UITBLAZEN Moerdijk kan niet meer om kerncentrale heen Veilig reizen is peperduur en tijdrovend Fiolet haatte de vrijblijvendheid E i even.. achtergrond MINISTEi Run op paus kruisjes ge Stem com toeristisch plekje NIESSEN EN CASTRICUM: 'CDA BUITENGEWOON ONGELOOFWAARDIG' ISRAËLISCH ANTI-TERREURSYSTEEM PERFECT Welkome stimi WIM KOCK VRIJDAG 11 OKTOBER 1985 Losgewrikt Succes RUPAG 11 OKTOBER 1 )EN HAAG - Nadat ze minister Rietkerk haddej zeven grote gemeer werkloosheidspercentage igen bijdrage in de isteren hun nood gekk ïercommissie voor binne GEEN OECUMENE ZONDER INLEVERING AUTONOMIE KERKEN 5™"SfiL Tijdelijk prijsvoo Jjeocenter 7007 tot 31 okl TechnicaNc AL JAREN denk ik dat elke vorm van reizen tegenwoordig onvermijdelijk iets toeris tisch krijgt. In het hotel restaurant moet je aanzien hoe reisgroepen het eerst worden bediend. Groepen gaan trouwens bijna overal voor, dat is heus niet al leen in Rusland zo. Alleen als je goed in de slappe was zit of je baas er geld in wil steken kun je op de luchthaven de aparte incheck-balie nemen. Daar zien ze, naar verluidt, je ook zonder schoudertas van Holland Inter national nog voor vol aan. Overal waar je komt heerst het toerisme, springen de toe ristische attracties je in het ge zicht, raak je bedolven onder de folders, galmen de oproepen voor Neckermann- en Sun Tra vel-parties uit de luidsprekers, maar de levende hotelportier van vlees en bloed bij wie je je op de porlijst kunt zetten be staat niet meer. Het porren is werk voor reisleiders geworden en wie geen reisleider heeft pro beert maar te achterhalen hoe het elektronische wekkertje naast z'n bed werkt. Vitznau Daarom was het zo leuk om pas na het wakker worden te ontdekken dat ik had geslapen op een van Europa's oudste en bekendste toeristische plekjes; aan de voet van een beroemde berg. Ik was er de dag tevoren aangekomen, met een bootje uit Luzern. Het was schitterend weer geweest en natuurlijk had ik genoten van het Vierwoud stedenmeer. Dat moetje wel. Je kent het al van de lagere school, uit de aardrijkskunde les. Het mooiste meer van Europa. De top van de Pilatus was niet te zien geweest. Te hei ig- Vitznau had ik ook aardig gevonden. Alsof het van de berg was komen rollen en net voor het water was blijven lig gen. De ondergaande zon zette het dorp in een oranje, door ne vels getemperde gloed. Mooi. Romantisch zelfs. Eigenlijk meer zoals ik dacht dat Beieren en Oostenrijk er zouden uit zien. Maar Zwitserland heeft het dus ook: dat overdadige, de daklijsten te krullerig en net iets te veel bloemen onder de vensters. Schoon is Zwitserland overigens ook, merkte ik op. Bijna zorgwekkend schoon. In Luzern was er geen drol op straat te bekennen. Geen hond ook trouwens. Na een kwar tiertje wandelen daar, durfde ik geen peuk meer op het plaveisel te laten vallen. Ondanks de fraaie zonson dergang, waarbij de hoge kaap tegenover Vitznau donkerpaars afstak tegen het glinsterende oranje en goud van het meer, werd ik nog het aangenaamst verrast door de naam van het hotel waar ik heen werd ge bracht: FLORA. Ik ken op de hele wereld maar één ander ho- reca-etablissement met die naam en dat is toevallig mijn oude stamcafé in Oosterhout, NB. Even drong het toerisme zich weer op. Het was een ty pisch gezinshotel. De 'kamer' die me werd toegewezen was eigenlijk een appartement waarin gemakkelijk een gezin van zes personen kon worden gehuisvest. Kabeltrein Zoals gezegd merkte ik niet temin pas de volgende ochtend dat ik me op een van Zwitser- lands bekendste toeristische plekjes bevond. Ik stond te wachten op het dorpsplein van Vitznau, waar de boot naar Weggis en Luzern aanlegt en de kabeltrein van de Rigi zijn 'ij zingwekkende' (folder) klim be gint. (De Rigi? Klinkt dat be kend? Natuurlijk! De Rigi: een bekende A Ipentop). Twee bussen met Belgische toeristen kwamen het pleintje oprijden. En terwijl de Belgen het rode treintje beklommen, met afgunst gadegeslagen door de leerplichtige jeugd van Vitz nau, wachtend op de boot, klonk in de verte al de scheeps hoorn. „Oude mensen hebben altijd vakantie", zei een van de schooljongens bitter en ik dacht 'ja, zo zul jij er wel tegen aan kijken, maar wat zouden onze kinderen er niet voor wil len geven wanneer ze iedere schooldag konden laten begin nen en eindigen met een boot tocht over het mooiste trajekt van het Vierwoudstedenmeer?' Maar ik neem aan dat ook dat een sleur wordt. De boot was eerder weg dan de trein. Terwijl wij afstand na men van de wal peddelde de Stadt Luzern voorbij, een van de befaamde raderboten van het Vierwoudstedenmeer, on danks het vroege uur en het late seizoen vol wuivende toe risten. Alles wees erop dat het weer een schitterende dag ging worden, maar tussen de bergen zweefden nog onafzienbare ne velbanken zodat we de Pilatus wéér niet konden zien en de Rigi evenmin. Verkehrshaus In Weggis pikten we nog een pluk schoolkinderen op plus een groepje oudere dames die in Luzern gingen winkelen. Blijkbaar tegen de regels - we werden op, nerveus-barse toon aangespoord voort te maken met de ontscheping en ver derop lag een raderboot onge duldig op z'n stoomfluit te bla zen - zette de schipper ons af op de steiger van het Verkehrs haus, een van de hoofddoelen van de tweedaagse persreis, in elkaar gezet door Fokker en Swissair, ter viering van het feit dat de Zwitserse luchtvaart maatschappij als eerste de nieuwe Fokker-100 heeft be steld. Achter de prozaïsche naam 'Verkehrshaus' blijkt een van de mooiste transportmusea van Europa te schuilen. Er bevindt zich daar een stukje uniek ge worden Hollands Glorie dat door Zwitserse vrijwilligers met veel zorg en toewijding wordt vertroeteld. Daarover morgen meer. Illllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllr Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda:- Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150 Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076J236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek 230301584- Rabo rek. 101053738. Door Frans Boogaard EVEN valt er een stilte op de ruim-bemeten werkkamer van de Bra bantse PvdA-Kamerle- den Castricum en Nies- sen. Castricum heeft zojuist de vraag opgeworpen of het nou echt allemaal toeval is dat de sanering van de Moerdijk- verliezen - een probleem dat al jaren speelt - moet worden opgelost, juist op het moment dat het kabinet twee of meer kerncentrales kwijt moet. Niessen gaat in elk geval zover niet: „Het bewijs daar voor ontbreekt. Wat je wel weet, is dat het kabinet dankbaar de gelegenheid heeft aangegrepen." Een meningsverschilletje? Het is het enige tussen de twee Kamerleden, die sinds '78 het Moerdijk-debacle on afgebroken hebben gevolgd. Dat ook blijvend doen. Maar zonder enige illusie dat hun vasthoudendheid op korte termijn tot iets leidt. Castri cum: „Daar moet je gewoon reëel in zijn. CDA en WD dekken dat willens en wetens af." Wegwerpgebaar: „Ze heb ben nog steeds de meerder heid." Het is alweer even geleden dat rijk, provincie en de toenmalige Zekluza-gemeen- ten (Zevenbergen, Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe) met Moerdijk voor het eerst de nationale pers haalden. We schrijven 1968. Provo leefde nog, de Maagdenhuis bezetting moest nog komen, maar tegelijk gaven overal in het land nijvere bestuurders zich alweer over aan voor waardenscheppend beleid, jaren voordat dit woord tot het parlementaire taalge bruik doordrong. Hoewel ook op de grens van Brabant en Zeeland de tekentafels allerminst onge moeid werden gelaten, gin gen de ontwikkelingen aan het Hollandsch Diep nog sneller. Een superregionaal industrieterrein moest er ko- Frits Castricum. Maandagmiddag is het zover: dan wordt in Den Haag met enig officieel vertoon het Moerdijk-convenant getekend. Vier burgemeesters, één com missaris van de koningin, twee staatssecretarissen en een mi nister zullen er een flinke bor rel op nemen. Maar aan de Rijvoortshoef 265 in Raamsdonksveer en de Albinonistraat 92 in Boxtel, woonadres van de PvdA-Ka- merleden Niessen en Castri cum, gaat de vlag niet uit. Het sociaal-democratische tweetal, aan de vooravond van de ondertekening: „Van twee ën een: öf er is gigantisch ge sjoemeld öf Moerdijk zit nog nét zo in de problemen als voorheen." Het Moerdijk-drama in histo risch perspectief. Wès er een complot? Frits Niessen. FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP men met Shell Nederland als trekpaard. De drie over heidsniveau^ sloegen de handen ineen, Antwerpen trok aan de andere kant. Nederland won. Dankzij een grondprijs van twee tientjes kon Shell voor het koninkrijk behouden blijven. De euforie was groot. Maar tegelijk ontstonden de eerste verliezen. De gemeentelijke diensten van Rotterdam, in gehuurd als industrieel ex perts, hadden een paar klei nigheden over het hoofd ge zien: het nieuwe bestem mingsplan; een spoorweg aansluiting van 13,5 mil joen; en de eigen adve jaren alleen maar groeien. „Als je erop terugkijkt," zegt Niessen, in de fractie ook cultuurspecialist, „is het net een surrealistische film. Heel dat Moerdijk-terrein is op initiatief van het rijk ont staan. West Brabant wilde een terrein van 400 hectare. Het rijk heeft er 2600 van ge maakt. De gemeenten waren zelf nooit op dat idee geko men. Tot '78 heeft het rijk zijn medeverantwoordelijk heid ten volle erkend. Maar toen trad het kabinet Van Agt/Wiegel aan met Van Aardenne op Economische Zaken en het was in één keer afgelopen. Hartrpeyer, Cas tricum' en ik hebben er toen voor de eerste keer vragen over gesteld, maar Van Aar denne deed of zijn neus bloedde. Voor Delfzijl, Ter neuzen en Vlissingen droeg het rijk wel medeverant woordelijkheid, voor Moer dijk niet. En: Van Aardenne zou over vijf jaar de zaak nog eens opnieuw bekijken. Toen de smeekbeden uit Brabant steeds dringender werden en echt het karakter kregen van: 'Heer, redt ons, wij vergaan', zijn wij er ook weer opnieuw ingesprongen. En pas toen kreeg ook Van Aardenne, zoals hij dat zei, enige zorg." Het witboek dat het ha venschap in juni '84 publi ceerde ('De ontwikkelingen van het Industrie- en Haven schap Moerdijk'), geeft Nies sen gelijk. Het is een schrij nend verhaal over hoe het rijk, na een recessie die West Brabant ook niet zelf had op gezocht, de handen van het eerst zo liefderijk verwekte kind aftrok. Van Aardenne schreef in juni '82 het schaps- bestuur letterlijk een gesprek 'minder zinvol' te achten. Pas een jaar later vroeg hij het schap als primair verant woordelijke hem voorstellen te doen. Van Aardenne was toen zover, maar de regerings fracties (CDA en WD) nog niet. Zelfs niet in '84, toen Van der Doef (PvdA) bij mo tie wilde afdwingen dat vanaf dat moment het 'mee denken' van het rijk verge zeld zou gaan van een sub stantiële financiële bijdrage. Niessen weer: „Dat is pas veranderd na de benoeming van Van Agt tot commissaris in Brabant. Hij schreef Lub bers de beruchte liefdesbrie ven (waarin Van Agt met af treden dreigde als het rijk niet over de brug zou komen - FB) die jullie krant zo mooi heeft onderschept. En nu komt het wrange: het rijk wilde dan zijn verantwoor delijkheid wel weer opne men, maar alleen als West Brabant tot tegenprestaties bereid was: aanvaarding van een meStopslag, kernafval en een kerncentrale. Moerdijk wordt dus geholpen, maar wel met probleemoplossin gen." Castricum: „Brabant heeft nu 'ja' gezegd. Maar waarte gen eigenlijk? Tegen een op lossing waarbij het rijk 109 miljoen belooft en nog eens ƒ75- en ƒ20 miljoen als Moerdijk een kerncentrale en een berging voor kernafval accepteert. Maar nog voordat er getekend is, wordt de eer ste steen alweer losgewrikt, want het kernafval gaat nu waarschijnlijk naar Zeeland. Als straks het kabinet ook nog zegt: die kerncentrale bouwen we elders - en Win- semius hééft dat al gedaan - dan stort de hele zaak in me kaar. En beginnen we met Moerdijk weer helemaal van voren af aan." Niessen: „Dat leidt tot een hele simpele conclusie: öf er is gesjoemeld - en dat bete kent dat er al afspraken over de bouw van een kercentrale gemaakt zijn - öf de overeen komst die maandag wordt getekend, stelt nu al niks meer voor. In ieder geval: weinig reden tot blijheid." Castricum, inmiddels van wege zijn strategische gaven geroepen tot het fractiebe stuur van 's lands grootste partij, vraagt zich nog eens hardop af of' Van Aardenne al-tijdens zijn eerste minis terschap Moerdijk niet wil lens en wetens heeft laten 'lopen', om later Brabant des te makkelijker een kerncen trale te kunnen slijten. Castricum: „Hoe dan ook: als die kerncentrale er komt en Woensdrecht krijgt ook nog zijn kruisraketten, dan wil ik nu vastgesteld hebben welke heilzame werking het CDA-beleid vooral voor West Brabant heeft gehad. Al die CDA-ers hier in Den Haag en daar in de provincie hebben mekaar het balletje op een buitengewoon hypocriete manier toegespeeld. Voor ons is de koppeling tussen de sa nering van de schuldenlast en de komst van een kern centrale en afvalberging on aanvaardbaar. Maar daar mag nu niet over worden ge praat - terwijl iedereen weet dat het over niks anders gaat." Niessen en Castricum - zij prijzen zich gelukkig dat in ieder geval de PvdA op alle drie de bestuursniveau's (Kamer, provincie en ge meenten) steeds één lij n heeft getrokken - hebben inmit. dels hun slotoffensief inge. zet: nieuwe vragen aan Va> Amelsvoort, aan de handvj, een tot nu toe geheim cot. cept-verslag van de finale vergadering tussen schapsdeelnemers en een binetsdelegatie. Het is een boeiend stuk Van Agt etaleert er openlijj de koppeling in 75 miljoe' voor een kerncentrale, jj miljoen voor het kernafval die door het kabinet j, angstvallig wordt ontkend Van Amelsvoort, voorzicht, ger, praat niet over een peling, maar over 'niet nader te noemen verwachtingen Mochten die 'niet nader fc noemen verwachtingen' on- verhoopt niet uitkomen, dat heeft het kabinet te maket met nieuwe feiten. Die nieuwe feiten kunnen aanlei ding geven tot bezinning „Maar die bezinning kon: pas op het moment dat nieuwe feiten zich hebben geopenbaard. Niet eerder." Met andere woorden: ah het niet anders kan, tóch ex tra rijkssteun bovenop de on voorwaardelijk toegezegd! 109 miljoen. Waarmee Vat Zeil (Economische Zaken], die het afgelopen jaar geen Stern-verslaggever kon zien of hij riep: „Jullie zaten er naast!" met terugwerkende kracht nóg ongelijk kan krij ger». In het verslag (kenmerk BT85/U856) sputtert (Breda) nog fors tegen. En dringt Van Agt erop aan da verder geen mededelinger aan de pers worden gedaan, „gelet op het delicate karak ter van het geheel." Niessen, kortaf: „De rol van Van Agt is een heel vreemde geweest. Onder hert, zijn de Moerdijk-schulden gigantisch opgelopen, en nu manifesteert hij zich als grote redder. Ik vind dat tuigen van een zwak ontwik keld historisch besef." -Het getuigt ook van flexi- biliteit. Niessen: Dat soort flexibili teit, daar heb ik een broertje aan dood." Door Ad Vaessen Wie een vlucht boekt vanaf de Ben Goerion Airport in Israël moet geduld hebben: drie uur lang danst een leger van veiligheidsambtenaren rond de El-Al-passagiers voordat ze mogen instappen. Daarbij worden tubes tandpasta leegge- drukt en luistert men naar het geluid dat de walkman produceert, de bagage wordt zo mi- nitieus doorgelicht dat ook een vergeten cent zichtbaar wordt en er zijn uitgebreide fouil leringen, ongeacht de persoon. Dat is dan het resultaat van de opvatting Tedere passagier kan een terrorist zijn, in ieder koffer kan een bom zitten'. Maar dit is nog lang niet alles. Tot de om vangrijkste controles ter wereld behoren ook het testen van foto- en filmtoestellen door het maken van een opname en ondervragingen die tot een half uur duren. Daarbij luidt de eerste vraag: 'Waarom denkt u dat we u on dervragen?. 'Vanwege uw veiligheid', is het antwoord van de jonge vrouwelijke soldaten dié het 'verhoor' afnemen, onder het strenge oog van zwaar bewapende mannen. De geldverslindende veiligheidsoperatie - er zijn jaarlijks honderden miljoenen gul dens mee gemoeid - heeft Israël geen wind eieren gelegd. Sinds drie 'guerrilla'-strijders' van het Japanse Rode Leger in mei 1972 hun machinegeweren leegschoten in de vertrek hal van Ben Goerion (27 doden), hebben er op de luchthaven bij Tel Aviv geen grote aan slagen meer plaats gehad. De Israëlische veiligheidsmaatregelen ste ken schril af bij die in West-Europa en de VS. Afgegeven bagage wordt enkel steeksproefs- gewijs gecontroleerd, het aan de tand voelen van reizigers komt zelden voor. In zeehavens is de beveiliging uitermate gebrekkig: een veiligheidsofficier staat onder aan de loop plank en controleert de passen, bij hoge uit zondering kijkt hij eens in een koffer. Ge schrokken door de kaping van het Italiaanse passagiersschip Achille Lauro, hebben en kele grote scheepvaartmaatschappijen - waaronder de Holland Amerika Lijn - on middellijk vergaande veiligheidsmaatrege len aangekondigd. Een woordvoerder van de Westduitse geheime dienst zei na de kaping van het cruiseschip dat de „actie zeker geen verrassing was". Speciale terreurgroepen zouden daarvoor zijn opgeleid met het oog op de ontbrekende beveiliging. Al lang geleden, aldus de zegsman, heeft Israël de westerse staten voor een dergelijke terreurdaad ge waarschuwd. De falende controle op personen en bagage is er de oorzaak van dat het internationaal terrorisme steeds weer naar het wapen van kapingen en gijzelingen kan grijpen. Ze ma ken gebruik van de opvatting dat systemati sche controle onbetaalbaar is, tijdverspillend werkt en het reizigerscomfort aanzienlijk aantast. De concurrentie van de verschil lende vliegmaatschappijen is daaraan niet geheel onschuldig. Soepeler maatregelen en minder personeel in dienst, betekenen aan trekkelijker tarieven. Een woordvoerder van de Westduitse pilo tenvereniging onderstreepte dit zeer onlangs: „De El-Al-methode is zonder meer de beste, maar ze zou vanwege het oponthoud het bin nen- en buitenlandse vliegverkeer waar schijnlijk tot stilstand brengen". Succes en publiciteit zijn de grootste sti mulans voor terreurdaden. Toegeven aan eisen van'terroristen betekent het uitlokken en aanmoedigen van nieuwe acties. De zeker heid voor de passagiers op de middellange termijn is er zeer bij gebaat dat de acties van nu mislukken. Israël en de VS hebben her haaldelijk verklaard niet in te gaan op de eisen van welke terroristen dan ook. Voor beide staten is het echter een onhoudbare stellingname gebleken, als het leven van landgenoten in gevaar is. De kaping in Athene in juli bijvoorbeeld, waarbij 39 Ame rikanen werden gegijzeld, leidde uiteindelijk toch tot de vrijlating van 700 sji'iten door Is raël. Oost-Europa, dat het geduld van zijn in- en uitgaande bezoekers eveneens uren op de proef stelt en alle bagage doorzoekt, is nog nimmer op eisen van kapers ingegaan. Hen wacht zonder pardon de doodstraf. Als de ka pers zich niet vrijwillig overgeven, wordt al tijd het scenario van een gewelddadige be vrijding gehanteerd. Oosteuropese piloten dragen in de meeste gevallen een pistool zich. De afgelopen jaren is er een stortvloed ge weest van oproepen, resoluties, besluiten beloftes van een groot aantal landen om ge zamenlijk het internatiaal terrorisme aan te pakken. Zoals in juli 1978 op de Economisch Top, toen besloten werd tot een boycot tegen alle landen die piraten niet uitleveren of be straffen. Tot op heden heeft geen van de zeven be langrijke industrielanden die deze oproep ondertekenden, een dergelijke actie onderno men. Bijvoorbeeld tegen de sji'iten die in de cember 1984 een Airbustoestel met 164 passa giers ontvoerden naar Teheran. Twee Ame rikanen werden vermoord, de kapers zijn nooit bestraft; ze werden waarschijnlijk door Khomeiny gesteund. Het is een wereld van twee uitersten: ener zijds vergemakkelijkt de groene sticker het reizen in West-Europa, anderzijds is niet ontkomen aan een verscherping van de con trole van personen en bagage - op basis van een internationale norm - om straks niet te moeten buigen voor terreurorganisaties. DELFT (ANP)-Als Neder lands eerste ruimtevaarder wubbo Ockels eind deze maand aan boord stapt van Lt Amerikaanse ruimte veer Challenger, neemt hij Ln door het Vezelinstituut Wn TNO ontwikkelde slaapzak mee. Als het slapen in de ruimte op die manier bevalt zullen van de slaapzak meer exemplaren worden ge maakt. De Europese ruimte vaartorganisatie ESA, die TNO opdracht tot de ont- wikkeling van de slaapzak eaf hoopt deze dan aan de NASA te slijten. Van onze Haag Namens de zeven, Nijmege^ lingen, Helmond, Den Boscl| [jjmeegse wethouder Vrijho lippen gestegen is. Zo kan 1 De zeven hebben dat ook al :ns aan de betrokken minis- ïr laten weten, maar die ieek toen niet gevoelig voor problemen die vervat zijn i de nota 'bijstand voor bij- andbetalers'. Vrijhoef: „De linister heeft ons zeer teleur- esteld. Wij vroegen ons af of j de nota wel gelezen heeft." De betrokken gemeenten etalen, als alle gemeenten, Door Jan Bouwmans RUIM vijftien jaar is dr. H. A. M. Fiolet secreta ris-generaal van de Ne derlandse Raad van Kerken geweest. Twee jaar nadat deze raad in 1968 was opgericht, werd hij voor deze functie aangezocht. Zijn aan stelling was tevens een programma, want Fiolet had toen al uitgesproken opvattingen over oecu mene en welke weg er gegaan zou moeten wor den in Nederland. Een jaartje na zijn aantre den constateerde Fiolet dat de oecumene in ons land in een impasse verkeerde. Vlak voor zijn af scheid,af gelopen woensdag,verklaarde hij in een krante-ihterview dat de oecumene op een dermate dieptepunt is aangeland dat het nauwelijks erger zou kunnen worden. Je zou dus uit zijn woorden kunnen op maken dat er „onder zijn be wind" meer van teruggang dan van vooruitgang sprake is geweest. Dit zou echter een al te zwartgallige kijk op de ont wikkelingen zijn. Het wel en wee van de oecumene is niet identiek met dat van de Raad van Kerken. Op plaatselijk vlak is er beslist wel een fris ser klimaat gekomen. Duide lijk is echter wel dat de posi- Van een onzer verslaggevers ROERMOND - De tele foonlijnen van het bis dom Roermond staan de laatste dagen roodgloeiend. Vanuit heel Nederland bellen mensen op om gratis een door de paus gewijd kruisje te krijgen. Het 14 centimeter hoge zilverkleurige kruisje, een afbeelding van het kruis op de staf van de paus, staat centraal in de campagne van het Mis siebureau van het bisdom bij gelegenheid van We reldmissiedag. Het bisdom is overdon derd door het succes van de campagne. „Wij had den niet gedacht dat er zoveel belangstelling voor zou zijn. Kennelijk slaat het motto erg aan en willen de mensen graag een kruisje hebben. Misschien speelt ook wel mee dat het gratis is. Daar zijn wij in Neder land wel gevoelig voor", aldus de woordvoerder. Het bisdom zegt dat de kruisjes door de paus zelf gewijd zijn. 1 c ADVERTED tie van de Raad van Kerken in het huidige tijdsgewricht niet door alle betrokkenen in het kerkelijke krachtenveld op gelijke wijze wordt ge waardeerd. In dat krachten veld heeft dr. Fiolet zich als secretaris-generaal vijftien jaar lang duchtig geweerd en dat is hem in zijn eigen ka tholieke kring lang niet altijd in dank afgenomen Maar ook daarbuiten heeft Fiolet het verwijt naar zijn hoofd geslingerd gekregen dat hij het deed voorkomen alsof de Raad van Kerken een soort superkerk was, dat de raad lees: Fiolet) het stelselmatig deed voorkomen alsof de lid kerken vastzaten aan zijn uitspraken. De Raad van Kerken stelde zich met an dere woorden in de ogen van sommige critici veel te onaf hankelijk op. Dat was juist voor mgr. Gijsen van Roer mond de reden om alle ban den met de raad te verbre ken. Toen de franciscaan Her man Fiolet in 1970 aantrad, had hij al duchtig van zich doen spreken. In de jaren vijftig wilde hij protestantse theologie gaan studeren in Straatsburg; voor die tijd een gedurfde wens. Het Vaticaan slaagde er dan ook in daar Dr. H. Fiolet. - fotoanp een stokje voor te steken. Fiolet promoveerde toen maar aan de universiteit van Nijmegen in 1953 op een proefschrift over de toen nieuwe kerkorde van de Ne derlandse Hervormde Kerk. In zijn proefschrift erkende hij dat de hervormde kerk in de echte zin van het woord kerk is. Dat was in sommige katholieke oren een ketterij en er kwam een proces van in Rome, maar Fiolet werd vrij gesproken. Hij doceerde eerst aan het groot-seminarie van het bis dom Den Bosch en later aan de Katholieke Theologische Hogeschool Amsterdam. Ge lijktijdig was hij studiesecre taris van de Willibrordvere- niging,die zich met de oecu mene bezig houdt. In 1969 pu bliceerde hij een boek onder de veelzeggende titel 'De tweede reformatie'. Daarin betoogde hij dat er op oecu menisch vlak tot dan toe erg veel was gepraat, maar in feite weinig gebeurd. De te genstellingen kunnen ook niet worden weggepraat, maar moeten worden wegge- leefd. De kerken hebben elkaar in de visie van Fiolet inner lijk nodig om kerk te kunnen zijn en niet omdat ze met het afkalvende ledenbestand sa men sterker zijn. Maar hij doorbrak de grens helemaal met zijn stelling: „Het gaat God niet om de kerk, maar om de wereld." Geen wonder dus dat de wereld als kerkelijk aan dachtsveld in de Raad van Kerken onder leiding van Fiolet een belangrijke plaats heeft ingenomen. Er is bijna geen maatschappelijk en po litieke zaak van enig belang meer waarover de raad di rect of indirect via een van zijn werkgroepen geen uit spraak doet. Met name het geestverwante CDA neemt dat optreden heel vaak niet in dank af. Die maatschappe lijke betrokkenheid heeft ook elders weerstanden opgeroe pen. Behalve het verwijt dat de raad op veel terreinen in competent zou zijn, wordt hem ook wel verweten dat het maatschappelijk-politiek opereren moet dienen om de afkalving van de kerken een halt toe te roepen en nieuwe (machts)posities te verove ren. Deze kritiek heeft Fiolet echter nooit van zijn stuk ge bracht. Nog vorig jaar zei hij naar aanleiding van de kruisraketten: „Wij kunnen nooit aanvaarden dat de ker ken zich alleen maar mogen uitspreken over het doel en dat uitsluitend de politici mogen spreken over de mid delen om dat doel te berei ken." Maar bovenal ging het hem om het samen optrekken van kerken bij heel concrete zaken, omdat een beter bind middel nauwelijks denkbaar is. Herman Fiolet heeft dui delijkheid nooit geschuwd. De huidige kardinaal van Utrecht noemde hij „zij het met tegenzin" dom en het huidige episcopaat een kudde gezegd kan worden, is i gezegd en uitgesproken; komt nu op daden aan daar willen velen niet aan. Van zijn oproep 15 jaar rug dat de kerken hun auto nomie discutabel moeten stellen, is niets in huis geko men. Zijn verwachtingen waren destijds wellicht ook te hoog gespannen. Dat heeft Fiolet er echter nooit van weerhouden nieuwe concrete ideeën te lanceren. Nog bU zijn afscheid kwam hij met een nieuw initiatief. De Ne derlandse katholieke kerk moet zich aanmelden als 1» van de Wereldraad van Ker ken teneinde een doorbraak te forceren in de oecumeni sche stilstand. Maar ook ml zelf zal woensdag beseft heb ben dat dit idee bij de huidige samenstelling van het epis copaat geen schijn van kans heeft. Bij zijn afscheide noemde Fiolet de kerkelijke ver deeldheid ronduit een zon dige degeneratie van kerk- zijn. Deze degeneratie wordt zelfs gecultiveerd door oecumenische boot in vrij* blijvende gesprekken af te houden. Oecumene is Se' doemd te sterven als de ker ken zichzelf niet willen durven in te leveren. E01 duidelijke boodschap vaneen oecumenicus in hart en me ren. J BREDA Wilhelminastraat 32- 'en jaar geleden nog maar protes i onze premier voorop in de rol «nanders tegen de laatste gruwel 'ervende Franco. Déze week wandelden koningin pning juan Qarios en dona Sofia oledo. De nazaten van 'El Taciturno' Wil ,,n Spaanse tournee het El Esco| 5j Fjlips 11. vooral de Spanjaard* ®e|o weliswaar een symbolisch ®era als een acte van de definitiev .®ren- die al sinds de middeleeuw e®en, cultureel, historisch en ecc „Dat de verzoening plaats vond ,n Sscorial, waar de schaduw var ls niet geheel zonder betekenis. „i'0'eder geval mee te kennen ge ''Ikheid van toen aan een herwal 'h herwaardering van de figuur Fil[ ^'edenisboekjes nog vaak afgesd oe Zwarte Legende. De koning .^rüering en herzien een welkom! <jeer onder de indruk waren de irS.°P de 'evolutie van de den ervan. Zij sprak in dit verbarj "acht -■li civan, z-ij sprak in ait veroar jrf beide volkeren' en zij gebruik] "aken™ haar bewonclerin9 voor be >°'e woorden, ware woord vhts tien jaar na Franco's dood. turc- - - °Pa verandert toch, en het ka

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2