De locomotief moet opgeduwd
'CDA richt beleid op politiek van Botha'
Doelstellingenconflict een gebed zonder einde
Alarmerende stijging
voedselvergiftigingen
LAGERE DOLLAR NODIG VOOR EVENWICHT WERELDECONOMIE
Stiekem a
Kabinet:
kunnen wo
In Nederland al
honderdduizenden gevallen
KAMERLID WALLAGE (PvdA) ILLUSIE ARMER:
REORGANISATIE RECLASSERING
DE STEM C
Niet onderc
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1985
ACHTERGROND
Ondermijnd
Speculanten
Duurder
EMS
WOENSDAG 25 S
Dienstbaar
Richtlijnen
RECHERCHL
T5
Door Kees Buijs
Het aantal voedselver
giftigingen loopt in Ne
derland al in de hon
derdduizenden. Er is
sprake van een alarme
rende stijging.
Dat zegt drs. J. M. P.
Wensveen, voorzitter
van de Stichting Infor
matiecentrum op Voe-
dingsgebied. Deze stich
ting houdt vandaag in
Utrecht een studiedag
over 'Keukenhygiëne,
een fataal probleem'.
Ons voedsel is steeds vaker
besmet met bacteriën, aldus
Wensveen. „Varkensvlees en
kip zou je in sommige geval
len al niet meer durven eten."
Er zijn ook besmette groen
ten en vruchten. Als andere
oorzaak van de verontrus
tende stijging noemt Wens
veen dat er in opleidingen
blijkbaar te weinig aandacht
geschonken wordt aan doel
matig hygiënisch handelen.
Bij het lagere, vaak onge
schoolde, personeel in keu
kens van instellingen als be
jaardenhuizen, ziekenhuizen
en restaurants, ontbreekt
kennis daarover praktisch
helemaal. Voorlichting van
dit personeel verdient vol
gens hem dan ook hoge prio
riteit. De staat waarin veel
-vooral oudere - instellings
keukens verkeren, baart
Wensveen de nodige zorg.
„Objectief gezien zouden er
tientallen geheel of tijdelijk
gesloten moeten worden."
Met name door de combi
natie van deze voor de hygië
ne negatieve factoren, heb
ben steeds meer voedselver
giftigingen een dodelijke af
loop. „Overlijdensgevallen
met name in de kwetsbare
groepen, die men - vrij on
doordacht - riskante voe
dingsmiddelen als garnalen
salades of filet americain
voorzet."
Natuurlijk gaat het niet
om boze opzet, aldus Wens
veen, maar wel vaak om „on
bewust verkeerd handelen,
slordigheid en waarschijnlijk
in de meeste gevallen het niet
beschikken over de juiste
kennis."
Volgens Wensveen is er
meer informatie nodig. „Ge
steld moet worden, dat de
aandacht voor keukenhygië
ne een tijdlang taboe was in
de grootkeuken. Pas sinds
enkele jaren zien we een
kentering. Maar de neer
gaande lijn is hiermee nog
niet gestopt."
Er is méér nodig dan voor
lichting alleen, vindt Wens
veen verder: „In de gezond
heids- en bejaardenzorg is
nogal fors bezuinigd op de
voeding en de voedings-
dienst. Men doet het met
minder of met goedkoper en
ongeschoold personeel. De
instellingen kopen goedkoper
in met meer risico's voor de
kwaliteit. Vernieuwing van
de keuken of de aanschaf van
nieuwe apparatuur en koel
installaties is moeilijk of uit
gesloten."
Tenslotte stelt Wensveen
vast, dat de meeste verant
woordelijke personen vooral
door de garnalenaffaire zijn
wakker geschrokken.
Ook volgens dr. W. Edel,
veterinair inspecteur van de
volksgezondheid, worden er
jaarlijks honderdduizenden
mensen het slachtoffer van
door voedsel overgebrachte
ziekten. Het aantal gevallen
dat bekend wordt, is nog
maar het topje van de ijs
berg. De Wereldgezondheids
organisatie voorspelt zelfs,
dat voedselvergiftigingen in
Europa nog vóór 1990 - na in
fecties van de ademhalings
wegen- op de tweede plaats
zullen komen in de rangorde
van de meest voorkomende
ziekten.
Met de hygiëne is het over
het algemeen niet slecht ge
steld. Maar, aldus Edel, het
zijn vaak onachtzaamheid en
onwetendheid die tot voed
selvergiftiging leiden.
De kans op voedselvergif
tigingen zou belangrijk kun
nen worden teruggedrongen
als rauwe voedingsmiddelen
geheel vrij van voor de mens
schadelijke micro-organis
men zouden kunnen worden
geproduceerd. Vooralsnog is
dat voor de meeste voedings
middelen niet mogelijk. Be
straling van produkten die
rauw worden verkocht, zou
volgens Edel uitkomst kun
nen bieden bij het verminde
ren van de eventuele besmet
tingsgraad.
Het doorstralen is een con
serveringstechniek, waarbij
gammastralen micro-orga
nismen en insekten in voed
sel doden. Voor zo'n twintig
produkten is in ons land
voedseldoorstraling toege
staan, zoals voor specerijen,
kruiden, gedroogde groenten,
kip, garnalen, aardbeien, as
perges, champignons en ge
koelde snacks. Voedsel dat
wordt doorstraald, wordt
niet radio-actief. Daarvoor is
de energie van gammastra
ling te laag.
Dit najaar is van de over
heid een Besluit Doorstraling
Voedsel te verwachten, dat
wordt opgenomen in de Wa
renwet. Ook binnen de EG
wordt aan zo'n besluit ge
werkt.
De Nederlandse ziekenhui
zen, bejaardencentra, inter
naten, gevangenissen en ho
recabedrijven verstrekken
dagelijks meer dan een mil
joen maaltijden. Mevrouw M.
Y. Groskamp-Roggeveen,
medewerkster van de afde
ling groepsvoeding van het
Voorlichtingsbureau voor de
Voeding, meent dat een scho
ne keuken geen garantie is
voor een veilige maaltijd.
Bij alle werkzaamheden
-de bereiding, het serveren,
de afwas- kan wat fout
gaan. Fouten worden vaak
niet onderkend doordat veel
van het werk routine is. De
bedrijfsblindheid is groot en
daarom is 'hygiënebegelei-
ding' van buitenaf nodig.
De afdeling groepsvoeding
van het Voorlichtingsbureau
voor de Voeding heeft daar
voor een plan opgesteld. Het
plan houdt in, dat instellin
gen hygiënebegeleiding van
hun personeel kunnen aan
vragen bij de GG en GD. De
speciaal opgeleide begelei
ders krijgen niet alleen tot
taak na te gaan of de voed-
selverzorging aan alle hygië
nische eisen voldoet, ze moe
ten ook het personeel voor
lichten en motiveren.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
©076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957.
Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9. 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur,
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, j 7^0 per jaar Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Louis van de Geijn
Soms lijkt het kraaien
van de haan inderdaad
het sein te zijn voor de
zon om op te staan. Al
leen met het kenbaar
maken van de wense
lijkheid van een lagere
dollar hebben de vijf be
langrijkste industrie
landen hun doel al voor
een belangrijk deel ver
wezenlijkt. De dollar is
immers gekelderd. Niet
door het tussenbeide ko
men van de centrale
banken van 'de grote
vijf', maar doordat de
internationale valuta-
handel de Amerikaanse
munt als een hete aard
appel liet vallen.
Dat de dure dollar het her
stel van evenwicht in de we
reldeconomie in de weg staat,
wordt al geruime tijd alge
meen ingezien. Maar het
duurde even voordat men in
het Witte Huis zo ver was toe
te geven dat de vrije markt
hier faalt.
Onder het bewind van mi
nister Donald Regan (Finan
ciën) was de dollar zo vrij als
een vogeltje. Sinds hij is op
gevolgd door James Baker,
heeft de gedachte aan het be
ïnvloeden van de koersvor-
ming geleidelij k veld gewon
nen.
De Amerikanen, met hun
enorme thuismarkt, hebben
zich jarenlang weinig gele
gen laten liggen aan het ge-
James Baker - fotoap
weeklaag in Europa en de
Derde Wereld over de hoge
dollarkoers. Maar ook deze
grote economie moet ten lan
gen leste luisteren naar de
internationale economische
wetten.
De hoge dollarkoers heeft
de concurrentiekracht van
het Amerikaanse bedrijfsle
ven inmiddels ernstig onder
mijnd. Vorig jaar steeg het
tekort op de lopende reke
ning van de Amerikaanse
handelsbalans van $35,5 tot
$93,4 miljard. Dit jaar wordt
met een tekort rekening ge
houden van meer dan 100
miljard.
In plaats van de tering
naar de nering te zetten, is
Donald Regan - fotoap
men in de VS nu geneigd de
eigen markt af te schermen
voor goedkopere buitenland
se leveranciers. De afgelopen
maanden zijn al 400 protec
tionistische wetsvoorstellen
gelanceerd. Ook de economi
sche adviseurs van president
Reagan zien echter wel in dat
die weg uiteindelijk voor
iedereen nadelig is. Door het
afschermen van eigen mark
ten wordt de wereldhandel
immers geschaadt en dat is
op den duur in het belang
van geen enkel land.
Intussen is nog niet duide
lijk hoe de 'grote vijf' hun
wensen met betrekking tot
de dollar kracht bij denken te
zetten. Op vragen over con
crete acties wordt in uiterst
vage termen gereageerd. Het
is denkbaar dat de centrale
banken gezamenlijk de koers
gaan beïnvloeden, heet het.
Dat kan betekenen dat bij
een toch weer oplopende dol
lar grote bedragen in Ameri
kaanse valuta worden aan
geboden.
Dergelijke interventies, zo
is ook de afgelopen jaren
meermalen gebleken, kunnen
echter alleen op korte ter
mijn het sentiment van de
valutamarkt keren. Als er
geen fundamentele maatre
gelen worden genomen, zijn
de speculanten tenslotte de
enigen die profiteren van de
dempende operaties van de
centrale banken.
Wat de Verenigde Staten
betreft lijkt een verkleining
van het tekort van de over
heid nu meer dan ooit aan de
orde. Op die manier kan de
rente, die belangrijke steun
pilaar van de dure dollar,
verder omlaag. Japan, West-
Duitsland en andere over-
schotlanden kunnen het hun
ne doen door hun economieën
wat meer te stimuleren. Als
de bestedingen van die lan
den toenemen, schept dat
kansen voor Amerikaanse
exporteurs. De Amerikaanse
economie, die vanaf 1983 als
locomotief de trein van de
wereldhandel weer in bewe
ging heeft gebracht, is er op
haart beurt aan toe om opge
duwd te worden. De kunst is
nu dat zo te doseren dat de
trein als geheel geen vaart
verliest.
De gevolgen voor de Ne
derlandse economie zijn
complex. Op zichzelf maakt
een goedkopere dollar het
Nederlandse produkt in de
VS en andere 'dollarmarkten'
duurder. Maar de concurren
tiekracht is de afgelopen ja
ren, voornamelijk als gevolg
van loonmatiging, formida
bel toegenomen. Bovendien
blijft het leeuwedeel van de
Nederlandse uitvoer binnen
de Europese Gemeenschap.
De invloed van een lagere
dollarkoers is voor dat stuk
van de export uiteraard van
minder belang.
Een aanzienlijk lagere dol
larkoers kan een plus beteke
nen voor de koopkracht. Im
porten (olieprodukten, spij
kerbroeken, koffie thee, etc.)
kunnen goedkoper worden.
Zo'n ontwikkeling kan ook
het rentepeil verder drukken.
Voor zo ver er sprake is van
een tanende binnenlandse
markt, kan die door deze
gang van zaken een impuls
krijgen. Dat is in feite het ef
fect dat president Duisen-
berg van De Nederlandsche
Bank dit voorjaar bedoelde
toen hij zinspeelde op een op
waardering van de gulden.
Een dergelijke revaluatie
zit er misschien toch wel in
als de dollar definitief naar
lagere regionen gaat. Een
sterke dollar versluiert de
krachtsverschillen binnen
Europa. Eenmaal uit de scha
duw van de Amerikaanse
munt, zal blijken dat met na
me de Duitse Mark en de gul
den aan de bovenkant uit de
band dreigen te springen van
het Europese Monetaire Sys
teem. Het tempo van de
prijsstijgingen is weliswaar
ook in landen als Italië en
Frankrijk fors gedaald, maar
toch altijd nog veel hoger dan
in Nederland en West-Duits-
land. Op den duur noopt dat
onvermijdelijk tot aanpas
singen.
Een hoofdstuk appart is
het dollar-effect op de finan
ciële toestand van de Neder
landse overheid. Als 'semi-
Opec-land' is Nederland im
mers nog steeds gevoelig
voor de dollarprijzen voor
energie. Weliswaar heeft het
Centraal Planbureau de
aardgasbaten van 1986 ge
raamd met een dollarkoers
van ƒ3,10, maar het is niet
onmogelijk dat er nog een
paar miljard gulden minder
langs die weg in de staatskas
vloeit.
Het is niet uitgesloten dat
de regering een dreigend op
lopen van het financierings
tekort dan weer corrigeert
met belastingverhogingen, of
een mogelijke belastingver
laging achterwege laat. De
koopkrachtwinst die de
goedkopere dollar ons
brengt, zou op die manier
voor een deel toch weer wor
den afgeroomd.
Wallage
- foto de stem johan van gurp
Door Frans Boogaard
'Het CDA heeft eigenlijk een
heel cynische lijn bewandeld.
Het zegt feitelijk: zolang er in
Zuid-Afrika niks ergers ge
beurt, laten we Van den Broek
zijn gang gaan. Als je nagaat
wat er al is gebeurd - en dan
bedoel ik niet alleen de afkon
diging van de noodtoestand,
maar vooral de zes-, zeven
honderd doden, de duizenden
arrestaties, de honderden kin
deren die nog vastzitten - dan
kun je dat niet maken'.
Jac. Wallage (PvdA) - een paar
uur nadat de coalitiepartijen alle
drie zijn Zuid Afrika-moties hebben
verworpen - is verbaasd én teleur
gesteld. Teleurgesteld, omdat Ne
derland nu, ondanks de hoopvolle
uitspraken van de minister van
Buitenlandse Zaken en zijn CDA,
uiteindelijk toch niks toevoegt aan
het Akkoord van Luxemburg, waar
de 'tien' minus Engeland eerder een
reeks sanctiemaatregelen overeen
kwamen.
Verbaasd omdat CDA-woord-
voerder De Boer de afgelopen we
ken geen gelegenheid voorbij liet
gaan om te roepen dat ook het CDA
aanscherping van dat akkoord wen
ste.
Wallage: 'Minstens acht keer heb
ik hem dat de afgelopen weken ho
ren roepen, voor radio en tv, in pu
blieke debatten. Maar niet in de Ka
mer. En dan nog durft De Boer het
mij kwalijk te nemen dat ik hem
een immorele houding verwijt. Dat
verwijt is méér dan op zijn plaats'.
Wallage had duidelijk op méér
gehoopt. Wekenlang voordat het
verslag van de reis aan Pretoria van
Van den Broek en zijn Luxemburg
se en Italiaanse collega's Poos en
Andreotti op de Kameragenda
kwam, riepen Beyers Naudé, Tutu
en de Hervormde en Gereformeerde
Synodes in Nederland in koor om
economische strafmaatregelen: be
perking van de investeringen, des
investeringen. Toch nam Wallage,
vanuit een diepgevoeld realisme,
niet hun lijn over, maar speelde hij
in op de CD A-lijn door alleen te
pleiten voor aanscherping van het
Europese pakket.
Wallage: 'Ik heb natuurlijk ook
mijn ondergrens, maar ik dacht
toch dat mijn verzoek om de opzet
van een vergunningenstelsel voor
het bedrijfsleven - alleen maar de
opzet, niet eens de uitvoering ervan
- ook het CDA moest aanspreken.
Dat blijkt dus niet het geval. En
waarom? Alleen maar omdat men
bang problemen te krijgen met Van
den Broek. Men prefereert de goede
relatie met hem boven het opbou
wen van een geloofwaardige ver
houding met de Zuidafrikaanse
kerken en de eigen achterban'.
'Van den Broek, die in '81 in de
fractie nog een minderheidsstand
punt innam met zijn verzet tegen
eenzijdige stappen, steekt nu het
CDA in zijn zak. Daarmee is het
CDA voor de hele Nederlandse anti
apartheidsbeweging een hoogst on
betrouwbare bondgenoot gewor
den'.
Wallage zoekt een deel van de
oorzaak in het vertrek van Jan Nico
Scholten, 'die weliswaar altijd na
mens het CDA sprak, maar tegelijk
steeds het CDA een stapje verder
dwong. Nu is het genoeg als Van den
Broek in de Kamer zegt: 'ik laat me
niet opjagen', bm het CDA terug in
zijn hok te krijgen. En dat terwijl
het juist Van den Broek was die in
de Kamer ronduit toegaf dat de af
spraken die in Luxemburg zijn ge
maakt, en die de inzet waren van
het debat van afgelopen week, op
geen enkele manier tot Nederlandse
drukverhoging leidt'.
Wallage haalt een brief aan,
waarin zijn CDA-collega Aarts on
langs een kiezer openlijk uitlegde
waarom het CDA tegen sancties is:
de VVD wil dat niet, en het CDA wil
geen ruzie. Wallage: 'Dat is verbluf
fend. Daarmee geeft men ronduit
aan dat binnenlands-politieke over
wegingen prevaleren. En dat terwijl
toch ook het CDA moet beseffen dat
de onderdrukte meerderheid in
Zuid Afrika naar ons kijkt. Juist
naar ons'. v.
Volgens het PvdA-Kamerlid is
het overigens zeer de vraag of, zoals
het CDA nu hoopt, Zuid Afrika
weer minstens tot begin volgend
jaar (Nederlands EG-voorzitter
schap) van de politieke agenda ver
dwijnt. 'Ik vrees dat Botha dat het
CDA onmogelijk maakt. Ik vind het
zelf onthutsend dat het CDA-beleid
afhangt van de vraag of hij er al
dan niet een schepje bovenop doet,
maar nu dat zo is, ben ik ervan
overtuigd dat hij het CDA tot een
keuze dwingt'.
Dat in het debat De Boer aankon
digde eenzijdige stappen te zullen
bepleiten zodra vaststaat dat het
Nederlandse EG-voorzitterschap
ook niet tot een effectiever Europees
beleid leidt, is voor Wallage niet
overtuigend: 'Ik ben natuurlijk ge
neigd mijn collega serieus te nemen,
maar ik vrees dat het niet genoeg
zal zijn hem hieraan te houden. En
als ik dan kijk naar het CDA-pro-
gram, dan komen daar zelfs geen
eenzijdige sancties meer in voor'.
Wallage zelf ziet wel wat hem,
ondanks gebrek aan een Kamer
meerderheid (hij kreeg gisteren alle
steun behalve van WD, CDA en
'klein rechts') te doen staat: 'Het
CDA, aan de hand van wat verder
in Zuid Afrika gebeurt, van week
tot week en van maand tot maand
zijn passieve beleid verwijten. Net
zolang tot het omslaat'.
Door Sybrand Wieringa
In de wereld van de re
classering, de instelling
die mensen met een cri
mineel verleden weer op
het rechte pad probeert
te helpen, wordt al een
jaar gebekvecht over
'doelstellingen'. In het
kort gezegd komt de dis
cussie hierop neer dat de
ene vleugel vindt dat de
reclassering allereerst
hulp moet verlenen aan
de (ex)gedetineerde, ter
wijl een andere groep de
mening is toegedaan dat
de reclassering in prin
cipe een verlengstuk van
politie en j ustitie is.
Die discussie is actueel,
omdat de reclassering aan de
vooravond van een nieuwe
tijd staat. Tot nu toe waren
er tal van verenigingen,
stichtingen en organisaties
op dit gebied werkzaam,
maar per 1 januari 1986 moe
ten deze opgaan in Reclasse-
ringsstichtingen, in elk ar
rondissement één. Dat schept
Korte van Hemel.
- foto de stem/johan van gurp
duidelijkheid, maar ook pro
blemen.
Het blijkt namelijk erg
moeilijk om de vogels van di
verse pluimage op één lijn te
krijgen. Niet iedereen kan
zich vinden in de algemene
doelstellingen die straks ten
gronde moeten liggen aan de
'Stichtingen'.
In het Reclasseringsregle-
ment dat op het ministerie
Mr. Harry van Doorn.
- foto anp
van Justitie is bedacht, staat
dat de twee genoemde taken
van de reclassering, dienst
verlening aan justitie en
hulpverlening aan cliënten,
even belangrijk zijn. Als zich
een conflict voordoet tussen
beide taken, moet het bestuur
van de Stichting maar uit
maken aan welke van beide
taken de voorrang moet wor
den gegeven.
Zo'n conflict kan ontstaan
als justitie van de reclasse
ring een voorlichtingsrap
port wil over een cliënt. Stel
dat deze daar bezwaar tegen
maakt, bijvoorbeeld omdat
hij bang is dat er geïnfor
meerd wordt bij zijn nieuwe
werkgever, die niets van zijn
criminele verleden weet, wat
moet de maatschappelijk
werker dan doen? Een rap
port opmaken of niet?
Het bestuur van de Alge
mene Reclasserings Vereni
ging (ARV) vindt dat de be
sturen van de stichtingen
straks best in staat zijn over
dit soort problemen te oorde
len.
De algemene vergadering
(het door de reclasserings-
ambtenaren gekozen 'parle
ment' en tevens het hoogste
orgaan van de ARV, denkt
daar in meerderheid anders
over.
Zij denkt dat hulpver
lening aan de cliënt belang
rijker is dan dienstverlening
aan justitie. De algemene
doelstelling zou moeten lui
den: 'dienstverlening moet
dienstbaar zijn aan hulpver
lening'. i
De vergadering vroeg dan
ook aan het ARV-bestuur om
opnieuw met het ministerie
te gaan praten. Het bestuur,
onder voorzitterschap van
oud-minister mr. Harry van
Doorn, weigerde dat. Omdat
de vergadering vasthield aan
haar verlangen, stelde het
bestuur zijn zetels ter be
schikking.
Zo heet diende soep echter
ook weer niet gegeten te wor
den, dus werd er een werk
groep ingesteld, die in plaats
van het bestuur het ministe
rie van Justitie zou moeten
zien te bewegen tot een ande
re formulering van de doel
stellingen. De staatssecreta
ris van Justitie, Korte-van
Hemel, weigerde echter met
de werkgroep te praten.
„Als er geen algemene
doelstellingen voor de Re-
classeringsstichtingen ko
men, dan maar richtlijnen
voor de besturen", dacht een
meerderheid in de werk
groep: „Zus-en-zo moet je
handelen als er conflicten
zijn tussen dienstverlening
en hulpverlening." De min
derheid was het daar niet
mee eens: „We moeten op
nieuw praten met de staats
secretaris. Als het huidige
bestuur dat niet wil doen,
dan moet er maar een nieuw
bestuur komen."
De Algemene Vergadering
bleek dit standpunt op 16
september in meerderheid te
delen. Eind oktober wordt
een nieuw bestuur gekozen.
Dat moet dan dus gaan pro
beren de doelstellingen ver
anderd te krijgen.
In de praktijk schijnen
zich weinig conflicten tussen
dienstverlening en hulpver
lening voor te doen. Volgens
een woordvoerder zijn dat
'uitzonderingen'. Zijn die uit
zonderingen dan wel zoveel
energie en een bestuurswis
seling waard? De Algemene
Vergadering vindt van wel,
want wat nu niet is, kan al
tijd nog komen. En alleen als
het met zoveel woorden in de
'doelstelling' is opgenomen,
mag je erop vertrouwen dat
de hulpverlening aan oe
cliënten ook belangrijker
blijft dan lippendienst aan de
overheid.
HILVERSUM (ANP) -
bezoek van paus Joht
Paulus 2 in mei aan ons
beeft geen invloed gehi
de geloofsbeleving va
Rooms-Katholieken in
derland.
Dit blijkt uit een en<
die de KRO met het bi
Intomart een maand n
pausbezoek onder een r
sentatieve groep Rooms
tholieken heeft gehoudt
Het bezoek heeft
Rooms-Katholieken (84
cent) er niet toe aangeze
wuster naar het Evan
te leven. Voor Rooms
tholieken die hun geloc
wuster beleven, was
enigszins van toepas
Na
ROTTERDAM (ANP) -
van het Dijkzichtzieken
weten van de patiënte
aids voorkomen in de b
personen. Het ziekenhi
onderzoek heeft plaats
door prof. H. Stolz. Stol
gezondheidsraad, gaf op
de Gay-krant (blad vo<
hebben laten uitvoeren
kliniek te maken had.
zondheid mag alleen me
onderzoek worden geda
DEN HAAG (ANP) - Bij i
sies verdwijnen. De 70
een termijn van een half t
Dat staat in het tweede
rimrapport van de pro
groep Sanering Interdep
mentale Commissies. Min
Rietkerk (Binnenlandse
ken) heeft dit advies aan
collega-ministers gestuur
Het eerste rapport va
projectgroep ging over d
sitie van 54 zogenoemde
re' commissies, de ambte
voorportalen van de mini
raad. Hiervan worden ei
gen opgeheven. De adviesi
missies worden bekeken i
kader van het project re<
nisatie rijksdienst.
DOOR het onderzoek var
in de RSV-affaire was al t
van twee onderzeeboten v
nen guldens aan belasting
het parlement zijn geglipt
de Algemene Rekenkamei
tussen 1978 en 1984 stels
ke bewindslieden geen of
de spectaculaire stijging v:
)oen. Een deel van de be
ruggetreden, maar aang
steeds ontkend heeft dat e
vervanging en de kosteno
van het ministerie alsnog
kraken.
De oppositie heeft het r
cretaris van Buitenlandse
cretaris van Defensie ver:
starten van het Walrus-pre
De Ruiter tot doelwit kunr
van Defensie kan ter linke
om aan de plaatsing van
voorwaarden te verbinden
belangstelling gevolgd.
Minister De Ruiter beho
november te nemen beslu
bij Woensdrecht als onvet
waardelijk. Hij wenst niet t
se president gerechtigd is
van de kernwapens. Ned
verdrag geregelde overleg
beslissing geraadpleegd c
zou het argument vervalle
Amerikanen over de kruis
op de Nederlandse souve
netd van tweederde van h
het desbetereffende Nede
zijn.
Een gelegenheidsreden»
oian niet naar om principle
oied voor de grondwet is v
'erei of goedkoop sentim
suggereert, meer een ge
standpunt van de minister
quent, we betwijfelen of h<
Procedure, die bij de tots
overeengekomen, was toe
ae dreiging van een oorloc
beschikbaar was voor one
e'rakettentijdperk.
Dan toch maar een onv
'®nt van het gegeven, da
®kt dient te zijn over een
^emtaken, ligt het in de c
m langs andere dan forrr
aar een procedure om Ne
soevereiniteit, invloed te c
7n?.^?n^en in verband
niü ,Nederland een verant
n|et kan waarmaken.
PJ~®n oP'ossing zal niet e
trouw aan het gegever
beschikt qemaakt worden.