135.- termijn. Rolluik is niet alleen ter voorkoming van inbraak itheek ikQ lEVZEHj verzekerd FUNCTIONEERT OOK ALS DUBBELGLAS, OVERGORDIJN EN GELUIDSWAL rolluik ENTAPIJT de raad Een goede verzekering, die dikwijls gepaard gaat met een vrij forse jaarlijkse premie, betekent in heel wat gevallen nog niet dat men ook is van uitbetaling, wanneer er iets aan de hand is. Wanneer een jas wordt gestolen uit een garderobe, dan moet men van goede huize komen om voor een vergoeding in aanmerking te komen. DEN HAAG - Ondanks het feit dat een inboedelverzekering ook vaak zaken dekt die tijdelijk niet in het huis aanwezig zijn, krijgt men voor vermiste spullen uit een garderobe geen compensatie, omdat bij een dergelij ke vermissing geen braakschade is ontstaan. Onderzoek Hoofdschuldige Optimaal HET rolluik is de afgelopen jaren aan een opmars begonnen die voorlopig niet te stuiten lijkt. Inbraakpreventie is in de meeste gevallen de belangrijkste reden om een aan te schaffen, maar ook warmte- en geluidsisolatie en zonwering scoren hoog als motief om gevels op te sieren met rolluiken. Bij de aanschaf van rolluiken komt echter het een en ander om de hóek kijken. Soms blijkt bij nader inzien aanschaf toch niet zo aantrekkelijk te zijn. „NATUURLIJK speelt het ons in de kaart, ja. Een dief die de keus heeft tussen een huis met rolluiken of een zonder, kiest blindelings voor het laatste". Directeur B. Alders van rolluikenfabriek Vera in Venray, een van de groten in de Nederlandse rolluikenbranche, zal niet nalaten te benadrukken dat de criminaliteit toeneemt. Hij vaart er immers wel bij Consumentenbond Keuzes Esthetisch Eindredactie: Mathieu Kothuis Vormgeving: Ad Versluys 5 jaar garantie 5 Jaar garantie tbobank Rente Stabiel haar liefst 30 jaar lang Ihypotheeklast op. Het nte Stabiel Hypotheek [le hypotheekrente op noment van afsluiten K. Zolang de hypotheek- Itussen de 6% en 10% urt er met uw rente t de rente verder naar wordt uw rente 9%. lrenteweertotlO%,dan rente weer naar 8%. de rente naar 5% dan Ft uw rente z%. fnte stabié Hypotheek de Rente Stabiel Hypo- Italing en gemeente op lange termijn Maak Ide hypotheekadviseur 1 een ad vies op maat en Kt de voorwaarden van alles vertellen over alle ken De Variabele - en 5-jaar Vaste Rente Is KERKHOFLAAN 73J ,r 'U '1' S VVott»0'1' Niet alleen de verzekerde kan de hoofdschuldige zijn voor ketfeit dat een verzekeringsmaatschappij niet tot uit- betaling overgaat. Door Jack Arentsen Inboedelverzekering lang niet altijd een waarborg Wanneer de jas uit auto verdwijnt en de ruit of het slot van de wagen is geforceerd, is de kans wel groot dat een schadeuitkering zij het vaak een gedeelte van de aankoopsom gaat plaatsvinden. Maar ook uitbetaling van verdwenen spullen en goederen bij aantoonbare inbraak, kan volledig op de tocht komen te staan, wanneer een verzekeringsmaatschappij merkt dat bijvoorbeeld een vroegere schade niet bij de maatschappij is gemeld. Dan kan het zelfs gebeuren dat de verzekeraar het contract met terugwerkende kracht opzegt, omdat een eerdere zaak verzwegen is. Verzekeraars kunnen namelijk een beroep doen op 'verzwijging' en dat op grond van artikel 251 van het Wetboek van Koophandel. Dat houdt in dat de verzekering nietig verklaard kan worden, als er achteraf informatie boven water komt op grond waarvan de verzekeraar destijds niet zo'n zelfde contract afgesloten zou hebben. En niet altijd is de klant van de verzekeringsmaatschappij hoofdschuldige aan het 'verzwijgen' van bepaalde zaken. Een onderzoek bij de verzekeraars heeft al uitgewezen dat er tussen de maatschappijen grote verschillen zijn tussen de informatie die men van de consument vraagt. Aanvraagformulieren voor inboedelverzekering maken dat onmiddellijk duidelijk. Er zijn maatschappijen die werkelijk alles van de toekomstige klant willen weten, terwijl aan de andere kant er ook verzekeraars zijn die met globale informatie genoegen nemen. Er is zelfs een maatschappij die wil weten op welke afstand de dichtbij zijnde brandweerpost ligt. Als men 15 jaar geleden bij een dergelijke onderneming een inboedelverzekering heeft afgesloten en in de loop van die periode is de brandweerpost verdwenen en de klant is dit vergeten door te geven aan de maatschappij, dan kan het gebeuren dat men beticht wordt van het 'verzwijgen' van informatie. De gedupeerde verzekerde moet dan op een andere manier zijn recht zien te halen. Tijdens een enquête onder verzekeraars bleek dat bij ziektekosten-, arbeidsongeschiktheid- en levensverzekering bestaande ziekten of kwalen het meest verzwegen worden; bij brandverzekering vormen straf verleden en schadeverleden de belangrijkste verzwijgingen, terwijl bij autoverzekeringen ontzegging van de rijbevoegdheid en opzegging door een andere maatschappij in verband met schade veel genoemd worden als reden van het beroep op verzwijging. Omdat het de laatste j aren veelvuldiger voorkomt dat verzekeringsmaatschappij en zich proberen te onttrekken aan uitbetalingen, zijn er ondertussen verschillende organisaties in het leven geroepen waar de consument met speciale verzekeringsklachten terecht kan. De Ombudsman Levensverzekering (Groot Hertoginnelaan 8,2517 EG Den Haag, telefoon 070 - 60 82 61) en de Raad van Toezicht van de schadeverzekeraars (op hetzelfde adres te vinden als de Ombudsman, maar met het telefoonnummer 070 - 6147 31) hebben de laatste jaren in dit verband al verschillende lastige zaken voor de consument tot een oplossing kunnen brengen. Maar niet alleen de klant kan de hoofdschuldige zijn voor het feit dat een verzekeringsmaatschappij niet tot uitbetaling overgaat. Ook een fout van een tussenpersoon, waarbij vaak de verzekering kan worden afgesloten, kan aanleiding zijn voor een vervelende afhandeling van de schadeclaim. De consument heeft vaak een geheel verkeerde visie op de tussenpersoon. Bij de Consumentenbond zegt men het als volgt: Consumenten denken als met een tussenpersoon wordt gewerkt, dat men te maken heeft met iemand van de verzekering die bevoegd is informatie in ontvangst te nemen. Maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Dat hangt helemaal van de soort tussenpersoon af. Maar helaas is nergens aan te zien met wat voor tussenpersoon men te maken heeft. Wie een zelfstandige tussenpersoon informatie geeft, informeert daarmee niet automatisch ook de verzekeringsmaatschappij De Consumentenbond dringt dan ook al vele jaren maar nog steeds vergeefs aan op het samenstellen van standaardformulier bij het aanvragen van iedere verzekeringssoort. De rechten van de consument in de verzekeringswereld zijn nog altijd niet optimaal. De rechten en plichten tussen maatschappij en klant zijn zelfs ongelijkwaardig. Kan een klant alleen bij bepaalde wijzigingen tussentijds de verzekering (die in de meeste gevallen een contractduur heeft van 10 jaar) van zijn overeenkomst af, de maatschappij kan na een schadegeval en jaarlijks, op iedere premievervaldag de overeenkomst beëindigen. Een op de drie polissen in ons land bevat zelfs de bepaling dat de maatschappij op elk moment het contract kan beëindigen, ontdekte men bij de Consumentenbond. Een verzekeringsmaatschappij kan soms al na een tweede of derde schadegeval het vertrouwen in de klant opzeggen. Wij vinden, zo oordeelt de Consumentenbond, dat ook de klant tussentijds het vertrouwen in de verzekeraar moet kunnen opzeggen, wanneer een schadegeval niet naar tevredenheid wordt afgehandeld of op een andere manier het vertrouwen beschaamt. Ten aanzien van de duur van de contractperiode neemt de verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer een vrij unieke positie in. Als een van de weinige verzekeraars heeft men bij deze organisatie te maken met een contractsduur van een jaar en daarvoor hoeft men geen hogere premie te betalen. Rolluiken zijn weer aan een opmars begonnen. per jaar produceert. De ontwikkeling van zijn bedrijf loopt parallel met de toegenomen vraag naar rolluiken. De laatste vijf jaar, zegt Alders, is de poduktie in zijn bedrijf jaarlijks verdubbeld. Met name is de verkoop in het westen en noorden goed op gang aan het komen. In Limburg en Brabant zijn tot dusver aanzienlijk meer rolluiken verkocht, omdat de mensen ze kennen uit West- Duitsland en België, maar in het noorden en westen moet de grote doorbraak nog komen. Het sneeuwbaleffect dat optreedt is alleen maar gunstig voor hem: hoe meer rolluiken er verkocht worden, hoe groter wordt (in theorie) de kans op een inbraak in een niet van rolluiken voorziene woning. Toch wil Aiders niet beweren dat rolluiken een raam inbraakvrij maken, maar dat hoeft ook niet. Want de kracht van een rolluik is de combinatie van kwaliteiten. „Bij felle zon brengt een rolluik koelte en schaduw in de woonkamer, terwijl het raam aan de achterkant van het huis voor voldoende licht zorgt. Een slaapkamer kan prima verduisterd worden en 's nachts kunnen de ramen, als ze tenminste naar binnen draaien, opengezet worden als het rolluik omlaag is. De gaatjes tussen de lamellen zorgen dan voor ventilatie", zegt Alders in zijn 'reclamepraatje', eraan toevoegend dat rolluiken ook een oplossing zijn voor mensen die in een rumoerige omgeving wonen. De preventieve werking tegen inbraak en de warmte- isolerende kwaliteiten staan voor hem buiten kijf. De spouw tussen de ruit en het rolluik is veel groter dan die in dubbel glas. Daarom isoleren rolluiken beter, vindt de fabrikant, die tegenwoordig 10.000 rolluiken De Consumentenbond is nog niet zo overtuigd van de warmte-isolerende eigenschappen van rolluiken. Uit een onderzoek blijkt volgens de bond dat rolluiken 15 kubieke meter gas per jaar besparen als ze aangebracht worden voor een vierkante meter enkel glas. Voor dubbel glas is dat 6 kubieke meter gas per jaar. Geïsoleerde rolluiken besparen weliswaar meer (resp. 22 en 10 m3 gas/jaar/m2) maar zelfs dat is te weinig om van een rendabele investering te spreken, zo stelt de Consumentenbond. De bond concludeert dan ook dat rolluiken het qua energiebesparing niet kunnen opnemen tegen dubbelglas of voorzetramen, die zelf al nauwelijks hun geld opbrengen. De beweringen van de Consumentenbond zijn vanzelfsprekend niet in goede aarde gevallen bij de Romazo, de vereniging van rolluiken, markiezen- en zonweringbedrijven. Romazo zwaait met een TNO-rapport waaruit moet blijken dat de energiebesparing 23 procent hoger ligt. Bovendien zijn de aanschafkosten van een rolluik lager dan de Consumentenbond veronderstelt, aldus Romazo. Voor 300 gulden per m2 is een redelijke installatie gemonteerd te koop, zo zeggen de ondernemers. Wie besluit om zijn huis van een of meer rolluiken te voorzien, zal al gauw merken dat er keuzes gemaakt moeten worden. Allereerst tussen kunststof en aluminium lamellen. Kunststof lamellen hebben als nadeel dat ze in de loop der tijd verkleuren door het zonlicht, ze zijn daarom ongeschikt om op ramen met volle zon te worden gemonteerd. Bovendien buigen kunststof lamellen door als ze te breed worden gemaakt: de kritieke breedte ligt bij twee meter. De beperkingen van kunststof maken dat aluminium het meest in aanmerking komt, ook al zijn aluminium lamellen zo'n veertig procent duurder. Er is keus uit holle aluminium lamellen en met poly- urethaanschuim gevulde exemplaren, die steviger zijn. (Tussen haakjes, houten rolluiken worden ook nog gemaakt, maar die zullen voor de meesten onder ons helemaal onbetaalbaar zijn). Aluminium lamellen worden geleverd in drie oppervlaktebehandelingen; de oprolkast kan met of zonder afgeschuinde hoek. Voor de bediening kan een koper kiezen uit de bekende rolband, de draaistang, een windwerk (zwengel) of een electromotor. Bij de montage kunnen er complicaties opduiken. Bij naar buiten slaande deuren of ramen is het soms noodzakelijk om de rol aan de binnenkant te bevestigen. Als op een huis grote en kleine ramen voorzien moeten worden van rolluiken, ligt een combinatie van aluminium en kunststof voor de hand. De kleuren zijn echter nooit identiek, iets wat soms op onoverkomelijke bezwaren stuit. Siersmeedwerk op ramen of deuren is ook geen vriend van het rolluik. Als het ijzerwerk te ver naar buiten steekt moet de rolluik worden 'opgehoogd'. Alders beaamt dat in sommige gevallen van een esthetische oplossing geen sprake is: „Soms raad ik het mensen ook gewoon af om rolluiken aan te schaffen, omdat het voor hun huis geen gezicht is".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21