R I EJE UI Lenen tot je er bij neervalt Volle bak AFTELLEN BEGONNEN VOOR EERSTE NEDERLANDSE RUIMTEVAARDER TT1 Wie is er bang voor cholesterol? lOO.OOOste NOBELPRIJS '85: Sluiskil boos MAANDAG 21 OKTOBER 1985 EXTRA OP MAANDAG Nerveus? Publiciteit De bretel VERSCHERPTE REGELS OP KOM MEDISCHE RUBRIEK PAGINA ZEELAND 1 T48 Wubbo Ockels: wachten op schop onder je achterste Door Piet Smolders Foto's: Nasa, Estec ALS IK het nummer van Wubbo Ockels in Houston heb gedraaid verneem ik onduidelijke geluiden die het ergste doen vermoeden over de kwaliteit van de satel lietverbinding. Maar dan hoor ik iets als: „Waarom bel je zo vroeg?" Wubbo ligt nog in bed. Ik heb me een uur in de tijd vergist. En Wubbo heeft nog geen zin in een interview. Een astronaut is tenslotte ook maar een mens. Anderhalf uur later, op zijn kantoor in het Lyndon B. Johnson Ruimtevaartcen trum, op een steenworp af stand van de flat waar hij met zijn vrouw Joos en zijn twee kinderen tijdelijk is neerg- streken, is hij weer even mon ter en welbespraakt als altijd. Nu de 'roll out' van de space shuttle Challenger (het uitrij den van het ruimtevliegtuig naar de lanceerplaats) een feit is, staat er niet veel meer in de weg voor een lancering op 30 oktober aanstaande. Wubbo: „Nee, echt zenuwach tig niet. Maar wel ben je steeds intensiever bezig de dingen op een rijtje te zetten. Je mag niets vergelen. Nu gaat het er op aankomen." Ik: Als je het nu heel nuchter bekijkt, ben je zeven jaar in training geweest om zeven da gen te mogen vliegen. Was dat nou wel de moeite waard? Wubbo: „Ja, kijkt eens: Die vraag is eigenlijk al fout. Trainen, echt trainen, doen we maar een klein deel van de tijd. Want we moeten eerst weten wat we moeten gaan doen en hoe we het gaan doen. Vooral de vraag hóe eist enorm veel voorbereiding. Dat is geen echt trainen. Als wij een vlucht doen, zoals de ko mende D-l vlucht, hebben we zo'n zestig experimenten. Stel dat je op aarde twee weken voorbereidt per experiment. Dat is al ruim twee jaar. Het is dus gewoon hard werken. Voor D-l ben ik pas sinds maart vorig jaar bezig, dat is dus anderhalf jaar, wat eigen lijk heel kort is. Ik kan dat al leen maar doen omdat ik al veel ervaring had met de voorbereiding voor de eerste Spacelab-vlucht, die uiteinde lijk gevlogen werd door mijn vriend Ulf Merbold. Daar heb ik ongeveer drie jaar voor ge werkt. En verder heb ik er twee jaar opzitten voor mijn astronautenopleiding in Ame rika. Alles bijeen was het een heel boeiende periode. Maar het is nooit geweest: Ik train alsmaar en ik wacht elke dag op die ene vlucht." Wat vind je van de pers, de publiciteit? In de afgelopen weken is er een golf van be langstelling over je heen geko men en die zal nog wel even aanhouden. Wubbo: „Moeilijk vind ik het niet. Het is alleen zo: Je moet er heel duidelijk rekening mee houden. Het is een onderdeel geworden van je werk, van je iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ De shuttle op transport naar het lanceerplatform. leven, en je probeert dus die gelegenheid ook te gebruiken. Er zitten een heleboel goeie as pecten aan. Ik vind het plezie rig om uit te kunnen leggen wat we daarboven doen.Ik vind het ontzettend leuk dat mensen daarin geïnteresseerd zijn. Eh.af en toe moet je even een dikke huid hebben als iemand iets raars over je schrijft Maar de balans ligt duidelijk positief." Wat verwacht je van deze vlucht voor de wetenschap en voor jezelf? Wubbo: „Natuurlijk: Van ieder experiment heb ik een bepaalde verwachting. Het zijn vooral wel de experimen ten waarbij je zelf betrokken bent tijdens de vlucht die je het meest interesseren, omdat je dan gelijk ziet wat er uit komt. Vooral de experimenten aan onszelf - de levensweten- schappelijke experimenten - daarvan heb je over het alge meen ook al dat je tijdens de vlucht wat dingen ziet. Die zijn heel boeiend. Verder ver wacht ik ook bij mezelf een soort verwijding van ideeën, gewoon door die gigantische ervaring die je meemaakt. Je bent in een nieuwe situatie. Het is niet een stapje, het is een onderdeel van een ontwik keling die is eens een keer be gonnen, 25 jaar geleden. Er komt veel meer uit op het ogenblik dan mensen denken, er is een enthousiasme aan het groeien, vooral in Europa, waarvan we de gevolgen nog helemaal niet kennenNou, dat zal bij mezelf ook een weerslag vinden. Als je daar boven bent en je laat je ge dachten eens wat gaan over wat gaan we doen over 10 jaar, 100 jaar, misschien wel dui zend jaar. Die dingen, daar verheug ik me ook op." Nederland besteedt relatief weinig geld aan ruimtevaart. Maar nu hebben we binnen kort toch maar mooi een land- De bemanning van de D-l vlucht op weg naar een lanceer-oefening. Geheel links Wubbo Ockels. Verder op de foto vl.n.r.: Reinhard Furrer (Duitsland), Bonnie Dunbar (NASA), Guion Bluford (NASA), Jim Bucftli (NASA), commandant Henry Hartsfield en piloot Steven Nagel. Ernst Messerschmidt (Duitsland) staat niet op de foto. genoot in de ruimte. Is dat voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Wubbo: „Nou, als je het zo zegt, dan heb je misschien ge lijk: Een heleboel landen wil len dat en het kost veel geld. Maar ik vlieg niet mee als Ne derlander, ik vlieg mee als iemand die uitverkozen is door de Europese ruimtevaartorga nisatie ESA. Er waren drie mensen geselecteerd: Een Duitser, een Zwitser en ikzelf. Dat die Duitser de eerste keer vloog had niet zoveel met Duitsland te maken, maar dat is gewoon de keuze geweest van de Europese ruimtevaart organisatie. Maar ik bof wel, natuurlijk, zonder meer. In tussen doet Nederland ook steeds sterker mee binnen ESA, het staat nu duidelijk positief ten opzichte van de bemande ruimtevaart." Na de D-l vlucht, ga je dan werken aan het Europese ruimtestation Columbus? Wubbo: „Ja, als het aan mij ligt ga ik me na D-l volledig storten op het ruimtestation en dan vooral het laborato riumgedeelte, waar je als mens kunt werken. Want ik wil eigenlijk toch proberen dingen die ik geleerd heb en ook ideeën die ik heb daarover zoveel mogelijk te realiseren." Stel dat je door een drukke winkelstraat loopt, iemand houdt je staande en vraagt: Is het nou wel nodig dat we zo'n dure ruimtevlucht maken, kunnen we dat geld niet beter gebruiken voor andere din gen? Wat zou je op zo'n mo ment zeggen? Wubbo: „Geld voor de ruimte vaart gaat naar mensen die daarvoor werken in de vorm van salarissen. En ik vind die projekten goed, die zijn voor ons goed, onze bemande ruim tevaart is een civiele zaak, wat eruit komt is beschikbaar voor iedereen. Het stimuleert de technologie. Het geeft enorme ontwikkelingsmogelij kheden, het geeft nieuwe hoop. We doen daarboven dingen waar we nog geen idee van hebben wat er allemaal uit kan ko men Af en toe hebben we al een paar voorbeelden daar van. Het is belangrijk dat we daarin meedoen. Mensen die zeggen: Ruimtevaart is duur, vaak mensen die bezorgd zijn over milieu- en over energie vraagstukken, die moeten zich realiseren dat de vraag über haupt over het milieu en over energieproblematiek en over voedsel, over de hele wereld pas duidelijk is geworden door de ruimtevaart. Daardat we globaal gingen kijken over onze hele aarde en onze wereld zelf zijn gaan beschouwen als een ruimteschip, op reis door het heelal. Dat komt door de ruimtevaart." Het is alsof je een spiegel boven in de ruimte houdt waar we onszelf in zien? Wubbo: „Natuurlijk, dat is het. Je treedt naar buiten en dan kijk je terug en dan zie je pas goed wat je aan het doen bent. En het is niet alleen dat je het probleem ziet. Doordat je ziet hoe het allemaal ge beurt kun je misschien ook een oplossing aangeven voor de problemen, want daar gaat het uiteindelijk om." De dag van de lancering breekt aan... ontbijt... je rijdt naar de shuttle toe. Is er een bepaald moment waar je nu al echt naar uitkijkt? Wubbo: „Het is een serie van momenten, maar er zijn wel bepaalde dingen waar ik naar toe leef. Eerst en vooral als je in de bus stapt, die je naar de lanceerplaats brengt Dat be tekent voor mijAha, de aftel ling is nog twee uur voor de lancering, nu moet er iets heel geks gebeuren wil het niet doorgaan. Nou, de volgende stap, waar ik me op heb voor bereid om dat heel intensief te gaan ervaren is dat punt waar je.zoals een Amerikaan zegtYou fly, when you sit in the chair, when you hear this terrible noise and when you feel the kick in your ass"Die dingen heb je alle drie nodig. Je kan zelfs in de stoel zitten en een verschrik kelijke herrie horen, maar als je dan niet het gevoel krijgt van een schop onder je achter ste, dan is er iets mis. Dus die drie dingen daar zit je op dat moment op te wachten en ik denk als ik dat voel, dan zeg ik: Ja, Wubbo, daar ga je. ■J EN bretel is ook voor I 1 .een stad van vitaal .JL^abelang. Rome kan er in elk geval niet zonder. De 'bretella' (bretel) heet het verbindingstuk tussen de A-l en de A-2, de twee helften van de 'Autostrada del Sole', die be roemde autoweg die de ruggegraat van langgerekte land vormt. De bretel wordt aangelegd, al twee jaar. Maar ecologen en archeologen 'sabotteren' het project. De rechter heeft dezer dagen op hun verzoek de bull- j dozers tot staan gebracht. Elke automobilist, elke j vrachtwagenchauffeur vreest Rome en zijn rondweg, de 'Grande Raccordo Anulare'. Komt hij over de A-l uit de richting Florence en wil hij di- i reet via de A-2 door naar het zuiden, richting Napels, dan j moet hij eerst aan het eind van de A-l tol betalen. In de file. Vervolgens is er een stuk 'Rac cordo' die nu de de A-1 met de A-2 verbindt. Opnieuw file, en drommels goed uitkijken, want i de 'Raccordo' is Italiës doden weg. Na de afslag voor de A-2 wacht weer een file, want dan moet er een nieuwe tolkaart in ontvangst worden genomen. Dit afstandje van pakweg 40 I km vergt in de winter een uur, in i de zomer twee uur of meer en kost jaarlijks 15 miljoen liter brandstof en 4 miljoen uren i wachten in de opstoppingen, i Het is dan ook de beruchtste i flessehals van Italië. De regering besliste in 1972 al j dat de A-l direct (en dus niet I meer via de 'Raccordo') met de j A-2 moet worden verbonden, via een nieuwe zesbaans weg, j die de naam 'bretel' kreeg. Maar om politieke en burocratische redenen begonnen de werk- zaamheden pas in 1984. Iedere I automobilist hoopt dat de weg i er vóór 1989 ligt, zoals de plan ning is, maar toont zich dan wel I een grote optimist. De weg gaat door een volgens milieugroepen „uniek natuurge- bied, met een zeldzame flora en i fauna", de 'Macchia del Barco'. Dit verhaal is bekend van de an- j dere terreinen in Europa waar de natuurvrienden slag hebben I geleverd (bij Utrecht, bij Frank fort, in Oostenrijk en Zwitser land). De Italiaanse milieugroe pen zijn wat laat in actie geko men voor de 'Macchia' (kreupel hout), maar wellicht nog net niet te laat. Dezer dagen werd de we- genbouwers in staat van be- schuldiging gesteld wegens over treding van een wet die de tuurlijke rijkdommen van beschermt. De werkzaaml zijn daarop stil gelegd. De natuurvrienden blijh goed gezelschap. De arch gen hebben ook bezwaar: de bretel. Want volgens loopt die dwars door „kg cheologisch rijkste gebied Door Coos Manden Italië", door het heuvelland noorden en ten oosten vai me, het gebied waaruit geleden de eerste bewonen de stad Rome werden 'gen teerd'. Een vondst vorige bevestigde die opvatting. Juist op de plek waar hei cé voor de bretel is uitgezet bij het stadje Monterotond een gaaf stuk van de au Nomentana opgegraven Nomentana, één van dei die naar Rome leidden, veil de stad met het land van di bijnen, via de (nu verdut steden Nomentum en Eret Over deze Nomentana ia 2700 jaar geleden de Sak huiswaarts keren, nadat Ki lus op een feest in Rome maagden had geroofd. Niemand twijfelt eraan i werkzaamheden aan de binnenkort zullen worden vat, ondanks dat „unieie pelhout" en die historisch! mentana. Die weg moet woon komen, Rome kan zonder, zo vinden verkea kundigen en weggebruiken Jarenlang is het tracé k deerd, jarenlang rijn alt tieve mogelijkheden bekek afgewogen, terwijl ecologa archeologen zich niet lieten „Die Nomentana Ugt er langer dan vandaag?" zo i de Societè Autostrade (de naresse van de Italiaanse wegen) zich af. Trouwens rond Rome is het niet moj een weg aan te leggen of et te graven zonder op archo sche schatten te stuiten. -iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - Kees kocht in 1980 een tweedehas auto van tienduizend gulden met een 'doorlopend 1 diet', want daar was hij maandelijks minder kwijt dan aan een 'financiering'. Kees zit er - als hij tussen- maandelijkse salaris en tijds niets extra aflost en ook niets opneemt - acht jaar aan vast. Dat kost, grofweg, twee honderd tot tweehonderdvijf tig gulden per maand. Vorig voorjaar was zijn wagen 'op', maar hij betaalde en betaalt nog steeds vérder, tot 1988. Omdat hij geen prijs in de lotto had gewonnen en toch vier wielen onder zich wilde hebben leende Kees voor een nieuwe gebruikte auto geld bij. Zo werd zijn 'doorlopend krediet', dat al aardig was ge zakt, opgetild naar 15.000. En ging hij maandelijks driehon derd tot driehonderdvijfenze- ventig gulden betalen. De auto is niet de enige aan schaf die in het huishouden van Kees moet worden ge daan. Een hoop kan uit het Door onze medische medewerker U kent wel die treurig stem mende reclamespotjes van de Nederlandse Hartstichting. Korte samenvatting van de inhoud: alles wat lekker is, is slecht. Te veel eten mag niet, te vet eten ook niet, te veel luieren is slecht, je in de ze nuwen gooien doet hart- en bloedvaten geen goed en ro ken mag al helemaal niet. Waar haalt de Hartstichting die zekerheid vandaan? Tja, dat is een moeilijk punt. Kijk, alle deskundigen zijn het er over eens dat de opge- melde dagelijkse zonden niet goed zijn voor hart- en bloedvaten. Maar wat precies het grote publiek als goede raad moet worden voorge schoteld, daarover woedt al meer dan tien jaar een felle opiniestrijd tussen deskun digen. Geen wonder dat dit jaar de Nobelprijs voor de Ge neeskunde ging naar twee onderzoekers, Joseph Gold stein en Michael Brown, die iets exacts over dit onder werp te melden hebben. Ze deden een belangrijke ont dekking over het vermale dijde cholesterol en baseer den daarop een theorie die op veel tot nu toe onbeant woorde vragen een antivoord kan geven. Vragen als, waarom krijgt de een, bij eenzelfde dieet, wel een hart infarct, en de ander niet? Hoe komt het dat ziekten aan hart- en bloedvaten in de westerse wereld doodsoor zaak nummer een zijn? Is er een gerichte therapie moge lijk? (Jawel) Enzovoort. Wat is er aan de hand. Als cholesterol door de darmen wordt opgenomen, begint het aan een tamelijk ingewikkelde reis. Eerst maakt het lichaam het cho lesterol vervoerbaar door het te binden aan een eiwit. LDL, dat je als een soort cho- lesterol-vrachtwagen in het bloed kunt beschouwen. Het LDL-cholesterol gaat vooral naar lever, eierstokken en bijnieren. De lever maakt er gal van, eierstokken en bij nieren gebruiken het als grondstof voor de aanmaak van hormonen. Tot zover is cholesterol een onontbeer lijke voedingsstof. Helaas duikt deze 'onont beerlijke voedingsstof ook op in verstoppingen van de bloedvaten. In de vettige prop die bloedvaten van het hart (hartinfarct) of herse nen (attaque) dodelijk kun nen afsluiten, zit een over maat aan cholesterol. Teveel cholesterol in je bloed is dus ook niet goed. Toch is de een gevoeliger voor een choleste- rolrijk (eieren, dierlijk vet, zuivelproducten) dieet dan de ander. De theorie van Brown en Goldstein geeft daar een verklaring voor. In 1973 ontdekten ze dat de lichaamscellen precies zoveel LDL-cholesterol opnemen als ze nodig hebben. Hoe kan dat? Op de celwand maakt de cel een soort losplaats waar de LDL-vrachtwagen kan aanleggen: de LDL-re- ceptor. Heeft de cel veel cho lesterol nodig dan maakt de cel veel van die receptoren; is het verzadigd met choles terol - en dat is belangrijk - dan maakt het minder re ceptoren. Een overmaat aan LDL-cholesterol in het bloed kan daarom op twee manie ren ontstaan. Een: door een veel te cholesterolrijk dieet. En twee: doordat het li chaam van huis uit te weinig van die LDL-receptore n maakt. Een wreed experiment van de natuur bevestigde deze theorie. Eén op de miljoen kinderen hebben een gigan tische overmaat aan LDL- cholesterol in hun bloed. Ze kunnen al op 2-jarige leef tijd een hartinfarct krijgen omdat het cholesterol hun bloedvaten verstopt. De af wijking is erfelijk. Wat bleek? Hun lichaamscellen kunnen geen losplaatsen (re ceptoren) maken, zodat al het opgenomen cholesterol in hun bloed blijft circule ren. Bij 1 op de 500 mensen komt die erfelijke afwijking in minder uitgesproken vorm voor; ze maken wel re ceptoren, maar te weinig. Het aardige van de theorie van Brown en Goldstein is, dat het voor beide groepen een oorzakelijke behande ling voor hun kwaal moge lijk maakte. Bij één kind dat helemaal geen receptoren had, werd een (receptorrijke!) lever ge transplanteerd. Zover be kend met goed resultaat, want de behandeling is nog steeds zeer, zeer experimen teel. Voor mensen die wel - maar te weinig - recepto ren kunnen maken bedacht men het volgende. Op de eer ste plaats een cholesterol- arm dieet. Bovendien gaf men hen middelen waardoor het lichaam uiterst verkwis tend met het aangeboden cholesterol omspringt. Daar door daalt het cholesterolpeil in het bloed, en daardoor daalde bij hen het voorko men van ziekten aan hart en vaat. Goed, dat zijn uitzonde ringen, maar wat heeft de theorie te vertellen over 'normale' stervelingen die ook in overmaat ten onder gaan aan ziekten van hart en vaat? Bij veel 'normale' mensen wordt het aantal los plaatsen voor het LDL-cho lesterol verminderd door een veel te rijk dieet aan choles terol. Onderzoek wijst uit dat dit bij 50% van de wester lingen het geval is. In een ar tikel in het blad Scientific American schrijft het be kroonde duo dat alleen een extreem dieet het choleste rolpeil naar veilige waarden kan brengen: geen zuivel producten meer, geen eieren en bijna geen vlees. Moet dat nou echt? Nee, vindt het duo. Op de eerste plaats zou dat maar voor de helft van de be volking een goede raad zijn, want de rest kan bij wijze van spreken net zoveel cho lesterol eten als ze wil, hun aangeboren overmaat aan LDL-receptoren kan dat cholesterolrijk dieet best aan. Bovendien zouden bij zo'n dieet andere ziekten kunnen ontstaan. En drie - heel realistisch -: mensen houden zich toch niet aan dit draconisch dieet. Wat Brown's en Gold stein's theorie wel mogelijk maakt is dit. Het is nu in principe mogelijk om tame lijk precies aan te geven wie wel een verhoogd risico loopt op het krijgen van hart- en vaatziekten en wie niet. De risicogroep kan dus gericht worden behandeld. En ver der kan men ook heel doel gericht op zoek gaan naar geneesmiddelen die de aan maak van deze LDL-recepto ren stimuleren. De farma ceutische industrieën zijn al druk op zoek naar deze gou den handel. Ik houd u op de hoogte. dere inkomsten, zoals bijslag, worden gefinan» Maar rond Pasen van ditj begaf de wasmachine hel na de vakantie kwam e: grote kostenpost bij toenö terlief voor haar beginne studie op kamers moest. Kees staat nu bij de steeds vaker midden i» maand al rood. De autoiï sche huurbetaling is paar keer niet doorgegaan woonlasten gaan druil Hoe het verder moet wed niet. Nog maar wat bijlens Het kabinet liet onlangs ten dat het de consume moeilijker zal worden maakt om 'onveranW geld te lenen. Daarvoor nieuwe 'Wet onsumente® diet' in de maak, waarin'' gescherpte regels kornet staan voor al het consu® tenkrediet tot een bedrag ƒ40.000. De wet zal de bestaand' op het consumptief gel® diet' en de 'Wet op het aft lingsstelsel 1961' gaan ven gen. Volgens drs.P.Puistei van de Commissie Wet op consumptief geldkrediet de nieuwe regeling echte' wel een paar jaar op zich*1 wachten. Juist om overkrediete' tegen te gaan zullen er al» harde afspraken moeten' den vastgelegd. Het is bedoeling dat financier® maatschappijen en bank® cliënt vragen waarvóór te lenen geld nodig hebber- Puister, tevens final®1 economische beleidsmed'' ker van de Consumenten1* „Er zal goed gekeken IJ* worden naar de draag»1 van de klant. Wat rijn men en lasten zijn. Tens® het ook in het belang v' onderneming zelf dat er scherpte regels komen." Echt afdwingen dat bk en financieringsondeffl^ gen néé zeggen als het is of iemand met de las®® een lening niet in de P" men zal komen is niet makkelijk. SLUISKIL - De bewoners van S meeste Nederlandse media geei willen besteden aan het bezoek v. den Berg. „Het is zeer vernederend dat I derlander wordt erkend", aldus e hals van bet ontvangstcomité. Datzelfde comité heeft alles ge omroep naar Sluiskil te krijgen, i „Alle deuren worden gesloten on Berg te voorkomen. Alle aandac Wubbo Ockels". Lodewijk van den Berg mag dc 'echte' Nederlandse astronaut zij de eerste Nederlandssprekende r poortenjQvestie' vindt men in Slui 'Ik Vt alsj Door Eugene Vi SLUISKIL - Er kan ge staan. Voor Zeeland is Berg de eerste Nederlan Hij mag dan een Amerik maar eens een Zeeuw altijt rige in Sluiskil geboren en j eist geen heldenrol voor zie! bescheiden de lofbetuiginge genoten. Maar vindt het we lemaal voor hem op touw he Dat de meeste Neder landse media hem doodzwij gen deert hem ogenschijn lijk weinig. „Iedereen zit op Wubbo Ockels te wachten", zegt Lodewijk, „en terecht hoor, want hij is nu eenmaal de eerste 'echte' Nederlandse astronaut. Ik voel me een beetje als Johannes de Do per. Ik bereid de komst voor van iemand die over twee weken komt". Op 30 oktober namelijk wordt Ockels de ruimte in geschoten en zul len de media zich op hem storten. De afgelopen dagen zal Lodewijk niet licht verge ten. Niet alleen vanwege het warme welkom dat de Sluis- killenaren 'hun' astronaut bezorgden. Maar ook omdat Lodewijk een videoband van het bezoek mee naar Ame rika mag nemen. Een cadeau van het dorp. „Mooi, mooi, geweldig", reageerde Lodewijk zater dagmiddag, na afloop van e d h z b v P w d v li jf s< S( n o u 1( a IV d 0 P 01 df K P d\ Van een onzer verslaggevers HULST - Jan Blanckaert uit de Hulster Liniestraat was gisteren de lOO.OOOste bezoeker, die dit jaar een duik nam in het overdekte zwembad De Driehoek. Uit handen van wethouder W. Kayser kreeg hij een bos bloemen, een oorkonde en een gratis abonnement. Ook zijn twee kinderen deelden in de feestvreugde. Vorig jaar kon de lOO.OOOste Pas geteld worden op 1 decem ber. Volgens de wethouder een bewijs dat het overdekte bad duidelijk 'in de lift' zit. Het reslutaat is nog opmerkelijker, ais men bedenkt dat in de gure "Taanden januari en februari ®rg weinig zwemmers opdaag den. „Daarna is het echter enorm aangetrokken", aldus de wethouder, die daarbij Sraag het personeel een pluim °P de hoed steekt voor hun in- *?t. Immers, geplaagd door sektes en verhuizingen wisten 26 met minder beschikbare mankracht toch dubbel zoveel klanten te binden. De laatste weken komen er I gen zwi dui hot goe dan Van onze correspondente ^T-ln Den Dullaert te Hulst hi liefhebbers van popmuziek v vo&d genoten van het optreden vai ^yengroep. 1 y^rprogramma werd gebrac kwTZf- urgse formatie Feedback s ®H'er iang lekker swingende J naTó. Na 6611 voor sommigen wel ii •Jfe kwam Frank Boeyen om tien m- Hij zong, begeleid door zij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4