Onooglijk
karretje
begin van
enorme
verzameling
p.c. kerkdiensten
ZATERDAG
28 SEPTEMBER 1985
r.k. kerkdiensten
Brandweerwagen
Knappe bus
Helmen
X T 1 1
Uitdaging
Plannen
aterdag 28 september
EVENDEDAGS ADVENTIST®
TERNEUZEN (Goede Herderke
[10 u. ds. H. van Rijn.
MIDDELBURG (Doopsgezi
kerk): 10 u. ds. F. Teeuwen.
VLISSINGEN ('t Anker): 9.15 u.
Teeuwen.
ondag 29 september
Hervormde kerken
ARDENBURG: 10.30 uur, cat]
aat L. van Lingen;
lXEL: 10.00 uur, ds. H. van de Ber
3RESKENS: 9.30 uur, de heer D.
~rROEDE: 9.30 uur, ds. P. de Vries.
HOEK: 10.00 uur, ds. W. van Me
ven.
HONTENISSE: 10.30 uur, ds. R. H
og.
HOOFDPLAAT: 10.00 uur, ds.
lPaksy.
IHULST: 9.00 uur, de heer B. van
|Wel.
MEUW VLIET: 14.30 uur, de heer
van Es.
DOSTBURG: 10.00 uur, ds. P. Fe
[stra.
TRANCHEMENT, dienst te Slu
SAS VAN GENT: 10.30 uur, ds,
Spiering.
SCHOONDIJKE: 9.30 uur, ker]
■raadsleden.
■ST.-ANNA TER MUIDEN: dienst
■Sluis.
■ST.-KRUIS: 9.00 uur, ds. H. Valk,
■SLUIS: 10.00 uur, ds. C. Balk.
ISLUISKIL: 9.00 uur, ds. I. Spiering
ERNEUZENGrote Kerk: 10.30 5
D. Koelman; Goede Herderke
|l0.00 uur, ds. C. Hoogendoorn en 19
uur, ds. M. Rouw; Opstandingskei
f9.00 uur, ds. D. Koelman.
[WATERLANDKERKJE: 11.00
I ds. P. de Vries.
ÏIJZENDIJKE: 11.00 uur, ds.
I Mee use.
|Z AAMSLAG: 10.00 uur, ds.
iBecht.
■ZUIDZANDE: 14.30 uur, ds. P. Fee
Istra.
Gereformeerde kerken
1 AXEL: 10 en 17 uur, Diensten
IHOEK: 10 en 15 uur de heer V
■Leerdam te Seroos kerke
■TERNEUZEN(Noordstraatkerk) I
■ds. J. Juijens.
l(Zeldenrustcollege) 10.30 en 17 u.
■heer D. de Best.
IzAAMSLAG: 10 en 15 u. Kandida
M. Lorier te Vlissingen.
AARDENBURG: 10.30 u. Kandida
J. van Linge (gezamenlijke dienst
[Sint Baafskerk).
BRESKENS: 10 u. dienst. 17 u.
■Coppoolse te Meliskerke.
IOOSTBURG: 9.30 u. Kandidaat
■van Lindee te Kampen.
SCHOONDIJKE: 9.30 u. ds. Rienks
1 Vinkeveen (HA).
I Gereformeerde
maakt)
kerken (Vrijgi
AXEL: 10 en 15 u. ds. J. Verkade.
■HOEK: 10 en 15 u. prof. H. Ohamanr
■TERNEUZEN: 10 en 15 u. ds. C. M
we.
|ZAAMSLAG: 9.30 en 15 u. d
jKruizinga.
I Christelijk Gereformeerde kerk
IZ AAMSLAG: 10 en 15 u leesdienstt
I Evangelische gemeente
TERNEUZEN (Gebouw De Kanck
I laar): 10 u. de heer Koster.
Doopsgezinde gemeente:
I AARDENBURG: geen dienst.
LEGER DES HEILS
I TERNEUZEN (Gebouw Donze V
serstraat): 9.30 u. Bidstond.
I 10 u. Heiligingsdienst.
I 17 u. Verlossingsdienst.
NOORD - ZUID - BEVELAND
Goes - Parochie Maria Magdalen
zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u.
Zierikzee - H. Willebrord, Molens!
62, zat. 9 u. zond. 11 u.
I Hansweert - O. L. Vrouw On bevlek
Ontvangenis, zat. 17 u. zond. 11
Maria-oord, zat. 10.30 u.
Lewedorp - H. Eligius, zat. 19 u. zon
10.30 u.
Rilland-Bath.- H. Jozef, ofwel
om 19 u. ofwel zond. om 9.30 u. (om
14 dagen).
Yerseke - H. Anna: ofwel zat 19
ofwel zond. 9.30 u. (Om de 14 dagen).
Ovezande - O. L. Vrouw Hemelvaar
zat. 19 u. zond. 9.30 u.
WEST - ZEEUWSCH - VLAANDE
REN
Aardenburg - Maria Hemelvaar
zat. 19 u., zond. 8 en 10 u.
Biervliet - H. Maagd Maria Onbe
vlekt Ontvangen, zat. 19 u. zond.,
u.
Bres kens - H. Barbara, zat. 17
zond. 10 u.
Eede - H. Maria Hemelvaartzat 1
u. zond. 10 u.
Groede - H. Bavo. zat 19 ]X. zond.
Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17
zond. 9 u.
Oostburg - H. Eligius. zat. 19 u. zone
10.30 u.
Schoondijke - H. Petrus Apostel
zond. 9.45 u.
Slijkplaat - Maria Sterre der Zee
zat. 17 u.
IJzendijke - H, Maria Hemelvaai
zat. 19 u. zond. 10.30. Huize Emnwus
zond. 11.15 u.
Sluis - H. Johannes de Doper, zat
u. zond. 10 u.
WALCHEREN
Middelburg - H. Petrus en Pa^
Lombardstr. zat. 19 u. zondul°J]
Kerkcentrum De Hoeksteen,
burglaan, zond. 11.30 u. n,
Vlissingen: Paauwenburg. Kerkce»"
trum Open Hof, A. Gogelweg:
11 en 19 u. Lieve Vrouwekerk, Sn
zat. 19 en zond. 9.30 u.
Souburg - Martinuskerk. zond. 10%
Domburg- Willibrorduskérk- 200
8.45 u.
OOST - ZEEUWSCH - VLAAND*'
REN
Clinge - H. Hendrikus. zat 19 u.
8.30 en 10 u. 10
Hulst - H. Willibrordus. zat. l9
zond. 9.30 en 11.30 u.
Graauw - Maria ten Hemelopen"1*
zat. 19 u. zond. 9 u.
St, Jansteen - H. Johannes de
zat. 19 u. zond. 10 u. l1lis
Boschkapelle - H. Petrus en P8ül
zat. 19 u. en zond. 9.00 u. ,0i
Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie.
19 u. zond. 8 en 10 u. a
Hengstdijk - H. Catharina. zat 1
en zond. 11.30 u. nn(t
Heikant - H. Theresia. zat. 19 u.20
10 u.
Kloosterzande - H. Martinus.
18.30 u. zond. 9 en 10.30 u. Tafö.
Koewacht - H. H. Philippus en Ja
bus. zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u. a
Lamswaarde - H. Cornelis. zat.
zond. 10 u. l7
Nieuw-Namen - H. Jozef, zat.
zond. 10.30 u.
Ossenisse - H. Willibrordus.
zond. 10.30 u. ..au
Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat.
zond. 8 en 10 u. „nnd.
Sluiskil - St. Antonius. zat. 19 u.20
II U- zi
Terhole - H. Gerardus MajeU^
19 u. zond. 8 en 10 u.
Axel - H. Gregorius de Grote. 28
u. zond. 11 u. .„«art
Philippine - O. L. Vr. Hemelt
zat. 17 u. zond. 9.30 u. Il?a8rt
Sas van Gent - Maria Hemel
zat. 19 u. zond. 9 en 11 u.
Zandstraat - H. Pastoor van
zond. 10 u. a «rtvjul*
Teraeuzen - H. WillibrordusU
teitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15 ej1 -
u. Verrezen Christus: Maann-
zat. 19 u. zond. 9.30 en 11 uur.
Hoek - H. Kruiskerk, zond. ,„aaft
Zuiddorpe - H. Maria Hemel
zat. 17 u. zond. 9.45 u.
Frans van de Mosselaar in zijn eerste
Tempo. Links staat de tweede en middenin
de Magirius uit Middelburg.
- FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP
De wagen van de Ironville Fire Co.
Even oud als de Dongenaar zelf.
Door Rosé Lokhoff
OOK DE Tempo waarmee Donge
naar Frans van de Mosselaar oud
papier en ijzer ophaalde, ging die
weg. Jaren later, het was 1980 en
Frans van de Mosselaar was inmid
dels zeer succesvol overgeschakeld
op de autosloperij, zag hij er toch
nog eentje staan en het werd on
middellijk opgekocht.
Dat niet alle Tempo's geheel waren
verdwenen, bleek weer een jaartje later
toen de sloper een tweede exemplaar op
de kop kon tikken. Meer heeft hij er tot
nu toe niet kunnen vinden, maar de kar
retjes zijn inmiddels wel het middelpunt
geworden van een enorme verzameling
'antieke' automobielen. Vijftig vrachtwa
gens, evenveel luxe en 10 brandweerwa
gens. Een behoorlijk uit de hand gelopen
hobby dus.
Vandaar dat Frans van de Mosselaar
er naast zijn sloperij een apart bedrijf
van heeft gemaakt. Soms verkoopt hij
een wagen door, maar meestal zijn ze
voor de verhuur. Zo zijn enkele militaire
exemplaren te zien in de film De Aanslag
en heeft de regisseur van de nieuwe Ne
derlandse oorlogsfilm 'In de schaduw
van de overwinning' belangstelling voor
een paar exemplaren. „Als je zorgt dat je
materiaal levert zonder problemen, dan
betalen ze goed", heeft Frans van de
Mosselaar aT ontdekt. En zo betaalt de
hobby zich uiteindelijk vanzelf terug.
De hobby in de hobby is voor de Don-
gense sloper de brandweerwagen. Zelf is
hij lid van de vrijwillige brandweer, zo
dat hij het oude met het nieuwe kan ver
gelijken. Het oude wint dan voorlopig
nog. De laatste aanwinst is een heuse
Stutz uit 1922, meegebracht uit Amerika
waar hij samen met collega Bert Simons
uit Goirle regelmatig op rooftocht gaat.
De Stutz, op foto's nog te zien als
eigenlijk niet meer dan een hoop roest,
verandert in de loods op het ogenblik in
een glimmend pronkstuk, waar straks
ook nog mee gereden zal worden. Mon
teurs Erik en Jack en dochter Astrid zijn
er hele dagen mee bezig, uiteraad onder
het toeziend oog van de baas, want dat is
een Pietje precies. Zo worden alle onder
delen stuk voor stuk opnieuw gespoten
voordat de kar weer in elkaar wordt ge
zet om dezelfde rode kleur te krijgen.
Een Belgisch brandweermuseum heeft
inmiddels al interesse getoond. Hoeveel
dat moet gaan kosten, wil hij liever niet
kwijt. „Voor een absurde prijs", klinkt
het geheimzinnig.
Terwijl hij vol trots zijn verzameling
laat zien, ontwaart hij in de verte een oud
model brandweerwagen. Even later blijkt
het een Renault uit 1960 te zijn waarin
de bedrijfsbrandweer van Jamin nog
rondrijdt.
„Dat is een knappe bus", krijgt de be
stuurder te horen. „Zit er nog wat in ook,
pompen of zo?" De man laat de wagen
zien en komt met een straalpijp met ne
velkogel aanzetten. „Dat is een ding dat
ook hier thuishoort, dat moet je niet in
die wagen laten liggen, joh", paait Frans
van de Mosselaar.
De man zegt dat hij maar eens contact
met zijn baas moet opnemen. Hij blijkt
gekomen te zijn omdat souvenirjagers de
tankdop van de kar hebben gejat. „Kijk
maar even rond en als je er een vindt, zeg
dan maar dat het van het bedrijf is".
Frans van de Mosselaar ziet de 'bus' in
gedachten al toegevoegd aan zijn verza
meling. Net als de Magirius uit 1932, af
komstig uit Middelburg. „Sportief ge
zien, moet ik zeggen dat ze daar hebben
zitten slapen. Zo'n ding hadden ze na
tuurlijk nooit uit de gemeente moeten la
ten gaan. Laatst kwam hier iemand uit
Middelburg die zich rot schrok toen hij
de Magirius zag staan. Hij was bezig met
het ding te kopen, maar was dus mooi te
laat."
De man kan er spijt van hebben, want
ook hiervoor, heeft een museum al een
'absurde' prijs geboden. En als Van de
Mosselaar absurd zegt, bedoelt hij ook
absurd. „Anders doe ik ze niet weg ook."
Het mooie van de Magirius is dat alles
er nog opzit; zoals een origineel schuim-
blusapparaat en zeer veel koperwerk.
„Normaal slopen ze die dingen er af en
zetten ze die in de kantine als aanden
ken, maar dat is nu gelukkig niet ge
beurd."
Op de wagen liggen ook veel helmen.
Daarbij liggen de eerste van de Dongen-
se brandweer uit 1935 van geperst pa
pier, maar bijvoorbeeld ook fraaie exem-
Hobby in
'no tempo'
een bedrijf
plaren uit Franrkijk en Amerika. Er zit
ook een Zweedse bij uit 1910, een klein
model. „Toen hadden ze allemaal nog
heel kleine kopkes", lacht hij.
In een enorme loods op het ruim vier
hectare grote bedrijf staan keurig op een
rij tientallen antieke karren. Bij een Ci
troen uit 1926 geeft hij uitleg hoe hij er
aan komt. „Veel mensen zie die dingen
bijvoorbeeld bij een boer in Frankrijk
staan en nemen ze mee. Eenmaal thuis
blijkt dat het opknappen niet zo snel
gaat en dan wordt zo n ding een sta-in-
de-weg en komen ze naar mij."
De beweerde zeldzaamheid van auto's
is voor Frans van de Mosselaar een uit
daging. Zo heeft hij een prachtige Magi
rius vrachtwagen staan waarvan vroeger
de Dongense limonadefabriek Van Tuijn
er tien had rijden. Toen die eenmaal weg
waren, zei iemand tegen hem dat die ner
gens meer te vinden zouden zijn. Inmid
dels heeft hij er vier
Van alle exemplaren probeert hij ook
modellen te krijgen of folders. Dat er
voor folders meer liefhebbers zijn, blijkt
uit de bedragen die ervoor neer moeten
worden geteld.
Pratend over prijzen gaat de telefoon.
Een filmmaatschappij die interesse heeft
in de Magirius-brandweerwagen. „Je
komt dan wel met een auto in de film
waarvan ze zeggen: hé dat was schitte
rend, dat was een echte oude Magirius",
begint het verkooppraatje. Na enkele mi
nuten zegt Frans van de Mosselaar: „Die
belt nog wel terug."
„Ik denk daar een beetje over door.
Kijk, als zo'n film aanslaat, dan is het
kassa voor hen. Dat mag ook, want daar
werken ze voor. Maar dan hoeven wij het
niet.voor niks te doen", is de eenvoudige
filosofie.
Zo af en toe komt er ook een aan
staand bruidspaar naar hem toe voor het
huren van een antieke wagen. Tevergeefs,
want: „Ik wil andere mensen niet in het
verdriet rijden en dat doen ze toch dik
wijls met bruiloften."
Het liefst verhuurt hij en af en toe
wordt er eens iets verkocht. Zijn Tem-
zijn echter voor geen prijs te
koop; integendeel: hij is al vijf jaar op
zoek naar meer exemplaren en is er na til
die tijd vrijwel zeker van dat er geen
meer zijn. Ook geen onderdelen of mi
niaturen. Die moeten nog wel bij verza
melaars zitten.
„De mensen op ruilbeurzen en derge
lijke kennen "-e allemaal al. 'Nee geen
Tempo-mat( al', zeggen ze al meteen
als ik aan hu and kom."
Wat begon met twee Tempootjes is in
middels dus uitgegroeid tot een loods vol
wagens, maar er bestaan nog plannen
voor meer, veel meer. Er moeten nog vier
dezelfde loodsen komen. Sloperij en an
tieke automobielen bv blijven groeien.
De nu veertig jaar oude Frans van de
Mosselaar heeft in de twintig jaar dat hij
op het terrein bij de watertoren zit nooit
problemen met uitbreidingen gehad en
ook nu zijn de nodige vergunningen al
weer binnen.
„Och ze kenden me destijds allemaal
als echte Dongenaar met oud papier en
oud ijzer en toen ik overschakelde zeiden
ze laaat hem daar maar zitten. Het zal
zo'n vaart niet lopen."
Vaart misschien niet, maar wel een
enorm tempo. De hypermoderne 'scho
ne' sloperij met tien man personeel is een
van de grootste in zijn soort met export
naar zeven Europese landen. Die uitbrei
ding verliep geheel zonder problemen.
Moeilijker is het om aan een derde Tem
po te komen. Want daar zit Frans van de
Mosselaar nog op te springen. En Mijn
heer Jamin kan binnenkort ook bezoek
verwachten. Die oude brandweerwagen
hoort in Dongen te staan
De sloper tussen enkele van zijn antieke wagens. Sommige zijn nog aan een opknapbeurt toe.