musante 'vrouwen-film'
onder enige boodschap
VAULT-SHOW
NAULT 5
0
ook in de
BIOSCOOP
[)T SKODA
té
adres.
Mask': pakkende film
)ver lelijk monster
et goede inborst
Acteur
George
Savalas
dood
Bejaarden zoeken
eeuwige jeugd
in de ruimte
Spuiten
Uitdeuken
Inbouwen
van
nnedaken
Sriliante
S analyse
moderne
relaties
.eur B.V.
ÉST ONZE
1DRIKX
VRIJDAG
4 OKTOBER 1985
nr
fl
f
i
i
i
i
i
VAN GASTEL
DESPERATELY SEEKING SUSAN
Vermakelijk
onze showroom
kom en
overtuig U zelf
>ver leasing
IN SPROOKJE COCOON
'LES NUITS DE LA PLEINE LUNE'
Vervolgfilms blijven meest
al zwaar onder de maat van
het eerste deel. Voor 'Por-
ky's Revenge' (Porky's
Wraak) gaat dat wel heel
sterk op. De dikke Porky, die
eerder zijn pretpark ver
woest zag door de vlerken
van de Angel Beach-univer-
siteit, neemt nu wraak. Dat
betekent een slordige herha
ling van alle platvloerse lol
van de eerste 'Porky'. (In
Grand Theater, Breda en
Ambassades Club 3 in Ant
werpen).
Cinésol 2 in Breda draait
thans Tervola' van Orlow
Seunke; een ongewone, Ne
derlandse film over twee te
gengestelde broers, die in
een Poollandschap hun va
der gaan begraven. Heel bij
zondere beelden, maar de
relatie tussen de broers
werd onvoldoende uitge
werkt. Gerard Thoolen is
een derderang artiest, die
T¥F
UJL&HJJUJUU
ontdekt dat zijn vader op
hem gesteld was, en Bram
van der Vlugt een geslaagde
beurshandelaar, die dat voor
zijn broer verborgen pro
beert te houden, omdat hij
zichzelf als zijn vaders lie
veling beschouwde.
Filmclub Concordia in
Breda vertoont op donder
dag 10 oktober 'Die Zauber-
flöte', de betoverende verfil
ming door Ingmar Bergman
van de opera van Mozart.
Behalve dat het muzikaal
een mooie uitvoering be
treft, is de filmische enscè-
nering bijzonder.
Filmhuis Oosterhout
T2 PAGINA GIDS 1
(Slotjes veld 15) vertoont
vanavond (21.00 uur) 'Les fa-
voris de la lune', een licht
voetige, maar complex geën-
scèneerde film van de uit
Rusland (Georgië) afkomsti
ge Franse cineast Otar Ios-
seliani. Twee objecten, een
antiek servies en een schil
derij, vormen het uitgangs
punt voor 'de geschiedenis
sen van moderne jachtige
mensen in wier onverschilli
ge handen deze twee erf
stukken langzaam in de ver
nieling worden geholpen.
Filmclub De Borg in Bre
da (Zuilenstraat 96a) draait
op 8 oktober het groot
scheepse epos 'Ghandi' van
Richard Attenborough, over
de opkomst en overwinning
van de Indiase politieke lei
der, die geweldloosheid pre
dikte, maar niettemin be
trokken raakte bij bloedige
opstanden van Indiërs tegen
de Engelse kolonialen.
I
M
fl
I
I
4
4
I
I
105S. Vierdeurs met zit-, hoofd-en been-1
te voor 5 personen. Pittige 1050cc motor, I
ligheidsstuurkolom, kooiconstructie,
:laagde voorruit, rembekrachtiging, achter-1
ruitverwarming en nog veel meer extra's.
Catalogusprijs f 10.295,-
Super-Plus-pakket f 195^
Normaal f 10.490^
Afgerond f 10.000,-1
-PLUS.F10.000,
120 L. Net zo degelijk, betrouwbaar 5
als de 105S.Felle 1200 cc/52 DIN pk motor I
natuurlijk compleet uitgevoerd met tal van
ttra's die u bij vergelijkbare auto's duur
moet betalen.
Catalogusprijs
1 Super-Plus-pakket
Normaal
Afgerond
f 11.295-1
f 195,-
nu9ö;l
f 11.000-
-PLUS. Fl1.000.
20LS. Fellere 1200cc motor, goed voor 56
k en een soepele top van ruim 150 km/u
.p extra-extra's zoals: toerenteller, rechter-
itenspiegel, luxueuze bekleding. Plus dus
tu een speciaal 120 LS Super-Plus-pakket
(incl. bagagerek en bodyliner).
Catalogusprijs f 11.995-1
i Super-Plus-pakket f 550,-
Normaal f 12.545,-1
Afgerond f 12.000-
Ï-PWS.F12.000
Lichtmetalen wielen tegen meerpnjs
)obbeweg2,Voorschoten.Tel.:017176951
specificaties en prijzen voorbehouden
AUTOBEDRIJF
Bosschenhoofd
Past. v. Breugelstr. 150
tel. 01652-2905
Door Marjan Mes
kouwelijke rebellie tegen een aangepast leven en het new wave-milieu in
(ew York bepalen de charme van 4e komedie 'Desperately seeking Susan' van
je jonge Newyorkse cineaste Susan Seidelman.
Het extravagante popidool
[adonna is in deze actuele.
:ouwenfilm (zonder feminis
me) een opmerkelijke ver-
chijning. Maar Rosanna Ar-
juette doet als haar tegenhan-
»r het werkelijke acteerwerk
In dat doet ze vreselij k leuk.
Rosanna speelt de door haar
luxe leventje verveelde echt-
enote van een carrièremaker,
ie geen oog heeft voor haar
ïerkelijke verlangens. Deze
toberta raakt vanwege het
ebrek aan romantiek in haar
igen leven geïntrigeerd door
en steeds terugkerende con-
actadvertentie in de krant:
desperately seeking Susan'
wanhopig op zoek naar Su-
an). Zij gaat naar de ontmoe-
ingsplaats van de twee men
en achter deze advertentie en
aakt op afstand gefascineerd
oor de desbetreffende Susan,
(et deze brutale, mooie en
litsend geklede punkmeid
Madonna) heeft de kijker al
erder kennis gemaakt. Ze
;aat er met de dure bezittin-
;en van een vriendje-voor-
én-nacht vandoor als deze
slaapt en verstopt ze in
en safe.
Daarna begint een moderne
ariant op de aloude komedie
er vergissingen en persoons-
erwisseling. Als Susan haar
warte glitterjasje heeft ver-
atst, koopt Susan het even la
ter en raakt daardoor flink in
de nesten, want in de zak van
het jasje zit de sleutel van de
safe. En de door Susan gejatte
spullen bevatten twee hoogst
kostbare oorhangers, afkom
stig van een spectaculaire
diefstal. Als Roberta aan het
begin van haar amusante
tocht door het alternatieve
New York met haar hoofd te
gen een lantaarnpaal botst,
raakt ze haar geheugen kwijt.
Een natuurlijke aanleiding om
zich te verliezen in het slordi
ge ondergrondse leventje. De
vriend van de periodieke min
naar van Madonna (die van de
contactadvertentie) ziet haar
voor Susan aan en de twee
worden verliefd. Ondertussen
krijgt de van huis uit burger
lijke Roberta een baantje als
(in tutu geklede) assistente
van een derderangs variété
artiest, daarbij voortdurend
op de hielen gezeten door 'een
crimineel type, dat haar de
oorhangers wil ontfutselen.
Op een onnadrukkelijke
manier is alles even vermake
lijk, vooral het gezeul van de
naïeve Roberta met het kooitje
met tortelduiven, dat ze nodig
heeft voor haar act. Haar
echtgenoot en diens dominan
te zuster gaai}, haar zoeken en
stuiten dan op.de verleidelijke
en volstrekt amorele Susan,
die inmiddels in de gaten heeft
gekregen wat er aan de hand
is, zonder dat zij haar dubbel
gangster nog heeft ontmoet.
Roberta krijgt de gelegenheid
om terug te keren naar haar
man en haar comfortabel be
staan, maar kiest uiteindelijk
welbewust voor haar nieuwe
leven en haar aardige vriend.
Door het zien van een door
haar man bedachte commer
cial op tv heeft ze dan alweer
haar geheugen teruggekregen.
De twee vrouwen, die volko
men eikaars tegenpool zijn,
ontmoeten elkaar alleen even
aan het slot.
Toch is Susan voor Roberta
de drijfveer voor haar meta
morfose geweest. Een opwin
dend voorbeeld voor hoe zij
zelf zou kunnen zijn en ten de
le ook wordt. In een interview
zei Susan Seidelman, dat het
eigenlijk over een verliefdheid
(maar dan zonder sex) tussen
die twee meiden gaat. Dat lijkt
me echter onzin. Roberta wil
niet zozeer vriendschap met
Susan als wel zelf Susan zijn.
Het scenario van Leora Barish
klopt als een bus ondanks de
malle onwaarschijnlijkheden.
Voor het eerst is een door
vrouwen gemaakte film alleen
maar leuk zonder enige femi-
Rosanna Arquette en Madonna in 'Desperately Seeking
Susan'. - FOTO CANNON
nistische boodschap of anders
zins. Door een lichte overdrij
ving ontsnapt de film aan het
realisme, dat zo menige vrou
wenfilm hinderlijk maakte.
Toch gaat 'Desperately see
king Susan' over een vrouw,
die zich losmaakt van de tra
ditionele banden, die haar ke
tenen. Maar wel in de vorm
van onnadrukkelijk amuse
ment, dat overigens vooral
jonge vrouwen en meisjes zal
aanspreken. Persoonlijk had
ik nog wel wat meer willen la
chen om de belevenissen van
Roberta.
'Desperately seeking Susan'
van Susan Seidelman. Casino
3 (nieuwe zaal) in Breda en Ci-
nem'actueel 2 in Bergen op
Zoom.
Door Marjan Mes
nieuwe
-bedrijfsauto's
13181
LOS ANGELES (RTR) -
De filmacteur George Sa-
yalas, die de gezette, al
lesbehalve kale detective
Stavros speelde in de po
pulaire 'Kojak'-serie van
beroemder broer
jelly, is dinsdagavond op
«■jarige leeftijd aan leu
kemie overleden.
Savalas, die als acteur
°°k te zien was in films
als 'Kelly's heroes', 'The
Neatest story ever told'
w 'Genghis Kjian', over
feed in het academisch
giekenhuis van Los An
geles. Hij was reeds ge
ruime tijd ziek. Hij had
*en vrouw, Robin, en zes
kinderen.
Door Marjan Mes
EEN kruising van 'E.T.',
'Close encouters of the
third kind' en 'On gol
den pond' is het science
fictionachtige sprookje
'Cocoon' van Ron Ho
ward in Amerika ge--
noemd. En inderdaad is
van al deze films wel
wat terug te vinden in
'Cocoon'.
inhoudelijk als naar
uiterlijk. Het is zelfs duide
lijk te zien, dat deze vaak
heel charmante film enigs
zins versnipperd is geraakt,
doordat Howard er opzette
lijk verschillende bekende
elementen in heeft gestopt.
Een groepje bejaarden in
een Amerikaans bejaarden
centrum ondergaat plotse
ling een verjongingskuur.
De stramme heren kunnen
zich niet alleen weer snel en
soepel bewegen, ze krijgen
ook hun oude seksuele drif
ten weer terug. Hun echtge
notes begrijpen er eerst niet
zoveel van, maar dan krij
gen zij zelf ook de kriebels.
Vervolgens wordt er heel
wat afgedanst en gesport.
De bejaarde mannen schep
pen op over hun potentie,
gaan zich galant gedragen
tegenover de dames en een
persoonsbedden worden met
tweeën gedeeld. Niet veel is
te gek. Zelfs het bezoek aan
een blitze disco, waar een
wervelende break-dance
door een van de broze
heertjes wordt uitgevoerd.
Vanwaar deze malle frat
sen? Enkele bewoners van
het tehuis hebben ontdekt,
dat eeuwenoude bewoners
van een andere planeet in
een naburige woning hun
intrek hebben genomen. In
het zwembad hebben zij ko
lossale zeeschelpen, cocons,
met hun dierbare overlede
nen erin, geplaatst. Door
straling van de cocons heeft
het zwembadwater een le-
vensverjongende energie ge
kregen. Door in dit water te
zwemmen is het betreffende
groepje bejaarden aan ma
gische kracht onderworpen.
Een van hen, een kankerpa
tiënt, blijkt zelfs helemaal
genezen. Een ander wil niet
aan het buitenaardse gedoe
meedoen en verliest daar
door zijn vrouw, die al ern
stig ziek was. De overige be
woners van het tehuis weten
van niets, totdat zij het ge
heim ontdekken en massaal
het zwembad induiken om
ook jeugdige kracht op te
doen. Daardoor verliest het
water zijn energie en is de
inhoud van de cocons ten
dode opgeschreven. De ro
buuste leider van de volledig
menselijk ogende planeetbe
woners stelt de bejaarden
niettemin voor om met hen
de ruimte te kiezen teneinde
het eeuwige leven te ver
krijgen. Zij happen toe en
het slot herinnert sterk aan
bovengenoemde s.f.-films
door het ruimteschip, dat de
oudjes meeneemt. Een twee
de overbodige verhaallijn
van een jonge bootsman
(Steve Guttenberg) en zijn
romance met een beeld
schoon buitenaards meisje
(Tahnee Welch, dochter van
Raquel) bederft een beetje
het aardige verhaal van de
bejaarden. Dezen worden
leuk gespeeld door een aan
tal oude Hollywood-beken-
den, zoals Don Ameche,
Maureen Stapleton en Jessi
ca Tandy. De humor wordt
helaas steeds meer door het
sentiment verdrongen, zon
der dat het ontroerend
wordt, zoals in 'E.T.'. Ron
Howard maakte eerder het
eveneens charmante zee
meerminsprookje, 'Splash'.
EBOREN worden met een afstotend lelijk uiterlijk
s een ramp die de betrokkene zijn levenlang achter-
'olgt en hem tot een maatschappelijk uitgestotene
naakt.
Af en toe worden er films of
oneelstukken over dit soort
erdoemden gemaakt, omdat
iet de gelegenheid biedt te la-
en zien dat - hoe het uiterlijk
lok bepalend is - het innerlijk
f pas werkelijk op aan komt.
Jnveranderlijk hebben deze
nenselijke monsters een intel-
igente geest of een schitteren-
|e inborst, want anders zou-
we niet met hen mee kun-
len leven.
Regisseur Peter Bodgamno-
Ich lijkt met 'Mask' een 'Oli-1
antman' van de moderne tijd
f hebben willen maken,
ipeelde 'The Elephant Man'
toneelstuk en film) in het
'ictoriaanse tijdperk, 'Mask'
s helemaal van deze tijd. Bei-
Ie hartverscheurende geschie-
lenissen zijn ontleend aan de
'erkelijkheid. De jongen Roc-
Dennis uit 'Mask' heeft
't bestaan. Hij leed aan een
tózaam voorkomende ziekte,
'aardoor het gezicht bleef
«•groeien en afschuwelijke
ngn aannam, In de eerste
momenten van de film denk je
inderdaad met een jongen met
een masker op van doen te
hebben. Dat doet nogal onge
loofwaardig aan, maar gaan
deweg vergeet je dat de film
maker de jonge acteur Erie
Stoltz zo heeft moeten laten
grimeren om hem als mis
maakt mens te laten overtui
gen.
Net als in 'De Olifantman'
raak je al snel over de schrik
van die rare mombakkes heen
en ga je meeleven met die aar
dige en intelligente Rocky, die
het zwaar te verduren heeft
als hij zich in de vijandige
buitenwereld begeeft. Hij
heeft het trouwens nog goed
getroffen met zijn directe om
geving. Zijn onconventionele
moeder (een in Cannes terecht
bekroonde rol van Cher) weet
hem voortreffelijk op te van
gen en houdt zielsveel van
hem. Haar vriendenkring be
staat uit Heli's Angels, die
Rocky volledig accepteren,
waarschijnlijk omdat zijn af-
Scene uit "Les nuits de la pleine lune' van Eric Rohmer.
Door Marjan Mes
Natuurlijk spel, esthetische
decors en in aanleg intellec
tualistische dialogen kenmer
ken de gave, moralistische
films van Eric Rohmer (64).
Deze Franse cineast heeft
na een serie 'Morele Vertellin
gen' vanaf 1980 gewerkt aan
zijn serie 'Comédies et prover-
bes'. Films geënt op de struc
tuur en conventies van het
klassieke theater la Racine,
maar dan overgebracht naar
onze moderne tijd. Op die ma
nier worden gedragspatronen
in liefdesrelaties van eigen
tijdse jonge mensen heel hel
der uiteengezet. Ontroerend is
het zelden maar wel razend
knap en veelzeggend.
Na het wat al te theoretische
'Pauline la plage' is Roh-
mer's jongste speelfilm, 'Les
nuits de la pleine lune' weder
om een juweel van doordacht
heid, die toch natuurlijk over
komt. Dat de dialogen niet
stijf en geforceerd klinken, is
stellig te danken aan het feit,
dat de acteurs een eigen, im
proviserende inbreng hebben
gehad. Hun eigen persoonlijk
heid speelt sterk mee in hun
filmrol. Zo valt de persoon
lijkheid van Pascale Ogier
volledig samen met haar film
rol. Zij is een moderne, jonge
vrouw, Louise, die houdt van
een druk feven met veel vrien
den. Haar vaste, degelijke
vriend Rémi kan niet tegen
haar ongedisciplineerde le
ventje. Hij remt haar daarom
in haar vrijheid en zij stelt
voor om een aparte ruimte te
betrekken.
Sinds haar vijftiende, zegt
zij, is ze nog geen moment al
leen geweest en daarom wil ze
wel eens uitproberen wat dat
betekent. Zélfs de eenzaam
heid wil ze daarbij op de koop
toe nemen. In de praktijk
blijkt die al meteen tegen te
vallen. Ze is nog geen dag in
haar eigen appartement of ze
belt (nogal geestig) al haar
vrienden af voor afspraken.
Louise heeft een platonische
verhouding met een jonge, ar
rogante schrijver, Octave, met
wie ze geestelijk veel meer te
delen heeft dan met Rémi.
Maar ze wil niet door hem
aangeraakt worden, terwijl
hij eigenlijk niets liever zou
willen. Tussen haar drukke
beslommeringen als decoratri-
ce in, gebruikt ze veel momen
ten van haar vrije tijd om met
Octave van gedachten te wis
selen over de liefde en de mo
gelijke reacties van Rémi
(Tcheky Karyo) op haar expe-
rimenteerdrang.
Octave praat hoofdzakelijk
in zijn eigen voordeel; een
koele intrigant, die jaloers is
op Louise's andere contacten.
Er wordt hoofdzakelijk ge
praat, maar wel op een ma
nier, die volstrekt eigen is aan
het gedrag van jonge, welge
stelde mensen van tegenwoor
dig met veel vrije tijd. Ze heb-
- FOTO ARCHIEF DE STEM
ben de luxe om al hun gevoe
lens op een goudschaaltje af te
wegen en de bejaarde Rohmer
weet dat wonderwel weer te
geven. Een nacht bij volle
maan (pleine lune) doet Louise
inzien, dat haar vrijheids
drang op een illusie is ge
bouwd.
Tijdens een dansfeest] e
voelt ze zich sekxueei aange
trokken tot een fraaie jongen
(Christian Vadim) met wie ze
naar bed gaat. Ze verdraagt
hem later in de nacht niet bij
zich en gaat naar een café
waar een tekenaar haar wijst
op de slapeloosheid van nach
ten met een volle maan. Ze
zoekt Rémi weer op, maar die
heeft inmiddels een andere
vriendin gevonden. Ze moet
boeten voor haar egoïstische
onaf hankelij kheids verlangen
en blijft alleen achter.
De film kreeg het motto
mee: 'Wie twee vrouwen heeft,
verliest zijn ziel, wie twee hui
zen heeft, verliest zijn ver
stand'. Deze 19e eeuwse zegs
wijze blijkt ook voor deze mo
derne, jonge mensen op te
gaan. Pascale Ogier is een fra
giele, kwetsbare en soms ook
komische Louise. In 1984 kreeg
zij (dochter van Bulle Ogier)
een prijs in Venetië voor deze
rol om enkele maanden later
te overlijden aan een hartaf
wijking. Rohmer's decors zijn
een toonbeeld van strenge,
'Stijl'-achtige vormgeving, die
past bij zijn analystische rela-
tieonderzoek. De kleuren van
Mondriaan-affiches zijn zelfs
terug te vinden in de vertrek
ken.
'Les nuits de la pleine lune'
van Eric Rohmer. Filmhuis
Concordia Breda: 3 tot en met
16 oktober (19.30 en 22.00 uur).
Buitenaardse energie van zwembad maakt bejaarde heren weer jong in 'Cocoon'. F0T° CANN0N
Cher als de moeder van een mismaakte zoon, Rocky, in 'Mask'.
stotende 'leeuwekop' past in
hun uiterlijke verzet tegen de
maatschappij.
Als Rocky naar een nieuwe
highschool moet, levert dat
even problemen, maar al
gauw zijn de aanvankelij k vij -
andige klasgenoten zwaar van
hem gecharmeerd. Met zijn
snelle geest wordt hij de beste
van de klas. Maar het pro
bleem zit hem natuurlijk in
het contact met de andere sek
se. Hoe moet Rocky het aan
leggen om in contact te komen
met een aardig meisje? Het
scenario voorziet daarin op
gelikte wijze.
In een vakantiekamp voor
blinde jongeren wordt hij ver
liefd op een blonde fee, die ook
van hem gaat hóuden, omdat
ze zijn gezicht toch niet kan
zien. Haar geschrokken ouders
verstoren helaas deze ontlui
kende romance. Rocky krijgt
ook nog een andere teleurstel
ling te verwerken. Een vriend
had hem beloofd om een reis
naar Europa met hem te ma
ken. Al zijn verlangens waren
daar op gericht en nauwgezet
hield hij een kaart met route
beschrijving bij. Maar de
vriend kan een baan krijgen
en laat dit ideaal schieten.
Voor Rocky blijken deze te
leurstellingen een aanleiding
om zelfmoord te plegen.
De kijker heeft dit nauwe
lijks voorzien, maar kennelijk
had Bogdanovich moeite om
een zinnig slot te bedenken.
Waarschijnlijk hebben de be
moeienissen van de producen-
ten. die de pprs^irpnkel^ke
- FOTOCANNCN
muziek van Bruce Springsteen
vervingen door andere
deuntjes en scènes inkortten,
te maken met de onbevredi
gende afloop. Maar er zijn ook
pakkende scènes, zoals die
waarin Rocky met zijn vrien
den de kermis bezoekt en in
een lachspiegel zijn misvorm
de gezicht fraai vervormd ziet.
En er is een voortreffelijke
moederrol van Cher (eerder
goed in 'Silkwood'); een tof
wijf, dat verslaafd is aan de
drugs en even hard op haar
zoon leunt als hij op haar. De
motivatie voor het drugsge
bruik blijft echter onduidelijk
en de Heli's Angels-vrienden
worden veel te zoetsappig af
geschilderd.
'Mask' van Peter Bogdano
vich. Cinésol 1 in Breda.