Clint Eastwood als een moralistische schutter in western 'Pale Rider 'The Emerald Forest terug naar de natuur nu nu ook in de mgramm's Calvino, de schrijver die niet bestond Drie dagen film kijken in De Borg in Bre< EO blijft ook op donderdag zichzel VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1985 PAGINA GIDSil [plJDAG 20 SEPTEMl an der Meulen programma's NEDERLAND 2 («■■■•■in Buitenlandse I k hebt tiet \M jewilé fypie Happie en gier en Nu is vanavond om Jjgblik te zien op prinsjesdag Jj „jtkeringstrekker en een t n der Meulen. Verder aandai 'ren uit de Derde Wereld en d L. de Gouden Cirkel. Door Marjan Mes Het 'wilde westen' van de Amerikaanse pio niers was in de jaren vijftig het onderwerp van menige western of 'cowboy'-film, zoals dat toen in ons land heette. Toen dit filmgenre, dat menig meesterwerk ople verde, in onbruik was geraakt, werd het door de Ita liaan Serge Leone in ere hersteld. Zijn 'spaghetti'- westerns bliezen dit stoere genre, waarin de geschie denis van de Verenigde Staten op elementaire wijze wordt verbeeld, nieuw leven in. Zijn films betekenden het begin van de faam van acteur Clint Eastwood (thans 55), als onoverwinnelijke 'loner' maakte hij in 1964 zijn entree in 'A Fistful of Dollars' van Leone. Lang bleef hij de held van menige western. Een tani ge, onverzettelijke kerel met een sterke uitstraling, die later de hoofdpersoon van misdaad films werd en die ook zelf ging regisseren. Hij introduceerde de Dirty Harry-figuur; een keiharde bestrijder van mis daad, die steeds reactionairder trekken begon aan te nemen. Zo was 'Sudden Impact' wel een spannende, maar ook nare film met weerzinwekkende types en een ultra-rechtse kijk op orde en gezag. Clint Eastwood is thans te ruggekeerd naar het genre, waar hij mee begon. Het door hem geregisseerde 'Pale Rider' is een ouderwetse western, waarvan de moraal echter heel wat behoudender is dan van veel voorgangers uit de jaren vijftig. Het begint veel belovend met een troep rui ters, die over de prairie van Idaho davert. Besneeuwde bergtoppen aan weerszijden en roodbruine savannen in herfsttooi. De bewoners van een nederzetting reageren met schrik op het getril van de grond, dat onmiskenbaar ge vaar aankondigt. De bende te paard dendert inderdaad door het armzalige dorpje en ver nielt alles wat nog enigszins de moeite waard was. Het primi tieve gehucht blijkt te lijden te hebben onder de terreur van een goudmijneigenaar wiens rauwe zoons en helpers niet voor moord terugdeizen om de godvruchtige, particuliere goudzoekers schrik aan te ja gen. Zij vormen concurrentie voor deze ondernemer, maar ordehandhaving bestaat hier niet. In deze woestenij verschijnt uit het niets een onbekende Clint Eastwood als scherpschutter in zijn eigen western 'Pale Rider'. vreemdeling op een witte schimmel. Hij daalt van de be sneeuwde bergen omlaag om met ijzeren hand orde op za ken te stellen. Het gebed van een jong meisje, dat zojuist haar hond door de boeven heeft zien neerschieten, lijkt verhoord. Op het moment van het verschijnen van de raad selachtige Clint Eastwood ci teert zij namelijk net uit de bijbel het fragment, dat spreekt van de komst van een 'bleek paard met de dood op zijn rug'. Tot verrukking van haar en haar rechtschapen moeder blijkt de vreemdeling nog een dominee ook. Hij draagt tenminste een wit boord en zij noemen hem 'Pre diker'. Hij inspireert de ge meenschap tot gewelddadig verzet tegen de mijn-bende, aan wie hijzelf zeer rake klap pen uitdeelt. Het lijkt wel alsof Eastwood zichzelf hier als een wrekend symbool van God zelf beschouwt. Hij waar schuwt de arme goudzoekers, die overigens steeds meer goud vinden, ook tegen het kwaad van het rijk willen worden. Zowel moeder als dochter worden verliefd op hem. Je zou het niet verwach ten van zo'n kuis jong meisje, maar zodra ze hem haar liefde heeft verklaard, wil ze deze ook met hem 'bedrijven'. Daar gaat hij natuurlijk niet op in. Wel weet hij haar uit de han- - foto: warner bros. den van de bende te redden als die haar wil verkrachten. Het goede wint het natuurlijk van het kwade in deze teleurstel lende western met zijn simpe le EO-moraal. Jammer, want Eastwood kan filmen en hij heeft nog altijd een intrige rende persoonlijkheid. 'Pale Rider* van Clint East wood, Grand Theater in Bre da. Van onze filmredactie HET LIGT in de aard van ons milieuverspestende tijdperk, dat filmers en publiek belang stelling hebben voor onbedor ven natuurmensen en dito landschappen. Terug naar de primitieve oerstaatdat wil len we soms allemaal wel. De Tarzan-film 'Greystoke' was een confrontatie tussen een nobele wilde en de geïndus trialiseerde wereld. The Eme rald Forest' van John Boor man zoekt het ook in die te genstelling. Het is een onderhoudend Hollywood-spektakel met een sprookjesachtige inhoud. Boorman weet een avonturen film prachtig aan te kleden, zoals zijn 'Excalibur', over de Arthur-legende, al bewees. 'The Emerald Forest' is geba seerd op de ware historie van een Peruviaanse ingenieur wiens zoon in het oerwoud was verdwenen. Na tien jaar vond de vader de zoon terug. De jongen was door zijn op vallende uiterlijk tot opper hoofd van de Mayuruma-in- dianen gekozen. Scenario schrijver Rospo Pallenberg leek het nuttiger om van de vader een Amerikaan te ma ken, aangezien dat het con trast bevordert. De jongen wordt gespeeld door de zoon van Boorman, Charley; een vooral verbazing suggererend, blond joch. Hij wordt aan de rand van de Amazone-jungle gekidnap- ped door 'onzichtbare men sen'; een indianenstam, die nog in het stenen tijdperk leeft. Na een jarenlange speurtocht vindt de ingenieur (Powers Boothe) zijn zoon te rug als een indiaan, <Jie niet met hem terug wil naar de wereld van de 'termieten', zo als de indianen de blanken noemen, omdat ze hun bossen ruïneren. Hun bestaan wordt ernstig bedreigd door de op rukkende beschaving. Een stuwdam dreigt hen daadwer kelijk te verzwelgen. Maar ze weten dat gevaar te keren met hun mysterieuze beheersing van de natuurkrachten. Een wekenlang verblijf bij de stam, die hem zwaar had verwond toen ze hem gevan gen nam, overtuigt de inge nieur van het gelijk van zijn zoon. Een romantisch jongen- savontuur waar alleen wat te veel moralisme in is gestoken. Boorman weet de primitieve samenleving invoelbaar te treffen, compleet met allerlei oude gebruiken en rituelen, die op lokatie en in de studio haarfijn werden nagespeeld. Wat al te overvloedig trou wens, waardoor de spanning onnodig wordt onderbroken en er aan het sprookje ook net iets teveel pseudo-weten- schappelijks wordt gegeven. 'The Emerald Forest' (Het smaragdgroene woud) van John Boorman. Cihesol 1 in Breda en Rubens in Antwer pen. Charley Boorman als blanke indiaan in "The Emerald Forest' van pa John Boorman. - fotc concorde films Door Cees Manders ROME - De donderdagmorgen in Siena overleden Italo Calvino (63) was één van de grootste Italiaanse schrijvers van na de oorlog, en ook één van de weinigen die in het buitenland werd gewaardeerd (en vertaald). Hij heeft veel geschreven wat later als 'klassiek' zal worden erkend. 'De Klauterende Baron', 'De Halve Graaf', en 'De Ridder die niet bestond' zijn meesterwerken van ironische ver telkunst. Calvino hanteert de irreële wereld van de fabel om de realiteit in al haar absurditeit uit te beelden. Een graaf die in tweeën wordt geschoten, een goede en een kwade helft; een ba ronnetje dat zijn hele leven in de boom zit; en een harnas zonder inhoud (rid der) zijn unieke, 'calviniaanse' creaties, boordevol allegorie, protest en maat schappijspot. In het Nederlands vertaald zijn 'De Onzichtbare Steden' uit 1972, 'Als een Winternacht een Reiziger' uit 1979, en 'Het Kasteel van de kruisende Levens paden', uit 1969. Hiervan is 'De onzicht bare Steden' de populairste. In dit reis verhaal a la 'Gulliver's Travels' pas seert een aantal steden de revue, die Marco Polo bereist in opdracht van de Chinese heerser Kublai Kan. Stuk voor stuk 'idiote' steden, die slechts kunnen bestaan in droom en fantasie maar hun onmogelijkheid ontlenen aan de wer kelijkheid. Gevleugeld zijn onderhand de slotwoorden van Marco Polo: „De hel van de levenden is niet iets wat zal zijn; als er een is, dan is het de hel die er al is, de hel die wij dag in dag uit be wonen." (vertaling Nederlandse uitga ve) In 'Als een Winternacht een Reizi ger' speelt Calvino een merkwaardig spel met de lezer, die een actieve rol krijgt toebedeeld. Eerst staat hij buiten het verhaal, maar wordt later zo in dringend door de schrijver toegespro ken dat het vrijwel onmogelijk is toe schouwer (lezer) te blijven. Een typi sche Calvino-constructie. De schrijver heeft grote faam ver worven met werken als 'De Stemmen- teller', de 'Bouwspeculatie', 'Het pad van de spinnenesten' en 'De kraai komt het laatst'. Deze zijn meer 'sociaal' geo riënteerd en gebaseerd op Calvino's eigen ervaring als verzetsman, als 'for meel' communist, in de veertiger en vijftiger jaren. Maar ook hier is de ver telkunst zo overweldigend, dat de ver halen de grenzen van het echte en het fabelachtige overschrijden. Calvino, de grote schrijver, was groot vooral door zijn ongeëvenaarde bescheidenheid. Hij weigerde 'belang rijke' literaire prijzen, en woonde 15 jaar in Parijs ook om de populariteit in zijn vaderland te on vluchten. De Italiaanse schrijver Italo Calvino die gisteren is overleden. - fotoap Van onze filmredactie Het vierde Borg Filmfestival in Breda, dat vanavond om uur begint in De Borg (school voor verpleegkundigen, Zi( straat 96a), omvat een aantal interessante films, dat in dezetj treien nog niet in de bioscoop te zien was. (JederuwITI faas] Hill Street Blues pja alle moeilijkheden in het verleden wordt agent Mike perez plotseling een ge aarde collega als hij een in uit een brandende wo- jg redt. Zijn heldendom ïmt ook Furillo ter ore, aar deze verneemt tevens ,n een verklikker, dat de idingsactie zich niet zo .ft toegedragen als ieder- n aanneemt. Heeft de ver- Jkker gelijk? Voorts komt layce Davenport voor een loeilijke keus te staan. Ze is >naderd om assistent-offi- [ier van justitie te worden, jjet aanbod streelt haar, biaar ze weet wat ze moet loen en de tijd dringt. Scene uit 'Casta Diva' van Eric de Kuyper. - fotoarchief^ Het festival start vanavond om 19.00 uur met de korte, tra- gi-komische film 'Man in de war' van Joost Ranzijn. Daar na volgen de tekenfilm 'Trein- huisje' van Paul Driessen, 'Je vous salue, Marie' van Go- dard, de animatiefilm 'Nog eens' van Hans Nassenstein en tenslote 'Repo Man', Ameri kaanse misdaadparodie van Alex Cox met Emilio Estevez als een 'dief' van niet afbetaal de-auto's. Tevens draait op de ze avond 'Harakiri' van Masa- ki Kobayashi, een Japanse film uit 1962 over een samoerai die zelfmoord pleegt. Deze dramatische film draat ook op zaterdag 21 september (om 16.00 uur). Het zaterdagprogramma wordt om 14.00 uur geopend met de nog geen uur durende chimpansee-film 'Chimps' van Bert Haanstra en de documen taires 'De weg naar Bresson' van Jurriën Rood (over de Franse cineast Robert Bres son) en 'Mondriaan' van Piet Hoenderos, waarin een beeld wordt gereconstrueerd van het verblijf van Piet Mon driaan in New York (1940- 1944). Om 19.00 uur gaat 'Het scheppen van een koe', een ko mische tekenfilm van N. Driessen, vooraf een 'Staking', de eerste film (uit 1925) van de Rus Eisenstein. Daarin laat deze de klassenstrijd contrj. teren met de kapitalist» onderdrukking volgens gente montageprincipes. Om 21.30 uur volgt 'Liarnie de door John Sayles met, en overtuigingskracht j Marsha Mason, die de rol maakte low budget-film ovi een getrouwde vrouw kinderen, die verliefd won op een andere vrouw en door gedwongen wordt keu te maken. Om 23.45 uur dra; 'Stop making sense', mentaire van Jonathan Deo me over concerten van I Talking Heads. Voor de zondag (22 septm ber) staan als belangrijks films op het programma (J ta Diva' van Eric de Kum 'Giovanni' van Annette Apo die om respectievelijk 16.00 18.00 uur beginnen. 'Casta! va' bestaat uit zeventien 1ï durige scènes, waarin mam worden geobserveerd uitvoeren van banale haiti lingen. Aankleedscènes den begeleid door pracht klassieke muziek, andere dc filmmuziek uit andere, mee klassieke films. 'Giovanni' was de twee speelfilm, na 'Golven' van Ai nette Apon. Het sobere ve haal is gesitueerd in een meinse hotelkamer, die n'ü wordt verlaten en een dramatiek heeft. 19.25 The Goodbye Girl Deze verfilmde komedie van Broadway-schrijver Neil Simon gaf Richard Dreyfuss in 1977 de kans een Oscar te verdienen voor zijn hoofdrol van de acteur Elliot Gar field. Hij speelt samen met vertolkt van Paula, een voormalige Broadway ar tieste, die thans op haar drieëndertigste als ballerina aan de kost probeert te ko men. Ze bewoont samen met haar dochtertje Lucy een appartement. Plotseling staat er een zekere Elliot Garfield voor de deur die bij haar intrekt. 23.35 Vlinder op de schouder Roland Feriaud, een Franse zeeman van middelbare leeftijd, moet enkele dagen in Barcelona doorbrengen jsn hij neemt een kamer in een hotel. Plotseling hoort hij in een van de aangren zende vertrekken een ge kerm. Als hij gaat kijken, staat de deur van de bewus te kamer op een kier en Fe riaud ontdekt een lijk. Ver volgens wordt hij in een zie kenhuisbed wakker met een flinke koppijn. Een man, van wie Feriaud aanneemt, dat hij een dokter is vraagt hem voortdurend naar een koffer. 'Flesh and Blood'het rau we, bloeddorstige spektakel over een groep huurlingen in de middeleeuwen van Paul Verhoeven, blijft ge prolongeerd. Rutger Hauer is een meedogenloze boef, die alles wat hem in de weg staat, met kennelijk plezier doorklieft met zijn zwaard. In Casino 1 in Breda en Ro- xy 1 in Bergen op Zoom. De Britse mooie meisjes fotograaf David Hamilton blijft maar doorgaan met zijn soft porno-plaatjes films. 'Premiers Désirs' zit weer vol met soft focus- beelden van ontklede kind vrouwtjes. Ze worden bijel- kaar gehouden door een ver haaltje over een jonge maagd, die haar eerste sek suele ervaring wil beleven met een oudere, getrouwde heer. In Casino 2 in Breda. 'Kaos', de briljante verfil ming van legendarische ver halen uit het oude Sicilië door de gebroeders Taviani, blijft in Cinesol 3 in Breda. Verschillende, poëtisch ge troffen Pirandello-verhalen worden met elkaar verbon den door een prachtige slo- tepisode, waarin de schrij ver Pirandello zelf optreedt. In Filmhuis Concordia in Breda blijft het 'Gerard De Amerikaanse film True Confessions' is het verhaal van de relatie tussen twee Thoolen Festival'. Tot met zaterdag de korte fito van Orlow Seunke voorbedachten rade' 'Prettig weekend, menee Meijer'. Van maandag 23 tol en met woensdag 25 ber: 'Altijd wat anders, den wat goeds' van Seunlf en 'De elektriseermacW MSke eH Wiskei A van Wimshurst van Er» van Zuylen naar een ver- haal van W.F. Hermans Donderdg 26 tot en met Ut terdag 28 september: T». standen' met het Werktheï ter. 'Starman' met Jeff Bril ges als buitenaardse p tussen de mensen, is te zie in Luxor in Terneuzen. Arf werpen biedt de filmliefhe' bers een paar interessajl| films: 'Desperatly Seel Susan' met Madonna (in tro 1), 'Purple Rose of Cl van Woody Allen (in Rex! 'Joy and Joan' van Jacqi Saurel (in Sinjoor). Sis dit Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De EO-televisie yerhuist van de dinsdag11! de donderdag en dat is wel de grootste verandering, vfj ideeën en werkwijzen van deze principiëelste aller oni blijven onveranderd. Hoofdonderwerp blijft 'het omroepen van het reddende1' gelie van de Here Jezus dat levens verandert en vrede breng Een nieuwe serie is 'De Aartsvaders' (13 afleveringen1,, komen er een reeks korte gedramatiseerde verhaaltjes me' bele bodem, die 'kijkgenot leveren en de Bijbelse bo overbrengen'. De rubriek 'Tijdsein' krijgt een bui tenia""' briek. De buitengemeen fraaie natuurserie 'The Flight of tW dor' krijgt een vervolg, 'The making of the continent.' wordt de geologische wording van Noord Amerika in be bracht. Maker is Michael Andrews die ook de Condor oP] naam bracht. De spektakelfilm 'Ben Hur' wordt op 2 avonden uitg# Een andere film is 'The Chosen' naar het boek van de A kaanse auteur Chaim Potok. De EO gaat tevens 2 films den waarvan zij zelf mede-verantwoordelijk voor de pr°" I is geweest, 'Nicolai' en 'Surprised by Joy'. Qt£ FlAÜWe W£ ZITTRJ Kj/er VÊRHA4t S7VoP£, sw® /u i&c-a/r-i cw 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 16