16.495,>1 ^22.995, Zwarte doos kan simpel en snel in personenauto John Bosch rijdt seizoenslot in de vernieling Fransen maken sportieve imago helemaal waar ZELF EEN KAMPEERWAGEN BOUWEN STEEDS POPULAIRDER i 1 Zelfbouw S P O 5r 15.995 5r Rallykampioenschap beslist EN. •EUGEOT305. J DE TALBOT'S. DBER. Duur leergeld Zoeken De inrichting Plezier Juridisch VRIJDAG 4 OKTOBER 1985 A54 (RdLiters lijm en liters zweet POMvi9nnm.ci PONY 1200 GLS PONY 1400 GLS STELLAR 1600 GSl :o koopt en regi- er 1985 heeft de ibiedingen. oze lening tot mum van 10.000 juli 1986 rijden af te lossen. Die trouwens heel n te ruilen. 1 Juli g kunt u ook kie- 50% rentereduc- betaalt u uw le ien bedrag 10.000 'eot Talbot Finan- /oorwaarden van at Talbot de ren- :mt. ertectioneerd. mte en betrouw- ontsteking. Stille de nieuwe Compromisloze ak, 4- of 5-bak of eringen.v.a. f20.615,-. z'n wendbaarheid rde acceleratie. In ^anaf f14.560,-. ;n krachtige motor, rellingsbak; sportief gestyled. comfortabel, luxe krachtbron,maken t nt.Vanaf f 23.310,- ;OT 505 VANAF F 783,93 EXCL. I.: 01170-2255. ïg, tel.: 01620-22150. 328/36450. aat 3, tel.: 01670-66721. 21, tel.: 01150-12035. raat 4, tel.: 01176-1409. el.: 01680-23380. door Rinze Brandsma Wat wordt het toch mooi op de weg, tegen woordig. Mooi vooral met campers, kampeer auto's. Ook tweede- of derdehands bestelbusjes halen de sloper zelden. In liefdevolle huisvlijt veranderen afgedankte busjes in comfortabele reismobielen. Maar niet alleen afgejak kerde busjes verschijnen herboren weer op de weg. Ook splinternieuwe pick ups gaan zó van de impor teur naar de carrosseriefa- briek. Want ook kant-en- klare kampeerwagens wor den grif verkocht: veel in de prijsklasse 50-75.000, maar evengoed lummels van tan- dem-assers van meer dan een ton. Dit verhaal gaat over zelf- bouw-kampeerwagens. Ten slotte vormen die bijna drie kwart van het bliksemsnel groeiende bestand aan kam peerwagens in ons land, meer dan 25.000 bij elkaar nu. Kampeerwagens zijn on stuitbaar in de mode. Tussen alle enthousiaste kreten van gebruikers ko men af en toe ook kritische en paniekerige geluiden naar boven. Dan is een busje roekeloos aangeschaft: niet eerst uitgeprobeerd of een campervakantie inderdaad wel het summum is, te wei nig geld gereserveerd (ter wijl de kosten uiteindelijk altijd tegenvallen), de bus niet voor aankoop gekeurd. Zoals het verhaal van de man met twee linkerhanden, die uitkeek naar een tweede hands kant-en-klare kam- peerbus. Dat werd een Bed ford van 14 j aar oud met net te inbouw voor 7.250. Veel geld voor zo'n oud beestje, i maar omgebouwde campers blijven tot op hoge leeftijd begeerd en prijs vast. Een keuring wees op wat gebre ken, verhelpen zou op 1250 komen. Dat werd om te be ginnen al hoger, maar voor- uit, verre einders wenkten en de ideale vakantiereis be gon. Tussenstadium: ramen, isolatie, dakluiken, dam- premmende laag, betimmering en banken erin. De bo- venkastjes zijn nog in wording, de spantjes ervoor ma ken deel uit van een bus-brede constructie, die ook helpt de isolatieplaten op hun plek te houden en af werking op te bevestigen. Die reis bracht nog tal van kwalen aan het licht. Uitein delijk kwam bovenop de aanschafprijs nog eens 4400 aan reparatiekosten. Duur leergeld voor de onfortuin lijke eigenaar, die nu op roept liever in alle rust uit te kijken naar een goede bus, die zelf om te (laten) bouwen en goed te laten keuren, re kening te houden met een to tale kostenpost van 114 maal de aanschafprijs en zeker een jaar proefdraaien aan te houden. Heel zinnige waarschu wingen, dat weet ik uit eigen ervaring. Sinds deze zomer hoor ook ik bij het aanstor mend leger van kampeerwa gen-enthousiastelingen. Ze gevierend reed ons gezin na een jaar zwoegen toeterend de straat uit en een voor ons nieuw soort vakantie tege moet. Wij zijn laaiend en- De kale laadruimte van onze aangeschafte tweede hands bestelbus. thousiast teruggekomen, maar weten maar al te goed hoe ongelooflijk veel werk verzet moet worden, voor je met je troetelbus op pad kunt. Het begin. Een familie van doortrapte kampeerders. Wij per kleine trekkerstent, ouders met handzame cara van. Oud ideaal van de ouders: na de VUT Europa door met een kampeerbus. Daar kwam een nieuw ver langen van onze kant bij. Want mijn vrouw vertikte het, zich zolang de kinderen klein zijn over te blijven le veren aan de nukken van het weer in een nietige tent. Komt bij, dat ons juist die streken van Europa trekken, waar je bepaald geen garan tie hebt op mooi zonnig weer. Trekken en kamperen wil den wij blijven. Bovendien trok ons het geknutsel aan zo'n bus aan. Een mooie ge zamenlijke klus voor vader &zn. Wij besloten uit te kijken naar een geschikte tweede hands bestelbus. Bovengrens van aanschaf, in- en om bouw, reparatiewerk en be lastingen: 15.000. Dat bete kende per gezin een haalba re investering in een lange reeks van gegarandeerd goe de vakantiejaren. Bovendien zou de bus dan effectief be nut worden. Na rustig zoeken kwamen wij bij een dealer van bestel wagens een ingeruilde Peu geot J9 op het spoor: 3 jaar jong, al voorzien van extra verhoogd dak (stahoogte 2 meter, laadvloer bijna 3 me ter lang, breedte-op lig- en zithoogte ruim 1.80, 65.000 op de teller) en in het bezit ge weest van een nette bedden zaak. De buitenkant ver toonde wat blutsen en roest- plekken, maar die waren op pervlakkig. De vorige eige naar sprak gunstig over de bus. Een keuring voor aan koop wees een aantal punten aan die reparatie behoefden, maar dat was te overzien en meteen aardig onderdeel van onderhandelen. De prijs werd afgemaakt op 7000, met BTW 8330. Bus op het garagepad, verder plannen- maken, caravan in de krant. De eerste moeilijke hobbel (het bleek later gelukkig het enige wezenlijke twistpunt) was de inrichting. Het ouderpaar, samen op pad, wenste het riante comfort van een langslaper, ons ge zin pleitte voor een dwars beslapen interieur met extra zitplaatsen voor de kinderen in rijrichting. Een moeilijk te vinden compromis, maar we kwamen er, tekenend en puzzelend, uit. Het leeghalen en ombou wen begon. Uit zelfbescher ming hebben we de arbeids uren maar niet bijgehouden. Het werd eerder een kwestie van maanden dan van we ken. Meer dan een jaar lang en twee zomers werden weekeinden, lange avonden, zeker acht vakantieweken en liters zweet en lijm in on ze J9 gepompt. Soms in meestal aangename combi natie (zo leer je je familie écht kennen), soms op eigen houtje. De mannen waren dan niet beschikbaar voor huis en kroost. Zo investeer de ieder op eigen wijze in de droombus. Veel informatie hadden we al in huis via de uitgaven en het lidmaatschap van de Nederlandse Kampeerauto Club NKC en vooral de spe ciale en onontbeerlijke ANWB-uitgave 'Bouw zelf uw kampeerauto'. Daar gingen we. Roestbe- schermer spuiten en smeren, isolatie (Roofmate 3 cm voor vloer en rechte wanden, glas woldekens voor hoeken), alles afgeplakt met een dam- premmende laag van dik landbouwplastic. Gaten voor dakluiken en ramen, ramen plaatsen, betimmering, kast jes en kasten, kachel met gat in vloer, banken, keukenblok met aanrecht, neerdraaibare tafel, zit-/slaapkussens, af werking: het is allemaal snel geschreven, maar je blééf bezig en vaak had je het ge voel dat je geen steek op schoot. Voor we echt op weg kon den nog een garagebeurt, om helemaal zeker te zijn van motor, remmen en stuurin richting. En die viel vies te gen. Anderhalve dag op de brug: remmen reviseren, nieuwe uitlaat, een dikke grote beurt, bij elkaar 1100. Maar we wilden veilig de weg op, in wezen was het achterstallig onderhoud en een dag meedraaien en de kunst afkijken in de garage gaf me ontzettend veel ge noegen en leerde me, tal van dure karweitjes voortaan zelf uit te voeren. De bus kwam dan ook met glans door de verplichte keuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Verplicht, om dat de bestelbus een andere bestemming kreeg als kam peerbus met vervoer van personen, die moet voldoen aan alle (zware) eisen voor personenwagens. Echt klaar is de bus nog niet helemaal, maar er zijn al twee uiterst geslaagde buitenlandse vakanties mee uitgevoerd. Zij heeft al aan alle ideaalbeelden beant woord, en zelfs meer dan dat. Ons wacht nog schuur- en spuitwerk aan de buiten kant, de isolatie van motor kap (i.v.m. lawaai en warm te), dubbele accu en elek trisch systeem installeren, gas en kachel aansluiten. Uiteindelijk zitten we nu op een totaalprijs van 15.000, inclusief alle aange schafte spullen, verzekering (op basis van beperkt ge bruik, WA met brand en diefstal 106) en 60-dagen- kaart voor de motorrijtui genbelasting 324). Met spuiten en resterende 'aan schaf komt daar naar schat ting nog zo'n 3000 bij. De dikste post daarin is voor de BVP, de bijzondere ver bruiksbelasting personenau to's. Die betaal je niet voor bestelwagens (met 'grijs' kenteken), maar wel voor 'luxe'-wagens. Een soort weeldebelasting van, in ons geval, bij een inmiddels 4 jaar oude bus, 2400. Maar dat wisten we tevo ren. En de vreugde van het knutselen en prutsen (hoe uitputtend en langdurig ook) vooraf en van het hoog en droog confortabel rondrei zen, onafhankelijk van cam pings, ongevoelig voor barre zomers, al dat plezier weegt ruimschoots op tegen alle in spanningen en kosten. Als je tevoren maar goed weet, waar je aan begint: liters lijm en liters zweet. VIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIWIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllimillllllllM door Jack Arentsen J BORN - Voor de auto-in dustrie is het een koud kunstje om, net zoals bij vliegtuigen, een 'zwarte doos' in te bouwen. „Op dit moment rijden er zelfs al heel wat perso nenwagens op Neder landse wegen, die over ®en soort 'zwarte doos' beschikken. Alleen de rigenaars van die auto's Weten daar niets van". Bat zeg Frans Campman, technisch coördinator bij Volvo Car B.V. Het al of niet plaatsen van een 'zwarte doos' in een auto 's enige tijd geleden aktueel pworden, nadat de Neder landse Europarlementariër Benjamin Visser aan de Europese Commissie de Vraag voorlegde of een der gelijk apparaat (waarmee snelheid, acceleratie- en femtijd kunnen worden ge- tegistreerd) niet standaard 'n iedere auto geplaatst moet borden. Op die manier zou het on derzoek naar oorzaak en toe dacht van een auto-ongeluk een stuk gemakkelij ker wor den. Met de laatste gegevens die door de 'zwarte doos' ge- registreerd zijn, zouden zo- wel de autofabrikanten als de regeringen in de Europese Gemeenschap, een duidelij ker beeld krijgen van het werkelijke gedrag op de weg. Ondertussen heeft de Euro pese Commissie al laten we ten dat men weinig voelt voor het verplicht stellen van zo'n 'zwarte doos', omdat niet alleen juridische com plicaties kunnen ontstaan, maar ook omdat eerst moet worden nagegaan wat de economische, sociale en wet telijke gevolgen zijn bij het gebruik van een dergelijk apparaat. Df auto-industrie heeft dan ook om die redenen geen stappen ondernomen om de ontwikkeling te starten. „Haast hoeft men er ook niet mee te maken", zegt Frans Campman, „want iedere fa brikant heeft in eigen huis zoveel elektronische testap paratuur bij de hand, dat het niet moeilijk is om een appa raat, met een formaat van een sigarettendoosje te ont wikkelen, waarin de ge vraagde (laatste) informatie steeds wordt opgeslagen. Door de kennis die men in huis heeft en bij seriepro- duktie voor de totale auto industrie, hoeven de kosten ook niet hoog uit te vallen. Ik schat dat voor nog geen 200.- extra een 'zwarte doos' kan worden geleverd", aldus de Volvo-man. Naast de lange duurtesten van Volvo in de fabriek, maakt de Nederlandse auto bouwer (net zoals een aantal andere Europese fabrikan ten en volgens Campman ook de Japanse auto-indu strie) voor praktijktesten al volop gebruik van een der- gelkijk controle-systeem. Regelmatig komen er in Born auto's van de band waarin speciale controle ap paratuur is ingebouwd om o.a. na te gaan bij welke snelheid iemand remt (vol of licht), hoe vaak de maximale remkracht wordt benut, met welke snelheid overwegend wordt gereden, hoe het ge middeld brandstofverbruik in de praktijk is, maar ook wordt opgeslagen hoeveel keer de richtingaanwijzers zijn gebruikt, het koppe lingspedaal is ingetrapt en de versnellingshandle van positie is gewisseld. Wanneer dergelijke auto's door Volvo Nederland wor den afgeleverd, krijgt de dealer een berichtje dat on der zijn klanten (het chassis nummer is bekend) een auto is te vinden met speciale controle apparatuur. Zonder dat de eigenaar ervan op de hoogte is, noteert de dealer bij iedere normale onder houdsbeurt de registraties die onder de motorkap heb ben plaats gevonden. Deze praktij kgegevens van een doorsnee automobilist, gaan dan naar de fabriek. Pas op de dag dat de auto uit het verkeer verdwijnt, stopt de registratie. John Bosch, de autospor trevelatie van het seizoen, heeft zijn eerste grote in ternationale wedstrijd, de WK-rally van San Remo, moeten laten lopen. De 22- jarige Bosch maakte in zijn Audi quattro tijdens de Bianci-rally een zware crash. Met hoge snelheid raakte Bosch van de weg en kwam tot stilstand tegen een woning. Bosch zelf was ongedeerd, zijn navigator Lambert Peeters is er ernstiger aan toe. Doordat de wagen precies op de hoek van het huis belandde, raakte Peeters voor een deel beklemd tussen de roll-bar en de muur. De Belgische bijrijder werd uiteindelijk naar het zieken huis van Leuven vervoerd, waar hij in coma geraakte. Momenteel is Peeters weer enigszins bij bewustzijn. In de tussentijd moesten de dokto ren wel vier vingers ampute ren. Daarnaast heeft de Belg hoofdwonden, een kaakfrac- tuur en nog drie andere breu ken. Het team van John Bosch heeft inmiddels de rally's van San Remo en Antibes ge schrapt. Over het deelnemen aan de RAC-rally (WK-wed- strijd) en Keulen-rally (Ne derlands kampioenschap) wordt later beslist. Team-ma nager Vincent van Dantzig zegt er momenteel meer voor te voelen om alle aandacht te richten op het nieuwe seizoen. John Bosch moet dan het Europese kampioenschap gaan rijden. „Maar gezien de Nederlandse sponsors zullen we ook enkele Nederlandse evenementen rijden. Dat wor den dan hoogstwaarschijnlijk de Tulpenrally, Hellendoorn- rally en BAC-rally", aldus Van Dantzig. Door Ad Pertijs PRECIES EEN jaar na dato, en ook weer vier rally's voor het einde van het seizoen, heeft Peugeot de WK- titel rallyrijden overgenomen van aartsrivaal Audi. Was vorig jaar de hegemonie de Quattro ongenaak baar, dit seizoen staat in het teken van de onaantast baarheid van de 205 Turbo 16. Het verschil is dat Peu geot vorig jaar al druk doende was de monopolie-po sitie van Audi over te nemen en dat momenteel alleen op papier enig tegengas van de concurrentie aanwezig is. Timo Salonen in actie in de tweede versie van de 205 Turbo 16. De Fin neemt hier een van de talloze 'wasbord-wegen' in de Duizend Meren-rally. In een recordtempo heeft het Franse automobielbedrijf zich genesteld in de top van het rallyrijden. Peugeot heeft in tegenstelling tot Renault, Porsche en Lancia, een zeer bescheiden faam als auto sportmerk. Voor de tweede wereldoorlog nam het wel suc cesvol deel aan allerlei rally's maar tot op heden was men alleen actief in de Afriaanse rally's. „Daar lagen toen onze be langen", aldus Mare Branne- lec, de directeur sportief van Peugeot Talbot Sport Neder land. „In Afrika lag een markt open en wij wilden via die zware rally laten zien dat wij de beste auto voor Afrika kon den leveren." Na de 404-successen in de jaren zestig werd het een tijd stil rond Peugeot. Enkele jaren geleden werd besloten de zaak nieuw leven in te blazen. Brannelec: „Peugeot was vooral gezien bij de gegoede burgerij. We hadden het ima ge van de wagen voor de nota ris of dokter. Gezien de toe komst moest echter de jeugd niet vergeten worden. Ge tracht werd een sportief wagentje op de markt te bren gen. Die kun je dan wel slijten aan de vrouw van de notaris, maar daarmee bereik je geen spectaculaire verkoopcijfers. Besloten werd dus om gelijk tijdig met de invoering van de 205 een sportafdeling op te zet ten, die ons dat sportieve ima ge kon geven". Peugeot koos voor Jean Todt, een man met WK-rally- ervaring. Een gouden greep. De kleine Fransman heeft kans gezien binnen enkele ja ren de absolute top te berei ken. Succes, dat de concurren tie verrast heeft. De Fransen lieten de standaarduitvoering als basismodel varen. Er werd een geheel nieuw specifiek rally-wapen ontworpen: een kleine lichte op vier wielen aangedreven en dankzij zijn middengeplaatste motor toch vast op de weg liggende wa gen. Concurrent Audi heeft lang afgegeven op het idee van de veredelde race-wagen. Ook de Duitsers hebben echter in gezien, dat Peugeot de lijn voor de toekomst heeft gezet. De nieuwe Quattro is daarvan het bewijs. De wereldpremiere van de 205 Turbo 16 was in mei 1984. Die leidde zowat direct tot een overwinning. Vatanen vloog met de noviteit echter van de weg af, zodat het tot augustus duurde eer Peugeot weer se rieus mee ging doen. Nota be ne de rally waarin Audi de wereldtitel definitief pakte (die van Finland), werd aan gegrepen om de concurrentie te laten zien dat de wereld kampioen voor 1985 al was op gestaan. Daarna wonnen de Fransen zowat elke WK-rally. Veel plezier heeft Audi dan ook niet beleefd aan die titel van 1984, de morele wereld kampioen huisde immers in Boulogne bij Parijs. Een afdeling van meer dan 100 werknemers werkte daar keihard verder aan het succes. De verkoopcijfers van de ge wone 205 vlogen de lucht in, en dat terwijl de rally-versie nauwelijks iets van doen heeft met straat-versie. De Fransen zaten niet stil en binnen een jaar brachten zij een verbeter de versie van de 205 Turbo 16 op de weg. Toch liep ook dit jaar niet alles volgens plan. De wereldtitel is vrijwel al leen door de Fin Timo Salonen binnengehaald, terwijl zijn landgenoot Ari Vatanen de grote man is bij de Fransen. De lange Fin maakte dit sei zoen een paar afschuwlij ke crashes en ligt van de laatste in Argentinië nog bij te komen in het ziekenhuis. De concurrentie heeft zich neergelegd bij een verloren rally-jaar en sloeg daarom maar aan de slag voor het vol gende seizoen. Audi gaat het nu ook proberen met een mid dengeplaatste motor, Opel komt met een vierwielaange- dreven Kadett in de strijd, Ci troen heeft een 4x4 BX 4 TC in elkaar gezet, Lancia gaat een nieuw wapen inbrengen en de Engelsen kijken vol verwach ting uit naar de prestaties van de Rover V64V. Veel pk's (dik over de 400), vierwielaandrij- ving, compactheid en licht materiaal is de succesformule die wijd en zijd overgenomen gaat worden. De strijd om het open Nederlandse rally-kam pioenschap is gestreden. Jan van der Marei voert de ranglijst aan met 456 punten. Henk Vossen heeft er 12 minderen. Beide Opel-rijders kunnen in de resterende wedstrijden alleen nog een slechtste re sultaten verbeteren. In het gunstigste geval levert dat voor Vossen slechts een tiental punten op. Ren- ger Guliker staat op een derde plaats met 392 pun ten. Henk Vossen ging vorige maand naar Joegoslavië voor een laatste poging om Van der Marei van de eerste plaats te verdringen. De Limburger begon ziek aan de wedstrijd en kwam daardoor niet verder dan een vierde plaats. Fa- brieksrijder Jochie Kleint won de wedstrijd. Het kampioenschap van Jan van der Marei wordt bij Opel met gemengde gevoelens ontvangen. Zoals bekend werd Van der Marei begin dit jaar uit het officiële Opel- team gezet. Henk Vossen werd zijn vervanger in de Man- ta 400. Van der Marei zinde echter op wraak en kocht bij de Engelsman Billy Coleman een identieke Manta 400 om het ongelijk van het ODTH (Opel Dealer Team Holland) aan te tonen. Nuchter commentaar van ODTH-baas Ger Oosterman na een jaartje koude oorlog tussen hem en Van der Marei: „Och, als er maar een Opel wint. 't Is im mers goed voor de publiciteit en daar is het toch om be gonnen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19