Yul Brynne speelde 34 jaar zelfde rol 6Mad Max III' werd een Moderne relatie-komedie met sombere ondertoon nachtmerrie perfecte Warrige onzin van Andrzej Zulawski 4All of Me' klucht over man en vroüw in hetzelfde lijf I ORSON WELLES: WONDERKIND EN ARTISTIEK WILDEMAN Nederlandse NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 programma's BELGIE NED 1 T2 PAGINA GIDS yRlJPAG 11 OKTOBER 'LA FEMME PUBLIQUE': LOS ANGELES - De Amerikaanse filmac teur- en regisseur Orson Welles (70) is gisteren in zijn woning in Hollywood overleden Meesterhand VRIJDAG 11 OKTOBER 1985 4CAN SHE BAKE A CHERRY PIE?' Hoorspel Suske en Wiske: A Appie Happie en S ens csoep. Citizen Kane' is dood Duistere driften in 'La Femme Publique'. - fotoconcorde film Door Marjan Mes Om voor mij onbegrijpelijke redenen wordt de Poolse Fransman Andrzej Zulawski als een belangrijke filmkun stenaar beschouwd. Vooral zijn Tossession', overigens filmtechnisch knap, werd in dertijd met gejuich begroet en wordt nog steeds hervertoond. In mijn ogen een prachtig ge filmde hoop onzin; over de ge spleten ziel van een vrouw, die een inktvisachtig monster aan haar borst koestert. Hysterie en obscurantistische symbo liek, die meer betekenis sugge reren dan er in feite aanwezig is. Zulawski houdt van vreede passies en probeert die zo ba rok en duister mogelijk vorm te geven. Met 'La Femme Pu blique' valt hij daarbij toch wel echt door de mand. Ook deze film ziet er weer prachtig uit en die hoofdrolspeelster (Valérie Kapriski) is weer net zo'n schoonheid als Isabelle Adjani in 'Possession'. Maar er is geen touw aan vast te kno pen en iedereen lijkt wel uit het gekkenhuis ontsnapt. Valerie speelt een meisje dat tegen betaling een wilde naaktdans uitvoert voor een voyeuristische fotograaf. Ze heeft een rare verhouding met haar ouders en mag een ge kwelde ziel worden genoemd. Ze wil bij de film en krijgt een i rol in Dostojeski's 'Demonen'. De regisseur gaat als een gek tekeer en verkracht haar spontaan op de set. Hij schijnt nog een moordenaar ook. Ze zoekt haar toevlucht tot een lieve Tsjechische vluchteling, die gechanteerd wordt door de filmregisseur. God mag weten waarom. Die schat eet trou wens glas. Duizend-en-een motieven die vast en zeker een politieke en religieuze strek king hebben, worden in ijl tempo afgewerkt. Het meisje, dat als publieke vrouw wordt bestempeld, zoekt kennelijk naar haar identiteit door eerst de gedaanten van andere vrouwen aan te nemen. Ver ward is zij in ieder geval tot en met. De Tsjech rijdt zich dood en die krijsende en kronkelende gek van een regisseur hangt zich op. Schuldgevoelens, ma sochisme en straf.Zulawski zit kennelijk boordevol met dit soort problemen in zijn ge kwelde Slavische ziel van ka tholieke huize. Hij is knap als hij zichzelf nog begrijpt. Het surrealistische camerawerk van Sacha Vierny is fraai, maar wat moet je ermee als je van zo'n zogeheten 'kunstfilm' geen snars begrijpt? 'La Femme Publique' van Andr zej Zulawski. Cinésol 3 in Breda. Van onze filmredactie Volgens de plaatsvervangend lijkschouwer van Los Angeles, Donald Messerie, is Welles een natuurlijke dood is gestorven. Hij is na Rock Hudson en Yul Brynner de derde bekende filmster uit Hollywood die binnen een week is overleden. Welles' carrière is onlosma kelijk verbonden met de film klassieker 'Citizen Kane'. Hij produceerde en regisseerde de rolprent, werkte mee aan het scenario en vervulde er zelf een sterrol in. Andere bekende films, waaraan Welles mee werkte waren 'The Lady from Shanghai', 'The Third Man', 'The long hot summer', 'The roots of heaven', 'The V.I.P.'s' en 'Mr Arkadin'. Het verhaal gaat dat Welles een groot deel van zijn leven als acteur heeft meegewerkt aan middelmatige films van anderen teneinde genoeg te verdienen om zijn eigen filmi sche kunstwerken te kunnen vervaardigen. De Ameri kaanse Welles gold als een wonderkind en artistieke wil deman toen hij op het eind van de jaren dertig met veel tam tam door Hollywood werd binnengehaald. Zijn vastbeslotenheid om zijn eigen weg te volgen, be zorgde hem echter heel wat ongemak op zijn artistieke pad en een loopbaan die hij voor het grootste deel als vrijwillig balling in Spanje beleefde. Toen eenmaal bleek dat zijn instelling niet paste bij het systeem van de grote studio's, koos Welles voor een zwer vend bestaan. Met het geld, dat hij verdiende, maakte hij films naar eigen inzicht. Met deze vaak korte en goedkope maar invloedrijke films toonde Welles zijn mees terhand. Het waren vooral fascinerende Shakespeare- films en meesterwerken, als 'Touch of Evil' en 'The trail'. Zijn handelsmerk waren een hoge mate van technische ver nieuwing, een somber, drei gend en bijna mystiek fata lisme en een sterk gevoel van tragische onvermijdelijkheid in het menselijk lot. Welles werd geboren op 6 mei 1915 in Kenosha (Wiscon- Steve Martin en Lily Tomlin als dubbelwezen in 'All of Me'. - foto: thorn emi Van onze filmredactie De Amerikaanse komiek Steve Martin speelt in "All of Me' een advocaat, die in zijn vrije tijd jazz speelt. Hij komt in aanraking met een schatrij ke, excentrieke oude vrijster in een rolstoel (Lily Tomlin) en dat brengt hem bizarre pro blemen. En niet alleen met zijn verloofde. Zonder dat hij het wil, raakt hij bij een geval van 'reïncar natie' betrokken. De snobisti sche invalide ziet haar einde ^naderen, maar wil helemaal niet dood. Daarom heeft ze een oosterse wijsgeer ingescha keld om haar geest over te la ten brengen in het fraaie en gezonde lichaam van de doch ter van haar hovenier. Er loopt echter iets fout met het gevolg, dat haar ziel terecht komt in de rechterhelft van het li chaam van Steve Martin. Wat dan aan kluchtigheid volgt, is een staaltje van ouderwetse variété-techniek. Steve stapt stoer voort, terwijl Lily bevallig trippelt. Als hij in de spiegel kijkt, ziet hij het gezicht van cje overleden vrouw, die ook op onvoorspel bare momenten door zijn mond spreekt. Als hij tijdens een pleidooi in slaap valt, neemt zij zijn taak over. Op straat beweegt hij zich vaak springend en pratend met zijn onzichtbare weder helft, hetgeen bij het publiek niet in goede aarde valt. Het 'hoogtepunt' van de lol wordt bereikt als het aan elkaar ge ketende duo naar het toilet gaat. Steve heeft daarvoor als man natuurlijk twee handen nodig... Door al dat moeilijke gedoe, waarbij zij elkaar let terlijk in de weg zitten, wor den ze nogal kregelig. Maar na al het gekibbel eindigt 'All of Me' uiteraard met een roman ce, nadat Tomlin's geest eerst- nog in andere lichamen te recht is gekomen en tenslotte in het prachtige lijf van een slechte vrouw. De beroemde jazz-song, 'All of Me', vergezelt deze klucht, die uit een aaneenschakeling van geforceerde grappen be staat. Lily Tomlin, een uitste kende comédienne, doet erg haar best, maar kan er ook niet meer van maken dan erin zit. Steve Martin is vooral goed in de technische kundig heid waarmee hij zijn dubbel wezen gestalte geeft. Regis seur Carl Reiner houdt van technische puzzels, zoals hij al eens bewezen heeft met een komedie, die geheel was sa mengesteld uit oude zwart- witfilms. Maar leuk? Nou, nee. 'All of Me' van Carl Reiner. Ca sino 2 in Breda en Vendome in Antwerpen. (ADVERTENTIE) n\\//n Oktober woonmaand, mèt 'n première voor Nederland: een fascinerende show bij Sanders Meubelstad van extreem luxe zitmeubels. Met ingebouwde ste reo. Elektrisch verstelbaar. ^T»l I B l'<4 U rPAARyiNDiETwar Berieluxweg 3, Oosterhout-Zuid En zelfs eentje die je benen, rug of schouders masseert. (Mèt afstands bediening natuurlijk.) Komt dat zien: 11 oktober t/m 24 oktober (alleen in jyjj showroom Oosterhout). NEW YORK (RTR) - Dei rikaanse acteur Yul Brji is gisteren op 65-jarige let aan kanker overleden, werd vooral bekend als dt ning van Siam in de 1111 The king and I'. Brynners glanzende 1 hoofd en zijn Mongoolse-,, lijk karakteriseerden hen een exotische leider en 1 bonden hem voor altijd aj koning van Siam. Brynner won in 1956 een car voor zijn rol in 'The8 and I' - het verhaal vat 19e eeuwse Engelse go» nante die naar Siam ga® de kroonprins te onderwf en eindigt aan de zijde vis aanmatigende koning. Na het succes van de et toneelvoorstellingen liet Brynner voortaan zijn h kaal. Hij speelde de rolt jaar ruim 4.625 maal. Yul Brynner werd geit op het eiland Sachalin tn Japan en Siberië, en had half Zwitsers-half Mongj vader en een moeder A een 'pure zigeunerin' uitl sarabië noemde. Hij kwam naar New! en speelde er in 'LuteSt een musical gebaseerd op 14e eeuws Chinees toneela Brynner speelde veria westerns als 'The Magnüi Seven' en 'Westworld'. I hij voelde zich meer thus Eurazische of Russische rakters in films als 'Am sia', 'Solomon and Sheba. gebroeders Karamazov 'Kings in the Sun'. Brynner was jaren lang vermoeid werkzaam voo: Hoge Commissie voor Vl« telingen van de Verenigde! ties. Hij maakte docum taire-films en publiceerde boek onder de titel Bi Forth the Children'. Yul Brynner als de kom van Siam in de jaar in j uit lopende musical King and I'. rm Platen-tien- 21.05 j daagse Gala Het vijfde Platengala komt dit jaar uit het Casino in Den Bosch met Leonie Sa- zias als gastvrouwe. Zoals gebruikelijk is het Gala weer een aanschakeling van optredens van talrijke bin nen- en buitenlandse arties ten in het populaire genre, die tenslotte de steunpilaren van de platenindustrie vor men. Als primeur presen teert het Gala de nieuwe single van de in Nederland woonachtige Amerikaanse zangeres Lori Spee. Ze zingt de hymne van de Olympi sche Spelen in Seoul. Bij de binnenlandse artiesten ko men namen als Gerard Jo ling voor, maar de grootste trekkertjes vormen toch de Engelse popsterren Alison Moyet en Bryan Ferry en de Amerikaan Jermaine Jack son, die het Gala mag afslui ten. Stark Evan Stark, een eigenzin nige politieman in Wichita te Kansas, verneemt op een dag, dat zijn zus vermist wordt. Ze zou als revuedan seres in Las Vegas gaan op treden en ze is daar nooit aangekomen. Stark besluit een paar dagen vrij te ne men om op onderzoek uit te gaan. In het louche uit gaansleven van Las Vegas komt Stark tot de ontdek king dat zijn zus in een net van chantage en moord is betrokken. De Olifant man Aan het eind van de vorig eeuw leefde in Engeland een man, die zodanig was mis- meerde hij uit 'King Lear' van Shakespeare en voor zijn tiende bewerkte hij een stuk van Shakespeare en schreef hij zelf stukken. Hij maakte in 1931 zijn debuut als toneelac teur in Dublin in Ierland. Hij keerde na slechts een half jaar terug naar de VS waar hij zijn toneelcarrière voortzette. Anthony Hopkins en Johi (België-Nederlands, net 1, 21 sin). Zijn vader was een indu strieel, zijn moeder concert pianiste en een vurig strijdster voor vrouwenemancipatie. Welles bleek al jong over grote talenten te beschikken. Op ze venjarige leeftijd kon hij vlot lezen, op zijn zevende decla- Intussen maakte hij met zijn diepe en expressieve stem in 1938 ook naam voor de ra dio, waar hij met zijn produk- tie van H.G. Wells 'War of the Worlds' duizenden Amerika nen de schrik op het lijf joeg Het programma ging over een invasie van Mars-bewoners in fle staat New Jersey. Door Welles' werkwijze - hij zond van tijd tot tijd nieuwsflitsen uit - brak er in heel het land paniek uit. Sommige luiste raars reden de straat op en be gonnen te bidden, anderen sloegen simpelweg op de vlucht. Onderwijl was Welles actief in een door de regering gefi nancierde neger-volkstheater. Op een keer werden Welles en zijn publiek uit een theater ge weerd toen een linkse opera 'The cradle will rock' in pre mière zou gaan. Allerminst van zijn stuk gebracht voerde hij de 2.000 gasten in een histo rische mars naar een andere schouwburg waar hij de voor stelling alsnog liet doorgaan. Van onze filmredactie 'Can she bake a cherry pie?' is een droevige komedie van Henry Jaglom, die er zijn eigen ongelukkige huwelijks ervaringen in verwerkte. Op een gegeven moment ver keerde hij in een ernstige cri sis en kon zelfs niet meer wer ken. Tijdens een gesprek met zijn oude kennis, Karen Black, kwam hij op het idee om zijn eigen misère uitgangspunt van een film te maken. Karen Black moest daarin de fol van een vrouw spelen, die verlaten is door haar man. „Maar laten wij er wel een gelukkig eind aan breien," zei hij tegen Ka ren. Zo begon hij aan het scena rio en dat leverde een ge slaagde cynische komedie over moderne mensen en hun rela tieproblemen op. Jaglom was indertijd de cutter, montage man, van 'Easy Rider'. Hij be weegt zich in het grensgebied van de onafhankelijke Ameri kaanse film. In zijn vorige film, 'Sitting Ducks' (1989) in troduceerde hij al de kleine oplichter Eli, gespeeld door zijn oudere broer Michael Emil. Deze kalende kletskous is in 'Can she bake a cherry pie?' een gescheiden vijftiger met een klein dochtertje. Op een terrasje ontmoet hij de zojuist door haar echtgenoot verlaten Zee (Karen Black), die snik kend chocola zit te eten. Voor zichtig ontstaat een relatie, waarin sex vooral de functie Michael Emil en Karen Black in 'Can she bake a cherry pie?' - fotoarchief de stem. van gespreksonderwerp ver vult. Zee is een neurotisch en depressief type. Eli doet zich tegenover collega's voor als vrouwenkenner, maar het is de vraag of hij tot een bevre digende verhouding in staat is. Beiden hunkeren naar het ge luk, maar dat is voor twee oudere New Yorkers met de nodige relatie-ervaring niet bepaald gemakkelijk. Jaglom introduceert ook an dere paren, waarbij verhaal lijnen en situaties elkaar krui sen. Hilarische momenten doen zich voor, maar de on dertoon is melancholiek. De ingevoegde super-8-filmpjes van een idyllisch gezin met twee kinderen zijn gemaakt door de ouders van de twee Jaglom-broers en laten hen zien als kinderen. Gelijktijdig klinkt 'The way you look to night' van Fred Astaire, waar door de kijker herinnerd wordt aan overzichtelijker tij den wat het emotionele en re latiepatroon betreft. Er wordt heel veel gepraat en dat doet enigszins denken aan Woody Allen, ook wat betreft het neu rotische van deze grotestadsfi- guren. 'Can she bake a cherry pie?' van Henry Jaglom, 17 t/m woensdag 23 oktober in Filmhuis Concordia. Mi die scheel- kjtktrs denhen dti it me heb oen zijn ze mts\ Ik moet hier uit i Tina Turner als de wrede heerseres Aunty Entity 'r fantasie-vehikel. Een scèn uit 'Mad Max III'. - fotowaf^ film medelijden met de mens- vliegtuigje te ontsnapP01" heid blijkt te krijgen, laat zijn tegenstander in leven. Zelf wordt hij als straf de lege woestijn in gestuurd. Een doodse wereld met onafzien bare zandvlakten, waarin mensen plotseling in gaten worden weggezogen. Max wordt gered door een groep kinderen, die een vliegramp heeft overleefd. Ze zien hem aan voor kapitein Walker, die hen terug naar de bewoonde wereld kan brengen met zijn vliegtuig. Max raakt zowaar sociaal bewogen en leidt hen als een mythologische Heiland door de woestenij. Gezamen lijk bereiken zij de varkens- stad en slagen erin om een aantal slaven te bevrijden. Na een wilde achtervolging door Aunty en haar monsters in hun vreemde automobielen, weten de kinderen in een de door de Grote RaroP woeste stad waar zij v"n, kwamen. Max wordt do» overigens wrede Aunty spaard. Een vierde deel a kennelij k dus al aan te hoi» Dit derde deel bevat s£» kende scènes, die gerafl® een beroep doen op de drongen angsten van bliek. De belangrijkst6 den lijken zo afkomstig1" angstige droom. Het ap# tische karakter van deze»' schaafde wereld, waar» dio-actieve resten besta»' ziet veel er middeleeuw wordt versterkt doof Dolby-stereo-geluiden ziek van Maurice Jarre. 'Mad Max in de dondejj van George Milled Theater in Breda en Bereren on Zoom. i hell WANT pEö&od ÖAAT TOCH IN afzongerloke delen naar oen maa5 Door Marjan Mes De aarde na de Grote Atoom- ramp. Daarover heeft de Australische regisseur George Miller nu al drie fantasiea- vonturen gemaakt met Mei Gibson in de hoofdrol als een cynische, eenzame woestijnbe woner. De nieuwste, 'Mad Max beyond thunderdome' (Mad Max III ofwel In de donder- kooi) is nog meer dan de vo rige twee een perfect ge maakte nachtmerrie gewor den. Een hallucinerend en gruwelijk sprookjesavontuur, dat gelukkig tegen» het slot enige verademende humor brengt. Dat slot geeft een soortge lijke achtervolglhg met vreemde vehikels als in 'Mad Max - The Road Warrior' te zien. Mel Gibson belandt als eenzame held Max in een gru welijk, primitieve samenle ving, waar Tina Turner als Aunty Entity de terreurlei- ding heeft. Slaven werken in een 'onderwereld' waar var- kensmest voor de ener gieopwekking in de boven grondse stad moet' zorgen. Max wordt uitgedaagd tot een dodelijk duel in de 'donder- kooi' van deze, door bizarre, gedegeneerde wezens bevolk te, stad. Hij meet een ge helmde imbeciel, die de leiding van de varkenshei heeft, om zeep helpen. Terwijl de bewo ners zich, hangend aan de kooi, als beesten verlekkeren, 'bekampen de twee mannen el kaar op leven en dood met ge mene wanens. Max. die in deze

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 16