Audi gaat ca volledig verz rELÉ REVOLUTIE IN DE ONTWIKKELING AUTORADIO Saab 900 Turbo tweedeurs Sneeuwketting 'Simler is weer terug bij Jaguar Winterplan: iga DORT DEN -ST vrijdag 4 oktober 1985 sim A\[u ROESTPROBLEEM HO AUTOFABRIKANT BEZ' onderneming Verzinken Extra GpyHjc. -BANDEN b.¥. stekende klaar van ssen. Extravagant Extra betalen Net als thuis Kompas Carin Geen tv ROTTERDAM - Het koelsys teem vormt een heel kritisch ei onderdeel voor het goed func- n< tioneren van de automotor. Heel wat (winter)storingen 01 aan de motor zijn danook te- ci rug te voeren tot een deeltje tx van het koelsysteem. Opel heeft een 'Winterplan' tot in het leven geroepen, waarbij ran speciale aandacht aan het loos koelsysteem wordt besteed, ki Voor de prijs van 25 gulden worden alle onderdelen die voor koelingsproblemen kun nen zorgen, nagelopen: Radia- teur, waterslangen- en pomp, lo BARNEVELD De sneeuwkettin; opmars. Niet alleen neemt het auto naar de sneeuwgebieden re: onderweg steeds vaker af van het h Niet alleen heeft men met scl dat het huren van kettingen toch zijn, wanneer men ineens in een komt, ook de prijs van de huur a sneeuwkettingen heeft men tegei snel terug verdiend. In het verleden stond de sneeuw' langstelling omdat het onhandig ferbak nogal lawaai veroorzaken;' jaren is de ontwikkeling rond de versnelling terecht gekomen. Nie een stuk lichter geworden, ook h en dat moet meestal gebeuren wa> ten de auto niet zo fraai zijn is eer De zogenoemde magnetische zelfs een nieuw tijdperk ingeluid een zelfzoekend magneetsysteem, achterkant van de band automa monteren hoeft de auto ook niet Binnen enkele seconden ligt de 1 gende sluithaak en de rubberen spa Deze ketting, de V27 Magnetic: in Barneveld voor 199 gulden op c h ondertussen een heel luxe uitvoeri Clak. Voor deze ketting moet wel v trokken: per set 416 gulden. Met de tijdens een vergelijkingstest van kwalificatie 'sehr gut' kreeg, kan i erg goed en snel 'uit de voeten Van type 141B naar Carin door Wim Wennekes n, tel. 01150-30347 OUTEN - De Daimler is 'u? als topmodel bij Ja- iar. Jkarnaast is - omdat de slechts gering was - de jjuar 3,4 liter uit het model- Sramma voor 1986 verdwe- Ook de 'Vandenplas' srd. niet langer geprodu- aimler is altijd een opval- model geweest. Niet al- Wordt bij de bouw van wagen speciaal geselek- 11 leer en hout gebruikt, ook de grille wijkt duidelijk af van het normale Jaguar beeld. Voor de Daimler Double Six wordt namelijk de grille nog altijd met de hand gesmeed. Voor deze wagen moet ove rigens wel het niet onaanzien lijke sommetje van 141.600.- worden uitgetrokken: exact hetzelfde bedrag als waarvoor vroeger de Jaguar Vanden- Plas kon worden gekocht. Voor het nieuwe modeljaar zijn de prijzen niet verhoogd. De goedkoopste Jeguar, de XJ 6, kost nog altijd jj83.970.-. door Jack Arentsen INGOLSTADT - Vroeger werden auto's als massa- produkten, maar voor een korte levensduur, ontwor pen. Jaarlijks waren de aanpassingen en de wijzi gingen zo groot, dat bijna steeds over een echte mo delvernieuwing gesproken kon worden. Verzint: betekent der uit: dat roes; den, wai werkin zink van waarde Voorbe taarnpali zen, en vangrail Tegenwoordig hecht men meer dan ooit waarde aan continuïteit van de modellen en aan een zo groot mogelijke waardevastheid. Het plaatstaal en de manier waarop de carrosserie tegen invloeden van buitenaf is be schermd, heeft daardoor de laatste 10 jaar een steeds gro tere rol gespeeld bij de pro- duktie van auto's. Er werden heel wat manieren bedacht om het roetspook zo lang mogelijk buiten de auto te houden. De een deed dat met succes, bij andere merken kwamen toch weieens nieuwe modellen uit de fabriek die als het ware al 'in de folders stonden te roes ten'. Tal van corrosiewerende maatregelen, zoals fosfatering, kataforetische primer-coa ting, pvc-bodembescherming en een speciale wasbehande- ling voor de holle ruimten in b.v. chassisbalken en portier stijlen, hebben de levensduur van de moderne auto al aan zienlijk verlengd. Maar dat de auto-industrie op dit gebied nog lang niet aan het einde van haar Latijn is, wordt nu bewezen door Audi, die als eerste ter wereld wa gens gaat afleveren met een volledig verzinkte carrosserie. De toepassing van tweezij dig gegalvaniseerde verzinkte carrossrieplaat als aanvulling van de reeds bekende roestwe- rende maatregelen, is een nieuwe en niet onbelangrijke stap voor de levensduur en dus de waardevastheid van de wa gen. In principe berust het be schermende effect van de ver zinkte staalplaat naast de 'pantser'werking van het zink, op een elektrochemische reac tie.'Voor de Audi 100 wordt al leen thermisch verzinkt, res pectievelijk elektrolytisch verzinkt plaatstaal gebruikt. De aan. overige;., lang in Ook ca gen door lak tot op wordt, bl vaarlij! we vor scherm: produkl Bij he. melijk he de lasp rondom 1 zinkring wordt h ming t gen; an maatrede de solde de puntla. De nieuv Audi kan stap voo: richting gewichtsb. Al geruime er in de eens dat 'cie carrosser; vormgeving, plaatdikte wordt bepa. van plaa' al doorgev dragende e nieuwe re mogelijk! verbeterii voor wat bet van het geheel Maar mo roestvorming wee ïie alsnog de autofabrikanten er van om het lichtere aa grotere hoeveelheid te gaan gebruiken. De nieuwe onti keling bij Audi zou een beslissende stap kunnen zijn op weg naar een nog lich tere, en dus minder brandstel vragende, auto. 13 an anceren en monteren. ijv.: Golf, Volvo 343, Ford Escort, 3nda Accord, Renault R18 eeks aan particulieren. 'eg 1 5 140-10600 istburg en Terneuzen. ''"Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllh- In de gehele Saab-serie zijn tevens aan eental veranderin gen aangebracht die het com fort verhogen. Het 90-model is verder uitgerust met dubbel werkende lage druk gasge- vuldfe schokdempers, waar door het weggedrag verder is toegenomen. In vergelijking met conventionele schokdem pers, is bereikt dat de dempers een langere tijd perfect blijven werken, ook wanneer vaak op erg slecht wegdek gereden moet worden. De carrosserie en de bodemplaa gen een tweezijdig gegalvanisa plaat. WAAR IS de eerste Philips autoradio (type 141 B anno 1934) heden nog te zien, laat staan te horen? Niet bij Philips: „De firma bezit geen enkel exem plaar meer. Alles wat ons rest is een foto en be schrijving. Bij de lancering van een nieuw product sta je er niet bij stil dat het nog eens antiek wordt. Zoiets realiseer je je pas wanneer je jaren verder bent en het oude vervangen en gesloopt is. Als je nu een afbeelding ziet van het type 141 B ga je la chen of huilen. Maar hoe zullen we over vijftig jaar reageren op de meest geavanceerde Philips autoradio van dit moment, de AC 930?" Voorlichter Frans Smul ders heet in hoofdkantoor Eindhoven welkom in „de fascinerende wereld van Philips Auto Audio". Naast hemzelf hebben de heren R. van Alberda (manager Auto Audio) en P. Tromp (tech nisch product manager Autoradio) zich om de tafel geschaard. Zij, en specialis ten van de afdeling Car En tertainment Information Services, hebben dagelijks werk aan de ontwikkeling en verkoop van nieuwighe den op dit gebied. Over de historie hebben zij weinig te melden. Uit de archieven van Phi lips blijkt slechts dat de autoradio rond 1930 geïntro duceerd werd als een Ameri kaanse nieuwigheid; een ex-, travagante luxe die tien tot twintig procent van de prijs van een automobiel vergde. Er werd verschrikt op ge reageerd vanwege de ver keersveiligheid. Sir Malcolm Campbell, wereldkampioen autoracen in die dagen, suste met opmerkingen als: „Ik begrijp niet waarvoor men bang is, men is toch ook niet bang dat er iets gebeurt wanneer een medepassagier de laatste dansmop fluit?" In het Engelse parlement oreerde een man als luite nant-kolonel Moore-Braba- ron: „Een automobiel-ont vanger houdt de bestuurder fris en doet hem beter oplet ten op lange, eentonige we gen, waar het spook der ver veling dikwijls niet geheel wegblijft." Dergelijke cita ten werden in folders van Philips gretig aangehaald om voor de autoradio een markt te openen. De eerste autoradiobezit- ters (New Yorkse taxichauf feurs) lieten passagiers extra betalen wanneer zij het ap paraat in werking wilden hebben. Voor een vermogen van 2 Watt 'onvervormd' was dertig kilo bagage nodig aan ontvanger met lampen, luidspreker, losse accu, dro ge batterij en ontstorings- materiaal. En dan was het nog maar de vraag of je on derweg muziek hoorde bo ven het geraas van de auto, het gepiep van de zender en de storing van de ontsteking uit. In 1934 had Philips het gewicht al terug gebracht tot twaalf kilo, verend tegen schokken opgehangen. Als antenne voor de ontvangst van midden en lange golf diende een strook kopergaas in het dak. De prijs van de 141B bedroeg exclusief mon tage 162,50. Anno 1985 is voor 119 het type AN 192 te koop, het een voudigste dat Philips op het gebied van autoradio's te bieden heeft. Nog voor de Tweede Wereldoorlog was de nieuwigheid al gemeen goed. Van de twintig miljoen auto's in 1937 waren zes mil joen voorzien van radio; der tig procent van het totaal. In '964: zestig procent. Heden: ruim vijfentachtig procent. De helft heeft ook nog een cassetterecorder aan boord, al dan niet voorzien van snufjes als Micro Computer Control, Signal Dependent Stereo, Autostore, Multipath detector, Security Coda, Mu sic Sensor System, Band- cuisonderdrukken, Permally "OP, Interference Absorp tion, Liquid Crystal Display ®n alles wat nog meer in de Philipscatalogus wordt op- VIANEN - Saab heeft haar modellenprogramma uitge breid met een 2-deurs uitvoe ring van de Saab 900 Turbo. Bovendien hebben alle tur bo's nu een intercooler, waar door èn het rendement van de krachtbronnen èn het presta tievermogen verder zijn ver groot. De zestienkleppen-tur- bomotoren die in de 900 16S en de 9000 Turbo 16 worden ge bruikt, waren al eerder van een intercooler voorzien. gesomd: „Geluid van con certzaalklasse. Radio Rabat en Radio Ankara binnen uw bereik in de auto. Luidspre kers zeer vlak, met een in- bouwdiepte van minder dan 3 centimeter. Of driehoekig, met een tweeter haaks op de woofer, met uitzonderlijk sterke strontiumferriet magneet. Philips Auto- Audio, dat hoort u goed!" Als fabrikant moet je je ech ter telkens afvragen: wie is ermee gediend? wie wil er voor betalen?" Binnen dat kader gedacht is Philips' Security Code, een electronisch systeem tegen diefstal van autoradio's. Het geregistreerde aantal diefstallen uit auto's is in Nederland de laatse jaren toegenomen van 56.000 (1980) De grille van de Daimler Double Six wordt met de hand gesmeed. Product Manager Tromp: „Het is vooral de ontwikke ling op het gebied van de electronica die het onmoge lijke in de auto mogelijk maakt. Wat dat betreft staan wij nog maar aan de voor avond van een revolutie, waarbij automobiel- en elec- tronica-industrie steeds meer naar elkaar toe zullen groeien." In het geschiedenisboek der autoradio staat als eerste revolutie die van 1958 geno teerd: introductie van de transistor. In 1971 kon ste- reo-FM-ontvangst aan de mogelijkheden worden toe gevoegd. Al vijf jaar eerder introduceerde Philips de autoradio/cassettespeler. MCC, PLL, LCD, SDS, SDR, MSS, IAC, DTC - een knappe verkoper die alle eigen schappen van de huidige autoradio zo weet op te dreunen. Manager Auto Audio, Van Alberda: „Er wordt steeds meer ingebouwd in dat klei ne kastje. De consument wil dat het geluid net zo klinkt als thuis, of nog beter. HiFi, dolby. De Hollandse consu ment is zeer verwend en be reid geld aan dit spul uit te geven. In Frankrijk is men dat veel minder en in Italië zeker niet. In de Verenigde Staten gaat men er heel ver in, maar daar maakt men dan ook heel verre ritten. Nieuwe product-ontwikke lingen zijn erop gericht het de bestuurder steeds aange namer te maken; de kwali teit te verhogen en het be dieningsgemak te vergro ten." Product Manager Tromp: „Het is geen kunst in het wilde weg te fantaseren. In principe schept de electroni ca eindeloze mogelijkheden. ductie in 1979 nauwelijks on- e derkend. Het werd gezien als e een nieuw soort platenspeler en dat is het ook. Maar één E compact disc kan in plaats van een uur muziek ook e 150.000 pagina's informatie e opslaan en die capaciteit kun je in de auto heel goed be- e nutten door koppeling met e de boordcomputer." e Zo werkt 'Carin', ook al zal de hier afgebeelde testapparatuur in de toekomst veel kleiner worden. Tromp: „Vandaar dat Philips werkt aan de ont wikkeling van CARIN (Car Information and Naviga tion), een electronische weg wijzer annex reisgids, annex hulppiloot, annex nog veel meer. Op één disc is plaats voor alle belangrijke infor matie van 20.000 steden met de grootte van Amsterdam. Door middel van toetsen kan de automobilist CARIN zijn wensen opgeven, bij voor beeld de snelste weg te wij zen van de Dam in Amster dam naar het Evoluon in Eindhoven. Het is mogelijk de route op een beeldscherm te projecteren, maar gezien de verkeersveiligheid valt ook te denken aan- een spraakmodule. Het apparaat kan daarmee pratend in structies geven. Het kan ook waarschuwen dat getankt moet worden, waar het eerstvolgende benzinesta- tiont te verwachten is, of waar hotels en restaurants zijn. Je kunt er een complete Gele Gids voor onderweg van maken. Ook bij files en wegopbrekingen kan CARIN een uitweg wijzen." Het systeem is getest, en werkt, maar moet nog 'ge bruiksvriendelijk' en com pact worden gemaakt. Aan ruimte neemt het testmodel nu nog een complete bestel bus in beslag. Over twee a drie jaar zal het systeem pasklaar zijn, schat Philips. In eerste instantie zal CA RIN gekoppeld worden aan een electronisch kompas voor plaatsbepaling van de auto. Op langere termijn voorziet Philips een toe komst waarbij auto's over de weg genavigeerd zullen worden door tussenkomst van satellieten. Het Global Positioning System NAV- STAR, ontwikkeld vor mili taire doeleinden, zal in 1988 operationeel zijn. Met het ci viele deel van dit systeem zal men zijn positie op elk mo ment van de dag op elk punt op aarde met een nauwkeu righeid van tien meter kun nen bepalen, ook vanuit een rijdende auto. Het autover keer, uiteindelijk gestuurd vanuit de ruimte? Het lijkt te fantastisch voor woorden. Tromp: „De toekomst zal het leren." De 'oerautoradio'; de 141B; 30 kilo totaalgewicht De 'security check' van Philips; de autoradio werkt alleen maar met de daarbij behorende card die in de gleuf geduwd moet worden. tot bijna 140.000 (1984). In het merendeel van die gevallen wordt de autoradio gestolen, wat de automobilist kan ont moedigen nog dure autopra- dio's te kopen. Vandaar dat Philips in september type DC 755 op de markt bracht voor circa ƒ900, uitgerust met een systeem dat diefstal weliswaar niet onmogelijk maar wel zinloos maakt. Het apparaat weigert iedere dienst wanneer het wordt ontvreemd. Het luistert slechts naar een code die all- leen de bezitter kent. Vol gens Philips is dit voor po tentiële dieven en helers zo ontmoedigend dat zij auto's met de sticker 'Protected by/ protégé par/ geschützt durch/ protegido par Philips Autoradio Security Code' met rust laten. Van Alberda: „Uiteraard zijn wij voornamelijk geïn teresseerd in implicaties van electronica waarvoor een potentiële massamarkt be staat. Die zien wij bijvoor beeld niet voor televisie en video in de auto. Het is leuk voor de achterbank maar of men daar duizenden guldens voor over heeft? Misschien Rolls Royce-bezitters of autobus-ondernemingen, maar daarmee is de toe komst van Philips niet ver zekerd. Niettemin zijn der gelijke installaties lever baar. Op zich niets revolu tionairs. Het is niet meer dan een nieuwe toepassing van een oude vinding. Het echt revolutionaire staat nog te geberen." Als nog een ander voor beeld van met de automobi list en de markt meedenken noemt Tromp het Autostore- system: „Wie een langere rit maakt komt van het ene FM-zendergebied in het an dere. Om een goede ont vangst te houden moet de automobilist telkens met zijn zenderzoeker in de weer. Autostore neemt dat zoeken automatisch over. Het kiest de zes sterkste zenders in het gebied, slaat die op in zijn geheugen en geeft ze na één druk op de knop door. Dat zijn zinvolle vernieuwingen. Bevorderlijk voor de ver keersveiligheid en het com fort van de automobilist-." En uiteindelijk ook voor de om zet van Philips. Tromp: „Ik zie de auto van de toekomst als een rijdende computer. De boordcompu ter wordt het hart van de auto. Hij controleert de mo tor, de brandstofvoorraad, de remmen, veiligheidsgor dels, portieren. Maar is ook gekoppeld aan de autoradio, cassette, compact disc en een elctronisch navigatiesys teem. Autofabrikanten wer ken volop in deze richting en wij ook. Wij zien de auto-in dustrie als een steeds grotere afnemer van onze electroni ca." Een belangrij ke stap op de nieuwe weg is het in 1986 op de markt brengen van Com pact Disc-spelers voor de auto a raison van circa 1500 voor het goedkoopste type. Van Alberda: „Het poten tieel van het Compact Disc Systeem werd bij de intro-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 17