alone -sma \Turbulent vrouwenleven Ieel voor deel ontleed Vermoorde échter Stof Loots en het taboe m de 'vuile doos' Leesluisterfestival in Bergen op Zoom Sarafaan Karavaan Kroniek van de 20-ste eeuw laat zich lezen als krant W. Faulkner miskend door 'reukarme' Nederlanders (ANDERE VROUWEN' VAN LISA ALTHER ook in de BIOSCOOP Boek en Jeugd Poëtofoon Böll postuum Boris Vian Pussycat definitief uit elkaar Dieuwertje Blok naar VARA st onthullend zijn, en en nauwelijks be-* Vinders, toneelregisseur Hij schreef haar en zij beM em op. „Mr. Segal, U spreekt! iet Greta Garbo. Het spijt mej laar ik doe dat soort dingeJ liet", zei ze. „Voordat ik itt, ad kunnen terugzegge oorde ik de klik van de te-| uggelegde hoorn", vertelt i al. Garbo's teruggetrokken en zou kunnen zijn ingegeva oor de legende geworden zi lie ze in 'Grand Hotel' uit. prak: „I vont to be left alone"! Ik wil met rust gelaten wor.| en). De zin is dikwijls verke geciteerd, zoals 'I vont to done' (Ik wil alleen zijn), Waar, zoals Greta Garbo eens! egen een intieme vriend zei:| Er is een wereld van ver-I ichil". 2_ luiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim. T48 De kassuccessen van deze zomer blijven nog steeds geprolongeerd: Rambo, Police Academy 2 en het James Bond-avontuur A view.to a kill. Amadeus blijkt evenmin weg te branden. Ook The Last Dragon, een leuk Kung Fu-spektakel met persi flerende trekjes, valt in de smaak. Deze jongeren- film met Taimak en Va nity blijft in Cinesol 1 in Breda en Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom. De poëtische verbeel ding van verhalen van Pirandello door de Ita liaanse gebroeders Ta- viani, Kaos, wordt in Ci nesol 3 in Breda gepro longeerd. Briljante ver filming van door de volksverbeelding ge kleurde, legendarische vertellingen uit het oude Sicilië. Gerard Thoolen staat als acteur centraal in een naar hem genoemd film festival in Breda. Film huis Concordia en Thea ter Achterom (beide in de schouwburg) presenteren tot eind september alle films waarin Tholen heeft gespeeld. De nieuw ste Thoolen-film, Pervola van Orlow Seunke, gaat op 26 september in pre mière in o.a. Cinesol in Breda. Van onze rtv-redactie Pussycat is definitief uit ei kaar. In het jaar dat de groep rijn 10-jarig bestaan viert hebben de groepsleden beslo ten nooit meer samen op de planken te gaan staan. De reden hiervoor is dat de Limburgse groep de laatste tijd nog maar weinig aanbie dingen voor optredens kreeg en dat het 'gezicht' van Pussy cat, zangeres Tony Willé, druk in de weer is met haar solo- :arrière, baby en fitness-club. Pussycat werd het meest oekend door het nummer Mississippi'. Hiervan werden rver de hele wereld meer dan V niljoen exemplaren verkocht Van onze rtv-redactie HILVERSUM Televisie omroepster Dieuwertje Blok gaat de KRO verlaten.. Ze stapt over naar de VARA en presenteert voor fotoarchief^ VOOT ,s die omroep de tv-progamm 'Vara's Filmnieuws' en RA's Videonieuws'. De P°P laire presentatrice heeft idee dat ze bij de VARA m mogelijkheden krijgt. Bi] KRO werkte ze onder rn mee aan de Middageditie, f programma gaat nu op 'Brandpunt Zondag-Ed dat wordt gepresenteerd a Aad van den Heuvel en Md" van Sprang. poor Dirk Vellenga .ar staat Lisa Alther I eigenlijk? Wat wil ze? iat zullen sommige Ie rs zich afvragen na het ,n van het derde boek deze Amerikaanse ïrijfster, 'Andere vrou- ;en' (Other Women). In likker dan water' (Kin- Iclrs) en 'De kasteel- ^m' ('Original Sins') te- ende ze in veel woorden „compliceerde portret- n van Amerikaanse annen en (vooral) vrou- en die door veel schade schande een heel klein tje wijs worden. Haar nieuwste boek, 'Ande- i vrouwen' is niet zo omvang- Ük als de vorige twee, maar Btin feite hetzelfde zien. Ca- oline Kelly davert door ver hullende levenstadia, ze is en kind van zeer geëngageer- ouders, leeft dan als een le- t brugertrut, duikt met een idicale vriend in een commu- ewaar alles moet kunnen en nt dan een verhouding een vrouw die nogal pro- lematisch verloopt. Die contrasterende levens heil worden door Lisa Alther ifstandelijk en vaak ironisch oergegeven. Ze beschrijft het [borgen burgermansbestaan dezelfde manier als het al- limatieve levenswijze. Een rouw speelt de hoofdrol en ok haar tegenpool is een rouw, de psycho-analyste lannah Burke, maar propa- Alther nu een vorm van uninisme of juist het tegen- tó? Lisa Alther propageert niets «dat hoort ook zo. Haar gen-i is de 'Bildingsroman', ze gat een ontwikkeling zien. In De kasteelboom' gebruikte ze idfs verschillende figuren om Lisa Alther. de evolutie van een Ameri kaan uit het achtergestelde zuiden in alle facetten te laten zien. In 'Andere vrouwen' leren we verschalende Carolines kennen. Ze legt haar geschie denis bij stukjes en beetjes bloot in de kamer van de oudere Hannah. Het boek is het verslag van een therapie. De patiente en de 'dokter' wo nen aan Lake Glass in de staat New Hampshire. Het meer doet, zoals dat hoort in psy chotherapeutische romans, dienst als spiegel van de ziel. - foto bert bakker Caroline wordt achtervolgd door angstdromen en ze vreest nooit gelukkig te kunnen zijn in een wereld vol onrecht en wreedheid. Hannah voert haar terug naar haar jeugd. Caroli ne werd opgevoed door ouders die haar voorhielden dat ze al tijd dienstbaar moest zijn. Die ouders hadden geen tijd voor hun eigen kinderen. Caroline ging dus op zoek naar liefde, van mannen en van vrouwen. Een gevoel van verlatenheid leek altijd bij haar te horen. De ontrafeltechniek van Hannah en de reacties van Ca roline doen soms irritant aan. „Zie je nu in waar dat van daan komt?" vraagt Hannah regelmatig en als er theorieën worden ontvouwd waan je je in een relatie-handboek als 'Intieme vreemden'. Het is niet helemsaal duidelijk of Lisa Alther niet irritatie bewust heeft ingebouwd. Langzamerhand nemen de twee vrouwen dingen over van elkaar. Door een verande ring van het interieur ruilen ze, heel symbolisch, van plaats. Hannah neemt een ge baar van Caroline over, het betasten van het neusbeentje met duim en wijsvinger. Han nah, die heel wat meer heeft meegemaakt dan Caroline en gehinderd wordt door over- gangs-opvliegers, begint res pect te krijgen voor de weer barstigheid van haar patiente. Caroline klampt zich op haar beurt vast aan de rust en ze kerheid van vrouw die ze eerst zag als een verwende burger madam. De levensloop van Caroline doet sterk denken aan die van Ginnie Babbock uit 'Dikker dan water', waarin ook poli- tiek-radicaiisme en lesbische liefde hartstochtelijk worden beschreven. De teneur van Li sa Althers boeken is dat de personen uiteindelijk gelou terd en gerijpt terugkeren op het punt waar ze begonnen. Daarin geeft Alther toch enigszins aan waar ze staat: radicale uitspattingen hebben een functie in je leven, maar maken je uiteindelijk niet ge lukkig. Jammer dat ze dat thema in 'Andere vrouwen' niet verder uitbouwt, maar juist minder spontaan en on- toerend gebruikt dan in haar allereerste en nog steeds beste roman. Lisa Alther: 'Andere vrou wen'. Uitg. Bert Bakker, prijs ƒ36,90 De vermoorde dichter'. Uitge- erij Querido, prijs 27,50 iuillaume Apollinaire (1880- iïna zijn dood vooral be- gebleven als dichter. Het ige proza dat hij schreef hij zelf echter minstens ode moeite waard. Al in 1916, «n Apollinaire met verwon- ingen die hij had opgelopen in de Eerste Wereldoorlog in het ziekenhuis lag, gaven vrienden een deel van dit pro za uit. Het belangrijkste en bekendste werk hieruit was het verhaal 'De verloren dich ter', een surrealistisch verhaal waarin Apollinaire een beeld van zich zelf schept. Na een nieuwe vertaling van dit werk en andere korte verhalen van Apollinaire in 1926, heeft uitgeverij Querido nu de oorspronkelijke samen stelling van 'le poète assassiné' uit 1916 door Rein Bloem op nieuw laten vertalen. Het hoofdverhaal neemt bijna de helft van deze bundel in be slag. De andere helft, bestaan de uit verrassende en spran kelende korte verhalen, is de prijs van deze bundel meer dan waar. Bloem werkt nog aan een nieuwe vertaling van een andere bundel korte ver halen (l'Hérésiarque) die Apollinaire voor het eerst in 1910 uitbracht. Door Henk Eg bers Taboes rond erotiek en sex 'orden vaak onrechtstreeks doorbroken met de mond; »an platvloerse moppen tot Prookjesachtige fantasieën. Daarop wordt dan meestal tot etiket 'volks' geplakt, alsof dit alleen maar voor komt onder 'het volk'. En zo ontstaat er een nieuw taboe 'oud 'betere kringen'. Zo is tr ook in dit boek sprake 'an 'volksvertellingen', ter- 'ijl de titel ervan - 'Uit de siuldoos' - eigenlijk beledi- Mid is en slechts taboes aaodhaaft. Toch is het niet zo maar Rri verzameling van pikan terieën. De vlaamse auteur koofs, deskundig op het ge- van kinder- en jeugd lectuur (sic) - in 1982 schreef 'het beste kinderboek' - «vert een tamelijk uitvoeri- B(inleiding over de weten schappelijke achtergronden «Iter) van de pastoor en aln meid etcetera. De Duitse uitgevers Hen- pr begonnen in 1883 met i uitgave van de reeks ("Tptadia, waarvan tot 1911 ™aalf lijvige delen versche pte- Uit de meest uiteenlo pende windstreken werden «aarin erotische volksver zen opgenomen. Twee laamse volksdeskundigen, 'guste Gittée en Alfons de A zorgden voor het 'aamse aandeel. Gittée weloverwogen te werk J stelde zelfs samen Jaagboek tot het zamelen n Vlaamse Folklore of Volkskunde' met vragen als 'Hoe denkt het volk over de kuischheid der jonge lieden? Hoe over bloedschande?' en 'Hebt ge nooit gehoord van menschen die omgang pleegden met dieren?' etc. Loots heeft deze historische gegevens als uitgangspunt genomen voor zijn verzame ling. Peter van Straaten maakte er tekeningen bij. Hij concludeert onder meer: 'De vertellingen werpen een bijzonder licht op zeden en gewoonten uit de laatste de cennia van het 19e eeuwse Vlaanderen. Blijkt dat de la te 19e eeuwse volksmens zijn seksualiteit ruimer zag dan louter voortplantingsge- richt!' Ik denk niet dat de verha len een bijzonder licht wer pen op de zeden en gewoon ten, maar veel meer op de frustraties, op de verdron gen complexen. Die worden in deze verhalen en grollen geprojecteerd. Opvallend komen daarbij twee maatschappelijke 'functionarissen' het meest aan bod: de pastoor en de boer. Talloos zijn de verha len over pastoors, die via 'hun meid' en via de biecht stoel seksueel contact zoe ken. In de meest bizarre va rianten. Het volk lijkt nooit zoveel geloof gehecht te heb ben aan het celibaat. Dat kan onder meer te maken hebben met confrontaties in de praktijk of met excuses voor eigen paringsdrift. De boer en boerin - vaak in re latie met de pastoor! - zetten ook vaak de bloemetjes bui ten via ongebaande wegen. Daarbij komt ook het dier (of de 'zonde van bestialitas' zoals de moraalhandboeken vermeld(d)en om de hoek kijken). Het identificeren van de boer met ongeremde seksualiteit lijkt te maken te hebben met een terug naar de natuur- verlangen, die talrijke uitwegen zoekt. De werkelijkheid is echter, dat juist de boerenbevolking het meest onder druk stond/ staat van kerkelijke ge- en verboden op dit gebied. Deze bundel bevat zo'n 75 anecdotes, moppen, ver haaltjes, waarbij doorgaans in een van dik hout zaagt men planken-stijl het gevo- gel niet van de lucht is. Meestal vind ik ze niet zó leuk; althans geen bundel om in één adem uit te lezen. Er staan enkele uitzonderin gen in. Het meest interes sant is de mentaliteit die er uit spreekt, of het cultuur gebonden tijdsverschijnsel dat dit soort verhalen op roept. Staf Loots had in zijn begeleidend schrijven dit aspect wat meer kunnen uit lichten. De opmerking, dat deze bundel moet leiden tot een verdere en meer diep gaande studie, is wat mager. Desondanks; een merk waardige verzameling. •Staf Loots: 'Uit de vuildoos Vlaamse erotische volks vertellingen' met illustraties van Peter van Straaten. Uitg. Exa/De Geus, prijs 19,50 Boudewijn Büch. - foto archief de stem De Feministische Uitgeverij Sara brengt begin septem ber het eerste nummer uit van 'Sarafaan', een 'literair- cultureel tijdschrift met een breed-feministisch karak ter'. De redactie wordt ge voerd door An Dekker, Elma Drayer, Diny van de Ma nakker en Marjo van Soest. Medewerking wordt ver leend door o.a. Aukje Hol- trop, Monika van Paemel, Tessel Pollmann, Ageeth Scherphuiis, Hannemieke Stamperius en Elly de Waard. Sarafaan brengt poëzie en proza, essays en artikelen over fotografie en beeldende kunst. Uitgeverij Sara zal voortaan ook het lesbisch- culturele tijdchrift Lust Gratie uitgeven. Het jaarlijkse naslagwerk Boek en Jeugd is weer ver krijgbaar in boekhandel en bibliotheken. De editie 1985- '86 bevat zo'n 1500 titels van kinder- en jeugdboeken, waarin tevens de kwaliteit beoordeeld wordt. Het boek kost 9,75. De zich stadsschrijver en - dichter noemende Roermon denaar Hans Danker (29) heeft deze week de eerste poëtofoon in ons land geïn troduceerd. Wie het speciale nummer 04750-28080 draait, krijgt een gedicht te horen. Meestal van Hans Danker zelf, of van door hem gese lecteerde dichters onder wie de reeds overleden Limbur ger Pierre Kemp en Simon Vinkenoog. Begin volgend jaar komt een 'nieuwe' roman uit van Heinrich Böll die in juli van dit jaar is overleden. Hij voltooide 'Frauen vor Fluss- landschaft' vlak voor zijn dood. Het is een roman over wat zich in de politieke we reld van Bonn achter de coulissen afspeelt. In Duits land is het boek inmiddels in de handel gebracht. In 'Het Zwijnshoofd', Moe- regrebstraat 18 in Bergen op Zoom, wordt op zaterdag 14 september weer een Lee sluisterfestival georgani seerd. Uit eigen werk lezen voor: Heere Heeresma, René Stoute, Monika van Paemel, Uitgever Loeb presenteert in de serie Zwart Hard 'het beste uit de Angelsaksi sche en Franse misdaadlite ratuur' in een nieuwe Ne derlandse versie. Dat bete kent onder meer de terug keer van Boris Vian, de on grijpbare schrijver die met Amerikaanse stijlmiddelen een eigen misdaadgenre creëerde. Van hem wordt 'Wie lelijk is maken we af' uitgebracht in de vertaling van Ernst van Altena. 'Expobiel' is de naam van de rijdende boekenkaravaan van uitgeverij het Spectrum. De karavaan doet 32 Neder landseen 8 Belgische steden aan en geeft een overzicht van de belangrijkste boeken die deze uitgeverij in de af gelopen 50 jaar op de markt heeft gebracht. Het Spectrum werd in 1935 in Utrecht opgericht en Leonard Nolens en de lokale grootheid Bert Bevers. An Dekker van uitgeverij Sara houdt een lezing over vrou wenliteratuur. Het festival wordt gepresenteerd door Boudewijn Büch. Toegangs kaarten kosten 15 aan de zaal. In de voorverkoop be taalt men 12,50 bij het Zwijnshoofd, de Trend, boekhandel Heij straten en de VW in Bergen op Zoom. telefonisch zijn kaarten te bestellen op 01640-54082. Boris Vian Wie lelijk is maken we af maakten in de jaren vijiug de Prisma-pockets tot een nationaal begrip. 'Expobiel' doet 28 september Roosen daal aan. De toegang is gra tis. Heinrich Böll. - foto archief de stem Eindredacteur Maarten Valken (rechts) en uitgever Nico Kuipers (links) met hun monumentale 'Kroniek van de 20ste eeUW'. - foto elsevier Een boekwerk van ruim 1000 pagina's dat zich niet licht op schoot of in de hand laat nemen, dat is de 'Kroniek van de 20-ste eeuw', een samengebun delde krant van de 84 ja ren die deze eeuw nu rijk is. Maarten Valken stelde het boek samen voor uit geverij Elsevier op zuiver journalisitieke wijze. Het wereldnieuws wordt per maand weergegeven, met artikelen van bescheiden lengte over de belang rijkste onderwerpen en een kalender waarop het andere nieuws beknopt wordt weergegeven. 'Kroniek van de 20ste eeuw' is als krantachtig geschiede nisboek niet uniek (denk aan b.v. Keesing's Historisch Ar chief) en kan vanwege het grote tijdsbestek dat bestre ken wordt niet al te diep gra ven. Toch is het een plezierig boek om in te bladeren en kunnen aan de hand van een register namen en gebeurte nissen opgezocht worden. Maarten Valken heeft een jaar aan de samenstelling ge werkt. Bij de uitwerking kreeg hij de hulp van vijftig Nederlandse en Belgische journalisten en historici. „De nadruk ligt op politieke en so ciale geschiedenis", zegt hij, „maar net als bij de krant zijn sport en cultur ruim vertegen woordigd". De maand juli van het jaar 1956 bevat bijvoorbeeld de vol gende onderwerpen: Nasser nationaliseert het Suezkanaal; Mao wil liberalisering in Chi na; Burgemeester Schokking van Den Haag treedt af omdat t, bekend is geworden dat hij in de oorlog een joods gezin heeft aangegeven; de Hongaarse partijleider Rakosi treedt af; Wout Wagtmans draagt drie dagen de gele trui in de Tour de France. Uitgever Nico Kuipers, die nauw bij de produktie van het boek was betrokken, kondigde al aan dat dezelfde formule ook wordt toegepast in nieuwe boeken: „Allereerst zullen er jaarboeken verschijnen, want de 20ste eeuw moet tenslotte worden volgemaakt. Daar naast starten wij met de 'Kro niek van de Mensheid' (de we reldgeschiedenis tot 1900) en de 'Kroniek van de Nederlan den'. De ontsnapping van Hu- go de grot als nieuwsfeit be schreven. Zo moet je je dat on geveer voorstellen". Tenslotte nog even de prijs. Die liegt er uiteraard niet om: 99,50 tot 31 december 1985 en daarna 129,50. „Ik kon achter het schermer- donker de bochten van de ri vier ruiken", is een van de vele beeldende zinnen die de Ame rikaan William Faulkner in zijn leven heeft geschreven. Ondanks die schoonheid is Faulkner in Nederland nooit geaccepteerd. Het tijdschrift De Gids wijdt een groot deel van het zomernummer aan het fenomeen Faulkner dat zo moeilijk aanslaat in Neder land, maar ook msikend wordt in België en Engeland. Maarten 't Hart verbaast zich over de geringe aandacht in ons land voor Faulkner. Lang niet al zijn boeken wer den vertaald en van de verta lingen zijn er vele niet meer in de handel. 'Het gehucht', 'Het stadje' en 'Het geraas en ge bral' kunnen hier wel aange schaft worden, maar een be langrijk werk als 'Pylon' (dat in de Douglas Sirk-verfilming 'The tarnished angels' heette en onlangs bij de VPRO te zien was) is nooit in het Nederlands vertaald. Volgens 't Hart hebben Ne derlanders altijd moeite gehad met zintuiglijke literatuur, met verhalen waarin geuren en kleuren een grote rol spelen en de natuur tastbaar wordt gemaakt. „Multatuli had vol gens mij zelfs helemaal geen zintuigen", schrijft 't Hart, „Het primitieve, gevoelsmati ge, instinctmatige van Faulk- ners wereld is niet intellectu eel genoeg", is zijn conclusie. Uit de andere Faulkner-be- schouwingen in De Gids wordt duidelijk dat een ander pro bleem het taalgebruik is. Faulker kwam uit de zuidelij ke staat Mississippi en ge bruikte soms een zuidelijke, fonetische spelling: 'waw' voor 'war' en 'fur' voor 'far'. Daar naast experimenteerde hij veel met de vorm. Hij vertelde zelden chronologisch en vaak werden gebeurtenissen door hem vanuit verschillende oog punten beschreven. Ze werden herhaald in andere woorden en met andere details. De Fransen hebben wel opengestaan voor William Faulkner, maar hij werd wer kelijk vereerd in Latijns- Amerika. Gabriel Garcia Marquez heeft hem verschi- lende malen aangewezen als zijn grote voorbeeld. Veel Zuidamerikaanse schrijvers waren gek op zijn warmbloe digheid en zijn barokke taal gebruik. Bovendien konden ze zich voorstellen hoe Faulkner zich voelde in het verslagen en gekolonialiseerde Zuiden. Ze herkenden, zo schrijft Terren- ce Doody, iets van zijn provin cialisme en verslagenheid en de moed en de ambitie die daaruit voortkwamen. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 17