heel helder en zorgvuldig. Nogal wat Bos schenaren komen in beeld en ook Britse militairen, compleet met upper class accent en martiale snor, ko men ons vertellen wat zij die dagen precies hebben ge daan. Gekoppeld aan deze 41ste be vrij dings week komen er 900 Britse oud-strijders naar Den Bosch die op 24 oktober een intocht houden volgens dezelfde route als in 1944. Ook van die festiviteiten brengt de KRO verslag uit. Robert Long: „Ik ben niet meer zo'n kekke jongeman - FOTO ARCHIEF 0E STEM 1 t/m 11 nov. 1985 Door Henk Egbers ANTWERPEN - Van vrijdag 1 tot en met maandag 11 no vember wordt in het Bouwcen trum aan de Jan van Rijswijck- laan te Antwer pen de 49e Boe kenbeurs voor Vlaanderen ge houden. Omdat er ook - alle grote en veel kleine uit gevers uit Nederland aanwezig zijn, krijg je op deze beurs een hele goede indruk van de boekenmarkt binnen het Nederlandstalige gebied. Verder is er een pro gramma met 85 inleidingen, lezingen en culturele manifestaties als ex tra. !n meer dan honderd stands worden 300 Vlaamse en Nederlandse fondsen aangebo den; ongeveer 50.000 titels. Toch, zo werd tijdens de persconferentie meegedeeld, daalt de boekenmarkt licht. Tegenover 2200 titels in 1980 staan in 1984 2768 uitgegeven titels in Vlaanderen; in Nederland was dat respectievelijk 16.791 en 15.977. De produktie in Vlaanderen in het jaar 1984 werd gele verd door 81 uitgevers in Nederland door 950. Daarbij valt vooral de toename van kleine uitgevers - vaak eenmansbedrijven - op. Anderzijds worden in Vlaanderen nog steeds uitgevers opgeslokt door Nederland se. Het programma voordrachten en lezin gen op de beurs gaat op velerlei aspecten van het verschijnsel boek in; heeft uiter aard ook te maken met presentatie van nieuwe titels. In het programma is onder meer ruimte voor de megamuitvitaminen- therapie, waarvoor Jos Ghysen praat met dokter Le Compte; het populaire radiopro gramma 'Te bed of niet te bed' van Ghysen komt aan de orde; Walter de Bock en André Bosbeke hebben een boek gemaakt over de organisatie en werking van Opus Dei in België en vertellen erover; Jozef Deleu vraagt zich hardop af: 'Groeien Vlaanderen en Nederland uit elkaar?' Ernest Claes wordt uitgelicht en Jef Gee- raerts wordt ondervraagd over zijn nieuwe De zaak van Altzheimer'. Jos Vandeloo leest voor uit zijn nieuwe 'Les Hollandais sont la'. Logo heet een kindervriendelij k computerboek, dat wordt voorgesteld en met Walter van den Broeck wordt gespro ken over zijn laatste: 'Het beleg van Laken'. Prof. Mark Eyskens spreekt over de econo mie van het Avondland. Paul van Vliet ver telt over zijn nieuwe boek: 'Ken je dat ge voel?' Een groot uur sport met o.a. Rik Cop- pens, Jef Mermans en Rik van Steenbergen wordt gevolgd door Ward Ruyslinck die leest uit zijn 'De uilen van Minerva'. Ook Kees van Kooten komt de Boekenbeurs ver overen. Dit is een betrekkelij k kleine greep. Bijna de helft van de Vlaamse bevolking (in Nederland is dat ook nog 30 procent) neemt nooit een boek ter hand. En wat het bibliotheekaanbod betreft: de Nederlandse gebruiker (29% van de bevolking is inge schreven) leent 42 boeken per jaar; in Vlaanderen is dat respectievelijk 18% en 31 boeken. Het gedeelte van de bevolking dat vrijwel nooit een boek koopt, is in Neder land en Vlaanderen bijna gelijk; 40 en 45%. Het gemiddeld besteed bedrag per huishou ding is in Nederland van 130 gulden in 1980 in 1984 gedaald naar 117 gulden. Een Vlaams cijfer is niet voorhanden. In plaats van het Nederlandse Boeken weekgeschenk biedt de Vlaamse organisa tie een catalogus van bijna 400 pagina's aan. Die kost 50 frank of je krijgt hem gratis bij aankoop van minstens 500 frank. De slogan van deze beurs is: 'Boeken bij de boekhan del'. „Vakopleiding en -informatie hebben in het Vlaamse boekbedrijf de jongste jaren onvoldoende aandacht gekregen", zo werd nederig bekend. Daaraan wordt iets ge daan. Een veeg uit de pan kreeg ook minis ter Pona van Cultuur. Voor 500 miljoen Europeanen geldt een prijsbinding voor boeken, maar voor de Belgen niet. En dat terwijl België voor 70% afhankelijk van de Nederlandse en voor 85% van de Franse boekenmarkt is. De beurs is van 1 tot en met 11 november dage lijks open van 10.00-18.30 uur. Algemene toe gangsprijs is 50 (rank met daarbij de bekende kortingen tot 20 (rank; kinderen tot 10 jaar gratis. Herman Bode. - FOTO ARCHIEF DE STEM Van onee rtu-Tedcatie HERMAN Bode, tot voor kort vice-voorzitter van de FNV, wordt vaste medewerker van het VARA-consumentenpro- gramma 'De Konsumenten- man'. Hij is aangetrokken als deskundige op het gebied van sociale zekerheids en de volks gezondheid. Eindredacteur Frits Bom heeft Bode (60) gevraagd voor het redactieteam van de Kon- sumentenman, omdat 'weinig mensen zo goed als Herman Bode in staat zijn ingewik kelde vraagstukken in gewone mensentaal uit te leggen'. Het stond gisteren nog niet vast of Bode vandaag al zal meewerken aan het eerste programma van het nieuwe seizoen, dat vanavond om 22.30 uur op Nederland 1 wordt uit gezonden. De ex-FNV-be- stuurder is namelijk ziek. Bom heeft overigens weinig veranderd aan de opzet van zijn consumentenprogramma. Het belangrijkste thema, waaraan het gehele seizoen aandacht zal worden besteed, behandelt de problemen die mensen ondervinden, als ver zekeringen niet willen uitbe talen. In deze eerste aflevering komt ook de herziening van de sociale zekerheidsstelsel ter sprake, alsmede een onderzoek naar keukenmachines en bloe- Door Tom Smeets UTRECHT - De stilte rond Robert Long is verbroken. De theaterbezoekers zullen nog steeds te vergeefs op zijn komst wachten, maar de thuis-luis- teraars en kijkers worden wel op hun wenken bediend. Maandag kreeg Ro bert Long in het kers verse Fonografisch Mu seum in Utrecht het eerste explaar van een drie langspeelplaten, plus een boekwerkje bevattende box '10 Jaar Theater'. Vrijdagavond is hij op de AVRO-buis te zien in een registratie van 'Robert Long Solo'. Tv-show en platenbox hebben met elkaar te ma ken. Beide coveren tien jaar theater en bij de AVRO zul len scènes zijn te zien die op een van de platen zijn te be luisteren. Punt van over komst is bovendien dat het in beide gevallen om live opnamen gaat. De AVRO brengt 'hoogte punten uit het theaterpro gramma' op de buis. Bij Jos Brink heeft de AVRO zich recentelijk in dat kader be hoorlijk in de vingers gesne den. Ten aanzien van Rober Long is dat echter niet te vrezen. Hij zegt: „Ik heb zelf mede gemonteerd en het geluid gemixed en zo. Ik ben zeer tevreden. Ik denk dat het programma een hoge amu sementswaarde heeft. Het ziet er prachtig uit. Het was ook een mooi programma in de zaal. Dat hebben we zo veel mogelijk proberen over te brengen op televisie. Vroeger is het bij andere omroepen wel eens misge gaan, maar dat gebeurt me niet meer. Ik houd sindsdien dikke vingers in de pap, zo dat ik ook achteraf nooit kan zeggen 'het is zijn schuld'." Volgens Robert heeft de AVRO geen enkele poging gedaan zich er gemakkelijk vanaf te maken, door bij voorbeeld alleen de meest Ik houd niet zo van tv' toegankelijke scènes te ne men. „O nee, zeker niet. We hebben in grote harmonie overlegd. Kijk, er zijn din gen die werken in een thea ter wel en op tv absoluut niet. We hebben een zo goed mogelijke selectie gemaakt en ik denk dat het zeer is ge lukt." De AVRO-opname betrof de allerlaatste voorstelling. Nog sterker: het was Ro berts laatste theateroptre den voor geruime tijd. In fe bruari van dit jaar kondigde hij bij de afsluiting van de geplande serie voorstellin gen een theater-pauze van misschien wel vijfjaar aan. Die 'pauze' betekent ech ter niet dat Robert Long on deruitgezakt met de armen over elkaar zit niets te doen. „Op de eerste plaats heb ik geschreven voor collega's, dingen die enige tijd in be slag hebben genomen. Maar dat is nu allemaal klaar. Verder doe ik een poging om een boek te schrijven, omdat ik dat zelf graag wil. Of het ooit wat wordt, zal de toe komst leren. Ik ben een nieuwe studio-lp aan het voorbereiden, die we in no vember gaan opnemen. En in december gaan we die in Duitsland opnemen. Nou, dat is alles bij elkaar wel ge noeg voor dit jaar, vind ik." Hoe lang gaat de pauze duren? „Ik streef zelf naar vijf jaar. Geen theater dus. Niet omdat ik het op zich niet leuk vind, ik heb even het gevoel dat Nederland niet per, se slechter gaat draaien als ik er niet ben. En voor mezelf had ik het wel even gezien. Het nadeel is dat ik een beetje uit m'n ritme ben. Als je heel lang onder een bepaalde druk staat, leef je daar naar. Nu heb ik een zee van tijd, dus ik plan alles verkeerd. Het is echt om gek van te worden." Even voert hij een uit het leven - zijn leven - gegrepen showtje op: „Ik heb dus ze ven avonden deze week. Dan kan ik dus dat en dat en dat gaan doen.En het ge volg is dat ik meer kilome ters op m'n teller heb staan dan toen ik nog werkte. Het is echt waar. Om gek van te worden. Maar ook dat zal ik nog wel leren." Blijft de vraag of Neder land beter gaat draaien als hij weer terugkomt. Robert, lakoniek: „Ik heb geen idee. Er zijn een hele hoop men sen Of laat ik zeggen, ik neem aan dat er een aantal mensen is dat het jammer vindt dat ik niet optreed. Dat is ook wel gebleken. Aan de andere kant denk ik dat het veel leuker is als ik zelf weer een punt heb be reikt dat ik er weer zin in heb. Ik was ook een beetje uitgekauwd. Ik had nog wel twintig jaar kunnen door gaan, maar ik vond het niet zo boeiend meer. Maar als ik nou bijvoorbeeld het nieuwe programma van Adèle Bloe- mendaal zie, dan denk ik 'ja, ik geloof toch dat ik het wel weer leuk vind'. Maar dat is maar kort hoor. Het duurt maar heel even. Die vijf jaar maak ik echt wel vol." Hij zit met nog iets. „Ik zat altijd met het feit dat ik een beetje 'n kekke jonge man moest zijn. En dat ben ik allang niet meer. Ik ben gisteren 42 geworden, dus ik wil wel als een wat oudere man de bühne op, zonder dat ik het verleden als maar meesleep. Dat zal natuurlijk nooit helemaal lukken, maar ik denk dat het plezierig is om dat wat ik doe eens van uit een andere leeftij dshoek te belichten. De tijd zal het allemaal leren, ik zie wel." Of hij z'n theater-pauze zal benutten tot meer tv-ac- tiviteiten, valt te betwijfe len. Tot nu toe is hij vrijwel uitsluitend in theaterregi straties op de buis te zien ge weest. Dus nu wellicht eens een show die speciaal voor televisie is gemaakt? „Ik houd daar niet zo van, om dat het altijd een beetje plat is. Ik bedoel on-dimensio- naal. Ik vind televisie niet zo leuk. Onnozele spelletjes, dat vind ik echt leuk, daar beleef ik zelf een bijzonder groot genoegen aan. 'Hints' vind ik het leukste om te doen." Voor hem is televisie 'films, amusement en actua liteiten voor de mensen die daar belang in stellen'. Van daar géén special. „Als je dat gaat doen, dan leg je een soort belangrijkheid op je werk die in het theater wel bestaat, maar op televisie niet. Mensen gaan toch kof fie inschenken en gaan toch zitten kletsen. Ik vind het leuk dat als ik iets doe voor een publiek, dat de mensen bewust binnenkomen en ge kozen hebben voor dat wat ze die avond willen zien. Dat gebeurt op tv maar ten dele. Van de andere kant, het pro gramma van vrijdagavond ziet er zo mooi uit en is dus danig sterk, dat het de tele visie wel overleeft. Hoop ik." Door Henk Vos DE Schooltelevisie begint van daag (om 9.35 uur op Neder land 1) voor de middelbare school-jeugd met een driede lige tv-serie 'Made in Britain' (Gemaakt in Groot-Brittan- nie). De serie handelt over het leven van een skinhead. Deze 'serie' is eigenlijk een anderhalf uur durend tv-spel, gemaakt door de Britse com merciële televisie-maatschap pij 'Central Independant', maar omdat de schooltelevisie niet over zoveel aaneengeslo ten zendtijd beschikt, wordt de film in drie stukken gehakt. Jammer, maar beter dan niet op het scherm, want de film is zeer educatief voor kin deren, hoewel 'Made in Bri tain' werd gemaakt voor oude ren. En ondanks het vroege tijdstip van uitzending, is de serie ook beslist een aanrader voor ouders met opgroeiende jeugd, sociale werkers en do centen in het voortgezet on derwijs. Het verhaal gaat over een zeer intelligente en gevoelige 16-jarige jongen Trevor. Een rol die op fabuleuze wijze wordt gespeeld door Tim Roth. Hij is een 'skinhead' en draagt op zijn voorhoofd een geta toeëerd hakenkruis, het af schuwelijke teken van het na zidom. Hij is geen uitzonde ring. Skinheads plegen zich te tooien met rechts-extremisti- sche symbolen, goedkope niet- modische kleding, zijn in de grote steden vaak lid van ras- cistische of reactionnaire or ganisaties en gedragen zich ook zeer openlijk als zodanig. Trevor heeft nog nooit ge werkt en is daar trots op. Hij heeft alleen vertrouwen in zichzelf. Trevor wordt door de meeste mensen gemeden en gewantrouwd. Hij heeft zich uit die ervaring een levens houding aangemeten Hij ver werpt anderen voor zij het hem doen. Hij neemt het risico van een afwijzing dus niet meer. Naar zijn eigen mening is die houding tot nu toe suc cesvol geweest zowel op school als thuis. Als hij beschuldigd wordt van diefstal en het gooien van stenen door de rui ten van buitenlanders, wordt hij plotseling geconfronteerd met een totaal andere wereld: die van de rechtbank. De rechter veroordeelt hem tot het aanvaarden van leiding van sociale werkers en regel matig controle door een psy choloog. Trevor besluit dan toch maar een baan te gaan zoeken. Maar zijn serieuze po gingen in die richting worden gefrustreerd door de afwij zende houding van mensen op het arbeidsbureau en moge lijke werkgevers. Daardoor wordt hij geconfronteerd met het soort gedrag waarmee hij zelf vroeger anderen tegemoet DËNSPAG 23 OKTOB In Achter het Nieuws (21.53 uu verborgen camera gemaakte r dat schrijver Gunter Wallraff Duitsland werkte en een inte een reportage over de toenam en de problemen die daard ontstaan. Met een reactie van Isabelle Adjani in Vhistoire de Adèle H.' (Duitsland 3, 22.30 uur). - FOTO ARCHIEF DE STEM 20.33 Drieluik Rotterdam Drie regisseurs hebben ieder vanuit hun eigen invalshoek een impressie van de stad Rotterdam en zijn bewoners gemaakt, welke films ver spreid over de avond wor den uitgezonden. De film 'Rinus' werd door Joost Kraanen vervaardigd. Het verhaal gaat over een schar relaar, die slooppanden leeghaalt en weggesaneerd wordt naar een buitenwijk. Hij wil beslist terug naar zijn oude buurt. Van de Tsjech Otakar Votocek is het werk Turkse Video', dat tijdens de Filmdagen 1985 een Gouden Kalf kreeg voor de beste korte film. 'Turkse Video' is het portret van een illegale gastarbeider, die zijn zorgen ontvlucht door middel van videofilms. De derde bijdrage werd gefilmd door Gerrad Verhage, geti teld 'Het wonder van Rot terdam'. Deze film laat zien hoe een wanhopige Rotter dammer zijn woning kwijt raakt tengevolge van de stadsvernieuwing. D s< a F S tr ls li P b 22.30 Konsumenten- man li Z1 li d S( d U g s< Vanavond start Frits Bom opnieuw met zijn konsu- d mentenprogramma, dat g 3: lubt mij hierin jeluisd door mij dronken te mi trad. Zijn weg leidt onvermij delijk naar de gevangenis. Hij tracht een weg te vinden waarin hij zijn eigen waardig heid kan bewaren. Dat wordt de rol van slachtoffer. 'Made in Britain' is een schoolvoorbeeld hoe snel en goedkoop gemaakt instant drama zou kunner en moeten zijn. Dergelijke programma's zouden door de televisie 'als een volstrekt normale taak' binnen hun opdracht als pu bliek medium moeten worden gezien. Vanwege de lange voorbereidingstijd en hoge kosten van tv-drama is de wijze waarop het spel is ge maakt ook de enige manier om de hedendaagse maatschappij in dramavorm te belichten. 'Made in Britain' toont te vens aan dat juist de dramati sche vorm een veel ingrijpen der invloed heeft op de kijker. Indringender dan welke docu mentaire over skinheads zou kunnen zijn. Mede om die re den werd het programma dan ook tijdens de Prix Italia 1984 te Triest de hoogste onder scheiding toegekend in de ca tegorie drama. toé mm in de boeien I Boe-1 wi moeten festraft uoróeniJJ\ Jkbeni Ik ben m 0H7S-EM- OLYMPlZUSWlOlI.. /MO /uac /nul

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 18