Yul Brynne
speelde
34 jaar
zelfde rol
6Mad Max III' werd een
Moderne relatie-komedie
met sombere ondertoon
nachtmerrie
perfecte
Warrige onzin van
Andrzej Zulawski
4All of Me' klucht
over man en vroüw
in hetzelfde lijf
I
ORSON WELLES: WONDERKIND EN ARTISTIEK WILDEMAN
Nederlandse
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
programma's
BELGIE NED 1
T2 PAGINA GIDS
yRlJPAG 11 OKTOBER
'LA FEMME PUBLIQUE':
LOS ANGELES - De Amerikaanse filmac
teur- en regisseur Orson Welles (70) is gisteren
in zijn woning in Hollywood overleden
Meesterhand
VRIJDAG 11 OKTOBER 1985
4CAN SHE BAKE A CHERRY PIE?'
Hoorspel
Suske en Wiske: A
Appie Happie en S
ens csoep.
Citizen Kane' is dood
Duistere driften in 'La Femme Publique'. - fotoconcorde film
Door Marjan Mes
Om voor mij onbegrijpelijke
redenen wordt de Poolse
Fransman Andrzej Zulawski
als een belangrijke filmkun
stenaar beschouwd. Vooral
zijn Tossession', overigens
filmtechnisch knap, werd in
dertijd met gejuich begroet en
wordt nog steeds hervertoond.
In mijn ogen een prachtig ge
filmde hoop onzin; over de ge
spleten ziel van een vrouw, die
een inktvisachtig monster aan
haar borst koestert. Hysterie
en obscurantistische symbo
liek, die meer betekenis sugge
reren dan er in feite aanwezig
is.
Zulawski houdt van vreede
passies en probeert die zo ba
rok en duister mogelijk vorm
te geven. Met 'La Femme Pu
blique' valt hij daarbij toch
wel echt door de mand. Ook
deze film ziet er weer prachtig
uit en die hoofdrolspeelster
(Valérie Kapriski) is weer net
zo'n schoonheid als Isabelle
Adjani in 'Possession'. Maar er
is geen touw aan vast te kno
pen en iedereen lijkt wel uit
het gekkenhuis ontsnapt.
Valerie speelt een meisje dat
tegen betaling een wilde
naaktdans uitvoert voor een
voyeuristische fotograaf. Ze
heeft een rare verhouding met
haar ouders en mag een ge
kwelde ziel worden genoemd.
Ze wil bij de film en krijgt een
i rol in Dostojeski's 'Demonen'.
De regisseur gaat als een gek
tekeer en verkracht haar
spontaan op de set. Hij schijnt
nog een moordenaar ook. Ze
zoekt haar toevlucht tot een
lieve Tsjechische vluchteling,
die gechanteerd wordt door de
filmregisseur. God mag weten
waarom. Die schat eet trou
wens glas. Duizend-en-een
motieven die vast en zeker een
politieke en religieuze strek
king hebben, worden in ijl
tempo afgewerkt. Het meisje,
dat als publieke vrouw wordt
bestempeld, zoekt kennelijk
naar haar identiteit door eerst
de gedaanten van andere
vrouwen aan te nemen. Ver
ward is zij in ieder geval tot en
met.
De Tsjech rijdt zich dood en
die krijsende en kronkelende
gek van een regisseur hangt
zich op. Schuldgevoelens, ma
sochisme en straf.Zulawski
zit kennelijk boordevol met dit
soort problemen in zijn ge
kwelde Slavische ziel van ka
tholieke huize. Hij is knap als
hij zichzelf nog begrijpt. Het
surrealistische camerawerk
van Sacha Vierny is fraai,
maar wat moet je ermee als je
van zo'n zogeheten 'kunstfilm'
geen snars begrijpt?
'La Femme Publique' van Andr
zej Zulawski. Cinésol 3 in Breda.
Van onze filmredactie
Volgens de plaatsvervangend lijkschouwer van Los
Angeles, Donald Messerie, is Welles een natuurlijke
dood is gestorven. Hij is na Rock Hudson en Yul
Brynner de derde bekende filmster uit Hollywood die
binnen een week is overleden.
Welles' carrière is onlosma
kelijk verbonden met de film
klassieker 'Citizen Kane'. Hij
produceerde en regisseerde de
rolprent, werkte mee aan het
scenario en vervulde er zelf
een sterrol in. Andere bekende
films, waaraan Welles mee
werkte waren 'The Lady from
Shanghai', 'The Third Man',
'The long hot summer', 'The
roots of heaven', 'The V.I.P.'s'
en 'Mr Arkadin'.
Het verhaal gaat dat Welles
een groot deel van zijn leven
als acteur heeft meegewerkt
aan middelmatige films van
anderen teneinde genoeg te
verdienen om zijn eigen filmi
sche kunstwerken te kunnen
vervaardigen. De Ameri
kaanse Welles gold als een
wonderkind en artistieke wil
deman toen hij op het eind van
de jaren dertig met veel tam
tam door Hollywood werd
binnengehaald.
Zijn vastbeslotenheid om
zijn eigen weg te volgen, be
zorgde hem echter heel wat
ongemak op zijn artistieke pad
en een loopbaan die hij voor
het grootste deel als vrijwillig
balling in Spanje beleefde.
Toen eenmaal bleek dat zijn
instelling niet paste bij het
systeem van de grote studio's,
koos Welles voor een zwer
vend bestaan. Met het geld,
dat hij verdiende, maakte hij
films naar eigen inzicht.
Met deze vaak korte en
goedkope maar invloedrijke
films toonde Welles zijn mees
terhand. Het waren vooral
fascinerende Shakespeare-
films en meesterwerken, als
'Touch of Evil' en 'The trail'.
Zijn handelsmerk waren een
hoge mate van technische ver
nieuwing, een somber, drei
gend en bijna mystiek fata
lisme en een sterk gevoel van
tragische onvermijdelijkheid
in het menselijk lot.
Welles werd geboren op 6
mei 1915 in Kenosha (Wiscon-
Steve Martin en Lily Tomlin als dubbelwezen in 'All of
Me'. - foto: thorn emi
Van onze filmredactie
De Amerikaanse komiek
Steve Martin speelt in "All of
Me' een advocaat, die in zijn
vrije tijd jazz speelt. Hij komt
in aanraking met een schatrij
ke, excentrieke oude vrijster
in een rolstoel (Lily Tomlin) en
dat brengt hem bizarre pro
blemen. En niet alleen met
zijn verloofde.
Zonder dat hij het wil, raakt
hij bij een geval van 'reïncar
natie' betrokken. De snobisti
sche invalide ziet haar einde
^naderen, maar wil helemaal
niet dood. Daarom heeft ze een
oosterse wijsgeer ingescha
keld om haar geest over te la
ten brengen in het fraaie en
gezonde lichaam van de doch
ter van haar hovenier. Er loopt
echter iets fout met het gevolg,
dat haar ziel terecht komt in
de rechterhelft van het li
chaam van Steve Martin.
Wat dan aan kluchtigheid
volgt, is een staaltje van
ouderwetse variété-techniek.
Steve stapt stoer voort, terwijl
Lily bevallig trippelt. Als hij
in de spiegel kijkt, ziet hij het
gezicht van cje overleden
vrouw, die ook op onvoorspel
bare momenten door zijn
mond spreekt. Als hij tijdens
een pleidooi in slaap valt,
neemt zij zijn taak over.
Op straat beweegt hij zich
vaak springend en pratend
met zijn onzichtbare weder
helft, hetgeen bij het publiek
niet in goede aarde valt. Het
'hoogtepunt' van de lol wordt
bereikt als het aan elkaar ge
ketende duo naar het toilet
gaat. Steve heeft daarvoor als
man natuurlijk twee handen
nodig... Door al dat moeilijke
gedoe, waarbij zij elkaar let
terlijk in de weg zitten, wor
den ze nogal kregelig. Maar na
al het gekibbel eindigt 'All of
Me' uiteraard met een roman
ce, nadat Tomlin's geest eerst-
nog in andere lichamen te
recht is gekomen en tenslotte
in het prachtige lijf van een
slechte vrouw.
De beroemde jazz-song, 'All
of Me', vergezelt deze klucht,
die uit een aaneenschakeling
van geforceerde grappen be
staat. Lily Tomlin, een uitste
kende comédienne, doet erg
haar best, maar kan er ook
niet meer van maken dan erin
zit. Steve Martin is vooral
goed in de technische kundig
heid waarmee hij zijn dubbel
wezen gestalte geeft. Regis
seur Carl Reiner houdt van
technische puzzels, zoals hij al
eens bewezen heeft met een
komedie, die geheel was sa
mengesteld uit oude zwart-
witfilms. Maar leuk? Nou, nee.
'All of Me' van Carl Reiner. Ca
sino 2 in Breda en Vendome in
Antwerpen.
(ADVERTENTIE)
n\\//n
Oktober woonmaand, mèt 'n première
voor Nederland: een fascinerende show
bij Sanders Meubelstad van extreem
luxe zitmeubels. Met ingebouwde ste
reo. Elektrisch
verstelbaar. ^T»l I B l'<4 U
rPAARyiNDiETwar
Berieluxweg 3, Oosterhout-Zuid
En zelfs eentje die je benen, rug of
schouders masseert. (Mèt afstands
bediening natuurlijk.) Komt dat zien:
11 oktober t/m 24 oktober (alleen in
jyjj showroom
Oosterhout).
NEW YORK (RTR) - Dei
rikaanse acteur Yul Brji
is gisteren op 65-jarige let
aan kanker overleden,
werd vooral bekend als dt
ning van Siam in de 1111
The king and I'.
Brynners glanzende 1
hoofd en zijn Mongoolse-,,
lijk karakteriseerden hen
een exotische leider en 1
bonden hem voor altijd aj
koning van Siam.
Brynner won in 1956 een
car voor zijn rol in 'The8
and I' - het verhaal vat
19e eeuwse Engelse go»
nante die naar Siam ga®
de kroonprins te onderwf
en eindigt aan de zijde vis
aanmatigende koning.
Na het succes van de et
toneelvoorstellingen liet
Brynner voortaan zijn h
kaal. Hij speelde de rolt
jaar ruim 4.625 maal.
Yul Brynner werd geit
op het eiland Sachalin tn
Japan en Siberië, en had
half Zwitsers-half Mongj
vader en een moeder A
een 'pure zigeunerin' uitl
sarabië noemde.
Hij kwam naar New!
en speelde er in 'LuteSt
een musical gebaseerd op
14e eeuws Chinees toneela
Brynner speelde veria
westerns als 'The Magnüi
Seven' en 'Westworld'. I
hij voelde zich meer thus
Eurazische of Russische
rakters in films als 'Am
sia', 'Solomon and Sheba.
gebroeders Karamazov
'Kings in the Sun'.
Brynner was jaren lang
vermoeid werkzaam voo:
Hoge Commissie voor Vl«
telingen van de Verenigde!
ties. Hij maakte docum
taire-films en publiceerde
boek onder de titel Bi
Forth the Children'.
Yul Brynner als de kom
van Siam in de jaar in j
uit lopende musical
King and I'.
rm Platen-tien-
21.05 j daagse Gala
Het vijfde Platengala komt
dit jaar uit het Casino in
Den Bosch met Leonie Sa-
zias als gastvrouwe. Zoals
gebruikelijk is het Gala
weer een aanschakeling van
optredens van talrijke bin
nen- en buitenlandse arties
ten in het populaire genre,
die tenslotte de steunpilaren
van de platenindustrie vor
men. Als primeur presen
teert het Gala de nieuwe
single van de in Nederland
woonachtige Amerikaanse
zangeres Lori Spee. Ze zingt
de hymne van de Olympi
sche Spelen in Seoul. Bij de
binnenlandse artiesten ko
men namen als Gerard Jo
ling voor, maar de grootste
trekkertjes vormen toch de
Engelse popsterren Alison
Moyet en Bryan Ferry en de
Amerikaan Jermaine Jack
son, die het Gala mag afslui
ten.
Stark
Evan Stark, een eigenzin
nige politieman in Wichita
te Kansas, verneemt op een
dag, dat zijn zus vermist
wordt. Ze zou als revuedan
seres in Las Vegas gaan op
treden en ze is daar nooit
aangekomen. Stark besluit
een paar dagen vrij te ne
men om op onderzoek uit te
gaan. In het louche uit
gaansleven van Las Vegas
komt Stark tot de ontdek
king dat zijn zus in een net
van chantage en moord is
betrokken.
De Olifant
man
Aan het eind van de vorig
eeuw leefde in Engeland een
man, die zodanig was mis-
meerde hij uit 'King Lear' van
Shakespeare en voor zijn
tiende bewerkte hij een stuk
van Shakespeare en schreef
hij zelf stukken. Hij maakte in
1931 zijn debuut als toneelac
teur in Dublin in Ierland. Hij
keerde na slechts een half jaar
terug naar de VS waar hij zijn
toneelcarrière voortzette.
Anthony Hopkins en Johi
(België-Nederlands, net 1, 21
sin). Zijn vader was een indu
strieel, zijn moeder concert
pianiste en een vurig strijdster
voor vrouwenemancipatie.
Welles bleek al jong over grote
talenten te beschikken. Op ze
venjarige leeftijd kon hij vlot
lezen, op zijn zevende decla-
Intussen maakte hij met
zijn diepe en expressieve stem
in 1938 ook naam voor de ra
dio, waar hij met zijn produk-
tie van H.G. Wells 'War of the
Worlds' duizenden Amerika
nen de schrik op het lijf joeg
Het programma ging over een
invasie van Mars-bewoners in
fle staat New Jersey. Door
Welles' werkwijze - hij zond
van tijd tot tijd nieuwsflitsen
uit - brak er in heel het land
paniek uit. Sommige luiste
raars reden de straat op en be
gonnen te bidden, anderen
sloegen simpelweg op de
vlucht.
Onderwijl was Welles actief
in een door de regering gefi
nancierde neger-volkstheater.
Op een keer werden Welles en
zijn publiek uit een theater ge
weerd toen een linkse opera
'The cradle will rock' in pre
mière zou gaan. Allerminst
van zijn stuk gebracht voerde
hij de 2.000 gasten in een histo
rische mars naar een andere
schouwburg waar hij de voor
stelling alsnog liet doorgaan.
Van onze filmredactie
'Can she bake a cherry pie?' is
een droevige komedie van
Henry Jaglom, die er zijn
eigen ongelukkige huwelijks
ervaringen in verwerkte. Op
een gegeven moment ver
keerde hij in een ernstige cri
sis en kon zelfs niet meer wer
ken. Tijdens een gesprek met
zijn oude kennis, Karen Black,
kwam hij op het idee om zijn
eigen misère uitgangspunt
van een film te maken. Karen
Black moest daarin de fol van
een vrouw spelen, die verlaten
is door haar man. „Maar laten
wij er wel een gelukkig eind
aan breien," zei hij tegen Ka
ren.
Zo begon hij aan het scena
rio en dat leverde een ge
slaagde cynische komedie over
moderne mensen en hun rela
tieproblemen op. Jaglom was
indertijd de cutter, montage
man, van 'Easy Rider'. Hij be
weegt zich in het grensgebied
van de onafhankelijke Ameri
kaanse film. In zijn vorige
film, 'Sitting Ducks' (1989) in
troduceerde hij al de kleine
oplichter Eli, gespeeld door
zijn oudere broer Michael
Emil.
Deze kalende kletskous is in
'Can she bake a cherry pie?'
een gescheiden vijftiger met
een klein dochtertje. Op een
terrasje ontmoet hij de zojuist
door haar echtgenoot verlaten
Zee (Karen Black), die snik
kend chocola zit te eten. Voor
zichtig ontstaat een relatie,
waarin sex vooral de functie
Michael Emil en Karen Black in 'Can she bake a cherry
pie?' - fotoarchief de stem.
van gespreksonderwerp ver
vult. Zee is een neurotisch en
depressief type. Eli doet zich
tegenover collega's voor als
vrouwenkenner, maar het is
de vraag of hij tot een bevre
digende verhouding in staat is.
Beiden hunkeren naar het ge
luk, maar dat is voor twee
oudere New Yorkers met de
nodige relatie-ervaring niet
bepaald gemakkelijk.
Jaglom introduceert ook an
dere paren, waarbij verhaal
lijnen en situaties elkaar krui
sen. Hilarische momenten
doen zich voor, maar de on
dertoon is melancholiek. De
ingevoegde super-8-filmpjes
van een idyllisch gezin met
twee kinderen zijn gemaakt
door de ouders van de twee
Jaglom-broers en laten hen
zien als kinderen. Gelijktijdig
klinkt 'The way you look to
night' van Fred Astaire, waar
door de kijker herinnerd
wordt aan overzichtelijker tij
den wat het emotionele en re
latiepatroon betreft. Er wordt
heel veel gepraat en dat doet
enigszins denken aan Woody
Allen, ook wat betreft het neu
rotische van deze grotestadsfi-
guren.
'Can she bake a cherry pie?' van
Henry Jaglom, 17 t/m woensdag 23
oktober in Filmhuis Concordia.
Mi die scheel-
kjtktrs denhen
dti it me heb
oen zijn ze mts\
Ik moet hier
uit i
Tina Turner als de wrede heerseres Aunty Entity 'r
fantasie-vehikel. Een scèn uit 'Mad Max III'. - fotowaf^
film medelijden met de mens- vliegtuigje te ontsnapP01"
heid blijkt te krijgen, laat zijn
tegenstander in leven. Zelf
wordt hij als straf de lege
woestijn in gestuurd. Een
doodse wereld met onafzien
bare zandvlakten, waarin
mensen plotseling in gaten
worden weggezogen. Max
wordt gered door een groep
kinderen, die een vliegramp
heeft overleefd. Ze zien hem
aan voor kapitein Walker, die
hen terug naar de bewoonde
wereld kan brengen met zijn
vliegtuig. Max raakt zowaar
sociaal bewogen en leidt hen
als een mythologische Heiland
door de woestenij. Gezamen
lijk bereiken zij de varkens-
stad en slagen erin om een
aantal slaven te bevrijden. Na
een wilde achtervolging door
Aunty en haar monsters in
hun vreemde automobielen,
weten de kinderen in een
de door de Grote RaroP
woeste stad waar zij v"n,
kwamen. Max wordt do»
overigens wrede Aunty
spaard. Een vierde deel a
kennelij k dus al aan te hoi»
Dit derde deel bevat s£»
kende scènes, die gerafl®
een beroep doen op de
drongen angsten van
bliek. De belangrijkst6
den lijken zo afkomstig1"
angstige droom. Het ap#
tische karakter van deze»'
schaafde wereld, waar»
dio-actieve resten besta»'
ziet veel er middeleeuw
wordt versterkt doof
Dolby-stereo-geluiden
ziek van Maurice Jarre.
'Mad Max in de dondejj
van George Milled
Theater in Breda en
Bereren on Zoom.
i hell
WANT pEö&od
ÖAAT TOCH IN
afzongerloke
delen naar
oen maa5
Door Marjan Mes
De aarde na de Grote Atoom-
ramp. Daarover heeft de
Australische regisseur George
Miller nu al drie fantasiea-
vonturen gemaakt met Mei
Gibson in de hoofdrol als een
cynische, eenzame woestijnbe
woner.
De nieuwste, 'Mad Max
beyond thunderdome' (Mad
Max III ofwel In de donder-
kooi) is nog meer dan de vo
rige twee een perfect ge
maakte nachtmerrie gewor
den. Een hallucinerend en
gruwelijk sprookjesavontuur,
dat gelukkig tegen» het slot
enige verademende humor
brengt.
Dat slot geeft een soortge
lijke achtervolglhg met
vreemde vehikels als in 'Mad
Max - The Road Warrior' te
zien. Mel Gibson belandt als
eenzame held Max in een gru
welijk, primitieve samenle
ving, waar Tina Turner als
Aunty Entity de terreurlei-
ding heeft. Slaven werken in
een 'onderwereld' waar var-
kensmest voor de ener
gieopwekking in de boven
grondse stad moet' zorgen.
Max wordt uitgedaagd tot een
dodelijk duel in de 'donder-
kooi' van deze, door bizarre,
gedegeneerde wezens bevolk
te, stad. Hij meet een ge
helmde imbeciel, die de leiding
van de varkenshei heeft, om
zeep helpen. Terwijl de bewo
ners zich, hangend aan de
kooi, als beesten verlekkeren,
'bekampen de twee mannen el
kaar op leven en dood met ge
mene wanens. Max. die in deze