Van notarisvrouw tot WK-tM rally c\. Watkosteen Benzine voor uw anecdote [VRIJDAG 4 OKTOBER 1985 ns heten Rat. En twee norm voor betrouwbaar 127 Van en de Rat Rorino. vermogen van 500 kg in en vele probleemloze 'oerende ondernemer, •ende bestelwagen-dealer- STATIE. IBUSS Automobiënnale inbeeld: 42.- Ht V V KJE V- y?. v* -sr ^VVVyV v •V '-V W; 4v iV^V m(QTMM ledereen heeft er wat mee Geluidweergave, bedie ningsmogelijkheden en vormgeving van de Beo center 7007 zijn van een kwaliteit, die gerust tijdloos mag worden genoemd. Een volledig muzieksysteert met een hoogte van maar 9'/ 2 cm. Daarin geïntegreerd een 2 x 40 Watt RMS tuner/ versterker, een platenspeler met MMC 5 element en een cassettedeck met Dolby B. Bediening van alle belangrijke f unkties met de Beocenter afstandsbedie ning. En dat betekent dat dit toestel ook - via het BSO Master Control Link Systeem- de 9eluid" .sfj&fZW' weergave in andere kamers kan verzorgen. We geven u daar graag een demon stratie van. Over tijdloze vormgeving gesproken: de splinter nieuwe Beogram CDX compact disc speler sluit perfect aan op dit Beocente' 7007. 0. Tel. 01623-12021 Tel. 01620-55292 -41. Tel. 01652-2715 ten. Prijswijzigingen voorbehouden 3ELSTRAAT 35, IINTELOORD: AUTOSERVICE P. HAMERS B.V. r 01652-251{>. ROOSENDAAL: WAALWIJK: AUTOBEDRIJVEN LINKSBOVEN: Arena- noemde Antwerpenaar Frank Maieu zijn bijdrage aan de Automobiënnale. Maieu is geen vriendje van de automobiel. Ster ker, hij vindt hem een monster, publieksvijand nummer één. Daarom moeten we deze arena zien als een openbare schavot. Met evenveel fa- natasie kun je er als auto liefhebber het tegendeel uithalen: De zielige, door allerlei maatschappelijke krachten bedreigde, auto. RECHTBOVEN: De jonge Nlek Kortekaas, Hage nees van geboorte, maar nu Antwerpenaar, stapelt autowrakken op elkaar en noemt het bouwsel 'car- henge'. HIERNAAST: Beeldend kunstenaar Badanna Zack uit Toronto (Cana da) reed negen-en-een- half jaar rond in een Volkswagen Kever. Tot het karretje de geest gaf, zwaar beproefd als het was door de strenge Ca nadese winters. In plaats van met een kiekje in het foto-album, nam Zack af scheid met een kunst werk. Het 'Keverkontje' op de foto is de middelste van een serie van drie, van een steeds verder in sen muur verdwijnende auto. LINKSONDER: Beweerd wordt dat mannen hun auto zien als lustobject. Mannen die sexueel niet een hun trekken komen, zouden hun frustraties echter het stuur afreage- fen. Wim de Cauter uit Everbeek (België) maakte van de auto een wel erg 'saiistisch lustobject: een erotomobiel. RECHTSONDER: Wij ken- fn afgedankte autoban den óf van de verpesten de stank die verbranding veroorzaakt, of als visuele Milieuvervuiling op een hoop kuilgras bij de boer derij. Maar dan de Schot °avid Mach. Die bouwt er een parthenon mee. Door Jan van Zuilen Foto's Dick de Boer Zaterdagochtend, vas te prik, zet de buur man van nr. 12 zijn auto in het sop. Maar voor hij daaraan be gint, rijdt hij eerst een eindje om: om de mo tor op bedrijfstempe- ratuur te laten komen, 'het behoud van je mo tor', zegt buurman. Pas daarna parkeert hij zijn wagen op de stoep voor zijn huis. Buurvrouw heeft inmid dels de slang uitgerold en de emmers met sop klaar gezet. Voor ze beginnen te wassen, glimt de auto als een plaatje. Twee uur later, als ze klaar zijn, glimt hij nog net zo mooi. Ondertussen is de buur man van nr. 19 zijn auto aan het inpakken voor een dagje naar het strand. De surf plank op het imperiaal, de strandstoelen en het speel goed van de kinderen in de kofferbak. Het past maar net in het kleine wagentje van de buurman op nr. 19. Zijn 'grote' zoon van zes jankt op hoge toon dat zijn bemod- derde crossfiets er nog best bij kan, zijn vrouw propt nog gauw een koelbox op de ach terbank. Nagewuifd door de buren van nr. 12 rijden ze weg, in hun koektrommeltje op wie len. Een spons en zeem heeft het karretje in geen maan den gezien. De lak is dof, het plaatwerk gedutst en ge blutst. Het zal duidelijk zijn. Voor de buurman van nr. 12 betekent het bezit van een auto heel wat anders als voor de buurman van nr. 19. De een behandelt zijn auto als een troeteldier. Hij koes tert hem als een pasgeboren baby. Kosten noch moeite zijn gespaard om de auto zo mooi mogelijk te maken. Voor de ander is de auto lou ter een gebruiksartikel, makkelijk om mee naar het werk te gaan, de boodschap pen te doen en een dagje uit. Het wagentje brengt hem daar waar hij heen wil. Maar allebei hebben ze een relatie met him vierwieler. En juist dat nu typeert het fenomeen auto. Iedereen heeft er wat mee. Puur objectief gerede neerd, kun je volhouden dat een auto niet meer of minder is dan een mechanisch hulp middel, net zoiets als een koffiezet-apparaat of een mixer. Het ene ding helpt de mens zich te verplaatsen van A naar B, het andere klopt deeg. Maar zo eenvoudig ligt dat in de praktijk niet. De auto is een deel van ons le ven geworden, of we willen of niet. We hebben er een haast menselijke relatie mee. Ooit weieens een nor maal iemand horen praten met een koffiezet-apparaat? Nee toch zeker, maar praten tegen de auto vinden we heel gewoon. We zeggen: 'Kom op jochie, trek er maar eens flink aan'. We kafferen hem uit als ie toevallig een keer niet willen starten. Als we niet tegen de auto praten, praten we er wel over. De auto, aanbeden door de een, verguisd door de ander, is een maatschappelijk feno meen, voer voor psycholo gen. En object in de kunst. Als kunst een weerspiege ling is van het maatschappe lijk leven, dan klopt dat in elk geval aardig op de Auto mobiënnale die afgelopen zomer gehouden is in het Antwerpse museumpark Middelheim (vandaag, za terdag en zondag is de laat ste kans om de tentoonstel ling te zien). De beeldende kunstenaars, die aan deze De autoradio: Er wordt steeds meer ingebouwd in dat kleine kastje. De autobezitter wil dat het geluid net zo klinkt als théfi) of nog beter. jfr m «talk iCHELIri De Fransen wilden met een sportief imago ook de jeugd bereiken. Via Finnen als Ari Vatanen en Timo Saionen is men daar razendsnel in geslaagd. Jarenlang had Peugeot de naam de auto te zijn voor notarissen, boeren, middenstanders e.d. Alles watje onder een ton kunt kopen. Een hele pagina auto- prijzen,. van de Skoda 105 t/m de BMW 628 CSi. De heer A.C. de Pauw uit Terneuzen is de eerste winnaar geworden van de 100 gulden benzinegeld die De Stem maandelijks ter beschikking stelt aan de maker van de beste auto-anecdote. Zijn bijdrage kunt U hierbij lezen. Een bijzondere gebeurtenis, een merkwaardige ervaring, een leuke anecdote met uw auto meegemaakt? Zet een en ander op papier en stuur het naar de Autoredactie van De Stem, Postbus 3229,4800 MB in Breda. Misschien staat uw verhaal de volgende maand in De Stem en kunt U uw tank een keer vol laten gooien op onze kosten. Een jaar of twee geleden reed ik mijn wagentje in Breskens de boot af na een dagje in Vlissingen te heb ben doorgebracht en zette ik koers richting Terneu zen. Bij de benzinepomp aan de kruising in IJzen- dijke stond de Rijkspolitie. Er werd een hand opgehou den en ik stopte aan de kant van de weg. Enigszins geprikkeld, want ik was me van geen kwaad bewust draaide ik het raampje open en vroeg ik aan de be treffende agent wat er aan de hand laas. Of ik even mee wilde komen naar het busje want ik zou de maxi mum-snelheid hebben overtreden. In het busje aangekomen werd daaraan toegevoegd dat ik niet minder dan 127 kilometer zou hebben gereden op de provinciale weg, waar 80 toegestaan was. „Dat be staat niet", antwoordde ik, „daar is zowel mijn wagentje als ikzelf veel te oud voor". Ik bleef beleefd volhouden dat ik 'nooit van zijn leven niet' 127 per uur had kunnen rijden, zodat de agent met de walkie- talkie nog maar eens bij zijn collega aan de contro lepost informeerde hoe dat nou precies zat met die 127 kilometer. Het antwoord kwam snel: „Stomme don der", zo klonk het weinig tactisch, „hij reed maar 97 kilometer, maar ik had het over die Fiat 127.....". Zodat ik er uiteindelijk nog afkwam met de nodige excuses, naast een schikking van 50.- gulden: Want 97 kilometer uxis na tuurlijk ook nog iets te veel van het goede. Terneuzen A.C. de Pauw. De 6-cïlinder dieselmotor zorgt ook bij de BMW 324d voor goede prestaties. BMW start inhaalrace overtuigend open luchttentoonstelling hebben bijgedragen, geven elk op hun eigen wijze uiting aan hun relatie tot het feno meen. De autohater laat de auto publiekelijk terecht stellen, de liefhebber lijst het wrak van z'n trouwe kar retje in, weer een ander maakt er gewoon iets moois van. Daarmee onderscheiden ze zich alleen in uiterlijkhe den van de twee buurman- DEN HAAG - Met de reeds aangekondigde modellen 324d, 325i en 325i 4x4, ziet het er naar uit dat BMW de recentelijk opgelopen lich te achterstand op de con currentie weer ruim-, schoots zal kunnen inha len. Die conclusie ligt voor de hand na een aantal ken- nismakingsritten met alle drie nieuwelingen uit München. De 325i, die de 323i vervangt, biedt ten opzichte van zijn voorganger sterk gestegen prestaties. De 2,5 liter inspuit- motor levert met z'n 171 pk (126 kW) niet alleen 16 kW meer vermogen, maar ook het motorkoppel steeg met 21 Nm tot 226 Nm, hetgeen een merk baar grotere souplesse tot ge volg heeft. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is nu haal baar is 8,3 seconden (was 9,0 sec) en de topsnelheid steeg van 204 km/u naar 217 km/u. Desondanks bleef het gemid delde norm-brandstofver- bruik gehandhaafd op 8,9 liter per 100 km (1 op 11,2). De 325i geeft overige de in druk minder 'hard' geveerd te zijn dan zijn voorganger, het geen uiteraard het comfort ten goede komt. Als extra veilig heidsvoorzieningen kunnen bij de 325i zowel een ABS- remsysteem als een Airbag worden besteld. De 325i wordt de eerste in serie gebouwde 6-cilinder met per manente aandrijving op alle vier de wielen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Audi Quat- tro's, waar de aandrijf krach ten voor en achter gelijkelijk worden verdeeld, past BMW een verdeling van 37% vóór en 63% achter toe, waardoor de besturing met behulp van het gaspedaal beter kan worden beinyloed. Ook al weer in te genstelling tot Audi, biedt BMW op de 4x4 standaard een ABS-remsysteem. Je moet het zelf gedaan heb ben om het te geloven, maar wij stuurden de 325i 4x4 met verbluffend gemak op hoge snelheden via een bochtig par cours over een heuse ijsvlakte, zonder dat de auto een eigen richting wilde kiezen. En dat allemaal op gewone zomer- banden. Dat daarbij ook het ABS-remsysteem regelmatig onschatbare diensten bewees, behoeft waarschijnlijk geen betoog. Zal de vierwielaandrijver in ons vlakke land slechts een zeer beperkte markt vinden, met de nieuwe 324 diesel ligt dit zeker anders. Het eerste dat bij de nieuwe diesel opvalt, is de goede geluidsisolatie. Be halve bij stationair draaien, is in het interieur absoluut niet te horen dat er een 'petro leumstel' in het vooronder ligt. De 6-cilinder diesel biedt een vermogen van 86 pk (63 kW) en het maximum koppel van 152 Nm komt reeds vrij bij 2500 toeren per minuut. Met de 324d hoeft dan ook zeker niet ver in de (vijf) versnellingen te worden doorgetrokken om tot behoorlijke prestaties te ko men. De acceleratie van 0 naar 100 km/U neemt niet meer dan een dikke 16 seconden in be slag; de topsnelheid ligt op 165 km/u. Het norm-brandstof- verbruik ligt gemiddeld op 6,8 liter diesel per 100 km oftewel 1 op 14,7. Zowel de 325i als de 324d zul len vanaf oktober te leveren zijn. Definitieve prijzen zijn nog niet vastgesteld, maar wij gaan er van uit dat de 325i iets in de trant van ƒ49.500.- gaat kosten. Voor de 324d (alle als 4-deurs) gokken we op een be drag van rohd de veertig mille, waarbij nog niet duidelijk is of de, naar onze menig noodzake lijke, stuurbekrachtiging standaard zal zijn. De 325i 4x4 (prijsschatting ca ƒ60.000.-) wordt niet eerder dan begin volgend jaar verwacht. De cabriolet-versie in de BMW 3-serie laat ook nog even op zich wachten. De eer- ste prototypen zijn klaar, maar de produktie zal niet eerder dan volgend jaar star ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 15