Kruis-'raket' is onbemand vliegtuigje VERDEELDE CDA-FRACTIE BEKENT VANDAAG KLEUR Westduitse groeit ook i In praktijk ivoor Italiaa Frankrijk hou I steun voor [iddellandse CaEEN NIEUWE KERNWAPENS IN EUROPA EXTRA niMSPAG 22 OKTOBER DEN HAAG (ANP) - De verdeeldheid in de Tweede Kamer over kernbewapening is niet van vandaag of gisteren. Zware druk Discussiestuk WERKLOOSHEID AM5T£Rpam,21 November! Kabinetscrisis Hollanditis Bezwaren Woensdrecht \SPANJE EN PORTUG. UINSUAU» £*L UIVIUDCM laoa auua oJtJËüixö!. De productiehal van McDonell Douglas (Missouri, USA), waar de kruisvluchtwapens worden gefabriceerd - fotoanp DEN HAAG (ANP) - Nu Ne derland 1 november moet beslissen of het kruisraket ten in Woensdrecht plaatst dringt zich de vraag op wat voor wapen het eigenlijk is. Het 'Lexicon politiek-mi- litair-strategische termen', uitgegeven door de Neder landse Atlantische Commis sie, beantwoordt die vraag met: „Een door een kleine straalmotor aangedreven onbemand luchtwapen, dat zeer laag boven de grond vliegend zijn doel bereikt". Het is dus geen raket maar een vliegtuig. Het lexi con noemt als eerste voor beeld van een kruisvlucht- wapen de in de Tweede We reldoorlog door Duitsland ontwikkelde V-l. Dit wapen werd vanwege zijn grote kwestsbaarheid al snel opgevolgd door de V-2. Dat was een raket en dus moeilijker neer te schieten. Om dezelfde reden concen treerde de wapentechnologie zich na de oorlog hoofdzake lijk op raketten. Om wissel geld te krijgen bij de bespre kingen met de Sovjet-Unie over een vermindering van strategische wapens (SALT) keurde de Amerikaanse pre sident Carter in 1976 een project goed om een strate gisch kruisvluchtwapen te ontwikkelen. Alhoewel de verwachtin gen van militairen niet hoog gespannen waren, bleek na ontwikkeling het wapen on vermoede voordelen te heb ben. Het heeft een groot pe netratievermogen omdat het door zijn geringe grootte en vlieghoogte (5 tot 10 meter) moeilijk is op te sporen en nog moeilijker neer te schie ten. Het kruisvluchtwapen is nauwkeurig door geavan ceerde video-radar (tot op vijftig meter), het is flexibel (in te zetten tegen verschil lende doelen en lanceerbaar vanaf de grond, vliegtuigen en schepen) en in verhou ding met bij voorbeeld inter continentale raketten en strategische bommenwer pers goedkoop. Het wapen kon zo effectief worden door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van verkleining van de straalmotor en de computertechnologie. De 464 kruisraketten, zoals ze hardnekkig worden ge noemd, in West-Duitsland, Italië, Engeland en België en wellicht ook in Nederland zijn voorzien van een kern kop met een explosieve kracht van 200 kiloton. Ter vergelijking: de eerste atoombom die augustus 1945 boven het Japanse Hiros hima tot ontploffing werd gebracht had een kracht van 20 kiloton (gelijk aan 20.000 kilo TNT). Daarnaast worden binnen NAVO-verband in het kader van het Dubbelbesluit nog eens 108 Pershing-II-raket- ten geplaatst. Deze komen alleen in de Bondsrepubliek te staan. In tegenstelling tot het kruisvluchtwapen is de Pershing echt een raket. De Pershing heeft ongeveer hetzelfde bereik als het kruisvluchtwapen, de explo sieve lading is eveneens ge lijk, maar de snelheid is gro ter. De Pershing heeft slechts enkele minuten nodig om zijndoelte bereiken. Verder worden buiten NAVO-verband grote aan tallen kruiswapens vervoerd in Amerikaanse schepen en vliegtuigen. Alleen al 3700 in de strategische bommen werpers. De wapens hebben een reikwijdte van 2500 kilo meter. Ze kunnen wanneer ze vanuit de Bondsrepubliek worden gelanceerd door hun betrekkelijk geringe snel heid, 700 a 800 kilometer per uur, in ongeveer drie uur Moskou bereiken. Bij de veiligheid en doel matigheid in gebruik van het kruisvluchtwapen zijn sinds het Dubbelbesluit van 1979 nogal eens vraagtekens gezet. Proeven in de Ver enigde Staten verliepen niet altijd even succesvol, terwijl een keer tijdens onderhoud door Amerikaanse militai- ren aan al geplaatste wapens in de Bondsrepubliek de vaste brandstof spontaan tot ontbranding kwam. Daarbij kwamen onderhoudstechnici om het leven. De in West-Europa ge. plaatste wapens worden, al- hoewel als strategisch wa. pen ontwikkeld, tactisch ge. bruikt. Principieel onder, scheid tussen de werking van tactische en strategische (kern) wapens is er niet Verschil is er alleen in de aard van het gebruik. Wor. den strategische wapens ge- bruikt om het gehele verloop van een conflict duurzaam te beïnvloeden en worden ze ingezet tegen steden, indu strie, militaire reserves en de vergeldingsmacht van de te genstander, tactische wa- pens zijn bedoeld om in een concrete situatie en in een bepaald gebied de overhand te krijgen. (Zes jaar verdeeldheid lover de kruisraketten That Thatcher: beetje water in de wijn. - fotoap Die verdeeldheid begon al toen begin 1979, het jaar van het NAVO-dubbelbesluit tot produktie en plaatsing in Europa van 572 kruisvluchtwapens, de vraag zich voordeed of het 155 mm-geschut van de legerkorpsartillerie moest worden genucleari- seerd. De CDA-fractie koos toen de zijde van de linkse oppo sitie en wees de nuclearise- ring af. Dat gebeurde tijdens een debat met de toenmalige ministers van defensie en van buitenlandse zaken, res pectievelijk Scholten en Van der Klaauw. De afwijzing was neerge legd in een motie van defen siespecialist J. de Boer (CDA). Deze liet in die dagen de kreet vallen dat „het CDA niet langer bang was voor eenzijdige stappen bij het te rugdringen van bewape ning". WD-fractievoorzit- ter Rietkerk hekelde deze daad van het CDA, die ook minister Scholten tegen de haren instreek. Half februari van dat jaar ging praktisch de hele Ka mer akkoord met een motie- Van der Stoel/De Boer/ Brinkhorst (PvdA, CDA, D'66): „De Nederlandse rege ring moet er in NAVO-ver- band naar streven dat het zo spoedig mogelijk komt tot een initiatief om een nu cleaire bewapeningsrace in Europa terug te dringen". Al tijdens dit debat liet een aantal Kamerleden we ten voortaan als atoompaci fist door het leven te willen. De geldende kernwapen strategie konden zij niet met hun geweten in overeen stemming brengen. Het wa ren de sociaal-democraten Drenth, Duinker, De Graaf, De Hamer, Kolthoff, Ko- nings, Moor, Van Ooijen, Schaapman, Voortman en Langedijk en de CDA'ers Hans de Boer en Beumer. De kritische toon van een Kamermeerderheid (PvdA, CDA en klein links) tijdens het debat over de kernwa pennota van minister Schol ten kon niet verhinderen dat het beleid vrijwel onge stoord kan worden voortge zet, schreef in die tijd Her vormd Nederland. Al te kri tische moties van de opposi tie werden namelijk naar de prullemand verwezen. Intussen deden allerlei uitspraken van CDA-politici alom vermoeden dat het de christen-democraten ernst was met hun streven naar het terugdringen van kern wapens in Europa. Het Insti tuut voor Vredesvraagstuk ken, op 7 maart 1979: „PvdA en CDA voeren illusiepoli- tiek omdat werkelijke terug dringing van de rol van kernwapens de rol tussen Oost en West ernstig zou kunnen aantasten". Prof. mr. Röling, oud-hoogleraar in de polemologie, reageerde hier furieus op: „Een vredes- instituut dat voor bewape ning pleit". April 1979. De discussie over een eventueel antwoord op de Russische SS-20-raket is op gang gekomen. Artike len, ellenlange beschouwin gen, speculaties over het uit eenlopend defensiedenken in de CDA-kamerfractie, felle aanvallen van de defensie- woordvoerders Frinking en J. de Boer op hun geestver wante minister Scholten. N oord wij kerhout. Eind mei 1979. De NAVO-minis- tersconferentie houdt zch bezig met de modernisering van het tactische atoomwa pen in centraal Europa. De Westduitse regering (minis ter Genscher) oefent zware druk uit op 'Den Haag': in de NAVO zal geen ruimte zijn zich te onttrekken aan een meerderheidsbeslissing over die modernisering. Minister Van der Klaauw verklaarde tijdens deze conferentie dat Nederland nog voor het einde van het jaar zou be slissen. De regering-Van Agt was bezweken voor de druk van zowel Amerikanen als Oosterburen, zo viel in de wandelgangen te beluiste ren. Van der Klaauw ver baasde vervolgens de Kamer door tijdens een bezoek aan de Bondsrepubliek te ver klaren dat Nederland het besluit van het hele Bondge nootschap over de strategie die mede is gebaseerd op het al dan niet invoeren van mo dernere tactische kernwa pens zal eerbiedigen. De fracties van PvdA, CDA en D'66 haastten zich te verkla ren zich niet te kunnen voor stellen dat de minister van buitenlandse zaken dit kon hebben gezegd. Augustus 1979. De com missie Vrede en Veiligheid van het CDA, geleid door H. Neuman, komt tot de conclu sie dat Nederland zich niet moet onttrekken aan een eventueel aandeel in plaat sing van nieuwe kernwa pens, indien de NAVO tot de conclusie zou komen dat die wapens in West Europa no dig zijn als antwoord op de Russische SS-20. Waarschijnlijk vormde het rapport van de CDA- commissie de sleutel voor het voorkomen van een ka binetscrisis rond de invoe ring van de nieuwe wapens. De CDA-fractie had al steun verleend aan een motie-Van der Stoel (PvdA) waarin stond dat de nieuwe wapens niet moesten worden inge voerd voordat was getracht met de Sovjet-Unie over wa penbeheersing te onderhan delen. Eind augustus maande fractievoorzitter-Lubbers (CDA) J. de Boer en Frin king tijdens een bezinnings- middag in Berg en Dal zich „in de komende maanden niet meer in het openbaar uit te laten over deze netelige kwestie". Het CDA-kamer- lid Mommersteeg ontving de opdracht met de fractiecom missies voor buitenlandse zaken en defensie een nieuw discussiestuk te maken over de kernbewapening. Vast Van ome correspondent v BONN - De Duitse economie w blijft het goed doen. Na een he economische groei van gemid- m deld 2,25 procent dit jaar, w wordt voor 1986 een toename gr van drie procent verwacht pr gen zorgenkind blijft echter a' de arbeidsmarkt. Ondanks de de 'Aufschwung' zal de werkloos heid met 3,25 miljoen op vrij- bl wel hetzelfde hoge niveau v* blijven als nu. O Dat voorspellen de vijf be- wo. langrijkste economische insti- 2,2 ituten van de bondsrepubliek, 19 'bijgenaamd 'de Vijf Wijzen', d in een advies aan de regering, ko [De opleving in de Bondsrepu- pa 'bliek, die nu al in zijn vierde jaar is, laat geen tekenen van is verzwakking zien. De 'Vijf we Wijzen' zijn er van overtuigd dn dat de opleving zeker tot in sl~ 1987 zal voortduren. uit De motor van de groei in de vc Bondsrepubliek is tot nu toe mi stond inmiddels, we schrij ven september 1979, dat er sprake was van een serieuze bedreiging van het voortbe staan van het kabinet-Van Agt. Scholten en Van der Klaauw rammelden met hun portefeuilles. Beide minis ters waren bereid op te stap pen in het belang van Ne derlands positie inzake de modernisering van de kern wapens. Nog in het najaar van 1979 hadden Frinking en De Boer veel moeite met de NAVO- koers die erop neer kwam dat het bondgenootschap po sitief zou besluiten over de introductie van nieuwe ra ketten, gekoppeld aan NA- VO-initiatieven om met de Russen onderhandelingen te openen ten einde de nu cleaire bewapening in Europa binnen de perken te houden. In het nieuwe be ginselprogramma van het CDA was intussen iets ver anderd. Heette het in de oude versie dat de rol van kernwapens moest worden teruggedrongen, nu kozen de christen-democraten „voor de moeizame weg om onze afhankelijkheid van de kernwapens terug te drin gen". Ook een standpunt uit het rapport van de commis- sie-Neuman. De halve en hele atoompacifisten in de CDA-fractie vonden echter dat dit rapport te weinig ernst maakte met het terug dringen van kernwapens. En bovendien vonden zij eigen- lijk geen boodschap te heb ben aan een rapport van een partij-instituut. Hiermee was meteen de missie-Mom- mersteeg mislukt. Eind september 1979. J. de Boer: „Het is een politieke crisis waard om het kabinet ervan te weerhouden ak koord te gaan met de invoe ring van 572 nieuwe atoom raketten. Voor de televisie, dezelfde woordvoerder: „Mijn standpunt is altijd ge weest dat het onjuist is te spreken over de SS-20 alsof dat een aparte bedreiging is, die het bestaande evenwicht op z'n kop zet. En uit dien hoofde zie ik ook helemaal geen noodzaak daar mili taire tegenmaatregelen voor te bedenken". Op 13 juni 1984 sprong een jongeman in de Tweede Kamer op de regeringstafel om zijn ongenoegen te uiten over het kernwapenbeleid fotoanp speelden zich na afloop van de stemming tonelen af rond het stemgedrag van de tien dissidenten. Felle verwijten vlogen over tafel. „Nauwe lijks nog fatsoenlijk", zei Dijkman. Fractieleider Lub bers nam de dissidenten nog eens stuk voor stuk onder vuur. In Brussel stemde minis ter Scholten niet in met de produktie en plaatsing van de nieuwe raketten. Pas in december 1981 wilde Neder land beslissen aan de hand van de resultaten van het wapenbeheersingsoverleg met de Sovjet-Unie. Alleen België en Denemarken maakten eveneens voorbe houd. De minister erkende na afloop de motie-Stemer- dink niet te hebben uitge voerd. Dat bleek ook uit het slotcommuniqué van de NA VO, waarin met geen woord werd gerept over het Neder landse voorbehoud. Het zou ergens in een geheim NAVO-stuk zijn opgenomen. Een verklaring hierover van premier Van Agt bleek de fractie van het CDA gerust te stellen, incluis de tien dis sidenten. En op 12 december stond ook onomstotelijk vast dat de middellange af standsraketten in West Europa werden gemoderni seerd: het NAVO-dubbelbe sluit. Op 19 december overleefde het kabinet-Van Agt het grote kernwapendebat. Het kreeg de steun van alle leden van de regeringsfracties en van de fracties van SGP, GPV, DS'70 en Boerenpartij. Alle oppositiemoties werden verworpen. De motie van PvdA en D'66 om op dat mo ment zowel produktie als In Den Haag leefde men naar een kabinetscrisis toe. De krantekoppen logen er niet om. „CDA kernbom on der kabinet", „CDA zal voet bij stuk houden". Het kop pentellen was begonnen. Eind oktober leek enige beweging te ontstaan in het CDA-standpunt. Enige mo dernisering van de NAVO- kernwapens in West-Europa werd niet langer uitgesloten. De omvang werd afhanke lijk gesteld van de onder handelingen over de wapen beheersing met de Russen, waarvoor twee jaar de tijd werd genomen. Hoe ver mi nister Scholten in de decem- beronderhandelingen in de NAVO kon gaan, werd niet aangegeven. 'Links Neder land' reageerde: „Ongeloof waardig CDA". De partijraad van de anti revolutionaire partij (ARP) - de drie stromen waren nog niet geheel en al in het CDA opgegaan - sprak zich uit: nieuwe kernwapens zijn strijdig met het CDA-pro- gram. Het kabinet besloot ver volgens het parlement niet met een harde opstelling te confronteren. Het wenste niet het voortbestaan van het kabinet op het spel te zetten en ging dus naar Brussel met de mededeling dat Nederland niet volledig kon meewerken aan een NAVO-plaatsingsbesluit van 572 kruisraketten en Pershings II. Het Neder landse voorbehoud was ge boren. Stemming in de Tweede Kamer op 6 december. Mo- tie-Stemerdink (PvdA). Daarin verzette de kamer zich tegen iedere NAVO-be- slissing in december over de modernisering van de kern wapens. Onder grote span ning werd de motie aange nomen met 76 stemmen voor en 69 tegen. Daverend ap plaus voor tien CDA'ers, die de geschiedenis zouden in gaan als de dissidenten. Voor de motie stemden de fracties van PvdA, D'66, PPR, PSP en CPN alsmede de CDA'ers Beinema, H. de Boer, Borgman, Buikema, Couprie, Dijkman, Faber, Van Houwelingen, De Kwaadsteniet en Scholten. Negen antirevolutionairen en de uit de KVP afkomstige Dijkman, die later zou over stappen naar de PPR. Het kabinet-Van Agt was in een onmogelijke positie geplaatst. Uit die tijd stam men uitdrukkingen als Hol landse ziekte en Hollanditis. In de CDA-fractiekamer plaatsing af te wijzen haalde geen meerderheid. Tegen stemden - 81 leden: CDA, WD en klein rechts. De tien dissidenten verklaarden na het slopende debat dat „weg sturen van het kabinet geen oplossing was", „dat er niets mee viel te winnen", en „dat Den Uyl de motie helemaal in de partijpolitieke sfeer had getrokken". Ook 1981 gaf een CDA te zien dat nog steeds met de kernwapenkwestie sukkel de. Lubbers pleitte voor het toelaten van een beperkt aantal kruisraketten in ons land, het CDA-bestuur kwam tot de erkenning dat atoompacifisme een legitiem standpunt binnen de partij was. Van vier kandidaat kamerleden werden de be zwaren tegen de modernise ring van kernwapens er kend, waarmee het woord 'gravamen', een erkend ge wetensbezwaar, zijn intrede in de Nederlandse politiek deed. Intussen was het kabinet- Van Agt demissionair ge worden en zorgde de demis sionaire minister van defen sie, Van Mierlo (D'66) voor verwarring door tijdens een NAVO-bijeenkomst een, volgens velen, onjuist beeld te schetsen over het denken in Nederland over de kern bewapening. Zelfs vielen verwijten te beluisteren dat deze minister zijn afwijzend standpunt tegen de plaatsing had verlaten. In de zomer van 1982 liet premier Van Agt, gewoonte getrouw vanuit het buiten land, weten dat Nederland de beslissing „in de zeer na bije toekomst" moest nemen. Na de verkiezingen van 8 september zouden er zeer duidelijke afspraken tijdens de kabinetsformatie moeten worden gemaakt. Hiermee maakte Van Agt bij voor baat een coalitie met de Par tij van de Arbeid zo goed als onmogelijk. Er kwam een kabinet van CDA en WD. December 1982. De kamer stemde over een nieuw ele ment in de kernwapendis cussie: de freeze, ofwel de bevriezing van het kernwa penarsenaal. Minister Van den Broek kreeg in een mo tie van de oppositie de vraag terug te komen van zijn af wijzing van een VN-resolu- tie tot bevriezing van de ar senalen. Elf CDA-Kamerle- den stemden voor de motie, maar konden de verwerping toch niet verhinderen. Hun stemgedrag werd be schouwd als een terechtwij zing van de minister. Het kabinet bofte dat twee dissi denten, H. de Boer en Van der Toorn, door ziekte ver hinderd waren de stemming j bij te wonen. Zomer 1983 adviseerde de j commissie-Alting von Geu- sau minister Van den Broek I dat de regering „nog dit jaar j een positief besluit moet ne- i men over de plaatsing vanj kruisraketten". Een opvat ting waaraan de CDA-frac-1 tie opnieuw twijfelde, maar waarover ook de WD-frac- tie opmerkte een dergelijk besluit in dat jaar niet te zien zitten. Op 28 juni 1983 wees mi nister De Ruiter Woens-I drecht aan als de plaats waar, bij een positief plaat- singsbesluit, 48 kruisraket ten zouden worden gesta- tionneerd. Tweemaal reisde een Ka merdelegatie de halve aard bol rond om in een aantal! hoofdsteden (onder meer Brussel, Bonn, Washington en Moskou) kennis te nemen van de ontwikkelingen in] het denken over kernbewa pening. Op 1 juni 1984 volgde het] kabinetsbesluit om op 1 no-[ vember 1985 tot plaatsing te 1 besluiten indien het aantai SS-20-raketten in de Sovjet- Unie op die datum groter zou zijn dan de 378 die er op 1 juni 1984 stonden opgesteld. In het Kamerdebat medio juni bepleitte CD A-fractie leider De Vries naast een be- j slissing op 1 november over de plaatsing eveneens] een beslissing over een ver mindering van de bestaande Nederlandse kerntaken. Dit debat spitste zich tenslotte toe op een motie-Engwirda (D'66) om het kabinetsbesluit eind 1985 opnieuw te beoor delen op grond van dan gel dende, eventueel nieuwe, criteria. De motie haalde] geen meerderheid: 71 tegen j 79 stemmen. Het aanta! CDA'ers dat voor de motie stemde bedroeg nog slechts] zeven: Beinema, Buikema, Couprie, Faber, Kraaijeveld- Wouters, De Kwaadsteniet en Van den Toorn. Bij het debat van vandaag over het verdrag inzake de beheersaspecten van in Ne-] derland te plaatsen kruis vluchtwapens zal moeten j blijken hoeveel 'echte' dissi- denten er nog zijn. Buikema, H. de Boer, Faber en Van] Houwelingen hebben intus- j sen de kamer verlaten j Schol ten en Dijkman stapten uit de CDA-fractie. Bij debat zullen centraal staan] de vragen of voor een singsbesluit een tweederde meerderheid nodig zal zijn, of een opzegtermijn van w jaar wel passend is en of tus sentijdse opzegging door een volgend kabinet mogelijk zalj zijn. Van onze c [LUXEMBURG - De Franse re [ding van Spanje en Portugal I garanties voor Middellandse [zijn van de EG. Frankrijk houdt eraan vast ge [dat die landen geen schade die [mogen ondervinden van de voo [concurrentie-voordelen, die ten [Spanje en Portugal door hun de [EG-lidmaatschap krijgen. De die [Franse minister van Buiten- lids landse Zaken, Dumas, ging ling [zelfs zover zijn collega's te den waarschuwen voor „ernstige mer politieke consequenties". eige Op de vergadering van mi- stro [nisters van Buitenlandse Za- koo [ken in Luxemburg bleek gis- [teren dat Italië en Grieken- ang land geen enkele haast willen buit [maken met die garanties. Zij tugs [stellen dat er in een over- ten, gangsperiode van vier jaar Stat toch geen verschil gemaakt zal verc worden tussen de tarieven dat [voor produkten uit Spanje en zal Portugal en die van de Mid- der dellandse Zee-landen en dat dell; het niet nodig is de akkoorden ben al voor 1 januari 1986, de toe- we tredingsdatum, aan te passen. reik Strijdvraag werd gisteren vooi dan ook of die akkoorden, vol- one Van cmze correspondent I ROME - jn Comiso op Sicilië [werken de Amerikanen hard aan de opstelling van de 112 [Kruisraketten die Italië door [de NAVO zijn toegewezen, binnenkort zijn alle raketten j ("aar voor lancering. De vraag »s wie het laatste woord heeft als het erom gaat die raketten ai te vuren, wie er op de 'knop' ■hag drukken. Italianen, Ame- I fikanen of allebei Deze kwestie is deze week [aan-de orde in de Tweede Ka- |mer in Den Haag. Het Ita- I "Kans parlement heeft zich er [alleen 'en passant' in verdiept, [Vorig jaar nog in het kader [van de behandeling van de [ontwerp begroting voor defen sie. Maar een heus debat is er [met aan gewijd. De Italiaanse instanties nangen mistige en dubbelzin- I vr*6 '>etogen °P als men hen I [raagt of zij over de lancering I an de kruisraketten beslis- |.en' °f de Amerikanen. Met de [Amerikanen zou het principe I an de 'dubbele sleutel' zijn !®reengekomen. Eén sleutel vr°r de Amerikanen en één de Italianen. En zonder (ko sleutels zou er niet één I „„"Faket van Comiso kunnen |Vertrekken. e minister van Defensie Spac open 'dub kan ceert kend zegd wool wat gerir nieti Dit Spad lijk stanc tuati nig i en It de in gelijl geva geen onge bezit een dat d al vot send dat milit De overi Amei hen 1 tief b len schik taire het v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4