'Maar wel gezellig, dat wil de Nederlander' Zomervakantie van vorig jaar nu alsnog gefilmd meubelen MODERNE MEUBELEN RAKEN STEEDS MEER IN TREK vakantiefilm TERWIJL de ene deskundige predikt, dat we- Rietveld zei het al in de twintiger jaren - strakke als objecten in de ruimte behoren te plaatsen, roept de andere, dat we ons lege huis weer moeten aankleden in de Engelse bloemetjessfeer van Laura Ashley. En de derde bedenkt, dat sereen Japans in zwart-rood het juiste geestelijke klimaat schept. In bovenstaande tekst worden slechts een paar variaties genoemd om 'bij de tijds' te wonen. In meubelen zijn al net zoveel trends als in kledingstukken. Het aantal combinatiemogelijkheden al net zo oneindig. Rest de klant het probleem van de keuze. Bankstel HET IS een oud verhaal: fotocamera's, filmcamera's en nu ook videocamera's, worden over het algemeen gebruikt voor het maken van een <3m daarna in een hoek 'stof te liggen verzamelen' zoals onze Angelsaksische vrienden zeggen tot het volgende seizoen. Inrichting Menigeen zal een artikel op het terrein van foto- en fimcamera's in een nummer dat in het najaar verschijnt als een vreemde eend in de bijt beschouwen. En zeker als ik u ook nog verzeker dat ik iets wil vertellen over het maken van films over de vakantie hoewel ik deksels goed weet dat de uwe en de mijne voorbij is. Verschil Sterker Schuiven Verticale kasten en kleinmeubelen met het rolluiksysteem Door Joyce Ernest Daar hadden ze vroeger in ieder geval weinig last van. Wie - in de vorige eeuw nog - toevallig geen bewoner van een met handgemaakt meubilair volgestouwd kasteel of herenhuis was, behielp zich met wat kistjes. En hoewel er al enkele tientallen jaren industrieel vervaardigde meubelen waren, duurde het tot na de Eerste Wereldoorlog voor 'Jan in de straat' er enige guldens aan kon spenderen. Aan de stoelen en tafels met metalen buizen, zoals Le Corbusier en Rietveld die waagden te maken, had Piet Doorsnee geen boodschap. Stoelen van Thonet, die ons nu met de regelmaat van de klok als trend overspoelen, werden naar kantoor of café verwezen. De gemiddelde mens schafte zich een ameublement aan: vier stoelen, een tafel en dressoir. Deed je het een beetje netjes, dan kwamen er nog een theetafeltje en twee crapauds bij. Vooral gedonkerd eiken in de rijkelijk bewerkte old finish—stijl was in trek voor zo'n 'huiskamergarnituur'. Met de televisie kwamen het bankstel en de eethoek in huis. Eerst nog in eiken, maar allengs rukten teak, rotan, chroom, grenen, kunststof en leer de huiskamer binnen. Het aantal meubelstijlen valt niet meer te tellen. Tijdschriften en woonwarenhuizen laten het uit hun hoofd ons er nog één als zaligmakend aan te prijzen. Meer dan om de stijl van de meubelstukken, horen we ons nu om de stijl van ons woonsfeertje te bekommeren. Of het nu lieflijk nostalgisch is, verheven Japans, 'high tech' in industriële vormen, gedurfd Hollywood met neon, de strakke Stijl-revival in Mondriaankleuren, het al dan niet quasi-moderne in pastel, wit met zwart en wit met wit of, desnoods, lichtgekleurd eiken. Als maar niets, kreunen de deskundigen, de harmonie van ons specifieke woon wereldje verstoort. In die leer lijkt het jonge echtpaar, op een zonnige herfstmiddag in de Utrechtse Pastoe showroom op zoek naar die éne fauteuil, strenger dan de meesters. Kritisch wandelen zij langs de strakke, ruimtelijk opgestelde modellen van het achttal Nederlandse fabrikanten, die er onder de naam 'Dutch Design' hun tijdloze, doch voor de gemiddelde mens al te geavanceerde modellen presenteren. Aan de doordachte rompen geen opzichtig prijsetiket, maar de visitekaartjes van de De dressoirachtige kunststofbast van Pastoe ontwerpers, die allemaal wel ooit de toonaangevende woningbladen hebben gehaald. Het gele stoeltje, design Gerard van de Berg, zou volgens het echtpaar de finishing touch van hun interieur in Mondriaan- accenten kunnen betekenen. Het zitmeubel wordt als 'praatstoel' omschreven. Geheel terecht, zelfs een trendy postuur biedt het geen ruimte om vadsig teevee te kijken. Voor stijl moet je wat over hebben. Om nog maar niet te spreken van de vorm- en kleurenkennis, die adepten van Bauhaus, Rietveld en Mondriaan zich eigen moeten maken. Zaanse klokken en kanten kleedjes degraderen zo'n interieur tot een lachertje. Zelfs een kunstwerk in foute kleuren en die ene plant in de verkeerde proporties verstoren het wankele evenwicht. „Er zijn maar weinig mensen, die hun huis echt zo helemaal inrichten", weet Dutch Design ontwerper binnenhuisarchitect S. Kerkhof. Soms krijgt hij een enkeling over de vloer, die het stoeltje van Rombaud van Beeke ('In canvas zit het véél lekkerder') met de harde, metalen zitting wil. Het koele blauw keert exact terug in de laaljes van de dressoirachtige kast. „Voor hen is het een decoratief element. Die lage, losse kasten zijn trouwens wel een trend aan het worden. Hele boekenwanden liggen eruit. Waar ze hun spulletjes laten weet ik ook niet. Ik denk, dat jonge gezinnen minder om zich heen verzamelen". In wit, op de voet gevolgd door donkergrijs en zwart, gaan de meubelen het hardst. Pasteltinten ziet Kerkhof verdwijnen, de kleurenexperts zijn alweer bezig met warm bruin en beige. Waarom er toch van die Mondriaan-kastjes worden geproduceerd als ze nooit de nullijn (een tiental stuks) ontstijgen? „Het zijn blikvangers. Het buitenland ziet ze op internationale beurzen. Elk tijdschrift drukt ze af. En de consument, die ze bij de detaillist ziet staan, vraagt er om in wit. Dat produceert trouwens nog gemakkelijker ook". Al bepaalt de klant wat hij koopt uit het enorme aanbod, hij maakt niet uit wat dat aanbod dan wel is. Ontwerpers beslissen al evenmin wat er op de markt moet komen. „De trend komt van de fabrikant", stelt Kerkhof. Bij zijn firma wordt iets gemaakt als het design voldoet aan de criteria: past het in de collectie, is het technisch haalbaar, kan het een trend worden. De meeste ontwerpen sterven daardoor al een premature dood. Als lid van de commissie, die een oordeel moet vellen over nieuwe ontwerpen, wordt hij wekelijks overstroomd met inzendingen van free-lance ontwerpers. „Het komt door de kunstacademies, waar alleen maar modern wordt geleerd. Terwijl de traditionele meubelhandel er ook best behoefte aan heeft". Een enkele maal weet een jonge ontwerper er een idee door te drukken, dat ook nog bij het publiek goed aanslaat. De Amsterdamse kast met een soort rolluiksysteem, dat nu in menige kamer de hi-fi apparatuur aan het oog onttrekt, is er een voorbeeld van. „Aldo van de Nieuwelaar kwam er een j aar of zeven geleden, provisorisch in elkaar getimmerd, mee aanzetten. Bij Pastoe werd het niet als meubel gezien. Maar we kregen voor elkaar, dat het ding op een beurs mocht worden uitgeprobeerd. Nu vliegt het met zes zevenhonderd per maand tegelijk de fabriek uit". Nadat het moderne meubel, dwarsgezeten door de nostalgie naar eiken, in het slop raakte, is de moderne vormgeving volgens Kerkhof weer flink in opkomst. Zaken als Ikea, zegt hij, hebben daar aan bijgedragen. Meneer Bert, directeur van Piet Klerkx, ('Ja, meubelen voor de doorsnee Nederlander, daar zijn we trots op') beaamt de moderne trend. Tegen 7% klassiek en 33% eiken, verlaat 60% modern zijn zaak. „Behalve het extreme. De trend is zacht, soepel. Stof wint het langzamerhand van leer. Maar dan in mooie, zachte tinten. We gaan steeds meer naar pastel. Het grootste verschil met tien jaar geleden? De onbeperkte combinatiemogelij kheden". Ook voor Klerkx geeft meubelmekka Milaan de toon aan. „Maar we vertalen het in een gezellige sfeer. Dat wil de Nederlander". Van oude vakantiefoto's is best een aardige video-film te maken. Door Boet Kokke Om het nog gekker te maken: ik stel u voor in de komende tijd de vakantiefilm te gaan maken van de afgelopen zomer of misschien wel die van de zomer van 1975. Zonder tijdreizen of andere bovennatuurlij ke manoeuvres. Het enige wat u nodig hebt buiten film- of videocamera is een stapel foto-albums en wat fantasie. Er is een wezenlijk verschil tussen een foto, de bevroren werkelijkheid in een opname, en film: daar bepalen niet de afzonderlijke beelden het effect, maar de opeenvolging ervan. Op basis van dat gegeven kunt u, als u beschikt over een flinke serie foto's van een vakantie, een filmpje of videoproduktietje maken dat een heel ander resultaat oplevert dan het doorbladeren van het foto album. Menigeen roept nu:'maar foto's staan stil, dus dat wordt een saaie bedoening'. En daarmee zijn we dan direct bij wellicht de hardnekkigste fout die talloze amateurs met een film- of video-camera maken: ze gaan ervan uit dat 'beweging' alles is; als het onderwerp al eens stilstaat gaan ze met de camera bewegen (en vaak nog veel te snel ook) om toch maar een bepaalde 'dynamiek' te bereiken. Het enige resultaat is vaak een lichte onpasselijkheid (letterlijk) bij degene die straks het eindprodukt te zien krijgt. Gelooft u me: als u een film maakt uitsluitend op basis van foto's is dat allerminst saai. Sterker: vaak zal blijken dat de foto's op het doek of tv-scherm sterker spreken dan bewegende beelden. Er zijn wel een paar voorwaarden. De eerste is dat u het verhaal (van een vakantie, maar het kan ook een willekeurige ander evenement zijn) logisch opbouwt, en de volgorde vaststelt waarin u de foto's op film of tape wilt zitten. De tweede is dat u kórte opnamen van elke foto maakt. Nooit een foto acht seconden laten 'staan' eerder moet u denken aan een maximale duur per opname van drie seconden. Maar bovenal moet u voortdurend bedenken dat het erom gaat hoe de afzonderlijke shots op elkaar reageren. Een voorbeeld. In uw album zit een foto van een huisgenoot die in close- up zeer verbaasd kijkt. Een paar pagina's verder zit een opname van een volslanke dame in een duidelijk te kleine bikini. Losse foto's die niets met elkaar te maken hebben. Maar filmt u nu achtereenvolgens de dame, het verbaasde gezicht en nog eens de dame, dan is het heel anders: de oorzaak van het verbaasde gezicht wordt iedere kijker duidelijk. Zo kunt u vaak van een foto een verrassend miniatuur filmpje maken. Even iets over de techniek. Het zal duidelijk zijn dat we een 'produktietje' als dit niet uit de losse hand maken. Het is van veel belang dat de beelden stabiel worden en niet van het scherm afbibberen. Aan een statief hebben we in dit geval meestal weinig, omdat het moeilijk is een tafeltje, waarop de foto's liggen, op die manier dicht genoeg bij de lens te krijgen. Zelf heb ik veel plezier van een oud vergrotingstoestel waarvan ik het lamphuis kan losschroeven. Ik bevestig dan de camera aan de zuil en wel zo dat die gemakkelijk kan schuiven. Met deze methode kan ik de lens tot bovenop de foto laten zakken. Maar er zijn ongetwijfeld andere oplossingen te bedenken. Soms (vooral niet teveel) is het aardig de foto te 'laten bewegen', door bijvoorbeeld te beginnen met het sippe gezicht links op de foto en dan al filmend naar rechts te rijden waar een schaterende huisgenoot te bewonderen valt. Nou is bewegen met de camera altijd al moeilijk maar zeker als je bovenop je onderwerp zit. De oplossing is gemakkelijk: laat de camera staan en schuif de foto (al dan niet in het album) in rustig tempo onder langs het objectief terwijl u opneemt. Het resultaat doet opvallend professioneel aan. Zoals u ook verbaasd zult zijn over de scherpte (en de simpele instelling) die de moderne apparatuur u bij opnamen op centimeters afstand van het onderwerp levert. Welk licht moet u gebruiken? Er zijn verschillende mogelijkheden, maar zelf geef ik de voorkeur aan daglicht. Gewoon rustig licht dat van buiten komt (geen rechtstreekse zon natuurlijk) en de foto's gelijkmatig verlicht. U hebt dan ook geen last van glans en glimplekjes die bij het gebruik van kunstlicht hinderlijk kunnen zijn. Is al dat gekien en geplus de moeite waard voor een eindprodukt dat misschien twee, drie of vier minuten beslaat? Wis en waarachtig, zo kan ik u uit ervaring verzekeren. Want u maakt uit bestaand materiaal iets wezenlijk nieuws. Zeker als u het eindprodukt voorziet van een bij de sfeer passend muziekje. En als u eenmaal de smaak te pakken hebt kunt u tijden vooruit. Wat dacht u van een filmpje over de familiehistorie op basis van bewaarde oude documenten en foto's?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 27