honger trick HUDING: VERKIEZINGEN OF NIET; EEN EERLIJK BEELD GEVEN *artijtje ennis 3V2 leer zo duur Is dagloon an arbeider INTERVIEW TROONREDE Leden van de Staten-Generaal, Ï48 met een buitenlandse huid van 26 miljard dollar in de buitenlandse banken et erg genegen nieuwe kre- eten te verlenen om het ijvende te houden. B dere zakenman zal zeggen t president Marcos het lanj ar de ergste ecomnomische isis sinds de onafhankelijk- id in 1946 heeft geleid. De president maakt gebruik n de crisis om de politieke rtijen te vertellen dat ze oeten stoppen met 'het ge- bbel en geruzie' over de oor ken alsof kritiek de econo- ische achteruitgang nog zou jnnen verergeren. Volgens arcos zijn de economische oblemen grotendeels te wij n aan 'een serie stormen en weigering van buitelandse mken om nog meer krediet verlenen, nu Mexico, Brazi- Argentinië en andere La ns-Amerikaanse landen er et in slagen hun schulden af betalen.' De waarheid is dat de Filip- jnen voor de buitenlandse anken een groot risico vor en omdat de economische isis, hoewel deze zeker ver- gerd wordt door de daling n de prijs van de Filippijnse :portartikelen op de wereld- arkt, haar wortels heeft in penibele politieke situatie het land, waarvoor presi- int Marcos, die uit alle macht het zadel wil blijven, voor n zeer groot gedeelte ver- twoordelijk is. Copyright The Guardian/De Slem staat zou zijn de pel- imstocht te maken. De an kwam al 43 jaar iedere mer naar het eiland. aam Volgens de overlevering eft St. Patrick hier vas- nd en biddend veertig da- in een grot doorge- acht. In de Middeleeuwen Tspreidde de faam van het and zich door heel Euro- Op een wereldkaart uit 92 was het eiland zelfs de ige plaats in Ierland die et name genoemd werd- In zeventiende eeuw werd :t bedevaartsoord twee er afgebroken, maar on- inks gevaar voor eigen le- -n bleven de pelgrims ko en, tot aan de grote hon- rsnood van 1846. In 1909 vam de pelgrimstocht eer opnieuw in de belang- elling en nu is het zelfs -ver dat er een plan voor t bouwen van extra slaap- len en uitbreiding van het land op tafel ligt, waarmee n paar miljoen gulden ge- oeid zijn. „Er hoeft geen twijfel 'er te bestaan: St. Patrick uniek in de bedevaartswe- ild", aldus monseigneur eSorley. „St. Patricks on- -rscheidt zich door het as set van boetedoening. Het en is uiterst sober, slapen >e je bijna niet en alle vor en van comfort ontbreken, at helpt bij het concentre- n van de geest en maakt pelgrimstocht tot een spi- tuele ervaring." CopyrigM The Guardian/De Stem We doen veel voor de minima' Door Max de Bok en René de Vries 0E JAAR lang hebben de mensen met de laagste j„lcomens het meest ingeleverd. Nu het beter gaat profiteren niet zij, maar mensen die meer verdie pen, daarvan. Niet erg rechtvaardig. Afgemeten, maar hoffelijk: 'Uw analyse klopt niet'. Ruding doceert: 'De minima zijn over een wat langere periode bezien, steeds beter af dan modaal, tweemaal modaal. Jarenlang jjn het minimumloon en de minimum-uitkeringen zoveel gun stiger behandeld dan de rest, dat correctie nodig was. Het inko- „ensverschil tussen minimum en modaal is uit te drukken in ilechts guldens per week. Het loopt nu weer iets op. Het is volko men verantwoord om een in elkaar gedrukt inkomensgebouw „eer iets uit elkaar te trekken'. ■We geven als overheid toch g zeer hoge bedragen uit ïóor de laagste inkomens, we (joen er nog steeds veel voor. Ons beleid heeft een veel so cialer gezicht dan bijvoorbeeld het beleid in Duitsland. Ik wil je indruk bestrijden dat er reinig gebeurt voor de mini- We dragen de hoge lasten van de uitkeringen, we geven je meerjarige echte minima «slagen, de laagstbetaalden profiteren het meest van de luursubsidie'. Vergeten wordt de koop kracht per leefeenheid. Bij de betaalden worden ge middeld meer inkomens ver- iiend. Telt men die inkomens van leefeenheden bij elkaar op is het beeld een stuk gun stiger'. Zo ervaren die mensen dat «iet V mag dat niet afdoen met een boekhoudkundige be nadering. Ruding: 'Dankzij ons beleid hebben mensen die een wan kele baan hadden of in een wak bedrijf werkten, hun ar- beidsplaats behouden. En dus lok hun inkomen. Die banen waren ze bijna zeker kwijt ge- als we de weg naar de afgrond hadden doorgezet, zie je niet in de statistie- Die groep is niet in inko men achteruit gekukeld. Die mensen weten dat wel, die zijn tevreden. De werkgelegenheid stijgt nu voor het tweede ach tereenvolgende jaar'. 'Dat klinkt onvoldoende door. Men kijkt alleen naar de situatie van nu en vergeet dat we in een zeer moeilijke perio de die mensen toch de hand boven het hoofd hebben ge houden. Ze zijn minder ach teruit gegaan dan de rest. Wat is het meest sociale beleid Wat is voor hen van belang Niet dat men ruziet over de vraag of een uitkering een tiende procent hoger of lager is. Nee, van belang is een be leid dat uitzicht biedt op een baan. Ons beleid geeft grotere kansen op een baan. Maar het kost wel een aantal jaren'. Uw collega Korthals Altes en Philips-directeur Muntendam schrijven zonder meer hon derdduizenden werklozen af als 'de verloren generatie'. Denkt U er ook zo over?. 'Ook een half miljoen werk lozen is veel te hoog. Maar- on vermijdelijk zal een deel van de huidige werklozen perma nent zonder werk blijven. De situatie is echter niet uitzicht loos. Door de afnemende groei van de bevolking verdwijnt het arbeidsaanbod in de jaren negentig. Een verloren gene ratie Ik gebruik die term lie ver niet. Een aantal langdurig werklozen zal geen baan meer kunnen krijgen. Zij zijn niet meer in staat te reageren op HET beleid van het kabinet brengt geen economisch herstel. Het leidt tot beperking van de vraag naar goederen en diensten. Het veroor zaakt een tweedeling in de econo mie. Het leidt tot vergoting van het financieringstekort. Minister Onno Ruding maakt er weinig woorden aan vuil wanneer hij, met nauwelijks verholen ple zier, die veelgehoorde kritiek op het kabinetsbeleid afwijst. Het herstel is er wél. Vraaguitval? Nooit meer over gehoord, alleen op oude grammofoonplaten. De twee deling is uitgebleven. Het econo misch herstel vindt op de binnen landse en buitenlandse markt in gelijke mate plaats. Het financie ringstekort daalt. Een tevreden minister van Finan ciën, die zijn (laatste?) Miljoenen nota heeft laten samenvatten onder het motto: 'Het herstel zet door1. Een boekwerkje waarin hij zijn ze geningen in vijftien grafieken telt. het aanbod van arbeid. Omdat ze ongeschoold, mentaal niet meer op werk zijn ingesteld'. 'Juist om te voorkomen, dat er een tweede verloren gene ratie ontstaat, willen we jon geren van 16 tot 26 jaar kansen geven op betere scholing, op herscholing. Het is een fout van overheid, werkgevers en vakbeweging, dat we te wei nig aan scholing hebben ge daan. We hadden er veel meer geld in moeten steken. Ruding neemt een kleine pauze. Dan, ongevraagd: 'Mis schien moeten we bij uitkerin gen een hardere aanpak voor scholing en herscholing door voeren'. U bedoelt een strafkorting? "Zo zou ik het niet willen noemen. Ik spreek liever van een grotere aandrang. De Ko ning, Bert de Vries, maar ook Van Kemenade, Woltgens en Ritzen van de PvdA zeggen dat. Den Uyl schermt nogal eens met Zweden. Maar hij heeft het daar niet goed bestu deerd. Daar zijn de uitkerin gen wel ruim, maar er is een veel hardere verzorgingsstaat. Men komt daar niet zo snel in aanmerking voor een uitke ring en wordt sneller uit het uitkeringensysteem gezet als men zich niet herschoolt. De zwaksten zijn degenen die een slechte scholing hebben. Het is van belang dat ze zichzelf weerbaarder maken'. Denkt u dan aan een scho lingsplicht? 'Je kunt niemand dwingen tot (her)scholing. Maar je kunt iemand die niet bereid is tot (her)scholing minder snel een uitkering geven, op de uitke ring korten of de uitkering stoppen. Als u dat een straf korting wil noemen. Dergelij ke maatregelen lijken hard, maar ze zijn socialer dan de sterke verhoging van de socia le uitkeringen in de jaren ze ventig'. Ruding De Raad van State bepleit belastingverlaging. Ook dit kabinet heeft een verlaging in het vooruitzicht gesteld. Maar er komt niets van. 'Als ik vrij mocht kiezen, zou ik graag de belastingtarie ven verlagen. Dat zeg ik al drie jaar. Een verlaging heeft voordelen voor alle inkomens. In Nederland zuchten hoge en lage inkomens onder te hoge tarieven. Van elke extra ver diende gulden boven het mini mumloon gaat vijftig cent naar de overheid. Waar gaat het om voor de burgers? Om hun koopkracht in guldens. Waar die vandaan komen zal hen een zorg zijn. Voor 1986 is het, ondanks forse ombuigin gen, gelukt de koopkracht voor de meesten te verhogen'. 'Dat was het doel. Het mid del is de premieverlaging. Waarom Het financierings tekort zou stijgen door een be lastingverlaging. Dat is on aanvaardbaar voor mij. Ik zie voor 1986 geen ruimte, ook niet voor 1987. Verkiezingen of niet, ik wil een eerlijk beeld geven. De aardgasbaten dalen fors en dus ook het inkomen van de overheid. Daarom is er ook geen ruimte voor verdere las tenverlichting voor het be drijfsleven'. In uw eigen woorden: 'k zie nogal wat beren op mijn weg, al gaat het beter'. U bent be zorgd over 1987. Toch te soepel geweest bij deze begroting? Vanwege de verkiezingen? 'Het zou struisvogelpolitiek zijn om de problematiek voor 1987 te miskennen. Het is waar, de daling van het financie ringstekort is mager in 1986. Niet de ombuigingen vormen het probleem. Nee, van de om buigingen vloeit te weinig te rug in de schatkist, zodat het financieringstekort daardoor niet daalt. Het probleem is dat we een aantal uitgaven nog steeds onvoldoende onder con trole hebben. Bij 35 miljard ombuigen in de afgelopen pe riode zijn de overheidsuitga ven toch nog met 22 miljard gestegen. Als we die over schrijdingen onder de sim krijgen is dat gunstig voor het financieringstekort en zijn grote extra ombuigingen niet nodig'. '.Voor 1986 zijn we er aardig in geslaagd de stijging van de uitgaven in de hand te houden. Niet iedere keer nieuwe wen sen. Daarin moet ik misschien nog strenger zijn. Als er nieu we plannen komen die extra geld kosten, als de Kamer ga ten schiet, bijvoorbeeld in de herziening van het sociale ze kerheidsstelsel, dan moet ik zeggen: for better or worse, het zit er niet in. Ik heb geen potje met reserves. Dan gaat het financieringstekort weer omhoog. Dus extra bezuini gen'. Welke uitspraak van een po liticus heeft Ruding afgelopen weken het meest getroffen?. 'Die merkwaardige uit spraak van Meijer, dat ik in een kabinet met de PvdA mag. Heel vreemd, dat hij aan de ene kant zegt: welkom, aan de andere kant: wel even je be leid aanpassen. Vreemd, om dat de PvdA tot nu toe vol kri tiek op het kabinet was. Ik zie het als een zekere toenadering omdat ze nu merken dat ons beleid succes heeft. Nu krijgen ze natte voeten. De PvdA wil ook dat het financieringste kort omlaag gaat. Een erken ning van ons beleid. Maar het is lippendienst aan een juist principe als je tegelijkertijd zegt dat de ombuigingen onge daan gemaakt moeten wor den'. Toch vorm voor een plaats in een kabinet met de PvdA. 'Je moet gevraagd worden, zoiets bepaal je niet zelf. Het belangrijkste is, dat de hoofd lijnen van het huidige beleid worden voortgezet. Met of zonder mij, dat doet er niet toe. Het beleid moet doorgezet worden omdat het succes heeft. Ik ben bereid nog één periode mee te doen. Niet om dat alleen ik het zou kunnen, neen, omdat je publieke ver antwoordelijkheid moet dur ven nemen. Vier jaar is te kort om de kar uit de modder te trekken. In twee perioden lukt dat wel. Ik stel voorwaarden: in hoofdlijnen dit beleid, pret tig kunnen samenwerken, constructief, elkaar vertrou wend. Dat alles bevalt mij uit stekend in het huidige kabinet. Geen trucs. Geen belazerij. als daaraan voldaan wordt, ben ik in. We zién u nog niet vier jaar in de Kamerbankjes zitten. Oprecht verwonderd: •Waarom niet?. Ik vind dat ik op de lijst moest om ons beleid te verantwoorden. Bovendien wil ik duidelijk maken dat ik in de volgende periode weer mee wil doen. Bij voorkeur in deze positie. Als het anders marcheert - maar ik ben een optimist - dan ben ik beschik baar voor de Kamer". GUNSTIGE wending, die onze econo me vorig jaar heeft genomen, is markant. Eindelijk, na vele jaren van teruggang, (roeit de werkgelegenheid in de bedrij ven weer; ook bieden deeltijd banen, alge mene arbeidstijdverkorting en de ver schillende jeugdplannen steeds meer kansen op werk. Zo zullen er dit jaar, mr verwachting, 65.000 mensen meer ion het werk zijn. Deze keer ten goede sterkt de regering in kar overtuiging dat het gevoerde beleid voortgezet moet wordeneen beleid, ge richt op groei en verdelen van arbeid zo danig, dat werk voor meer mensen hand in hand gaat met een veerkrachtiger eco nomie. Voor dat beleid zijn zware offers gebracht. Vele arbeidsongeschikten en anderen die, eenmaal werkloos, niet meer aan de slag kwamen, hebben wel de lasten moeten dragen maar niet de vruchten kunnen plukken. De regering beseft dat dit wrang is Tegelijkertijd moet vastgesteld worden dal er zonder dit beleid nu veel meer werklozen zouden zijn, terwijl het niveau oen de uitkeringen bij gebrek aan econo mise h draagvlak bedreigd zou worden door verdere uitholling. 9e regering wil allerminst pretenderen, dat uitsluitend haar beleid tot perbete ring heeft geleid. In feite worden nu ook de resultaten zichtbaar van wat in 1982 in de Stichting van de Arbeid tussen werk nemers en werkgevers is afgesprpken in- rendementsherstel en herverdeling fan arbeid. De sindsdien aan sociale part ners gelaten vrijheid, heeft sterk bijge dragen tot het herstel en de mogelijkheid Profijt te trekken van de verbetering in de wereldeconomie. Voor de overheid was één van de klem mende problemen het voortdurend (roeiend tekort en de verleiding schulden °P de toekomst af te wentelen. De toene mende rentelasten, voortvloeiend uit ge maakte schulden, dreigden steeds minder riurate te laten voor nuttige uitgaven. Dit n zo niet doorgaan. Daarom is de over- veel soberder in het doen van uitga an geworden. ."dunks de alsmaar toegenomen rente- «sten is het tekort sinds 1983 jaar op jaar erminderd. Volgend jaar zal dat op- 'euu' gebeuren. Dit beleid, gericht op e mn'ndering van hit tekort, moet nog ri aantal jaren worden volgehouden. Inging van arbeidskosten heeft bij- v dragen tot het onder de knie krijgen N de geldontwaarding. In verband armee wordt voorgesteld de algemene te E°erh-oging te beperken tot twee pro- terwijl de verwachte ontwikkeling n de energieprijzen toestaat dat ook de DpK "00r aardgas minder sterk stijgt. ffriterking van de positie van het be te t!l Ven heeft het vertrouwen in onze ook^"116 helpen herstellen. Gelukkig vooral dankzij de arbeidskosten- - w i U.U. I trinet J L4C. \Jt I L/C ILlOtLL/J LC IL leid üee' bereikt. Daar komt nu ge bin* i f'e rentedaling bij. Nu ook de froe Se afzet duidelÜk 9iat bedrrr'i lcunnen meer sectoren van ons rend delen in het herstel van beiJ-f'eUt 'ooral het midden- en klein- Gele'dr ^er ^aat hebben. fiteit üan moeten de overheidsacti- een f>eer mede gedragen worden door bel fof bedrijfsleven in plaats van dat suh.i.,^ nifsleven steeds meer rust op een «tbsidi erende dulden overheid, die daarvoor maakt. Gegeven de verbeterde positie van het bedrijfsleven en gelet op de noodzaak van een voortgaande ver mindering van het financieringstekort, wordt in 1986 slechts in geringe mate geld uitgetrokken voor verdere lastenverlich ting. Meer doen dan thans wordt voorgesteld zou niet verantwoord zijn. Wel zullen veranderingen plaats vinden. De premie voor de kinderbijslag die door bedrijven en zelfstandigen betaald wordt, zal om laag kunnen bij aanvaarding van het nieuwe stelsel van studiefinanciering. Anderzijds zal worden voorgesteld pre mies krachtens de wet op de investerings rekening alleen nog maar te geven aan burgers of bedrijven die belasting betalen. Voor enkele specifieke problemen in het midden- en kleinbedrijf en de zeescheep vaart wordt een oplossing gezocht. Admi nistratieve verplichtingen vormen een last voor het bedrijfsleven. Daarom zal de regering op korte termijn beslissingen nemen over concrete voorstellen die haar gedaan zijn. Er is ook een vraagstuk van de juiste maat bij regelgeving in de agrarische sector, gelet op de verzadiging van de internatio nale markt en de grenzen in verband met bodemvruchtbaarheid en natuur. Op velerlei terrein komen vernieuwingen op gang. Zo kunnen informatica, auto matisering en telecommunicatie ten bate van de samenleving ontwikkeld worden. Daartoe is nodig een gemeenschappelijke krachtsinspanning van de overheid en de betrokken maatschappelijke sectoren. Bij enkele belangrijke activiteiten, zoals in het kader van het informatica-stimule- ringsplan, wordt reeds succes geboekt; maar er is aan onderzoek en ontwikkelng nog veel te doen. Ofschoon weer enige economische groei wordt bereikt, moet met het besteden van die groei ter wille van de werkgelegen heid buitengewoon voorzichtig worden omgegaan. Dat betekent voor de koop kracht nog steeds pas op de plaats, om het concurrentievermogen van de bedrijven verder te versterken, om de overheid tot een goede, maar ook betaalbare, dienst verlening in staat testellen en om herver deling van het werk te bekostigen. Naast volledige inflatiecorrectie is er nog geen ruimte voor belastingverlaging. Daarvoor is het tekort van de overheid nog te groot. Bovendien zullen de komen de jaren de inkomsten uit aardgas fors dalen. Wel kunnen bij het herstel van de economie, waardoor meer mensen de pre mielast voor de sociale zekerheid opbren gen, alsmede door ombuigingen in de so ciale zekerheid, de premies lager worden vastgesteld. Dit betekent een ondersteu ning van de koopkracht. Bij alle discussies over koopkrachtverbe tering van verschillende groepen van burgers, waarbij het soms gaat om halve procenten, is het goed erop te wijzen, dat met name bij verlies van werk het groot ste koopkrachtverlies optreedt. Het kan daarbij gaan om tientallen procenten. Daarom is het zo belangrijk, ook voor hen die geen werk hebben, dat werkenden door matiging bijdragen aan behoud van koopkracht en kans op werk. In aansluiting op wat in en met de Stich ting van de Arbeid is afgesproken, zullen in het overleg met de sociale partners twee onderwerpen bijzondere aandacht moeten krijgen. Allereerst zijn er knel punten in de arbeidsmarkt, daar waar het tekort aan mensen met bepaalde oplei dingen en vakkennis verdere groei en verdeling van werk in de weg staat. Daarnaast is bijzondere aandacht nodig voor de langdurig werklozen. Juist nu zo- velen die een baan zoeken weer perspec tief krijgen, kunnen wij er nog minder in berusten dat honderdduizenden langdu rig werkloos zijn en dat zoveel jongeren zich zouden instellen op blijvende werk loosheid en daaraan gewend raken. De regering zal ook meer aandacht geven aan het vraagstuk dat de burger door het totaal aan belastingen, premies en subsi dies soms vrijwel niets overhoudt van een extra verdiende gulden. Bij alle inspan ningen ten gunste van werkgelegenheid, welvaart en lagere overheidstekorten moet ook antwoord gegeven worden op structurele veranderingen in de samenle ving. Voorzieningen moeten aangepast worden aan gewijzigde omstandigheden en in zichten. Naast de vergrijzing zijn in dit verband van belang de behoefte aan indi vidualisering, emancipatie en grotere eigen verantwoordelijkheid, alsmede de noodzaak van meer solidariteit tussen burgers en minder afwenteling op de overheid. Hopelijk wordt het 'Beleidsplan Emanci patie' spoedig behandeld. De stelselherzie ningen met betrekking tot sociale zeker heid, ziektekostenverzekering en studiefi nanciering, zijn grondige aanpassingen van enige decennia oude regelingen en voorzieningen aan gewijzigde maat schappelijke verhoudingen en inzichten van nu. De redegeving van deze voorstel len is dus niet allereerst bezuinigen; wel beogen ze de kosten te beheersen en te voorkomen dat deze in toenemende mate op de overheid worden afgewenteld. Hoofdzaak is evenwel een grondige ver nieuwing. Dit is hard nodig, want zonder aanpassingen zou stilstand tot onrecht leiden. De regering hecht aan een snelle behandeling van deze voorstellen met het oog op duidelijkheid en werkelijk uit zicht op sociale zekerheid. Aanpassing aan nieuwe tijden is evenzeer aan de orde in de volksgezondheid. Al is er nog veel aan kostenbeheersing te doen, de wijze waarop men bijvoorbeeld bij de budgettering de eigen verantwoordelijk heid beleeft, verdient waardering. De mo derne geneeskunde stelt ons voor indrin gende problemen rond het nieuwe leven en de dood. Beide zijn voor een samenle ving die menselijke waarden respecteert en gekenmerkt wil worden door eerbied voor het leven, van uitzonderlijke groot belang. Met behoud van ieders eigen verantwoor delijkheid kan onze rechtsstaat niet heen om vragen die zich hier opdringen. De re gering is dankbaar voor het rapport van de staatscommissie-euthanasie en zal op korte termijn haar standpunt bepalen. Aanpassingen aan nieuwe tijden gelden ook voor het onderwijs- en onderzoekbe- stel, dat met de afronding van een om vangrijk wetgevingsprogram een op de toekomst berekend fundament krijgt. Onderzoek, scholing en vorming verster ken de kans op werk en de kwaliteit van de economie. Naast beroepsonderwijs en leerlingwezen zullen ook bijscholing en omscholing van volwassenen via overleg met de sociale partners een extra stimu lans krijgen. Bijzondere aandacht blijft uitgaan naar leerlingen, die meer begeleiding nodig hebben om zich te ontplooien. Het spe ciaal onderwijs en het onderwijsvoor rangsbeleid vervullen daarin een centrale rol. Zo zullen kansarmen toch kansen krijgen. Aanpassingen zijn ook onvermijdelijk in het mediabeleid, met name met betrek king tot het omroepbestel. De regering re kent op een vruchtbare dialoog over de voorgestelde nieuwe mediawet. Toenemende criminaliteit en het gevoel van onveiligheid stellen ons voor grote problemen. De uitvoering van het be leidsplan 'Samenleving en criminaliteit' zal in de komende jaren veel inspannin gen vragen, maar als de overheid, ook de lokale overheid, en de samenleving in al haar geledingen goed samenwerken, moet het mogelijk zijn de misdaad weer terug te dringen. Voor aanpak van de crimina liteit - zeker als het gaat om de massaal voorkomende kleine criminaliteit - is strafrechtpleging alléén niet voldoende. Wel moeten zij die de strafrechtpleging toepassen over voldoende mankracht en middelen beschikken, met als sluitstuk voor de zwaardere vormen van misdaad een toereikende gevangeniscapaciteit. Als het gaat om de kwaliteit van onze sa menleving, moeten wij allen de ver draagzaamheid jegens elkaar bevorderen en discriminatie in al haar vormen steeds bestrijden. De overheid mag er geen twij fel over laten bestaan dat alle burgers ge lijke mogelijkheden moeten hebben. Dit uitgangspunt vindt zijn uitwerking op tal van terreinen. Onafhankelijk van de overheid, is het Landelijk Bureau Racismebestrijding aan het werk gegaan. Een ander voor beeld is de poging van de regering zich uit te spreken over rechten en plichten van hen die in en buiten huwelijk samenle ven. Vermelding verdient ook het feit, dat komend jaar voor het eerst niet-Neder- landse ingezetenen aan de gemeente raadsverkiezingen deel zullen nemen. Een goede inrichting van ons land vraagt om voortdurende inspanning. Dat het mogelijk is gebleken het woningtekort verder te verminderen en dat zoveel ge daan kan worden aan stadsvernieuwing stemt tot dankbaarheid. Van belang is ook het eerste meerjarenprogramma openluchtrecreatie en toerisme. Bij de zorg voor het milieu zullen proble men als zure regen, het mestoverschot en het kanaliseren van afvalstromen veel aandacht blijven vragen. Naast het beheer van ons land gebiedt het belang van onze cultuur, bij ombuigingen kunsten, musea en monumentenzorg bewust te ontzien. In 1986 zal de stormvloedkering in de Oos- terschelde gereed komen, hetgeen een his torisch moment zal zijn in de strijd tegen overstromingsrampen. Het streven is in 1990 de Deltawerken geheel gereed te heb ben. In de rij der provincies schaart zich een twaalfde: Flevoland, met een eigen be stuur. In het kader van de reorganisatie van de rijksdienst wordt het aantal ad viescommissies drastisch verminderd. Dat enkele structurele veranderingen tijd vergen, spreekt voor zichzelf. Immers, de regulering, decentralisering en privatise ring, behoren niet direct tot de traditio nele departementale cultuur. Toch is reeds voortgang gemaakt; deze wordt dit jaar bij de begroting per ministerie aan gegeven. Voor het eerst sedert tientallen jaren vermindert gedurende een kabi netsperiode het arbeidsvolume bij de overheid. Desondanks kunnen ook bij de rijksoverheid meer mensen aan het werk, dankzij de doorgevoerde arbeidsduurver korting, deeltijdarbeid en het jeugdwerk plan. De structuur van het Koninkrijk zal met ingang van 1 januari 1986 een belangrijke wijziging ondergaan. Aruba wordt dan, op weg naar voorgenomen onafhanke lijkheid, een afzonderlijk land, naast Ne derland en de Nederlandse Antillen. Vanaf 1 januari 1986 zal Nederland voor zes maanden het voorzitterschap van de Europese Gemeenschap bekleden. De pro blemen van interne markt en vrijhandel, het Europa der technologie, het gemeen schappelijk landbouwbeleid en de mi lieuproblematiek, zullen dan eens te meer inspanningen vragen. Dat geldt ook heel bijzonder voor betere besluitvorming in Europa. De situatie in de ontwikkelingslanden is niet uitzichtloos maar vraagt wel om ver dere inspanningen op een breed terrein. Nederland wil daarbij, ook met betrek king tot hulp, in de voorhoede blijven. Daarom is een aantal vérstrekkende be sluiten genomen om veilig te stellen, dat anderhalf procent van het netto nationaal inkomen jaarlijks daadwerkelijk en structureel beschikbaar zal zijn en om de reeds jaren slepende stuwmeerproblema- tiek tot een oplossing te brengen. Als ge volg daarvan wordt in 1986 de begroting voor ontwikkelingssamenwerking duide lijk verhoogd. De situatie in Zuid-Afrika vervult de re gering met diepe zorg. De Nederlandse re gering veroordeelt de apartheidspolitiek van de regering van Zuid-Afrika als een ontkenning van de fundamentele gelijk waardigheid van mensen. In het besef, dat allen in Zuid-Afrika zelf tot constructie ve besprekingen moeten komen over hun gezamenlijke toekomst, tracht de rege ring te zamen met de Europese partners waar mogelijk een bijdrage te leveren aan het zo noodzakelijke veranderings proces. Het vraagstuk van vrede en veiligheid zal ook het komende parlementaire jaar aller aandacht vragen. De omvang van de reeds aanwezige bewapening blijft een beroep op beperkingen inhouden, zeker nu de technologische ontwikkeling ons voor nieuwe vraagstukken stelt. Met betrekking tot de eventuele plaatsing van kruisvluchtwapens in Nederland heeft ons land vorig jaar het 1 juni-be- sluit genomen. Dat besluit u/as en is erop gericht een ommekeer in de wapenwed loop te bereiken. Het bevatte de uitnodi ging aan de Sovjet-Unie zich met betrek king tot het aantal geplaatste SS-20-sys- temen te beperken tot ten hoogste 378 - zoveel stonden er toen - dan wel het aan tal voor 1 november 1985 weer terugge bracht te hebben. Met dit besluit, dat uw steun heeft gekre gen, is het voor de Sovjet-Unie duidelijk geworden waar, en waar alleen, de moge lijkheid ligt Nederland alsnog van plaat sing te doen afzien en veertig jaar na de Tweede Wereldoorlog een mede voor de Sovjet-Unie gunstige wending in de iva- penwedloop te bewerkstelligen. In aansluiting hierop zal op 1 november aanstaande bepaald worden of met de Verenigde Staten een overeenkomst moet worden gesloten over de plaatsing van kruisvluchtwapens op Nederlands grond gebied. In samenhang daarmee zullen te vens de nucleaire taken, zoals die door on ze krijgsmacht worden vervuld, nader in beschouwing worden genomen. De regering beseft dat over de mogelijke plaatsing van kruisvluchtwapens in onze samenleving sterk verschillend wordt ge dacht. Bij alle verschil in standpunten zijn diepe betrokkenheid bij en ernstige zorg over vrede en veiligheid in de wereld evenals de taak van ons land in dat ver band, een gemeenschappelijk element. Het onderwerp verdient in een democra tie grondige discussie met respect voor ieders diepgevoelde overtuiging; respect ook voor de verschillende verantwoorde lijkheden, waarvoor ieder is gesteld; res pect tenslotte voor democratische besluit vorming. Leden van de Staten-Generaal, de rege ring wil u dank zeggen voor het gemeen overleg. Aan u, volksvertegenwoordigers, zijn veel taken en zorg toevertrouwd. Van harte wens ik u toe, dat Gods zegen op uw werk rust.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 7