1981 BI 1985
Aanbod op Nederlandse Filmdagen viel tegen
Zojuist verschenen: Boekenpas!
Een nieuwe,gratis inspiratiebron
voor elke nieuwsgierige lezer.
M
Nieuwe lol in 'Traffic School'
ook in de
BIOSCOOP
'Pervola' ongewoon avontuur van twee
merkwaardige broers in het hoge Noorden
'The Purple Rose of Caïro'
VAN BOEKEN KRIJG JE NOOIT GENOEG.
UITREIKING 'GOUDEN KALF' VANAVOND OP TV
VRIJDAG 27 SEPTEW
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 2
Suske en Wiske:
4ppie Happie en
T2 PAGINA GIDS 1
Door Tom Smeets
UTRECHT - 'Pervola', de nieuwste film van Or-
low Seunke, is de grootste kanshebber op een
Gouden Kalf, de onderscheiding die aan het slot
van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht zal
worden uitgereikt.
Aan de vooravond van het officieuze slot
maakte de jury achttien nominaties bekend.
'Pervola' kreeg er vier, een aantal dat geen en
kele andere film haalde. De prijzen zullen van
avond tijdens een galafeest in de Jaarbeurs
Congreszaal door Jan Lenferink worden uitge
reikt. De KRO-televisie zal hiervan om 23.35 op
Nederland 2 een reportage uitzenden. De uitzen
ding zal ongeveer een uur duren.
De belangrijkste nominatie is die van de Beste
Film, maar ook regisseur Orlow Seunke staat
kandidaat. Bovendien kregen beide hoofdrol
spelers - Gerard Tholen en Bram van der Vlugt
- een nominatie voor het Gouden Kalf voor de
Beste Acteur. Hun enige concurrent is Peter
Tuinman, die de hoofdrol speelt in de film 'De
droom' van Pieter Verhoeff.
Juryvoorzitter Bob Bouma, ex-filmprogram-
ma-presentator bij de KRO, verklaarde giste
ren: „De jury heeft zeer nauwgezet en plichtsge
trouw gewerkt. We hebben meer dan honderd
films gezien en met elkaar in totaal zo'n tachtig
uur in het donker gezeten. Het was soms zeer
vermoeiend."
Aan de jury beslissing gingen twee lange ver
gaderingen vooraf. Bob Bouma: „Afgelopen za
terdag zijn we 's avonds om zes uur begonnen en
zijn we tot drie uur in de nacht doorgegaan.
Maandag hebben we nog eens zo'n 3% uur ver
gaderd. Toen waren we het helemaal eens."
Spanning
In elke categorie werden drie nominaties toe
gekend. Bob Bouma ontkent dat dit is gedaan
om de spanning er in te houden. „Het gaat echt
om een winnaar en de twee 'next bests'. Het zijn
echt niet zo maar twee willekeurige namen om
het spannend te maken, om de dooie donder niet.
We willen er wel degelijk iets mee zeggen. Het
gaat om namen en titels die de jury zeer na aan
het hart liggen."
Als Beste Film zijn behalve 'Pervola' ook 'De
droom' en 'Flesh and blood' genomineerd. De
drie regisseurs van deze films vormen tegelij
kertijd het kandidatenlijtje voor de prijs van de
Beste Regisseur: Orlow Seunke, Pieter Verhoeff
en Paul Verhoeven. De drie gekandideerde ac
trices zijn Lineke Rijxman, Liz Snoyink en Re-
née Soutendijk.
Festival-directeur Jos Stelling gaf gisteren
toe dat het aanbod dit jaar was tegengevallen.
„Er waren geen enorme uitschieters. Er is niet,
zoals vorig jaar, een run geweest op de kaartjes
Van een bepaalde voorstelling. Extra voorstel
lingen zijn evenmin nodig geweest. Het accent
lag meer op discussie- en forumbijeenkomsten.
Die waren gelukkig wat beter dan vorig jaar.
M'n verwachting is dat de nadruk volgend jaar
weer op de filmkant komt te liggen."
^Illlllllllllllllllllllllllllilllllllillllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllililliilllllllillllllllllllllllllllillillllllllllllllllllllllllllillllllllllllillllllllllllllllilllllllll^
Woody Allen en de
illusie van het
oude Hollywood
Mia Farrow en haar filmheld in The Purple Rose of Cairo*.
Door Marjan Mes
Met de illusie, de magie van film
(en theater) heeft Woody Allen
zich in zijn meeste films zijde
lings beziggehouden.
Zijn nieuwste, 'The Purple Rose of
Caïro', gaat helemaal nergens anders
over. Eigenlijk is het vooral een ode
aan de film(illusie) van de jaren dertig;
de tijd van de Grote Depressie, toen zo
veel arme sloebers wegzwijmelden bij
de fantasie-avonturen van smetteloze
filmhelden op het witte doek.
In deze, nog geen vijf kwartier durende film,
waarin Allen zelf niet optreedt, stapt zo'n
droomfiguur regelrecht van het witte doek de
werkelijkheid van alledag binnen.
We zien hem zelfs letterlijk van het zwart-
witbeeld van de flm 'Purple Rose of Cairo' de
donkerbruine bioscoop binnenstappen waar
Mia Farrow zich aan hem zit te vergapen om
haar dagelijkse misère te vergeten. Woody Al
len's vondst om filmschijn en realiteit met el
kaar te vermengen, is prachtig en wordt visu
eel erg mooi vormgegeven, maar de humor -
waartoe het onderwerp zich juist zo leent -
ontbreekt ditmaal grotendeels. De twee vorige
Allen-films, 'Zelig' en 'Broadway Danny Rose',
die ook gebouwd waren op illusie en parodie,
waren stukken geestiger. Eindelijk heeft deze
geniale cineast zijn neuroses en obsessies ver
laten of het is niet leuk meer.
Hoewel iedere ware cinefiel en Allen-fan
zal genieten van deze onkomische komedie,
ware het alleen maar vanwege de liefde waar
mee Allen het filmmedium nostalgisch laat
schitteren in beeld en bijbehorende muziek. De
uitwerking van de idee achter deze film-in
een-film blijft echter wat voorspelbaar en je
mist de spirituele grappen in de dialoog en de
visuele details.
- FOTO ORION
Je houdt van Allen of je vindt er niks aan;
een tussenweg bestaat niet. Voor mij behoort
hij tot het leukste en dierbaarste wat Amerika
te bieden heeft en daarom kon deze nieuwe
lichtvoetige fantasie bij mij geen kwaad doen.
Mia Farrow - Allen's vaste hoofdrolspeelster
tegenwoordig - speelt een nogal gejaagd acte
rende, jonge vrouw. Deze Cecilia is een armza
lige serveerster in een snackbar met een werk
loze man, die haar bedriegt. Alle reden om weg
te dromen bij de romantiek in de bioscoop. Re
gelmatig bezoekt zij een glamourachtige avon
turenfilm, 'The Purple Rose of Caïro', waarbij
de aanblik van de hoofdrolfiguur, Tom Baxter,
haar weg doet smelten.
Hoe meer haar man haar verwaarloost des
te vaker gaat ze naar deze film. Totdat plotse
ling Tom Baxter uit het beeld stapt en een pla
tonische relatie met haar begint. Het blijft bij
keurige zoenen, want Baxter treedt niet buiten
de strikte conventies van zijn filmrol. Dat le
vert wel enkele aardige momenten op. Zo heeft
hij geen geld om zijn geliefde te fêteren en
weet hij in een bordeel niets te beginnen.
Vanwege deze sterielheid kiest Cecilia toch
liever voor de acteur van vlees en bloed, die
Tom Baxter gestalte geeft. Ook hij komt haar
banale leventje binnengestapt en wordt ver
liefd op haar. De twee identieke mannen, al
leen verschillend gekleed, komen als rivalen
tegenover elkaar te staan. Een aardige vondst
om realiteit en fictie met elkaar te confronte
ren.
Cecilia verlaat haar onverschillige echtge
noot voor haar filmacteur, maar wordt meteen
door hem in de steek gelaten. Haar laatste
troost is dan opnieuw de film. Treurig duikt ze
met haar koffertje en haar ukelele de bioscoop
in om al grienend te genieten van Fred Astaire
en Ginger Rogers. De dubbelzinnigheid van de
film spreekt meer het verstand dan het gevoel
aan, terwijl virtuoze dialogen toch vrijwel ont
breken.
"The Purple Rose of Caïro' van Woody Allen is te zien
in Cinesol 3 in Breda en Rex in Antwerpen.
Voorlopig lijkt het Porky- en
Police Academy-films voor de
wind te gaan. Tienerlol vult de
bioscopen. Neal Israel en Pat
Proft creëerden 'Police Acade
my' en 'Bachelor Party' en
tracteren de schaterlachers nu
op Traffic School'. Deze keer
draait het om een troep dwa
zen die hun rijbewijs kwijt
raakten en heropgevoed wor
den in een verkeersinstituut.
Murray, de debuterende broer
van Bill Murray, die in het
verkeer maar één ding wil: zo
hard mogelijk rijden. Hij heeft
verder een oogje op een ge
leerd maar nogal afwezig
meisje (Jennifer Tilly). Er zijn
ook nog twee oude dames, die
naar de school moesten omdat
ze probeerden een Boeing 747
in te halen.
Lisa Hart Carroll leest John Murray en kornuiten de les.
- FOTO TWENTIETH CENTURY FOX
Tegenover de losgeslagen
Leider van het stel is John verkeersdelinquenten staan
humorloze politieagenten, di
les moeten geven. Dwaze dia
logen en stunts met auto's ei
ander materiaal vullen he
doek van begin tot eind. Omd
zaak ingewikkeld te maken: in
Amerika heet de film nie
'Traffic School' maar 'Mown
Violations', en in België 'Trai
fic Academy'.
Traffic School' van Neal Israel
te zien in Casino 1 in Breda en Mt
tro 2 in Antwerpen.
Nog steeds zijn er veel
prolongaties in de biosco
pen, die al maanden
doorgaan. 'The Emerald
Forest' van John Boor
man draait voor de twee
de week in Cinesol 3 in
Breda. Over een Ameri
kaanse jongen, die door
indianen wordt gekid-
napped en zich aanpast
aan het primitieve leven.
Als zijn vader hem na
tien jaar terugvindt, wil
hij niet meer terug naar
de 'beschaafde' wereld.
De indianenstam, die be
dreigd wordt door blanke
expansie, beschikt over
rituelen, die het gevaar
kunnen keren. Bovendien
worden zij door de vader,
een ingenieur, geholpen.
Verder gaat ook 'Flesh
and Blood', de rauwe film
van Paul Verhoeven over
een groep middeleeuwse
huurlingen onder leiding
van Rutger Hauer, die al
les verwoesten wat hen
in de weg staat (Casino 2
in Breda, Roxy 2 in Ber
gen op Zoom en De Ko
ning van Engeland in
Hulst).
Het Gerard Thoolen
Festival blijft nog tot en
met 2 oktober in Breda.
Op donderdag 26 septem
ber draait in Theater
Achterom 'De Illusionist',
het fantasierijke, woord
loze beeldverhaal van
Freek de Jonge en Jos
Stelling, waarin Thoolen
de grijnslachende vader
speelt van Freek en zijn
gekke broertje Jim v.d.
Woude. Tot en met 28
september draait in het
Filmhuis Concordia de
prachtige Werktheater
film 'Toestanden', gere
gisseerd door Thijs Cha-
nowski, waarin Thoolen
optreedt als patiënt in
een psychiatrische in
richting. Van maandag 30
september tot en met 2
oktober vertoont het
Filmhuis 'De IJssalon',
waarin Gerard Thoolen
de prachtige hoofdrol
speelt van een joodse
emigrant uit Berlijn, die
in 1940 in Amsterdam een
ijssalon drijft en te ma
ken krijgt met nazi-ter
reur.
Belgische vondst in Hier en
In Hier en Nu is om 21.25 ui
te zien over een nieuwe, sc
king, waarbij gebruik wordt
vinding. Verder aandacht v
kinderen in de Derde Wereli
sprek met premier Lubbers.
20.28
Chimps onder
elkaar
Vanavond in herhaling Ber
Haanstra's film over d
chimpansee-kolonie in Bur
gers Dierenpark. De docu
mentaire werd vorig jaa
tijdens de Nederlands
Filmdagen bekroond met d
prijs voor de beste weten
schappelijk film. Als lei
draad voor 'Chimps onde
elkaar' ging Haanstra ui
van het boek 'Chimpansee
politiek' van de dierenge
dragkundige Frans de Waal
die reeds eerder een boel
over chimpansees heeft ge
schreven. Voor 'Chimpan
see-politiek' bestudeerde hi.
uitsluitend de chimpansees
die sinds 1971 samen een ge
meenschap vormen binner
het park. Deze chimpansee:
kwamen uit verschillend!
dierentuinen en van parti
culiere personen, o.a. var
Holiday on Ice.
Het meisje dat
te veel wist
De Amerikaanse Ann Ro
gers, werkzaam in Londen
staat op een avond oog ir
oog met een lustmoorde
naar, nadat hij net haai
buurman heeft vermoord
Daar ze de enige is, die hem
kan identificeren, is haar le
ven vanaf dat moment niet
meer zeker. Desondanks
verleent Ann graag haai
medewerking, als detective
Mark Tanner haar hulp
komt inroepen. Ze vindt
hem vanaf het eerste ogen
blik erg aardig en haar ge
voelens worden ook beant
woord. Terwijl hun relatie
groeit, wacht de moordenaar
op een kans om toe te slaan.
20.25
And Justice
for all
De idealistische advocaat
Arthur Klrkland (Al Pacino)
blijft in gerechtigheid gelo
ven ook al heeft hij in zijn
carrière minder goede erva-
Bram van der Vlugt (links) en Gerard Thoolen in 'Pervola'.
Door Marjan Mes
Met 'De smaak van water*
heeft Orlow Seunke al aange
toond buiten de geijkte paden
van het keurige Hollandse
realisme te kunnen treden. De
film viel behalve door het
prachtige spel vooral op door
de geheimzinnige lokatie, die
niet aan een herkenbare na
tionaliteit of datering gebon
den leek. Ook 'Pervola' is weer
een onhollandse film gewor
den met een ongewoon decor,
waarvan de geografische lig
ging niet nader wordt aange
duid. Ook naar de tijd waarin
hij speelt, blijft het raden.
En zoiets prikkelt de ver
beelding van de kijker, in te
genstelling tot het overduide
lijke huiskamerrealisme
waarin de meeste Nederlandse
filmers uitblinken. Daarom
alleen al is 'Pervola' een be-
(ADVERTENTIE)
Snel naar de boekwinkel voor het
nieuwtjes, columns en korte verhalen. Reve op de Frankfurter Buchmesse.
Ren hieuw verhaal van Maarrea 't Ha?;
Au Rutgers van der loeff over 'haar" tarnen
Honderd jaar Rijksmuseum
eerste nummer van Boekenpas! Een kleurrijk, In Boekenpas 1 o.a.: Louis Paul Boon
volwaardig magazine van 40 pagina's,boorde- als kookboekschrijver, eerste publicatie
vol informatie over duizend-en-één boeken. van kort verhaal van Maarten 't Hart,
Van literatuur en thrillers tot computer- de Kinderboekenweek, alles over 'Wonen
i jeugdboeken. Met interviews, cartoons, in de Ruimte' en hoe verkoop je Gerard
Boekenpas is verplichte lectuur voor
elke lezer. En nog gratis ook.
Bovendien biedt elk nummer voordeel
bonnen voor interessante kortingen.
Naar de boekwinkel dus!
zoek waard. Natuurlijk ook
vanwege de gedurfde onder
neming daar in het hoge noor
den van Noorwegen, die qua
fysieke inspanning vergelijk
baar was met Herzog's oer-
woudprojekt 'Fitzcaraldo'.
Het verhaal op zich over de
broers Simon en Hein van
Oyen, zoals Dirk Ayelt Kooi
man en Orlow Seunke dat sa
men schreven, blijkt daaren
tegen dramatisch niet zo erg
overtuigend, temeer daar een
vertelstem essentiële gegevens
moet meedelen. Simon (Ge
rard Thoolen) is een derde
rangs tingeltangelartiest met
een buitengewoon knullig pia
nonummer in een bizar thea
tertje; een cynishe potsenma-
kende homoseksueel, die altijd
gedacht had dat hij door zijn
vader was verstoten.
Hein (Bram van der Vlugt)
daarentegen is een geslaagde
beurshandelaar, die zijn per
soneel naar zijn pijpen laat
dansen en als de lieveling van
zijn vader gold. Beide mannen,
die op een intrigerende manier
in hun eigen omgeving worden
geïntroduceerd - Simon in zijn
rare theatertje en Hein op de
(Amsterdams) beurs -, krijgen
te horen, dat hun vader op
sterven ligt. De man is inder
tijd naar een noordelijk land
verhuisd en heeft zich aan het
zicht van zijn zoons onttrok
ken.
Na aanvankelijke bezwaren
van Simon, die meent, dat zijn
vader hem toch niet wil zien,
vertrekken de twee per boot
naar het hoge noorden. De
bootreis op een archaïsche
schuit met eigenaardige me
de-passagiers is een staaltje
van verrassend filmen. In het
besneeuwde land vinden zij de
op sterven na dode, bejaarde
man in een met muzekinstru-
menten gevulde hut.
Hein ontdekt, dat zijn vader
vooral geïnteresseerd is in Si
mon. Uit afgunst en kennelijk
bang een erfenis te verspelen,
houdt hij dit voor zijn broer
verborgen. Nadat de man is
overleden, vernemen ze, dat
hij in het verderop gelegen
Pervola wilde worden begra
ven. Na bezwaren van de keu
rig geklede Hein vertrekken
de twee broers toch met een
gids voor een barbaarse tocht
per huifkarslee met het lijk
door de sneeuw.
Onderweg rijst bij Simon
het vermoeden, dat Hein hun
vader op zijn sterfbed ver
moord heeft. De kijker blijft
daarover in het ongewisse.
Nadat de broers aanvankelijk
enige toenadering vonden in
hun gezamenlijke liefde voor
de muziek, ontstaan tijdens de
tocht conflicten en handge
meen en zet Simon zijn broer
buiten de slee, zodat hij bijna
bevriest. Maar hij wordt ge
vonden door geheimzinnige
nomaden en later zien wij hem
terug in zijn werkkring, over
zijn avonturen opscheppend
tegen zijn collega's Simon reist
met de zwijgende gids verder,
op de hoogte van de ware ge
voelens van zijn vader voor
hem. Het lijk stort in een wa
terval. Simon treurt in de
sneeuw en even later blijkt dit
een beeld uit een theater-
voostelling, die hij in zijn
eigen tingeltangel geeft. Het
blijft dan raden of het hele
reisavontuur een theatervoor
stelling is geweest, een fanta
sie van Simon, of werkelijk
heid. In het theater vinden de
twee broers elkaar terug, wat
een happy end oplevert.
De hele geschiedenis heeft
iets onwezenlijks, omdat noch
de verblijfplaats van de vader
noch de noodzaak van de reis
daarheen erg aannemelijk
- FOTOMAYAfU
worden gemaakt. Vooral vat
de gezagdragende Hein valt
het nauwelijks te verwacht®
dat hij zo'n avontuur zou on
dernemen.
Bram van der Vlugt heeft
als deze zakenman nietteitH
de meest overtuigende rol. O
rard Thoolen lijkt ditm»
weinig begrip voor zijn rol t<
hebben kunnen opbreng®
Waar dat precies aan ligt"
niet duidelijk. Hij zweeft tui-
sen komisch zijn en dra*
Seunke heeft kennelijk
soort komedie willen mak®
maar het grappige zit he®
meer in het buitenissige vat
het gegeven dan dat er eff
komische scènes werden
maakt. Vermoedelijk h
Thoolen, een schitterend a:
teur, daar geen raad mee P
weten. Bovendien wordt I»
Kaïn en Abel-conflict tusse
de broers onvoldoende P?
chologisch uitgewerkt in
scenario.
Het blijft een zonder©?
confrontatie in een schitter*
gefilmd landschap. Prad»
zijn de opnamen van een
nacht in de sneeuw verlid1'
huifkarslee en voortref®,
de ruige scènes onder nj®
met een achtervolging
wolven. De jonge ateur
van Essen blijkt een aanw®,
als de nauwelijks prat*
(een onverstaanbare taal sp®
kende) ruwe gids Aapo,
zonder aarzelen een kip de
afrukt. Een ongewoon sfk
tuur, dat knap en orig®
werd verfilmd en voldoe*
spanning heeft, maar toch v;
enige geloofwaardigheid
door de onuitgwerkte ver*'
ding tussen de broers.
'Pervola' van Orlow Se*'1
Grand Theater in Breda.
Ruud Hermans (rechts)
'Countryclub' (Nederland 2
toFTT
]ÏÏEË-7Wéé.
a all
IkfWQ
KW
e&z.
lewc