^]MT Drie Emmy Awards voor Bill Cosby Diana Ross zou weer eens een zwarte plaat moeten maken AGENDA NIEUWE SEIZOEN MEER TV-FILMS DAN OOIT Ie KLAS BONTWERKER [ijl facques ,R 1 VAN DE 4 NTMODEZAKEN en dat zie JE! Kees van ohemen overleden Brinkman gelooft niet in succes Cremer-musicat jen weg in mode UWS-VLAAMSE gedipl. ataiierpersoneel Freek de Jonge weer op tv op 31 december Muziekscholen uit Brabant op NCRV-radio DE MOEITE VAN HETBEKIJKEN WAARD Maurice White Vandenberg Stevie Ray Hot ±3 d Omroepen in Amerika vechten om steeds kleiner kllkpubliek werkt met gedipl. en bovendien met WASHINGTON - De drie grote lande lijke omroepen ('net works') in de Ver enigde Staten, moe ten steeds harder vechten om de gun sten van een steeds kleiner kijkerspu bliek. Tijdens de belangrijkste televisie-uren, de zogeheten 'prime-time' tussen zeven en tien uur 's avonds, staat bij nog maar 75 procent van de Amerikanen dié de tv aan hebben, NBC, CBS of ABC op. De rest kijkt naar een van de tientallen gespeciali seerde kabelstations die maar één type programma uitzenden, dus alleen maar popvideo's, of religieuze pro gramma's, of nieuws, of speelfilms etc. Een paar jaar geleden konden de drie lan delijke netwerken nog tesa- men op 90 procent van de tv- consumenten rekenen. In het dezer dagen star tende nieuwe tv-seizoen slaan ABC, NBC en CBS soor het eerst sedert jaren rot nieuwe wegen in met 1st doel de uittocht van kij- fers naar de kabelstations lot staan te brengen. Er zijn in de programmering een paar nieuwe trends waar neembaar, waar ook de rest van de wereld - die immers massaal Amerikaanse tv- producties pleegt te kopen - spoedig kennis mee zal ma ken. Een van de strategieën van de 'grote drie' is om minder dan voorheen te streven naar een zo breed mogelijk publiek voor zoveel mogelijk programma's. Die nu verlaten filosofie had de afgelopen jaren gezorgd voor een verregaande 'ver trossing' op de Amerikaanse buis. Op grond van kijkers- onderzoeken kwamen ABC, NBC en CBS tot precies de zelfde inzichten in wat 'het grote publiek' wildé, zodat de drie omroepen (die elke dag 22 uur uitzenden op vas te kanalen) qua karakter haast niet meer van elkaar te onderscheiden waren. Omroepen in de VS .zijn commerciële bedrijven met winstoogmerk en aandelen op de beurs. Wat nu hoop geeft op een gevarieerder programma pakket is de conclusie van ABC, CBS en NBC dat men zich meer op specifieke kij kerskringen moet richten om wat stevige ankers te krijgen in de markt. Daar naast willen de grote drie met zoveel mogelijk eigen speelfilms de zuigkracht verzwakken van de landelij ke kabelkanalen die alleen maar speelfilms (meestal nog vrij recente bioscoop films) uitzenden. De drie netwerken hebben voor dit nieuwe tv-seizoen een recordaantal van liefst 110 speciaal' voor televisie bedoelde speelfilms laten vervaardigen, waarin 's we relds grootste acteurs optre den. De onderwerpen zijn vaak heel actueel, zoals in NBC's 'An Early Frost', over de ellende van een gezin waarin een zoon aan AIDS sterft. Door fusies krijgen de grote Amerikaanse televi sie-omroepen steeds meer greep op de filminductrie in Hollywood (en omgekeerd). Ook de tv-series worden daarom in toenemende mate beheerst door producers en acteurs die men aanvanke lijk alleen van de bioscoop film kende. Zo brengt scien ce fiction filmer Steven Spielberg dit jaar op NBC de tv-serie 'Amazing Stories' en komt CBS met nieuwe af leveringen in de reeks 'The Twilight Zone'. De quizzen, de familieco- medies-met-ingeblikte-lach en het vrolijke variété voor jong en oud zijn op hun re tour (alleen de avonturen in het negergezin van Bill Cos by zijn een populaire uitzon dering) en in opmars zijn onder meer 'bloemlezingsse ries' voor bepaalde groepen liefhebbers. Tot die laatste categorie behoort de terug keer van Alfred Hitchcock presents..., maar dan in nieuw verfilmde afleverin gen. Omroepen en adverteer ders mikken speciaal op de commercieel meest interes sante groep en dat is tegen woordig de groep der trend gevoelige 'nieuwe jonge rij ken', ook wel 'yuppies' ge noemd. Zij behoorden in de Vietnam- en Watergate-tijd tot de protestgeneratie en zijn dankzij hoge studieop leidingen nu in goeden doen en invloedrijk. De pasge- starte tv-serie 'Hometown' van CBS heeft het helemaal op dit segment van de sa menleving begrepen. Het gaat over een vriendenkring van zeven dertigers die wor stelen met van alles: met hun nostalgie naar de vrij gevochten zestiger jaren, met hun huidige conserva tieve neigingen, met hun ge broken huwelijken en met hun naderende midlife-cri- Ook zoiets is 'St. Elsewhe re' met vier jonge artsen waarvan de een het moeilijk heeft met zijn verleden in Vietnam en de ander naar Ethiopië wil om de hongeri- gen te helpen. 'St Elsewhere' is vorig jaar al gestart en eindigde toen op een be scheiden 46e plaats wat kijkdichtheid betreft. Maar de serie bracht meer geld in het NBC-laatje dan dat ABC kreeg voor de comedie 'Web ster', dat een 24-ste plaats innam. Verder is de kledingbe- wuste en popmuziekmin- nende jeugd een steeds aan trekkelijker mikpunt van de de drie netwerken en hun adverteerders. Veel series krijgen daarom het karak ter van een modeshow an nex langspeelplaat, hetgeen elke aflevering tot een soort avontuurlijke rockvideo maakt. De vorig jaar al be gonnen detectivereeks 'Mia mi Vice' heeft aan die for- mulie geweldige populari teit te danken en vindt dit seizoen bijna schaamteloze ..navolging in nieuwe series als 'The Insiders' (ABC) en 'Hollywood Beat' (óók ABC). ..'frtMMaa—a—a— 'Benson' (Robert Guillaume) met zijn Emmy-onderscheiding en met 'Sue Ellen' (Linda Gray) van 'Dallas'. - fotoap Door Hans Toonen HOLLYWOOD/PASADENA - Bill Cosby, de grote afwezige op de 37e uitreiking van de Emmy-awards 1985 kreeg af gelopen zondagnacht alsnog van 'vriend en vijand' ovatio neel applaus. Vooral het schouderklopje van Robert Guillaume, in Ne derland ooit bekend als de bit se butler Benson in 'Soap', moet de opzettelijk thuisge bleven Cosby ongetwijfeld hebben geraakt. „Wat ben ik Cosby dank baar dat hij voor deze eer vooraf bedankt heeft", grin nikte Guillaume, die nu (ein delijk) tot beste acteur in tv- comedy-series is uitverkoren. Guillaume kreeg zijn Emmy voor zijn hoofdrol in 'Benson', een inmiddels routineuze dij enkletser die overschaduwd wordt door de sprankelende, afgelopen zondagavond met drie Emmys bewierrookte Bill Cosby Show (binnenkort ook NCRV). Een geëmotioneeerde Betty Thomas, bekend als Lucy Bates uit 'Hill Street Blues', neemt haar tv-prijs in ontvangst. -fotoap Toch was Guillaume te be scheiden over zijn onderschei ding. Menigeen in Hollywood was daags voor deze drie uur durende loftuiting in een met film- en tv-sterren volgepakte Civic Auditorium van Pasade na, ervan overtuigd dat bij af wezigheid van de bejubelde Bill Cosby, Ted Danson, alias Sam Malone, de kroegtijger uit 'Cheers' een Emmy zou mogen omarmen. Juist vanwege deze concur rentie om een verguld beeldje heeft Bill Cosby zijn uitnodi ging beleefd maar vastbera den teruggestuurd naar de or ganisatie van de Emmy Awards-Show. Voor de 27e Emmy voor de serie 'Hill Street Blues' zorgde Betty Thomas, die als Lucy Bates haar mannetje staat Haar uitreiking zorgde voor de enige, niet geregisseerde opwinding in Pasadena. Een keurig gevlinderstrikte vlerk kwam plotseling het podium op, griste de Emmy weg en beende ermee naar de achter uitgang waar hij echter over meesterd werd door enicele zaalwachters. Even later kreeg een danig van slag zijn de Betty alsnog haar welver diende onderscheiding, inclu sief ovatie. HILVERSUM (ANP) - De VPRO zal op oudejaarsavond (Nederland 2 - 21.30 tot 22.20 uur) de conférence van Freek de Jonge in de Stadsschouw burg in Eindhoven recht streeks uitzenden. Het wordt de tweede keer dat deze om roep Freek de Jonge op oude jaarsavond op het scherm brengt Van onze rtv-redactie BRABANTSE muziek scholen laten zich horen in acht radioprogram ma's die de NCRV vanaf vanavond via Hilversum 4 uitzendt De serie werd gemaakt met medewer king van het z.g. direc teuren-overleg, het over koepelend orgaan van de Noordbrabantse muziek scholen. Dinsdag 1 oktober ko men tussen 18.15 en 19.15 uur het muziekinstituut Dongen Gilze-Rijen en de Gemeentelijke Muziek- en Balletschool Bergen op Zoom aan bod. Op 10 december is het de beurt aan Het Bredase Kamer orkest van de Stedelijke Muziekschool Breda. Volgens de program ma-makers voltrekken zich op de Nederlandse muziekscholen de laatste tijd verschillende ont wikkelingen die de moei te waard zijn. Er ont staan slagwerkgroepen, soms met een melodie-in strumentarium, big bands en popgroepjes. In delen van Noord-Bra bant werken plaatselijke muziekverenigingen sa men met de muziek school. Vaak volgen veel leden harmonie- en fan fare-orkesten een oplei ding aan de muziek school. Ook deze vereni gingen werken mee aan de NCRV-serie. eigen ontwerpers sublieme afwerking Markt 25 TERNEUZEN tel. 01150-97127 PEN HAAG (ANP) - De Haagse schilder Kees Pin Bohemen is in de nacht van zondag op paandag op 56-jarige leeftijd in een Haags pkenhuis overleden. Hij leed al enige tijd aan pn ernstige ziekte. Van Bohemen genoot zowel in binnen- als let buitenland grote bekendheid. Er werden fele tentoonstellingen van zijn werk gehou den, zoals in 1980 in een der grootste en be- fendste galeries in New York. In Nederland "ebben onder meer museum Boymans van leuningen in Rotterdam, het Haags Gemeen temuseum en het Stedelijk Museum in Am- Iterdam permanente collecties van Van Bohe men in bezit. Van Bohemen bezocht de Koninklijke Aka- demie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Van 1952 tot 1957 woonde hij in Parijs. In 1955 ontving hij daar van de Franse regering een studiebeurs. Hij begon aanvankelijk als ab stract schilder, maar ging later over op por tretten. Hij schilderde vooral vrouwen en vrouwen in landschappen. Ook schilderde hij een tijd sportgebeurtenissen. In zijn carrière zijn Van Bohemen vijf prij zen toegekend: de Talensprijs in 1963, de Jacob Marisprijs in 1964, de Wedgwoodprijs in 1965 en twee maal de Europaprijs in 1965 en 1969. Kees van Bohemen in 1966 bij zijn schilderij 'Hommage aan Floyd Patterson'. - foto anp DEN HAAG (ANP) - Minis ter Brinkman (cultuur) is er allerminst van overtuigd dat de rockmusical 'Ik Jan Cre- mer' er in slaagt het einde te halen van de geplande tour nee. De zorgen rond het uit spelen van de voorstellings reeks zijn de bewindsman ingegeven door de groot schaligheid en de kwaliteit alsmede de hoge kosten van de rockmusical af te zetten tegen de te verwachten op brengsten van het spektakel. Dit blijkt uit het antwoord van Brinkman op schrifte lijke vragen van het RPF- kamerlid Leerling. Dat laat onverlet dat de rijkssteun van 600.000 gul den voor de musical rond het gelijknamige boek van Jan Cremer geheel past in het subsidiepatroon van Brink mans departement bij der gelijke evenementen. Brink man wil zich in zijn ant woord niet begeven in de op vatting van Leerling dat het hier een 'om meer redenen omstreden produktie' gaat. \d kwaliteiten: de blazers hebben een 0 als zonder overslag. 'offenkwalileiten aktueel. tweedsloffen zijn er in de corduroys ■d. wijd: voor de dames is de skibroek In noordstraat 45 4571 GC Axel -tel. 01155-1W ZONDER dat er overdreven veel aandacht aan wordt be steed, slaagt Diana Ross er 4e komende maand in de Rotterdamse Ahoy vier avonden achtereen vol pu bliek te laten stromen. Dia- ia hoeft het niet te hebben van grote verhalen in de Pers en ook hitparade-suc- oes is voor haar nog maar een bijkomstigheid. De mensen, die naqr Ahoy gaan, willen vooral een su perster aan het werk zien, 4ie het zang- en bühnewerk tot in elke vezel beheerst, een vrouw die geldt als de zangeres van Amerika. Diana's platencarrière is er een met golfbewegingen, koms, zoals op 'The boss' iet Ashford Simpson als Producers en op 'Diana' met ï)j Rodgers en Bernard Edwards achter de knoppen, gnjpt alles perfect in elkaar tu ',S er sPrake van sublieme I rr en- Andere keren ver- I fijnen er platen, die niet I m er, origineel waren, maar die door de persoonlij- ia inbreng van La Ross toch "oyen de middelmaat uit stijgen. haar nieuwe elpee Laten alive' is Diana in de siag gegaan met Barry Gibb. I i..1) Was medeverantwoorde- ]k voor de produktie en Zlm broprs schreef hij nLn"e?Tste songs voor deze nen ?l °P single versche- "intiteinummer werd door sehr Jackson meege- fcen en dat 18 te horen, overheerst m de rest van de NP SPI AAI EINDREDACTIE WIM VAN LEEST broertjes komen niet verder dan een acceptabele vorm van disco, die dan nog altijd blank klinkt. Soul zit er voor nog geen greintje in en dat breekt de rest van de plaat een beetje op. Weliswaar doet Diana Ross het goed als 'cross over'-artieste, maar ik zou haar eindelijk wel weer eens willen horen in een all blacks-produktie van bij voorbeeld Quincy Jones of Nile Rodgers. Gegarandeerd dat er dan sprake zou zijn van gloedvolle soul. 'Eaten alive' is niet slecht, verre van dat, maar ik ontkom er niet aan die Bee Gees-sound kunstmatig te vinden. Het is allemaal net iets te netjes, te clean om je echt te grijpen. Die bezwaren zullen echter niet verhinderen dat 'Eaten alive' een gigantisch succes wordt. Vooral in de ballad- sfeer staan er volop ,num- Diana Ross:.net iets te netjes. nummers de Bee Gees- sound die sinds Saturday Night Fever zo succesvol bleek, 'Eaten alive' laat ho ren dat Michael Jackson in zijn eenlje meer in zijn mars heeft dan de drie of vier broertjes Gibb samen. Dat komt vooral omdat Michael net als Diana zwart is en moeiteloos de juiste swing in een nummer weet te stoppen. De Gibb- Orchestral Manoeuvres in the Dark, 7 oktober in Groningen (Evenementenhal). Tears for Fears, 14 oktober in Sit- tard (Sporthal), 15 oktober in Am- steram (Edenhal). Al di Meola, 25 september in Utrecht (Vredenburg) China Crisis, 5 oktober in Utrecht (Vredenburg) Cliff Richard, 7 oktober in Rotter dam (Ahoy) Pandora's Music Box, 11 en 12 ok tober in Rotterdam (Doelen) Diana Ross, 12,13,14 en 15 oktober in Rotterdam (Ahoy) en 27, 28 ok tober in Brussel (Vorst) Marillion, 15 en 16 oktober in Utrecht (Vredenburg) Dire Straits, 23 november in Lei den (Groenoordhal) Tom Waits, 4 november in Am sterdam (Concertgebouw), 5 no vember in Nijmegen (Vereniging), 8 november in Rotterdam (Doelen) en 10 november in Utrecht (Vre denburg) REM, 3 oktober in Rotterdam (Arena) The Damned, 29 september in Rot terdam (Arena) Commodores, 14 oktober in Brus sel (Vorst) Saxon/Pretty Maids, 12 oktober in Brussel (Vorst) Sonic Youth, Green on Red, Rain Parade, Triffids, Chris Isaak, No mads, Jeffrey Lee Pierce en The Cult, 13 oktober op Futurama '85 in Deinze bij Gent (Brielpoort) mers op deze elpee, die het bij de grote massa goed zul len doen. HET GROOTSTE gevaar dat een artiest loopt, is dat hij buiten de werkelijkheid kan komen te staan. Als je een succes bent, loop je al gauw de kans dat je om ringd wordt door figuren, die alles wat je doet fantas tisch en te gek vinden. Ge zonde, opbouwende kritiek hoor je amper meer en zo kun je op den duur muziek gaan maken, die mijlen ver afstaat van het dagelijkse menselijke leven en die daardoor glad en emotieloos wordt. Deze situatie was eigen lijk kenmerkend voor de laatste paar Earth, Wind Fire-platen. Enerzijds was de muziek in aanzet goed, maar omdat een kritische remmer ontbrak, schoot de groep door naar groteske af spiegelingen van zichzelf en verwerd de warme soul van weleer tot bloedeloze disco. Omdat het met EWF niet meer ging besloot voorman Maurice White een solo plaat te maken. Wie gedacht mocht hebben, dat White met een andere aanpak voor de dag zou komen, komt be drogen uit. Dit titelloos solo debuut is zo mogelijk nog onwerkelijker en wezenlo zer dat de laatste EWF-pla- ten. Waar Philip Bailey er op zijn solo-platen in slaag de tot menselijke proporties terug te keren, daar draaft White door in holle frasen en volstrekt irrelevante mu ziek. Alleen al voor de brute verkrachting van de Ben E. King-klassieker 'Stand by me' zou White de komende paar jaar de toegang tot een platenstudio ontzegd moeten worden. Deze solo-elpee is een typisch geval van groot heidswaanzin. ALIBI'S zijn er om jezelf te rechtvaardigen, om jezelf goed te praten als je iets ten laste gelegd wqrdt. 'Alibi' is ook de titel van de derde el pee van Vandenberg en de vraag dringt zich op of de groep een dergelijke plaat nodig heeft om zichzelf waar te maken. Maar Vandenberg zou na tuurlijk wel gek zijn om juist nu het roer om te gooi en. De twee vorige elpees de den het vooral in de VS en Japan goed en met het En gelse spreekwoord 'never change a winning team' in gedachten is het logisch dat er een plaat als 'Alibi' uitge komen is. Immers, muzikale vernieuwingsdrang levert doorgaans niet meer op dan goede kritieken en wat schouderklopjes en daar kan een band met ambities, zoals Vandenberg er een is, niet van leven. Bovendien bedient de groep met deze plaat de doelgroep op zijn wenken. Vandenberg mag dan veel vuldig in clichés vervallen, het zijn juist deze clichés die ervoor zorgen dat hardrock een van de bestverkopende genres is en waarschijnlijk vinden Adje van den Berg c.s. deze muziek gewoon heel tof om te spelen. PRINCE zegt in een in het Amerikaanse blad News week en ook in Oor versche nen interview dat zijn gelij kenis met Jimi Hendrix te wijten is aan het feit dat een gitaar nu eenmaal beperkte mogelijkheden heeft en dat het dus onvermijdelijk is dat gitaristen op elkaar gaan lijken. Dat argument zou Stevie Ray Vaughan ook kunnen gebruiken als hem weer eens voor de voeten wordt geworpen dat hij te veel Hendrix imiteert. Toegegeven, de remake van 'Voodoo chile' op Vaug- han's vorige elpee 'Couldn't stand the weather' was een tikkeltje gênant, maar voor de rest stond die elpee als een huis en dat geldt ook voor 'Soul to soul', Stevie Ray's nieuwste. Vaughan is een muzikant van de oude stempel. Bij hem geen modieuze draai- konterij of knievallen voor de commercie, maar gou deerlijke muziek, die recht uit het hart komt. Die mu ziek is elektrische blues met uitlopers naar de R B, jazz en boogie. Vaughan speelt die muziek op een weergalo ze manier en hij zingt daar bij met een stem, waarin je het taaie leven van zijn ge- boortestaat Texas terug kunt horen. De nummers schrijft-ie of zelf of hij maakt een keus uit het arse naal van hier alleen bij lief hebbers bekende blues- klassiekers. Verrassende muzikale in valshoeken biedt 'Soul to soul' niet, maar de plaat heeft wel een constant hoog niveau en wie van elektri sche blues houdt, kan niet om Stevie Ray Vaughan heen, temeer daar hij steeds vaker opduikt als producer of gastmuzikant op platen van zwarte bluesgiganten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 23