musante 'vrouwen-film' onder enige boodschap VAULT-SHOW NAULT 5 0 ook in de BIOSCOOP [)T SKODA té adres. Mask': pakkende film )ver lelijk monster et goede inborst Acteur George Savalas dood Bejaarden zoeken eeuwige jeugd in de ruimte Spuiten Uitdeuken Inbouwen van nnedaken Sriliante S analyse moderne relaties .eur B.V. ÉST ONZE 1DRIKX VRIJDAG 4 OKTOBER 1985 nr fl f i i i i i VAN GASTEL DESPERATELY SEEKING SUSAN Vermakelijk onze showroom kom en overtuig U zelf >ver leasing IN SPROOKJE COCOON 'LES NUITS DE LA PLEINE LUNE' Vervolgfilms blijven meest al zwaar onder de maat van het eerste deel. Voor 'Por- ky's Revenge' (Porky's Wraak) gaat dat wel heel sterk op. De dikke Porky, die eerder zijn pretpark ver woest zag door de vlerken van de Angel Beach-univer- siteit, neemt nu wraak. Dat betekent een slordige herha ling van alle platvloerse lol van de eerste 'Porky'. (In Grand Theater, Breda en Ambassades Club 3 in Ant werpen). Cinésol 2 in Breda draait thans Tervola' van Orlow Seunke; een ongewone, Ne derlandse film over twee te gengestelde broers, die in een Poollandschap hun va der gaan begraven. Heel bij zondere beelden, maar de relatie tussen de broers werd onvoldoende uitge werkt. Gerard Thoolen is een derderang artiest, die T¥F UJL&HJJUJUU ontdekt dat zijn vader op hem gesteld was, en Bram van der Vlugt een geslaagde beurshandelaar, die dat voor zijn broer verborgen pro beert te houden, omdat hij zichzelf als zijn vaders lie veling beschouwde. Filmclub Concordia in Breda vertoont op donder dag 10 oktober 'Die Zauber- flöte', de betoverende verfil ming door Ingmar Bergman van de opera van Mozart. Behalve dat het muzikaal een mooie uitvoering be treft, is de filmische enscè- nering bijzonder. Filmhuis Oosterhout T2 PAGINA GIDS 1 (Slotjes veld 15) vertoont vanavond (21.00 uur) 'Les fa- voris de la lune', een licht voetige, maar complex geën- scèneerde film van de uit Rusland (Georgië) afkomsti ge Franse cineast Otar Ios- seliani. Twee objecten, een antiek servies en een schil derij, vormen het uitgangs punt voor 'de geschiedenis sen van moderne jachtige mensen in wier onverschilli ge handen deze twee erf stukken langzaam in de ver nieling worden geholpen. Filmclub De Borg in Bre da (Zuilenstraat 96a) draait op 8 oktober het groot scheepse epos 'Ghandi' van Richard Attenborough, over de opkomst en overwinning van de Indiase politieke lei der, die geweldloosheid pre dikte, maar niettemin be trokken raakte bij bloedige opstanden van Indiërs tegen de Engelse kolonialen. I M fl I I 4 4 I I 105S. Vierdeurs met zit-, hoofd-en been-1 te voor 5 personen. Pittige 1050cc motor, I ligheidsstuurkolom, kooiconstructie, :laagde voorruit, rembekrachtiging, achter-1 ruitverwarming en nog veel meer extra's. Catalogusprijs f 10.295,- Super-Plus-pakket f 195^ Normaal f 10.490^ Afgerond f 10.000,-1 -PLUS.F10.000, 120 L. Net zo degelijk, betrouwbaar 5 als de 105S.Felle 1200 cc/52 DIN pk motor I natuurlijk compleet uitgevoerd met tal van ttra's die u bij vergelijkbare auto's duur moet betalen. Catalogusprijs 1 Super-Plus-pakket Normaal Afgerond f 11.295-1 f 195,- nu9ö;l f 11.000- -PLUS. Fl1.000. 20LS. Fellere 1200cc motor, goed voor 56 k en een soepele top van ruim 150 km/u .p extra-extra's zoals: toerenteller, rechter- itenspiegel, luxueuze bekleding. Plus dus tu een speciaal 120 LS Super-Plus-pakket (incl. bagagerek en bodyliner). Catalogusprijs f 11.995-1 i Super-Plus-pakket f 550,- Normaal f 12.545,-1 Afgerond f 12.000- Ï-PWS.F12.000 Lichtmetalen wielen tegen meerpnjs )obbeweg2,Voorschoten.Tel.:017176951 specificaties en prijzen voorbehouden AUTOBEDRIJF Bosschenhoofd Past. v. Breugelstr. 150 tel. 01652-2905 Door Marjan Mes kouwelijke rebellie tegen een aangepast leven en het new wave-milieu in (ew York bepalen de charme van 4e komedie 'Desperately seeking Susan' van je jonge Newyorkse cineaste Susan Seidelman. Het extravagante popidool [adonna is in deze actuele. :ouwenfilm (zonder feminis me) een opmerkelijke ver- chijning. Maar Rosanna Ar- juette doet als haar tegenhan- »r het werkelijke acteerwerk In dat doet ze vreselij k leuk. Rosanna speelt de door haar luxe leventje verveelde echt- enote van een carrièremaker, ie geen oog heeft voor haar ïerkelijke verlangens. Deze toberta raakt vanwege het ebrek aan romantiek in haar igen leven geïntrigeerd door en steeds terugkerende con- actadvertentie in de krant: desperately seeking Susan' wanhopig op zoek naar Su- an). Zij gaat naar de ontmoe- ingsplaats van de twee men en achter deze advertentie en aakt op afstand gefascineerd oor de desbetreffende Susan, (et deze brutale, mooie en litsend geklede punkmeid Madonna) heeft de kijker al erder kennis gemaakt. Ze ;aat er met de dure bezittin- ;en van een vriendje-voor- én-nacht vandoor als deze slaapt en verstopt ze in en safe. Daarna begint een moderne ariant op de aloude komedie er vergissingen en persoons- erwisseling. Als Susan haar warte glitterjasje heeft ver- atst, koopt Susan het even la ter en raakt daardoor flink in de nesten, want in de zak van het jasje zit de sleutel van de safe. En de door Susan gejatte spullen bevatten twee hoogst kostbare oorhangers, afkom stig van een spectaculaire diefstal. Als Roberta aan het begin van haar amusante tocht door het alternatieve New York met haar hoofd te gen een lantaarnpaal botst, raakt ze haar geheugen kwijt. Een natuurlijke aanleiding om zich te verliezen in het slordi ge ondergrondse leventje. De vriend van de periodieke min naar van Madonna (die van de contactadvertentie) ziet haar voor Susan aan en de twee worden verliefd. Ondertussen krijgt de van huis uit burger lijke Roberta een baantje als (in tutu geklede) assistente van een derderangs variété artiest, daarbij voortdurend op de hielen gezeten door 'een crimineel type, dat haar de oorhangers wil ontfutselen. Op een onnadrukkelijke manier is alles even vermake lijk, vooral het gezeul van de naïeve Roberta met het kooitje met tortelduiven, dat ze nodig heeft voor haar act. Haar echtgenoot en diens dominan te zuster gaai}, haar zoeken en stuiten dan op.de verleidelijke en volstrekt amorele Susan, die inmiddels in de gaten heeft gekregen wat er aan de hand is, zonder dat zij haar dubbel gangster nog heeft ontmoet. Roberta krijgt de gelegenheid om terug te keren naar haar man en haar comfortabel be staan, maar kiest uiteindelijk welbewust voor haar nieuwe leven en haar aardige vriend. Door het zien van een door haar man bedachte commer cial op tv heeft ze dan alweer haar geheugen teruggekregen. De twee vrouwen, die volko men eikaars tegenpool zijn, ontmoeten elkaar alleen even aan het slot. Toch is Susan voor Roberta de drijfveer voor haar meta morfose geweest. Een opwin dend voorbeeld voor hoe zij zelf zou kunnen zijn en ten de le ook wordt. In een interview zei Susan Seidelman, dat het eigenlijk over een verliefdheid (maar dan zonder sex) tussen die twee meiden gaat. Dat lijkt me echter onzin. Roberta wil niet zozeer vriendschap met Susan als wel zelf Susan zijn. Het scenario van Leora Barish klopt als een bus ondanks de malle onwaarschijnlijkheden. Voor het eerst is een door vrouwen gemaakte film alleen maar leuk zonder enige femi- Rosanna Arquette en Madonna in 'Desperately Seeking Susan'. - FOTO CANNON nistische boodschap of anders zins. Door een lichte overdrij ving ontsnapt de film aan het realisme, dat zo menige vrou wenfilm hinderlijk maakte. Toch gaat 'Desperately see king Susan' over een vrouw, die zich losmaakt van de tra ditionele banden, die haar ke tenen. Maar wel in de vorm van onnadrukkelijk amuse ment, dat overigens vooral jonge vrouwen en meisjes zal aanspreken. Persoonlijk had ik nog wel wat meer willen la chen om de belevenissen van Roberta. 'Desperately seeking Susan' van Susan Seidelman. Casino 3 (nieuwe zaal) in Breda en Ci- nem'actueel 2 in Bergen op Zoom. Door Marjan Mes nieuwe -bedrijfsauto's 13181 LOS ANGELES (RTR) - De filmacteur George Sa- yalas, die de gezette, al lesbehalve kale detective Stavros speelde in de po pulaire 'Kojak'-serie van beroemder broer jelly, is dinsdagavond op «■jarige leeftijd aan leu kemie overleden. Savalas, die als acteur °°k te zien was in films als 'Kelly's heroes', 'The Neatest story ever told' w 'Genghis Kjian', over feed in het academisch giekenhuis van Los An geles. Hij was reeds ge ruime tijd ziek. Hij had *en vrouw, Robin, en zes kinderen. Door Marjan Mes EEN kruising van 'E.T.', 'Close encouters of the third kind' en 'On gol den pond' is het science fictionachtige sprookje 'Cocoon' van Ron Ho ward in Amerika ge-- noemd. En inderdaad is van al deze films wel wat terug te vinden in 'Cocoon'. inhoudelijk als naar uiterlijk. Het is zelfs duide lijk te zien, dat deze vaak heel charmante film enigs zins versnipperd is geraakt, doordat Howard er opzette lijk verschillende bekende elementen in heeft gestopt. Een groepje bejaarden in een Amerikaans bejaarden centrum ondergaat plotse ling een verjongingskuur. De stramme heren kunnen zich niet alleen weer snel en soepel bewegen, ze krijgen ook hun oude seksuele drif ten weer terug. Hun echtge notes begrijpen er eerst niet zoveel van, maar dan krij gen zij zelf ook de kriebels. Vervolgens wordt er heel wat afgedanst en gesport. De bejaarde mannen schep pen op over hun potentie, gaan zich galant gedragen tegenover de dames en een persoonsbedden worden met tweeën gedeeld. Niet veel is te gek. Zelfs het bezoek aan een blitze disco, waar een wervelende break-dance door een van de broze heertjes wordt uitgevoerd. Vanwaar deze malle frat sen? Enkele bewoners van het tehuis hebben ontdekt, dat eeuwenoude bewoners van een andere planeet in een naburige woning hun intrek hebben genomen. In het zwembad hebben zij ko lossale zeeschelpen, cocons, met hun dierbare overlede nen erin, geplaatst. Door straling van de cocons heeft het zwembadwater een le- vensverjongende energie ge kregen. Door in dit water te zwemmen is het betreffende groepje bejaarden aan ma gische kracht onderworpen. Een van hen, een kankerpa tiënt, blijkt zelfs helemaal genezen. Een ander wil niet aan het buitenaardse gedoe meedoen en verliest daar door zijn vrouw, die al ern stig ziek was. De overige be woners van het tehuis weten van niets, totdat zij het ge heim ontdekken en massaal het zwembad induiken om ook jeugdige kracht op te doen. Daardoor verliest het water zijn energie en is de inhoud van de cocons ten dode opgeschreven. De ro buuste leider van de volledig menselijk ogende planeetbe woners stelt de bejaarden niettemin voor om met hen de ruimte te kiezen teneinde het eeuwige leven te ver krijgen. Zij happen toe en het slot herinnert sterk aan bovengenoemde s.f.-films door het ruimteschip, dat de oudjes meeneemt. Een twee de overbodige verhaallijn van een jonge bootsman (Steve Guttenberg) en zijn romance met een beeld schoon buitenaards meisje (Tahnee Welch, dochter van Raquel) bederft een beetje het aardige verhaal van de bejaarden. Dezen worden leuk gespeeld door een aan tal oude Hollywood-beken- den, zoals Don Ameche, Maureen Stapleton en Jessi ca Tandy. De humor wordt helaas steeds meer door het sentiment verdrongen, zon der dat het ontroerend wordt, zoals in 'E.T.'. Ron Howard maakte eerder het eveneens charmante zee meerminsprookje, 'Splash'. EBOREN worden met een afstotend lelijk uiterlijk s een ramp die de betrokkene zijn levenlang achter- 'olgt en hem tot een maatschappelijk uitgestotene naakt. Af en toe worden er films of oneelstukken over dit soort erdoemden gemaakt, omdat iet de gelegenheid biedt te la- en zien dat - hoe het uiterlijk lok bepalend is - het innerlijk f pas werkelijk op aan komt. Jnveranderlijk hebben deze nenselijke monsters een intel- igente geest of een schitteren- |e inborst, want anders zou- we niet met hen mee kun- len leven. Regisseur Peter Bodgamno- Ich lijkt met 'Mask' een 'Oli-1 antman' van de moderne tijd f hebben willen maken, ipeelde 'The Elephant Man' toneelstuk en film) in het 'ictoriaanse tijdperk, 'Mask' s helemaal van deze tijd. Bei- Ie hartverscheurende geschie- lenissen zijn ontleend aan de 'erkelijkheid. De jongen Roc- Dennis uit 'Mask' heeft 't bestaan. Hij leed aan een tózaam voorkomende ziekte, 'aardoor het gezicht bleef «•groeien en afschuwelijke ngn aannam, In de eerste momenten van de film denk je inderdaad met een jongen met een masker op van doen te hebben. Dat doet nogal onge loofwaardig aan, maar gaan deweg vergeet je dat de film maker de jonge acteur Erie Stoltz zo heeft moeten laten grimeren om hem als mis maakt mens te laten overtui gen. Net als in 'De Olifantman' raak je al snel over de schrik van die rare mombakkes heen en ga je meeleven met die aar dige en intelligente Rocky, die het zwaar te verduren heeft als hij zich in de vijandige buitenwereld begeeft. Hij heeft het trouwens nog goed getroffen met zijn directe om geving. Zijn onconventionele moeder (een in Cannes terecht bekroonde rol van Cher) weet hem voortreffelijk op te van gen en houdt zielsveel van hem. Haar vriendenkring be staat uit Heli's Angels, die Rocky volledig accepteren, waarschijnlijk omdat zijn af- Scene uit "Les nuits de la pleine lune' van Eric Rohmer. Door Marjan Mes Natuurlijk spel, esthetische decors en in aanleg intellec tualistische dialogen kenmer ken de gave, moralistische films van Eric Rohmer (64). Deze Franse cineast heeft na een serie 'Morele Vertellin gen' vanaf 1980 gewerkt aan zijn serie 'Comédies et prover- bes'. Films geënt op de struc tuur en conventies van het klassieke theater la Racine, maar dan overgebracht naar onze moderne tijd. Op die ma nier worden gedragspatronen in liefdesrelaties van eigen tijdse jonge mensen heel hel der uiteengezet. Ontroerend is het zelden maar wel razend knap en veelzeggend. Na het wat al te theoretische 'Pauline la plage' is Roh- mer's jongste speelfilm, 'Les nuits de la pleine lune' weder om een juweel van doordacht heid, die toch natuurlijk over komt. Dat de dialogen niet stijf en geforceerd klinken, is stellig te danken aan het feit, dat de acteurs een eigen, im proviserende inbreng hebben gehad. Hun eigen persoonlijk heid speelt sterk mee in hun filmrol. Zo valt de persoon lijkheid van Pascale Ogier volledig samen met haar film rol. Zij is een moderne, jonge vrouw, Louise, die houdt van een druk feven met veel vrien den. Haar vaste, degelijke vriend Rémi kan niet tegen haar ongedisciplineerde le ventje. Hij remt haar daarom in haar vrijheid en zij stelt voor om een aparte ruimte te betrekken. Sinds haar vijftiende, zegt zij, is ze nog geen moment al leen geweest en daarom wil ze wel eens uitproberen wat dat betekent. Zélfs de eenzaam heid wil ze daarbij op de koop toe nemen. In de praktijk blijkt die al meteen tegen te vallen. Ze is nog geen dag in haar eigen appartement of ze belt (nogal geestig) al haar vrienden af voor afspraken. Louise heeft een platonische verhouding met een jonge, ar rogante schrijver, Octave, met wie ze geestelijk veel meer te delen heeft dan met Rémi. Maar ze wil niet door hem aangeraakt worden, terwijl hij eigenlijk niets liever zou willen. Tussen haar drukke beslommeringen als decoratri- ce in, gebruikt ze veel momen ten van haar vrije tijd om met Octave van gedachten te wis selen over de liefde en de mo gelijke reacties van Rémi (Tcheky Karyo) op haar expe- rimenteerdrang. Octave praat hoofdzakelijk in zijn eigen voordeel; een koele intrigant, die jaloers is op Louise's andere contacten. Er wordt hoofdzakelijk ge praat, maar wel op een ma nier, die volstrekt eigen is aan het gedrag van jonge, welge stelde mensen van tegenwoor dig met veel vrije tijd. Ze heb- - FOTO ARCHIEF DE STEM ben de luxe om al hun gevoe lens op een goudschaaltje af te wegen en de bejaarde Rohmer weet dat wonderwel weer te geven. Een nacht bij volle maan (pleine lune) doet Louise inzien, dat haar vrijheids drang op een illusie is ge bouwd. Tijdens een dansfeest] e voelt ze zich sekxueei aange trokken tot een fraaie jongen (Christian Vadim) met wie ze naar bed gaat. Ze verdraagt hem later in de nacht niet bij zich en gaat naar een café waar een tekenaar haar wijst op de slapeloosheid van nach ten met een volle maan. Ze zoekt Rémi weer op, maar die heeft inmiddels een andere vriendin gevonden. Ze moet boeten voor haar egoïstische onaf hankelij kheids verlangen en blijft alleen achter. De film kreeg het motto mee: 'Wie twee vrouwen heeft, verliest zijn ziel, wie twee hui zen heeft, verliest zijn ver stand'. Deze 19e eeuwse zegs wijze blijkt ook voor deze mo derne, jonge mensen op te gaan. Pascale Ogier is een fra giele, kwetsbare en soms ook komische Louise. In 1984 kreeg zij (dochter van Bulle Ogier) een prijs in Venetië voor deze rol om enkele maanden later te overlijden aan een hartaf wijking. Rohmer's decors zijn een toonbeeld van strenge, 'Stijl'-achtige vormgeving, die past bij zijn analystische rela- tieonderzoek. De kleuren van Mondriaan-affiches zijn zelfs terug te vinden in de vertrek ken. 'Les nuits de la pleine lune' van Eric Rohmer. Filmhuis Concordia Breda: 3 tot en met 16 oktober (19.30 en 22.00 uur). Buitenaardse energie van zwembad maakt bejaarde heren weer jong in 'Cocoon'. F0T° CANN0N Cher als de moeder van een mismaakte zoon, Rocky, in 'Mask'. stotende 'leeuwekop' past in hun uiterlijke verzet tegen de maatschappij. Als Rocky naar een nieuwe highschool moet, levert dat even problemen, maar al gauw zijn de aanvankelij k vij - andige klasgenoten zwaar van hem gecharmeerd. Met zijn snelle geest wordt hij de beste van de klas. Maar het pro bleem zit hem natuurlijk in het contact met de andere sek se. Hoe moet Rocky het aan leggen om in contact te komen met een aardig meisje? Het scenario voorziet daarin op gelikte wijze. In een vakantiekamp voor blinde jongeren wordt hij ver liefd op een blonde fee, die ook van hem gaat hóuden, omdat ze zijn gezicht toch niet kan zien. Haar geschrokken ouders verstoren helaas deze ontlui kende romance. Rocky krijgt ook nog een andere teleurstel ling te verwerken. Een vriend had hem beloofd om een reis naar Europa met hem te ma ken. Al zijn verlangens waren daar op gericht en nauwgezet hield hij een kaart met route beschrijving bij. Maar de vriend kan een baan krijgen en laat dit ideaal schieten. Voor Rocky blijken deze te leurstellingen een aanleiding om zelfmoord te plegen. De kijker heeft dit nauwe lijks voorzien, maar kennelijk had Bogdanovich moeite om een zinnig slot te bedenken. Waarschijnlijk hebben de be moeienissen van de producen- ten. die de pprs^irpnkel^ke - FOTOCANNCN muziek van Bruce Springsteen vervingen door andere deuntjes en scènes inkortten, te maken met de onbevredi gende afloop. Maar er zijn ook pakkende scènes, zoals die waarin Rocky met zijn vrien den de kermis bezoekt en in een lachspiegel zijn misvorm de gezicht fraai vervormd ziet. En er is een voortreffelijke moederrol van Cher (eerder goed in 'Silkwood'); een tof wijf, dat verslaafd is aan de drugs en even hard op haar zoon leunt als hij op haar. De motivatie voor het drugsge bruik blijft echter onduidelijk en de Heli's Angels-vrienden worden veel te zoetsappig af geschilderd. 'Mask' van Peter Bogdano vich. Cinésol 1 in Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 23