^]MT
Drie Emmy Awards
voor Bill Cosby
Diana Ross zou weer
eens een zwarte
plaat moeten maken
AGENDA
NIEUWE SEIZOEN MEER TV-FILMS DAN OOIT
Ie KLAS
BONTWERKER
[ijl facques
,R 1 VAN DE 4
NTMODEZAKEN
en dat zie JE! Kees van ohemen overleden
Brinkman gelooft niet in succes Cremer-musicat
jen weg in mode
UWS-VLAAMSE
gedipl.
ataiierpersoneel
Freek de Jonge
weer op tv
op 31 december
Muziekscholen
uit Brabant
op NCRV-radio
DE MOEITE VAN
HETBEKIJKEN
WAARD
Maurice White
Vandenberg
Stevie Ray
Hot
±3 d
Omroepen in Amerika
vechten om steeds
kleiner kllkpubliek
werkt met gedipl.
en bovendien met
WASHINGTON -
De drie grote lande
lijke omroepen ('net
works') in de Ver
enigde Staten, moe
ten steeds harder
vechten om de gun
sten van een steeds
kleiner kijkerspu
bliek.
Tijdens de belangrijkste
televisie-uren, de zogeheten
'prime-time' tussen zeven en
tien uur 's avonds, staat bij
nog maar 75 procent van de
Amerikanen dié de tv aan
hebben, NBC, CBS of ABC
op. De rest kijkt naar een
van de tientallen gespeciali
seerde kabelstations die
maar één type programma
uitzenden, dus alleen maar
popvideo's, of religieuze pro
gramma's, of nieuws, of
speelfilms etc. Een paar jaar
geleden konden de drie lan
delijke netwerken nog tesa-
men op 90 procent van de tv-
consumenten rekenen.
In het dezer dagen star
tende nieuwe tv-seizoen
slaan ABC, NBC en CBS
soor het eerst sedert jaren
rot nieuwe wegen in met
1st doel de uittocht van kij-
fers naar de kabelstations
lot staan te brengen. Er zijn
in de programmering een
paar nieuwe trends waar
neembaar, waar ook de rest
van de wereld - die immers
massaal Amerikaanse tv-
producties pleegt te kopen -
spoedig kennis mee zal ma
ken.
Een van de strategieën
van de 'grote drie' is om
minder dan voorheen te
streven naar een zo breed
mogelijk publiek voor zoveel
mogelijk programma's. Die
nu verlaten filosofie had de
afgelopen jaren gezorgd
voor een verregaande 'ver
trossing' op de Amerikaanse
buis. Op grond van kijkers-
onderzoeken kwamen ABC,
NBC en CBS tot precies de
zelfde inzichten in wat 'het
grote publiek' wildé, zodat
de drie omroepen (die elke
dag 22 uur uitzenden op vas
te kanalen) qua karakter
haast niet meer van elkaar
te onderscheiden waren.
Omroepen in de VS .zijn
commerciële bedrijven met
winstoogmerk en aandelen
op de beurs.
Wat nu hoop geeft op een
gevarieerder programma
pakket is de conclusie van
ABC, CBS en NBC dat men
zich meer op specifieke kij
kerskringen moet richten
om wat stevige ankers te
krijgen in de markt. Daar
naast willen de grote drie
met zoveel mogelijk eigen
speelfilms de zuigkracht
verzwakken van de landelij
ke kabelkanalen die alleen
maar speelfilms (meestal
nog vrij recente bioscoop
films) uitzenden.
De drie netwerken hebben
voor dit nieuwe tv-seizoen
een recordaantal van liefst
110 speciaal' voor televisie
bedoelde speelfilms laten
vervaardigen, waarin 's we
relds grootste acteurs optre
den. De onderwerpen zijn
vaak heel actueel, zoals in
NBC's 'An Early Frost', over
de ellende van een gezin
waarin een zoon aan AIDS
sterft. Door fusies krijgen de
grote Amerikaanse televi
sie-omroepen steeds meer
greep op de filminductrie in
Hollywood (en omgekeerd).
Ook de tv-series worden
daarom in toenemende mate
beheerst door producers en
acteurs die men aanvanke
lijk alleen van de bioscoop
film kende. Zo brengt scien
ce fiction filmer Steven
Spielberg dit jaar op NBC de
tv-serie 'Amazing Stories'
en komt CBS met nieuwe af
leveringen in de reeks 'The
Twilight Zone'.
De quizzen, de familieco-
medies-met-ingeblikte-lach
en het vrolijke variété voor
jong en oud zijn op hun re
tour (alleen de avonturen in
het negergezin van Bill Cos
by zijn een populaire uitzon
dering) en in opmars zijn
onder meer 'bloemlezingsse
ries' voor bepaalde groepen
liefhebbers. Tot die laatste
categorie behoort de terug
keer van Alfred Hitchcock
presents..., maar dan in
nieuw verfilmde afleverin
gen.
Omroepen en adverteer
ders mikken speciaal op de
commercieel meest interes
sante groep en dat is tegen
woordig de groep der trend
gevoelige 'nieuwe jonge rij
ken', ook wel 'yuppies' ge
noemd. Zij behoorden in de
Vietnam- en Watergate-tijd
tot de protestgeneratie en
zijn dankzij hoge studieop
leidingen nu in goeden doen
en invloedrijk. De pasge-
starte tv-serie 'Hometown'
van CBS heeft het helemaal
op dit segment van de sa
menleving begrepen. Het
gaat over een vriendenkring
van zeven dertigers die wor
stelen met van alles: met
hun nostalgie naar de vrij
gevochten zestiger jaren,
met hun huidige conserva
tieve neigingen, met hun ge
broken huwelijken en met
hun naderende midlife-cri-
Ook zoiets is 'St. Elsewhe
re' met vier jonge artsen
waarvan de een het moeilijk
heeft met zijn verleden in
Vietnam en de ander naar
Ethiopië wil om de hongeri-
gen te helpen. 'St Elsewhere'
is vorig jaar al gestart en
eindigde toen op een be
scheiden 46e plaats wat
kijkdichtheid betreft. Maar
de serie bracht meer geld in
het NBC-laatje dan dat ABC
kreeg voor de comedie 'Web
ster', dat een 24-ste plaats
innam.
Verder is de kledingbe-
wuste en popmuziekmin-
nende jeugd een steeds aan
trekkelijker mikpunt van de
de drie netwerken en hun
adverteerders. Veel series
krijgen daarom het karak
ter van een modeshow an
nex langspeelplaat, hetgeen
elke aflevering tot een soort
avontuurlijke rockvideo
maakt.
De vorig jaar al be
gonnen detectivereeks 'Mia
mi Vice' heeft aan die for-
mulie geweldige populari
teit te danken en vindt dit
seizoen bijna schaamteloze
..navolging in nieuwe series
als 'The Insiders' (ABC) en
'Hollywood Beat' (óók ABC).
..'frtMMaa—a—a—
'Benson' (Robert Guillaume) met zijn Emmy-onderscheiding en met 'Sue Ellen' (Linda
Gray) van 'Dallas'. - fotoap
Door Hans Toonen
HOLLYWOOD/PASADENA -
Bill Cosby, de grote afwezige
op de 37e uitreiking van de
Emmy-awards 1985 kreeg af
gelopen zondagnacht alsnog
van 'vriend en vijand' ovatio
neel applaus.
Vooral het schouderklopje
van Robert Guillaume, in Ne
derland ooit bekend als de bit
se butler Benson in 'Soap',
moet de opzettelijk thuisge
bleven Cosby ongetwijfeld
hebben geraakt.
„Wat ben ik Cosby dank
baar dat hij voor deze eer
vooraf bedankt heeft", grin
nikte Guillaume, die nu (ein
delijk) tot beste acteur in tv-
comedy-series is uitverkoren.
Guillaume kreeg zijn Emmy
voor zijn hoofdrol in 'Benson',
een inmiddels routineuze dij
enkletser die overschaduwd
wordt door de sprankelende,
afgelopen zondagavond met
drie Emmys bewierrookte Bill
Cosby Show (binnenkort ook
NCRV).
Een geëmotioneeerde
Betty Thomas, bekend als
Lucy Bates uit 'Hill Street
Blues', neemt haar tv-prijs
in ontvangst. -fotoap
Toch was Guillaume te be
scheiden over zijn onderschei
ding. Menigeen in Hollywood
was daags voor deze drie uur
durende loftuiting in een met
film- en tv-sterren volgepakte
Civic Auditorium van Pasade
na, ervan overtuigd dat bij af
wezigheid van de bejubelde
Bill Cosby, Ted Danson, alias
Sam Malone, de kroegtijger
uit 'Cheers' een Emmy zou
mogen omarmen.
Juist vanwege deze concur
rentie om een verguld beeldje
heeft Bill Cosby zijn uitnodi
ging beleefd maar vastbera
den teruggestuurd naar de or
ganisatie van de Emmy
Awards-Show.
Voor de 27e Emmy voor de
serie 'Hill Street Blues' zorgde
Betty Thomas, die als Lucy
Bates haar mannetje staat
Haar uitreiking zorgde voor
de enige, niet geregisseerde
opwinding in Pasadena. Een
keurig gevlinderstrikte vlerk
kwam plotseling het podium
op, griste de Emmy weg en
beende ermee naar de achter
uitgang waar hij echter over
meesterd werd door enicele
zaalwachters. Even later
kreeg een danig van slag zijn
de Betty alsnog haar welver
diende onderscheiding, inclu
sief ovatie.
HILVERSUM (ANP) - De
VPRO zal op oudejaarsavond
(Nederland 2 - 21.30 tot 22.20
uur) de conférence van Freek
de Jonge in de Stadsschouw
burg in Eindhoven recht
streeks uitzenden. Het wordt
de tweede keer dat deze om
roep Freek de Jonge op oude
jaarsavond op het scherm
brengt
Van onze
rtv-redactie
BRABANTSE muziek
scholen laten zich horen
in acht radioprogram
ma's die de NCRV vanaf
vanavond via Hilversum
4 uitzendt De serie werd
gemaakt met medewer
king van het z.g. direc
teuren-overleg, het over
koepelend orgaan van de
Noordbrabantse muziek
scholen.
Dinsdag 1 oktober ko
men tussen 18.15 en 19.15
uur het muziekinstituut
Dongen Gilze-Rijen en de
Gemeentelijke Muziek-
en Balletschool Bergen
op Zoom aan bod. Op 10
december is het de beurt
aan Het Bredase Kamer
orkest van de Stedelijke
Muziekschool Breda.
Volgens de program
ma-makers voltrekken
zich op de Nederlandse
muziekscholen de laatste
tijd verschillende ont
wikkelingen die de moei
te waard zijn. Er ont
staan slagwerkgroepen,
soms met een melodie-in
strumentarium, big
bands en popgroepjes. In
delen van Noord-Bra
bant werken plaatselijke
muziekverenigingen sa
men met de muziek
school. Vaak volgen veel
leden harmonie- en fan
fare-orkesten een oplei
ding aan de muziek
school. Ook deze vereni
gingen werken mee aan
de NCRV-serie.
eigen ontwerpers
sublieme afwerking
Markt 25
TERNEUZEN tel.
01150-97127
PEN HAAG (ANP) - De Haagse schilder Kees
Pin Bohemen is in de nacht van zondag op
paandag op 56-jarige leeftijd in een Haags
pkenhuis overleden. Hij leed al enige tijd aan
pn ernstige ziekte.
Van Bohemen genoot zowel in binnen- als
let buitenland grote bekendheid. Er werden
fele tentoonstellingen van zijn werk gehou
den, zoals in 1980 in een der grootste en be-
fendste galeries in New York. In Nederland
"ebben onder meer museum Boymans van
leuningen in Rotterdam, het Haags Gemeen
temuseum en het Stedelijk Museum in Am-
Iterdam permanente collecties van Van Bohe
men in bezit.
Van Bohemen bezocht de Koninklijke Aka-
demie voor Beeldende Kunsten te Den Haag.
Van 1952 tot 1957 woonde hij in Parijs. In 1955
ontving hij daar van de Franse regering een
studiebeurs. Hij begon aanvankelijk als ab
stract schilder, maar ging later over op por
tretten. Hij schilderde vooral vrouwen en
vrouwen in landschappen. Ook schilderde hij
een tijd sportgebeurtenissen.
In zijn carrière zijn Van Bohemen vijf prij
zen toegekend: de Talensprijs in 1963, de Jacob
Marisprijs in 1964, de Wedgwoodprijs in 1965
en twee maal de Europaprijs in 1965 en 1969.
Kees van Bohemen in 1966 bij zijn schilderij 'Hommage
aan Floyd Patterson'. - foto anp
DEN HAAG (ANP) - Minis
ter Brinkman (cultuur) is er
allerminst van overtuigd dat
de rockmusical 'Ik Jan Cre-
mer' er in slaagt het einde te
halen van de geplande tour
nee.
De zorgen rond het uit
spelen van de voorstellings
reeks zijn de bewindsman
ingegeven door de groot
schaligheid en de kwaliteit
alsmede de hoge kosten van
de rockmusical af te zetten
tegen de te verwachten op
brengsten van het spektakel.
Dit blijkt uit het antwoord
van Brinkman op schrifte
lijke vragen van het RPF-
kamerlid Leerling.
Dat laat onverlet dat de
rijkssteun van 600.000 gul
den voor de musical rond het
gelijknamige boek van Jan
Cremer geheel past in het
subsidiepatroon van Brink
mans departement bij der
gelijke evenementen. Brink
man wil zich in zijn ant
woord niet begeven in de op
vatting van Leerling dat het
hier een 'om meer redenen
omstreden produktie' gaat.
\d kwaliteiten: de blazers hebben een 0
als zonder overslag.
'offenkwalileiten aktueel.
tweedsloffen zijn er in de corduroys
■d.
wijd: voor de dames is de skibroek In
noordstraat 45
4571 GC Axel -tel. 01155-1W
ZONDER dat er overdreven
veel aandacht aan wordt be
steed, slaagt Diana Ross er
4e komende maand in de
Rotterdamse Ahoy vier
avonden achtereen vol pu
bliek te laten stromen. Dia-
ia hoeft het niet te hebben
van grote verhalen in de
Pers en ook hitparade-suc-
oes is voor haar nog maar
een bijkomstigheid.
De mensen, die naqr Ahoy
gaan, willen vooral een su
perster aan het werk zien,
4ie het zang- en bühnewerk
tot in elke vezel beheerst,
een vrouw die geldt als de
zangeres van Amerika.
Diana's platencarrière is
er een met golfbewegingen,
koms, zoals op 'The boss'
iet Ashford Simpson als
Producers en op 'Diana' met
ï)j Rodgers en Bernard
Edwards achter de knoppen,
gnjpt alles perfect in elkaar
tu ',S er sPrake van sublieme
I rr en- Andere keren ver-
I fijnen er platen, die niet
I m er, origineel waren,
maar die door de persoonlij-
ia inbreng van La Ross toch
"oyen de middelmaat uit
stijgen.
haar nieuwe elpee
Laten alive' is Diana in de
siag gegaan met Barry Gibb.
I i..1) Was medeverantwoorde-
]k voor de produktie en
Zlm broprs schreef hij
nLn"e?Tste songs voor deze
nen ?l °P single versche-
"intiteinummer werd door
sehr Jackson meege-
fcen en dat 18 te horen,
overheerst m de rest van de
NP
SPI
AAI
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
broertjes komen niet verder
dan een acceptabele vorm
van disco, die dan nog altijd
blank klinkt. Soul zit er voor
nog geen greintje in en dat
breekt de rest van de plaat
een beetje op.
Weliswaar doet Diana
Ross het goed als 'cross
over'-artieste, maar ik zou
haar eindelijk wel weer eens
willen horen in een all
blacks-produktie van bij
voorbeeld Quincy Jones of
Nile Rodgers. Gegarandeerd
dat er dan sprake zou zijn
van gloedvolle soul. 'Eaten
alive' is niet slecht, verre
van dat, maar ik ontkom er
niet aan die Bee Gees-sound
kunstmatig te vinden. Het is
allemaal net iets te netjes, te
clean om je echt te grijpen.
Die bezwaren zullen echter
niet verhinderen dat 'Eaten
alive' een gigantisch succes
wordt. Vooral in de ballad-
sfeer staan er volop ,num-
Diana Ross:.net iets te netjes.
nummers de Bee Gees-
sound die sinds Saturday
Night Fever zo succesvol
bleek, 'Eaten alive' laat ho
ren dat Michael Jackson in
zijn eenlje meer in zijn mars
heeft dan de drie of vier
broertjes Gibb samen.
Dat komt vooral omdat
Michael net als Diana zwart
is en moeiteloos de juiste
swing in een nummer weet
te stoppen. De Gibb-
Orchestral Manoeuvres in the
Dark, 7 oktober in Groningen
(Evenementenhal).
Tears for Fears, 14 oktober in Sit-
tard (Sporthal), 15 oktober in Am-
steram (Edenhal).
Al di Meola, 25 september in
Utrecht (Vredenburg)
China Crisis, 5 oktober in Utrecht
(Vredenburg)
Cliff Richard, 7 oktober in Rotter
dam (Ahoy)
Pandora's Music Box, 11 en 12 ok
tober in Rotterdam (Doelen)
Diana Ross, 12,13,14 en 15 oktober
in Rotterdam (Ahoy) en 27, 28 ok
tober in Brussel (Vorst)
Marillion, 15 en 16 oktober in
Utrecht (Vredenburg)
Dire Straits, 23 november in Lei
den (Groenoordhal)
Tom Waits, 4 november in Am
sterdam (Concertgebouw), 5 no
vember in Nijmegen (Vereniging),
8 november in Rotterdam (Doelen)
en 10 november in Utrecht (Vre
denburg)
REM, 3 oktober in Rotterdam
(Arena)
The Damned, 29 september in Rot
terdam (Arena)
Commodores, 14 oktober in Brus
sel (Vorst)
Saxon/Pretty Maids, 12 oktober in
Brussel (Vorst)
Sonic Youth, Green on Red, Rain
Parade, Triffids, Chris Isaak, No
mads, Jeffrey Lee Pierce en The
Cult, 13 oktober op Futurama '85 in
Deinze bij Gent (Brielpoort)
mers op deze elpee, die het
bij de grote massa goed zul
len doen.
HET GROOTSTE gevaar
dat een artiest loopt, is dat
hij buiten de werkelijkheid
kan komen te staan. Als je
een succes bent, loop je al
gauw de kans dat je om
ringd wordt door figuren,
die alles wat je doet fantas
tisch en te gek vinden. Ge
zonde, opbouwende kritiek
hoor je amper meer en zo
kun je op den duur muziek
gaan maken, die mijlen ver
afstaat van het dagelijkse
menselijke leven en die
daardoor glad en emotieloos
wordt.
Deze situatie was eigen
lijk kenmerkend voor de
laatste paar Earth, Wind
Fire-platen. Enerzijds was
de muziek in aanzet goed,
maar omdat een kritische
remmer ontbrak, schoot de
groep door naar groteske af
spiegelingen van zichzelf en
verwerd de warme soul van
weleer tot bloedeloze disco.
Omdat het met EWF niet
meer ging besloot voorman
Maurice White een solo
plaat te maken. Wie gedacht
mocht hebben, dat White
met een andere aanpak voor
de dag zou komen, komt be
drogen uit. Dit titelloos solo
debuut is zo mogelijk nog
onwerkelijker en wezenlo
zer dat de laatste EWF-pla-
ten. Waar Philip Bailey er
op zijn solo-platen in slaag
de tot menselijke proporties
terug te keren, daar draaft
White door in holle frasen
en volstrekt irrelevante mu
ziek. Alleen al voor de brute
verkrachting van de Ben E.
King-klassieker 'Stand by
me' zou White de komende
paar jaar de toegang tot een
platenstudio ontzegd moeten
worden. Deze solo-elpee is
een typisch geval van groot
heidswaanzin.
ALIBI'S zijn er om jezelf
te rechtvaardigen, om jezelf
goed te praten als je iets ten
laste gelegd wqrdt. 'Alibi' is
ook de titel van de derde el
pee van Vandenberg en de
vraag dringt zich op of de
groep een dergelijke plaat
nodig heeft om zichzelf waar
te maken.
Maar Vandenberg zou na
tuurlijk wel gek zijn om
juist nu het roer om te gooi
en. De twee vorige elpees de
den het vooral in de VS en
Japan goed en met het En
gelse spreekwoord 'never
change a winning team' in
gedachten is het logisch dat
er een plaat als 'Alibi' uitge
komen is. Immers, muzikale
vernieuwingsdrang levert
doorgaans niet meer op dan
goede kritieken en wat
schouderklopjes en daar kan
een band met ambities, zoals
Vandenberg er een is, niet
van leven.
Bovendien bedient de
groep met deze plaat de
doelgroep op zijn wenken.
Vandenberg mag dan veel
vuldig in clichés vervallen,
het zijn juist deze clichés die
ervoor zorgen dat hardrock
een van de bestverkopende
genres is en waarschijnlijk
vinden Adje van den Berg
c.s. deze muziek gewoon heel
tof om te spelen.
PRINCE zegt in een in het
Amerikaanse blad News
week en ook in Oor versche
nen interview dat zijn gelij
kenis met Jimi Hendrix te
wijten is aan het feit dat een
gitaar nu eenmaal beperkte
mogelijkheden heeft en dat
het dus onvermijdelijk is dat
gitaristen op elkaar gaan
lijken. Dat argument zou
Stevie Ray Vaughan ook
kunnen gebruiken als hem
weer eens voor de voeten
wordt geworpen dat hij te
veel Hendrix imiteert.
Toegegeven, de remake
van 'Voodoo chile' op Vaug-
han's vorige elpee 'Couldn't
stand the weather' was een
tikkeltje gênant, maar voor
de rest stond die elpee als
een huis en dat geldt ook
voor 'Soul to soul', Stevie
Ray's nieuwste.
Vaughan is een muzikant
van de oude stempel. Bij
hem geen modieuze draai-
konterij of knievallen voor
de commercie, maar gou
deerlijke muziek, die recht
uit het hart komt. Die mu
ziek is elektrische blues met
uitlopers naar de R B, jazz
en boogie. Vaughan speelt
die muziek op een weergalo
ze manier en hij zingt daar
bij met een stem, waarin je
het taaie leven van zijn ge-
boortestaat Texas terug
kunt horen. De nummers
schrijft-ie of zelf of hij
maakt een keus uit het arse
naal van hier alleen bij lief
hebbers bekende blues-
klassiekers.
Verrassende muzikale in
valshoeken biedt 'Soul to
soul' niet, maar de plaat
heeft wel een constant hoog
niveau en wie van elektri
sche blues houdt, kan niet
om Stevie Ray Vaughan
heen, temeer daar hij steeds
vaker opduikt als producer
of gastmuzikant op platen
van zwarte bluesgiganten.