4Year of the Quiet Sun' vrome film van Zanussi Robert Mitchum, de man met de zware oogleden, 40 jaar acteur E Zigeunerfilm 'Les Princes' in circuit Kantoormeisjes en aerobic-dans ook in de BIOSCOOP E VRIJDAG 18 OKTOBER 1985 Verkeerd HEAVENLY BODIES' Vampiers zuigen Londenaren leeg in 4Lifeforce' NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 ïuske en Wiske: Ang. ^Ppie Happ ie en Sïwl T2 PAGINA GIDS 1 Complete Carmen- opera op fraaie Spaanse lokatie Door Marjan Mes Van de opera 'Carmen' van Bizet en Prosper Merimée zijn de afgelo pen jaren tal van film versies verschenen. Go- dard gebruikte het ver haal voor een eigen, mo derne versie. Saura maakte er een fla- menco-dansfestijn van. Maar er zijn ook tradi tionele interprestaties op film gezet, door Peter Brook en de Italiaan Francesco Rosi, maker van o.a. 'Tre Fratelli'. Rosi nam zijn 'Carmen' op in het landschap van Andalu- sië en steden als Granada, Se- villa en Ronda. Dat ziet er schitterend en natuurlijk uit. Misschien wat al te natuurlij k voor een opera-handeling, die toch strikt kunstmatig is. Wel licht was het boeiender ge weest om juist de kunstmatig heid te benadrukken in plaats van de handeling in een be staand decor te plaatsen en de zangers/acteurs daarvan on dergeschikt te maken. Niettemin heeft Rosi soms treffende beelden gevonden voor de emoties, die de schitte rende muziek oproept. Scènes in en om de corrida bijvoor beeld, waar de toreador, een van de twee aanbidders van de verleidelijke zigeunerin Car men, zijn strijd met de stier aangaat. Op dit hoogtepunt vermoordt de jaloerse Don Lo- sé de trouweloze Carmen. Het libretto van de opera is geheel in tact gelaten en zo beleven wij ruim twee uur de volledige opera, wat voor filmliefheb bers ongetwijfeld een hele zit is, want zo'n operahandeling is op zich weinig interessant. Langere scènes lijden, on danks Rosi's voorbeeldige be wegingsregie, aan gebrek aan actie en inhoud. Het verhaal is bekend. Het arbeidstertje in de tabaksfabriek Carmen, brengt de harten op hol van alle man nen in de naburige kazerne. Terwijl zij het aanlegt met de adjudant, Don José, laat zij zich ook het hof maken door Escamillio, een stierenvechter. De twee mannen worden el- kaars rivalen. Don José deser teert voor haar uit de dienst en verlaat zijn verloofde Mi- chaela om een zigeunerleven te leiden aan Carmens zijde. Maar die wil haar vrijheid be houden en heeft ook de torea dor haar liefde verklaard. Don José wordt gek van jaloezie en doodt zijn geliefde. Een arche typisch verhaal, dat op film boeiend kan zijn als dialogen en handeling aan het medium worden aangepast. Door het oorspronkelijke libretto inte graal te verwerken, is het Rosi slechts ten dele gelukt om een boeiende film te creëren. Julia Migenes-Johnson is niet alleen een schitterende zangeres, maar uiterlijk ook een ideaal Carmen-type; een donkere, verleidelijke vrouw met een wulps figuur zoals je die in de operawereld slechts zelden tegenkomt. Als actrice is zij echter beperkt, gevoelens uitdrukken is er niet bij. Placido Domingo (Don José) en Ruggero Raimondi (Esca millio) zijn als zangers uiter aard onovertroffen, maar voor deze rollen eigenlijk te oud. In het theater telt dat minder dan op de film met zijn indrin gende close-ups. De film werd al enige jaren geleden ge maakt. De elpee met de hoog tepunten uit de geluidsband ging vroegtijdig vooraf aan het uitbrengen van 'Carmen' in Nederland. De muzikale lei ding van de opera-opnamen berustte bij Lorin Maazel, die het Orchestre National de France dirigeert. 'Carmen' van Francesco Rosi. Cinésol 3 in Breda. Placido Domingo als Don José en Julia Migenes-Johnson als de zigeunerin Carmen in de operafilm 'Carmen'. - fotoconcorde film. Van onze filmredactie Het Westbrabants Filmcircuit vertoont 'Les Princes', de bij zondere film van de zigeuner cineast Tony Gatlif (35), een Fransman, die in erbarmelijke omstandigheden opgroeide in Algerije. In Frankrijk be landde hij wegens onaange past gedrag in tal van kinder tehuizen. Op een dag liep hij per on geluk Michel Simon, de be faamde Franse acteur, tegen het lijf en zo werden zijn ta lenten ontdekt. Met een 16 mm-camera maakte hij een aantal produkties, ondermeer over een Spaanse flamenco danser. Maar pas echt van zich spreken, deed 'Les Princes', waarvoor hij zelf het scenario schreef. In Frankrijk en op een festival voor zigeuner- films in Los Angeles werd dit portret van een zigeunerleven zeer hoog gewaardeerd. In een armzalig Noord franse landschap wordt het trieste, maar ook warmbloe dige bestaan van een zigeu nerfamilie geschilderd. Dat gebeurt met haat jegens de 'gadzjo', de discriminerende burgerij. Maar door een apart gevoel voor humor weet Gat lif, die zelf ook een rolletje speelt, zijn film voor omge keerde discriminatie te behoe den. De 30-jarige Nara (Gérard Darmon, uit de film 'Diva') woont met zijn grootmoeder (de Franse actrice Muse Dal- brey) en dochtertje in een ver waarloosde huurkazerne. Hij heeft zijn vrouw verstoten, omdat zij builen zijn medewe ten de pil gebruikte. De broers van de vrouw proberen hem met geweld te bewegen zijn vrouw weer te accepteren. De De Poolse weduwe en haar Amerikaanse geliefde in 'Thi Year of the Quiet Sun'. - foto meteor film Van onze filmredactie In tegenstelling tot zijn landgenoot Andrzej Wajda maakt de Poolse ci neast Krysztof Za nussi geen politieke films. Zijn nieuwste, 'The Year of the Quiet Sun' is een in getogen liefdesge schiedenis tussen een Amerikaanse soldaat en een Poolse wedu we, die zich afspeelt in het Polen van 1946. Dus direct na de Tweede Wereldoor log, hetgeen te zien is aan de ruïnes, nazisti sche leuzen op de mu ren, zwarthandelaars, plunderaars en spion nen. Amerikaanse soldaten lopen zich te vervelen en de bevol king verkeert in be hoeftige omstandig heden. De niet meer zo jonge Poolse weduwe Emilia (Maja Komo- rorowska) woont sa men met haar ge wonde moeder in een armzalig kamertje. Ze krijgen inkwartie ring van een Ameri kaan, Norman, die deel uitmaakt van een geallieerde onder zoekscommissie naar oorlogsmisdaden. Nor man en Emilie hebben weinig ge meen en kunnen nau welijks met elkaar praten. Norman is een sympathieke, in troverte man, die in eerste instantie gefas cineerd raakt door Emilia's hobby, het schilderen van de zon. Allebei zijn ze aan geslagen door de oor logsverschrikkingen en de eenzaamheid en dat drijft hen in el- kaars armen. Om el kaar echt goed te kunnen begrijpen, hebben ze een tolk nodig en dat levert een met humor ge kruide scène op, al is zij net als de andere gebeurtenissen eigen lijk diep treurig. Liefde zonder woordenmaar daar blijft het niet bij. Zanussi, die ook een film over de paus heeft gemaakt, gaat op de ouderwets-reli gieuze toer. Het bete kent, dat Emilia afziet van haar geluk in Amerika en haar duurbetaalde vlucht- plaats afstaat aan haar immorele buur vrouw. Een vreemde vorm van zelfopoffe ring, die nog wordt vergeleken met het lijden van Christus bovendien. Emilia zegt in een an haar weinig gesproken zin nen, dat geluk ook in lijden kan gevonden worden. Deze vrome ge dachten worden bege leid met wat al te dik opgelegde sfeerfoto grafie, heel mooi, maar zonder veel in houd. Als er twintig jaar later bericht komt uit Amerika, is het te laat voor Emi lia, want die zit dan in het klooster en ze sterft met een visioen van het ideale Ame rika voor ogen of zoiets. Het verwar rende slot schijnt een droom te moeten voorstellen. Zeer sterk is de scène waarin door de Amerikanen een Duits massagraf wordt gevonden en geopend, terwijl de bevolking nieuwsgie rig toeziet en een van hen tussen de lijken van de door de nazi's vermoorde slachtof fers valt. Huive ringwekkend, maar gerelativeerd door een knap soort hu mor. Jammer dat Za nussi zijn talent zo heeft laten versnippe ren door katholieke boodschapperigheid. Toch werd de film in Venetië bekroond met een Gouden Leeuw. 'The Year of the Quiet Sun' van Krysztof Zanussi. VENTURA (RTR) - Robert Mitchum staart de rook van zijn sigaret na en zegt: „Er valt niet zoveel te leren voor een acteur. Als de regisseur zegt, 'kom door een deur,' kom je door een deur. Ze vertellen je wat je moet zeggen, hoe je je moet bewegen. En daar heb je 't wel mee gehad". Mitchum, die 68 is, vervalt in stilzwijgen. Hij heeft net gewerkt aan zijn, denkt hij, 150e film. „Zoveel zullen 't er onderhand wel zijn", zegt hij na een poosje. Is de film af? „Mijn God, dat hoop ik toch wel", antwoordt hij. Een interview met Mitchum is als een filmrol van Mit chum: languissant, skeptisch, amusant. Maar Mitchum, veertig jaar ster, heeft net voor een Hollywoodse primeur gezorgd: drie generaties van dezelfde familie in dezelfde film. In de film, 'Promises to keep', spelen Mitchum, zijn zoon Christopher Mitchum en zijn 18-jarige kleinzoon, Bent- ley Mitchum. Op de vraag waar de film, eerst te vertonen op de Amerikaanse televisie, over gaat, kijkt Mitchum ver veeld. Christopher, die de res tauranttafel deelt, springt in. „Mijn personage is door zijn vader in de steek gelaten. Der tig jaar later, wanneer mijn personage zijn eigen gezin heeft, keert hij terug. De film zegt dat je niet in het heden kunt leven tot dat je in het reine bent gekomen met het verleden". „En daar waren 15 her schrijvingen van het script voor nodig", voegt Mitchum senior er aan toe. Mitchum heeft vorig jaar enige tijd doorgebracht in het Betty Ford Centre in Palm Springs voor, zegt zijn advo caat, behandeling wegens drankzucht. De acteur, die eens heeft gezegd dat hij zo veel kon drinken als hij wilde als hij genoeg slaap had, doet over één glas bijna twee uur terwijl hij een reeks grappige en dikwijls lasterlijke ver haaltjes over mede-acteurs- en actrices vertelt, af en toe doorspekt met krachttermen. Achter de zware oogleden gaat een man schuil die zo het een en ander gelezen heeft en filmscripts, muziek en gedich ten heeft gemaakt en die door Deborah Kerr en wijlen Char les Laughton is omschreven als een van Hollywoods beste acteurs. Maar Mitchum pro beert zichzelf af te doen als niets anders dan een zware jongen in Hollywood die geen haast heeft. Op de vraag waarom hij een ster werd en duizenden andere acteurs niet, haalt Mitchum de schouders op en zegt: „Dat weet ik niet, maar ik denk dat ik duurzaam was". „Ik ben zoveel keer op het hoofd geslagen en heb het overleefd. Ieder ander deed een beroep op de stuntman. Iemand zei eens tegen me dat ik 17 films in een jaar deed. Dat verraste me. Welk jaar? Ik herinner 't me niet". Als grote ster heeft Mit chum meer dan één film ge maakt die in het vergeetboek zijn geraakt. „Ik sloeg de ge makkelijkste weg in, die van Robert Mitchum. - foto archief de stem de minste weerstand". Hij zegt dat hij een aantal van zijn films niet heeft willen zien. „Ik vond mezelf niet amu sant". Mitchum herinnert zich dat hij instemde met een script voor een film over een groep jazz-musici in San Francisco. „Dus zei ik tegen die lui, 'Tot ziens in San Francisco". Maar zij zeiden 'Nee, je gaat naar Wildwood, New Jersey. „Een paar dagen later vroeg ik aan mijn secretaresse waarom ze het toneel naar Wildwood hadden verlegd. Zij zei dat ze dat niet gedaan had den. Ik zei 'bedoel je dat ik heb ingestemd met de verkeerde film?' Ze zei 'ja'. En zo deed ik een film die heette 'Going Ho me' in Wildwood. Voorzover ik weet is de andere film nooit gemaakt". Mitchum zegt dat hij een fa voriete actrice heeft, Deborah Kerr. Zij hebben vier keer sa men gespeeld, in 'Heaven knows Mr. Allison', 'The Grass is Greener", 'The Sundowners' en de recente 'Reunion at Fairborough'. Hij biecht op dat hij 'The Sundowners', die in Australië werd gemaakt, een van zijn favoriete films vindt. Er is verteld dat een andere favo riete film van hem was 'Two for the Seesaw' met Shirley MacLaine. Mitchum denkt even na en zegt dan: „Ik heb geprobeerd eronder uit te ko men, maar het ging wel". „Loretta Young had altijd een vloekdoos op de set. Als je 's Heren naam misbruikte kostte dat een dollar - de zwaarste boete. Ik geloof dat Loretta het geld afstond aan liefdadigheid voor ongehuwde moeders". Robert Mitchum begint over een maand aan zijn '151-ste' film. „Hij heet, hoe heet ie ook weer, uh 'I must run'. Het moet zich afspelen in Dallas, Texas, maar ze maken 'm in Fresno, Californië, of zoiets". Mitchum staat op om het restaurant te verlaten. „Ik neem aan dat ze ergens een bord neerzetten waar 'Dallas' op staat", voegt hij er hoopvol aan toe. Scene uit 'Heavenly Bodies'. - foto concorde Van onze filmredactie 'Heavenly bodies' (goddelijke lichamen) daar zijn de Amerikanen en in dit geval de Ca nadezen gek op. De gelijknamige film laat zien, dat met een beetje training een kantoor meisje tot de meest perfecte aerobic-dans in staat is. Een perfect lichaam hoort daar ook bij. Overigens hebben de dames in de film deze perfecte figuren al voordat ze aan hun inspan ningen beginnen. Een van hen (Cynthia Dale) stopt met haar vervelende katoorbaantje, knapt met twee vriendinnen een oud pakhuis op en begint er een aerobic-club. Al tijdens de eerste lessen wordt de kijker getracteerd op professionele prestaties, want anders zou het natuurlijk niet leuk zijn. Dat was ook al het geval bij 'Flashdance'. 'Heavenly bodies' is technisch even goed en inhoudelijk net zo on waarschijnlijk als dit voorbeeld. Een ander voorbeeld was kennelijk 'They shoor horses, don't they?' Eenzelfde uitputtende dansmara- thon komt hier aan de orde, maar dan met een concurrerende sportschool. Cynthia Dale, een leuke meid, wint natuurlijk met grote inzet en wordt beloond met een aardige man. 'Heavenly bodies' van Lawrence Dane. Ci nésol 1 in Breda. grootmoeder speelt een be- zienswaardige rol als het hoofd van de familie, die weer haar nomadenbestaan op. neemt en te voet door Noord- Frankrijk trekt, waar ze steelt wat ze krijgen kan. Ze heeft een filosofie over de schepping door God, waarbij alles font liep. Alleen toen hij de zigeu- ner schiep, ging het goed. Van uit die bevooroordeelde men taliteit werd 'Les Princes' op een charmante manier ge- maakt. Het gebrek aan ver haalstructuur wordt perfect verhuld door schitterende scè nes. 'Les Princes' van Tony Gat lif draait vanavond in Film. huis Oosterhout, 20 oktober ia 't Schouw in Dongen en 20 ok tober in Filmclub De Borg ia Breda. "**1 i i i ai ai 'Mad Max in de Donderkooi' blijft geprolongeerd in Grand Theater in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Een nacht merrieachtig fantasieavon- tuur, waarin Mel Gibson als woestijnbewoner Max als een Messias een groep kinderen redt van de verdoemenis. Hij levert een bovenmenselijke strijd tegen de gedrochtelijke bewoners van een primitieve stad waar Tina Turner een wrede heerschappij voert. Was in de eerste twee delen de wereld nog leeg na de Grote Atoomramp, nu is hij in een primitieve staat van opbouw. Onheilspellende muziek en ge luiden versterken het angst aanjagende karakter van scènes. Casino 2 in Breda gaat door met het charmante science- fictionsprookje 'Cocoon', waarin bejaarden een verjon gingskuur ondergaan dank zij kolossale buitenaardse schel pen in hun zwembad. Verder gaat ook de leuke, onnadrukkelijke komedie, 'Desperately seeking Susan' van Susan Seidelman. Een Newyorkse huisvrouw belandt in een new-wave-milieu door de invloed van Madonna, die daar zelf niets van weet (Ca sino 3 in Breda, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom en Metro 1 in Antwerpen). De moderne Amerikaanse relatiekomedie 'Can she bake a sherry pie?' van Henry Jaglom met Karen Black Is nog tot en met 23 oktober te zien in Filmhuis Concordia (Van Coothplein) in Breda. Filmclub Concordia vertoont in Theater Achterom in Breda op 24 oktober de onvergete lijke klassieker 'Les Enfants du Paradis' van Marcel Carné. Prachtige, melancholieke ver menging van theater- en lief deleven in Parijs anno 1830 Met de grote mimespeler Louis Barrault. Op 24 oktober begint in Filmhuis Concordia een Bos- sellini-festival, gewijd aan de Italiaanse regisseur van het neo-realisme. Vertoond wordt op die avond: 'Agostino de Ip- pona', een van de laatste films (uit 1972) van deze cineast wiens vroegste films het best waren. Daarop komen wij vol gende week terug. Van onze filmredactie Regisseur Tobe Hoopr' maakte indertijd naam met The Texas Chainsaw Massa- ere', een goedkoop gemaakte- maar zeer gruwelijke griezel film. Daarna wist hij succes vol horror en humor met el kaar te verbinden in het door Steven Spielberg geprodu ceerde 'Poltergeist'. Hij 's er echter niet in geslaagd om vao zijn nieuwste, 'Lifeforce', eeo overtuigende vampierfilm maken. Speciale effecten te ovet- maar het door buitenaardse Zombies geteisterde Londen krijgt weinig overtuigen®: Een Engels ruimteschip doe onderzoekingen naar de ho rneet Halley, die de aarde be dreigt. De bemanning ontdek een geweldige paraplu me drie slapende naakten, die e heel vredig uitzien. Eenmao terug op aarde blijkt het vrou welijke naakt echter de grl®' zelige gewoonte te hebben om alle levenskracht uit haa mannelijke slachtoffers te zin gen. 'Lifeforce' van Tobe Hooi*' Casino 1 in Breda en Quellm in Antwerpen.. VRIJDAG 18 OKTOBER 19 Z0.28 Bmkers Ed AVE 14.3C 'Kamertjes verhuren' heet de derde aflevering van de AVRO-komedie 'De Bre kers'. Trees (Adèle Bloe- mendaal) en Harrie (Sacco van der Made) wonen in Ca nada de begrafenis bij van oom Charles. De achterblij vers Peek (Rijk de Gooijer) en Fokke (Johnny Kraay- kamp) maken intussen van het huishouden een rom meltje. Ze zijn zich daar zelf van bewust en gaan op zoek naar een oplossing. Die wordt gevonden in de vorm van een kamerhuurster. Deze dame blijkt erg be hulpzaam. 20.15 Meiden Samen met London Week end Television maakte de TROS een tv-film die de veelbelovende titel 'Dutch girls' (Hollandse meiden) heeft meegekregen. Het gaat over een groepje Britse scholieren dat naar Amster dam komt om deel te nemen aan een hockey-toernooi. De jongens hebben echter niet zo gek veel zin in een spor tieve top-prestatie, ze heb ben eigenlijk veel meer be langstelling voor de Hol landse meisjes. De begelei dende leraar denkt daar echter heel anders over. De l is kaa wai vooi hem Een (Wa hah giss med giss mei; teru ver\ cha: mee herl huit moo krij les i zuit In van: spoo zien king gad< men Chii ven< Hij dat ongi gron wooi char 20.20 Verdachten De BRT begint vanavond aan de vooravond van de nieuwe documentaire-serie van Maurice de Wilde, aan de herhaling van diens ge ruchtmakende reeks 'De verdachten'. 'De vijfde co lonne' is de ondertitel van de eerste aflevering. Het gaat onder meer over het grote aantal arrestaties in België, vlak na de inval van de Duitse bezetters. In Lant flev< Ried had - in di reide delij H I li r >7 M'IUtókend morde kmerdim: en probeerde ™ien te ontsnappen hoetiieei..P - en scheer ie nu vei i Skinï* Y 'K ZUY 1 It&v 2£<S6£M éMSiK/r f-S flg, OP; PAKKIB'Mff!/ VGRKOOPTS OTro -/z --- &-FOI feïBU

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 18