De BOK van de TROS Clingi in boe TERNE Ui MET KOS kleiritie i 'IIIIIIIIIIIH IIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM 07G-2368S2 JMOTBM EXTRA streek in Terneuzen. Brakman zou er 'Zeeuws meisje' zingen. Het nummer was, compleet met bal let in klederdracht, al in kannen en kruiken, toen de afmelding kwam. De smoesjes stapelden zich op, zo erg dat-ie er even bij stilstaat in z'n programma: „Weten judder toch da'k al een elen avond tweederangs liedjes aan 't ziengen ben. Ja, dat zei jen ze bie de Tros en daarom mocht ik nie in dat programma." De ware reden is waarschijnlijk dat de platenbonzen geen brood zagen in Brakmans optreden. Wie Op Volle Toeren wel eens ziet en ook Piet Brakman kent, weet dat de Groedenaar ongeveer twee klassen uitstijgt boven het gemiddelde niveau van het TROS-programma. Een BOK van de boven ste plank dus. „Maar dat zien de mensen zelf ook wel," zegt de artiest lakoniek. Dank zij burgemeester Dusarduyn van Sas van Gent krijgt hij volgende week trouwens al een vorm van revanche. Als jarige burgemeester is Dusar duyn te gast in het praatprogramma van Gerrit den Braber. Hij mocht zelf een platenkeuze maken en zal dus Piet Brakman meenemen. „Hij heeft me er speciaal over gebeld. Fantastisch." BAANDAG 30 SE Mee Piet Brakman tussen de schuufdeur'n9 Door Jan Jansen EEN schokje van herkenning. De inmiddels 40-jarige Brakman voelde het een paar jaar terug zelf ook toen hij terugkwam in West- Zeeuwsch-Vlaanderen, na er 21 jaar te zijn weggeweest. Niet dat hij het gebied in onge wijzigde staat aantrof, maar onderhuids viel de mentaliteit van toen nog te proeven. „Het is ier zoals overal. Alles is groter geworden, en verpolitiekt. Schaalvergroting noemen ze dat. Kiek, vroeger was de kolenboer ook de wethouwer. EEN BREED armgebaar naar achteren. „Wa vin je van m'n orkest. Bescheijen jongens ee. J'oor ze wè, mao je zie ze nie.Piet Brakman bedoelt zijn orkest band, en de Hoekse ouderen gniffelen. „Jao, jao, die kan d'r wa van, dien Brakman, 't Is een kérel oor. M'n buurman aan het tafeltje in de Hoekse Ge hoorzaal heeft Piet Brakman al vaker gehoord en gezien, zodat hij wel zo'n beetje weet wat er komt. En hij is niet de enige, zo blijkt bij de meezingers. In koor overstemt het gehoor soms de orkestband en Brakman zelf, die die avond dan ook weinig platen verkoopt, maar wel z'n populariteit bevestigd ziet. Over 'twee geloven op een kussen, daar slaapt d'n duvel tussen' gaat Janneke van Janneke 'van d'n Aoverdiek'. Goed kans dat ze het zelf meegemaakt hebben en anders weten ze 't van horen zeggen. Zo veel kerkelijke smaken heeft Zeeuwsch-Vlaanderen wél. Het trieste lied staat trouwens op een LP van de Groedse liedjeszanger/ conferencier. Dus zingen en deinen ze mee met de smartlap 'uut de Hroe'. Verweerde vingers roffelen op het formica-blad. Ze verstaon mekaore, de artiest en z'n publiek, wan ze praot'n allebei dialect. 'En die vint ziengt d'r nog schoon bie oek'. Er gaat een schokje van herkenning door de zaal. Actie en reactie in dialect. Of: hoe Piet Brakman het gat in de markt ontdekte. Die dee z'n ideeën op attie langs de deuren ging. in zo'n gemeente als Oostburg gaat dat vanzelf nie meer. De men sen zijn ook beïnvloed door ra dio en vooral tv. Daar lijdt ook het dialect onder, al ister ge lukkig nog vee bewaard geble ven. Maar toch, alles groot, al les verpolitiekt. Dat zie je lan delijk ook. 'k Zal je eens wat vertellen: als die Mient-Jan Faber had gezegd: ik stop er mee, ik trek me terug, dan wa ren al die kaarten tegen de kruisraketten nu al binnen. Ik denk dat dat vanwege z'n poli tieke uitspraken niet is ge beurd." Piet Brakman's derde LP, die binnenkort uitkomt heet 'Een kar vol idealen', en gaat vooral over de schaalvergro ting, die hem tegenstaat. „Moeder, m'n- durpje is in nood, moeder doe t'r wat aan, m'n durpje gaot dood," zingt- ie. Welgemeend. Maar hij troost zich ook met de gedach te dat hij niet als eerste of eni ge weigert zich daarbij neer te leggen. „Er is flink aan getornd, maar toch voel je overal dat het dorp nog leeft. De activi teiten nemen toe, toneelvere nigingen komen weer van de grond. Je hoort op verschillen de plaatsen dialect op het to neel. Kijk eens wat ze doen met die Bonte Avonden in Nieuwvliet. Zo'n programma in zo'n durpje, da's toch fan tastisch. Niet besteed 'aan de import, zeggen ze soms. Maar ik geloof dat dat nogal mee valt. Mijn eigen ervaring is dat die import het, met een beetje meer moeite ook prima kan volgen en zich ook amu seert. Uiteindelijk heeft ieder een er belang bij dat we de dingen naar een kleiner ver band terugbrengen." Erpels 'Op d'n Oek' zit praktisch geen import in de zaal. Piet Brakman bereidt z'n pro gramma voor, met de onaf scheidelijke technicus (en zwager) Bram Buyck, die aan de kleinste vingerwijzing van de artiest genoeg heeft om de orkestband feilloos te bespe len. Omdat-ie overdag niet al tijd meekan, wordt die avond neef André Brakman ingewijd in de geheimen van het fami liebedrijf] e. „'k Ben ier nog nie eerder geweest, bie de oudjes van d'n Oek. We moet'n het ouwe pro gramma mao doen, vin je niet, Bram?" De aangesprokene is een fan van het eerste uur en vindt het best. Brakman ver ontschuldigt zich voor wat smeer- en poetswerk aan z'n gezicht. „Jao, da moe'k overa doen van m'n vrouwe. Ze vin't geen gezicht a'k zo onder die lamp'n gaon staon. Vooral m'n ogen moen'k een bitje schmienk'n. Oft noe is voor een zaole mee vieronderd man of voo zo'n zaoltje as ier. Êje trouwens da toneeltje gezien? Leutig ee, dan voel'k m'n eigen wee net as tussen de schuuf- deur'n." Soms moet de artiest afwij ken van het tevoren afgespro ken programma. Dat gebeurt bij die zeldzame gelegenheden dat het publiek anders rea geert dan Piet Brakman had voorspeld. Dat overkwam 'm eens toen hij optrad voor een maatschappelijk beter gesi tueerd gezelschap, waarvan hij dacht dat het 'den êêten èr- pel' niet zou kunnen verteren. Dat verhaaltje begint over de 'nieuwe èrpels, die a je moet eten mee sause van echte beu ter'. Da's allemaal akkoord, maar het vervolg ligt soms wat gevoeliger. „Weet je waor an kik zo'n ekel èn? Aon zo'n êêten èrpel, die a in die kele bluuf zitten. Jao, mensen, doa moen'k niks van èn oor." Hila riteit op Den Oek. „Mao overa kujje da niet doen ee." Hoewel een dame uit het selecte gezel schap hem na afloop wel te vreden toesprak. „Je wier t'r zo gewoon van, zei ze." Volksoploop 21 Jaar lang zag Brakman Zeeuwsch-Vlaanderen alleen op afstand, terwijl hij zich er gens anders bezig hield met jeugdige delinquenten en met geestelijk gehandicapte kinde ren. Muzikale therapie was z'n specialiteit, waar z'n pupillen vrede mee hadden, maar hij zelf steeds minder. Uitgekeken op het 'overgedemocratiseer- de' internaatswerk richtte hij op z'n 38e z'n leven totaal an ders in en kwam hij terug naar z'n bakermat, de Hroe. Piet Brakman had de golf van weemoed naar weleer, de hang naar terugkeer van het dialect -zie het succes van 'Café Cen traal'- al aan zien komen „Ik was er op tijd bij, voor mezelf en voor het publiek." Het gat in de markt was toch nog onverwacht groot. „In het begin in Breskens, een van m'n eerste optredens. Dat was me daar een volksoploop. Eerlijk gezegd tamelijk be nauwend. Wat gebeurt er nou met me, dacht ik. Nou heb ik daar geen last meer van, vind ik het wel prettig om voor een ROTTERDAM voor de wedst: bon (woensdag dag in Amsterc keken door de I Een overwinnii Sittard is slechts nomen. Dat Nielsen met t kneusde ribben uit c land Rusland-Dene naar Rotterdam is t keerd, Sjaak Troost middag een fikse tra van zijn knieschijve incasseren en Feyeni nies in de tweede h< bepaald naadloos in overgingen, baart meester Ab Fafié gr gen voor de komen ciale week. iviMAi^HJiAU 30 SEPTEMBER 1985 EEN landelijke doorbraak staat niet nummer een op het verlanglijstje van Piet Brakman. „Ik weet wat er aan vastzit. Het zou kunnen hoor. Ik weet de weg om het spul agressief te pluggen, maar ik weet ook wat de gevolgen kunnen zijn: dat je je vrijheid en onafhankelijkheid helemaal kwijt raakt. En daar zit ik dus niet op te wachten." Niettemin: 't is natuurlijk wel mooi meegenomen als je een keer kunt optreden in het TROS-program ma 'Op volle toeren'. Die kans zat erin toen Chiel Montagne afgelopen zomer met z'n circus neer- Piet Brakman op het toneel. Vervanger Velen voelen het schokje van herkenning. De duiven melker van Van de Schoofkas is hun buurman. Ze zien de Bresjes 17 op de golven deinen als Brakman de kotter be zingt. De artiest woont om de hoek en spreekt moeder's taal, al is dat niet altijd doorslagge vend. Brakman zingt maar ongeveer de helft van zijn LP's vol in dialect. De Yankee Doodle Session uit Sluiskil, een ander voorbeeld van in eigen streek geprezen arties ten, brengt Engelstalige num mers. „Ach, ze zien graag mensen uit de eigen streek die iets te bieden hebben. Dat is herken baar, persoonlijk." Piet Brak man weet uit ervaring dat de streekartiest meer wordt ge waardeerd dan het idool op af stand. Het voorbeeld van de Yankee Doodle Session. Engel stalig, dat wel. „Mao ze komm'n ier vandaon ee." De groep nam de laatste plaat op in Brakman's Bres- kense studio, zodat hij ook aanwezig was bij de doop van het epeetje. „Dat had je moe ten zien, zo vol. De tent was helemaal afgeladen. Er was meer volk bij de Yankee Doodle dan bij de Dolly Dots. Terecht trouwens, het zijn pri ma artiesten. Ik was erg blij dat het zo liep." In de Hoekse Gehoorzaal kwamen sommigen Piet Brak man voor de zoveelste keer be luisteren, misschien wel om dat de LP thuis al was grijs gedraaid. M'n buurman daar vond het 'iedere keer wee leu tig'. Zelf wil ik 'm ook nog wel eens horen, maar dan zal de maat ver vol zijn. Het punt van verzadiging. „Ik ben d'r nie bange voo. Goh, manneke, 'k èn nog zovee nieuwe diengen. Dao kan 'k nog wè een tiedje mee voor- uut," zegt de artiest voor z'n optreden in Hoek. De 'kar vol idealen' is onderweg, met nieuwe nummers en begelei dende teksten. De directe om geving als inspiratiebron valt niet gauw droog en muzikaal kan Brakman ook nog andere kanten op. Thuis, sinds kort in Bres kens, geeft-ie een bezonken, professioneel oordeel. „Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat het minder wordt. Ik heb al te veel gezien om de fout van oververzad ging te maken. Geleidelij verander ik steeds m'n repel toire. Af en toe met nieuw dingen, zonder oude succes nummers meteen weg te gooi en. Want die willen ze altij weer horen." Bovendien: Piet Brakrna werkt ook nog 'gewoon', vijf tien uur in de week muziekles sen en -therapie. En hij heef een project op stapel staands 'm bezighoudt, ook als hij ze minder zou worden gevraag: Met talentvolle artiesten uitd streek, die elders geen ka» krijgen, duikt Brakman winter de studio in om een taaiprogramma Zeeuwsch-Vlaanderen te werpen. „Talent genoeg, kunnen fantastische dings uit komen, als we d'r mas keihard tegenaan gaan." ka» 1 des I nt: Klankbord Door Herman Muller TERNEUZEN - De Ze< Vlaamse topper uit de klas D, Terneuzen-Clingf ieder geval voor de toes wers niet bepaald zo verlopen. Zo kalm al dreekderby begon, zo ti hieus was de slotfase, w Terneuzen op de valree via een penalty tot een spel kon komen, iets waa ae trainers na afloop Wee konden hebben. Scl vechter Wielemaker uit ?ingen had aan de der ieder geval een heel klus, waarin hij maar arid boekingen en twee i schoppen uitdeelde. Voor Clinge-trainer V van Duyse was de laats-i 'ty in ieder geval geen om lang bij stil te staan n Ploeg in een uitwed ls deze een strafschop rbgt, moet er helemaal êebeuren of er volgt oo Penalty tegen. Terneuz Ier goed weggekomen e j ^andere treffer was pui Terneuzea-trainer M; i 1 Windt verklaarde n ?p: 'TTk denk dat de Jao, 't is te zegg'n, 'k èn wee mooi voo joker gestae «-'houwers hiér vandaa 'nnaars uit' de strijd Als beginnend artiest W hij zich niets aan van het pk fessionele advies om 'enige» stand te bewaren tot het jf bliek'. „Ik doen da juust nil zegt-ie. Hröös vanzelf. H pakte goed uit. „Ik geef tj eigen bloot op het podium sprieng zo tuss'n het publi' Da vinn'n ze leutig en oek, eerlijk gezeid." Nakaarten met het put# hoort ook bij de succesfort- Ie. Hij vindt het plezierig zo de reacties op de voorst» ling te peilen. Welke arti» kan trouwens zonder kla® bord. Piet Brakman is daatf blij dat ze hem thuis ooke* spiegel voorhouden. Tot nu' heeft-ie alle teksten zelf' schreven en hij wil dat blij" doen. „Maar je weet -natuur nooit hoe een nieuwe tekst» sj uitpakken. Dat probeer ïkWi—. hier aan tafel eens uit en weet ik gauw genoeg of hel de smaak zal vallen of niet' praktijk heeft bewezen dat® een prima test is." Dat 'Sjefke's gebedje' S valt weet Brakman dus lang. Die ervaring uit z'n W baan met gehandicapte kin» ren bezingt hij op Den Oek' de pauze. Over een jochie. wie hij, tegen de voorschrii- in, wel omkeek. Piet Brake-' wérkt z'n eigen in 't zweet publiek kriegt'r grote kou van: 'Lieven Eer in d'n emel, 't is weer a mis gegaon, Bie de juffrouw koos ik de verkeerde kleur'n, XJ tc UI-CJ IA/J J I IAj IAJ IVOOO HV U:C DC f fVCC U-C TVtCM-l IVf v"v en bie de meester tekend' ik een uus zonder raoik z'jn. wat ons spel b - lk niet helemaal tev i in, maar ik denk dat c uWen in deze wedstriji en deur'n. Mao 'k goan 't nooit nie verstaon, a ze dan zeggen: och ventje, j goe je best gedaoii „Nielsen ziet er uit dood vogeltje, maar het met hem nooi denk ik niet dat woensdag alweer opstellen". Vooraf b blessure van Nielsei tot lichte paniek bij oord. Na het treff Fortuna kon niet an< constateerd worden zijn vervanger Keji naar, zijn middenvel werd ingenomen doo ley Brard, het uit deed. Nu is Fortuna ponent van een and ber dan Sporting, m£ lenaar bracht als man veel meer 'voe de opbouw van de dammers. Bovendie Molenaar, doordat de digers Troost en Dl zeer degelijk van hr kweten, regelmatig n ren trekken om daar te stichten. Naast de uitblinkei lendammer maakt Ling een prima ind: Hagenaar, die zeer zijn gewoonte in eer vroeg bij De Kuip ai de, demonstreerde leen zijn alom bew< passeerbewegingen, verdedigde zelfs mee - foto's wimkooyman volle zaal te spelen, met hon derden mensen. Maar toen was ik er niet op voorbereid." De opleving van het dialect, dat hijzelf niet is verleerd in al die jaren. De verkoopcijfers van zijn twee LP's benaderen de voor Zeeuwsch-Vlaanderen magische grens van 10.000. Ook de serie Zeeuws Plat ver koopt goed, zo goed dat pas nog een Biervlietenaar en een Philippiense er een bijdrage aan mochten leveren. De po pulariteit van volksdichter Free van de Schoofkas -weke lijks in dialect publicerend in De Stem- wordt met iedere af levering groter. De artiest tussen het publiek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 8