UITBLAZEN
Bezuinigen slecht motief voor
herzien van sociale zekerheid'
1CTO: Tntii
bij volkspc
MOGELIJK
even..L
Economie
Nood breekt w<
De oud
gediende
PROF. DR. G. VELDKAMP: PROMIN
ENTE OPPOSITIE TEGEN KABINETSPLANNEN
Inter
nationale
schulden
crisis
/V VAN DER LAM
u SIEBESMA
DESTEMCOMI
ZATERDAG 12 OKTOBER 1985
ACHTERGROND
PROF. DR.
NICO DOUBEN
'A-sociaal'
Trend
Andere posten
Blunders
Netto-netto
accountants-
administratieconsulenten
Vossen
Van der Laan en Jong
Dr. P. Siebesma
Kousbroek
Vennema
Centrum Administratieve Diensten
Van der Laan Siebesma
ZATERDAG 12 OKTOBE
TOEN IK eraan be
gon, lachten de colle
ga's erom, maar nu
komen steeds vaker jonge
vliegers bij me en dan vra
gen ze: hoe was dat met
die Fokkers?" Richard
Schilliger gümt letterlijk
van genoegen. Of dat nu is
vanwege de groeiende belang
stelling van zijn jonge collega's;
van de meer dan voortreffelij
ke, in brooddeeg bereide ham
op zijn bord of dat hij gewoon
het type mens is dat altijd glimt
van goedgemutstheid, weet ik
niet. Daarvoor is de kennisma
king te kort.
Richard Schilliger is al 34
jaar bij de luchtvaartmaat
schappij Swissair. Sinds 1971 is
hij captain op de Boeing-747.
In januari stapt hij eruit en kan
hij zich helemaal wijden aan
zijn liefhebberijen. De meest
arbeidsintensieve daarvan is
zijn lidmaatschap van het nu al
ruim 20 jaar bestaande 'Swis
sair Fokker Team', een groep
vrijwilligers, voornamelijk oud
gedienden van Swissair met er
varing op het gebied van vlieg
tuigtechniek en -onderhoud.
Dit team restaureert en onder
houdt vliegtuigen voor het zon
der staatssubsidies draaiende
Nationaal Zwitsers Verkeers-
museum; het Verkehrshaus in
Luzern.
Het in witte overalls - kleu
rige badge op de borstzak - ge
stoken team kent formeel geen
hiërarchie, maar het is duidelijk
dat Schilliger een van de drij
vende krachten is. In elk geval
treedt hij als woordvoerder op.
De groep die nu ook een DC-3
(Dakota) en een Lockheed
Orion (de enige nog ter wereld)
onder zijn hoede heeft, dankt
z'n naam aan het eerste pro-
jekt: de restauratie van de een-
motorige Fokker F-VIIa HB-
LBO, nu een van de pronkstuk
ken in de grote luchtvaarthal
van het Verkehrshaus.
Kunstleer
Swissair (in 1931 ontstaan
uit een fusie tussen Balair en
Ad Astra) heeft nog lang met
Fokkers gevlogen; langer waar
schijnlijk dan enige andere,
grote Europese maatschappij.
Er bestaat een foto, gemaakt in
1947 of '48 waarop de Fokker
Flotte, keurig opgelijnd, te zien
is. Vijf driemotorige Fokkers.
De Fokker F-VIIa van het mu
seum is echter ouder dan dit
vijftal. Het toestel werd in 1927
aangeschaft. Tot de tweede we
reldoorlog werden er lijndien
sten mee onderhouden tussen
Ziirich, Stuttgart en München
en voerde het nachtpostvluch-
ten uit tussen Zurich en Frank
furt. In 1939 werd het toestel
zelfs nog gemoderniseerd. Het
WIM KOCK
kreeg een nieuwe motor en de
acht oude passagierszetels wer
den vervangen door tien 'mo
derne stoelen met stalen bui
zenframe en bekleed met
kunstleer.'
Na de oorlog keerde de
Vila niet meer terug in de lijn
dienst, maar werd nog wel in
tensief gebruikt voor trainings
doeleinden, rondvluchten en
'therapeutische' vluchten met
cara-patiënten. In 1948 werd
het toestel uit de dienst geno
men en twee jaar later schonk
Swissair het aan het museum in
Luzern.
Een paar keer verhuisde de
oude Fokker nog vliegend op
eigen vleugels, maar in 1966
werd het toestel gedemonteerd
en over de weg naar de luchtha
ven Kloten bij Zürich gebracht
waar het duchtig onderhanden
werd genomen door het 'Swis
sair Fokker Team'. Al dit werk
kon twee jaar later nogeens
worden overgedaan toen de
loods, waarin het toestel werd
bewaard, bezweek onder een
vracht sneeuw en instortte.
Sinds 1972 staat de Fokker
F-VIIa als 'oudste burgervlieg
tuig in Zwitserland' op de be
gane grond van de luchtvaar
thal. Het lijkt wel nieuw en het
interieur van de cabine, in geen
enkel opzicht herinnerend aan
dat van een modern vliegtuig,
ziet er met de grote ramen en
ruime stoelen zelfs gezellig uit.
Richard Schilliger glimt weer
even. „Allemaal in de vrije tijd
en zonder subsidie gedaan."
Ook geen subsidie van Fokker?
„Nee, alleen morele steun."
De luchtvaart is maar een
afdeling van het Verkehrshaus
dat z'n internationale reputatie
ontleent aan het feit dat alles
op verkeersgebied er onder één
dak is samengebracht: spoor
wegen, scheepvaart, kabelba
nen, wegverkeer, posterijen, te
lecommunicatie, navigatie, toe
rismeluchtvaart en ruimte
vaart. Het omvat tevens Zwit-
serlands enige planetarium en
een museum waarin het werk
van de veelzijdige kunstenaar
Hans Emi is ondergebracht.
Dat 'ene dak' moet dan ook
niet te letterlijk worden opge
vat: het Verkehrshaus is een
complex waar je ogen te kort
komt en waar je, als je geen
been meer voelt om op te staan,
aan boord van een oud rader
schip kunt stappen voor wat
rust en een verversing.
De Fokker Vila, nog met de oude registratie CH-157.
Later werd dit HB-LBO.
lllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllÜ
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326,
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957
Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand; j 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand.
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
RftnltrpIstiPQ'
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Pieter Eggen
„IK DENK dat Lubbers
inmiddels spijt heeft van
de woorden a-sociaal.
Anders had hij zelf niet
voorgesteld om de aan
passing van de sociale
verzekeringen te ver
zachten".
Prof. dr. G. Veldkamp,
oud-minister van Sociale Za
ken en Volksgezondheid en
hoogleraar in Tilburg, maakt
een wegwuivend gebaar. Hij
wil niets weten van een forse
ruzie met partijgenoot Lub
bers.
Veldkamp is een van de
initiatiefnemers van een
brief die verleden week don
derdag aan de Tweede Ka
mer werd aangeboden en
waarin zo'n 170 vooraan
staande Nederlanders het
kabinet oproepen de herzie
ning van het sociaal stelsel
achterwege te laten.
Onder de briefschrijvers
zijn opvallend veel mensen
van CDA-huize. Naast Veld
kamp zijn dat onder meer De
Gaay Fortmann sr., Boersma
en dr. Ruppert. Een serie ka
nonnen die binnen een dag in
de Haagse wandelgangen de
benaming 'prominenten' op
geprikt kreeg. Veldkamp
vindt niet dat er niet gespro
ken kan worden van een op
roer van christen-democrati
sche zijde. „De initiatiefgroep
is natuurlijk veel breder van
samenstelling", aldus Veld
kamp. De prominenten vie
len het kabinet ongekend
hard aan op de plannen tot
wijziging van de sociale wet
ten.
Zoals bekend wil het kabi
net vanaf 1 mei volgend jaar
de WW en de WWV in één
nieuwe wet onderbrengen.
Werklozen krijgen dan een
uitkering naar gelang hun
leeftijd en arbeidsverleden
van 70% van het laatst ver
diende loon. De uitkering
wordt dan in half jaarlijkse
stapjes teruggebracht tot 70%
van het minimumloon.
Daarnaast wil het kabinet
het werkloosheidsdeel uit de
WAO-uitkering halen. Om
dat deel te bepalen moeten
arbeidsongeschikten worden
gekeurd. Vooral WAO-ers
met een hoge uitkering kun
nen door dit deel van de
plannen hard worden getrof
fen. Lubbers heeft inmiddels
een plannetje ontvouwd om
de stapsgewijze verlaging
van de uitkering en de keu
ring van oudere arbeidson
geschikten te laten vervallen.
Daarmee komt hij tegemoet
aan de kritiek uit met name
CDA-kring.
Typisch genoeg vormt dit
ook een belangrijk onderdeel
van de harde woorden die de
'prominenten' verleden week
aan het adres van het kabi
net richtten. Aan Veldkamp
D E financiële wereldtop
is deze week weer bij elkaar
om een aantal belangrijke
problemen van de wereldeco
nomie te bespreken. Plaats
van samenkomst is niet het
financiële centrum van
Europa.de Verenigde Staten
of Japan, maar de Koreaanse
stad Seoel. Daar houden het
Internationale Monetaire
Fonds en de Wereldbank hun
j aarvergaderingen.
Het is niet verwonderlijk dat
juist buiten de westerse in
dustrielanden deze bijeen
komsten zijn belegd, want
het hoofdthema van de ver
zamelde financiële experts
en ministers van Financiën
wordt gevormd door het pro
bleem van de internationale
schulden die zwaar drukken
op een aantal arme landen.
Uiteraard zijn die schulden
ook een zorg voor de verant
woordelijke personen uit de
rijkere landen, want via deze
financiële lijn zijn rijk en
arm stevig met elkaar ver
bonden.
Op korte termijn gaat het bij
deze schuldencrisis om de
vraag of met name een aan
tal Zuidamerikaanse landen
in staat zal zijn nog vol
doende geldmiddelen in het
buitenland.aan te trekken
voor de financiering van goe
deren die in het buitenland
zijn gekocht. De geldschie
ters van deze landen- dat
zijn vooral Amerikaanse
particuliere banken - vrezen
namelijk dat de aflossing en
rentebetaling met veel strub
belingen en problemen ge
paard zullen gaan. Die vrees
is vooral sedert 1982 ontstaan
toen een aantal landen de
rente- en terugbetalingsver
plichtingen niet meer kon
nakomen. Voor banken die
een aanzienlijk deel van hun
kredieten en leningen aan
zulke schuldenaren hebben
uitgeleend, is dat geen veilig
gevoel. Zij komen hierdoor
namelijk gemakkelijk zelf in
moeilijkheden, want degenen
die geld aan hen hebben toe
vertrouwd, gaan ervan uit
dat dit ook weer zeker en vei
lig belegd wordt.
Door de handel tussen de
Verenigde Staten en Zuid-
Amerika wordt ook een fi
nanciële stroom van Noord
naar Zuid in het leven geroe
pen die moet voorzien in een
groot deel van de financie
ring waarmee deze handels
stromen gepaard gaan. Als
gevolg hiervan moet er dus
op zijn tijd een stroom van
rente en aflossingen in omge
keerde richting gaan. De ba
sis voor zulke betalingen
wordt gevormd door het na
tionale inkomen dat in die
landen wordt verdiend. Er
zal dus een deel van dat in
komen opzij moeten worden
gelegd, willen de regeringen
van landen als Brazilië, Ar
gentinië, Mexico en Vene
zuela deze financiële ver
plichtingen kunnen nako
men. Maar alleen opzij leg
gen is niet voldoende. De te
rugbetaling moet vrijwel
steeds in de vorm van Ame
rikaanse dollars gebeuren en
dit betekent, dat er in het
verkeer met het buitenland
ook genoeg dollars verdiend
moeten kunnen worden. Ver
hoging van de exportpresta
ties van deze armlastige lan
den is dus ook een noodzaak.
Bovendien moeten deze uit-
voerprestaties vaak extra
hoog liggen, omdat de dollar
soms een zeer hoge interna
tionale koers heeft.
Om nu een zekere garantie
voor terugbetaling van de
buitenlandse schulden te
kunnen stellen, heeft het In
ternationale Monetaire
Fonds - een soort internatio
nale bank die relaties met re
geringen onderhoudt - in de
loop van de jaren voorschrif
ten gegeven aan de schulden
landen voor wat betreft het
te voeren economische beleid.
De uitvoering van zulke
voorschriften hield vrijwel
steeds aanpassingen in die
tot afremming van de inko
mens en bestedingen van
grote delen van de bevolking
aanleiding geven. Dat hier
door maatschappelijke en
politieke onrust kan ontstaan
die ook weer terugslaat op de
economie van die landen, is
herhaaldelijk gebleken. De
vervlechting van economie
en politiek op het Zuid-Ame
rikaanse continent is dan ook
zeer duidelijk zichtbaar.
De voorstellen die in Seoel
zijn gedaan om de problema
tiek rond deze schulden te
kunnen oplossen, gaan meer
in de richting van een ver
sterking van de economische
groei dan van een bezuini
ging op de binnenlandse be
stedingen. Dat betekent te
vens, dat een grotere rol is
weggelegd voor de Wereld
bank. Deze financiële instel
ling richt zich vooral op de
financiering van ontwikke
lingsprojecten en kan ook
een ander financieel beleid
voeren dan de particuliere
banken. Een dergelijke ver
andering van houding ten
opzichte van de schuldenlan
den is van grote betekenis.
Alleen via een hogere eigen
produktie en dus een hoger
nationaal inkomen, kunnen
de landen met veel interna
tionale schulden er uiteinde
lij k bovenop komen. Uit die
economische groei moet in de
eerste plaats de ruimte ko
men om de rente en aflossing
te kunnen betalen aan de
buitenlandse kredietver
schaffers.
Vervolgens zullen die landen
zelf meer moeten gaan spa
ren om de behoefte aan ho
gere investeringen ook uit
eigen bronnen te kunnen fi
nancieren. Een voorwaarde
voor meer besparingen is
echter, dat het eigen inkomen
verder stijgt. Niet door be
zuinigingen wordt dit be
reikt, maar wel door verbete
ring van de economische
structuur. De overgang van
bezuiniging naar stimulering
mag dan ook als een goed te
ken in dit verband worden
gezien.
werd toen gevraagd of hij
dacht dat de kritiek van hem
en de anderen het kabinet
wél op andere gedachten zou
brengen. Hij wimpelde dat
toen af. Hij blijft bescheiden
als hij nu zegt: „Het zou wel
wat pedant zijn om te veron
derstellen dat wij dit hebben
bereikt, maar ik vind wel dat
een deel van de kritiek is
weggenomen".
Waar Veldkamp wel bij
blijft - en hij heeft dat de
laatste jaren tot thema van
vele lezingen gemaakt - is
dat het kabinet met de plan
nen op de bezuinigingstoer is.
„De plannen zijn ingegeven
door bezuinigingen en niet
door de noodzaak tot aanpas
sing van de wetgeving". Als
uitgangspunt vindt hij dat
slecht; in zijn uitwerking ta
melijk rampzalig. Mensen
raken in de kabinetsplannen
vrij snel op het bijstandsni
veau en worden ook als bij
standsklanten behandeld. De
relatie tussen loon en uitke
ring is zoek, aldus de critici,
waaronder Veldkamp.
Premier Lubbers noemde
afgelopen weekend de aanval
van de prominenten 'a-so-
•ciaal', omdat er wel kritiek
was, maar geen alternatief
geboden werd. Minister De
Koning (Sociale Zaken) nam
maandag enigszins afstand
van deze kwalificatie, maar
hield het verwijt boven tafel
dat er geen alternatief is. De
Koning zei bij die gelegen
heid dat de critici er ten on
rechte op wijzen dat de so
ciale minima al te veel heb
ben ingeleverd. Volgens hem
hebben de minima nog steeds
15% meer inkomen dan in
omringende landen.
Veldkamp vindt die op
merking helemaal mis. „Het
doet me denken aan de vader
die tegen zijn dochter zegt:
vanaf deze week krijg je een
tientje minder zakgeld in de
week. Als het meisje dan
vraagt waarom dat is, zegt de
vader dat kinderen in het
buitenland ook minder krij
gen. Daar heeft dat meisje
natuurlijk niets aan. Die
kijkt naar wat haar vrien
dinnetjes hebben. Wat ik wil
zeggen; we leven in dit land
met elkaar. Iedereen weet
van elkaar wat hij verdient.
We trekken ons aan elkaar
op, wat dat soort zaken be
treft. Dan moet je niet voor
een paar groepen mensen
uitzonderingen gaan maken
en met dit soort vergelijkin
gen komen", aldus Veld
kamp.
En wat het alternatief
aangaat, waarom Lubbers en
Prof. Veldkamp.
De Koning bijna in koor om
vroegen; daar kan Veldkamp
hen zeker niet geheel bevre
digen. „Waar het mij om
gaat, is dit: nu er in deze tijd
van economische crisis al zo
veel is gekort op de sociale
zekerheid, moet er niet ver
der op de sociale zekerheid
gekort worden. Wel moet de
politiek de voorwaarden
scheppen waarop een toe
komstig systeem geënt kan
zijn".
Volgens Veldkamp moeten
uitkeringen voor arbeidson
geschiktheid en werkloos
heid ineen geschoven wor
den. „Dat is de internationale
trend. Het merkwaardige is
dat de internationale organi
satie voor sociale zekerheid
in Genève op dit moment
kiest voor een aanpak van
het optrekken van uitkerin
gen, terwijl bij ons het omge-
keerdegebeurt". In de filoso
fie van Veldkamp - en hij
staat daarin niet alleen (ze
ker niet in Tilburg) - moet
die nieuwe uitkering aan het
loon zijn verbonden. Een al
gemene wettelijk vastgelegd
uitkering met daar bovenop
de vrijheid voor de sociale
partners om aanvullende af
spraken te maken. Zoals dat
bijvoorbeeld met de ziekte
wet gaat. „Die uitkering zal
misschien niet op topniveau
liggen en er zullen ook ver
schillen zijn tussen bedrijfs
takken, maar de relatie met
het loon is wel weer her
steld", aldus Veldkamp. Een
aanpassing van het stelsel
mag volgens Veldkamp pas
gebeuren als de economische
groei weer voldoende is. Hij
verstaat daaronder dat er
minstens een economische
groei van 3 tot 3,5% moet zijn.
Een dergelijke - nog niet eens
overdreven groei - wordt
evenwel de eerstkomende ja
ren niet voorzien. Moeten we
zolang maar stil zitten; wil
de politiek wel zo lang met de
handen over elkaar zitten?
En waar haalt een bezuini
gende overheid dan de mid
delen vandaan om de toch
duurder wordende sociale ze
kerheid te financieren?
Veldkamp: „Op de eerste
plaats is het zo dat de sociale
zekerheid al een te grote bij
drage aan de bezuinigingen
heeft geleverd. Als je kijkt
naar de nettobezuinigingen
van de afgelopen jaren; Ru-
ding heeft zelf gezegd dat er
pas zo'n ƒ5 miljard echt be
zuinigd is. Op uitkeringen is
veel meer bezuinigd. We heb
ben een algemene niveauver
laging van 80 naar 70% achter
de rug. Dat betekent dat de
sociale zekerheid een aantal
andere kabinetsplannen
heeft bekostigd.
Als je desondanks vindt
dat het financieringstekort
teruggedrongen moet wor
den - en dat is erg hoog - dan
wordt het nodig tijd dat er op
andere posten gekort wordt.
Te denken valt bijvoorbeeld
aan de WIR en de lage rente
leningen, om twee voorbeel
den te geven zoals die door
vooraanstaande economen
genoemd worden".
Veldkamp verwijt het ka
binet te veel puur economi
sche motieven te hanteren en
daarbij gemakshalve een
denkfout te maken. „De men
taliteit is toch zo dat de so
ciale verzekeringen gezien
worden als een bron van
werkloosheid. Vergelijk een
land als Nederland met Ier
land. Wij hebben een veel be
ter sociaal systeem en toch is
de ontwikkeling van de
werkloosheid de laatste jaren
in beide landen ongeveer de
zelfde. Met een slechter stel
sel hadden we nu niet minder
werklozen. De feitelijke oor
zaken van de werkloosheid-
liggen in de oliecrises en de
technologie waarop we ver
zuimd hebben goed te reage
ren. Ook het ondernemers
schap heeft vaak gefaald".
Veldkamp wil overigens
niet ontkennen dat het hele
stelsel knap ingewikkeld is
en nog maar moeilijk te beta
len. Daaraan moet wat ge
beuren. Maar volgens hem
moet daarvoor niet naar het
middel van de bijl worden
gegrepen. Hij pleit ervoor dat
we eerst de lessen uit het
verleden goed leren. „We
hebben natuurlijk in het ver
leden een aantal forse blun
ders gemaakt. Minister
Boersma (kabinet Den Uyl,
Sociale Zaken) heeft inder
tijd een wet ontworpen, maar
nooit ingediend om de WAO-
uitkering van 80 naar 75% te
verlagen. Als dat toen ge
beurd was, was het nu ook
een stuk eenvoudiger ge
weest. Maar politiek kon dat
toen nog niet". De ergste fout
acht Veldkamp evenwel het
systeem van koppelingen dat
tot voor enkele jaren door het
systeem geweven zat.
Zo'n kwart eeuw geleden is
door de toenmalige minister
De Pous een systeem ontwor
pen, waarbij de stijging van
de lonen werd gekoppeld aan
de stijging van de arbeids
productiviteit. „Het probleem
was alleen dat we de stijging
van de arbeidsproductiviteit
in de verschillende bedrijfs
takken niet konden bereke
nen. Dat kwam hoger uit dat
het werkelijk was, zodat de
aanpassingen van de ambte-
narensalarisssen en de uitke
ringen daardoor op een con
stant te hoog niveau plaats
vond".
Tijdens het kabinet Den
Uyl kwam daar nog de fa
meuze netto-netto-koppeling
bij, die inhield dat de uitke
ringen werden verbonden
met de netto-minimumlonen,
die weer waren gekoppeld
aan de gemiddelde stijging
van de lonen. Stijgt de een,
dan gaat de ander automa
tisch mee omhoog. „Dat was
dus eert perpetuum mobilé
geworden", oordeelt Veld
kamp. Het huidige kabinet
heeft de laatste jaren de aan
passing van de uitkeringen
aan de lonen bevroren. Veld
kamp is het daarmee wel
eens, al kun je er volgens
hem niet eindeloos mee door
gaan. Jaarlijks levert men
koopkracht in en dat is slecht
voor de economie.
„Je zou naar een systeem
toe moeten, waarbij je bij
voorbeeld in het ene jaar
kijkt naar de gemiddelde
ontwikkeling van de econo
mische groei van het vorige
jaar. Zeg dat dat 3% is; dan
moet je vervolgens politiek
gaan vaststellen waar je die
ruimte aan gaat uitgeven
Bijvoorbeeld 2% aan de aan
passing van de sociale zeker
heid en 1% aan korter wer
ken". Veldkamp stelt zich
voor dat een volgend kabinet
over een dergelijke aanpak
een advies aan de Sociaal-
Economische Raad (SER)
vraagt.
De ex-minister ziet hierin
overigens niet meer dan een
relatief eenvoudige ingreep,
die een stelselwijziging hoog
uit vooraf moet gaan.
Toch wil hij op dit moment
niet te veel veranderen. Als
oud-minister heeft hij nog
een goede raad voor zijn te
genwoordige opvolger. „Ik
heb in mijn laatste jaar als
minister (1967, PE) een in
grijpende wet ingediend. Die
ging over de totstandbren
ging van een beperkte volks
verzekering tegen ziektekos
ten, iets waarover nog steeds
wordt gesproken. Ik heb toen
gemerkt dat er veel weer
stand in het land tegen mijn
plannen was. Ik heb de wet
toen maar ingetrokken. Ge
loof me, dat heeft me verdriet I
gedaan. Maar je overleeft dat
wel. Ik wil alleen maar zeg-
gen: een wet intrekken kan
wél, al is het niet zo leuk".
(ADVERTENTIE)
Vestigingen
Alkmaar
Almelo
Amsterdam
Arnhem
Barneveld
Beverwijk
Breda
Delden
Doetinehem
Eindhoven
Heerlen
Heerhugowaard
Den Helder
's Hertogenbosch
Leeuwarden
Nijmegen
Rotterdam
Schagen
Tilburg
Zaandam
Samenwerkingsverbanden
Begheyn 6? Sneep,
belastingadviseurs;
Nederlandse Accountants
Maatschap,
registeraccountants
Volder Co.,
organisatie-adviseurs.
Deze accountants- en
administratiekantoren
hebben hun belangen, kennis
en ervaring gebundeld.
De naam van de nieuwe
maatschap is
-i
Breda 4818 HC
Koninginnestraat 28,
Tel. 076-14 66 13
BERGEN (ANP) - Het Inter- in
kerkelijk Comité Tweezijdige K
Ontwapening (ICTO) heeft de or
Koninklijke Notariële Broe- ka
derschap gevraagd stappen te be
ondernemen tegen de notaris
dje steekproefsgewijs de
rechtsgeldigheid en de eerlijk- kl
heid van de handtekeningen in
van het volkspetitionnement ne
vaststelt. Dit heeft het ICTO ze
vrijdag bekendgemaakt. tir
De Amsterdamse notaris ha
mr. C.P. Boodt heeft de super- ne
visie over de steekproeven die dc
het onderzoeksbureau NIPO ge
Fusie
ROTTERDAM (ANP) - Di
ste stukgoedbedrijven in
ven (Seaport, Multi Te
Thomsen) willen hun mod
teiten (multi purpose) sa
gezamenlijke houdsterma
Daarin zal mogelijk ook de
dustriele Projecten (MIP) deel
hebben vrijdag bekend gemaa
de MIP een studie wordt gesta
van de mogelijke samenwerkii
In de studie wordt ook beke
ken of en in welk tempo an
dere activiteiten van deze stu-
wadoors (conventioneel stuk
goed) in de nieuwe holding on
dergebracht zouden moeten
worden.
De betrokken bedrijven ma
ken deel uit van drie grotere
concerns in de Rotterdamse
haven, te weten Furness (Sea
port), Internatio-Müller (Mul
ler Thomsen) en Pakhoed
(Multi Terminals). Zij hebben
met een overslag van circa 6
miljoen ton stukgoed een
marktaandeel van ongeveer
60% procent.
Eventuele consequenties
van de beoogde samenwerking
voor de werkgelegenheid zul
len worden opgevangen door
de werkgelegenheidsafspra-
ken in het kader van de com-
j missie-van der Louw. Daarin
is afgesproken dat gedwongen
ontslagen in het stukgoed tot
1991 niet zullen plaatsvinden.
Het initiatief voor de studie
is uitgegaan van Furness, om
dat dit concern door de her
verkaveling van terreinen bij
de herstructurering van het
stukgoed in de problemen is
gekomen. Furness vervult
overigens al enkele jaren een
voortrekkersrol bij de moder-
nisering van het stukgoed in
Rotterdam. Het bedrijf besloot
enkele jaren geleden als eerste
foi
in
mc
tar
1
eer
zie
do
tin
zig
ke
be
go
cië
ge
da
ge
De
Pl<
dr
we
va
ve
de
m<
tol
7
Di
bi
CU
V€
sl<
w<
w;
R<
ge
w<
BIJ de 'oorlog' tussen Israël en de I
satie PLO zijn nu ook de Verenigde
dus ook Nederland, betrokken. Het
geven te betrekken bij de beoord
stuntwerk, dat geleid heeft tot de ae
tijnse kapers van het Italiaanse cruisi
Het bekende gezegde, dat de wer
wat gerenommeerde thrillerschrijve
ook in dit geval. Vier Palestijnse coi
schijnlijk met medewerking van
meester te maken van een schip,
goede betrekkingen onderhoudt met
met afgrijzen op deze kaping, vooral
joodse Amerikaan. De PLO, duidel
door een coupe die blijkbaar niet p
bemiddelt. Einde kaping. De 'Achillc
maar de kapers zijn gevlogen. Naar
President Moebarak.
De Amerikanen weten beter: de
vliegveld nabij Cairo. Ze worden da
raelische geheime agenten scherp i
President Reagan zint op wraak. Mot
de vier terroristen publiekelijk een v
weet dat dit een loos gebaar is; op
scne Boeing-737 met het viertal en
'estijnen en PLO-functionarissen he
home op de hoogte van het Amei
'ijegtuig te onderscheppen. Bovend
waar de vier terecht kunnen. Tu
en toestemming om te landen. Lit
meerei31™8" plee9t ,e ontvan9en'
De ontknoping laat niet lang op
aanse F- 14-straaljagers duiken
h9yptische Boeing op. Na het uitwis
eaen laat de Egyptische gezagvoi
en grote NAVO-vliegbasis op het
Vjenkaans-ltaliaans ontvangst-con
an hogerhand tot een werkverdelinc
en overgedragen aan de carabiniè
por-actie zich op de 'Achille Laur
L* eft afgespeeld, in Italië worde
eon 'n,emationale terrorisme is e
n ernstige bedreiging voor voora
iprH171 zekef reden tot voldoening
ae internationale samenwerking, i
wa:?ns*en en handlangers in de ki
ent~°P dit is gebeurd, roept echter
Opoedsn staat op gespannen voet
I Eavnt 's dit een 9eval van no°d
I vpo2iin enige vriend in de Arabi
de ki a'hoe nu verder met het Iv
bmto yO-laaden zjjn 0peens bejroj
n;.n, et 9ebied, waarin het NAVO-
mJ ®atsle is voor Nederland een
inorto 1 de bestrijding van het interr
teroo werking worden verwacht. Ma
hAVn^0 dan daarbij? En hoe kan v
act,„ landen tegen hun zin betrol
nem-f' fle een van de grotere bondc
'andse politiek, op touw zet?