Audi gaat ca
volledig verz
rELÉ
REVOLUTIE IN DE ONTWIKKELING AUTORADIO
Saab 900 Turbo tweedeurs
Sneeuwketting
'Simler is weer terug bij Jaguar
Winterplan: iga
DORT
DEN
-ST
vrijdag 4 oktober 1985
sim A\[u
ROESTPROBLEEM HO
AUTOFABRIKANT BEZ'
onderneming
Verzinken
Extra
GpyHjc.
-BANDEN b.¥.
stekende
klaar van
ssen.
Extravagant
Extra betalen
Net als thuis
Kompas
Carin
Geen tv
ROTTERDAM - Het koelsys
teem vormt een heel kritisch ei
onderdeel voor het goed func- n<
tioneren van de automotor.
Heel wat (winter)storingen 01
aan de motor zijn danook te- ci
rug te voeren tot een deeltje tx
van het koelsysteem.
Opel heeft een 'Winterplan' tot
in het leven geroepen, waarbij ran
speciale aandacht aan het loos
koelsysteem wordt besteed, ki
Voor de prijs van 25 gulden
worden alle onderdelen die
voor koelingsproblemen kun
nen zorgen, nagelopen: Radia-
teur, waterslangen- en pomp, lo
BARNEVELD De sneeuwkettin;
opmars. Niet alleen neemt het
auto naar de sneeuwgebieden re:
onderweg steeds vaker af van het h
Niet alleen heeft men met scl
dat het huren van kettingen toch
zijn, wanneer men ineens in een
komt, ook de prijs van de huur a
sneeuwkettingen heeft men tegei
snel terug verdiend.
In het verleden stond de sneeuw'
langstelling omdat het onhandig
ferbak nogal lawaai veroorzaken;'
jaren is de ontwikkeling rond de
versnelling terecht gekomen. Nie
een stuk lichter geworden, ook h
en dat moet meestal gebeuren wa>
ten de auto niet zo fraai zijn is eer
De zogenoemde magnetische
zelfs een nieuw tijdperk ingeluid
een zelfzoekend magneetsysteem,
achterkant van de band automa
monteren hoeft de auto ook niet
Binnen enkele seconden ligt de 1
gende sluithaak en de rubberen spa
Deze ketting, de V27 Magnetic:
in Barneveld voor 199 gulden op c h
ondertussen een heel luxe uitvoeri
Clak. Voor deze ketting moet wel v
trokken: per set 416 gulden. Met de
tijdens een vergelijkingstest van
kwalificatie 'sehr gut' kreeg, kan i
erg goed en snel 'uit de voeten
Van type 141B naar Carin
door Wim Wennekes
n, tel. 01150-30347
OUTEN - De Daimler is
'u? als topmodel bij Ja-
iar.
Jkarnaast is - omdat de
slechts gering was - de
jjuar 3,4 liter uit het model-
Sramma voor 1986 verdwe-
Ook de 'Vandenplas'
srd.
niet langer geprodu-
aimler is altijd een opval-
model geweest. Niet al-
Wordt bij de bouw van
wagen speciaal geselek-
11 leer en hout gebruikt,
ook de grille wijkt duidelijk af
van het normale Jaguar beeld.
Voor de Daimler Double Six
wordt namelijk de grille nog
altijd met de hand gesmeed.
Voor deze wagen moet ove
rigens wel het niet onaanzien
lijke sommetje van 141.600.-
worden uitgetrokken: exact
hetzelfde bedrag als waarvoor
vroeger de Jaguar Vanden-
Plas kon worden gekocht.
Voor het nieuwe modeljaar
zijn de prijzen niet verhoogd.
De goedkoopste Jeguar, de XJ
6, kost nog altijd jj83.970.-.
door Jack Arentsen
INGOLSTADT - Vroeger
werden auto's als massa-
produkten, maar voor een
korte levensduur, ontwor
pen. Jaarlijks waren de
aanpassingen en de wijzi
gingen zo groot, dat bijna
steeds over een echte mo
delvernieuwing gesproken
kon worden.
Verzint:
betekent
der uit:
dat roes;
den, wai
werkin
zink van
waarde
Voorbe
taarnpali
zen, en
vangrail
Tegenwoordig hecht men
meer dan ooit waarde aan
continuïteit van de modellen
en aan een zo groot mogelijke
waardevastheid.
Het plaatstaal en de manier
waarop de carrosserie tegen
invloeden van buitenaf is be
schermd, heeft daardoor de
laatste 10 jaar een steeds gro
tere rol gespeeld bij de pro-
duktie van auto's. Er werden
heel wat manieren bedacht om
het roetspook zo lang mogelijk
buiten de auto te houden. De
een deed dat met succes, bij
andere merken kwamen toch
weieens nieuwe modellen uit
de fabriek die als het ware al
'in de folders stonden te roes
ten'.
Tal van corrosiewerende
maatregelen, zoals fosfatering,
kataforetische primer-coa
ting, pvc-bodembescherming
en een speciale wasbehande-
ling voor de holle ruimten in
b.v. chassisbalken en portier
stijlen, hebben de levensduur
van de moderne auto al aan
zienlijk verlengd.
Maar dat de auto-industrie op
dit gebied nog lang niet aan
het einde van haar Latijn is,
wordt nu bewezen door Audi,
die als eerste ter wereld wa
gens gaat afleveren met een
volledig verzinkte carrosserie.
De toepassing van tweezij
dig gegalvaniseerde verzinkte
carrossrieplaat als aanvulling
van de reeds bekende roestwe-
rende maatregelen, is een
nieuwe en niet onbelangrijke
stap voor de levensduur en dus
de waardevastheid van de wa
gen.
In principe berust het be
schermende effect van de ver
zinkte staalplaat naast de
'pantser'werking van het zink,
op een elektrochemische reac
tie.'Voor de Audi 100 wordt al
leen thermisch verzinkt, res
pectievelijk elektrolytisch
verzinkt plaatstaal gebruikt.
De aan.
overige;.,
lang in
Ook ca
gen door
lak tot op
wordt, bl
vaarlij!
we vor
scherm:
produkl
Bij he.
melijk he
de lasp
rondom 1
zinkring
wordt h
ming t
gen; an
maatrede
de solde
de puntla.
De nieuv
Audi kan
stap voo:
richting
gewichtsb.
Al geruime
er in de
eens dat 'cie
carrosser;
vormgeving,
plaatdikte
wordt bepa.
van plaa'
al doorgev
dragende e
nieuwe re
mogelijk!
verbeterii
voor wat bet
van het geheel
Maar mo
roestvorming wee ïie
alsnog de autofabrikanten er
van om het lichtere aa
grotere hoeveelheid te gaan
gebruiken. De nieuwe onti
keling bij Audi zou
een beslissende stap kunnen
zijn op weg naar een nog lich
tere, en dus minder brandstel
vragende, auto.
13
an
anceren en monteren.
ijv.:
Golf, Volvo 343, Ford Escort,
3nda Accord, Renault R18
eeks aan particulieren.
'eg 1 5
140-10600
istburg en Terneuzen.
''"Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllh-
In de gehele Saab-serie zijn
tevens aan eental veranderin
gen aangebracht die het com
fort verhogen. Het 90-model is
verder uitgerust met dubbel
werkende lage druk gasge-
vuldfe schokdempers, waar
door het weggedrag verder is
toegenomen. In vergelijking
met conventionele schokdem
pers, is bereikt dat de dempers
een langere tijd perfect blijven
werken, ook wanneer vaak op
erg slecht wegdek gereden
moet worden.
De carrosserie en de bodemplaa
gen een tweezijdig gegalvanisa
plaat.
WAAR IS de eerste Philips autoradio (type 141 B
anno 1934) heden nog te zien, laat staan te horen?
Niet bij Philips: „De firma bezit geen enkel exem
plaar meer. Alles wat ons rest is een foto en be
schrijving. Bij de lancering van een nieuw product
sta je er niet bij stil dat het nog eens antiek wordt.
Zoiets realiseer je je pas wanneer je jaren verder
bent en het oude vervangen en gesloopt is. Als je
nu een afbeelding ziet van het type 141 B ga je la
chen of huilen. Maar hoe zullen we over vijftig
jaar reageren op de meest geavanceerde Philips
autoradio van dit moment, de AC 930?"
Voorlichter Frans Smul
ders heet in hoofdkantoor
Eindhoven welkom in „de
fascinerende wereld van
Philips Auto Audio". Naast
hemzelf hebben de heren R.
van Alberda (manager Auto
Audio) en P. Tromp (tech
nisch product manager
Autoradio) zich om de tafel
geschaard. Zij, en specialis
ten van de afdeling Car En
tertainment Information
Services, hebben dagelijks
werk aan de ontwikkeling
en verkoop van nieuwighe
den op dit gebied.
Over de historie hebben
zij weinig te melden.
Uit de archieven van Phi
lips blijkt slechts dat de
autoradio rond 1930 geïntro
duceerd werd als een Ameri
kaanse nieuwigheid; een ex-,
travagante luxe die tien tot
twintig procent van de prijs
van een automobiel vergde.
Er werd verschrikt op ge
reageerd vanwege de ver
keersveiligheid. Sir Malcolm
Campbell, wereldkampioen
autoracen in die dagen, suste
met opmerkingen als: „Ik
begrijp niet waarvoor men
bang is, men is toch ook niet
bang dat er iets gebeurt
wanneer een medepassagier
de laatste dansmop fluit?"
In het Engelse parlement
oreerde een man als luite
nant-kolonel Moore-Braba-
ron: „Een automobiel-ont
vanger houdt de bestuurder
fris en doet hem beter oplet
ten op lange, eentonige we
gen, waar het spook der ver
veling dikwijls niet geheel
wegblijft." Dergelijke cita
ten werden in folders van
Philips gretig aangehaald
om voor de autoradio een
markt te openen.
De eerste autoradiobezit-
ters (New Yorkse taxichauf
feurs) lieten passagiers extra
betalen wanneer zij het ap
paraat in werking wilden
hebben. Voor een vermogen
van 2 Watt 'onvervormd'
was dertig kilo bagage nodig
aan ontvanger met lampen,
luidspreker, losse accu, dro
ge batterij en ontstorings-
materiaal. En dan was het
nog maar de vraag of je on
derweg muziek hoorde bo
ven het geraas van de auto,
het gepiep van de zender en
de storing van de ontsteking
uit. In 1934 had Philips het
gewicht al terug gebracht tot
twaalf kilo, verend tegen
schokken opgehangen. Als
antenne voor de ontvangst
van midden en lange golf
diende een strook kopergaas
in het dak. De prijs van de
141B bedroeg exclusief mon
tage 162,50.
Anno 1985 is voor 119 het
type AN 192 te koop, het een
voudigste dat Philips op het
gebied van autoradio's te
bieden heeft. Nog voor de
Tweede Wereldoorlog was
de nieuwigheid al gemeen
goed. Van de twintig miljoen
auto's in 1937 waren zes mil
joen voorzien van radio; der
tig procent van het totaal. In
'964: zestig procent. Heden:
ruim vijfentachtig procent.
De helft heeft ook nog een
cassetterecorder aan boord,
al dan niet voorzien van
snufjes als Micro Computer
Control, Signal Dependent
Stereo, Autostore, Multipath
detector, Security Coda, Mu
sic Sensor System, Band-
cuisonderdrukken, Permally
"OP, Interference Absorp
tion, Liquid Crystal Display
®n alles wat nog meer in de
Philipscatalogus wordt op-
VIANEN - Saab heeft haar
modellenprogramma uitge
breid met een 2-deurs uitvoe
ring van de Saab 900 Turbo.
Bovendien hebben alle tur
bo's nu een intercooler, waar
door èn het rendement van de
krachtbronnen èn het presta
tievermogen verder zijn ver
groot. De zestienkleppen-tur-
bomotoren die in de 900 16S en
de 9000 Turbo 16 worden ge
bruikt, waren al eerder van
een intercooler voorzien.
gesomd: „Geluid van con
certzaalklasse. Radio Rabat
en Radio Ankara binnen uw
bereik in de auto. Luidspre
kers zeer vlak, met een in-
bouwdiepte van minder dan
3 centimeter. Of driehoekig,
met een tweeter haaks op de
woofer, met uitzonderlijk
sterke strontiumferriet
magneet. Philips Auto-
Audio, dat hoort u goed!"
Als fabrikant moet je je ech
ter telkens afvragen: wie is
ermee gediend? wie wil er
voor betalen?"
Binnen dat kader gedacht
is Philips' Security Code, een
electronisch systeem tegen
diefstal van autoradio's.
Het geregistreerde aantal
diefstallen uit auto's is in
Nederland de laatse jaren
toegenomen van 56.000 (1980)
De grille van de Daimler Double Six wordt met de hand
gesmeed.
Product Manager Tromp:
„Het is vooral de ontwikke
ling op het gebied van de
electronica die het onmoge
lijke in de auto mogelijk
maakt. Wat dat betreft staan
wij nog maar aan de voor
avond van een revolutie,
waarbij automobiel- en elec-
tronica-industrie steeds
meer naar elkaar toe zullen
groeien."
In het geschiedenisboek
der autoradio staat als eerste
revolutie die van 1958 geno
teerd: introductie van de
transistor. In 1971 kon ste-
reo-FM-ontvangst aan de
mogelijkheden worden toe
gevoegd. Al vijf jaar eerder
introduceerde Philips de
autoradio/cassettespeler.
MCC, PLL, LCD, SDS, SDR,
MSS, IAC, DTC - een knappe
verkoper die alle eigen
schappen van de huidige
autoradio zo weet op te
dreunen.
Manager Auto Audio, Van
Alberda: „Er wordt steeds
meer ingebouwd in dat klei
ne kastje. De consument wil
dat het geluid net zo klinkt
als thuis, of nog beter. HiFi,
dolby. De Hollandse consu
ment is zeer verwend en be
reid geld aan dit spul uit te
geven. In Frankrijk is men
dat veel minder en in Italië
zeker niet. In de Verenigde
Staten gaat men er heel ver
in, maar daar maakt men
dan ook heel verre ritten.
Nieuwe product-ontwikke
lingen zijn erop gericht het
de bestuurder steeds aange
namer te maken; de kwali
teit te verhogen en het be
dieningsgemak te vergro
ten."
Product Manager Tromp:
„Het is geen kunst in het
wilde weg te fantaseren. In
principe schept de electroni
ca eindeloze mogelijkheden.
ductie in 1979 nauwelijks on- e
derkend. Het werd gezien als e
een nieuw soort platenspeler
en dat is het ook. Maar één E
compact disc kan in plaats
van een uur muziek ook e
150.000 pagina's informatie e
opslaan en die capaciteit kun
je in de auto heel goed be- e
nutten door koppeling met e
de boordcomputer." e
Zo werkt 'Carin', ook al zal de hier afgebeelde testapparatuur in de toekomst veel kleiner worden.
Tromp: „Vandaar dat
Philips werkt aan de ont
wikkeling van CARIN (Car
Information and Naviga
tion), een electronische weg
wijzer annex reisgids, annex
hulppiloot, annex nog veel
meer. Op één disc is plaats
voor alle belangrijke infor
matie van 20.000 steden met
de grootte van Amsterdam.
Door middel van toetsen kan
de automobilist CARIN zijn
wensen opgeven, bij voor
beeld de snelste weg te wij
zen van de Dam in Amster
dam naar het Evoluon in
Eindhoven. Het is mogelijk
de route op een beeldscherm
te projecteren, maar gezien
de verkeersveiligheid valt
ook te denken aan- een
spraakmodule. Het apparaat
kan daarmee pratend in
structies geven. Het kan ook
waarschuwen dat getankt
moet worden, waar het
eerstvolgende benzinesta-
tiont te verwachten is, of
waar hotels en restaurants
zijn. Je kunt er een complete
Gele Gids voor onderweg
van maken. Ook bij files en
wegopbrekingen kan CARIN
een uitweg wijzen."
Het systeem is getest, en
werkt, maar moet nog 'ge
bruiksvriendelijk' en com
pact worden gemaakt. Aan
ruimte neemt het testmodel
nu nog een complete bestel
bus in beslag. Over twee a
drie jaar zal het systeem
pasklaar zijn, schat Philips.
In eerste instantie zal CA
RIN gekoppeld worden aan
een electronisch kompas
voor plaatsbepaling van de
auto. Op langere termijn
voorziet Philips een toe
komst waarbij auto's over de
weg genavigeerd zullen
worden door tussenkomst
van satellieten. Het Global
Positioning System NAV-
STAR, ontwikkeld vor mili
taire doeleinden, zal in 1988
operationeel zijn. Met het ci
viele deel van dit systeem zal
men zijn positie op elk mo
ment van de dag op elk punt
op aarde met een nauwkeu
righeid van tien meter kun
nen bepalen, ook vanuit een
rijdende auto. Het autover
keer, uiteindelijk gestuurd
vanuit de ruimte? Het lijkt
te fantastisch voor woorden.
Tromp: „De toekomst zal het
leren."
De 'oerautoradio'; de 141B; 30 kilo totaalgewicht
De 'security check' van Philips; de autoradio werkt alleen maar met de daarbij
behorende card die in de gleuf geduwd moet worden.
tot bijna 140.000 (1984). In het
merendeel van die gevallen
wordt de autoradio gestolen,
wat de automobilist kan ont
moedigen nog dure autopra-
dio's te kopen. Vandaar dat
Philips in september type
DC 755 op de markt bracht
voor circa ƒ900, uitgerust
met een systeem dat diefstal
weliswaar niet onmogelijk
maar wel zinloos maakt. Het
apparaat weigert iedere
dienst wanneer het wordt
ontvreemd. Het luistert
slechts naar een code die all-
leen de bezitter kent. Vol
gens Philips is dit voor po
tentiële dieven en helers zo
ontmoedigend dat zij auto's
met de sticker 'Protected by/
protégé par/ geschützt
durch/ protegido par Philips
Autoradio Security Code'
met rust laten.
Van Alberda: „Uiteraard
zijn wij voornamelijk geïn
teresseerd in implicaties van
electronica waarvoor een
potentiële massamarkt be
staat. Die zien wij bijvoor
beeld niet voor televisie en
video in de auto. Het is leuk
voor de achterbank maar of
men daar duizenden guldens
voor over heeft? Misschien
Rolls Royce-bezitters of
autobus-ondernemingen,
maar daarmee is de toe
komst van Philips niet ver
zekerd. Niettemin zijn der
gelijke installaties lever
baar. Op zich niets revolu
tionairs. Het is niet meer dan
een nieuwe toepassing van
een oude vinding. Het echt
revolutionaire staat nog te
geberen."
Als nog een ander voor
beeld van met de automobi
list en de markt meedenken
noemt Tromp het Autostore-
system: „Wie een langere rit
maakt komt van het ene
FM-zendergebied in het an
dere. Om een goede ont
vangst te houden moet de
automobilist telkens met
zijn zenderzoeker in de weer.
Autostore neemt dat zoeken
automatisch over. Het kiest
de zes sterkste zenders in het
gebied, slaat die op in zijn
geheugen en geeft ze na één
druk op de knop door. Dat
zijn zinvolle vernieuwingen.
Bevorderlijk voor de ver
keersveiligheid en het com
fort van de automobilist-." En
uiteindelijk ook voor de om
zet van Philips.
Tromp: „Ik zie de auto van
de toekomst als een rijdende
computer. De boordcompu
ter wordt het hart van de
auto. Hij controleert de mo
tor, de brandstofvoorraad,
de remmen, veiligheidsgor
dels, portieren. Maar is ook
gekoppeld aan de autoradio,
cassette, compact disc en een
elctronisch navigatiesys
teem. Autofabrikanten wer
ken volop in deze richting en
wij ook. Wij zien de auto-in
dustrie als een steeds grotere
afnemer van onze electroni
ca."
Een belangrij ke stap op de
nieuwe weg is het in 1986 op
de markt brengen van Com
pact Disc-spelers voor de
auto a raison van circa 1500
voor het goedkoopste type.
Van Alberda: „Het poten
tieel van het Compact Disc
Systeem werd bij de intro-