Forse kritiek Raad van State
Vier jaar lang nog ruim
vier miljard bezuinigen
li I J I
INKOMSTEN
PREMIES
CENTRAAL PLANBUREAU MINDER OPTIMISTISCH DAN KABINET
Totaalbeeld
begroting
Gelijk BTW-tarief levert half miljard op
SU
I I I I
ECHTE Mi
Geen verdere AT
FINANCIËN
BEZUINIGINGEN
BELASTINGEN
E
142979
UITGAVEN
DE STEM COMMENTA
Nog veel te doen
Tegenprestatie geboden
Ouverture
INK
TE WEINIG AANDACHT VOOR BESTRIJDING WERLOOSHEID
anp bins
in miljoenen gld. (excl. afi. en aanm.)
179129
RUDING: VOLGEND KABINET STAAT VOOR BLOK
DEN HAAG - De Raad van
State heeft forse kritiek op
het ontbreken van een sa
menhangende beschouwing
over de ernst van de werk
loosheid in de Miljoenenno
ta.
Voor het eerst sinds het
aantreden van het kabinet-
Lubbers vraagt de Raad zich
openlijk af of het kabinet
niet te veel verwacht dat het
bedrijfsleven zelf zonder
enige stimulans van de
overheid het initiatief zal
nemen tot uitbreiding van
de werkgelegenheid.
Letterlijk schrijft de
Raad: „De Nederlandse sa
menleving zal er zich moei
lijk bij kunnen neerleggen
dat voor zovele tot arbeid in
staat en bereid zijnde mede
burgers, als een min of meer
permanente situatie, geen
plaats in het maatschappe
lijk produktieproces be
schikbaar zou zijn".
De Raad vraagt zich af „of
de doelstelling van de over
heid ten aanzien van de
marktsector beperkt mag
blijven tot de gezondmaking
van het bedrijfsleven in de
verwachting dat een gezond
bedrijfsleven ook in vol
doende mate in een bevredi-
gend tempo tot meer econo
mische groei zal leiden. Een
beleid, uitsluitend gericht op
vermindering van het fi
nancieringstekort in het ka
der van het streven naar een
relatieve vermindering van
de omvang van de collectie
ve sector, leidt niet als van
zelf tot een voldoende groei
van de marktsector, al is het
daarvoor wel een belangrij
ke voorwaarde".
Op beide punten van kri
tiek reageert het kabinet af
wijzend: „In de Miljoenen
nota wordt opgemerkt dat
de werkloosheid een van de
grootste problemen in de
economie is. Het bevorderen
van blijvende werkgelegen
heid kan slechts plaats vin
den in het kader van een be
leid gericht op structureel
economisch herstel. In dat
verband meent het kabinet
dan ook, dat het werkgele-
Raad van State
..kritiek..
- FOTO DIJKSTRA
genheidsvraagstuk reeds de
centrale plaats heeft gekre
gen die de Raad bepleit".
De tweede bal die de Raad
van State opwierp wordt te
ruggekaatst met de consta
tering dat ook de Raad vindt
dat de economie zich gunstig
ontwikkelt en dat het ge
voerde beleid effecten heeft.
„Dit wijst erop, dat het be
drijfsleven inderdaad de
ruimte benut die door het
gevoerde kabinetsbeleid
wordt gecreëerd via terug
dringing van de collectieve
sector".
De Raad constateert dat
het kabinet er in zijn regeer
periode niet in is geslaagd
een structurele, reële verla
ging van het naar de mening
van de Raad te hoge tarief
van de loon- en inkomsten
belasting te bewerkstelligen.
Het kabinet biedt wat dat
betreft in de Miljoenennota
1986 ook geen enkel perspec
tief.
Het tegendeel is zelfs het
geval. Sinds 1981 is steeds
een verhoging van het tarief
doorgevoerd, die in opzet
een tijdelijk karakter had.
Maar deze belastingverho
gingen blijken vrijwel alle
maal een permanent karak
ter te krijgen. Uit een oog
punt van fiscale politiek be
treurt de Raad deze ontwik
keling. De Raad van State
meent dat het steeds moei
lijker zal worden in een vol
gende kabinetsperiode wèl
een structurele verlaging
van het tarief van deze be
lastingen tot stand te bren
gen.
Vraagtekens plaatst de
Raad derhalve ook bij de
manier waarop het kabinet
volgend jaar een beperkte
verbetering van de koop
kracht wil realiseren, name
lijk via lagere sociale pre
mies. Dat sluit een aantal
groepen buiten die koop
krachtverbetering omdat ze
niet premieplichtig zijn. Een
belastingverlaging is der
halve een beter middel om
de koopkracht te garande
ren, meent de Raad. Maar
het kabinet verwerpt ook
deze kritiek.
Evenals in het advies over
de Miljoenennota 1985
maakt de Raad van State
ernstig bezwaar tegen het
voorstel om ook in 1986 de
kinderbiislae te bevriezen.
Ruding ziet toch lichtpuntjes
DEN HAAG - Het kabinet is minder somber
over de sociaal-economische en financiële toe
komst dan 's Rijks belangrijkste adviseur, het
Centraal Planbureau.
Met een geraamd tekort van ruim 26,5 miljard gul
den, een verbetering van de koopkracht met anderhal
a twee procent voor inkomens vanaf rond 39.000 gul
den bruto, geen of nauwelijks vooruitgang voor uitke
ringsgerechtigden, ambtenaren en trendvolgers en
een onveranderd hoge werkloosheid (765.000 mannen
en vrouwen), gaat het kabinet-Lubbers het verkie
zingsjaar 1986 in.
De hogere koopkracht voor
grote groepen wordt bereikt
door daling van de sociale pre
mies, matiging van de huur
verhoging (2 procent) en een
iets geringere verhoging van
de gasprijs dan voorzien: 2
cent per kubieke meter exclu
sief BTW, hoewel minister
Van Aardenne (Economische
Zaken) de mogelijkheid open
houdt dat er op 1 juli nog èén
cent bij komt.
Het bedrijfsleven krijgt een
lastenverlichting van 400 mil
joen gulden. „Meer zit er niet
in; het ontbreken van vol
doende financiële ruimte is
een ontbindende voorwaarde
voor het in het regeerakkoord
genoemde streven om jaarlijks
een a anderhalf miljard gul
den lastenverlichting door te
voeren. Bovendien gaat 't het
bedrijfsleven goed, in ieder
geval beter dan een paar jaar
geleden", aldus minister Ru-
ding (Financiën).
Van die 400 miljoen gulden
komt 145 miljoen gulden uit
verlaging van de vennoot
schapsbelasting, 20 miljoen
gulden uit verhoging van de
zelfstandigenaftrek in de
loon- en inkomstenbelasting
en 275 miljoen gulden uit ver
laging van de werkgeverspre
mies sociale zekerheid.
Daarin is begrepen het af
schaffen van de kinderbijslag
voor 18-jarigen en ouderen bij
invoering van de nieuwe stu
diefinanciering per 1 oktober
1986. Daardoor kan de kinder
bijslagpremie, een werkge
verspremie, omlaag.
Afschaffing van de negatie
ve aanslag in de WIR - bedrij
ven die enige jaren achtereen
verlies boeken kunnen nu nog
een WIR-premie krijgen die
hoger is dan het bedrag dat zij
aan inkomsten- of vennoot
schapsbelasting moeten beta
len - scheelt het bedrijfsleven
50 miljoen gulden.
Met de vaststelling dat „de
economie zich langzaam be
gint te herstellen van de diepe
inzinking" leidt Ruding in de
Miljoenennota een uitvoerige
beschouwing over de succes
sen van het kabinetsbeleid in.
In de kabinetsperiode (1983-
1986) daalden de uitgaven van
de totale collectieve sector -
Rijk, provincies en gemeenten,
O
h»
(O
to
I—
cn
O
z
LU LU
H
P Z
CL LU
O CC
LO
00
LO
<35
cc
ui
Q 2
LU
2 m
CM
<35
<35
o>
Q b-
2
CC LU
NA DIV. EN AFTREK ZIJN DE INKOM
STEN VAN DE RIJKSOVERHEID
in miljoenen gld. (excl. afl. en aanm.)
financ. tekort is 36150
w
z
C/5
UITGAVEN VAN DE RIJKSOVERHEID
sociale zekerheid - met 4 pro
cent van het nationaal inko
men (zo'n 16 miljard gulden),
maar stegen de uitgaven van
het Rijk, ondanks 35 miljard
gulden aan bezuinigingen,
toch nog met 22 miljard gul
den. De druk van belastingen
en premies daalde, vooral door
premiedaling als gevolg van
de doorgevoerde kortingen op
uitkeringen, met 3,5 a 4 pro
cent. Het financieringstekort
daalde van ruim 10 procent in
1983 naar 7,8 procent geraamd
voor 1986. De inflatie is terug
gedrongen - raming 1986 - tot 1
a 1,5 procent.
Het Centraal Planbureau
maakt in de Macro-economi
sche Verkenningen (MEV) bij
dat laatste gegeven wel een
serieus voorbehoud: als de da
lende invoerprijzen (-2,5 pro
cent) niet of niet voldoende
aan de consument worden
doorgegeven, is een hogere
prijsstijging dan nu wordt
voorzien op voorhand niet on
denkbaar.
Het CPB is ook minder opti
mistisch over de internationa
le ontwikkelingen dan Ruding.
„Er is sprake van toenemende
onzekerheid omtrent het ver
loop van de internationale
conjunctuur. De economische
groei in de VS is sterk afgeno
men, stagneert zelfs in belang
rijke sectoren, en in West-
Europa ontbreken vooralsnog
krachtige binnenlandse im
pulsen".
Het CPB waarschuwt voor
de mogelijkheid van daling
van de dollarkoers, rentestij
ging en stagnering van de
groei. Dat kan voor Europa en
daarmee voor Nederland bete
kenen: minder groei van de
wereldhandel, verslechtering
van de concurrentiepositie,
vertraging van de economi
sche groei en mede daardoor
oplopende werkloosheid en
toenemend financieringste
kort.
DEN HAAG - Bij een jaar
lijkse economische groei van
2 procent, het verkleinen
van het financieringstekort
met 1 procent van het natio
nale inkomen per jaar en
gelijkblijvende werkloos
heid, moet er in de volgende
kabinetsperiode (1987-1990)
minimaal 16 miljard gulden
bezuinigd worden. Dat is elk
jaar minstens 4 miljard gul
den.
Minister Ruding (Finan
ciën) vindt dat noodzakelijk
omdat de collectieve uitga
ven nog steeds veel te hoog
zijn. Van elke in Nederland
verdiende gulden worden
drie kwartjes via de over
heid uitgegeven.
Berekeningen wijzen uit
dat de uitgaven van de over
heid (de rentebetalingen en
de sociale zekerheid niet
meegerekend) bij een prijs
stijging van 2 procent per
jaar, in de volgende kabi
netsperiode jaarlijks met 3,5
miljard gulden zullen stij
gen.
Zelfs als het financie
ringstekort met 1 procent
per jaar kan worden terug
gebracht stijgën de rentelas
ten nog van 22 miljard gul
den in 1986 tot 26 miljard
gulden in 1990. De uitgaven
voor de sociale zekerheid
stijgen, als er niet bezuinigd
wordt, jaarlijks met ruim 3
miljard gulden. Alles bijeen
mag gerekend worden op
een groei van de gemeen
schapsuitgaven met jaar
lijks rond 7,5 miljard gulden,
een stijging met ruim 0,5
procent per jaar.
Daar staat tegenover dat
de inkomsten van het Rijk
per jaar met driekwart pro
centpunt van het nationaal
inkomen zullen dalen. Voor
naamste oorzaak daarvan
zijn de sterk teruglopende
aargasbaten: van 22 miljard
gulden in 1986 tot 16 miljard
gulden in 1990.
Bij de raming van de ont
vangsten is ervan uitgegaan,
dat de opbrengst van belas
tingen en premies gelijk
blijft, maar dat de niet-be-
lasting ontvangsten met 1,25
procentpunt zullen dalen.
Ruding: „Er is geen reden
de teugels te laten vieren.
We zullen nog een aantal ja
ren in hoofdlijnen met dit
beleid moeten doorgaan. We
zullen voorrang moeten ge
ven aan verdere verkleining
van het financieringstekort
boven een verlaging van de
collectieve lastendruk, dus
ook van de belastingtarie
ven".
In de Miljoenennota
waarschuwt Ruding voor
optimisme en het voorbij
zien aan risico's.
Valt de economische groei
lager uit dan 2 procent per
jaar, dan stijgt het financie
ringstekort met 1 miljard
gulden per jaar. Neemt de
werkloosheid weer toe, dan
stijgen de sociale premies.
Beide ontwikkelingen kun
nen ook tegelijk optreden.
Een deel van de over
heidsuitgaven is nog steeds
niet goed beheersbaar.
Een ander probleem ont
staat als er toch zou worden
besloten tot belastingverla
ging. Ruding staat daar zeer
terughoudend tegenover.
Door de inkomensmatiging
daalt de belastingopbrengst
toch al. Extra belastingver
lichting zou tot meer ombui
gingen moeten leiden. Wil
men echter, bij dalende be
lastingopbrengst en sterk
dalende gasbaten, toch de
belasting- en premiedruk
constant houden om, zonder
belangrijke bezuinigingen
op de uitgaven, 1 procent da
ling van het financieringste
kort te bereiken, dan zou
daarvoor belastingverzwa
ring in plaats van belasting
verlichting noodzakelijk
zijn.
Tenslotte waaarschuwt
Ruding dat bij voortgaande
bezuinigingen op de sociale
zekerheid - waarvan hij
voorstander is - de effecten
daarvan niet geheel ten goe
de komen aan de schatkist.
De premiedruk zal er door
afnemen, maar het financie
ringstekort niet.
DEN HAAG - Ondanks een
bezuinigingsprogramma van 8
miljard gulden en een uitga
venstijging van slechts 1 mil
jard gulden (gemiddeld be
droeg de stijging van de uitga
ven in voorgaande jaren 10
miljard gulden per jaar) heeft
minister Ruding (Financiën)
de begroting 1986 moeten pre
senteren met een tekort van
ruim 26,5 miljard gulden.
Uitgedrukt in procenten
van het nationaal inkomen is
het verschil tussen ontvang
sten en uitgaven van het Rijk
7 procent. Daarbij moeten nog
Ontwerp
begroting
1985
opgeteld worden de uitgaven
van het Rijk die rechtstreeks
op de kapitaalmarkt gefinan
cierd worden (zaals premie
woningen en verbetering wo
ningwetwoningen) en, om tot
het totaalbeeld voor de gehele
overheid te komen, de tekor
ten van de lagere overheden
(vooral de gemeenten).
Het totaal-beeld van de be
groting 1986:
Vermoedelijke Ontwerp-
uitkomst begroting
1985 1986
Uitgaven Rijk
164.245
168.027
169.458
Ontvangsten Rijk
134.803
141.386
142.922
Tekort
29 442
26.641
26.536
Tekort in procenten
van nationaal inkomenj
8,2
7,2
7,0
Rijksuitgaven rechtstreeks
op kapitaalmarkt gefinancierd
als percentage nat.inkomen
0,3
0,3
0,3
Totaal tekort Rijk
8,5
7,5
7,3
Tekort lagere overheden
1,2
0,5
0,5
Totaal tekort Rijk en
lagere overheden als
percentage nat. inkomen..
9,7
8,0
7,8
DEN HAAG - Het kabinet
komt in zijn laatste jaar niet
meer toe aan de invoering van
een uniform BTW-tarief.
Maar één tarief van 15 pro
cent verdient de voorkeur bo
ven alle andere mogelijkheden
die zijn onderzocht. Voor de
schatkist levert uniformering
een voordeel op van een half
miljard gulden op.
De bewindslieden van Fi
nanciën kiezen voor één BTW-
tarief, omdat het bestedings
patroon sinds de invoering
van de BTW met twee tarie
ven in 1968 gewijzigd is.
Toen besteedden de laagste
inkomens meer aan goederen
en diensten dan de hogere in
komens. Dat onderscheid be
staat nu vrijwel niet meer.
Met een uniform tarief kun
nen de bezwaren die aan twee
tarieven kleven, zoals een dui
delijke en logische afbakening
van het pakket goederen en
diensten onder het verlaagde
tarief, verstoring van concur
rentieverhoudingen, admini
stratieve rompslomp en frau
degevaar, in een klap worden
weggenomen.
Bovendien worden zwart
werken, uitstellen van onder
houd en beunhazerij tegenge
gaan. Maar er zijn ook nade
len: niet te voorspellen zijn de
effecten op het economisch
processen en de directe en in
directe reacties in gezinnen en
bedrijven.
IN DE eerste zin van de Troonrede laat het kabinet koning,
Beatrix zeggen: „De gunstige wending, die onze economie vors
jaar heeft genomen, is markant." Markant betekent volgensj
Dikke Van Dale 'in het oog vallend'. Welnu, wat bij lezing van
joenennota én Troonrede vooral in het oog springt, is niet zozee
het economisch herstel op zich - want dat is al langer zichtbaar,
als wel het gegeven dat het herstelproces, vergeleken bij heil)»
tenland, zo traag verloopt. Datzelfde geldt voor de sanering»}
de overheidsfinanciën. Het motto voor Prinsjesdag 1985 zoudan
ook kunnen luiden: er is veel bereikt maar we zijn er nog lang
niet.
Er is enige politieke moed voor nodig om met Kamerverkiei
gen in het vooruitzicht onverbloemd te erkennen, zoals op Prins
jesdag is gebeurd, dat de zware bezuinigingsoffers van de
lopen drie jaar een wat tegenvallend rendement hebben opgele
verd. In zijn laatste zittingsjaar, het zogenaamde 'oogstjaar'
een kabinet nog wel eens lichtvoetig heenstappen over dat, wj
niet gelukt is, om met de positieve kanten van het beleid desis
meer indruk op de kiezers te kunnen maken. Het kabinet-Lubt®
is evenmin bezweken voor de verleiding om in het oogstjaar»:
electorale overwegingen uit te pakken met populaire maatrejs
len. De boodschap luidt kort maar krachtig: het versoberings®
leid moet nog een aantal jaren worden volgehouden. Dat
kent (onder meer) geen wezenlijke belastingverlaging, voor,
gaande loonmatiging, een zeer bescheiden verhoging van 4
koopkracht en nieuwe bezuinigingen op de collectieve
met inbegrip van de sociale uitkeringen.
De noodzaak van verdergaande 'ombuigingen' is door minisSa
Ruding cijfermatig goed onderbouwd. Het financieringstekort»)
de rijksoverheid mag dan zijn teruggebracht tot 7,8 procent va
het nationale inkomen (iets minder dan de beoogde 7,4 procen:
de rentelast over de staatsschuld - twintig miljard per jaar-bij
groeien, de aardgasbaten lopen sterk terug en de stijging van®
gemeenschapsuitgaven gaat door. Als aan deze ontwikkel»)
geen paal en perk wordt gesteld zal er op afzienbare termijn gee
geld meer zijn voor de rente op en de aflossing van de staal:
schuld van 250 miljard per 1986. Nu reeds moet er van alle ze
gulden die de Staat ontvangt, één gulden voor rentebetaling opi
worderi gelegd. Een verdere verhoging van de belasting- en pre
miedruk biedt geen uitkomst. Die druk is nu al zo zwaar dal m
reeds bij het minimumloon van elke extra verdiende gulden neg
maar de helft overhoudt. Wie meer verdient, kan door ons sys
teem van inhoudingen bij een bruto-verhoging van zijn/haar in
komen netto evenveel of zelfs nog minder overhouden.
BOEKHOUDKUNDIGE exercities zijn echter niet voldoende or
een beleid te schragen dat in brede kring vertrouwen wekt. Hef
immers evident dat Ruding's cijfers er minder zorgelijk uit zoude
zien als het economisch herstel en de sanering van de overheid:
financiën niet zo langzaam zouden verlopen. Wat veroorzaakt®
trage tempo? De werknemers én de vakbeweging, die door lanc
durige loonmatiging zo'n belangrijke bijdrage hebben gelevet
aan het economisch herstel hebben hier niet alleen recht op«
verklaring maar mogen tevens verlangen, dat de oorzaken van®
trage gang van zaken worden weggenomen. Wat dit betreft laf
de Miljoenennota een aantal vragen onbeantwoord.
Ruding erkent dat de overheidsuitgaven nog onvoldoende®
heerst worden. Hoe en wanneer hij tot een sluitend systeemvï
kostenbeheersing denkt te komen blijft echer in het vage. Hij zei
verder dat de staat geen geld heeft om een investeringen stimule
rend beleid te voeren. De economische groei moet van het®
drijfsleven komen maar dat is, erkent hij, vergeleken bij hel bu
tenland, niet actief genoeg. Met die constatering kan de kousnif
af zijn. Als het kabinet van de werknemers en de uitkeringsgt
rechtigden nieuwe offers vraagt moet dat van de onderriem»
wereld een adequate tegenprestatie dun/en eisen, want als®
bedrijfsleven niet overgaat op een hogere versnelling raakt
rem op de loon- en inkomensontwikkeling in het ongerede
Het trage tempo van het economisch herstel heeft natuurlijk!
les te maken met het aantal werklozen. Dat mag zich dan in
stabiliseren op 765.000, gelukkig minder dan verwacht was
maar dat aantal is nog steeds onaanvaardbaar hoog. Het kaw
is ook die mening toegedaan. Maar waar het geen geld zegt'
hebben om zelf nieuwe banen te creëren denkt het aan ande'
maatregelen, aan een (om)scholingsplicht bijvoorbeeld vof
werklozen, die niet aan de slag komen omdat hun opleiding o"-
toereikend is. De herhaalde verwijzingen naar de 'genereuze k
keringen, waarop werklozen aanspraak kunnen maken (roy®
dan in vergelijking met soortgelijke uitkeringen in het buitenla"»
en de lage drempel die toegang geeft tot die uitkeringen <W
vermoeden dat het kabinet ook op dit stuk nog verrassingen
petto heeft.
Wat ons betreft moet er over een (om)scholingsplicht te prate'
zijn, mits het bedrijfsleven bij aanhoudend winstherstel de
plicht van een actiever werkgelegenheidsbeleid erkent.
DE CDA-WD-coalitie heeft zich gisteren opnieuw gepresent®-
als een kabinet dat alle burgers gelijke mogelijkheden wil bied»
ook de kansarmen. Qua toonzetting en aandachtsvelden ec®
gaat de belangstelling van Lubbers en de zijnen toch wel
eerste plaats uit naar de actieven in de samenleving, naar
nen dus die de economie weer in het goede spoor kunnen W
gen en houden. Zakelijkheid blijft troef bij dit kabinet: de
dacht voor immateriële zaken is navenant.
Gepaste trots over bereikte resultaten en geboden bescheid
heid vanwege niet gehaalde doelstellingen gaan in Troonreo»
Miljoenennota gepaard met de vaste overtuiging met het g®v®
de beleid op de goede weg te zijn. De deugd van de twijfel®
dit kabinet niet, Ruding wel het minst van allen. Hoe ook
loop van de kruisrakettenkwestie zal zijn - concessies om*
van de kiezersgunst zijn hoogst onwaarschijnlijk - de centw
rechtse coalitie zal haar beleid zelfverzekerd tot inzet van de
mende stembusdag maken. De Troonrede en de
spreken, wat dit betreft, duidelijke taal
Op Prinsjesdag was de ouverture te horen van wat ongeM,e'
een spannende krachtmeting gaat worden tussen regering®
en en oppositie. Wat de uitkomst daarvan betreft: voorteke®
kunnen natuurlijk bedrieglijk zijn maar het is toch wel
dat de paarden van de gouden koets gisteren - voor de
maal in de geschiedenis - met roodgekleurde teugels
werden...
WE BETALEN
taaoo
5500
4.025
Werl
DEN HAAG - De echt(|
de en VUT-ambtenar
èn jeugdige werknem
nieuw te maken mel|
kracht. Samen vormer
700.000 inkomenstrekki
Naast hen staan werklo
die volgend jaar - met de 1
loosheidswet - moeten inl<
dan sneller dan nu naar l|
kend is hoeveel mensen c
De nieuwe Wet moet 1 mei
Groepen die niet of nauwe
lijks profiteren van de alge
mene verbetering van de
koopkracht zijn actieve amb
tenaren, trendvolgers en men
sen met een minimumloon.
Werknemers in het be
drijfsleven die boven het mi
nimum zitten, plukken daar
entegen de vruchten van de
verlaging van de sociale pre
mies in 1986 en van de beperk
te prijsstijging (een tot een
half procent).
De koopkracht voor modale
werknemers (39.000 gulden
bruto per jaar) stijgt met ten
minste 1,5 procent; die van
werknemers met een inkomen
van tweemaal modaal (80.000
gulden per jaar) 2,5 procent.
De stijging loopt voor hogere
inkomens dan weer terug naar
DEN HAAG - De sociale premier
nemers met 1,5 procent; werkgeij
len. Gemiddeld zijn werknemers
procent) van hun inkomen kwi
werknemersverzekeringen.
Werkgevers zijn 26,6 procent 14
uitgeven komt omdat het CPB erl
ling op het ziekengeld na de ver]
nuari geheel door de werkgevers
goedkoper uit met de premie kir
den door het nieuwe systeem var
verandering pas volgend najaar
werkgevers nog maar gering.
De premies zien er voor volgen
Volksverzekering
AOW
AWW...
AKW....
AAW
AWBZ..
Totaal:.
Werknemersverzekering
ZW
wao
WW-wachtgeld
WW-werkloosheidsverz....
ZFW
Totaal:
Vut (gemiddeld)
vorstverlet bouw.,
spec, regelingen....
E»e vrij stelling voor de premiehe
(net bedrag waarover geen premin
herd op 91 gulden per dag gesteld,
net overblijvende bedrag verlaagc
maximumgrens waaróver p
uen berekend wordt 63.750 guldel
p, e,n-s v°or werknemersverzekerin
°P van de ziekenfondspremie v
4#KAn l°ongrens voor het ziek^
48.500 gulden.
bes,oteVnast aan de 38-urige werkwe
vindt niet dat de overh
dat r imet deze arbeidstijdverkor
de u geval zou zijn, zou Rietlj
amht0 Week verder te verkorter
2e ri enaren de vrijgekomen arbeid
kgPk arv°or zelf geld moeten inlevq
leerlfi, Wordt in 1986 verder gegaai
Plaat„ genwezen bij de overheid en
fatsen geschapen. 1
^aP van de bezuiniging
jaar 'ectleve sector (ambtenaren
trenrii„,i bevriezing van de sal
faal'f.rs-De bevriezing levert
2 miljard gulden worden