Belgische tv nu te ontvangen in heel Nederland DEZE BANKETLETTER MET SPUS VALT NIET TE RIJMEN MET DE PRUS. Engelsman Foggo heeft Nederland niets te bieden NP SPR AAK Maurice de Wilde maakt nieuwe reeks voor EEN PRINS ONZE WEEKAANBIEDING: ER GEBEURT HEEL WAT BIJ JAC. HERMANS Tom Waits: dichter die blikken opent VAN 2A9VOOR 1.99 Jac.Hermans ONTHULLINGEN IN 'DE KOLLABORA TIE' Italiaanse filmdiva Francesca Bertini overleden PAGINA GIDSil WELKOMPROGRAMMA'S OP BRT Vitesse Interviews Dossiers Feiten Interviews Presentatie DINSDAG 15 OKTOBER 1985 „De Aktie Tomaat heeft het toneel kapot ge maaktWat is ervoor in de plaats gekomen?* Vormingstheater" Harry Mullsch, schrijver Van onze RTV-redactie ONDER HET motto 'Welkom Nederland' zullen de tv- programma's op het tweede net van de BRT op zater dag 26 oktober geheel in het teken staan van ons land. Dit ter gelegenheid van het feit dat de BRT vanaf dan ook in het uiterste noorden en noord-oosten van Ne derland via de kabel te ontvangen zal zijn. In de ove rige delen van het land zijn de Belgische radio en tele visie al lang, al dan niet via de kabel, te ontvangen. De speciale tv-avond ter verwelkoming van de Noord nederlandse kijkers begint met een aflevering van het in middels ter ziele gegane sati rische programma 'Tv-Tou- ché'. Daarin wordt de BRT met de nodige spot voorgesteld aan de 'nieuwe' kijkers. Ver volgens wordt het tv-spel 'Tantes' uitgezonden, een Vlaamse produktie naar het boek van Cyriel Buysse. Hierna volgt een programma over historische contacten tus sen Friesland, Groningen en Vlaanderen. Het programma Herman van Molle keert terug met 'TV-Touché' voor de Nederlandse kijkers. - foto archief de stem 'Musicomicolor toont de thea tergroep 'De Nieuwe Snaar' met een aaneenschakeling van muzikale en visuele kolder nummers. De 'Nederland avond' wordt afgesloten met een speciale aflevering van het spelprogramma 'Namen Noemen' van presentator Kurt van Eeghem. Series Het feit dat de BRT in het vervolg in vrijwel geheel Ne derland te ontvangen is zal geen ingrijpende veranderin gen in de programmering met zich meebrengen. De Belgische omroep zal zich in de toekomst niet méér, maar zeker ook niet minder op de Nederlandse kij - kers richten. De concurrentie met de Nederlandse omroepen zal vooral blijven bestaan uit het eerder aankopen van bui tenlandse tv-series. De BRT wil namelijk zoveel mogelijk Nederlandse kijkers trekken door series eerder uit te zenden dan de Nederlandse omroepen. „Dan kijken ze automatisch ook naar andere programma's van ons", aldus een BRT-woordvoerder. Overigens vormt het grote aantal kijkers die de BRT er in Nederland 'bijkrijgt' wel een probleem voor het tot nog toe succesvolle aankoopbeleid van de Belgen voor wat betreft buitenlandse tv-series. Hoe meer kijkers men heeft, des te meer geld moet er ook op tafel worden gelegd voor deze se ries. Dat zou betekenen dat de BRT uiteindelijk toch zal moe ten gaan samen werken met de Nederlandse omroepen. De vraag is dan alleen met welke. (ADVERTENTIE) ROOMBOTERBANKETLETTER A 400 GRAM MET SPIJS, TER AANBIEDING GELDIG T/M ZATERDAG 19 OKTOBER 1985 EENS IN de paar jaar als het weer eens slecht gaat met NAC, steken bestuurders de Noordzee over om in Enge land te speuren naar een redder. En steevast komt men terug met een 'talent' dat door alle Engelse clubs tot en met de vierde divisie over het hoofd is gezien c.q. te licht werd bevonden. Het record van Engelse inbreng bij NAC staat, geloof ik, op een seizoen. Daarna ver dwijnt zo'n figuur in de ano nimiteit bij een andere Ne derlandse derderangs prof club. Net zo min als NAC ooit de hand zal kunnen leggen op een echt Engels talent, zo zal het het Nederlandse popwe reldje nimmer onderdak kunnen bieden aan echte sterren van de overkant van de Noordzee. Wat hier naar toe uitwijkt is van tweede of derde garnituur en niet de moeite waard. Toch zijn er altijd weer figuren, die ér in trappen als zo'n muzikale vluchteling snikkend vertelt in eigen land niet begrepen te worden. Waar tal van Ne derlandse bands niet eens een singletje mogen maken, daar mogen Engelse en ook Amerikaanse vluchtelingen hele elpees opnemen. Zodoende hebben we in Lori Spee een 'eigen' Ameri kaanse zangeres, die met een zachte G zingt en zodoende heeft Mark Foggo bij EMI een elpee mogen maken. 'Weapons guitars' heet die De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Tears for Fears, 15 oktober in Amste- ram (Edenhal). Diana Ross, 15 en 16 oktober in Rot terdam (Ahoy) en 27, 28 oktober in Brussel (Vorst) Marillion, 15 en 16 oktober in Utrecht (Vredenburg) en 1 november in Brus sel (Vorst). Dire Straits, 24 november in Leiden (Groenoordhal) en 25 november in Brussel (Vorst) Tom Waits, 4 november in Amster dam (Concertgebouw), 5 november in Nijmegen (Vereniging), 8 november in Rotterdam (Doelen), 10 november in Utrecht (Vredenburg) en 11 november in Brussel (Paleis Schone Kunsten) Commodores, 14 oktober in Brussel (Vorst) Mink DeVille, 17 oktober in Leuven (Manhattan) en 19 oktober in Rotter dam (Doelen) Pogues, 22 oktober in Amsterdam (Pa- radiso) Hugh Masakela, 25 oktober in Eindho ven (Effenaar) en 26 oktober in Rot terdam (Arena) Stanley Jordan, 27 oktober in Utrecht (Vredenburg) Gary Moore, 16 november in Amster dam (Edenhal) Style Council, 19 oktober in Deinze bij Gent (Brielpoort) Flying Burrito Brothers, 20 oktober in Brussel (AB) Miles Davis, 31 oktober in Brussel (Vorst) Keith Jarrett Trio, 1 november in Brussel (Paleis Schone Kunsten) John Cale Band, 6 november in Gent (Vooruit) plaat van Foggo en hij maakte hem samen met het nooit volgroeide wonderkind Ferdi Lancee. In al die jaren dat Foggo nu al in Nederland het mis kende talent uithangt heeft hij welgeteld één keer iets opmerkelijks gepresteerd. Een jaar of vijf, zes geleden combineerde hij de nutty ska van Madness met de gekte van Ian Dury en dat leverde het weinig originele, maar niettemin dansbare deuntje 'New shoes' op. De elpee 'Weapons gui tars' is niet slecht, maar daar is eigenlijk alles mee gezegd. Foggo en Lancee verzanden, ondanks grote statements over kernwapendreiging, in nietszeggendheid en muziek uit het jaar blok. HERMAN VAN Boeyen gaat maar door met Vitesse en waarom ook niet. De laat ste jaren zijn er zelfs hits voor de groep en zoiets moet je gaande houden. Voor de nieuwe Vitesse-elpee 'Kee- pin' me alive' werd een nieuwe platenmaatschappij gestrikt en een nieuwe band geformeerd. Naast Van Boeyen op drums spelen daarin Danny Lademacher op gitaar en Michel le Grand op bas. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST 'Keepin' me alive' is een elpee die helemaal past in de Vitesse-traditie. Er staan geen onvergetelijke momen ten op, maar toch zijn er ne gen nummerljes gemaakt, die het aanhoren waard zijn. Van Boeyen slaagt erin lichtvoetige, aanstekelijke rock te maken zonder daar grote pretenties aan te ver binden. Hij kent zijn plaats en dat is die van een muzi kant, die het vooral van sterke concerten moet heb ben. Elpees zijn niet zozeer een noodzakelijk kwaad als visitekaartjes waarbij de toevoeging hoort, dat het op het podium allemaal nog veel beter is. 'Keepin' mee alive' laat ook weer eens Danny Lade macher uitgebreid horen en dat betekent genieten van korte, puntige gitaarstukjes. Het is dat Danny een Belg is, anders was hij de beste gita rist van Nederland. V Door Raoul van den Booren 'DE KOLLABORA- e TIE' is de titel van een nieuwe televisiereeks waarin de Vlaamse tv- journalist Maurice de I Wilde op onderzoek I uitgaat naar de motie- ven van sommige Bel li gen die tijdens de Tweede Oorlog bereid e waren tot politieke sa- menwerking met i Duitsland. De verwachtingen rond de e serie zijn zowel in België als e in Nederland hoog gespan- Ij nen. Zijn eerdere reeks 'De e Nieuwe Orde' over Belgen e die tijdens de Tweede We- e reldoorlog met de Duitsers e heulden, deed namelijk in e beide landen de nodige stof e opwaaien en maakte veel e emoties los. e 'De Kollaboratie' gaat op e vrijdag 15 november van e start en belooft een nog gro- e tere trekker dan 'De Nieuwe e Orde' te worden. Ook voor e deze serie maakte De Wilde vrijwel uitsluitend gebruik van interviews vanwege het e onvoldoende voorhanden zijn van historisch beeldma- H teriaal. Dat dit een succes- Er volle formule is bleek al bij e de uitzendingen van 'De E Nieuwe Orde' waarmee De e Wilde een nieuwe dimensie e gaf aan het begrip 'docu- E mentaire'. Het grootste probleem e waarmee Maurice de Wilde e bij het maken van 'De Kolla- e boratie' mee geconfronteerd e werd was het feit dat veel e mensen niet meer bereid e waren tot een interview. „Na S 'De Nieuwe Orde' was in eerste instantie bijna nie- mand meer bereid om met e mij te praten. Vooral onder e de Franstaligen zit de schrik e er goed in. In Wallonië is het e namelijk nog altijd heel ge il vaarlijk om in het openbaar S verklaringen af te leggen. Alleen door harnekkig vol te houden en goede voorberei- e ding hebben de nodige inter- E views plaatsgevonden". Maurice de Wilde: „Ambtenaren namen risico's om stukken in handen te krijgen" Volgens De Wilde zullen de kijkers dan ook versteld staan van 'De Kollaboratie'. „De serie brengt meer dan 'De Nieuwe Orde' allerlei nieuwe zaken aan het licht die tot nog toe volstrekt on bekend zijn gebleven. Dat begint al met de eerste afle vering over de Belgische Oostkantons, de streek van Eupen, Malmedy en Sankt- Vith. Omdat dit gebied to 1918 to Duitsland had be hoord voelden de inwoners zich daar meer Duitsers dan Belgen. Veel mensen sloten zich daarom aan bijk com mandotroepen die de opmars van de Duitse troepen moes ten vergemakkelijken. Bij de Belgen is hierover vrijwel niets bekend. Met name deze aflevering zal hier tot veel reacties leiden". - foto archief de stem waarheid vanzelf aan het licht. Het enige waar ik voor moest oppassen is dat som mige geïnterviewden de kunst om propaganda te be drijven duidelijk nog niet verleerd hadden. Zij waren alleen te temmen met harde documenten". Maurice de Wilde praat zelfverzekerd, bedachtzaam, maar nu en dan ook opge wonden over zijn nieuwe se rie. Diepe rimpels worden in zijn voorhoofd geploegd als hij met veel ernst praat over datgene wat hem drijft: het boven water brengen van zuiver historische feiten. „Er is mij verweten dat ik een ordeel wil vellen, dat ik optreed als inquisiteur. On zin! De interviews spreken voor zichzelf, dan komt de Voor De Wilde was het niet altijd even eenvoudig om aan die documenten en dossiers over de oorlog te ko men. Die zijn volgens de ar chiefwet in België namelijk niet openbaar. „Ik was aan gewezen op de hulpvaardig heid van ambtenaren, die overigens veel geriskeerd hebben door mij bepaalde stukken te geven. Alleen de dossiers over de economische collaboratie van Belgische bedrijven zal ik nooit in handen krijgen. De vervol ging van economische colla boratie is namelijk al snel stopgezet vanwege de moge lijke schade aan de indu strie. Omdat er geen vervol ging of veroordeling plaats vond, kunnen die stukken nooit openbaar worden". Grote waarde hecht Mau rice de Wilde aan de inter views die hij voor zijn tv-se ries afneemt. „Ik zorg ervooi dat ik steeds goed voorbereij ter plekke verschijn, mensen krijgen vooraf vragen die dan we samen doornemen. Pas daarni worden de opnamen gestart Dat betekent dat ik tijdens een interview nooit verrassingen ontlok, maar dat er wel grondig en d lijk over feiten gepraat worden. De gesprekspart ners moeten ervan overtuig! zijn dat je op zoek bent naar een zo getrouw mogelijks weergave van de realiteit Kijk, mensen met een oor logsverleden vertellen je niet zomaar even iets. Als bovendien nog een camera bij komt wordt het al hele maal moeilijk. Zo heb iemand in het programma een vrouw die ereburger is van een stad. Op de televisie zal nu plotseling blijken dal deze vrouw in de oorlog een belangrijk leidster is weest van de Vlaamse jeugdbeweging. Zoiets pijnlijk". 'De Kollaboratie' wordt op het scherm gepresenteerd door Maurice de Wilde Die omgeeft zich voor gelegenheid royaal mei swastika's, SS-vaandels en andere nazi-symbolen. Is hei nu werkelijk nodig om vele huiskamers met d beladen artikelen te con fronteren? De Wilde haalt de schouders op. „Het is echt niet dat ik zo graag in zo'n omgeving zit. Maar op manier hebben we wel een passend decor. Je moet hel symbolisch zien. Die vaan dels tonen de bestendige aanwezigheid van de Duit sers tijdens de wereldoorlog in België aan. Bovendien praten we de hele tijd ovei niets anders dan duitsers oorlog. Het is toch hypocriet om dan te veronderstellen dat een dergelijk decor niet opzijn plaats is". Over het waarom van z inspanningen is Maurice Wilde kort en duidelijk. „Het gaat om een tijd die nooit vergeten mag worden!" plNSDAG 15 OKTOBER 19 Uit St. Petersburg wordt gemeld dat de •eizer den prins van oranje heeft benoemd J~ot kolonel van een regi ment infanterie, name- Hk dat van Wologda". Een bericht van 125 jaar geleden. In juni [860 stond het in het Weekblad voor Ooster- l0ut en Omstreken, de oorloper van dit dag- jiad. Wie was deze onbe- cende prins van Oranje, d'oonprins Willem, zoon pan koning 'Gorilla', die /erre bloedverwant van ,nze huidige kroonprins en prins van Oranje) Willem-Alexander?. In huiselijke kring Wiwill genoemd, werd lij door zijn Parijse croegvrienden, met een spottende variant op Oranje, als 'prince Ci- :ron' betiteld. De Parijse joulevardbladen von- ien het kennelijk pikant dat de prins zich in hun stad zo op zijn gemak voelde. Ze volgden nauwgezet zijn gangen en publiceerden de na- nen van alle dames waarmee de prins be dekkingen aanknoopte. Was deze prins een simpele en onverant- woordelijke losbol?, /ast staat dat prins Wi- will, diep teleurgesteld jmdat hij niet mocht .rouwen met de enige vrouw die hij ooit lief- nad, zijn vaderland de ug had toegekeerd. Senzaam en verlaten itierf hij38 jaar oud, op 1 juni 1879 in zijn Pa- •ijse appartement aan ie Rue Auber. niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ROME (AFP-DPA) - De Italiaanse filmactrice Francesca Berti ni, die aan 90 films heeft meegewerkt en vooral naam maakte in de periode van de stomme film, is in Rome overleden. Zij was 93 jaar. Francesca Bertini begon haar carrière in 1908 en bleef actief tot in de jaren '50. Ze maakte furore in onder andere de film 'La dame aux Camélias'. Haar laatste film was Novecento van Ba nardo Bertolucci die in 1976 uitkwam. Ofschoon Bertini berooid was en bij een vriendin inwoon) hield ze tot aan haar dood de schijn van een rijke filmstern Een maal per week ontving ze fans van haar in het Grand Hot in Rome, waar ze ook haar postadres had. SOMS LEER je een samenle ving het best kennen door de graad van excentriciteit die die maatschappij aan zijn buitenbeentjes toestaat. Het wereldje van popmuziek is wat dat betreft erg eng, want wat afwijkt van het gangbare krijgt vaak amper een kans. Tom Waits heeft dat aan den lijve ondervonden. Zijn vorige elpee 'Swordfish- trombones' werd door zijn toenmalige Amerikaanse platenfirma geweigerd, om dat hij te veel buiten de gangbare verkoopnormen viel. Gelukkig voor Waits en vooral voor de liefhebbers van buitengewone popmu ziek zag en ziet platenfirma Island wel brood in Waits en zodoende is na 'Swordfish- trombones' nu ook de de nieuwe elpee 'Rain dogs' uit. Als je naar 'Swordfish- trombones' of 'Rain dogs' luistert dan hou je het niet voor mogelijk dat er mensen zijn, die aan de zeggings kracht van deze muziek twijfelen. Tom Waits is iemand die zonder omwegen zijn vinger op de rotte plek ken in de (Amerikaanse) sa menleving legt. Hij doet dat echter op een manier, die je bijna teder zou kunnen noe men. Hij spuit geen kritiek, maar hij brengt begrip op en toont een inlevingsvermo gen, waardoor het zielige le ven aan de zelfkant van de maatschappij iets groots Tom Waits: ijdele hoop en verlepte schoonheid - FOTOWEA krijgt. Daar waar nodigt maakt Waits van dat grootse iets grotesks, maar hij doet dat nimmer uit goedkoop ef fectbejag. Zijn sfeertekeningen van leven anno 1985 hebben stuk voor stuk wijze lessen in zich. Soms zijn de leringen bitter, soms vertekent hij de werkelijkheid zo veel, dat de gelijkenis ook op ons van toepassing is en voortdurend klinkt er hoop en schoonheid door alle ellende heen. IJdele hoop soms en verlepte schoonheid, maar puur noeg om het hart te verwar men en in staat om meer dan alleen medelijden met verhaalfiguren op te wek ken. Tom Waits is een dichter, die een figuurlijke blikope ner is. Hij leert je op een be paalde manier naar het le ven te kijken en in dat kij ken is het waarnemen be langrijker dan het oordelen 'Rain dogs' is een nieuwe mijlpaal in het al zo rijf oeuvre van Tom Waits. Zijn muziek - van jazz tot blues tot Kurt Weil-achtige fanfa restukken is alleen maa' indringender geworden en® zijn woordkeus is hij zo tref zeker, dat hij niet mis te ver staan is. Voor mensen die staat zijn met hun hart na" muziek te luisteren, ligt de® 'Rain dogs' uitstekend in W gehoor. Waits raakt je voort durend diep van binnen et hij maakt van een elpee i muzikaal meesterwerk waa je niet op uitgeluiste® Wars van alle pretend" slaagt Tom Waits er in ordinaire popmuziek oib vormen tot ontroerende, ge' passioneerde kunst. Wie aa 1 deze plaat niet genoeg kan Waits binnenkort nog live aan het werk zien November is er een conCfr in Amsterdam, 8 novemjf in Rotterdam, 10 novel®* in Utrecht en 11 november Brussel. Door Mathieu Kothuis IET KON OOK eigenlijk niet ;oed gaan met prins Wiwill. Het zulke ouders? Zijn vader,' de latere koning Willem III 1817-1890), zoon van Willem van Oranje en Anna Paulow- ïa, was op 18 juni 1839 ge rouwd met zijn nicht langs noederszijde, Sophie van Aürttemberg. Ze was een lochter van Willem I van A'iirttemberg en Catharina 'aulowna de grootvorstin van Rusland. De 21-jarige Sophie hield liet van haar echtgenoot maar was uitsluitend op wens van laar vader met hem ge rouwd. Willem I van Würt- emberg had kennelijk wat joed te maken sinds een oude vete de verstandhouding tus sen zijn familie en het Huis 'an Oranje had verstoord. Dit luwelijk moest daarbij hel len. Een verstandshuwelijk lus. Zoning Gorilla Prins Wiwill, geboren op 4 ieptember 1840, werd in zijn «rste levensjaren al slachtof- er van een slechte verstand- louding tussen zijn ouders. Hoeder Sophie trok zich steeds beer terug in huis Ten Bosch, «illem III verbleef meestal op Het Loo. Het staat niet in alle ieschiedenisboekjes, maar het luwelijk tussen Willem III en lophie werd steeds meer een iel. Wiwill en later zijn beide 'roers Maurits en Alexander Jozen partij voor hun moeder. fPhie was dan ook een intel- igente vrouw, belezen, be- ehaafd en begaan met de op- 'oeding en het leven van haar anderen. Willem III én hof- fingen probeerden de jon- 'ens zoveel mogelijk aan haar nvloed te onttrekken. Maar boeder Sophie was kennelijk Weinig tactvol in haar bortdurende ruzies met Wil- fbi III. Vraag is alleen of tact H die man veel had geholpen. 'Hem, in '49 tot koning Wil- bi IR gekroond, stond be- fbd om 'zijn grillige sponta- wit, zijn openhartigheid die n??31 kwetste, zijn praal- en IJdelheden, zijn onbe- ij,Krschte ruwheden en zijn barstingen van woede die lert n °Pv^ammen tot razen- °°k in den huiselijken ■e Kortom, een onmogelij- 'fan en vader over wie rftschriften circuleerden Ht? veelzeggende titel tilla'*even van koning go- echtgenote en andere ten ders in Den Haag x»„ «en kern 'ce paysan', die oil/ aar het volk, ja, het ten 8 de koning op han- °iiflicten :hr geheime dagboeken A. van generaal-majoor Oori Weitzel. minister 1Ve'°e onder Willem III, ook firip i karakter van de ko- >iW ins Wiwill en de Jes Maurits en Alexander

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14