Gas in juli mogelijk weer duurder Seksueel geweld wordt zichtbaar NADRUK OP WONINGVERBETERING EN STADSVERNIEUWING MILIEUSCHADE LOOPT AL IN MILJARDEN Post wordt duurder Gezinszorg voorlopig buiten schot Bijna-bouwstop onderwijs is over vier jaar voorbij Haast met Aids-beleid \schrijven i zoen lang bijj WONINGBOUW WELZIJN ONDERWIJS 260.- all-in MILIEU ENERGIE PTT Bilderbeek 3raakman" EN ZAKENDINERS en wild Bboden Parketvloeren 6-weekse Benidorm Wintervakantie? ANVR „Goeie Reis" reisbureau Opgelet! vL Zeeuwse botenbeurs! BRINKMAN EN VAN DER REIJDEN: IN 1986 WIL MEN 96.000 WONINGEN BOUWEN (woningbouwpfogramina) Zevenbergen I bouw. Minder mooi weer door vervuiling T.K. Sluis I V,| prijsverhoging januari 1 PI snuffel markt GELUKKIG HEBBEN WE GAS vlooienmarkt Snel maatregelen land- en tuinbouw vervolg vorige pagina A64 m Tel. 01150-12199| >n begin september il. 01152-1308 lopulaire klasse. Een waar iedereen zich eparatie. at 46bis (Edisonplein) bij jblijvende inlichtingen of 14342 of 01608-20960. nesthanen leghennen huisbezorgd Beun, Bier- liet, tel. 01152-1663. vakantie/rekreatie Vegens ann. 10-dg. bus- eis in Calella. Strandhotel 'olp., vertr. 23-9. Tevens nog plaats div. data in okt. lOlmar Tours, 040-551166. Ijer luxe bus, hotel vol- pens., vertrek elke vrijdag i.a. 27 sept. tot apr., 10 dg. f 350.-, 17 dg. J 552.-. >olmar Tours, 040-551166. Voor sneeuw of zon: beter, anders en voordelig. voor vakkundige voorlichting en alle zekerheid. Ook bij in de buurt. Onze superwintergids is uit. Da's pas Kras Va. 299 - geheel verzorgd naar de wintersport. Nieuwsgierig? Bel dan 04199-3622. iIÏTilH'l pEN HAAG - Seksueel geweld wordt steeds se rieuzer genomen. Meer instanties en personen warden ermee geconfronteerd, meer mensen houden zich bezig met klachten over seksueel geweld. De discussie over het voorkomen van seksu eel geweld is nog lang niet afgerond. Naast het voortdurend zoeken naar een mogelijk verband tussen de verschillende vormen van seksueel geweld, gaat de komende periode de aandacht uit naar de positie van lesbische vrouwen en meisjes in hun contact met politie of hulpverle ners en naar de positie van de daders. Daarnaast kondigt staatssecretaris Kappey- r,e van de Coppello de volgende zaken aan: lin het najaar worden op politiescholen een trainingsprogramma ingevoerd om aspirant politiemensen te leren met slachtoffers van ze- hendelicten om te gaan; Ibinnenkort verschijnt een brochure om slachtoffers erop te wijzen hoe ze aangifte kun nen doen, hoe het politie-onderzoek en het me disch onderzoek verloopt. De politie krijgt meer informatie over het verschijnsel seksueel ge il kunt nu inschrijven vooi de U kunt uw boot verkopen tijdens de Zeeuwse boten beurs van 21 t/m 30 sep tember. Voor meer infor matie of het aanvragen van een informatiepakket kunt u contact opnemen met Jachtwerf Oostwate ring. Polredijk 13 b. 4351RT Veere. 01181-665. weid en de opvang van slachtoffers; een onderzoek naar aard en omvang van vrouwenmishandeling wordt voortgezet. Het Nederlands Huisartsen Genootschap legt zich toe op het vergroten van deskundigheid van huisartsen in het ontdekken en behandelen van seksueel geweld in gezinnen; ook het onderzoek naar omvang van seksueel geweld tegen kinderen verder gaat; over problemen rond ongewenste intimiteiten op de werkvloer verschijnt een brochure met suggesties hoe de problemen te voorkomen. De stichting 'Handen Thuis' krijgt drie jaar ach tereen subsidie om een centraal klachtenbu reau op te zetten; het kabinet is van plan in het Wetboek van Strafrecht seksueel misbruik dfoor hulpverle ners strafbaar te stellen. De overheid wil verder bekijken welke straf fen de daders moet worden opgelegd, hoe ge meenten een actief en noodzakelijk geacht be leid kunnen gaan voeren en hoe de veiligheid op straat kan worden verbeterd. DEN HAAG - Minister Brink man en staatssecretaris Van der Reijden (WVC) schuiven de bezuiniging op de gezins zorg door naar het volgende kabinet. Door de voorschotten voor de gezinszorg in de tijd meer te spreiden, wordt wel zo'n 80 miljoen gulden verdiend, maar er wordt geen 145 mil joen gulden minder uitgege ven, zoals de bedoeling was. Ook op andere terreinen blijken de beide bewindslie den erin te zijn geslaagd (be scheiden) bezuinigingen onge daan te maken. Ze mogen zelfs hier en daar wat meer geld uitgeven. De bewindslieden vinden dat het volgende kabinet de ziekenhuizen maar extra moet aanslaan: „Voor 1987 en later jaren zijn de taakstellingen vertaald in een korting op de budgetten van de intramurale volksgezondheid (ziekenhui zen) en een beperking van de groei van de zorg in bejaar denoorden". Daarmee laten ze' kortingen van in totaal 250 miljoen gulden over aan hun opvolgers. Van der Reijden wil de zie kenhuizen op dit moment niet opnieuw in de tang nemen. Hij wil rust aan het front, nadat de afgelopen jaren de zieken huizen 2 procent van hun bud getten hebben moeten inleve- rem. Van der Reijden zegt wel toe te zullen bekijken hoe de verrichtingen van specialisten in de budgettering kan wor den opgenomen, zoals de Ka mer heeft gevraagd. De enige tegemoetkoming die Van der Reijden heeft moeten doen is dat hij volgend jaar de Riaggs (ambulante geestelijke gezondheidszorg) en het kruiswerk minder mag laten groeien. In plaats van 4 procent krijgen deze hulpver leningsvormen maar 2 procent extra. Ook Brinkman heeft geld vrij gekregen om wat extra's te doen. Hij mag 8,8 miljoen gulden meer aan de opvang van kinderen uitgeven en 3 miljoen gulden meer voor vrijwilligerswerk. De korting op het vormingswerk gaat niet door. Wel heeft het kabinet 10 miljoen gulden voor werkloze jongeren geschrapt. Minder sociale woningbouw DEN HAAG - „Nauwelijks pijnlijke maatregelen, wel enke le beperkingen". Aldus Deetman (Onderwijs en Weteri- I schappen) in zijn begroting. De beperking geldt voornamelijk het bouwbudget in het I voortgezet onderwijs, waar alleen bij hoge uitzondering nieuwbouw kan plaatsvinden. Pas na 1989 zal deze 'bijna- bouwstop' ongedaan worden gemaakt. Deetman kondigt opnieuw maatregelen aan voor de be strijding van schoolverzuim. Die worden 1 augustus volgend jaar van kracht en worden binnenkort gepubliceerd. Enige tijd geleden werd al bekend dat schoolverzuim voortaan I landelijk wordt geregistreerd. De bewindslieden van onderwijs streven ernaar 'rust' te I laten weerkeren in het onderwijs. „De afronding van een aantal langlopende wetgevings- en vernieuwingsoperaties staat nu centraal". Extra aandacht wordt gegeven aan de scholing voor volwassenen, maar daarbij wordt ervan uitge gaan dat scholen „kostendekkende" cursussen aanbieden. De begroting van onderwijs is opnieuw de 'grootste' met een bedrag van ruim 26,5 miljard gulden, 629 miljoen gulden meer dan dit jaar. Deze stijging wordt voornamelijk veroor zaakt doordat een bedrag van 672 miljoen gulden aan de be groting is toegevoegd om het wegvallen van de kinderbijslag voor 18-jarigen en ouder te compenseren. DEN HAAG - Woningverbetering en stads vernieuwing krijgen extra aandacht in 1986. Voor dat doel schept staatssecretaris Brokx een nieuwe premie van 20.000 voor de bouw van een vrij e-sectorwoning in een stadsver nieuwingsbuurt. Voor de verbetering van maximaal 10.000 oudere woningen is 600 miljoen gulden beschikbaar. Brokx zette het snoeimes in de 'normale' premies voor nieuwbouw. Het (gesubsidieerd) nieuwbouwprogram- ma lijdt onder de uitbreiding van de mogelijkheden voor woningsverbetering. tekort sneller is ingelopen dan geraamd, juist vanwege de stijging van het aantal vrije- sectorwoningen". Bovendien zijn minder woningen gesloopt dan eerst werd vermoed. Door de vermindering van het aan tal nieuwe woningen in de so ciale sector kunnen de stich- tingskosten per woning stijgen van 101.720 gulden in 1985 tot 107.020 gulden in '86. Becijferingen wijzen uit dat volgend jaar 385 miljoen gul den minder nodig zal zijn voor individuele huursubsidie. Dat heeft te maken met het dalend 50. 45. 40. Vorig jaar werd de bouw van 102.000 gesubsidieerde wo ningen voorzien in 1986, maar dat aantal is 6000 lager. In de sociale-huursector worden in plaats van 47.000 in 1986 41.000 woningen gebouwd, in de pre mie-marktsector 35.000 (aan vankelijk plan 36.000). De een malige bijdrage van 6.500 gul den wordt gehandhaafd voor 19.000 woningen. Voor duizend woningen is de nieuwe premie van 20.000 gulden beschikbaar. Brokx zegt dat het woning bouwprogramma kan dalen, „omdat het landelijk woning- X1000 aantal wwv- en rww-gerech- tigden, een gunstige ontwik keling van lonen in de markt sector en de eerder doorge voerde aanpassingen aan het systeem van IHS (zoals verla ging van de maximaal toege stane huur). Meer geld voor milieubeleid ruime woning t.k., 8 jaar oud, grote woonkamer en open keuken, 4 slaapka mers badkamer met ze toilet, voor- en achtertuin berging. Prijs Slecni f 102.000,- k.k Tel. 076- 417717 of 01680-26550 DEN HAAG - Het kabinet ?aat de komende jaren mèer §eld uittrekken voor milieu beheer, in de hoop daarmee ie nu al tot rond 3 miljard hulden per jaar opgelopen I milieuschade tot staan te I brengen. Deze schade wordt vooral toe- htbracht op het gebied van de j gezondheid, het woongenot, de recreatie en de land- en tuin- 'n de planperiode die wordt bestre ken door het nieuwe Indicatief Meerja renprogramma Milieubeheer - voor het eerst een werkstuk van de ministers Winsemius (Milieubeheer), Braks (Landbouw en Visserij) en Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) samen - lopen de kosten op van 4,4 miljard gulden in '86 tot 5,6 miljard gulden in 1990; de kosten (875 miljoen gulden) van afva linzameling niet meegerekend. Het grootste deel van de kostenstij gingen zit in de verwijdering van af valstromen (van 3,1 naar 3,24 miljard gulden), waaronder bodemsanering, waterzuivering en riolering vallen, en in de verzuring en vermesting, waar van de kosten stijgen van respectieve lijk 210 en 170 miljoen gulden in '86 naar 980 en 325 miljoen gulden in 1990. Milieuvernieuwing - term van Win semius - moet de komende jaren een centraal begrip worden: streven naar een 'algemene' milieukwaliteit voor het hele land; en naar een bijzondere mi lieukwaliteit voor bijzondere gebieden, zoals grote natuur- en landschapspar ken. Veel aandacht wordt daarnaast be steed - na de grotendeels doorgevoerde beperking van de uitstoot van zwavel dioxide en stikstofoxiden - aan de am moniak uit de intensieve veehouderij. De uitworp van deze derde grote ver oorzaker van de verzuring moet in 2000 gehalveerd zijn. Daarvoor zijn nodig: aangepaste stallen, gesloten mestop- slag (deze maatregelen alleen gaan al ruim 100 miljoen gulden per jaar kos-.. ten), mestinjectie en strikte bepalingen voor het uitrijden van de mest. Winsemius, die een nogal groot voor stander is van een gefaseerde aanpak van de milieuproblematiek, snijdt daarnaast verschillende problemen aan die zich in de toekomst nog aandie nen. Daartoe rekent hij verdroging, verontreiniging van de onderwaterbo dems (Haringvliet/Hollandsch Diep), klimaatveranderingen als gevolg van het koolstofdioxideprobleem, milieu problemen in de Derde Wereld en de kwaliteit van het 'binnenmilieu'. Nader onderzoek naar de leefomstandigheden in afgesloten ruimten, waar de Neder lander gemiddeld 80 procent van zijn tijd doorbrengt, wordt in 1988 afge rond. DEN HAAG - Het staat voor minister Winsemius (Milieubeheer) nagenoeg vast dat het aantal mooie dagen met een heldere lucht in ons land 'duidelijk is afgenomen' als gevolg van luchtverontreiniging. Ammoniumsulfaten en - nitraten die in de vorm van aerosolen in de lucht voorkomen hebben volgens Winsemius een belangrij ke invloed op het zicht. Zij zouden nu al tot een merk bare vermindering van het aantal 'ouderwets' zomerse dagen hebben gezorgd. hoekwoning m. g< berging en tuin, 4 badk. m. bad, c.v. Zr. int. voorw. pnis- Agence Riemens, zand. Tel. 01179-1661. sik., Int: Cad- GEVR. wei voor pony. liefst met stalling, Terneuzen. 01150-1847_^ TE HUUR gevraagd 1 Sluis of omgeving, u woonhuis met tuin, mhcn tingen 01184-19769 01178-1834. KNAPPE blonde vrouw3" jr., zeer zelfstandig, "9 by's: films, bioscoop en tiem dineren, zoekt.llf,en i heer tot 40 jaar. Allee brieven met foto's worde beantwoord. Foto ®ieven I erewoord retour, tsne onder nr. 902143 v.d.bt Maandag 30 septe^d®' 1 dens de Bamisfeesten 10.30 tot 17.00 uur groi" in de Bamistent te K|0°sn terzande. Zij, dl® n, plaats willen getrek kunnen terecht bijI d 7 qanisatie: tel. 01148-25_-, I gas"' De kans bestaat dat de kleinverbruikersprijs voor IJn W'' alsnog 1 cent omhoog gaat, na de voorgenomen prijs- °°gmg van 2 cent in januari. 1984 18,3 1985 20,6 1986 22,3 UIT HET BUITENLAND ONTVANGEN DEZE GRAFIEK LAAT DE OPBRENGST - IN MILJARD GULDEN- VAN ONS AARDGAS ZIEN ZOALS HET RUK DIE ONTVANGT. Ministi IIEcom er Van Aardenne 1Qmische Zaken) zal die Grote voor part. Jubl'£u$t£ Eindhoven, 12 en 1J ..go ber. Geopend van tot 17.00 uur. Inl 2112/2564. |JUWe prijsverhoging door- I "eren als dat nodig is om de lst-KPiri''s §e,Ük te kunnen lw,v met de prijs van lila krandolie (HBO), een doel lal v, 1 z'cb drie jaar geleden 1,7® gesteld. Toen ging hij n°g van uit dat de HBO- ■J die al zeven dubbeltjes is eest en nu weer daalt, zich l'en 'r? 61 cent zou stabilise- Iprij' Het gas zou, door een L i Verh°ging van negen cent |vea le etappes, ook op dat ni- IL borden gebracht, maar I gunstig koopkracht ig 6 krijgen, maakt het li», er voor één keer (in l|tw<* cent van. genoeg te zijn voor zeer lange tijd. Zelfs in de, vanuit ener- giepolitiek oogpunt gezien, meest barre omstandigheden - tien jaar strenge kou, tien jaar hoogconjunctuur - kan Neder land al zijn afnemers (die nu additionele contracten hebben voor 275 miljard kubieke me ter, onder die extreme om- Wijkt overigens nog gas DEN HAAG - Staatssecretaris Van der Reijden zal zo snel mogelijk uit de doeken doen op welke manier de dodelijke virusziekte Aids kan worden aangepakt. Dan blijkt ook hoeveel geld ermee gemoeid is. Belangrijk zijn voorlichting en hulpverlening, omdat de risicogroepen vaak aan de rand van de samenleving verkeren en dus moeilijk bereikbaar zijn. Amsterdams onderzoek zal als ba sis dienen om de problemen te lijf te gaan. Uit cijfermateriaal van het ministerie van WVC blijkt dat tot en met 1 april van dit jaar 52 Aids-pa tien ten in zieken huizen zijn opgenomen. 35 van hen zijn inmiddels overleden. standigheden oplopend tot 340 miljard kuub) uit de nu bewe zen reserves helpen zónder de eigen voorziening op langere termijn in gevaar te brengen. De komende jaren wordt, buiten de accentverschuiving van gas- en oliegestookte cen trales naar kolen- en kerncen trales, veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van windenergie en boven- (spaarbekken) dan wel onder grondse opslag van energie. Om de achterstand van vooral kleinere gemeenten op het ge bied van energiebesparing in te halen, worden aparte ener giebesparingsconsulenten aangesteld, het eerst in het noorden. DEN HAAG - De posttarieven gaan 1 juli 1986 omhoog. Voor het versturen van een brief moet dan 75 (nu 70) cent worden betaald. Een binnenlands postblad wordt ook 5 cent duurder en kost dan 60 cent. Op drukwerk zonder omslag moet een postzegel van 55 cent (nu 50), en het verzenden van drukwerk zonder omslag gaat 65 cent kosten (nu 60). Ook het verzenden van aangetekende stukken en expresse- post wordt duurder. Internationale tarieven gaan gemiddeld 10 cent omhoog. Voor een luchtpostblad moet dan een gulden be taald worden (nu 90 cent). De PTT vindt die verhogingen nodig omdat de afdeling 'Post' te hoge verliezen lijdt. Zonder maatregelen zou het verlies in 1986 oplopen tot 160 miljoen gulden. Dat blijft nu beperkt tot 85 miljoen gulden. De tarieven voor het internationale telefoon- en telexverkeer dalen per 1 juli '86 met 5 a 10 procent. De totale winst van de PTT, in 1985 nog 832 miljoen gulden, daalt komend jaar met ruim 26 miljoen gulden. DEN HAAG - Land- en tuinbouw dreigen grenzen te passeren, waardoor grote risico's ontstaan voor natuur en milieu en voor de afzet van produkten. „Is het landbouwbeleid op een keerpunt aangeland?", vraagt minister Braks zich af. Braks zegt schoorvoetend 'ja' op deze vraag. Hij constateert dat er op korte termijn oplossingen moeten komen voor nijpende problemen als het zuiveloverschot in de EG en het mestover schot in eigen land. De minister kiest in navolging van EG-commissaris Andries- sen voor een meer marktgerichte aanpak: „Het is niet langer verantwoord structurele overschotten met overheidsgeld te fi nancieren". Dat hoeft volgens Braks geen negatieve gevolgen te hebben voor de inkomenspositie van de agrariërs, wel voor de prijs die de consument moet betalen. Braks verwacht een daling van investeringen in de rundvee houderij. De investeringen in glastuinbouw en in de voedings- en genotmiddelenindustrie zullen toenemen. De toenemende interesse voor investerihgen in de champig nonteelt en de daardoor te verwachten productiestijging, geven Braks reden tot bezorgdheid. Lichtpuntje is dat de teelt van nieuwe paddestoelen (zoals de oesterzwam) op gang komt. De fruit- en boomteelt gaat het minder voor de wind vanwege de strenge vorstperiodes. Onder invloed daarvan vinden vernieu wingen in die sectoren slechts aarzelend plaats. in staat worden geacht om pro- duktie en werk te maken. Geen forse duw dus door het over heidsbudget, maar een aanwij zen van de richting waarin ge werkt moet worden. Op de keper beschouwd is de Miljoenennota een erg tam stuk, waarin vrijwel niets ver rassends voorkomt. Voortbou wen op de maatregelen die in de voorafgaande jaren zijn ge nomen, is een duidelijk herken baar stramien. Dat betekent onder andere dat ook een aan tal ombuigingen niet ontbreekt. Allereerst is er dan de be vriezing van de salarissen van ambtenaren en van degenen die hiermee gelijk opgaan (onder wijzers, werkers in gezond heidszorg, etc.). Met deze maat regel kan het kabinet een be zuiniging van rond de 1,4 mil jard gulden tot stand brengen. Een andere aanzienlijke bezui niging wordt gevonden door de financiering van de VUT-uit- gaven te veranderen. Over deze voornemens moet de regering echter ook nog overleg voeren met de vertegenwoordigers van de ambtenaren en de trendvol gers. De tweede belangrijke om buigingssector is de sociale ze kerheid. Op de uitgaven hier voor wil het kabinet 1,75 mil jard gulden besparen. Het mid del hiertoe wordt gezocht in een bevriezing van de bestaande uitkeringen, waardoor geen aanpassing plaats heeft aan de hogere prijzen. Deze maatregel levert ongeveer 1 miljard aan bezuinigingen op. Daarnaast wordt binnen de sociale zeker heidssfeer een aan zienlijk be drag (600 miljoen gulden) min der uitgetrokken voor de uitke ringen tijdens ziekte. Op twee manieren komt dit tot uit druk king; in de eerste plaats door de uitkeringspercentages bij ziek te te verlagen van 75 naar 70 en door de zogenaamde minium dagloonbepaligen in deze sector af te schaffen. Tenslotte moet dan nog door middel van maat regelen die misbruik en oneige- lijk gebruik van de sociale ze- kerheidsvoorzièningen moeten bestrijden, een bezuiniging van 100 miljoen gulden in 1986 wor den bereikt. Naast een bezuiniging op het ziekengeld komt de regering ook met een besparing voor de dag die uitsluitend een ver schuiving oplevert van betaling via de sociale zekerheid naar betaling uit de eigen beurs van de burgers. Het gaat hierbij om de verandering va» de syste matiek van de ziektekostenver zekering. Wanneer tenminste voor 1 januari 1986 deze stelsel wijziging door het parlement wordt aanvaard, zal er het vol gend jaar voor ziektekosten 1 miljard meer door de burgers en 1 miljard minder door de overheid worden uitgegeven. Voor degenen die dit treft, zal er dan ook geen sprake zijn van koopkrachthandhaving, zoals de regering in de Miljoenennota op verschillende plaatsen stelt. Dit is meer dan een schoonheids foutje in deze nota. Het belang dat de regering hecht aan de herziening van het sociale zekerheidsstelsel komt in de Miljoenennota niet tot uit drukking in de besparingen die hierdoor in 1986 kunnen wor den behaald. Als deze operatie op 1 mei 1986 zou kunnen in gaan, betekent dit slechts een bezuiniging van 50 miljoen voor dat jaar. Belangrijker zijn de effecten op de uitgaven voor de langere termijn. Zo schat het kabinet dat een besparing van rond 4 mil jard gulden door de ze stelselwijziging 'pas na en kele tientallen jaren ten volle wordt bereikt'. Voor het kabi net Lubbers speelt deze wijzi ging echter op de achtergrond toch nog een grote ról, want in dien ze niet of later zou door gaan, komt een aantal sociale zekerheidsuitgaven in 1986 toch nog ten laste van de rijksbegro ting, en daar staat het kabinet niet op te passen. Bij het kabinet is de keuze gevallen op een grotere lasten verlichting voor de burgers dan voor het bedrijfsleven. Dat is op zich misschien wel wat merk waardig van een regering die juist het bedrijfsleven aanwijst als de sector waarin het econo misch heil voor de toekomst moet worden gezocht. Vanuit een beperkt blikveld redene rend is dat misschien ook wel zo, maar deze regering weet na tuurlijk ook, dat je de burgers (kiezers!) en hun vertegen woordigers (vooral vakbewe ging) nodig hebt om het beleid tot uitvoering te laten komen. En nu er regelmatig weer goede winstresultaten in de nieuwsmedia verschijnen, kan een forse injectie aan het be drijfsleven door de schatkist nu niet bepaald als een goed aan voelen van de maatschappelijk- politieke omgeving worden aangemerkt. Daarom kan de regering duidelijk maar sober stellen dat voor 1986 de budget taire ruimte ontbreekt om op nieuw lastenverlichtende maatregelen voor bedrijven te treffen. De ongeveer 400 mil joen gulden lastenverlichting die wordt voorgesteld, zal de meeste ondernemers dan ook niet doen juichen over deze be groting. Het kabinet denkt daar dui delijk anders over. De verla ging, van de vennootschapsbe lasting, en de aanpassing van de inkomstenbelasting voor zelfstandige ondernemers, le veren samen met de vermin derde werkgeverspremies voor de sociale verzekering de be loofde 400 miljoen op. Maar er is meer. Het kabinet wijst ejrop, dat door (Je daling van het fi nancieringstekort van de over heid een flinke rentedaling mo gelijk is geworden. Sedert 1982 is de rentevoet met ongeveer 3 procent gedaald en hierdoor zijn de rentelasten voor het be drijfsleven aanzienlijk vermin derd. Zo wil het kabinet laten zien, dat èr geen tegenstrijdig heid bestaat tussen het procla meren van het bedrijfsleven als de 'redder des vaderlands' en de beperkte directe lastenverlich ting. Maar ook bij deze redenering kunnen vraagtekens worden geplaatst. Bezuinigingen mogen dan wel hebben geleid tot lage re financieringstekorten, maar de aard van de uitgavenbeper king bij de overheid heeft be drijven ook kunnen treffen. Af zetdaling in bepaalde sectoren van het midden- en kleinbe drijf is daar het duidelijkste voorbeeld van. Echter, dok indi rect spelen bepaalde bezuini gingen de bedrijven niet in de kaart. Hierbij moet dan vooral gedacht worden aan de investe ringen in de zogenaamde infra structuur die veelal door ge meenten worden uitgevoerd. Daarop is de laatste jaren na melijk ook sterk bezuinigd, en' dat heeft geen stimulans voor (sommige) bedrijven betekend. Na bestudering van deze Miljoenennota kan ik niet tot de conclusie komen, dat er veel perspectief voor de toekomst in zit verscholen. De groeiende- rentebetalingen blijven een grote bedreiging vormen voor de andere overheidsuitgaven; de lastenverlichting is onder andere gevonden door ver schuivingen in bepaalde uitga ven en door een tijdelijke verla ging van de sociale premie druk; de gang van zaken met betrekking tot de aardgasop brengsten is duidelijk negatief voor de schatkist. Verlaging van de belasting tarieven afgezien dan van de inflatiecorrectie is niet haal baar gebleken en zal in de tweede helft van de jaren tach tig wel heel moeilijk blijven. Daarom hoeven we ook niet te verwachten dat in een volgende kabinetsperiode het verschil tussen bruto- en netto-inkomen veel kleiner zal borden. Toch is dat een van de doelen waarnaar het kabinet zegt te streven. Tenslotte geeft deze begro ting weinig hoop op een oplos sing van het werkloosheids vraagstuk. Met driekwart mil joen werklozen in het vooruit zicht, en tegelijkertijd hier en daar in het bedrijfsleven al te korten aan bepaalde soorten geschoolde werknemers, kan 1986 niet worden gekenmerkt als het jaar waarin bètaald werk voor velen tot stand komt. De grote aantallen langdurig werklozen en de hoge jeugd werkloosheid vragen om een veel hogere economische groei dan de 2 procent waarvan in, 1986 wordt uitgegaan. De vraag dringt zich dan ook steeds meer op of een Neder landse regering en het Neder landse bedrijfsleven in staat zijn op grotendeels eigen kracht deze zware klus wel te kunnen klaren. Voor de rest van de ja ren tachtig zie ik daar geen grote mogelijkheden voor. Een volgend kabinet zal daarom, met de resultaten van deze be groting als uitgangspunt, geen gemakkelijke taak wachten, omdat de massale en langduri ge werkloosheid een zeer ern stig maatschappelijk en econo misch probleem wordt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11