1981 BI 1985 Aanbod op Nederlandse Filmdagen viel tegen Zojuist verschenen: Boekenpas! Een nieuwe,gratis inspiratiebron voor elke nieuwsgierige lezer. M Nieuwe lol in 'Traffic School' ook in de BIOSCOOP 'Pervola' ongewoon avontuur van twee merkwaardige broers in het hoge Noorden 'The Purple Rose of Caïro' VAN BOEKEN KRIJG JE NOOIT GENOEG. UITREIKING 'GOUDEN KALF' VANAVOND OP TV VRIJDAG 27 SEPTEW NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 2 Suske en Wiske: 4ppie Happie en T2 PAGINA GIDS 1 Door Tom Smeets UTRECHT - 'Pervola', de nieuwste film van Or- low Seunke, is de grootste kanshebber op een Gouden Kalf, de onderscheiding die aan het slot van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht zal worden uitgereikt. Aan de vooravond van het officieuze slot maakte de jury achttien nominaties bekend. 'Pervola' kreeg er vier, een aantal dat geen en kele andere film haalde. De prijzen zullen van avond tijdens een galafeest in de Jaarbeurs Congreszaal door Jan Lenferink worden uitge reikt. De KRO-televisie zal hiervan om 23.35 op Nederland 2 een reportage uitzenden. De uitzen ding zal ongeveer een uur duren. De belangrijkste nominatie is die van de Beste Film, maar ook regisseur Orlow Seunke staat kandidaat. Bovendien kregen beide hoofdrol spelers - Gerard Tholen en Bram van der Vlugt - een nominatie voor het Gouden Kalf voor de Beste Acteur. Hun enige concurrent is Peter Tuinman, die de hoofdrol speelt in de film 'De droom' van Pieter Verhoeff. Juryvoorzitter Bob Bouma, ex-filmprogram- ma-presentator bij de KRO, verklaarde giste ren: „De jury heeft zeer nauwgezet en plichtsge trouw gewerkt. We hebben meer dan honderd films gezien en met elkaar in totaal zo'n tachtig uur in het donker gezeten. Het was soms zeer vermoeiend." Aan de jury beslissing gingen twee lange ver gaderingen vooraf. Bob Bouma: „Afgelopen za terdag zijn we 's avonds om zes uur begonnen en zijn we tot drie uur in de nacht doorgegaan. Maandag hebben we nog eens zo'n 3% uur ver gaderd. Toen waren we het helemaal eens." Spanning In elke categorie werden drie nominaties toe gekend. Bob Bouma ontkent dat dit is gedaan om de spanning er in te houden. „Het gaat echt om een winnaar en de twee 'next bests'. Het zijn echt niet zo maar twee willekeurige namen om het spannend te maken, om de dooie donder niet. We willen er wel degelijk iets mee zeggen. Het gaat om namen en titels die de jury zeer na aan het hart liggen." Als Beste Film zijn behalve 'Pervola' ook 'De droom' en 'Flesh and blood' genomineerd. De drie regisseurs van deze films vormen tegelij kertijd het kandidatenlijtje voor de prijs van de Beste Regisseur: Orlow Seunke, Pieter Verhoeff en Paul Verhoeven. De drie gekandideerde ac trices zijn Lineke Rijxman, Liz Snoyink en Re- née Soutendijk. Festival-directeur Jos Stelling gaf gisteren toe dat het aanbod dit jaar was tegengevallen. „Er waren geen enorme uitschieters. Er is niet, zoals vorig jaar, een run geweest op de kaartjes Van een bepaalde voorstelling. Extra voorstel lingen zijn evenmin nodig geweest. Het accent lag meer op discussie- en forumbijeenkomsten. Die waren gelukkig wat beter dan vorig jaar. M'n verwachting is dat de nadruk volgend jaar weer op de filmkant komt te liggen." ^Illlllllllllllllllllllllllllilllllllillllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllililliilllllllillllllllllllllllllllillillllllllllllllllllllllllllillllllllllllillllllllllllllllilllllllll^ Woody Allen en de illusie van het oude Hollywood Mia Farrow en haar filmheld in The Purple Rose of Cairo*. Door Marjan Mes Met de illusie, de magie van film (en theater) heeft Woody Allen zich in zijn meeste films zijde lings beziggehouden. Zijn nieuwste, 'The Purple Rose of Caïro', gaat helemaal nergens anders over. Eigenlijk is het vooral een ode aan de film(illusie) van de jaren dertig; de tijd van de Grote Depressie, toen zo veel arme sloebers wegzwijmelden bij de fantasie-avonturen van smetteloze filmhelden op het witte doek. In deze, nog geen vijf kwartier durende film, waarin Allen zelf niet optreedt, stapt zo'n droomfiguur regelrecht van het witte doek de werkelijkheid van alledag binnen. We zien hem zelfs letterlijk van het zwart- witbeeld van de flm 'Purple Rose of Cairo' de donkerbruine bioscoop binnenstappen waar Mia Farrow zich aan hem zit te vergapen om haar dagelijkse misère te vergeten. Woody Al len's vondst om filmschijn en realiteit met el kaar te vermengen, is prachtig en wordt visu eel erg mooi vormgegeven, maar de humor - waartoe het onderwerp zich juist zo leent - ontbreekt ditmaal grotendeels. De twee vorige Allen-films, 'Zelig' en 'Broadway Danny Rose', die ook gebouwd waren op illusie en parodie, waren stukken geestiger. Eindelijk heeft deze geniale cineast zijn neuroses en obsessies ver laten of het is niet leuk meer. Hoewel iedere ware cinefiel en Allen-fan zal genieten van deze onkomische komedie, ware het alleen maar vanwege de liefde waar mee Allen het filmmedium nostalgisch laat schitteren in beeld en bijbehorende muziek. De uitwerking van de idee achter deze film-in een-film blijft echter wat voorspelbaar en je mist de spirituele grappen in de dialoog en de visuele details. - FOTO ORION Je houdt van Allen of je vindt er niks aan; een tussenweg bestaat niet. Voor mij behoort hij tot het leukste en dierbaarste wat Amerika te bieden heeft en daarom kon deze nieuwe lichtvoetige fantasie bij mij geen kwaad doen. Mia Farrow - Allen's vaste hoofdrolspeelster tegenwoordig - speelt een nogal gejaagd acte rende, jonge vrouw. Deze Cecilia is een armza lige serveerster in een snackbar met een werk loze man, die haar bedriegt. Alle reden om weg te dromen bij de romantiek in de bioscoop. Re gelmatig bezoekt zij een glamourachtige avon turenfilm, 'The Purple Rose of Caïro', waarbij de aanblik van de hoofdrolfiguur, Tom Baxter, haar weg doet smelten. Hoe meer haar man haar verwaarloost des te vaker gaat ze naar deze film. Totdat plotse ling Tom Baxter uit het beeld stapt en een pla tonische relatie met haar begint. Het blijft bij keurige zoenen, want Baxter treedt niet buiten de strikte conventies van zijn filmrol. Dat le vert wel enkele aardige momenten op. Zo heeft hij geen geld om zijn geliefde te fêteren en weet hij in een bordeel niets te beginnen. Vanwege deze sterielheid kiest Cecilia toch liever voor de acteur van vlees en bloed, die Tom Baxter gestalte geeft. Ook hij komt haar banale leventje binnengestapt en wordt ver liefd op haar. De twee identieke mannen, al leen verschillend gekleed, komen als rivalen tegenover elkaar te staan. Een aardige vondst om realiteit en fictie met elkaar te confronte ren. Cecilia verlaat haar onverschillige echtge noot voor haar filmacteur, maar wordt meteen door hem in de steek gelaten. Haar laatste troost is dan opnieuw de film. Treurig duikt ze met haar koffertje en haar ukelele de bioscoop in om al grienend te genieten van Fred Astaire en Ginger Rogers. De dubbelzinnigheid van de film spreekt meer het verstand dan het gevoel aan, terwijl virtuoze dialogen toch vrijwel ont breken. "The Purple Rose of Caïro' van Woody Allen is te zien in Cinesol 3 in Breda en Rex in Antwerpen. Voorlopig lijkt het Porky- en Police Academy-films voor de wind te gaan. Tienerlol vult de bioscopen. Neal Israel en Pat Proft creëerden 'Police Acade my' en 'Bachelor Party' en tracteren de schaterlachers nu op Traffic School'. Deze keer draait het om een troep dwa zen die hun rijbewijs kwijt raakten en heropgevoed wor den in een verkeersinstituut. Murray, de debuterende broer van Bill Murray, die in het verkeer maar één ding wil: zo hard mogelijk rijden. Hij heeft verder een oogje op een ge leerd maar nogal afwezig meisje (Jennifer Tilly). Er zijn ook nog twee oude dames, die naar de school moesten omdat ze probeerden een Boeing 747 in te halen. Lisa Hart Carroll leest John Murray en kornuiten de les. - FOTO TWENTIETH CENTURY FOX Tegenover de losgeslagen Leider van het stel is John verkeersdelinquenten staan humorloze politieagenten, di les moeten geven. Dwaze dia logen en stunts met auto's ei ander materiaal vullen he doek van begin tot eind. Omd zaak ingewikkeld te maken: in Amerika heet de film nie 'Traffic School' maar 'Mown Violations', en in België 'Trai fic Academy'. Traffic School' van Neal Israel te zien in Casino 1 in Breda en Mt tro 2 in Antwerpen. Nog steeds zijn er veel prolongaties in de biosco pen, die al maanden doorgaan. 'The Emerald Forest' van John Boor man draait voor de twee de week in Cinesol 3 in Breda. Over een Ameri kaanse jongen, die door indianen wordt gekid- napped en zich aanpast aan het primitieve leven. Als zijn vader hem na tien jaar terugvindt, wil hij niet meer terug naar de 'beschaafde' wereld. De indianenstam, die be dreigd wordt door blanke expansie, beschikt over rituelen, die het gevaar kunnen keren. Bovendien worden zij door de vader, een ingenieur, geholpen. Verder gaat ook 'Flesh and Blood', de rauwe film van Paul Verhoeven over een groep middeleeuwse huurlingen onder leiding van Rutger Hauer, die al les verwoesten wat hen in de weg staat (Casino 2 in Breda, Roxy 2 in Ber gen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst). Het Gerard Thoolen Festival blijft nog tot en met 2 oktober in Breda. Op donderdag 26 septem ber draait in Theater Achterom 'De Illusionist', het fantasierijke, woord loze beeldverhaal van Freek de Jonge en Jos Stelling, waarin Thoolen de grijnslachende vader speelt van Freek en zijn gekke broertje Jim v.d. Woude. Tot en met 28 september draait in het Filmhuis Concordia de prachtige Werktheater film 'Toestanden', gere gisseerd door Thijs Cha- nowski, waarin Thoolen optreedt als patiënt in een psychiatrische in richting. Van maandag 30 september tot en met 2 oktober vertoont het Filmhuis 'De IJssalon', waarin Gerard Thoolen de prachtige hoofdrol speelt van een joodse emigrant uit Berlijn, die in 1940 in Amsterdam een ijssalon drijft en te ma ken krijgt met nazi-ter reur. Belgische vondst in Hier en In Hier en Nu is om 21.25 ui te zien over een nieuwe, sc king, waarbij gebruik wordt vinding. Verder aandacht v kinderen in de Derde Wereli sprek met premier Lubbers. 20.28 Chimps onder elkaar Vanavond in herhaling Ber Haanstra's film over d chimpansee-kolonie in Bur gers Dierenpark. De docu mentaire werd vorig jaa tijdens de Nederlands Filmdagen bekroond met d prijs voor de beste weten schappelijk film. Als lei draad voor 'Chimps onde elkaar' ging Haanstra ui van het boek 'Chimpansee politiek' van de dierenge dragkundige Frans de Waal die reeds eerder een boel over chimpansees heeft ge schreven. Voor 'Chimpan see-politiek' bestudeerde hi. uitsluitend de chimpansees die sinds 1971 samen een ge meenschap vormen binner het park. Deze chimpansee: kwamen uit verschillend! dierentuinen en van parti culiere personen, o.a. var Holiday on Ice. Het meisje dat te veel wist De Amerikaanse Ann Ro gers, werkzaam in Londen staat op een avond oog ir oog met een lustmoorde naar, nadat hij net haai buurman heeft vermoord Daar ze de enige is, die hem kan identificeren, is haar le ven vanaf dat moment niet meer zeker. Desondanks verleent Ann graag haai medewerking, als detective Mark Tanner haar hulp komt inroepen. Ze vindt hem vanaf het eerste ogen blik erg aardig en haar ge voelens worden ook beant woord. Terwijl hun relatie groeit, wacht de moordenaar op een kans om toe te slaan. 20.25 And Justice for all De idealistische advocaat Arthur Klrkland (Al Pacino) blijft in gerechtigheid gelo ven ook al heeft hij in zijn carrière minder goede erva- Bram van der Vlugt (links) en Gerard Thoolen in 'Pervola'. Door Marjan Mes Met 'De smaak van water* heeft Orlow Seunke al aange toond buiten de geijkte paden van het keurige Hollandse realisme te kunnen treden. De film viel behalve door het prachtige spel vooral op door de geheimzinnige lokatie, die niet aan een herkenbare na tionaliteit of datering gebon den leek. Ook 'Pervola' is weer een onhollandse film gewor den met een ongewoon decor, waarvan de geografische lig ging niet nader wordt aange duid. Ook naar de tijd waarin hij speelt, blijft het raden. En zoiets prikkelt de ver beelding van de kijker, in te genstelling tot het overduide lijke huiskamerrealisme waarin de meeste Nederlandse filmers uitblinken. Daarom alleen al is 'Pervola' een be- (ADVERTENTIE) Snel naar de boekwinkel voor het nieuwtjes, columns en korte verhalen. Reve op de Frankfurter Buchmesse. Ren hieuw verhaal van Maarrea 't Ha?; Au Rutgers van der loeff over 'haar" tarnen Honderd jaar Rijksmuseum eerste nummer van Boekenpas! Een kleurrijk, In Boekenpas 1 o.a.: Louis Paul Boon volwaardig magazine van 40 pagina's,boorde- als kookboekschrijver, eerste publicatie vol informatie over duizend-en-één boeken. van kort verhaal van Maarten 't Hart, Van literatuur en thrillers tot computer- de Kinderboekenweek, alles over 'Wonen i jeugdboeken. Met interviews, cartoons, in de Ruimte' en hoe verkoop je Gerard Boekenpas is verplichte lectuur voor elke lezer. En nog gratis ook. Bovendien biedt elk nummer voordeel bonnen voor interessante kortingen. Naar de boekwinkel dus! zoek waard. Natuurlijk ook vanwege de gedurfde onder neming daar in het hoge noor den van Noorwegen, die qua fysieke inspanning vergelijk baar was met Herzog's oer- woudprojekt 'Fitzcaraldo'. Het verhaal op zich over de broers Simon en Hein van Oyen, zoals Dirk Ayelt Kooi man en Orlow Seunke dat sa men schreven, blijkt daaren tegen dramatisch niet zo erg overtuigend, temeer daar een vertelstem essentiële gegevens moet meedelen. Simon (Ge rard Thoolen) is een derde rangs tingeltangelartiest met een buitengewoon knullig pia nonummer in een bizar thea tertje; een cynishe potsenma- kende homoseksueel, die altijd gedacht had dat hij door zijn vader was verstoten. Hein (Bram van der Vlugt) daarentegen is een geslaagde beurshandelaar, die zijn per soneel naar zijn pijpen laat dansen en als de lieveling van zijn vader gold. Beide mannen, die op een intrigerende manier in hun eigen omgeving worden geïntroduceerd - Simon in zijn rare theatertje en Hein op de (Amsterdams) beurs -, krijgen te horen, dat hun vader op sterven ligt. De man is inder tijd naar een noordelijk land verhuisd en heeft zich aan het zicht van zijn zoons onttrok ken. Na aanvankelijke bezwaren van Simon, die meent, dat zijn vader hem toch niet wil zien, vertrekken de twee per boot naar het hoge noorden. De bootreis op een archaïsche schuit met eigenaardige me de-passagiers is een staaltje van verrassend filmen. In het besneeuwde land vinden zij de op sterven na dode, bejaarde man in een met muzekinstru- menten gevulde hut. Hein ontdekt, dat zijn vader vooral geïnteresseerd is in Si mon. Uit afgunst en kennelijk bang een erfenis te verspelen, houdt hij dit voor zijn broer verborgen. Nadat de man is overleden, vernemen ze, dat hij in het verderop gelegen Pervola wilde worden begra ven. Na bezwaren van de keu rig geklede Hein vertrekken de twee broers toch met een gids voor een barbaarse tocht per huifkarslee met het lijk door de sneeuw. Onderweg rijst bij Simon het vermoeden, dat Hein hun vader op zijn sterfbed ver moord heeft. De kijker blijft daarover in het ongewisse. Nadat de broers aanvankelijk enige toenadering vonden in hun gezamenlijke liefde voor de muziek, ontstaan tijdens de tocht conflicten en handge meen en zet Simon zijn broer buiten de slee, zodat hij bijna bevriest. Maar hij wordt ge vonden door geheimzinnige nomaden en later zien wij hem terug in zijn werkkring, over zijn avonturen opscheppend tegen zijn collega's Simon reist met de zwijgende gids verder, op de hoogte van de ware ge voelens van zijn vader voor hem. Het lijk stort in een wa terval. Simon treurt in de sneeuw en even later blijkt dit een beeld uit een theater- voostelling, die hij in zijn eigen tingeltangel geeft. Het blijft dan raden of het hele reisavontuur een theatervoor stelling is geweest, een fanta sie van Simon, of werkelijk heid. In het theater vinden de twee broers elkaar terug, wat een happy end oplevert. De hele geschiedenis heeft iets onwezenlijks, omdat noch de verblijfplaats van de vader noch de noodzaak van de reis daarheen erg aannemelijk - FOTOMAYAfU worden gemaakt. Vooral vat de gezagdragende Hein valt het nauwelijks te verwacht® dat hij zo'n avontuur zou on dernemen. Bram van der Vlugt heeft als deze zakenman nietteitH de meest overtuigende rol. O rard Thoolen lijkt ditm» weinig begrip voor zijn rol t< hebben kunnen opbreng® Waar dat precies aan ligt" niet duidelijk. Hij zweeft tui- sen komisch zijn en dra* Seunke heeft kennelijk soort komedie willen mak® maar het grappige zit he® meer in het buitenissige vat het gegeven dan dat er eff komische scènes werden maakt. Vermoedelijk h Thoolen, een schitterend a: teur, daar geen raad mee P weten. Bovendien wordt I» Kaïn en Abel-conflict tusse de broers onvoldoende P? chologisch uitgewerkt in scenario. Het blijft een zonder©? confrontatie in een schitter* gefilmd landschap. Prad» zijn de opnamen van een nacht in de sneeuw verlid1' huifkarslee en voortref®, de ruige scènes onder nj® met een achtervolging wolven. De jonge ateur van Essen blijkt een aanw®, als de nauwelijks prat* (een onverstaanbare taal sp® kende) ruwe gids Aapo, zonder aarzelen een kip de afrukt. Een ongewoon sfk tuur, dat knap en orig® werd verfilmd en voldoe* spanning heeft, maar toch v; enige geloofwaardigheid door de onuitgwerkte ver*' ding tussen de broers. 'Pervola' van Orlow Se*'1 Grand Theater in Breda. Ruud Hermans (rechts) 'Countryclub' (Nederland 2 toFTT ]ÏÏEË-7Wéé. a all IkfWQ KW e&z. lewc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 16