Van notarisvrouw
tot WK-tM rally
c\.
Watkosteen
Benzine voor uw anecdote
[VRIJDAG 4 OKTOBER 1985
ns heten Rat. En twee
norm voor betrouwbaar
127 Van en de Rat Rorino.
vermogen van 500 kg
in en vele probleemloze
'oerende ondernemer,
•ende bestelwagen-dealer-
STATIE. IBUSS
Automobiënnale
inbeeld:
42.-
Ht V V
KJE V- y?. v* -sr
^VVVyV v
•V '-V W; 4v
iV^V
m(QTMM
ledereen heeft er wat mee
Geluidweergave, bedie
ningsmogelijkheden en
vormgeving van de Beo
center 7007 zijn van een
kwaliteit, die gerust tijdloos
mag worden genoemd.
Een volledig muzieksysteert
met een hoogte van maar
9'/ 2 cm. Daarin geïntegreerd
een 2 x 40 Watt RMS tuner/
versterker, een platenspeler
met MMC 5 element en een
cassettedeck met Dolby B.
Bediening van alle
belangrijke f unkties met de
Beocenter afstandsbedie
ning. En dat betekent dat dit
toestel ook - via het
BSO Master
Control Link
Systeem-
de 9eluid"
.sfj&fZW' weergave in
andere kamers kan
verzorgen. We geven u
daar graag een demon
stratie van.
Over tijdloze vormgeving
gesproken: de splinter
nieuwe Beogram CDX
compact disc speler sluit
perfect aan op dit Beocente'
7007.
0. Tel. 01623-12021
Tel. 01620-55292
-41. Tel. 01652-2715
ten. Prijswijzigingen voorbehouden
3ELSTRAAT 35,
IINTELOORD: AUTOSERVICE
P. HAMERS B.V.
r 01652-251{>. ROOSENDAAL:
WAALWIJK: AUTOBEDRIJVEN
LINKSBOVEN: Arena-
noemde Antwerpenaar
Frank Maieu zijn bijdrage
aan de Automobiënnale.
Maieu is geen vriendje
van de automobiel. Ster
ker, hij vindt hem een
monster, publieksvijand
nummer één. Daarom
moeten we deze arena
zien als een openbare
schavot. Met evenveel fa-
natasie kun je er als auto
liefhebber het tegendeel
uithalen: De zielige, door
allerlei maatschappelijke
krachten bedreigde, auto.
RECHTBOVEN: De jonge
Nlek Kortekaas, Hage
nees van geboorte, maar
nu Antwerpenaar, stapelt
autowrakken op elkaar en
noemt het bouwsel 'car-
henge'.
HIERNAAST: Beeldend
kunstenaar Badanna
Zack uit Toronto (Cana
da) reed negen-en-een-
half jaar rond in een
Volkswagen Kever. Tot
het karretje de geest gaf,
zwaar beproefd als het
was door de strenge Ca
nadese winters. In plaats
van met een kiekje in het
foto-album, nam Zack af
scheid met een kunst
werk. Het 'Keverkontje'
op de foto is de middelste
van een serie van drie,
van een steeds verder in
sen muur verdwijnende
auto.
LINKSONDER: Beweerd
wordt dat mannen hun
auto zien als lustobject.
Mannen die sexueel niet
een hun trekken komen,
zouden hun frustraties
echter het stuur afreage-
fen. Wim de Cauter uit
Everbeek (België) maakte
van de auto een wel erg
'saiistisch lustobject: een
erotomobiel.
RECHTSONDER: Wij ken-
fn afgedankte autoban
den óf van de verpesten
de stank die verbranding
veroorzaakt, of als visuele
Milieuvervuiling op een
hoop kuilgras bij de boer
derij. Maar dan de Schot
°avid Mach. Die bouwt er
een parthenon mee.
Door Jan van Zuilen
Foto's Dick de Boer
Zaterdagochtend, vas
te prik, zet de buur
man van nr. 12 zijn
auto in het sop. Maar
voor hij daaraan be
gint, rijdt hij eerst een
eindje om: om de mo
tor op bedrijfstempe-
ratuur te laten komen,
'het behoud van je mo
tor', zegt buurman. Pas
daarna parkeert hij
zijn wagen op de stoep
voor zijn huis.
Buurvrouw heeft inmid
dels de slang uitgerold en de
emmers met sop klaar gezet.
Voor ze beginnen te wassen,
glimt de auto als een plaatje.
Twee uur later, als ze klaar
zijn, glimt hij nog net zo
mooi.
Ondertussen is de buur
man van nr. 19 zijn auto aan
het inpakken voor een dagje
naar het strand. De surf
plank op het imperiaal, de
strandstoelen en het speel
goed van de kinderen in de
kofferbak. Het past maar net
in het kleine wagentje van
de buurman op nr. 19. Zijn
'grote' zoon van zes jankt op
hoge toon dat zijn bemod-
derde crossfiets er nog best
bij kan, zijn vrouw propt nog
gauw een koelbox op de ach
terbank.
Nagewuifd door de buren
van nr. 12 rijden ze weg, in
hun koektrommeltje op wie
len. Een spons en zeem heeft
het karretje in geen maan
den gezien. De lak is dof, het
plaatwerk gedutst en ge
blutst.
Het zal duidelijk zijn.
Voor de buurman van nr. 12
betekent het bezit van een
auto heel wat anders als
voor de buurman van nr. 19.
De een behandelt zijn auto
als een troeteldier. Hij koes
tert hem als een pasgeboren
baby. Kosten noch moeite
zijn gespaard om de auto zo
mooi mogelijk te maken.
Voor de ander is de auto lou
ter een gebruiksartikel,
makkelijk om mee naar het
werk te gaan, de boodschap
pen te doen en een dagje uit.
Het wagentje brengt hem
daar waar hij heen wil.
Maar allebei hebben ze een
relatie met him vierwieler.
En juist dat nu typeert het
fenomeen auto. Iedereen
heeft er wat mee.
Puur objectief gerede
neerd, kun je volhouden dat
een auto niet meer of minder
is dan een mechanisch hulp
middel, net zoiets als een
koffiezet-apparaat of een
mixer. Het ene ding helpt de
mens zich te verplaatsen van
A naar B, het andere klopt
deeg. Maar zo eenvoudig ligt
dat in de praktijk niet. De
auto is een deel van ons le
ven geworden, of we willen
of niet. We hebben er een
haast menselijke relatie
mee. Ooit weieens een nor
maal iemand horen praten
met een koffiezet-apparaat?
Nee toch zeker, maar praten
tegen de auto vinden we heel
gewoon. We zeggen: 'Kom op
jochie, trek er maar eens
flink aan'. We kafferen hem
uit als ie toevallig een keer
niet willen starten. Als we
niet tegen de auto praten,
praten we er wel over.
De auto, aanbeden door de
een, verguisd door de ander,
is een maatschappelijk feno
meen, voer voor psycholo
gen. En object in de kunst.
Als kunst een weerspiege
ling is van het maatschappe
lijk leven, dan klopt dat in
elk geval aardig op de Auto
mobiënnale die afgelopen
zomer gehouden is in het
Antwerpse museumpark
Middelheim (vandaag, za
terdag en zondag is de laat
ste kans om de tentoonstel
ling te zien). De beeldende
kunstenaars, die aan deze
De autoradio: Er wordt steeds meer ingebouwd in dat kleine
kastje. De autobezitter wil dat het geluid net zo klinkt als théfi)
of nog beter. jfr
m «talk
iCHELIri
De Fransen wilden met een sportief imago ook
de jeugd bereiken. Via Finnen als Ari Vatanen en
Timo Saionen is men daar razendsnel in
geslaagd.
Jarenlang had
Peugeot de naam de
auto te zijn voor
notarissen, boeren,
middenstanders e.d.
Alles watje onder een ton kunt kopen. Een hele pagina auto-
prijzen,. van de Skoda 105 t/m de BMW 628 CSi.
De heer A.C. de Pauw uit Terneuzen is de eerste winnaar
geworden van de 100 gulden benzinegeld die De Stem
maandelijks ter beschikking stelt aan de maker van de
beste auto-anecdote. Zijn bijdrage kunt U hierbij lezen.
Een bijzondere gebeurtenis, een merkwaardige ervaring,
een leuke anecdote met uw auto meegemaakt? Zet een en
ander op papier en stuur het naar de Autoredactie van De
Stem, Postbus 3229,4800 MB in Breda. Misschien staat uw
verhaal de volgende maand in De Stem en kunt U uw
tank een keer vol laten gooien op onze kosten.
Een jaar of twee geleden
reed ik mijn wagentje in
Breskens de boot af na een
dagje in Vlissingen te heb
ben doorgebracht en zette
ik koers richting Terneu
zen. Bij de benzinepomp
aan de kruising in IJzen-
dijke stond de Rijkspolitie.
Er werd een hand opgehou
den en ik stopte aan de
kant van de weg. Enigszins
geprikkeld, want ik was me
van geen kwaad bewust
draaide ik het raampje
open en vroeg ik aan de be
treffende agent wat er aan
de hand laas. Of ik even
mee wilde komen naar het
busje want ik zou de maxi
mum-snelheid hebben
overtreden. In het busje
aangekomen werd daaraan
toegevoegd dat ik niet
minder dan 127 kilometer
zou hebben gereden op de
provinciale weg, waar 80
toegestaan was. „Dat be
staat niet", antwoordde ik,
„daar is zowel mijn
wagentje als ikzelf veel te
oud voor". Ik bleef beleefd
volhouden dat ik 'nooit van
zijn leven niet' 127 per uur
had kunnen rijden, zodat
de agent met de walkie-
talkie nog maar eens bij
zijn collega aan de contro
lepost informeerde hoe dat
nou precies zat met die 127
kilometer. Het antwoord
kwam snel: „Stomme don
der", zo klonk het weinig
tactisch, „hij reed maar 97
kilometer, maar ik had het
over die Fiat 127.....".
Zodat ik er uiteindelijk
nog afkwam met de
nodige excuses, naast een
schikking van 50.- gulden:
Want 97 kilometer uxis na
tuurlijk ook nog iets te veel
van het goede.
Terneuzen
A.C. de Pauw.
De 6-cïlinder dieselmotor zorgt ook bij de BMW 324d voor
goede prestaties.
BMW start
inhaalrace
overtuigend
open luchttentoonstelling
hebben bijgedragen, geven
elk op hun eigen wijze uiting
aan hun relatie tot het feno
meen. De autohater laat de
auto publiekelijk terecht
stellen, de liefhebber lijst het
wrak van z'n trouwe kar
retje in, weer een ander
maakt er gewoon iets moois
van. Daarmee onderscheiden
ze zich alleen in uiterlijkhe
den van de twee buurman-
DEN HAAG - Met de reeds
aangekondigde modellen
324d, 325i en 325i 4x4, ziet
het er naar uit dat BMW de
recentelijk opgelopen lich
te achterstand op de con
currentie weer ruim-,
schoots zal kunnen inha
len. Die conclusie ligt voor
de hand na een aantal ken-
nismakingsritten met alle
drie nieuwelingen uit
München.
De 325i, die de 323i vervangt,
biedt ten opzichte van zijn
voorganger sterk gestegen
prestaties. De 2,5 liter inspuit-
motor levert met z'n 171 pk
(126 kW) niet alleen 16 kW
meer vermogen, maar ook het
motorkoppel steeg met 21 Nm
tot 226 Nm, hetgeen een merk
baar grotere souplesse tot ge
volg heeft. De acceleratie van
0 naar 100 km/u is nu haal
baar is 8,3 seconden (was 9,0
sec) en de topsnelheid steeg
van 204 km/u naar 217 km/u.
Desondanks bleef het gemid
delde norm-brandstofver-
bruik gehandhaafd op 8,9 liter
per 100 km (1 op 11,2).
De 325i geeft overige de in
druk minder 'hard' geveerd te
zijn dan zijn voorganger, het
geen uiteraard het comfort ten
goede komt. Als extra veilig
heidsvoorzieningen kunnen
bij de 325i zowel een ABS-
remsysteem als een Airbag
worden besteld.
De 325i wordt de eerste in serie
gebouwde 6-cilinder met per
manente aandrijving op alle
vier de wielen. In tegenstelling
tot bijvoorbeeld de Audi Quat-
tro's, waar de aandrijf krach
ten voor en achter gelijkelijk
worden verdeeld, past BMW
een verdeling van 37% vóór en
63% achter toe, waardoor de
besturing met behulp van het
gaspedaal beter kan worden
beinyloed. Ook al weer in te
genstelling tot Audi, biedt
BMW op de 4x4 standaard een
ABS-remsysteem.
Je moet het zelf gedaan heb
ben om het te geloven, maar
wij stuurden de 325i 4x4 met
verbluffend gemak op hoge
snelheden via een bochtig par
cours over een heuse ijsvlakte,
zonder dat de auto een eigen
richting wilde kiezen. En dat
allemaal op gewone zomer-
banden. Dat daarbij ook het
ABS-remsysteem regelmatig
onschatbare diensten bewees,
behoeft waarschijnlijk geen
betoog.
Zal de vierwielaandrijver in
ons vlakke land slechts een
zeer beperkte markt vinden,
met de nieuwe 324 diesel ligt
dit zeker anders. Het eerste
dat bij de nieuwe diesel opvalt,
is de goede geluidsisolatie. Be
halve bij stationair draaien, is
in het interieur absoluut niet
te horen dat er een 'petro
leumstel' in het vooronder ligt.
De 6-cilinder diesel biedt
een vermogen van 86 pk (63
kW) en het maximum koppel
van 152 Nm komt reeds vrij bij
2500 toeren per minuut. Met de
324d hoeft dan ook zeker niet
ver in de (vijf) versnellingen te
worden doorgetrokken om tot
behoorlijke prestaties te ko
men.
De acceleratie van 0 naar
100 km/U neemt niet meer dan
een dikke 16 seconden in be
slag; de topsnelheid ligt op 165
km/u. Het norm-brandstof-
verbruik ligt gemiddeld op 6,8
liter diesel per 100 km oftewel
1 op 14,7.
Zowel de 325i als de 324d zul
len vanaf oktober te leveren
zijn. Definitieve prijzen zijn
nog niet vastgesteld, maar wij
gaan er van uit dat de 325i iets
in de trant van ƒ49.500.- gaat
kosten. Voor de 324d (alle als
4-deurs) gokken we op een be
drag van rohd de veertig mille,
waarbij nog niet duidelijk is of
de, naar onze menig noodzake
lijke, stuurbekrachtiging
standaard zal zijn. De 325i 4x4
(prijsschatting ca ƒ60.000.-)
wordt niet eerder dan begin
volgend jaar verwacht.
De cabriolet-versie in de
BMW 3-serie laat ook nog
even op zich wachten. De eer-
ste prototypen zijn klaar,
maar de produktie zal niet
eerder dan volgend jaar star
ten.