De locomotief moet opgeduwd 'CDA richt beleid op politiek van Botha' Doelstellingenconflict een gebed zonder einde Alarmerende stijging voedselvergiftigingen LAGERE DOLLAR NODIG VOOR EVENWICHT WERELDECONOMIE Stiekem a Kabinet: kunnen wo In Nederland al honderdduizenden gevallen KAMERLID WALLAGE (PvdA) ILLUSIE ARMER: REORGANISATIE RECLASSERING DE STEM C Niet onderc WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1985 ACHTERGROND Ondermijnd Speculanten Duurder EMS WOENSDAG 25 S Dienstbaar Richtlijnen RECHERCHL T5 Door Kees Buijs Het aantal voedselver giftigingen loopt in Ne derland al in de hon derdduizenden. Er is sprake van een alarme rende stijging. Dat zegt drs. J. M. P. Wensveen, voorzitter van de Stichting Infor matiecentrum op Voe- dingsgebied. Deze stich ting houdt vandaag in Utrecht een studiedag over 'Keukenhygiëne, een fataal probleem'. Ons voedsel is steeds vaker besmet met bacteriën, aldus Wensveen. „Varkensvlees en kip zou je in sommige geval len al niet meer durven eten." Er zijn ook besmette groen ten en vruchten. Als andere oorzaak van de verontrus tende stijging noemt Wens veen dat er in opleidingen blijkbaar te weinig aandacht geschonken wordt aan doel matig hygiënisch handelen. Bij het lagere, vaak onge schoolde, personeel in keu kens van instellingen als be jaardenhuizen, ziekenhuizen en restaurants, ontbreekt kennis daarover praktisch helemaal. Voorlichting van dit personeel verdient vol gens hem dan ook hoge prio riteit. De staat waarin veel -vooral oudere - instellings keukens verkeren, baart Wensveen de nodige zorg. „Objectief gezien zouden er tientallen geheel of tijdelijk gesloten moeten worden." Met name door de combi natie van deze voor de hygië ne negatieve factoren, heb ben steeds meer voedselver giftigingen een dodelijke af loop. „Overlijdensgevallen met name in de kwetsbare groepen, die men - vrij on doordacht - riskante voe dingsmiddelen als garnalen salades of filet americain voorzet." Natuurlijk gaat het niet om boze opzet, aldus Wens veen, maar wel vaak om „on bewust verkeerd handelen, slordigheid en waarschijnlijk in de meeste gevallen het niet beschikken over de juiste kennis." Volgens Wensveen is er meer informatie nodig. „Ge steld moet worden, dat de aandacht voor keukenhygië ne een tijdlang taboe was in de grootkeuken. Pas sinds enkele jaren zien we een kentering. Maar de neer gaande lijn is hiermee nog niet gestopt." Er is méér nodig dan voor lichting alleen, vindt Wens veen verder: „In de gezond heids- en bejaardenzorg is nogal fors bezuinigd op de voeding en de voedings- dienst. Men doet het met minder of met goedkoper en ongeschoold personeel. De instellingen kopen goedkoper in met meer risico's voor de kwaliteit. Vernieuwing van de keuken of de aanschaf van nieuwe apparatuur en koel installaties is moeilijk of uit gesloten." Tenslotte stelt Wensveen vast, dat de meeste verant woordelijke personen vooral door de garnalenaffaire zijn wakker geschrokken. Ook volgens dr. W. Edel, veterinair inspecteur van de volksgezondheid, worden er jaarlijks honderdduizenden mensen het slachtoffer van door voedsel overgebrachte ziekten. Het aantal gevallen dat bekend wordt, is nog maar het topje van de ijs berg. De Wereldgezondheids organisatie voorspelt zelfs, dat voedselvergiftigingen in Europa nog vóór 1990 - na in fecties van de ademhalings wegen- op de tweede plaats zullen komen in de rangorde van de meest voorkomende ziekten. Met de hygiëne is het over het algemeen niet slecht ge steld. Maar, aldus Edel, het zijn vaak onachtzaamheid en onwetendheid die tot voed selvergiftiging leiden. De kans op voedselvergif tigingen zou belangrijk kun nen worden teruggedrongen als rauwe voedingsmiddelen geheel vrij van voor de mens schadelijke micro-organis men zouden kunnen worden geproduceerd. Vooralsnog is dat voor de meeste voedings middelen niet mogelijk. Be straling van produkten die rauw worden verkocht, zou volgens Edel uitkomst kun nen bieden bij het verminde ren van de eventuele besmet tingsgraad. Het doorstralen is een con serveringstechniek, waarbij gammastralen micro-orga nismen en insekten in voed sel doden. Voor zo'n twintig produkten is in ons land voedseldoorstraling toege staan, zoals voor specerijen, kruiden, gedroogde groenten, kip, garnalen, aardbeien, as perges, champignons en ge koelde snacks. Voedsel dat wordt doorstraald, wordt niet radio-actief. Daarvoor is de energie van gammastra ling te laag. Dit najaar is van de over heid een Besluit Doorstraling Voedsel te verwachten, dat wordt opgenomen in de Wa renwet. Ook binnen de EG wordt aan zo'n besluit ge werkt. De Nederlandse ziekenhui zen, bejaardencentra, inter naten, gevangenissen en ho recabedrijven verstrekken dagelijks meer dan een mil joen maaltijden. Mevrouw M. Y. Groskamp-Roggeveen, medewerkster van de afde ling groepsvoeding van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, meent dat een scho ne keuken geen garantie is voor een veilige maaltijd. Bij alle werkzaamheden -de bereiding, het serveren, de afwas- kan wat fout gaan. Fouten worden vaak niet onderkend doordat veel van het werk routine is. De bedrijfsblindheid is groot en daarom is 'hygiënebegelei- ding' van buitenaf nodig. De afdeling groepsvoeding van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding heeft daar voor een plan opgesteld. Het plan houdt in, dat instellin gen hygiënebegeleiding van hun personeel kunnen aan vragen bij de GG en GD. De speciaal opgeleide begelei ders krijgen niet alleen tot taak na te gaan of de voed- selverzorging aan alle hygië nische eisen voldoet, ze moe ten ook het personeel voor lichten en motiveren. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9. 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur, overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, j 7^0 per jaar Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Louis van de Geijn Soms lijkt het kraaien van de haan inderdaad het sein te zijn voor de zon om op te staan. Al leen met het kenbaar maken van de wense lijkheid van een lagere dollar hebben de vijf be langrijkste industrie landen hun doel al voor een belangrijk deel ver wezenlijkt. De dollar is immers gekelderd. Niet door het tussenbeide ko men van de centrale banken van 'de grote vijf', maar doordat de internationale valuta- handel de Amerikaanse munt als een hete aard appel liet vallen. Dat de dure dollar het her stel van evenwicht in de we reldeconomie in de weg staat, wordt al geruime tijd alge meen ingezien. Maar het duurde even voordat men in het Witte Huis zo ver was toe te geven dat de vrije markt hier faalt. Onder het bewind van mi nister Donald Regan (Finan ciën) was de dollar zo vrij als een vogeltje. Sinds hij is op gevolgd door James Baker, heeft de gedachte aan het be ïnvloeden van de koersvor- ming geleidelij k veld gewon nen. De Amerikanen, met hun enorme thuismarkt, hebben zich jarenlang weinig gele gen laten liggen aan het ge- James Baker - fotoap weeklaag in Europa en de Derde Wereld over de hoge dollarkoers. Maar ook deze grote economie moet ten lan gen leste luisteren naar de internationale economische wetten. De hoge dollarkoers heeft de concurrentiekracht van het Amerikaanse bedrijfsle ven inmiddels ernstig onder mijnd. Vorig jaar steeg het tekort op de lopende reke ning van de Amerikaanse handelsbalans van $35,5 tot $93,4 miljard. Dit jaar wordt met een tekort rekening ge houden van meer dan 100 miljard. In plaats van de tering naar de nering te zetten, is Donald Regan - fotoap men in de VS nu geneigd de eigen markt af te schermen voor goedkopere buitenland se leveranciers. De afgelopen maanden zijn al 400 protec tionistische wetsvoorstellen gelanceerd. Ook de economi sche adviseurs van president Reagan zien echter wel in dat die weg uiteindelijk voor iedereen nadelig is. Door het afschermen van eigen mark ten wordt de wereldhandel immers geschaadt en dat is op den duur in het belang van geen enkel land. Intussen is nog niet duide lijk hoe de 'grote vijf' hun wensen met betrekking tot de dollar kracht bij denken te zetten. Op vragen over con crete acties wordt in uiterst vage termen gereageerd. Het is denkbaar dat de centrale banken gezamenlijk de koers gaan beïnvloeden, heet het. Dat kan betekenen dat bij een toch weer oplopende dol lar grote bedragen in Ameri kaanse valuta worden aan geboden. Dergelijke interventies, zo is ook de afgelopen jaren meermalen gebleken, kunnen echter alleen op korte ter mijn het sentiment van de valutamarkt keren. Als er geen fundamentele maatre gelen worden genomen, zijn de speculanten tenslotte de enigen die profiteren van de dempende operaties van de centrale banken. Wat de Verenigde Staten betreft lijkt een verkleining van het tekort van de over heid nu meer dan ooit aan de orde. Op die manier kan de rente, die belangrijke steun pilaar van de dure dollar, verder omlaag. Japan, West- Duitsland en andere over- schotlanden kunnen het hun ne doen door hun economieën wat meer te stimuleren. Als de bestedingen van die lan den toenemen, schept dat kansen voor Amerikaanse exporteurs. De Amerikaanse economie, die vanaf 1983 als locomotief de trein van de wereldhandel weer in bewe ging heeft gebracht, is er op haart beurt aan toe om opge duwd te worden. De kunst is nu dat zo te doseren dat de trein als geheel geen vaart verliest. De gevolgen voor de Ne derlandse economie zijn complex. Op zichzelf maakt een goedkopere dollar het Nederlandse produkt in de VS en andere 'dollarmarkten' duurder. Maar de concurren tiekracht is de afgelopen ja ren, voornamelijk als gevolg van loonmatiging, formida bel toegenomen. Bovendien blijft het leeuwedeel van de Nederlandse uitvoer binnen de Europese Gemeenschap. De invloed van een lagere dollarkoers is voor dat stuk van de export uiteraard van minder belang. Een aanzienlijk lagere dol larkoers kan een plus beteke nen voor de koopkracht. Im porten (olieprodukten, spij kerbroeken, koffie thee, etc.) kunnen goedkoper worden. Zo'n ontwikkeling kan ook het rentepeil verder drukken. Voor zo ver er sprake is van een tanende binnenlandse markt, kan die door deze gang van zaken een impuls krijgen. Dat is in feite het ef fect dat president Duisen- berg van De Nederlandsche Bank dit voorjaar bedoelde toen hij zinspeelde op een op waardering van de gulden. Een dergelijke revaluatie zit er misschien toch wel in als de dollar definitief naar lagere regionen gaat. Een sterke dollar versluiert de krachtsverschillen binnen Europa. Eenmaal uit de scha duw van de Amerikaanse munt, zal blijken dat met na me de Duitse Mark en de gul den aan de bovenkant uit de band dreigen te springen van het Europese Monetaire Sys teem. Het tempo van de prijsstijgingen is weliswaar ook in landen als Italië en Frankrijk fors gedaald, maar toch altijd nog veel hoger dan in Nederland en West-Duits- land. Op den duur noopt dat onvermijdelijk tot aanpas singen. Een hoofdstuk appart is het dollar-effect op de finan ciële toestand van de Neder landse overheid. Als 'semi- Opec-land' is Nederland im mers nog steeds gevoelig voor de dollarprijzen voor energie. Weliswaar heeft het Centraal Planbureau de aardgasbaten van 1986 ge raamd met een dollarkoers van ƒ3,10, maar het is niet onmogelijk dat er nog een paar miljard gulden minder langs die weg in de staatskas vloeit. Het is niet uitgesloten dat de regering een dreigend op lopen van het financierings tekort dan weer corrigeert met belastingverhogingen, of een mogelijke belastingver laging achterwege laat. De koopkrachtwinst die de goedkopere dollar ons brengt, zou op die manier voor een deel toch weer wor den afgeroomd. Wallage - foto de stem johan van gurp Door Frans Boogaard 'Het CDA heeft eigenlijk een heel cynische lijn bewandeld. Het zegt feitelijk: zolang er in Zuid-Afrika niks ergers ge beurt, laten we Van den Broek zijn gang gaan. Als je nagaat wat er al is gebeurd - en dan bedoel ik niet alleen de afkon diging van de noodtoestand, maar vooral de zes-, zeven honderd doden, de duizenden arrestaties, de honderden kin deren die nog vastzitten - dan kun je dat niet maken'. Jac. Wallage (PvdA) - een paar uur nadat de coalitiepartijen alle drie zijn Zuid Afrika-moties hebben verworpen - is verbaasd én teleur gesteld. Teleurgesteld, omdat Ne derland nu, ondanks de hoopvolle uitspraken van de minister van Buitenlandse Zaken en zijn CDA, uiteindelijk toch niks toevoegt aan het Akkoord van Luxemburg, waar de 'tien' minus Engeland eerder een reeks sanctiemaatregelen overeen kwamen. Verbaasd omdat CDA-woord- voerder De Boer de afgelopen we ken geen gelegenheid voorbij liet gaan om te roepen dat ook het CDA aanscherping van dat akkoord wen ste. Wallage: 'Minstens acht keer heb ik hem dat de afgelopen weken ho ren roepen, voor radio en tv, in pu blieke debatten. Maar niet in de Ka mer. En dan nog durft De Boer het mij kwalijk te nemen dat ik hem een immorele houding verwijt. Dat verwijt is méér dan op zijn plaats'. Wallage had duidelijk op méér gehoopt. Wekenlang voordat het verslag van de reis aan Pretoria van Van den Broek en zijn Luxemburg se en Italiaanse collega's Poos en Andreotti op de Kameragenda kwam, riepen Beyers Naudé, Tutu en de Hervormde en Gereformeerde Synodes in Nederland in koor om economische strafmaatregelen: be perking van de investeringen, des investeringen. Toch nam Wallage, vanuit een diepgevoeld realisme, niet hun lijn over, maar speelde hij in op de CD A-lijn door alleen te pleiten voor aanscherping van het Europese pakket. Wallage: 'Ik heb natuurlijk ook mijn ondergrens, maar ik dacht toch dat mijn verzoek om de opzet van een vergunningenstelsel voor het bedrijfsleven - alleen maar de opzet, niet eens de uitvoering ervan - ook het CDA moest aanspreken. Dat blijkt dus niet het geval. En waarom? Alleen maar omdat men bang problemen te krijgen met Van den Broek. Men prefereert de goede relatie met hem boven het opbou wen van een geloofwaardige ver houding met de Zuidafrikaanse kerken en de eigen achterban'. 'Van den Broek, die in '81 in de fractie nog een minderheidsstand punt innam met zijn verzet tegen eenzijdige stappen, steekt nu het CDA in zijn zak. Daarmee is het CDA voor de hele Nederlandse anti apartheidsbeweging een hoogst on betrouwbare bondgenoot gewor den'. Wallage zoekt een deel van de oorzaak in het vertrek van Jan Nico Scholten, 'die weliswaar altijd na mens het CDA sprak, maar tegelijk steeds het CDA een stapje verder dwong. Nu is het genoeg als Van den Broek in de Kamer zegt: 'ik laat me niet opjagen', bm het CDA terug in zijn hok te krijgen. En dat terwijl het juist Van den Broek was die in de Kamer ronduit toegaf dat de af spraken die in Luxemburg zijn ge maakt, en die de inzet waren van het debat van afgelopen week, op geen enkele manier tot Nederlandse drukverhoging leidt'. Wallage haalt een brief aan, waarin zijn CDA-collega Aarts on langs een kiezer openlijk uitlegde waarom het CDA tegen sancties is: de VVD wil dat niet, en het CDA wil geen ruzie. Wallage: 'Dat is verbluf fend. Daarmee geeft men ronduit aan dat binnenlands-politieke over wegingen prevaleren. En dat terwijl toch ook het CDA moet beseffen dat de onderdrukte meerderheid in Zuid Afrika naar ons kijkt. Juist naar ons'. v. Volgens het PvdA-Kamerlid is het overigens zeer de vraag of, zoals het CDA nu hoopt, Zuid Afrika weer minstens tot begin volgend jaar (Nederlands EG-voorzitter schap) van de politieke agenda ver dwijnt. 'Ik vrees dat Botha dat het CDA onmogelijk maakt. Ik vind het zelf onthutsend dat het CDA-beleid afhangt van de vraag of hij er al dan niet een schepje bovenop doet, maar nu dat zo is, ben ik ervan overtuigd dat hij het CDA tot een keuze dwingt'. Dat in het debat De Boer aankon digde eenzijdige stappen te zullen bepleiten zodra vaststaat dat het Nederlandse EG-voorzitterschap ook niet tot een effectiever Europees beleid leidt, is voor Wallage niet overtuigend: 'Ik ben natuurlijk ge neigd mijn collega serieus te nemen, maar ik vrees dat het niet genoeg zal zijn hem hieraan te houden. En als ik dan kijk naar het CDA-pro- gram, dan komen daar zelfs geen eenzijdige sancties meer in voor'. Wallage zelf ziet wel wat hem, ondanks gebrek aan een Kamer meerderheid (hij kreeg gisteren alle steun behalve van WD, CDA en 'klein rechts') te doen staat: 'Het CDA, aan de hand van wat verder in Zuid Afrika gebeurt, van week tot week en van maand tot maand zijn passieve beleid verwijten. Net zolang tot het omslaat'. Door Sybrand Wieringa In de wereld van de re classering, de instelling die mensen met een cri mineel verleden weer op het rechte pad probeert te helpen, wordt al een jaar gebekvecht over 'doelstellingen'. In het kort gezegd komt de dis cussie hierop neer dat de ene vleugel vindt dat de reclassering allereerst hulp moet verlenen aan de (ex)gedetineerde, ter wijl een andere groep de mening is toegedaan dat de reclassering in prin cipe een verlengstuk van politie en j ustitie is. Die discussie is actueel, omdat de reclassering aan de vooravond van een nieuwe tijd staat. Tot nu toe waren er tal van verenigingen, stichtingen en organisaties op dit gebied werkzaam, maar per 1 januari 1986 moe ten deze opgaan in Reclasse- ringsstichtingen, in elk ar rondissement één. Dat schept Korte van Hemel. - foto de stem/johan van gurp duidelijkheid, maar ook pro blemen. Het blijkt namelijk erg moeilijk om de vogels van di verse pluimage op één lijn te krijgen. Niet iedereen kan zich vinden in de algemene doelstellingen die straks ten gronde moeten liggen aan de 'Stichtingen'. In het Reclasseringsregle- ment dat op het ministerie Mr. Harry van Doorn. - foto anp van Justitie is bedacht, staat dat de twee genoemde taken van de reclassering, dienst verlening aan justitie en hulpverlening aan cliënten, even belangrijk zijn. Als zich een conflict voordoet tussen beide taken, moet het bestuur van de Stichting maar uit maken aan welke van beide taken de voorrang moet wor den gegeven. Zo'n conflict kan ontstaan als justitie van de reclasse ring een voorlichtingsrap port wil over een cliënt. Stel dat deze daar bezwaar tegen maakt, bijvoorbeeld omdat hij bang is dat er geïnfor meerd wordt bij zijn nieuwe werkgever, die niets van zijn criminele verleden weet, wat moet de maatschappelijk werker dan doen? Een rap port opmaken of niet? Het bestuur van de Alge mene Reclasserings Vereni ging (ARV) vindt dat de be sturen van de stichtingen straks best in staat zijn over dit soort problemen te oorde len. De algemene vergadering (het door de reclasserings- ambtenaren gekozen 'parle ment' en tevens het hoogste orgaan van de ARV, denkt daar in meerderheid anders over. Zij denkt dat hulpver lening aan de cliënt belang rijker is dan dienstverlening aan justitie. De algemene doelstelling zou moeten lui den: 'dienstverlening moet dienstbaar zijn aan hulpver lening'. i De vergadering vroeg dan ook aan het ARV-bestuur om opnieuw met het ministerie te gaan praten. Het bestuur, onder voorzitterschap van oud-minister mr. Harry van Doorn, weigerde dat. Omdat de vergadering vasthield aan haar verlangen, stelde het bestuur zijn zetels ter be schikking. Zo heet diende soep echter ook weer niet gegeten te wor den, dus werd er een werk groep ingesteld, die in plaats van het bestuur het ministe rie van Justitie zou moeten zien te bewegen tot een ande re formulering van de doel stellingen. De staatssecreta ris van Justitie, Korte-van Hemel, weigerde echter met de werkgroep te praten. „Als er geen algemene doelstellingen voor de Re- classeringsstichtingen ko men, dan maar richtlijnen voor de besturen", dacht een meerderheid in de werk groep: „Zus-en-zo moet je handelen als er conflicten zijn tussen dienstverlening en hulpverlening." De min derheid was het daar niet mee eens: „We moeten op nieuw praten met de staats secretaris. Als het huidige bestuur dat niet wil doen, dan moet er maar een nieuw bestuur komen." De Algemene Vergadering bleek dit standpunt op 16 september in meerderheid te delen. Eind oktober wordt een nieuw bestuur gekozen. Dat moet dan dus gaan pro beren de doelstellingen ver anderd te krijgen. In de praktijk schijnen zich weinig conflicten tussen dienstverlening en hulpver lening voor te doen. Volgens een woordvoerder zijn dat 'uitzonderingen'. Zijn die uit zonderingen dan wel zoveel energie en een bestuurswis seling waard? De Algemene Vergadering vindt van wel, want wat nu niet is, kan al tijd nog komen. En alleen als het met zoveel woorden in de 'doelstelling' is opgenomen, mag je erop vertrouwen dat de hulpverlening aan oe cliënten ook belangrijker blijft dan lippendienst aan de overheid. HILVERSUM (ANP) - bezoek van paus Joht Paulus 2 in mei aan ons beeft geen invloed gehi de geloofsbeleving va Rooms-Katholieken in derland. Dit blijkt uit een en< die de KRO met het bi Intomart een maand n pausbezoek onder een r sentatieve groep Rooms tholieken heeft gehoudt Het bezoek heeft Rooms-Katholieken (84 cent) er niet toe aangeze wuster naar het Evan te leven. Voor Rooms tholieken die hun geloc wuster beleven, was enigszins van toepas Na ROTTERDAM (ANP) - van het Dijkzichtzieken weten van de patiënte aids voorkomen in de b personen. Het ziekenhi onderzoek heeft plaats door prof. H. Stolz. Stol gezondheidsraad, gaf op de Gay-krant (blad vo< hebben laten uitvoeren kliniek te maken had. zondheid mag alleen me onderzoek worden geda DEN HAAG (ANP) - Bij i sies verdwijnen. De 70 een termijn van een half t Dat staat in het tweede rimrapport van de pro groep Sanering Interdep mentale Commissies. Min Rietkerk (Binnenlandse ken) heeft dit advies aan collega-ministers gestuur Het eerste rapport va projectgroep ging over d sitie van 54 zogenoemde re' commissies, de ambte voorportalen van de mini raad. Hiervan worden ei gen opgeheven. De adviesi missies worden bekeken i kader van het project re< nisatie rijksdienst. DOOR het onderzoek var in de RSV-affaire was al t van twee onderzeeboten v nen guldens aan belasting het parlement zijn geglipt de Algemene Rekenkamei tussen 1978 en 1984 stels ke bewindslieden geen of de spectaculaire stijging v: )oen. Een deel van de be ruggetreden, maar aang steeds ontkend heeft dat e vervanging en de kosteno van het ministerie alsnog kraken. De oppositie heeft het r cretaris van Buitenlandse cretaris van Defensie ver: starten van het Walrus-pre De Ruiter tot doelwit kunr van Defensie kan ter linke om aan de plaatsing van voorwaarden te verbinden belangstelling gevolgd. Minister De Ruiter beho november te nemen beslu bij Woensdrecht als onvet waardelijk. Hij wenst niet t se president gerechtigd is van de kernwapens. Ned verdrag geregelde overleg beslissing geraadpleegd c zou het argument vervalle Amerikanen over de kruis op de Nederlandse souve netd van tweederde van h het desbetereffende Nede zijn. Een gelegenheidsreden» oian niet naar om principle oied voor de grondwet is v 'erei of goedkoop sentim suggereert, meer een ge standpunt van de minister quent, we betwijfelen of h< Procedure, die bij de tots overeengekomen, was toe ae dreiging van een oorloc beschikbaar was voor one e'rakettentijdperk. Dan toch maar een onv '®nt van het gegeven, da ®kt dient te zijn over een ^emtaken, ligt het in de c m langs andere dan forrr aar een procedure om Ne soevereiniteit, invloed te c 7n?.^?n^en in verband niü ,Nederland een verant n|et kan waarmaken. PJ~®n oP'ossing zal niet e trouw aan het gegever beschikt qemaakt worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2