Mr I 279 149 STUWMEER' OUDE VERPLICHTINGEN IS LEEG Kruisraket Nederland kost 200 miljoen Nederland in 1986 oorzitter van EG Meer misdrijven Marine bloedt voor te dure Walrus Kabinet bepleit 'onderminister' Economen verdeeld over gevolgen van kabinetsbeleid Nederland weg uit Z-Libanon BUITENLANDSE ZAKEN DEFENSIE POLITIE JUSTITIE ratiebeleid beter inaf 499,- 699,- o 1199,- 995,- 1395,- lOCAUTOMAAT PHILIPS HEPVRIESKIST 'HIUPS-RUTON STOFZUICER 600 watt AS KOOKPLAAT HOLLANDIA CENTRIFUGE URINGSDIENST TA-NEDERLAND RATIEF lKER(m/v) E ADMINISTRATIEF IKER (m/v) KABINET BEREIDT VERDRAG MET AMERIKA VOOR ündmacht heeft personeel tekort ÏTEGRATIE HEEFT PRIORITEIT ONTWIKKELINGSHULP VAN NEDERLAND1982-1986 (in miljoenen gld) cr 5000 -,<7^ TOCH STIJGING DEFENSIEBEGROTING MET 2 PROCENT lemotiveerd Te weinig cellen voor vrouwelijke gevangenen MINDER OPGELOSTE ZAKEN 'A61 Z413 4Vi kg drogen 99 99 189,- NU 3oes - Tel. 01100-14710 net administratieve taken nistratie en het bedrukken leltmateriaal. »n M.A.V.O.-opleiding week) net type-werkzaamheden ieve taken. .j ypevaardighe' federlandse taa en s van goede type' an de Nede 25 september a.s. richten pinst Rivieren-Delta-Nede' 160 AC Goes, met vern* waarvoor u in aanmef VIeer hulp aan arme landen rcomstaat 4 rro - tel. 01100 -14224 EN Hermesweg 23 entrum Groenendijk 4 - 12563 Afbeeldingen kunnen afwi)ken pjV HAAG - Nederland zal lTjjvvel zeker na 19 oktober j zjjn l'nifil-soldaten uit 2„id.Libanon terugtrekken. Minister Van den Broek Buitenlandse Zaken) vindt voortzetting van Unifil niet |jnger zinvol en verant woord, 'tenzij alsnog een nmerkelijke verbetering de situatie in Zuid-Liba- ,011 zou optreden'. De rege- nng zal zich daarover vlak (Mr afloop van de man- jjatsperiode nog 'diepgaand btraden'. Unifil, de internationale VN-vredesmacht, werd in Zuid Libanon gelegerd kort na de Israëlische inval in maart 1978. DEN HAAG - Bij een eventuele plaat sing van 48 kruisraketten in Woens- dreeht zal Nederland toch een financiële bijdrage moeten leveren. Naar schatting 200 miljoen gulden voor de periode 1986- 1993. De kosten van de feitelijke statione ring van de kruisraketten komen welis waar voor rekening van de NAVO en de Verenigde Staten, maar Nederland moet de beveiliging van het complex betalen en de administratieve ondersteuning van de Amerikaanse eenheid op Woens- drecht. Op de defensiebegroting van 1986 is op voorhand rekening gehouden met een onkostenpost van 15 miljoen gulden. Daarvan worden kantoor- en legerings ruimtes betaald, alsook de voeding van het beveiligingspersoneel. Uit het feit dat het bedrag al is gereserveerd in de begroting, mag volgens Defensie niet worden opgemaakt dat plaatsing van de kruisvluchtwapens al een uitgemaakte zaak is. De Ruiter ging bij de toelichting op de begroting helemaal niet in op het te ver wachten besluit rondom de plaatsing van kruisraketten. Wel op het volkspeti tionnement, waarover naar zijn mening „geen kwaad woord gezegd kan wor den". „Ieder is bevoegd verzoeken te richten aan de regering. Als meerdere mensen dat doen, noem je dat een peti tionnement. Ik heb wel vraagtekens bij de versimpeling van het probleem dat uit de tekst van de briefkaarten spreekt". Volgens De Ruiter is het de taak van 'de politiek' om argumenten te zoeken vóór of tégen plaatsing: „Ik heb voorals nog niet de indruk dat de vredesbewe ging via de kaartenactie nieuwe argu menten aandraagt en dat is ook niet zo makkelijk bij een probleem dat al een tiental jaren aan de orde is. Maar hoe je het ook keert of wendt: uiteindelijk wordt in het parlement het besluit over de plaatsing genomen. Uitstel van de be slissing is bovendien niet verstandig". Het kabinet bereidt inmiddels het ver drag met de Verenigde Staten voor, waarin de plaatsing van de kruisraket ten wordt geregeld. IHAAG - Bij de Koninklijke landmacht zijn de tekorten in jere, officiers- en onderofficiersrangen zo groot dat bij uit- jven van maatregelen niet alleen in de vredesorganisatie nr ook in de oorlogsorganisatie niet meer over de vereiste iniallen beroepspersoneel kan worden beschikt. Mede als gevolg van in het verleden uitgevoerde taakstellende isoneelsreducties en achterblijvende wervingsresultaten kan geheel in de behoefte aan militair personeel worden voor al. Ter verbetering van de bestaande situatie wordt een aantal sstregelen genomen, aldus minister De Ruiter. De structuur van het functiebestand wordt beter afgestemd het personeelsbestand. Uitstel van eervol ontslag wordt ge- imuleerd. De aantallen in opleiding te nemen beroepsmilitai- szijn zodanig vergroot dat de opleidingscapaciteit van volle- wordt benut. Op korte termijn leiden deze maatregelen echter niet tot een illedige oplossing van het probleem. Pas in de tweede helft van jaren negentig zouden de tekorten langs deze weg kunnen •orden opgeheven. Daarom wordt ook bezien of personeel van liere krijgsmachtdelen, of gewezen defensiepersoneel dat een Khtgeld of een overbruggingsuitkering ontvangt, op vrij willi- basis kan overgaan naar de landmacht. HAAG - Veel aandacht voor het functioneren van het wopa van de twaalf', en absolute prioriteit voor een verdere legratie: dat worden de kenmerken van het Nederlandse EG- torzitterschap in de eerste helft van '86. Hoewel de Europese burger zodanig nog steeds niet be aat en de burgers van de tien Istaten geen draad minder feptisch zijn over de Europe- samenwerking, roepen mi- ster Van den Broek (Buiten- ndse Zaken) en zijn staatsse- etaris Van Eekelen een heel (sitief beeld op van de Euro- olitiek. Maar dat neemt niet weg 't zij voor volgend jaar nog tog taken zien: voltooiing van de interne arkt (de Commissie heeft als nddatum 1992 genoemd) tor aandacht voor ontwik- ding van de technologie en ilieubescherming; nauwer betrekken van de 'tger bij Europa, zoals in Mi an afgesproken; verbetering van de kwaliteit M de Europese voedselhulp, 1 nadere profilering van de het EG-beraad van de 'nisters van Buitenlandse ken, door uniforme stelling namen over Centraal Ameri ka, het Midden Oosten en Zuidoost Azië. De economische groei in Europa werkt volgens het ka binet positief uit op de Euro pese eenwording. Maar tege lijk moet de groei maximaal worden benut voor werkgele genheid. In de Oost-West dialoog ziet het kabinet 'na een ernstige impasse' weer toekomst: de hervatte onderhandelingen in Genève en de komende top tussen president Reagan en Sovjet-leider Gorbatsjov zijn daar tekenen van. Het onderling overleg tus sen de Europese NAVO-lan- den moet nog sterk worden verbeterd: „Het Westerse vei ligheidsbeleid zou minder om streden zijn als de Europese rol daarin duidelijker gemar keerd zou zijn. Zulks is ook noodzakelijk voor het behoud van brede steun voor de al liantie binnen de Westeurope- se samenleving," aldus Van den Broek. DEN HAAG - Voor het eerst in zijn bestaan, geeft het kabinet-Lubbers volgend jaar 1,5 procent van het Netto Nationaal Inkomen (NNI) aan ontwikkelingshulp uit. Dat komt (in '86) neer op een bedrag van rond 5,13 miljard gulden ruim een half miljard gulden meer dan vorig jaar. Minister Schoo (Ontwikke lingssamenwerking) lost daarmee een oude belofte in, maar zal er toch niet op mogen rekenen dat de oppositie haar juichend in de armen valt. Te gelijk namelijk is haar 'stuw meer' van vroeger gereser veerde, wèl toegezegde maar nog niet uitgegeven bedragen, leeg. Bovendien wordt dat 'stuw meer', onder het kabinet Van Agt-II afgesloten op een saldo van bijna 2,5 miljard gulden, nu - om de norm van 1,5 pro cent van het NNI te halen - tweemaal meegerekend: bij de reservering èn bij de daad werkelijke uitgifte. 'Volksverlakkerij', heeft de oppositie al vóór de presenta tie van Schoo's begroting ge roepen. Schoo zelf heeft een andere visie: voorgaande kabinetten hebben de 1,5 procent-norm niet gehaald, zij geeft nu voor het eerst weer 'voldoende' uit. Schoo doelt daarmee tevens op de doorberekening van een herschatting van het Netto Nationaal Inkomen, die haar al kort na haar aantreden 280 miljoen gulden per jaar extra had moeten opleveren. Maar omdat toen het finan cieringstekort nog te hoog was, werd besloten de 'her schatting' gefaseerd door te berekenen. Dat is nu gebeurd, en daarmee wordt het moge lijk lopende verplichtingen uit de begroting te financieren - zodat een nieuw stuwmeer in de toekomst achterwege kan blijven. In de begroting is veel plaats ingeruimd voor hulp verlening aan Afrika, die langs drie hoofdlijnen wordt verleend: hulp in de onmiddellijke noodsituatie van vluchtelin gen en slachtoffers van hon gersnood; versterking van de agrari sche productie, en, op langere termijn; ondersteuning van de inte grale ontwikkeling van het platteland. Verdeeld naar sectoren kan de plattelandsontwikkeling rekenen op 365 miljoen gulden (waarvan 245 miljoen gulden voor voedselhulp en verbete ring van de voedselproductie), de industriële ontwikkeling op 252,5 miljoen gulden. Verder is er een recordbedrag van 534,4 miljoen gulden voor verschil lende vormen van noodhulp. Een belangrijk deel hiervan gaat naar het Afrikaanse con tinent, dat - via het speciale Afrika-fonds van de Wereld bank - nog op 100 miljoen gul den extra kan rekenen voor korte termijn economische hervormingsprogramma's in de sub-Sahara. Nieuw is een postje van 10 miljoen gulden voor juridische hulp aan vluchtelingen en slachtoffers van schendingen van de mensenrechten. De Nationale Commissie voorlichting en bewustwor ding Ontwikkelingssamen werking (NCO) houdt volgend jaar 14 miljoen gulden. Wel moeten de apparaatskosten uiterlijk 1 januari '87 zijn te ruggebracht tot 7,5 procent van het jaarlijkse budget en moeten vanaf die datum sub sidie-aanvragers minimaal 25 procent van de totale project kosten voor eigen rekening nemen. DEN HAAG - De marine moet bloeden voor ongecontroleerde kostenstijgingen in het verleden, zoals in het geval van de Walrusonderzeeërs. De nasleep van deze overschrijding kost Defensie volgend jaar nog 105 mil joen gulden. Alle legeronderdelen samen moeten bijna 800 miljoen gulden toegeven op hun begroting vanwege onder meer de verplichte grotere bijdrage aan het NA- VO-infrastructuurfonds (400 miljoen gulden tot 1993) en een extra bedrag van 70 miljoen gulden (tot 1993) voor onder zoek naar nieuw defensiematerieel. De totale defensiebegroting neemt niettemin reëel met 2 procent toe tot bij na 13,8 miljard gulden. Het is de bedoe ling om de begrotingen vanaf 1987 met 3 procent per jaar te laten stijgen. Minis ter De Ruiter zal zijn eventuele beschik baarheid voor een nieuw kabinet ver binden aan zo'n verhoging: „Driff*pro cent is al geen luxe". De marine zal het moeten stellen met minder materieel, maar volgens de ma- rinetop gaat dat niet ten koste van de paraatheid. Volgend jaar krijgt de mari ne de beschikking over 18 in plaats van 22 fregatten. De onderzeedienst krijgt 5 in plaats van 6 onderzeeërs, van de 13 maritieme patrouillevliegtuigen blijven er 2 in reserve. Ook krijgt de marine over twee jaar 8 nieuwe helicopters. Van de 15 mijnenja- gers gaan er 5 in reserve. tr» Gestraften die Seets om gratie - strafver- r'nS of kwijtschelding - hebben, krijgen in l Komst beter gemotiveerd oren waarom hun verzoek tte'8«d is. komt een standaard- i-lP,i,Waar'n het gratiebeleid ïr4t uiteengezet. he nieuwe regel is inge- °P verzoek van de Na- 0lla!e Ombudsman. DEN HAAG - Er blijkt een fors tekort aan cellen voor vrouwelijke gevangenen. Binnen een jaar wil minister Korthals Al- tes (Justitie) een pand kopen om daar zo'n 50 vrouwen te detineren. Volgens de bewindsman is er een steeds verder groeiende achterstand in de tenuit voerlegging van lopende vonnissen voor vrouwen. De minister houdt in zijn begroting voors hands vast aan nieuwbouw van vier of vijf gevangenissen van elk ongeveer 250 plaatsen. De nieuwe inrichtingen komen in het noor den (2 stuks), zuiden, westen en midden van het land. DEN HAAG - Het percentage opgeloste misdrijven is in 1984 verder gezakt. Van elke 100 misdrijven wist de politie er 25 op te lossen, één minder dan een jaar eerder. Daar staat tegenover dat het aantal gepleegde misdrij ven fors toenam: van 8.300 per 100.000 inwoners tot ruim 9.000. Dat blijkt uit het jaarver slag van het Openbaar Minis terie over 1984. Er deed zich een explosieve stijging van het aantal inbra ken en diefstallen voor: met ruim 20 procent naar 380.000. Ook het aantal aangegeven U JhVAG De staatsse- «aris moet 'onderminis- i w°rden met stemrecht af ministerraad. Dat zegt hndsez J^ietkerk 'Binnen~ h„f';n minister staat nu aan rrii.nt^ van een departe- j en wordt ondersteund cm 6en of meer staatsse- arisfen Deze laatsten °en 'hun' minister in de ministerraad echter niet vervangen. Een andere minister moet dan inspringen „terwijl mijn staatssecretaris dat beter zou kunnen doen dan een minister ad interim," zegt Rietkerk. Volgens de be windsman verlicht zo'n in stelling van een 'ondermi nister' ook een beetje de taak van een minister. Rietkerk heeft spijt dat hij zijn staatssecretaris, Van Amelsvoort, niet meer be voegdheden heeft gegeven. „Nu zeg ik hier op Binnen landse Zaken achteraf: ik heb wel erg veel in mijn portefeuille zitten. Als ik al les tevoren had geweten, had ik de portefeuille van de staatssecretaris groter ge maakt". Ook Van Amelsvoort laat weten dat hij niet zo geluk kig is met de werkverdeling op het departement. „Ik vind dat bijvoorbeeld civiele ver dediging, brandweer en rampenbestrijding bij el kaar horen. Als ik boven dien ervaar hoe druk de mi nister het heeft, dan komt het mij voor dat een zaak als gemeentelijke herindelingen - toch niet van zo'n zwaar politiek gewicht - beter bij de staatssecretaris kan wor den ondergebracht". T seksuele misdrijven nam fors toe: met 11 procent tot 8.950. Voor het eerst in jaren werd een afname van het aantal rij ders onder invloed geconsta teerd (37.800 in '83 en 36.500 in '84). Daarentegen groeide het leger doorrijders na een onge val met 10 procent (ruim 3.000 mensen) tot 30.500. Bij de opgeloste zaken valt op dat in 1984 alle vuurwapen- wet-zaken zijn opgelost. Van seksuele misdrijven werd bij na de helft opgelost en van misdrijven tegen het leven 81 procent. Mishandelingen wor den in 71 procent van de ge vallen opgelost. Voor opium wet-zaken is dat percentage 98. Van verkeersdelicten wordt 70 procent opgelost. Nauwelijks opgelost werden zakkenrollerij en eenvoudige winkeldiefstallen, vernielin gen en diefstallen door middel van braak. Door Louis van de Geijn DEN HAAG - Niet verschrikkelijk onge lukkig met het beeld voor 1986 maar vol kritiek op de koers die het kabinet houdt voor latere jaren. Zo rea geert dr. A. Drees- mann, topman van Vendex International, op de Miljoenennota. Hij waarschuwt ernstig voor het gevaar van defla tie, een situatie van alge meen dalende prijzen. Nu al is volgens hem 70 pro cent van de consumptie artikelen goedkoper aan het worden. 'Ik voorspel u: als die geest uit de fles komt, hebben we hem er niet licht weer in'. Deflatie is in economie en politiek een sterk ver waarloosd onderwerp, al dus de Vendex-topman. De afgelopen vijftig jaar zijn er geen boeken meer over geschreven. Een van de ri sico's ervan is, dat de men sen hun geld vasthouden omdat ze daardoor hun koopkracht alleen maar vergroten. Ook voor het zakenleven en voor de banken kunnen zich onvermoede proble men voordoen in zo'n on gebruikelijke economische situatie. Dreesmann vindt in dit verband het zinspe len van president Duisen- berg van De Nederland- sche Bank op een opwaar dering van de gulden (waardoor de prijsontwik keling verder wordt ge remd) een 'gevaarlijke flirt' met het deflatiege- vaar. 'Economen en politici hebben daarvan, als ze niet boven de zeventig zijn, geen weet meer', aldus* Dreesmann. Dr. P. Korteweg, top ambtenaar van het minis terie van Financiën, plaatst de waarschuwing van Dreesmann tegen de achtergrond van het deel van de markt waarbinnen deze als ondernemer ope- rereert: detailhandel en dienstverlening, voorna melijk voor de binnen landse markt. Vandaar diens zorg voor de consumptieve bestedin gen in eigen land. Volgens Korteweg is er geen defla tie te duchten zo lang de totale geldhoeveelheid in Nederland toeneemt. En die neemt jaarlijks met 8 tot 9 procent toe. Overigens zou een deflatoire ontwik keling in Nederland niet denkbaar zijn zonder dat ook bij de belangrijkste handelspartners de prijzen dalen. Korteweg overziet te vreden de uitwerking van het kabinetsbeleid van de afgelopen jaren. Na de ex port-explosie is nu ook de binnenlandse markt aan het opleven: 'Een omgebo gen gulden blijkt toch geen verloren gulden'. Het economisch herstel zet zich voort op alle fron ten. Dat herstel gaat hand in hand met een verminde ring van de overheidsuit gaven. Een omgebogen grilden blijkt derhalve geen verloren gulden. Dat zegt Thesaurier-Generaal (schatkistbewaarder) prof. dr. P. Korteweg. Kortweg wijst erop dat vraaguitval (bezuinigen leidt tot lagere bestedin gen) en een duale economie (groei bij exporterende be drijven, stagnatie bij be drijven die voor de thuis markt werken) niet meer in discussie zijn, zoals vo rig jaar nog het geval was. De bestedingen hoeven niet meer gestimuleerd te worden door belastingver laging. De critici hebben hun kritiek inmiddels ver legd: het herstel gaat niet snel genoeg. 's Lands schatkistbe waarder geeft toe dat de opleving gesteund wordt .door economisch herstel elders, vooral in West- Duitsland. Een dalend fi nancieringstekort en een dalende belasting- en pre miedruk, stijgende be drijfswinsten (terug op het niveau van vlak voor de eerste oliecrisis), een groeiende export, maar ook een stijgende binnen landse afzet en een daling van de werkloosheid, naast een groei van de werkgele genheid. De verwachte daling van het overschot op de lo pende rekening van de be talingsbalans (door een grotere invoer) verkleint het inflatiegevaar en kan leiden tot een verdere ver laging van de rente, aldus Korteweg. Dreesmann is nogal fel in zijn kritiek op de voor uitzichten voor de middel lange termijn, zoals het kabinet die presenteert. Zo wordt een groei van de economie aangenomen van 2 procent per jaar. 'Daar mee veroordelen we ons tot de achterhoede van Euro pa', zegt Dreesmann. Een stimulerend beleid zou het groeitempo verho gen en het tekort van de overheid verhoudingsge wijs doen dalen. Betere mogelijkheden laat men zo buiten beschouwing, aldus Dreesmann. Nu worden conclusies getrokken uit scenario's die zijn opge steld met gestoken kaar ten. 'Als er geen sprake van misleiding is, wordt er toch gemasseerd'. FNV-voorzit- ter H. Pont vindt dat de Miljoenennota 'ronkt van zelfvoldaanheid'. Iets meer bescheidenheid zou op zijn plaats zijn in het besef dat de opleving van de Ameri kaanse economie zo'n be langrijke rol heeft ge speeld in het herstel van de Nederlandse. Die constatering houdt tegelijk in dat de opleving kwetsbaar is en door een recessie in de Verenigde Staten beschadigd kan worden. Pont kritiseert de opstelling van het kabinet ten opzichte van arbeids tijdverkorting. De vakcen trale FNV stuurt aan op een korting van de ar beidsduur van 2,5 procent per jaar. De regering ac cepteert een scenario dat rekening houdt met een tempo van 1 procent per jaar. En als werkgever van de ambtenaren presenteert de overheid tegelijk een afslanking van het perso neelsbestand met 2 procent per jaar. 'Dat motiveert niet om aan arbeidsduur verkorting mee te werken', aldus Pont. 'En we hebben het al moeilijk genoeg om onze achterban van de nood zaak daarvan te overtui gen. Zeker als allerlei vooraanstaande mensen het beperken van de ar beidstijd in diskrediet pro beren te brengen', zegt Pont. De FNV-voorzitter wijst de wijziging van het stelsel van sociale zekerheid af omdat daarmee afscheid wordt genomen van sociale zekerheid in ruil voor een regeling op bijstandsni veau. Het gaat volgens hem niet aan, dit nog voor de kabinetswisseling van 1986 te regelen. 'Als dit ka binet zo vertrouwt op een heroptreden na de verkie zingen, kunnen ze daarmee net zo goed wachten tot volgend jaar oktober', al dus de FNV-voorzitter. De Miljoenennota 1986 en de daarbij horende departementale begrotingen werden samengevat door onze parlementaire en Haagse redacteuren Max de Bok, Frans Boogaard, Pieter Eggen, Jan Greyn, Marcel van Lingen, Thom Meens, Lidy Nicolasen en René de Vries, commentaar: Loek Leijendekker vormgeving Ad van Hest en Ad Couwenberg eindredactie Pieter-Jan Dekkers

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 13