UITBLAZEN Bezuinigen slecht motief voor herzien van sociale zekerheid' 1CTO: Tntii bij volkspc MOGELIJK even..L Economie Nood breekt w< De oud gediende PROF. DR. G. VELDKAMP: PROMIN ENTE OPPOSITIE TEGEN KABINETSPLANNEN Inter nationale schulden crisis /V VAN DER LAM u SIEBESMA DESTEMCOMI ZATERDAG 12 OKTOBER 1985 ACHTERGROND PROF. DR. NICO DOUBEN 'A-sociaal' Trend Andere posten Blunders Netto-netto accountants- administratieconsulenten Vossen Van der Laan en Jong Dr. P. Siebesma Kousbroek Vennema Centrum Administratieve Diensten Van der Laan Siebesma ZATERDAG 12 OKTOBE TOEN IK eraan be gon, lachten de colle ga's erom, maar nu komen steeds vaker jonge vliegers bij me en dan vra gen ze: hoe was dat met die Fokkers?" Richard Schilliger gümt letterlijk van genoegen. Of dat nu is vanwege de groeiende belang stelling van zijn jonge collega's; van de meer dan voortreffelij ke, in brooddeeg bereide ham op zijn bord of dat hij gewoon het type mens is dat altijd glimt van goedgemutstheid, weet ik niet. Daarvoor is de kennisma king te kort. Richard Schilliger is al 34 jaar bij de luchtvaartmaat schappij Swissair. Sinds 1971 is hij captain op de Boeing-747. In januari stapt hij eruit en kan hij zich helemaal wijden aan zijn liefhebberijen. De meest arbeidsintensieve daarvan is zijn lidmaatschap van het nu al ruim 20 jaar bestaande 'Swis sair Fokker Team', een groep vrijwilligers, voornamelijk oud gedienden van Swissair met er varing op het gebied van vlieg tuigtechniek en -onderhoud. Dit team restaureert en onder houdt vliegtuigen voor het zon der staatssubsidies draaiende Nationaal Zwitsers Verkeers- museum; het Verkehrshaus in Luzern. Het in witte overalls - kleu rige badge op de borstzak - ge stoken team kent formeel geen hiërarchie, maar het is duidelijk dat Schilliger een van de drij vende krachten is. In elk geval treedt hij als woordvoerder op. De groep die nu ook een DC-3 (Dakota) en een Lockheed Orion (de enige nog ter wereld) onder zijn hoede heeft, dankt z'n naam aan het eerste pro- jekt: de restauratie van de een- motorige Fokker F-VIIa HB- LBO, nu een van de pronkstuk ken in de grote luchtvaarthal van het Verkehrshaus. Kunstleer Swissair (in 1931 ontstaan uit een fusie tussen Balair en Ad Astra) heeft nog lang met Fokkers gevlogen; langer waar schijnlijk dan enige andere, grote Europese maatschappij. Er bestaat een foto, gemaakt in 1947 of '48 waarop de Fokker Flotte, keurig opgelijnd, te zien is. Vijf driemotorige Fokkers. De Fokker F-VIIa van het mu seum is echter ouder dan dit vijftal. Het toestel werd in 1927 aangeschaft. Tot de tweede we reldoorlog werden er lijndien sten mee onderhouden tussen Ziirich, Stuttgart en München en voerde het nachtpostvluch- ten uit tussen Zurich en Frank furt. In 1939 werd het toestel zelfs nog gemoderniseerd. Het WIM KOCK kreeg een nieuwe motor en de acht oude passagierszetels wer den vervangen door tien 'mo derne stoelen met stalen bui zenframe en bekleed met kunstleer.' Na de oorlog keerde de Vila niet meer terug in de lijn dienst, maar werd nog wel in tensief gebruikt voor trainings doeleinden, rondvluchten en 'therapeutische' vluchten met cara-patiënten. In 1948 werd het toestel uit de dienst geno men en twee jaar later schonk Swissair het aan het museum in Luzern. Een paar keer verhuisde de oude Fokker nog vliegend op eigen vleugels, maar in 1966 werd het toestel gedemonteerd en over de weg naar de luchtha ven Kloten bij Zürich gebracht waar het duchtig onderhanden werd genomen door het 'Swis sair Fokker Team'. Al dit werk kon twee jaar later nogeens worden overgedaan toen de loods, waarin het toestel werd bewaard, bezweek onder een vracht sneeuw en instortte. Sinds 1972 staat de Fokker F-VIIa als 'oudste burgervlieg tuig in Zwitserland' op de be gane grond van de luchtvaar thal. Het lijkt wel nieuw en het interieur van de cabine, in geen enkel opzicht herinnerend aan dat van een modern vliegtuig, ziet er met de grote ramen en ruime stoelen zelfs gezellig uit. Richard Schilliger glimt weer even. „Allemaal in de vrije tijd en zonder subsidie gedaan." Ook geen subsidie van Fokker? „Nee, alleen morele steun." De luchtvaart is maar een afdeling van het Verkehrshaus dat z'n internationale reputatie ontleent aan het feit dat alles op verkeersgebied er onder één dak is samengebracht: spoor wegen, scheepvaart, kabelba nen, wegverkeer, posterijen, te lecommunicatie, navigatie, toe rismeluchtvaart en ruimte vaart. Het omvat tevens Zwit- serlands enige planetarium en een museum waarin het werk van de veelzijdige kunstenaar Hans Emi is ondergebracht. Dat 'ene dak' moet dan ook niet te letterlijk worden opge vat: het Verkehrshaus is een complex waar je ogen te kort komt en waar je, als je geen been meer voelt om op te staan, aan boord van een oud rader schip kunt stappen voor wat rust en een verversing. De Fokker Vila, nog met de oude registratie CH-157. Later werd dit HB-LBO. lllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllÜ Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326, Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957 Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; j 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand. 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RftnltrpIstiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter Eggen „IK DENK dat Lubbers inmiddels spijt heeft van de woorden a-sociaal. Anders had hij zelf niet voorgesteld om de aan passing van de sociale verzekeringen te ver zachten". Prof. dr. G. Veldkamp, oud-minister van Sociale Za ken en Volksgezondheid en hoogleraar in Tilburg, maakt een wegwuivend gebaar. Hij wil niets weten van een forse ruzie met partijgenoot Lub bers. Veldkamp is een van de initiatiefnemers van een brief die verleden week don derdag aan de Tweede Ka mer werd aangeboden en waarin zo'n 170 vooraan staande Nederlanders het kabinet oproepen de herzie ning van het sociaal stelsel achterwege te laten. Onder de briefschrijvers zijn opvallend veel mensen van CDA-huize. Naast Veld kamp zijn dat onder meer De Gaay Fortmann sr., Boersma en dr. Ruppert. Een serie ka nonnen die binnen een dag in de Haagse wandelgangen de benaming 'prominenten' op geprikt kreeg. Veldkamp vindt niet dat er niet gespro ken kan worden van een op roer van christen-democrati sche zijde. „De initiatiefgroep is natuurlijk veel breder van samenstelling", aldus Veld kamp. De prominenten vie len het kabinet ongekend hard aan op de plannen tot wijziging van de sociale wet ten. Zoals bekend wil het kabi net vanaf 1 mei volgend jaar de WW en de WWV in één nieuwe wet onderbrengen. Werklozen krijgen dan een uitkering naar gelang hun leeftijd en arbeidsverleden van 70% van het laatst ver diende loon. De uitkering wordt dan in half jaarlijkse stapjes teruggebracht tot 70% van het minimumloon. Daarnaast wil het kabinet het werkloosheidsdeel uit de WAO-uitkering halen. Om dat deel te bepalen moeten arbeidsongeschikten worden gekeurd. Vooral WAO-ers met een hoge uitkering kun nen door dit deel van de plannen hard worden getrof fen. Lubbers heeft inmiddels een plannetje ontvouwd om de stapsgewijze verlaging van de uitkering en de keu ring van oudere arbeidson geschikten te laten vervallen. Daarmee komt hij tegemoet aan de kritiek uit met name CDA-kring. Typisch genoeg vormt dit ook een belangrijk onderdeel van de harde woorden die de 'prominenten' verleden week aan het adres van het kabi net richtten. Aan Veldkamp D E financiële wereldtop is deze week weer bij elkaar om een aantal belangrijke problemen van de wereldeco nomie te bespreken. Plaats van samenkomst is niet het financiële centrum van Europa.de Verenigde Staten of Japan, maar de Koreaanse stad Seoel. Daar houden het Internationale Monetaire Fonds en de Wereldbank hun j aarvergaderingen. Het is niet verwonderlijk dat juist buiten de westerse in dustrielanden deze bijeen komsten zijn belegd, want het hoofdthema van de ver zamelde financiële experts en ministers van Financiën wordt gevormd door het pro bleem van de internationale schulden die zwaar drukken op een aantal arme landen. Uiteraard zijn die schulden ook een zorg voor de verant woordelijke personen uit de rijkere landen, want via deze financiële lijn zijn rijk en arm stevig met elkaar ver bonden. Op korte termijn gaat het bij deze schuldencrisis om de vraag of met name een aan tal Zuidamerikaanse landen in staat zal zijn nog vol doende geldmiddelen in het buitenland.aan te trekken voor de financiering van goe deren die in het buitenland zijn gekocht. De geldschie ters van deze landen- dat zijn vooral Amerikaanse particuliere banken - vrezen namelijk dat de aflossing en rentebetaling met veel strub belingen en problemen ge paard zullen gaan. Die vrees is vooral sedert 1982 ontstaan toen een aantal landen de rente- en terugbetalingsver plichtingen niet meer kon nakomen. Voor banken die een aanzienlijk deel van hun kredieten en leningen aan zulke schuldenaren hebben uitgeleend, is dat geen veilig gevoel. Zij komen hierdoor namelijk gemakkelijk zelf in moeilijkheden, want degenen die geld aan hen hebben toe vertrouwd, gaan ervan uit dat dit ook weer zeker en vei lig belegd wordt. Door de handel tussen de Verenigde Staten en Zuid- Amerika wordt ook een fi nanciële stroom van Noord naar Zuid in het leven geroe pen die moet voorzien in een groot deel van de financie ring waarmee deze handels stromen gepaard gaan. Als gevolg hiervan moet er dus op zijn tijd een stroom van rente en aflossingen in omge keerde richting gaan. De ba sis voor zulke betalingen wordt gevormd door het na tionale inkomen dat in die landen wordt verdiend. Er zal dus een deel van dat in komen opzij moeten worden gelegd, willen de regeringen van landen als Brazilië, Ar gentinië, Mexico en Vene zuela deze financiële ver plichtingen kunnen nako men. Maar alleen opzij leg gen is niet voldoende. De te rugbetaling moet vrijwel steeds in de vorm van Ame rikaanse dollars gebeuren en dit betekent, dat er in het verkeer met het buitenland ook genoeg dollars verdiend moeten kunnen worden. Ver hoging van de exportpresta ties van deze armlastige lan den is dus ook een noodzaak. Bovendien moeten deze uit- voerprestaties vaak extra hoog liggen, omdat de dollar soms een zeer hoge interna tionale koers heeft. Om nu een zekere garantie voor terugbetaling van de buitenlandse schulden te kunnen stellen, heeft het In ternationale Monetaire Fonds - een soort internatio nale bank die relaties met re geringen onderhoudt - in de loop van de jaren voorschrif ten gegeven aan de schulden landen voor wat betreft het te voeren economische beleid. De uitvoering van zulke voorschriften hield vrijwel steeds aanpassingen in die tot afremming van de inko mens en bestedingen van grote delen van de bevolking aanleiding geven. Dat hier door maatschappelijke en politieke onrust kan ontstaan die ook weer terugslaat op de economie van die landen, is herhaaldelijk gebleken. De vervlechting van economie en politiek op het Zuid-Ame rikaanse continent is dan ook zeer duidelijk zichtbaar. De voorstellen die in Seoel zijn gedaan om de problema tiek rond deze schulden te kunnen oplossen, gaan meer in de richting van een ver sterking van de economische groei dan van een bezuini ging op de binnenlandse be stedingen. Dat betekent te vens, dat een grotere rol is weggelegd voor de Wereld bank. Deze financiële instel ling richt zich vooral op de financiering van ontwikke lingsprojecten en kan ook een ander financieel beleid voeren dan de particuliere banken. Een dergelijke ver andering van houding ten opzichte van de schuldenlan den is van grote betekenis. Alleen via een hogere eigen produktie en dus een hoger nationaal inkomen, kunnen de landen met veel interna tionale schulden er uiteinde lij k bovenop komen. Uit die economische groei moet in de eerste plaats de ruimte ko men om de rente en aflossing te kunnen betalen aan de buitenlandse kredietver schaffers. Vervolgens zullen die landen zelf meer moeten gaan spa ren om de behoefte aan ho gere investeringen ook uit eigen bronnen te kunnen fi nancieren. Een voorwaarde voor meer besparingen is echter, dat het eigen inkomen verder stijgt. Niet door be zuinigingen wordt dit be reikt, maar wel door verbete ring van de economische structuur. De overgang van bezuiniging naar stimulering mag dan ook als een goed te ken in dit verband worden gezien. werd toen gevraagd of hij dacht dat de kritiek van hem en de anderen het kabinet wél op andere gedachten zou brengen. Hij wimpelde dat toen af. Hij blijft bescheiden als hij nu zegt: „Het zou wel wat pedant zijn om te veron derstellen dat wij dit hebben bereikt, maar ik vind wel dat een deel van de kritiek is weggenomen". Waar Veldkamp wel bij blijft - en hij heeft dat de laatste jaren tot thema van vele lezingen gemaakt - is dat het kabinet met de plan nen op de bezuinigingstoer is. „De plannen zijn ingegeven door bezuinigingen en niet door de noodzaak tot aanpas sing van de wetgeving". Als uitgangspunt vindt hij dat slecht; in zijn uitwerking ta melijk rampzalig. Mensen raken in de kabinetsplannen vrij snel op het bijstandsni veau en worden ook als bij standsklanten behandeld. De relatie tussen loon en uitke ring is zoek, aldus de critici, waaronder Veldkamp. Premier Lubbers noemde afgelopen weekend de aanval van de prominenten 'a-so- •ciaal', omdat er wel kritiek was, maar geen alternatief geboden werd. Minister De Koning (Sociale Zaken) nam maandag enigszins afstand van deze kwalificatie, maar hield het verwijt boven tafel dat er geen alternatief is. De Koning zei bij die gelegen heid dat de critici er ten on rechte op wijzen dat de so ciale minima al te veel heb ben ingeleverd. Volgens hem hebben de minima nog steeds 15% meer inkomen dan in omringende landen. Veldkamp vindt die op merking helemaal mis. „Het doet me denken aan de vader die tegen zijn dochter zegt: vanaf deze week krijg je een tientje minder zakgeld in de week. Als het meisje dan vraagt waarom dat is, zegt de vader dat kinderen in het buitenland ook minder krij gen. Daar heeft dat meisje natuurlijk niets aan. Die kijkt naar wat haar vrien dinnetjes hebben. Wat ik wil zeggen; we leven in dit land met elkaar. Iedereen weet van elkaar wat hij verdient. We trekken ons aan elkaar op, wat dat soort zaken be treft. Dan moet je niet voor een paar groepen mensen uitzonderingen gaan maken en met dit soort vergelijkin gen komen", aldus Veld kamp. En wat het alternatief aangaat, waarom Lubbers en Prof. Veldkamp. De Koning bijna in koor om vroegen; daar kan Veldkamp hen zeker niet geheel bevre digen. „Waar het mij om gaat, is dit: nu er in deze tijd van economische crisis al zo veel is gekort op de sociale zekerheid, moet er niet ver der op de sociale zekerheid gekort worden. Wel moet de politiek de voorwaarden scheppen waarop een toe komstig systeem geënt kan zijn". Volgens Veldkamp moeten uitkeringen voor arbeidson geschiktheid en werkloos heid ineen geschoven wor den. „Dat is de internationale trend. Het merkwaardige is dat de internationale organi satie voor sociale zekerheid in Genève op dit moment kiest voor een aanpak van het optrekken van uitkerin gen, terwijl bij ons het omge- keerdegebeurt". In de filoso fie van Veldkamp - en hij staat daarin niet alleen (ze ker niet in Tilburg) - moet die nieuwe uitkering aan het loon zijn verbonden. Een al gemene wettelijk vastgelegd uitkering met daar bovenop de vrijheid voor de sociale partners om aanvullende af spraken te maken. Zoals dat bijvoorbeeld met de ziekte wet gaat. „Die uitkering zal misschien niet op topniveau liggen en er zullen ook ver schillen zijn tussen bedrijfs takken, maar de relatie met het loon is wel weer her steld", aldus Veldkamp. Een aanpassing van het stelsel mag volgens Veldkamp pas gebeuren als de economische groei weer voldoende is. Hij verstaat daaronder dat er minstens een economische groei van 3 tot 3,5% moet zijn. Een dergelijke - nog niet eens overdreven groei - wordt evenwel de eerstkomende ja ren niet voorzien. Moeten we zolang maar stil zitten; wil de politiek wel zo lang met de handen over elkaar zitten? En waar haalt een bezuini gende overheid dan de mid delen vandaan om de toch duurder wordende sociale ze kerheid te financieren? Veldkamp: „Op de eerste plaats is het zo dat de sociale zekerheid al een te grote bij drage aan de bezuinigingen heeft geleverd. Als je kijkt naar de nettobezuinigingen van de afgelopen jaren; Ru- ding heeft zelf gezegd dat er pas zo'n ƒ5 miljard echt be zuinigd is. Op uitkeringen is veel meer bezuinigd. We heb ben een algemene niveauver laging van 80 naar 70% achter de rug. Dat betekent dat de sociale zekerheid een aantal andere kabinetsplannen heeft bekostigd. Als je desondanks vindt dat het financieringstekort teruggedrongen moet wor den - en dat is erg hoog - dan wordt het nodig tijd dat er op andere posten gekort wordt. Te denken valt bijvoorbeeld aan de WIR en de lage rente leningen, om twee voorbeel den te geven zoals die door vooraanstaande economen genoemd worden". Veldkamp verwijt het ka binet te veel puur economi sche motieven te hanteren en daarbij gemakshalve een denkfout te maken. „De men taliteit is toch zo dat de so ciale verzekeringen gezien worden als een bron van werkloosheid. Vergelijk een land als Nederland met Ier land. Wij hebben een veel be ter sociaal systeem en toch is de ontwikkeling van de werkloosheid de laatste jaren in beide landen ongeveer de zelfde. Met een slechter stel sel hadden we nu niet minder werklozen. De feitelijke oor zaken van de werkloosheid- liggen in de oliecrises en de technologie waarop we ver zuimd hebben goed te reage ren. Ook het ondernemers schap heeft vaak gefaald". Veldkamp wil overigens niet ontkennen dat het hele stelsel knap ingewikkeld is en nog maar moeilijk te beta len. Daaraan moet wat ge beuren. Maar volgens hem moet daarvoor niet naar het middel van de bijl worden gegrepen. Hij pleit ervoor dat we eerst de lessen uit het verleden goed leren. „We hebben natuurlijk in het ver leden een aantal forse blun ders gemaakt. Minister Boersma (kabinet Den Uyl, Sociale Zaken) heeft inder tijd een wet ontworpen, maar nooit ingediend om de WAO- uitkering van 80 naar 75% te verlagen. Als dat toen ge beurd was, was het nu ook een stuk eenvoudiger ge weest. Maar politiek kon dat toen nog niet". De ergste fout acht Veldkamp evenwel het systeem van koppelingen dat tot voor enkele jaren door het systeem geweven zat. Zo'n kwart eeuw geleden is door de toenmalige minister De Pous een systeem ontwor pen, waarbij de stijging van de lonen werd gekoppeld aan de stijging van de arbeids productiviteit. „Het probleem was alleen dat we de stijging van de arbeidsproductiviteit in de verschillende bedrijfs takken niet konden bereke nen. Dat kwam hoger uit dat het werkelijk was, zodat de aanpassingen van de ambte- narensalarisssen en de uitke ringen daardoor op een con stant te hoog niveau plaats vond". Tijdens het kabinet Den Uyl kwam daar nog de fa meuze netto-netto-koppeling bij, die inhield dat de uitke ringen werden verbonden met de netto-minimumlonen, die weer waren gekoppeld aan de gemiddelde stijging van de lonen. Stijgt de een, dan gaat de ander automa tisch mee omhoog. „Dat was dus eert perpetuum mobilé geworden", oordeelt Veld kamp. Het huidige kabinet heeft de laatste jaren de aan passing van de uitkeringen aan de lonen bevroren. Veld kamp is het daarmee wel eens, al kun je er volgens hem niet eindeloos mee door gaan. Jaarlijks levert men koopkracht in en dat is slecht voor de economie. „Je zou naar een systeem toe moeten, waarbij je bij voorbeeld in het ene jaar kijkt naar de gemiddelde ontwikkeling van de econo mische groei van het vorige jaar. Zeg dat dat 3% is; dan moet je vervolgens politiek gaan vaststellen waar je die ruimte aan gaat uitgeven Bijvoorbeeld 2% aan de aan passing van de sociale zeker heid en 1% aan korter wer ken". Veldkamp stelt zich voor dat een volgend kabinet over een dergelijke aanpak een advies aan de Sociaal- Economische Raad (SER) vraagt. De ex-minister ziet hierin overigens niet meer dan een relatief eenvoudige ingreep, die een stelselwijziging hoog uit vooraf moet gaan. Toch wil hij op dit moment niet te veel veranderen. Als oud-minister heeft hij nog een goede raad voor zijn te genwoordige opvolger. „Ik heb in mijn laatste jaar als minister (1967, PE) een in grijpende wet ingediend. Die ging over de totstandbren ging van een beperkte volks verzekering tegen ziektekos ten, iets waarover nog steeds wordt gesproken. Ik heb toen gemerkt dat er veel weer stand in het land tegen mijn plannen was. Ik heb de wet toen maar ingetrokken. Ge loof me, dat heeft me verdriet I gedaan. Maar je overleeft dat wel. Ik wil alleen maar zeg- gen: een wet intrekken kan wél, al is het niet zo leuk". (ADVERTENTIE) Vestigingen Alkmaar Almelo Amsterdam Arnhem Barneveld Beverwijk Breda Delden Doetinehem Eindhoven Heerlen Heerhugowaard Den Helder 's Hertogenbosch Leeuwarden Nijmegen Rotterdam Schagen Tilburg Zaandam Samenwerkingsverbanden Begheyn 6? Sneep, belastingadviseurs; Nederlandse Accountants Maatschap, registeraccountants Volder Co., organisatie-adviseurs. Deze accountants- en administratiekantoren hebben hun belangen, kennis en ervaring gebundeld. De naam van de nieuwe maatschap is -i Breda 4818 HC Koninginnestraat 28, Tel. 076-14 66 13 BERGEN (ANP) - Het Inter- in kerkelijk Comité Tweezijdige K Ontwapening (ICTO) heeft de or Koninklijke Notariële Broe- ka derschap gevraagd stappen te be ondernemen tegen de notaris dje steekproefsgewijs de rechtsgeldigheid en de eerlijk- kl heid van de handtekeningen in van het volkspetitionnement ne vaststelt. Dit heeft het ICTO ze vrijdag bekendgemaakt. tir De Amsterdamse notaris ha mr. C.P. Boodt heeft de super- ne visie over de steekproeven die dc het onderzoeksbureau NIPO ge Fusie ROTTERDAM (ANP) - Di ste stukgoedbedrijven in ven (Seaport, Multi Te Thomsen) willen hun mod teiten (multi purpose) sa gezamenlijke houdsterma Daarin zal mogelijk ook de dustriele Projecten (MIP) deel hebben vrijdag bekend gemaa de MIP een studie wordt gesta van de mogelijke samenwerkii In de studie wordt ook beke ken of en in welk tempo an dere activiteiten van deze stu- wadoors (conventioneel stuk goed) in de nieuwe holding on dergebracht zouden moeten worden. De betrokken bedrijven ma ken deel uit van drie grotere concerns in de Rotterdamse haven, te weten Furness (Sea port), Internatio-Müller (Mul ler Thomsen) en Pakhoed (Multi Terminals). Zij hebben met een overslag van circa 6 miljoen ton stukgoed een marktaandeel van ongeveer 60% procent. Eventuele consequenties van de beoogde samenwerking voor de werkgelegenheid zul len worden opgevangen door de werkgelegenheidsafspra- ken in het kader van de com- j missie-van der Louw. Daarin is afgesproken dat gedwongen ontslagen in het stukgoed tot 1991 niet zullen plaatsvinden. Het initiatief voor de studie is uitgegaan van Furness, om dat dit concern door de her verkaveling van terreinen bij de herstructurering van het stukgoed in de problemen is gekomen. Furness vervult overigens al enkele jaren een voortrekkersrol bij de moder- nisering van het stukgoed in Rotterdam. Het bedrijf besloot enkele jaren geleden als eerste foi in mc tar 1 eer zie do tin zig ke be go cië ge da ge De Pl< dr we va ve de m< tol 7 Di bi CU V€ sl< w< w; R< ge w< BIJ de 'oorlog' tussen Israël en de I satie PLO zijn nu ook de Verenigde dus ook Nederland, betrokken. Het geven te betrekken bij de beoord stuntwerk, dat geleid heeft tot de ae tijnse kapers van het Italiaanse cruisi Het bekende gezegde, dat de wer wat gerenommeerde thrillerschrijve ook in dit geval. Vier Palestijnse coi schijnlijk met medewerking van meester te maken van een schip, goede betrekkingen onderhoudt met met afgrijzen op deze kaping, vooral joodse Amerikaan. De PLO, duidel door een coupe die blijkbaar niet p bemiddelt. Einde kaping. De 'Achillc maar de kapers zijn gevlogen. Naar President Moebarak. De Amerikanen weten beter: de vliegveld nabij Cairo. Ze worden da raelische geheime agenten scherp i President Reagan zint op wraak. Mot de vier terroristen publiekelijk een v weet dat dit een loos gebaar is; op scne Boeing-737 met het viertal en 'estijnen en PLO-functionarissen he home op de hoogte van het Amei 'ijegtuig te onderscheppen. Bovend waar de vier terecht kunnen. Tu en toestemming om te landen. Lit meerei31™8" plee9t ,e ontvan9en' De ontknoping laat niet lang op aanse F- 14-straaljagers duiken h9yptische Boeing op. Na het uitwis eaen laat de Egyptische gezagvoi en grote NAVO-vliegbasis op het Vjenkaans-ltaliaans ontvangst-con an hogerhand tot een werkverdelinc en overgedragen aan de carabiniè por-actie zich op de 'Achille Laur L* eft afgespeeld, in Italië worde eon 'n,emationale terrorisme is e n ernstige bedreiging voor voora iprH171 zekef reden tot voldoening ae internationale samenwerking, i wa:?ns*en en handlangers in de ki ent~°P dit is gebeurd, roept echter Opoedsn staat op gespannen voet I Eavnt 's dit een 9eval van no°d I vpo2iin enige vriend in de Arabi de ki a'hoe nu verder met het Iv bmto yO-laaden zjjn 0peens bejroj n;.n, et 9ebied, waarin het NAVO- mJ ®atsle is voor Nederland een inorto 1 de bestrijding van het interr teroo werking worden verwacht. Ma hAVn^0 dan daarbij? En hoe kan v act,„ landen tegen hun zin betrol nem-f' fle een van de grotere bondc 'andse politiek, op touw zet?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2