EM Ingreep in sociale verzekeringen Harde kern werklozen groeit Weinig perspectief voor de toekomst PREMIES OMLAAG NOTA ECHTE MINIMA, GEPENSIONEERDEN EN JONGEREN: HOE DE STAAT EEN GULDEN ONTVANGT Economie INKOMENS UITKERINGEN PREMIES STAATSSCHULD geboden Geen verdere ATV ambtenaren MINIMUMJEUGDLOON WORDT AFGESCHAFT BEVRIEZING KINDERBIJSLAG, MINIMUMLOON EN UITKERINGEN (op kasbasis en voor aftr.) afgeronde bedragen Schuld langzamerhand 'ondraaglijk' vervolg volgende pagina MBER1985 e laat het kabinet koningin! ïg, die onze economie vorigI arkant betekent volgens de Welnu, wat bij lezing van f fet oog springt, is niet zozeerI it dat is al langer zichtbaar-I pees, vergeleken bij het bui-I geldt voor de sanering van] [>r Prinsjesdag 1985 zou danI t maar we zijn er nog lang ig om met Kamerverkiezin-1 :e erkennen, zoals op Prins-] [uinigingsoffers van de afge- rendement hebben opgele- ogenaamde 'oogstjaar', heenstappen over dat, wat ,anten van het beleid des te iaken. Het kabinet-Lubbers] ling om in het oogstjaar uit] n met populaire maatrege-1 achtig: het versoberingsbe- en volgehouden. Dat bete-] belastingverlaging, voort icheiden verhoging van de I op de collectieve uitgaven n. ^ribuigingen' is door minister I Het financieringstekort van I lebracht tot 7,8 procent van] an de beoogde 7,4 procent), /vintig miljard per jaar I terug en de stijging van de Als aan deze ontwikkeling j ir op afzienbare termijn geen I de aflossing van de staats-1 j reeds moet er van alle zes] Iden voor rentebetaling opzij] ng van de belasting- en pre- j ik is nu al zo zwaar dat men I extra verdiende gulden nog] verdient, kan door ons sys-1 -verhoging van zijn/haar in-1 nder overhouden. echter niet voldoende om rring vertrouwen wekt. Het is r minder zorgelijk uit zouden sanering van de overheids- j jrlopen Wat veroorzaakt dat vakbeweging, die door lang- e bijdrage hebben geleverd hier niet alleen recht op een I gen, dat de oorzaken van de enomen. Wat dit betreft laat] onbeantwoord. tgaven nog onvoldoende be- tot een sluitend systeem van ijft echer in het vage. Hij zegt >m een investeringen stimule- sche groei moet van het be nt hij, vergeleken bij het bui- :onstatering kan de kous niet (nemers en de uitkenngsge- et dat van de ondernemers- i durven eisen, want als het hogere versnelling raakt de reling in het ongerede ;ch herstel heeft natuurlijk at in. Dat mag zich dan in 198o minder dan verwacht was, ivaardbaar hoog. Het kabinet waar het geen geld zegt te eëren denkt het aan andere gspiicht bijvoorbeeld voor len omdat hun opleiding on- DEN HAAG - Het kabinet wil volgend jaar 1,75 miljard gulden besparen op de sociale zekerheid. Het grootste deel, zo'n 1 miljard gulden, komt uit de be vriezing van de sociale uitkeringen, het minimumloon en de kinderbijslag. Daarmee laat het kabinet voor het derde opeenvolgende jaar de wettelijke aanpassing achterwege. Het kabinet geeft daarvoor als argument dat het wèl aanpassen te duur zou worden. Ruim 300 miljoen gulden haalt het kabinet binnen door de reeds goedge keurde verlaging van het uitkerings percentage in de ziektewet van 75 naar 70 procent. De eerste verlaging stamt van 1 mei van dit jaar (van 80 naar 75 procent). Nog eens 300 miljoen gulden haalt het kabinet uit het laten vallen van de minimumdagloongrens in de ziekte wet. Die kan overigens pas vervallen als (op 1 mei) de herziening van het stelsel van sociale zekerheid een feit is. Dit jaar werd het minimumdagloon in gevoerd, om te voorkomen dat mensen met een minimuminkomen of daar even boven onder de minimumgrens zouden zakken door de verlaging van het ziekengeld tot 75 procent. Na de stelselwijziging moet de dan ingevoerde Toeslagenwet ervoor zor gen dat niemand meer onder het mini mum zakt. De dagloonbepaling kan dan weer sneuvelen. De laatste 150 miljoen gulden wor den 'verdiend' via de stelselwijziging (50 miljoen gulden in 1986; daarna een oplopend veelvoud daarvan) en de fraudebestrijding. Het kabinet denkt met het laatste 100 miljoen gulden te verdienen. Overigens zal het kabinet zo snel mogelijk, in ieder geval nog dit najaar, het definitieve wétsvoorstel voor de stelselwijziging aan de Kamer sturen. De Graaf komt dit jaar nog met een wetsvoorstel om een einde te maken aan de zogeheten 'pensioenbreuk'. Daarmee wordt bedoeld dat een werk nemer op zijn pensioenrechten inlevert als hij van baas wisselt. In de politiek wordt al jaren gestudeerd op de moge lijkheid om de jaren waarover pen sioenpremie is betaald achter elkaar door te tellen, zodat iemand na veertig jaar arbeid altijd recht heeft op een volledig pensioen. Werkenden plukken vruchten igen naar de 'genereuze raak kunnen maken (r°ya® itkeringen in het buitenland) seft tot die uitkeringen doen i dit stuk nog verrassingen m I (om)scholingsplicht te p'^ I jdend winstherstel de more1 leidsbeleid erkent. DEN HAAG - De echte minima, gepensioneer de en VUT-ambtenaren, weduwen en wezen èn jeugdige werknemers krijgen in 1986 op nieuw te maken met daling van de koop kracht. Samen vormen zij een groep van rond 700.000 inkomenstrekkers. Naast hen staan werklozen en arbeidsongeschikten die volgend jaar - met de komst van de nieuwe Werk loosheidswet - moeten inleveren. Hun uitkering daalt dan sneller dan nu naar bijstandsniveau. Nog onbe kend is hoeveel mensen daardoor worden getroffen. De nieuwe Wet moet 1 mei in werking treden. Uil- Groepen die niet of nauwe lijks profiteren van de alge mene verbetering van de koopkracht zijn actieve amb tenaren, trendvolgers en men sen met een minimumloon. Werknemers in het be drijfsleven die boven het mi nimum zitten, plukken daar entegen de vruchten van de verlaging van de sociale pre mies in 1986 en van de beperk te prijsstijging (een tot een half procent). De koopkracht voor modale werknemers (39.000 gulden bruto per jaar) stijgt met ten minste 1,5 procent; die van werknemers met een inkomen un tweemaal modaal (80.000 gulden per jaar) 2,5 procent. De stijging loopt voor hogere inkomens dan weer terug naar 1,5 tot 2 procent. Hierbij is uit gegaan van een matige loon stijging. De gepensioneerde ambte naren zien de koopkrachtstij ging aan hun neus voorbij gaan, omdat zij geen sociale premies betalen. De meerjarige echte minima krijgen volgend jaar opnieuw een eenmalige uitkering toe gezegd om de koopkracht op peil te houden. Bij die uitke ring wordt geen rekening ge houden met de extra toeslag van 150 gulden (zogenaamde stookkosten-toeslag), die dit jaar werd uitgekeerd om het extra-verlies aan koopkracht door de hogere prijsstijging dan voorzien te compenseren. De bruto-inkomens van ambtenaren en trendvolgers, DE WERKLOOSHEID <.ugu.h»ieesi ii.ji i. x 1000 1901 1903 1903 1984 1906 0 60 100 100 200 260 300 300 400 400 800900 000 090 700 790 800830900 I Opowt—nj» vwg n—fpfioiiMl BfiptilNS minimumloners en mensen met een minimum-uitkering worden in 1986 opnieuw be vroren. In deze groepen gaan men sen met kinderen er niets op vooruit, anderen kunnen een stijging van de koopkracht met 0,5 procent tegemoet zien,": "Tenslotte ztefe<SP|roep vair 20.000 jongeren tussen"dè 15 en 18 jaar het inkomen cïalen door de afschaffing van het mini- mum-j eugdloon. „We kunnen onmogelijk drie dingen tegelijk", verde digde minister De Koning (So ciale Zaken en Werkgelegen heid) zijn begroting. „Niet èn bezuingfen èn de arbeidstijd vérkjirten. èn de hoge dienst- - veHenirig vari de ovérhêict' in standhouden". Toch is het kabinet aller minst ongelukkig met de uit komst van deze begroting. Niet alleen wordt op de ar beidsvoorwaarden in de col lectieve sector 2,2 miljard gul den bezuinigd en op de sociale zekerheid 1,8 miljard gulden, maar door de lastenverlich ting wordt nu ook het verschil tussen minimum en modaal groter. Het kabinet noemt het pro blematisch dat de financiering van de alsmaar groeiende overheidsuitgaven vooral drukte op de middeninko mens. Zij moesten de hogere premies en belastingen op brengen, terwijl ze niet kon den profiteren van inkomens afhankelijke regelingen zoals huursubsidie, studiefinancie ring of eenmalige uitkering. Het netto-inkomen van werknemers die ruim boven modaal zitten verschilt per maand slechts 200 gulden van dat van mensen met een inko men op minimumniveau. De premiedaling bezorgt werknemers in het bedrijfsle ven al een voordeeltje; de kans op nieuwe loonsverhogingen is niet uitgesloten. De Koning waarschuwt in zijn begroting de marktsector het rustig aan te doen, hoewel hij de loonont wikkeling een eerste verant woordelijkheid van werkge vers en werknemers samen acht. Het liefst zag De Koning dat de prijscompensatie, die dit jaar niet meer dan 1 tot 1,5 procent zal bedragen, volledig werd besteed aan verdere in voering van" arbeidstijdver korting en herbezetting van de vrijkomende arbeidstijd. den HAAG - De sociale premies dalen volgend jaar voor werk nemers met 1,5 procent; werkgevers gaan 0,5 procent meer beta len. Gemiddeld zijn werknemers in 1986 26,65 procent (1985: 28,1 procent) van hun inkomen kwijt aan premies voor volks- en werknemersverzekeringen. Werkgevers zijn 26,6 procent kwijt aan premies. Dat zij meer uitgeven komt omdat het CPB ervan is uitgegaan dat de aanvul ling op het ziekengeld na de verlaging naar 70 procent per 1 ja nuari geheel door de werkgevers wordt betaald. Zij zijn wel iets goedkoper uit met de premie kinderbijslag, die lager kan wor den door het nieuwe systeem van studiefinanciering. Omdat die verandering pas volgend najaar ingaat is het voordeel voor de werkgevers nog maar gering. De premies zien er voor volgend jaar zo uit: Volksverzekering eren opnieuw gepresentee ke mogelijkheden wil bieoei' I g en aandachtsvelden eent en de zijnen toch wel op i de samenleving, naar deg et goede spoor kunnen bre troef bij dit kabinet; de aa enant. aten en geboden bescheid^ illingen gaan in Troonrede e overtuiging met het gevo De deugd van de twijfel/* ist van allen Hoe ook de :al zijn - concessies offw waarschijnlijk - de centra verzekerd tot inzet van de jonrede en de Miljoenenn lal. te horen van wat ongetv# vorden tussen regeringspa daarvan betreft: voorteKe.l laar het Is toch wel 'rapprste ets gisteren - voor de ee adgekleurde teugels gern AOW AWW AKW.. •AAW AWBZ.. Totaal:. Werknemersverzekering ZW WAO WW-wachtgeld WW-werkioosheidsverz.... ZFW Totaal: vut (gemiddeld) vorstverlet bouw sPec. regelingen t>e vrijstelling voor de premieheffing bij een WAO-uitkering ™t bedrag waarover geen premie wordt berekend) is onveran derd op 91 gulden per dag gesteld, maar wel is de belasting over etoverblijvende bedrag verlaagd met bijna een vol procent. De maximumgrens waaróver premies volksverzekering wor- en berekend wordt 63.750 gulden (was 63.200). De premiedag- Sfens voor werknemersverzekeringen blijft 262 gulden per dag. e top van de ziekenfondspremie wordt 159 gulden per dag (was "e loongrens voor het ziekenfonds gaat van 48.100 naar ™-500 gulden. werknemers werkgevers '85 '86 '85 '86 11,70 11,35 0,00 0,00 1,40 1,35 0,00 0,00 0,00 0,00 3,95 3,55 0,00 0,00 6,05 5,70 0,00 0,00 4,25 4,25 13,10 12,70 14,25 13,50 werknemers werkgevers '85 '86 '85 '86 1,00 1,00 5,30 5,90 6,40 6,20 0,05 0,00 0,50 0,50 0,50 0,50 2,30 1,25 0,25 0,85 4,60 4,80 4,60 4,80 14,80 13,75 10,70 12,05 0,20 0,20 0,75 0,75 0,00 0,00 0,30 0,30 0,20 0,20 1,05 1,05 1Haag irbeit «oudt Ambtenaren krijgen volgend jaar geen verdere Minister Rietkerk (Binnenlandse Zaken) ^slota?8'aan werkweek waartoe in augustus werd I sect'etl5erk vincH niet dat de overheid achterblijft bij de markt- I dat °r imet deze arbeidstijdverkorting van 5 procent. Maar als I de w geva'zou zou Rietkerk nog geen aanleiding zien ambtWeek verc'er te verkorten: er is geen geld. Willen de ie(i aren de vrijgekomen arbeidstijd herbezetten, dan zullen kerk arVoor ze^ ®e'd moeten inleveren. Salarisoffers, zegt Riet- I 'ftrikiWordt in 1986 verder gegaan met de uitbreiding van het "genwezen bij de overheid en worden nieuwe leerarbeids- ltsen geschapen. I J^-te hap van de bezuiniging op de arbeidsvoorwaarden in iaar i ecdeve sector (ambtenaren en trendvolgers) zit volgend I 'röiclv' I bevriezing van de salarissen van ambtenaren en |taalm ,ers' Tie bevriezing levert 1,4 miljard gulden op. In to- °et 2 milj ard gulden worden bezuinigd. DEN HAAG - Dit jaar zijn er weer 30.000 langdurig werklozen bijgekomen. Er zit ten nu 250.000 mensen twee jaar of lan ger zonder werk. Zouden bovendien de werklozen van 57,5 j aar en ouder zich nog steeds moeten laten inschrijven als werkzoekende dan zouden er nog 20.000 langdurig werklo zen meer zijn. Het kabinet zit met deze 'harde kern' in de werkloosheid in de maag. Ver wacht wordt dat het economisch herstel en de groei van de werkgelegenheid aan deze groep van werklozen voorbij gaat als zij geen extra aandacht krijgt. Maar het verlossende woord weet ook het kabinet niet. Gesproken wordt slechts over aanpassing van maatrege len die het werk verruimen, bevordering van plaatsing van langdurig werklozen en - voor het eerst - over een eventueel verplichte scholing. Ondanks het feit dat de werkgevers een versoepeling van het ontslagrecht is geboden (ontslagaanvragen worden nu binnen vier tot zes weken afgewerkt), staan zij nog steeds niet te springen om mensen in vaste dienst te nemen. Af- roepcontracten en mantelcontracten daarentegen doen het uitstekend, terwijl de uitzendbureaus actiever dan ooit werven. Om de werkgevers opnieuw tegemoet te komen heeft het kabinet nu besloten het wettelijk minimumloon voor jonge ren van 15 tot en met 17 af te schaffen. Verwacht wordt dat jongeren daardoor meer kans krijgen op de arbeidsmarkt. Aan de hoogte van het wettelijk mini mumloon voor mensen van 18 jaar komt het kabinet niet, ook al wordt verwacht dat het wettelijk minimumloon de her verdeling van werk (VUT, deeltijd, ar beidstijdverkorting, flexibele arbeidstij den) uiteindelijk in de weg zal staan. Eerst wil het kabinet de Sociaal Eco nomische Raad (SER) vragen hoe de re latie tussen minimumloon en minimum uitkering wordt, als het wettelijk mini mumloon omlaag gaat. Overigens advi seerde de SER onlangs verdeeld over de verlaging van het minimumloon. De werkgevers willen dat het vaststellen van een minimumloon aan het bedrijfs leven wordt overgelaten. Van de herverdeling van werk - die tot en met dit jaar 70.000 arbeidsplaatsen opleverde - verwacht De Koning ook in 1986 belangrijke resultaten. Daarnaast noemt het kabinet betere scholing noodzakelijk om jongeren en werklozen aan het werk te krijgen en knelpunten op de arbeidsmarkt weg te nemen. Voor een betere aansluiting tus sen onderwijs en arbeidsmarkt is 283 miljoen- gulden uitgetrokken. Minister De Koning wil bovendien aan de Stich ting van de Arbeid vragen of scholing in ■sommige gevallen verplicht kan worden gesteld. Om langdurig werkloze jongeren uit hun isolement te halen is voor het JOB- plan een miljard gulden extra beschik baar gesteld. Van dat geld kunnen werk gevers, die een langdurig werkloze jon gere in dienst nemen, een subsidie op de loonkosten krijgen. In tien regio's geldt dit al. Door de trage start resteert uit 1985 nog 90 miljoen gulden. Voor het werken met uitkeringsgeld is 325 miljoen gulden uitgetrokken. Hier van profiteert vooral de bouw, waar met behulp van bespaard uitkeringsgeld bij zondere projecten worden aangepakt. Dit experiment begon in 1983. Zo'n 5.750 werkloze bouwvakkers hebben er werk door gevonden. DEN HAAG - De Staat staat eind 1986 voor 250 miljard gulden in het krijt bij beleggers. Aan rente en aflossing betaalt de staat komend jaar maar liefst 31,4 miljard gulden. Van elke zes gulden, die de Staat ontvangt moet, ongeveer één gulden daaraan worden besteed. Voor het eerst zullen daarom de uitgaven voor de nationale schuld de grootste begrotingspost vormen. Deze post' wordt daarmee groter£an de duurste vakbegroting, die van Onderwijs en Wetenschappen (26,1 miljard gulden). De oplopende rentelast is één van de meest sprekende voor beelden van de nadelige gevolgen van de uitzondelijke schul denlast. In 1986 moet het Rijk bijna 22 miljard gulden rente be talen, bijna 16 procent van de totale ontvangsten van het Rijk (39 miljard gulden in 1994). Ruding vertaalt het in de miljoenennota zo, dat in 1994 gemid deld bijna 200 miljoen gulden per werkdag moet worden afge lost. De minister is zeer somber over de wijze waarop een en ander in de toekomst moet worden betaald, zelfs bij blijvend econo misch herstel. Wel zullen de particuliere besparingen voldoende groot zijn, maar het is niet vanzelfsprekend dat beleggers op den duur bereid zullen zijn bedragen van een dergelijke omvang aan het Rijk uit te lenen. Bovendien zullen de beleggingsportefeuilles verzadigd raken. De voorkeuren voor beleggingen zullen zich zelfs wijzigen ten nadele van het Rijk en ten gunste van de particuliere investe ringen, met alle gevolgen van dien voor de rentelast op de staatsleningen. Dat is ook de reden waarom de minister blijft vasthouden aan een minimale verlaging met 1 procent jaarlijks van het finan cieringstekort. DE laatste Miljoenennota van het kabinet-Lubbers ademt de sfeer van een ze kere mate van ingeno menheid met de resultaten van het eigen werk. Dit kabinet heeft in ieder ge val een hoge graad van conti- nuteit in het beleid weten waar te maken, en dat is ook zonder meer een winstpunt op het ge bied van duidelijkheid. Ook kan niet worden ontkent dat deze regering in staat is ge weest toe te werken naar de doelstellingen die in het regeer akkoord waren opgenomen. Duidelijk laat de regering in een bijlage bij de Miljoenenno ta, aan de hand van tabellen en grafieken, zien, dat op veel ter reinen veranderingen in de goede richting tijdens deze ka binetsperiode zich hebben voorgedaan. De vraag is nu, of al deze Wijzigingen vooral het gevolg 'zijn' van het gevoerde rege ringsbeleid of van ontwikkelin gen die buiten het bereik van de regering zijn om gaan. Voor een land als het onze is deze vraag niet moeilijk te beantwoorden. Zeker niet wanneer het kabi netsbeleid vooral beoordeeld wordt naar zijn resultaten op sociaal- econqmisch gebied. Dan kan de invloed van buiten landse ontwikkelingen op de gang van zaken in Nederland zo sterk zijn, dat een kabinet hoogstens kan proberen te pro fiteren van gunstige buiten landse ontwikkelingen. In de mate waarin het dat goed heeft gedaan, kan een aanwijzing worden gevonden voor de slagvaardigheid van het beleid. Premier Lubbers en zijn 'economische' departemen ten hebben de internationale economische ontwikkelingen danig weten te benutten. Op eigen kracht was de regering niet in staat geweest de punten te scoren die nu kunnen worden toegekend. Het is daarom van belang er op te wijzen hoe het buitenland ons allen 'geholpen' heeft. Op een aantal terreinen had het buitenlandse economische herstel al ingezet voordat het huidige kabinet aantrad. Hier door kon deze regering met een soort vliegende start beginnen. Van grote betekenis is namelijk geweest dat de internationale rentevoet in 1981 zijn absolute top had bereikt en daarna is gaan dalen. Was de rente op staatsleningen in ons land in 1981 nog gemiddeld 11,5 procent, voor dit jaar mag van ongeveer 7,3 procent worden uitge gaan. Doordat de Nederlandse rente sterk gekoppeld is aan de West- duitse kon deze daling zich voordoen. Bij onze Oosterburen daalde de vergelijkbare rente namelijk van 10,4 procent naar 7 procent. Het dichter bij elkaar komen van de rentevoeten in ons land en West- Duitsland kan grotendeels aan het over heidsbeleid worden toegeschre ven, maar de forse daling is een 'geschenk uit de hemel' ge weest. In de tweede plaats heeft de regering geprofiteerd van de overal in de wereld verminde rende prijsstijging. Stegen de prijzen in de zogenaamde OESO-landen in 1980 nog met 12,9 procent, voor 1986 wordt re kening gehouden met een infla tie van maar 4,2 procent. Tus sen beide jaren in is de prijs stijging geleidelijk aan duide lijk verminderd. Doordat een afnemende bui tenlandse prijsstijging voor Ne derland een grotere mogelijk heid biedt de eigen prijzen be ter in de hand te houden, is de inflatie bij ons ook duidelijk verminderd. Voor het volgend ja'kr rekent de regering met een gemiddelde prijsstijging van rond 1,5 procent. Een andere belangrijke grootheid voor de Nederlandse economie is de ontwikkeling van de wereldhandel. Door onze gerichtheid op de buitenlandse markten betekent een expan sieve wereldhandel dat het Ne derlandse bedrijfsleven daar een graantje van kan meepik ken. Toen Lubbers en zijn mi nisters aantraden begon de we reldhandel omhoog te gaan na een aahtal jaren van uitsluiten de dalingen te hebben doorge maakt. Deze opmars in 1983 en 1984 heeft onze export een stevige zet gegeven, waardoor het ka binet mogelijkheden werden geboden om in de de sector van de overheid flink te bezuinigen zonder daardoor in dezelfde mate de afzet van bedrijven te beperken. Voor een kabinet dat de verhoudingen binnen de Ne derlandse economie wilde wij zigen in dg richting van meer markt en minder overheid, was dit natuurlijk een uitgesproken kans. Intussen hadden de omstan digheden op de Nederlandse ar beidsmarkt zich drastisch ge wijzigd. Na 1980 duikelde de werkgelegenheid fors naar be neden, en door de aanhoudende groei van werkzoekenden ging de werkloosheid met sprongen omhoog. Van rond 300.000 in 1980 tot 800.000 in 1983. Het is niet verwonderlijk dat onder zulke omstandigheden de rege ring hoge prioriteit geeft of minstens zegt te geven aan de bestrijding van de werkloos heid. Maar daarmee is nog geen effectieve aanpak verzekerd. Want de mogelijkheid bestaat om op verschillende manieren te reageren bij de bestrijding van de werkloosheid. Boven dien kunnen maatregelen wor den genomen die op korte ter mijn effect sorteren, maar na verloop van tijd minder doel matig blijken te zijn. Daar staat tegen over dat maatregelen die een vergaande ombuiging van de diepere oorzaken van werk loosheid beogen, pas na enige jaren hun uitwerking laten zien en om die reden maatschappe lijk en politiek minder aan trekkelijk zijn. Bij voorbaat staat bovendien niet vast hoe de verschillende maatregelen uit werken, omdat ook de invloed op de gedragingen van onder nemers, werknemers en consu menten hierbij van belang is. Het kabinet Lubbers heeft duidelijk gekozen voor de lange termij nweg om daar mee voor de toekomst een betere uit gangspositie te krijgen voor on ze economie. Deze keuze komt ook in de Miljoenennota 1986 weer uitdrukkelijk naar voren. Het is een nota die vooral pro beert voor het bedrijfsleven de voorwaarden te scheppen die moeten leiden tot meer produk- tie en daardoor meer werk en dus minder werkloosheid. De centrale doelstelling bestrijding van de werkloosheid moet dus door middel van een sterker be drijfsleven worden ver wezen- lijkt. Deze regering rekent erop, dat dit in de toekomst zal leiden tot een aanvaardbare werkge legenheid; zij heeft voor het sti muleren van betaald werk dus ook nu weer alle vertrouwen gevestigd op de ontwikkeling in de Nederlandse ondernemin gen. De beleidsmaatregelen die in de Miljoenennota voorko men, kunnen worden vergele ken met het aanzwengelen van de pomp. Door beperking van de loonkosten, verlaging van de sociale premies, en bezui niging op een aantal andere over heidsuitgaven, moeten de on dernemingen als het ware zelf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 9