Onooglijk karretje begin van enorme verzameling p.c. kerkdiensten ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1985 r.k. kerkdiensten Brandweerwagen Knappe bus Helmen X T 1 1 Uitdaging Plannen aterdag 28 september EVENDEDAGS ADVENTIST® TERNEUZEN (Goede Herderke [10 u. ds. H. van Rijn. MIDDELBURG (Doopsgezi kerk): 10 u. ds. F. Teeuwen. VLISSINGEN ('t Anker): 9.15 u. Teeuwen. ondag 29 september Hervormde kerken ARDENBURG: 10.30 uur, cat] aat L. van Lingen; lXEL: 10.00 uur, ds. H. van de Ber 3RESKENS: 9.30 uur, de heer D. ~rROEDE: 9.30 uur, ds. P. de Vries. HOEK: 10.00 uur, ds. W. van Me ven. HONTENISSE: 10.30 uur, ds. R. H og. HOOFDPLAAT: 10.00 uur, ds. lPaksy. IHULST: 9.00 uur, de heer B. van |Wel. MEUW VLIET: 14.30 uur, de heer van Es. DOSTBURG: 10.00 uur, ds. P. Fe [stra. TRANCHEMENT, dienst te Slu SAS VAN GENT: 10.30 uur, ds, Spiering. SCHOONDIJKE: 9.30 uur, ker] ■raadsleden. ■ST.-ANNA TER MUIDEN: dienst ■Sluis. ■ST.-KRUIS: 9.00 uur, ds. H. Valk, ■SLUIS: 10.00 uur, ds. C. Balk. ISLUISKIL: 9.00 uur, ds. I. Spiering ERNEUZENGrote Kerk: 10.30 5 D. Koelman; Goede Herderke |l0.00 uur, ds. C. Hoogendoorn en 19 uur, ds. M. Rouw; Opstandingskei f9.00 uur, ds. D. Koelman. [WATERLANDKERKJE: 11.00 I ds. P. de Vries. ÏIJZENDIJKE: 11.00 uur, ds. I Mee use. |Z AAMSLAG: 10.00 uur, ds. iBecht. ■ZUIDZANDE: 14.30 uur, ds. P. Fee Istra. Gereformeerde kerken 1 AXEL: 10 en 17 uur, Diensten IHOEK: 10 en 15 uur de heer V ■Leerdam te Seroos kerke ■TERNEUZEN(Noordstraatkerk) I ■ds. J. Juijens. l(Zeldenrustcollege) 10.30 en 17 u. ■heer D. de Best. IzAAMSLAG: 10 en 15 u. Kandida M. Lorier te Vlissingen. AARDENBURG: 10.30 u. Kandida J. van Linge (gezamenlijke dienst [Sint Baafskerk). BRESKENS: 10 u. dienst. 17 u. ■Coppoolse te Meliskerke. IOOSTBURG: 9.30 u. Kandidaat ■van Lindee te Kampen. SCHOONDIJKE: 9.30 u. ds. Rienks 1 Vinkeveen (HA). I Gereformeerde maakt) kerken (Vrijgi AXEL: 10 en 15 u. ds. J. Verkade. ■HOEK: 10 en 15 u. prof. H. Ohamanr ■TERNEUZEN: 10 en 15 u. ds. C. M we. |ZAAMSLAG: 9.30 en 15 u. d jKruizinga. I Christelijk Gereformeerde kerk IZ AAMSLAG: 10 en 15 u leesdienstt I Evangelische gemeente TERNEUZEN (Gebouw De Kanck I laar): 10 u. de heer Koster. Doopsgezinde gemeente: I AARDENBURG: geen dienst. LEGER DES HEILS I TERNEUZEN (Gebouw Donze V serstraat): 9.30 u. Bidstond. I 10 u. Heiligingsdienst. I 17 u. Verlossingsdienst. NOORD - ZUID - BEVELAND Goes - Parochie Maria Magdalen zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u. Zierikzee - H. Willebrord, Molens! 62, zat. 9 u. zond. 11 u. I Hansweert - O. L. Vrouw On bevlek Ontvangenis, zat. 17 u. zond. 11 Maria-oord, zat. 10.30 u. Lewedorp - H. Eligius, zat. 19 u. zon 10.30 u. Rilland-Bath.- H. Jozef, ofwel om 19 u. ofwel zond. om 9.30 u. (om 14 dagen). Yerseke - H. Anna: ofwel zat 19 ofwel zond. 9.30 u. (Om de 14 dagen). Ovezande - O. L. Vrouw Hemelvaar zat. 19 u. zond. 9.30 u. WEST - ZEEUWSCH - VLAANDE REN Aardenburg - Maria Hemelvaar zat. 19 u., zond. 8 en 10 u. Biervliet - H. Maagd Maria Onbe vlekt Ontvangen, zat. 19 u. zond., u. Bres kens - H. Barbara, zat. 17 zond. 10 u. Eede - H. Maria Hemelvaartzat 1 u. zond. 10 u. Groede - H. Bavo. zat 19 ]X. zond. Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 zond. 9 u. Oostburg - H. Eligius. zat. 19 u. zone 10.30 u. Schoondijke - H. Petrus Apostel zond. 9.45 u. Slijkplaat - Maria Sterre der Zee zat. 17 u. IJzendijke - H, Maria Hemelvaai zat. 19 u. zond. 10.30. Huize Emnwus zond. 11.15 u. Sluis - H. Johannes de Doper, zat u. zond. 10 u. WALCHEREN Middelburg - H. Petrus en Pa^ Lombardstr. zat. 19 u. zondul°J] Kerkcentrum De Hoeksteen, burglaan, zond. 11.30 u. n, Vlissingen: Paauwenburg. Kerkce»" trum Open Hof, A. Gogelweg: 11 en 19 u. Lieve Vrouwekerk, Sn zat. 19 en zond. 9.30 u. Souburg - Martinuskerk. zond. 10% Domburg- Willibrorduskérk- 200 8.45 u. OOST - ZEEUWSCH - VLAAND*' REN Clinge - H. Hendrikus. zat 19 u. 8.30 en 10 u. 10 Hulst - H. Willibrordus. zat. l9 zond. 9.30 en 11.30 u. Graauw - Maria ten Hemelopen"1* zat. 19 u. zond. 9 u. St, Jansteen - H. Johannes de zat. 19 u. zond. 10 u. l1lis Boschkapelle - H. Petrus en P8ül zat. 19 u. en zond. 9.00 u. ,0i Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie. 19 u. zond. 8 en 10 u. a Hengstdijk - H. Catharina. zat 1 en zond. 11.30 u. nn(t Heikant - H. Theresia. zat. 19 u.20 10 u. Kloosterzande - H. Martinus. 18.30 u. zond. 9 en 10.30 u. Tafö. Koewacht - H. H. Philippus en Ja bus. zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u. a Lamswaarde - H. Cornelis. zat. zond. 10 u. l7 Nieuw-Namen - H. Jozef, zat. zond. 10.30 u. Ossenisse - H. Willibrordus. zond. 10.30 u. ..au Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat. zond. 8 en 10 u. „nnd. Sluiskil - St. Antonius. zat. 19 u.20 II U- zi Terhole - H. Gerardus MajeU^ 19 u. zond. 8 en 10 u. Axel - H. Gregorius de Grote. 28 u. zond. 11 u. .„«art Philippine - O. L. Vr. Hemelt zat. 17 u. zond. 9.30 u. Il?a8rt Sas van Gent - Maria Hemel zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. Zandstraat - H. Pastoor van zond. 10 u. a «rtvjul* Teraeuzen - H. WillibrordusU teitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15 ej1 - u. Verrezen Christus: Maann- zat. 19 u. zond. 9.30 en 11 uur. Hoek - H. Kruiskerk, zond. ,„aaft Zuiddorpe - H. Maria Hemel zat. 17 u. zond. 9.45 u. Frans van de Mosselaar in zijn eerste Tempo. Links staat de tweede en middenin de Magirius uit Middelburg. - FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP De wagen van de Ironville Fire Co. Even oud als de Dongenaar zelf. Door Rosé Lokhoff OOK DE Tempo waarmee Donge naar Frans van de Mosselaar oud papier en ijzer ophaalde, ging die weg. Jaren later, het was 1980 en Frans van de Mosselaar was inmid dels zeer succesvol overgeschakeld op de autosloperij, zag hij er toch nog eentje staan en het werd on middellijk opgekocht. Dat niet alle Tempo's geheel waren verdwenen, bleek weer een jaartje later toen de sloper een tweede exemplaar op de kop kon tikken. Meer heeft hij er tot nu toe niet kunnen vinden, maar de kar retjes zijn inmiddels wel het middelpunt geworden van een enorme verzameling 'antieke' automobielen. Vijftig vrachtwa gens, evenveel luxe en 10 brandweerwa gens. Een behoorlijk uit de hand gelopen hobby dus. Vandaar dat Frans van de Mosselaar er naast zijn sloperij een apart bedrijf van heeft gemaakt. Soms verkoopt hij een wagen door, maar meestal zijn ze voor de verhuur. Zo zijn enkele militaire exemplaren te zien in de film De Aanslag en heeft de regisseur van de nieuwe Ne derlandse oorlogsfilm 'In de schaduw van de overwinning' belangstelling voor een paar exemplaren. „Als je zorgt dat je materiaal levert zonder problemen, dan betalen ze goed", heeft Frans van de Mosselaar aT ontdekt. En zo betaalt de hobby zich uiteindelijk vanzelf terug. De hobby in de hobby is voor de Don- gense sloper de brandweerwagen. Zelf is hij lid van de vrijwillige brandweer, zo dat hij het oude met het nieuwe kan ver gelijken. Het oude wint dan voorlopig nog. De laatste aanwinst is een heuse Stutz uit 1922, meegebracht uit Amerika waar hij samen met collega Bert Simons uit Goirle regelmatig op rooftocht gaat. De Stutz, op foto's nog te zien als eigenlijk niet meer dan een hoop roest, verandert in de loods op het ogenblik in een glimmend pronkstuk, waar straks ook nog mee gereden zal worden. Mon teurs Erik en Jack en dochter Astrid zijn er hele dagen mee bezig, uiteraad onder het toeziend oog van de baas, want dat is een Pietje precies. Zo worden alle onder delen stuk voor stuk opnieuw gespoten voordat de kar weer in elkaar wordt ge zet om dezelfde rode kleur te krijgen. Een Belgisch brandweermuseum heeft inmiddels al interesse getoond. Hoeveel dat moet gaan kosten, wil hij liever niet kwijt. „Voor een absurde prijs", klinkt het geheimzinnig. Terwijl hij vol trots zijn verzameling laat zien, ontwaart hij in de verte een oud model brandweerwagen. Even later blijkt het een Renault uit 1960 te zijn waarin de bedrijfsbrandweer van Jamin nog rondrijdt. „Dat is een knappe bus", krijgt de be stuurder te horen. „Zit er nog wat in ook, pompen of zo?" De man laat de wagen zien en komt met een straalpijp met ne velkogel aanzetten. „Dat is een ding dat ook hier thuishoort, dat moet je niet in die wagen laten liggen, joh", paait Frans van de Mosselaar. De man zegt dat hij maar eens contact met zijn baas moet opnemen. Hij blijkt gekomen te zijn omdat souvenirjagers de tankdop van de kar hebben gejat. „Kijk maar even rond en als je er een vindt, zeg dan maar dat het van het bedrijf is". Frans van de Mosselaar ziet de 'bus' in gedachten al toegevoegd aan zijn verza meling. Net als de Magirius uit 1932, af komstig uit Middelburg. „Sportief ge zien, moet ik zeggen dat ze daar hebben zitten slapen. Zo'n ding hadden ze na tuurlijk nooit uit de gemeente moeten la ten gaan. Laatst kwam hier iemand uit Middelburg die zich rot schrok toen hij de Magirius zag staan. Hij was bezig met het ding te kopen, maar was dus mooi te laat." De man kan er spijt van hebben, want ook hiervoor, heeft een museum al een 'absurde' prijs geboden. En als Van de Mosselaar absurd zegt, bedoelt hij ook absurd. „Anders doe ik ze niet weg ook." Het mooie van de Magirius is dat alles er nog opzit; zoals een origineel schuim- blusapparaat en zeer veel koperwerk. „Normaal slopen ze die dingen er af en zetten ze die in de kantine als aanden ken, maar dat is nu gelukkig niet ge beurd." Op de wagen liggen ook veel helmen. Daarbij liggen de eerste van de Dongen- se brandweer uit 1935 van geperst pa pier, maar bijvoorbeeld ook fraaie exem- Hobby in 'no tempo' een bedrijf plaren uit Franrkijk en Amerika. Er zit ook een Zweedse bij uit 1910, een klein model. „Toen hadden ze allemaal nog heel kleine kopkes", lacht hij. In een enorme loods op het ruim vier hectare grote bedrijf staan keurig op een rij tientallen antieke karren. Bij een Ci troen uit 1926 geeft hij uitleg hoe hij er aan komt. „Veel mensen zie die dingen bijvoorbeeld bij een boer in Frankrijk staan en nemen ze mee. Eenmaal thuis blijkt dat het opknappen niet zo snel gaat en dan wordt zo n ding een sta-in- de-weg en komen ze naar mij." De beweerde zeldzaamheid van auto's is voor Frans van de Mosselaar een uit daging. Zo heeft hij een prachtige Magi rius vrachtwagen staan waarvan vroeger de Dongense limonadefabriek Van Tuijn er tien had rijden. Toen die eenmaal weg waren, zei iemand tegen hem dat die ner gens meer te vinden zouden zijn. Inmid dels heeft hij er vier Van alle exemplaren probeert hij ook modellen te krijgen of folders. Dat er voor folders meer liefhebbers zijn, blijkt uit de bedragen die ervoor neer moeten worden geteld. Pratend over prijzen gaat de telefoon. Een filmmaatschappij die interesse heeft in de Magirius-brandweerwagen. „Je komt dan wel met een auto in de film waarvan ze zeggen: hé dat was schitte rend, dat was een echte oude Magirius", begint het verkooppraatje. Na enkele mi nuten zegt Frans van de Mosselaar: „Die belt nog wel terug." „Ik denk daar een beetje over door. Kijk, als zo'n film aanslaat, dan is het kassa voor hen. Dat mag ook, want daar werken ze voor. Maar dan hoeven wij het niet.voor niks te doen", is de eenvoudige filosofie. Zo af en toe komt er ook een aan staand bruidspaar naar hem toe voor het huren van een antieke wagen. Tevergeefs, want: „Ik wil andere mensen niet in het verdriet rijden en dat doen ze toch dik wijls met bruiloften." Het liefst verhuurt hij en af en toe wordt er eens iets verkocht. Zijn Tem- zijn echter voor geen prijs te koop; integendeel: hij is al vijf jaar op zoek naar meer exemplaren en is er na til die tijd vrijwel zeker van dat er geen meer zijn. Ook geen onderdelen of mi niaturen. Die moeten nog wel bij verza melaars zitten. „De mensen op ruilbeurzen en derge lijke kennen "-e allemaal al. 'Nee geen Tempo-mat( al', zeggen ze al meteen als ik aan hu and kom." Wat begon met twee Tempootjes is in middels dus uitgegroeid tot een loods vol wagens, maar er bestaan nog plannen voor meer, veel meer. Er moeten nog vier dezelfde loodsen komen. Sloperij en an tieke automobielen bv blijven groeien. De nu veertig jaar oude Frans van de Mosselaar heeft in de twintig jaar dat hij op het terrein bij de watertoren zit nooit problemen met uitbreidingen gehad en ook nu zijn de nodige vergunningen al weer binnen. „Och ze kenden me destijds allemaal als echte Dongenaar met oud papier en oud ijzer en toen ik overschakelde zeiden ze laaat hem daar maar zitten. Het zal zo'n vaart niet lopen." Vaart misschien niet, maar wel een enorm tempo. De hypermoderne 'scho ne' sloperij met tien man personeel is een van de grootste in zijn soort met export naar zeven Europese landen. Die uitbrei ding verliep geheel zonder problemen. Moeilijker is het om aan een derde Tem po te komen. Want daar zit Frans van de Mosselaar nog op te springen. En Mijn heer Jamin kan binnenkort ook bezoek verwachten. Die oude brandweerwagen hoort in Dongen te staan De sloper tussen enkele van zijn antieke wagens. Sommige zijn nog aan een opknapbeurt toe.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 13