Jean Francois Revel: Geen hoop meer voor de westerse democratie Antwerpse uitgeverij begint nieuwe koude oorlog Opnieuw aandacht voor Brits-Indië Stoutjesdijk: méér dan een 'dichtende dominee' Boeiende autobiografie van Jacques Presser Keus tussen d MEXICANEN DINSDAG 24 SEPTEMBER 1985 EXTRA Expansiedrift Aangedikt PUNJAB MORGEN Door Anton Theunissen DE uitgeverij Man- teau uit Antwerpen wil in haar Oost- Westserie 'verstan dige anticommunis ten aan het woord laten komen'. Daar is niets op tegen, maar de timing van de serie boeken kan niet erg gelukkig he ten. Duidelijk is, dat Manteau het geweeklaag over wester se capitulatie-neigingen te genover Moskou publicitair wil ondersteunen. Tien jaar geleden zou er nog voldoen de reden geweest zijn voor zo'n initiatief, maar groepen die zich nu nog illusies ma ken over de goede bedoelin gen van Moskou zijn inmid dels een tamelijk marginaal segment van de publieke opinie - ook ter linkerzijde - geworden. En de these (ove rigens onuitgesproken door de uitgever, maar één waar hij wel achter staat), dat Oost West op alle fronten in het defensief heeft gedron gen, is niet overeind te hou den. Het (pseudo)communisme heeft niet gezegevierd in Portugal. In het vitale Mid den-Oosten is het juist Rus land dat veel invloed heeft verloren. Een Afrikaans land als Mozambique, dat als een vast Sovjet-steun punt te boek stond, zoekt de laatste tijd duidelijk toena dering tot het Westen. Het eerste boek in de serie heeft al een uitermate pessi mistische titel: 'Waarom de democratiën sterven'. Het is van de hand van de bekende Franse journalist, hoogle raar en schrijver Jean- Francois Revel en wie zo'n jaar of tien geleden zijn boek 'De totalitaire verlei ding' gelezen heeft, denkt, dat de Oost-Westserie van Manteau van hoog niveau zal gaan worden. Die totali taire verleiding - een men geling van weekhartigheid jegens communistisch mes sianisme, blindheid voor stalinistische praktijken en geringschatting van de plu ralistische democratie werd door Revel op spitse wijze en met veel zin voor ironie en polemiek geanaly seerd. Terloops werd menig heilig huisje onder vuur ge nomen, zoals de vermeende idealistische inslag van de radicale groeperingen die tijdens de naweeën van de Anjerrevolutie (1974) in Por tugal van zich deden spre ken. Blijkens zijn nieuwe boek heeft Revel zich helaas in zwartgallige richting geëvo lueerd. Was er vroeger voor het Westen nog enige hoop, nu kondigt de schrijver luid en duidelijk de dreigende ondergang van de democra tie af, die als een toevallige gebeurtenis, een tussenspel, een grillige episode in de ge schiedenis van de mensheid geboekstaafd zal worden. Volgens Revel kan die ont wikkeling nauwelijks afge wenteld worden. Centraal in het boek staat de niet-aflatende expansie drift van de totalitaire macht bij uitstek: de Sovjet- Unie. Met veel geduld en vastberadenheid is Moskou bezig de Sovjet-invloed in de wereld uit te breiden en de democratische samenlevin gen te ontmoedigen. Het Westen reageert voorname lijk lijdzaam, angstig en spreidt onmacht ten toon, zo stelt Revel. Dat de democratie interne en externe vijanden in zeke re zin behulpzaam is bij het graven van haar eigen graf, is een probleemstelling die op zich niet onzinnig is. Maar Revel gaat o.i. in de fout als hij betoogt, dat te genover een totalitaire vij and de democratie - waar zelfkritiek als een essentiële waarde wordt beschouwd en wisseling van de wacht aan de orde van de dag is - so wieso in het nadeel is. Je kunt de zaak ook omdraai en: De zwakte van de demo cratie (openbaarheid, ver kiezingen waarbij de meer derheid de doorslag geeft) is tegelijkertijd haar sterkte (de voortdurende competitie om de meerderheid). Revel baseert zijn onder gangsvisioen vooral op die dingen, die o.i. juist de le venssappen van de demo cratie zijn: stromen zelfkri tiek, ogenschijnlijke beslui teloosheid in belangrij ke za ken en zelfs defaitisme. Re- vel vindt het gevecht om de meerderheid ondermij nend voor de democratie, ande ren, waartoe wij ons reke nen, vinden dat juist dat ge vecht, niet alleen om de meerderheid, maar als het even kan ook om de consen sus, de dynamiek van een democratie uitmaakt, nod- zakelijk voor haar behoud. Revel dikt de machteloos heid van het Westen wel erg aan, vooral aan de hand van het voorbeeld Polen (1981). Goed, geen glorieuze episode voor het Westen - het wes terse protest tegen de afkon diging van de staat van be leg werd in eerste instantie overstemd door onderling gebakkelei en vervolgens deed Europa niet mee aan de Amerikaanse sanctie-poli tiek -, maar exemplarisch voor de krachtsverhouding tussen Oost en West kan ze nauwelij ks genoemd wor den. Revel redeneert vooral in morele termen. De Oost- Westconfrontatie ziet hij te veel als een strijd tussen goed en kwaad, waarbij de Sovjet-Unie ongenuanceerd Het Poolse drama: bewijs van de zwakte van het Westen? als een demonische kracht naar voren komt. Het gevolg is dat Revel er niet in slaagt de machtspolitieke mecha nismen van de Koude Oor log, in welke vorm dan ook, als zodanig te omschrijven, net zomin als hij inziet wel ke noodlottige gevolgen die heeft op de ontwikkelingen in de Derde Wereld. Het be let hem bijvoorbeeld de Amerikaanse politiek in Midden-Amerika als machtspolitiek te kwalifice ren, iets dat zelfs Reagan van de daken schreeuwt. Revel argumenteert voor al in die richting waarin hij wil argumenteren, namelijk dat de Sovjet-Unie een boos aardige macht is. Dat mag zo zijn, maar dan aub geen gesjoemel met feiten, inter pretaties en argumenten. Ondanks alle bezwaren: Het boek van Revel zet aan het denken en dat kan over ge wichtige problemen als de mocratie en totalitaire staat nooit kwaad. Ook in de Oost-Westserie - FOTO ARCHIEF DE STEM van Manteau verscheen 'Het vierkante ei' van de Roe meen Paul Goma. Een gru welijke roman, gebaseerd op een historisch experiment van de geheime politie om in de gevangenis van het afge legen Roemeense stadje Pi- testi, de geestelijke weer stand van de groep 'politie ke' gevangenen via een dui vels systeem te breken. Het is erop gericht de gevange nen wederzijds tot beulen van hun medegevangenen te maken, 'zodat zij met elkaar verbonden raakten door het kwaad dat zij elkaar aande den'. Het leidt tot de diepste verdorvenheid en maakt de geesten kapot. De hoofdbeul is Eugen Turcana, een demonische man, voormalig fascist en zelf gevangene. Hij vormt een knuppelploeg, die een continue terreur uitoefent. Hoofdpersoon is de stu dent Vasile Pop, die in de gevangenis terecht is geko men omdat hij de waarheid probeerde te weten te komen over zijn verdwenen zus Se- live, die door dronken Russi sche soldaten is vermoord. Een indrukwekkend perso nage is de muziekstudent Fuhrmann, die Turcana su perieur blijft treiteren en provoceren, totdat de beul hem in een ogenblik van waanzinnige drift dood trapt. In een flits ziet Vasile de waarheid: De intelligente Fuhrmann had het sadisti sche systeem doorzien en zich er op de enig mogelijke wijze aan onttrokken: door een indirecte zelfmoord. Een keihard boek over een Roemeens heropvoedingsin stituut in de jaren 1949 - 1952. Goma, die zelf jaren in Roemeense gevangenissen heeft doorgebracht, maar niet in Pitesti, heeft het gru- wel-onderwerp pas aange pakt toen hij Roemenië defi nitief had verlaten. Dat feit doet de lezer extra wantrou wig zijn, maar ofschoon Go ma, de eerste Roemeense dissident en oprichter van een beweging voor de men senrechten in Roemenië, niet vrijgepleit kan worden van anti-communistische overkill - hoe kan het waar schijnlijk na zijn ervaringen anders? -, doet zijn verhaal authentiek aan, ook al schrijft hij het in een wat protserige, barokke stijl. De ze roman voegt een docu ment toe aan de al bestaan de literatuur die excessen beschrijft die zich voordoen onder totalitaire regimes. Het is een boek dat men vanwege de gruwelen beter alleen in fragmenten kan mezen. Zakelijker van toon is het eveneens in de Manteau-se- rie opgenomen boek van Paul Thorez, zoon van de vroegere voorzitter van de Franse Communistische Partij, over zijn verblijven in het jeugdkamp Artek op de Krim. De elite van communistische jeugd niet in dat modelkamp niet alleen van een zomervakan tie in een paradijselijk kli- maat, maar de geesten van de jongeren worden tegelij kertijd volgehamerd met de rode orthodoxie, partijdog ma's en het 'echte socialis me'. U raadt het al: Thore2 ontdekte de 'mythologie' van het systeem en brak met zijn vroegere idealen. Een interessant, maar weinig diepgravend boek. Thorez schrijft uitvoerig en larmoyant over zijn 'laatste polka in Artek' en om zijn afkeer van het Russische systeem te verwoorden laat hij de lezer geloven, dat hij, in Rusland geboren en opge voed, 'ging kotsen van het cyrrillisch alfabet', maar de motieven van zijn breuk met het communisme en de com- munistischer partij komen slecht uit de verf. Thorez raaskalt echt wild om zich heen, als hij probeert te ver klaren waarom het Russi sche partij jargon doorspekt is met leugens en vaststelt, dat de wereld van broeder schap in de Sovjet-Unie niet te vinden is en nooit te vin den zal zijn. Kan best zijn, maar uit de mond van een voormalige profiteur en warhoofdig schijver klinkt dat niet zo overtuigend. 'Waarom democratieën ster ven'. Auteur: Jean-Francois Re- vel. Uitgave: Manteau, Antwer pen. Prijs: f39,50. 'Het vierkante ei'. Auteur: Pat Goma. Uitgave: Manteau, Ant werpen. Prijs: 29,90. 'De Modelkinderen'. Auteur: Paul Thorez. Uitgave: Manteau, Antwerpen. Prijs: 27,90. Brits-Indië: geliefd decor voor romans en films. FOTO ARCHIEF DE STEM M.M. Kaye: 'Het Verre Paradijs', uitgeverij De Kern 29,90 ENGELAND kent de laatste jaren een hernieuwde inte resse in het voormalige Brits-Indië. Meest spreken de voorbeelden daarvan wa ren de televisie-serie 'Jewel in the crown', die het predi kaat beste tv-serie aller tij den mee kreeg en de speel film 'A passage to India', die eerder dit jaar met een aan tal Oscars werd bekroond. Het succes van tv-series en films over de vroegere kolonie zullen er wel debet aan zijn dat het boek 'Het verre paradijs' van de schrijfster M.M. Kaye in middels al is verfilmd. In de hoofdrollen zullen straks Ben Cross, Amy Irving, Christoffer Lee, Omar Sha rif en Sir John Gielgud te zien zijn. 'Het verre paradijs' is een dikke roman van ruim 760 bladzijden met klein letter type waaraan de schrijfster 15 jaar heeft gewerkt: Het boek vertelt het verhaal van een Brits jongen die ouder loos in Brits-Indië opgroeit aan het hof van een berg- staatje en die door velen voor een Indiër wordt ge- houden. Later komt hij in het Britse koloniale leger te recht en hij blijkt dan zowel veel voordeel als nadeel te hebben van zijn Indiase uiterlijk. In het verhaal zijn een in tense romance van de hoofd persoon met een Indiase prinses en de tweede oorlog, die Engeland zo rond 1876 tegen Afghanistan voerde verweven. In historisch op zicht is 'Het verre paradijs' in zoverre verhelderend, dat de lezer leert dat de Russi sche belangstelling voor Af ghanistan niet iets van de laatste jaren is, maar toen al in alle hevigheid het politie ke toneel in Afghanistan be paalde. 'Het verre paradijs' is bij vlagen een heel boeiend boek, vooral op de momen ten waarop de wrijving tus sen de koloniale overheer sers en de inlandse bevol king te sprake komt. Het botsen van twee culturen en een hoofdpersoon, die half de ene, half de andere cul tuur is en dus nergens bij hoort is een problematiek die ook in Nederlands-Indië heeft gespeeld en waarmee veel mensen in ons land nog te kampen hebben. Als gewoon leesboek is 'Het verre paradijs' maar hier en daar echt spannend. Er wordt vaak te uitvoerig ingegaan op details en som mige perioden in het leven van de hoofdpersoon zijn te breed uitgesponnen, terwijl andere delen en gebeurte nissen in zijn leven maar heel terloops vermeld wor den. Ronduit zwak is het slot van het boek. Het is het hap py end waarin de gewone jongen met zijn echte prin ses per paard de onbekende, maar voorspoedige toekomst tegemoet rijdt. Dat doet net iets te veel aan Lucky Luke denken. WvL Door Henk Egbers DOMINEE Ko Stoutjesdijk uit Breda logenstraft alle vooroordelen die er bestaan rond 'dichtende dominees'. En dan te bedenken dat hij als Zeeuw ook nog stamt uit het land van Vader Cats. In zijn dichtbundel 'Het Eiland' verwijst veel weliswaar naar zijn predikantschap (hij is nu emeritus) en zijn Zeeuwse afkomst, maar te gelijk naar een grote geeste lijke ruimte. Deze samen hang ligt immers lang niet altijd voor de hand. De titel 'Het Eiland wijst naar Zeeland, naar Tholen waar hij zijn jeugd door bracht. „Maar de problema tiek in dit bundeltje houdt geen verband met mijn leef tijd. De kant van 'die ouwe heeft nog een paar versjes geschreven' moetje niet zoe ken," merkt Ko Stoutjesdijk zelf op. De gedichten worte len in zijn jeugd. Maar niet traumatisch. Ze bewijzen eerder dat hij met het ortho doxe, vaak benauwende kerkse klimaat uit die perio de iets gedaan heeft. Niet van zich afgetrapt, maar le ren hanteren in een nieuw perspectief; in een zelfgeko zen geestelijke ruimte los van kerkdwang. Daarbij hanteert hij op een mooie manier de taal; bijna los van verkondigingslyriek. „God, geboorte, liefde en dood zouden me - dunkt me - op dezelfde wijze hebben beziggehouden als ik boer geworden was," zegt hij. Stoutjesdijk is als die boer, die van de pastoor te horen kreeg: „Je hebt jouw land met Gods hulp, geweldig goed opgeknapt." Waarop de boer zei: „Je had mijn land eens moeten zien toen God het nog alléén moest doen." Zelfbewust dicht hij 'Zon dag in Zeeland': 'Zij komen met hun/ heimelijkste ge dachten,/ met hun ja en nee,/ hun angst dat het spel/ vergeefs zal zijn,/ zingend en biddend,/ gespitst op het antwoord, dat een mens als zij/ moet geven...' 'Angst rijmt op God' lees je op de eerste pagina als hij Dominee Stoutjesdijk. - FOTO ARCHIEF DE STEM schrijft over 'de dag der kleine dingen'... En de con clusie luidt: 'slechts weini gen zijn aan dit lot ontko men'. Dat is natuurlijk niet niks voor een dominee. Maar direct erop volgt een gedicht, dat spreekt over 'hun kleine paradijzen'. Deze paradox speelt door het hele boekje heen: benauwenis, niet zo zeer als tegenstelling van bevrijding, maar in dienst van verlossende ruimten. 'God was verterend vuur;/ maar koel was/ de beschut ting/ van zijn woning.// Li chamen mochten/ daar niet komen;/ maar zij ontbraken nimmer/ als verstekeling...' De geur van het verle den... waar God drie maal per dag aan tafel zat en zwaar en boetvaardig de psalmen klonken, wordt ge houden tegen het licht van 'Opstanding in Zeeland'. En met gevoel voor humor schrijft hij... 'Ik hoor een stem en denk:/ zo zal de stem zijn,/ die ik heb ver wacht;/ uit Brabant zal zij komen'... want: 'Ik wil de aardse resten/ van het para dij s/ - desnoods verboden waar -/ meenemen over iedere grens. De dominee 'smokkelaar' tussen de ma zen van het kerkelijke net door! Stoutjesdijk is een relati verend denker; niet vanuit een gepredistineerd gevoel, maar wel vanuit het vermo gen hoofd- en bijzaken onderscheiden. Het gedicht 'Zondag' vertelt daar iets over: 'De zondagochtenden/ in onze straat zijn/ stiller dan voorheen;/ voetstappen stierven uit./ Wel is het om roeppastoraat/ nog op de buis./ Boven het Ikon/ hangt de klok/ - twee eeu wen oud,/ van Ierse makelij, -/ die 's zondags ospgewon- den wordt./ Zij hoort erbij;/ zij tikt en slaat voor/ al wat komt en gaat;/ maar nie mand weet precies/ waar mee zij bezig is./ Misschien dat zij/ aan 't einde van haar duur,/ zal vallen van de muur,/ of star het uur aan wijzen'/ waarop alles anders werd./ 't is zondag en/ ik heb de tijd er/ in mijn eentje over/ na te denken'... Ko J. Stoutjesdijk: Het eiland (uitg. Clipeus Pers-Leiden). Door Al/red Kossmann JACQUES Presser (1899- 1970) was een briljante man die als leraar en hoogleraar veel invloed op zijn leerlin gen heeft gehad en die als schrijver bewonderd werd. Hij was historicus van studie. Zijn beroemdste boe ken zijn misschien 'Napo leon. Historie en legende' uit 1946 en 'Ondergang. De ver volging en verdelging van het Nederlandse Jodendom 1940-1945' uit 1965. Het schrijven van het laatst ge noemde boek heeft hem zeer aangegrepen. Hij was jood, zijn vrouw en vele familie leden waren in de kampen vermoord. De geëngageerde histori cus die hij zich toonde, als docent en als publicist, mar xistisch van opvatting, hu manistisch van instelling, onderscheidde zich nauwe lijks van de literator. Zijn vrouw Dé werd in het voor jaar 1943 bij een treincontro- le op het station Ede-Wage- ningen opgepakt en naar het vernietigingskamp Sobibor gebracht. In mei 1943 dook Presser onder. In 1945 verscheen van hem, onder het pseudoniem J. van Wageningen, een ge dichtenbundel 'Orpheus en Ahasverus'. Ik herinner me nog hoe ik er veertig jaar geleden door werd getroffen, en ook nu, bij de zoveelste herlezing, ontroert mij de cyclus, tot tranen toe. Een man, wiens vrouw zo schan dalig van hem was wegge nomen, roept haar beeld op, probeert uitdrukking te ge ven aan zijn vage hoop en zekere verdriet. En hij doet dat in simpele maar heel goed beheerste versvorm, geleerd bij de romantici en de klassieken. Waarschijn lijk moet de lezer de situatie van de dichter kennen om zo getroffen te worden. In elk geval: noch Gerrit Komrij noch Hans Warren hebben in hun representieve bloem lezingen uit onze poëzie iets van Presser/Van Wagenin gen opgenomen. Literaire aandacht trok Presser opnieuw met de no velle 'De nacht der Girondij - nen' die in 1957 als Boeken weekgeschenk verscheen. De bekentenis van een jood in Westerbork, voor het transport naar een vernieti gingskamp, in der haast ge componeerd. Het boekje is veel herdrukt en vertaald. Bij herlezing viel het me, eerlijk gezegd, enigszins te gen. Het is met schijnbare vlotheid stroef geschreven, nogal doorzichtig van con structie en het mist de spon taniteit van Presser's intie me poëzie. Deze overweging is niet bedoeld als verlate kritiek op een in elk geval belangrijke novelle. Presser heeft in het laatst van zijn leven, op instigatie van zijn stiefkinderen, aan een autobiografie gewerkt, tussen andere werkzaamhe den door. Autobiografieën, memoires, gedenkschriften, dagboeken, brieven - hij verzon voor al dit soort ge schriften de intussen veel gebruikte term 'ego-docu ment'. Maar, zo vertelt hij, voor memoires of gedenk schriften kan alleen een 'ik' dienen die veel belangrijks heeft beleefd, en dat had hij niet. Zijn keuze moest dus wel zijn de autobiografie: een verslag van zijn eigen belevingen en ervaringen. Presser blijkt zich uit zijn late kindertijd en jonge lingsjaren nog heel wat te herinneren en hij vertelt er smeuiïg over. Het milieu van diamantbewerkers in het Amsterdamse getto. De grootvader, de ooms en tan tes, de neefjes, de onderwij zers en leraren, de vriedjes. Je leest de teksten met ple zier en gemak en amuseert je vooral met de grootvader. De verhuizing naar Antwer pen waar Presser's vader redelijk zaken doet, de te rugkeer naar Amsterdam. De ontdekking van de lite ratuur en van de muziek. De eerste piano. Het milieu van geassimileerde joden wie het niet al te slecht gaat wordt duidelijk geschetst. Maar je hebt, bij dat ges- museerde lezen, toch steeds het besef: dat heb ik al eer der vernomen, ik zou nu iets willen weten over de jonge Jacques Presser. Ik h001 over hem enkel dat hij graa8 las, goed leerde, behalve op één van de scholen, en sonu- ge leraren bewonderde, an dere verafschuwde. Wat js als lezer zou willen weten f hoe is zijn relatie met zijn vader, zijn moeder, zijn zus' jes? Het blijft bij anecdotes, familieverhalen zoals ieder een met enige verbeeldings* kracht wel weet te vertellen Kortom: het is heel jamine dat Presser niet in staat i geweest om zijn autobiogr»' fie te voltooien en detf schetsen te bewerken. Toe is 'Louter verwachting', zij met nadruk vermeld, ee heel boeiend en goed in kaar gezet boek en als drage tot de kennis van fascinerende man van g1® betekenis. Maar als 'ego-d cument' zijn mij de verz van 'Orpheus en Ahasver liever. t ver- Jacques Pressers, Louter wachting. Autobiografl schets 1899-1919. Uitg.: V beiderspers. Prijsf 36,50 DINSDAG 24 SEPTEMBE Hul Door Mare de K MEXICO-STAD - Het is v ste vernietigende aardbe ontbreken in Mexico-Stad de coördinatie die onontbe male hulpverlening. En nu is het te laat. De autor' op het punt het zoeken naar ov hopen af te gelasten. Het gev accuut geworden. Een sterke lijklucht hangt rond de puinhopen, waar nog ontelbare slachtoffers begra ven liggen. Onvermoeibare reddingswerkers zagen maan dag vanaf de ruïnes de bulldo zers en gaswagens naderen, die voor ontsmetting en oprui ming van het puin zullen wor den ingezet. Nu pas dringt door hoe do delijk traag de specialistische hulp uit het buitenland is gearriveerd. Pas zondag, de derde dag na de aardbeving, zochten voor het eerst de spe ciaal afgerichte honden uit West-Duitsland en Zwitser land tussen de bergen staal en beton naar leven. Ook zondag pas waren de gevoelige luis- terapparatuur en de mini-ca mera's die via slangen in be dolven spelonken kunnen rondkijken, uit de Verenigde Staten aangekomen. 'Mijn hemel, wat is er veel tijd verspild', roept een Ame rikaanse vrijwilliger. 'Als dit een paar honderd kilometer noordelijker in de VS was ge beurd, waren binnen enkele uren alle noodzakelijke spul len ter plaatse geweest, de be langrijkste verbindingen her- is Me wa con bui Cit co- Re, me ma ma zom in h zeg ste nog vro ven haa Politie in New Delhi verwijdert sla door militante Sikhswerd gepleegd. BATALA DEN HAAG (UPI/ ANP) - Bij de verkiezingen in de roerige Indiase deelstaat Punjab, morgen, ligt de keus tussen democratie en terroris me. De verkiezingen zijn van groot belang voor de beëindi ging van het politiek geweld in Punjab, dat sinds 1982 zeker 5.000 doden heeft gekost. Gisteravond nog pleegden Sikh-extremisten een reeks nieuwe bomaanslagen. Daar bij ontsnapten vier politici aan de dood, maar kwamen drie kinderen om het leven. Verkiezingen zijn vaak ge legenheden waarin politieke tegenstanders elkaar vergui zen. Ook in India is dat deel van de politieke traditie. Won derlijk genoeg ontzien de be langrijkste politieke partijen, de Congres-partij en de ge matigde Sikh-partij Alkali ®Htaar in hun publieke uitlatingen. Ze maken de 10 miljoen kiezers eerst en vooral duidelijk dat het in de huidige stembusstrijd gaat om de keu- tussen democratie en ter reur. van de verkiezings- vormen de zetels van het pn fmatparlement in Punjab i' zetels voor vertegen woordigers in het federale Parlement in New Delhi. premier Rajiv 7ii>? beeft na de moord op J moeder de oplossing van stol nsis in PunJab en het her- rif, s."T,un het vertrouwen met te gemeenschap absolu- lx4p,ri°ut?it verleend in zijn hi ïr, akkoord dat Gand- de Qiiu 'sïloot met de gematig- leider, Singh Longo- te am in belangrijke ma- dp ^moet aan de eisen van en r-, u op Pobtiek, religieus konrH gebied. Het ak- door-w w®rd na een maand Luhgowal d°0r de mO0rd °P een volle bleek de a dreig van Dal akko zij te Po men de vc me Deeli zou nen van Oc weid tuele men enori leng He van parti van achtt Dal geval onmii I Ir

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 6