Greta Garbo wordt tachtig: 'I vont to be left alone andere v| Turbul deel Vi Vermoorde (lichter Staf Loc van de Chuck Norris kan zich eindelijk hewijzen als echte politieman Veel aandacht voor onafhankelijke Amerikaanse film ook in de BIOSCOOP Pussycat definitief uit elkaar Dieuwertje Blok naar VARA IN 'CODE OF SILENCE' Festivals in Oosterhout en Breda mooist en het meest onthullend zijn, als ze niets zeggen en nauwelijks be-' wegen" Gerardjan Rljnders, toneelregisseur Greta Garbo, als filmster (1937) en als oude vrouw. - FOTO'S ARCHIEF OE STEM NEW YORK (KTK) - Wanneer Greta Garbo woensdag 18 sep tember 80 jaar wordt, wil ze waarschijnlijk met rust gela ten worden, zoals ze heeft ge wild sinds ze afscheid nam van Hollywood in 1941. De legendarische, in Zwe den geboren godin van het witte doek, woont alleen aan de East Side van Manhattan, laat zich weinig zien en geeft nooit interviews. „In de krant staan is zoiets dwaas", zei ze in haar laatste interview bijna een halve eeuw geleden. „Het is goed voor belangrijke mensen die een bijdrage te leveren heb ben. Dat heb ik niet". De ster van 'Flesh and the Devil' (1927), 'Mata Hari' en Voormalig wereldkampioen karate Chuck Norris mag af en toe op komen draven in een derderangs geweldfilm. Daar mag hij als op gepoetste, niet al te mooie, blonde held tuig van de richel opruimen. In 'Code of Silence' heeft hij het plotseling beter getroffen met zijn regisseur, de onbekende Andy Davis. Voor het eerst vormt hij het middelpunt van goed gefilmde en spannende gebeurtenissen, waarin hij zelf ook nog redelijk kan overtui gen. Niet dat er veel origineels aan 'Code of Si lence' te beleven valt, maar in zijn soort is het kwaliteitsamusement. Als je het tenminste vergelijkt met de enorme hoeveelheid harde actie-troep, die Hollywood tegenwoordig aan de lopende band produceert. Chuck Norris is als acteur natuurlijk erg be perkt, maar de mogelijkheden, die hij heeft, worden hier uitstekend benut. Norris speelt een politieman in Chicago, die in het begin vermomd is als vuilnisman. Hij blijkt dan ook betrokken bij een geheime actie tegen een Co- lombinaans cocaïne-complot. Vlak voordat de politie de misdadigers denkt in te kunnen re kenen, worden dezen door een concurrerende bende vermoord. Ook de politie zelf blijkt niet brandschoon. Hierdoor moet Norris een eenza me strijd voeren in een opwindend uitziend, nachtelijk Chicago tegen zowel het criminele tuig als de zwakke broeders uit zijn eigen poli tiekorps. Achtervolgings- en vechtscènes zijn met een strakke ritmiek getimed, terwijl de rolbezetting nu eens niet berust bij onwezen lijk kijkende marionetten. 'Code of Silence' met Chuck Norris. Casino 2 in Breda en Metro 1 in Antwerpen. Emilio Estevez in 'Repo Man' van Alex Cox, die wordt vertoond in Filmhuis Oosterhout maar ook tijdens het Borg Filmfestival in Breda. foto: archief de stem. Het Westbrabants Filmcircuit, met filmclubs en -huizen in Bergen op Zoom, Roosendaal, Oosterhout, Dongen, Breda en Uden, begint op 19 september met zijn filmseizoen, dat veel oudere en enkele nieuwe kwa liteitsfilms te bieden heeft. Verwacht worden films als 'Les favoris de la lune', 'Les Princes', 'Naplo', 'Les nuits de la pleine lune', maar ook 'Pa ris, Texas', 'Kaos' en 'Je vous salue, Marie', die onlangs nog in de bioscoop of Filmhuis Breda werden gedraaid. Een lidmaatschap heeft het voordeel, dat men tegen gere duceerde prijs een gemiste film alsnog kan zien, terwijl voor de kleinere plaatsen geldt, dat leden toch kennis kunnen maken met films, die anders aan hun neus voorbij zouden gaan. Daarvoor met men wel genoegen nemen met een vaak minder voortreffelij ke 16 mm-vertoning. Filmhuis Oosterhout (Slot- jesveld 15) bijt het spits af met drie filmvertoningen onder de noemer 'De onafhankelijke Amerikaanse film'. Voor don derdag 19 september staat 'Lianna' van John Sayles op het programma. Sayles deed filmervaring op als scenario schrijver voor exploitatiefilms als 'Piranha'. Met het verdien de geld keerde hij zich van Hollywood af om zelfstandig films te maken over onder werpen, die hem persoonlijk interesseerden. Na 'Return of the Secaucus Seven', over een reünie van gedesillusioneerde veertigers, maakte hij 'Lian na'. Hij gaat over een jonge vrouw, die vastzit in een onge lukkig huwelijk en verliefd wordt op een lerares. Ze pro beert het feit, dat ze dus ken nelijk lesbisch is, te verwer ken en dat wordt door Sayles niet erg diepgaand maar wel geloofwaardig en in uitsteken de dialogen geregistreerd. Op 20 september draait 'Subway Riders' van Amos Poe, 'underground'-filmer uit New York, die geïnspireerd werd door Godard, punkmu- ziek en de daarmee verbonden sombere generatie. Poe werd in 1950 in Israël geboren. 'Sub way Riders' is een vervreem dend soort film noir en vooral een sfeertekening van een New Wave-bestaan in New York met muziek van John Lurie, net als in 'Stranger than paradise' (samen met Poe zelf) de hoofdrol speelt. Op zaterdag 21 september volgt 'Repo Man' van onaf hankelijk Amerikaanse filmer (van Britse afkomst) Alex Cox. Het is een fraai - door Robby Müller - gefotografeer de en met weinig geld ge maakte exploitatiefilm, die knipoogt naar Amerikaanse genres als western, road-mo- vie en science-fiction. Een on verschillige punker (Emilio Estevez) laat zich overhalen om 'repo man' te worden: le gale dief van niet afbetaalde auto's. Voor een financier moet hij auto's terugstelen, die niet zijn afbetaald. De Borg (Zuilenstraat 96a) in Breda, ook lid van het cir cuit, houdt op 20, 21 en 22 sep tember het Vierde Borgfilm- festival. Drie dagen lang kan er naar allerlei belangrijke films worden gekeken, waar onder ook de bovengenoemde, onafhankelijke Amerikaanse film. Interessant is de pro grammering van 'Casta Diva' van Eric de Kuyper en 'Gio vanni' van Annette Apon; on gewone Nederlandse speel film, die Breda nog niet eerder bereikten. Verder o.a. 'Irezu- mi', een Japanse film en de classic 'Staking' uit 1925 van Eisenstein. Ook staan Neder landse animatiefilms en docu mentaires op het programma, o.a. van Paul Driessen, de do cumentaire van Jurriën Rood over de Franse cineast Robert Bresson en 'Chimps', de chim panseefilm van Bert Haan stra. Filmclub De Borg, ont staan uit filmvertoningen tij dens de opleiding van de cen trale school voor verpleegkun digen, wil op de eerste plaats films vertonen met een cultu rele waarde. Overigens blij ken de 'commerciële' films - de films die ook in de normale bioscoop draaien (en meestal eerder draaiden) het meest succesvol. Bij De Borg is een speciale krant verkrijgbaar met het volledige programma. Tijdens het festival zijn een boekenstand, keuken en bar geopend. Dagkaarten en een passepartout (ƒ25,-) zijn ver krijgbaar ter plaatse, maar ook bij de Vrije Boekhandel in Breda. 'Grand Hotel' (1932), 'Queen Christina' (1933), 'Anna Kare- nina' (1935) en 'Camille' (1936), spreekt echter nog altijd tot de verbeelding. Garbo-kijken is een sport in de sjieke buurt van Manhat tan waar 'La Divina' woont. Winkeliers, portiers en gewo ne voorbijgangers willen het weten wanneer ze de ster toe vallig tegen het lijf gelopen zijn. Vorig jaar maakte de film regisseur Sidney Lumet 'Gar bo Talks', over een jonge man die buitengewoon ver gaat om gedaan te krijgen dat Garbo met zijn moeder spreekt. Greta Garbo had niets met de film te maken, maar Lumet en zijn filmploeg brachten we ken door op de stoep van haar appartement aan East 50th Street. Victor Mejias, portier in het gebouw dat aan dat van Garbo grenst, maakt melding van een niet aflatende stroom pas santen, al of niet met fototoe stel, en automobilisten die even afremmen en staren. Klaus Munch, een chef-kok die 20 jaar in de buurt woonde, botste eens letterlijk tegen Garbo op voor een groente- kraam. „Neemt U me niet kwalijk", zei hij. „O nee, het vas mijn fout", luidde het Zweeds-geaccentueerde ant woord. „Toen ik die stem hoorde, keek ik natuurlijk op en, wie had anders kunnen denken, het was Garbo", herinnert Munch zich. „Ik wendde de blik snel af, want men respec teert haar mysterie". Jeff Mann van de antiqui teitenwinkel 'Royal Oaksmith' op Second Avenue, ontmoette de voormalige Greta Gustafs- son ongeveer een maand gele den in een delicatessenzaak op First Avenue. „Ze had iemand bij zich, een verpleegster, denk ik, en ze droeg een bril en een hoofddoek. Ik wist niet precies hoe ik kijken moest, maar iedereen in de winkel begon te fluisteren: Kijk eens, Greta Garbo. En eerlijk gezegd, ze zag er toch wel een beetje oud uit". Garbo zette er een punt ach ter na 'Two-Faced Woman' (1941). Een film die veel Ame rikaanse steden niet binnen kwam omdat hij te 'suggestief van inhoud' werd gevonden. Zij speelt een vrouw die haar mislukkende huwelijk probeert leven in te blazen door voor te wenden dat zij haar wildere zuster is. De film was een mislukking en er was geen regisseur die haar kon overhalen om nog eens voor de camera te gaan staan. Hoewel haar films ere-ver- toningen op internationale festivals beschoren zijn, is Garbo even terughoudend over persoonlijke aanwezig heid als over interviews. Mar tin Segal, oud-president van de Filmclub van het Lincoln Center, zei dat de Society haar wilde eren met een retrospec tieve, zoals zij had gedaan voor Charlie Chaplin en Fred Astaire. Rutger Hauer als de barbaarse huurling Maarten in 'Flesh and Blood' FOTO CANNON FILM Barbarij en beestachtig heid in 'Flesh and Blood' door Marjan Mes Zestien jaar geleden wilden regisseur Paul Verhoeven en producent Gijs Versluys al een film over middel eeuwse huurlingen maken. Dat was naar aanleiding van hun succesvolle televisieserie 'Floris' met Rutger Hauer als ridder. Verhoeven had ook ja renlang een projekt op stapel staan over de Wederdopers en Jan van Leyden, die in 1543 Munster veroverden en daar een commune stichtten. Wat met Nederlands geld niet lukte, lukte uiteindelijk met 25 miljoen gul den van de Amerikaanse maatschappij Orion Pictures. 'Flesh and Blood' is een gigantisch spektakel geworden over een groep middeleeuwse huurlingen, die samen gaat leven als ze door de adel is verraden. Verhoeven heeft niet nagelaten om te accentueren, dat zijn film een relatie wil aantonen tussen de thans zo in de mode zijnde middeleeuwen en onze tijd. Dat hebben al meer mensen van grotere importantie dan hij gedaan, zonder dat zij er natuurlijk echt bewijs voor hebben kunnen leveren. Zelfs een Barbara Tuchman heeft in haar boek over de 15de eeuw, 'A distant mirror', meer verbeelding dan realiteit ge bruikt. Doodgewoon omdat er maar erg weinig over bekend is. Verhoeven heeft gezegd juist dit boek als voor beeld te hebben gebruikt. Kennelijk wil hij op deze wijze het feit logen straffen, dat zijn 'Vlees en Bloed' niet meer te betekenen heeft dan één lange aaneenschakeling van uiterst pervers geweld, liederlijkheid en barbarij. Nog zelden heeft een titel de inhoud van een film zo perfect gedekt. De mensen in 'Flesh and Blood' lijken in derdaad alleen van vlees gemaakt, ge voelens hebben ze nauwelijks. En dat vlees wordt bijna twee uur lang aan de lopende band doorboord met zwaar den, die we er aan de ene kant in zien gaan en aan de andere kant weer uit komen. Verder wordt dat vlees op alle andere mogelijke manieren bloederig bewerkt en weerzinwekkend te kijk gezet. En natuurlijk wordt er veel ge schranst, genaaid en gezopen, want iets anders schijnen ze in de 16e eeuw niet te hebben gedaan. Er komt ook geen aardig karakter in voor. Allemaal zijn he| schurken, die uitsluitend volgens hun instincten leven en als halve gek ken tekeer gaan. Zelfs het gevrij is zon der een spatje liefde, maar al even bar baars en beestachtig, hoewel Verhoe ven het klaarspeelt om een adellijke maagd haar brute verkrachting nog in haar eigen voordeel te laten gebruiken. Ze krijgt er nog lol in ook als Rutger Hauer haar sadistisch te grazen neemt. Wat dat alles met onze tijd te maken heeft, weet ik niet. Natuurlijk zijn er nu ook veel schoften, die de walgelijk ste dingen doen, maar godzijdank zijn ze nog altijd in de minderheid. In de middeleeuwen zal dat wel net zo ge weest zijn. Een adellijke heer (Fernando Hill- beck) verovert een stad met gebruik making van stoere huurlingen, die hij na de zege onbetaald afdankt. De leider koopt hij af, de anderen laat hij bar sten. Dat wekt enorme wraakzucht en onder leiding van de blonde Maarten (Hauer) vormen de kerels en hun lief jes een gemeenschap, die als uitgangs punt heeft: wie niet met ons is, is tegen ons. Een opgegraven heiligen beeld van Sint Maarten met lans fungeert als mascotte. Een verdorven aalmoezenier ziet in de toevallige standen van het beeld aanleiding om een bepaalde rich ting te volgen op de rooftocht. Verkleed als monniken overvallen de huurlingen de wagens met de bruid van de zoon van de edelman, die het liedje wordt van Maarten. Een klein serpent (Jenni fer Jason Leigh) dat met alle winden meewaait en geen emoties schijnt te kennen. Daarna veroveren zij een kas teel, waarvan zij de rechtmatige bewo ners als huisvuil behandelen, en begin nen daar een luxe-leventje. Net als je denkt, dat het leuk gaat worden, breekt de builenpest uit. Etterende builen worden enthousiast doorgestoken. En deze zo pittoreske ziekte wordt ook in de strijd gegooid; besmette hompen hondenvlees bestoken de bewoners van het kasteel als zij door hun voormalige bazen worden belegerd. De zoon van de edelman blijft de rivaal van Maarten. Hij is een uitvinder, die een mechaniek bedenkt om het kasteel in te kunnen nemen. Dit gevaarte is eigenlijk het enige leuke uit de hele film. Die zoon weet uiteindelijk toch nog te winnen en zijn bruid kiest alsnog moeiteloos voor hem, waarna Maarten gelaten de bran dende puinhopen van zijn kasteel ver laat. Einde... na twee uur moord en doodslag, verkrachting, misgeboorten en andere beestachtigheid. De fotogra fie en de montage zijn net als in alle films van Verhoeven uitstekend. Jam mer, dat hij zijn talent zo heeft laten overwoekeren door... Ja, door wat eigenlijk Geldzucht, vermoedelijk. Hoewel ik me afvraag of het publiek dit nog wel leuk vindt. Dat ziet toch ook liever een leuke avonturenfilm met wat meer humor. Rutger Hauer is nog altijd een fraaie vechter, meer niet. 'Flesh and Blood' van Paul Verhoe ven. Casino 1 in Breda. Verder in Ber gen op Zoom en Tilburg. Hij schreef haar en zij hem op. „Mr. Segal, U sprs met Greta Garbo. Het spijtB maar ik doe dat soort djjj niet", zei ze. „Voordat ik ij /R1JPAG13SEPTEMB Door Dirk Vellenga - ««i/aar staat Lisa Alther had kunnen terugzeg» Vaar hoorde ik de klik van det |U eigenlijk- Wat _wil ze. ruggelegde hoorn", vertein lat zullen sommige le gal. ers zich afvragen na het Garbo's teruggetrokken i pzen van het derde boek ven zou kunnen zijn ingegevi „n deze Amerikaanse door de legende geworden, T-iifster, 'Andere vrou- die ze in 'Grand Hotel'n cMU» sprak: „I vont to be left ak ven' (Other women), in (Ik wil met rust gelaten nikker dan water «vin den). licks) en 'De kasteel- De zin is dikwijls verkes 100m' ('Original Sins') te- geciteerd, zoals 'I vont tot pnde ze in veel woorden alone' (Ik wil alleen aj; P'mpliceerde portret- Maar, zoals Greta Garbo!ec0I"V„_ Amerikaanse tegen een intieme vriend j en va Amerikaans ,Er is een wereld van vj nannen en (vooral) VTOU- schil". ^,en die door veel schade ,n schande een heel klein •Jeetje wijs worden. Haar nieuwste boek, 'Ande- •e vrouwen' is niet zo omvang rijk als de vorige twee, maar aat in feite hetzelfde zien. Ca bine Kelly davert door ver- chillende levenstadia, ze is jen kind van zeer geëngageer- le ouders, leeft dan als een le- >e brugertrut, duikt met een •adicale vriend in een commu te waar alles moet kunnen en jegint dan een verhouding net een vrouw die nogal pro- ilematisch verloopt. Die contrasterende levens- 'asen worden door Lisa Alther afstandelijk en vaak ironisch weergegeven. Ze beschrijft het 'eborgen burgermansbestaan jp dezelfde manier als het al- ematieve levenswijze. Een vrouw speelt de hoofdrol en ook haar tegenpool is een vrouw, de psycho-analyste Hannah Burke, maar propa geert Alther nu een vorm van feminisme of juist het tegen deel? Lisa Alther propageert niets en dat hoort ook zo. Haar gen re is de 'Bildingsroman', ze laat een ontwikkeling zien. In 'De kasteelboom' gebruikte ze zelfs verschillende figuren om 1 1 ■■■in De kassuccessen van zomer blijven nog geprolongeerd: Rambo, Police Academy 2 en hel James Bond-avontuur A view to a kill. Amadeus blijkt evenmin weg te branden. Ook The Last Dragon, een leuk Kung Fu-spektakel met persi flerende trekjes, valt in de smaak. Deze jongeren- film met Taimak en Va nity blijft in Cinesol 1 in Breda en Cinem'actueell in Bergen op Zoom. De poëtische verbeel ding van verhalen van Pirandello door de Ita liaanse gebroeders Ta- viani, Kaos, wordt in Ci nesol 3 in Breda gepro longeerd. Briljante ver filming van door de volksverbeelding ge kleurde, legendarische vertellingen uit het oude Sicilië. Gerard Thoolen staat als acteur centraal in een naar hem genoemd film festival in Breda. Film huis Concordia en Thea ter Achterom (beideinde schouwburg) presenteren tot eind september alle films waarin Tholen heeft gespeeld. De nieuw ste Thoolen-film, Pervola van Orlow Seunke, gaat op 26 september in pre mière in o.a. Cinesol in Breda. Van onze rtv-redactie Pussycat is definitief uit kaar. In het jaar dat de grot) zijn 10-jarig bestaan vied hebben de groepsleden 1 ten nooit meer samen op df planken te gaan staan. De reden hiervoor is d Limburgse groep de laatste tijd nog maar weinig aanbie dingen voor optredens kreeg en dat het 'gezicht' van Pussy cat, zangeres Tony Willé, in de weer is met haar carrière, baby en fitness-club. Pussycat werd het meest bekend door het nummei 'Mississippi'. Hiervan werden over de hele wereld meer dan milj oen exemplaren verkocht Van onze rtv-redactie HILVERSUM Televisie omroepster Dieuwertje Blok gaat de KRO verlaten. Ze stapt over naar de VARA en presenteert voor die omroep de tv-: 'Vara's Filmnieuws' en RA's Videonieuws'. De P1 laire presentatrice heeft idee dat ze bij de VARA m» mogelijkheden krijgt. Btl KRO werkte ze onder fl mee aan de Middageditie, programma gaat nu OP 'Brandpunt Zondag-E®® dat wordt gepresenteerdI a Aad van den Heuvel en I® van Sprang. 'De vermoorde dichter'. Uitge verij Querido, prijs 27,50 Guillaume Apollinaire (1880- 1918) is-na zijn dood vooral be kend gebleven als dichter. Het weinige proza dat hij schreef vond hij zelf echter minstens zó de moeite waard. Al in 1916, toen Apollinaire met verwon dingen die hij had opgelopen Door Henk Egbers Taboes rond erotiek en sex worden vaak onrechtstreeks doorbroken met de mond; van platvloerse moppen tot sprookjesachtige fantasieën. Daarop wordt dan meestal het etiket 'volks' geplakt, alsof dit alleen maar voor komt onder 'het volk'. En zo ontstaat er een nieuw taboe rond 'betere kringen'. Zo is er ook in dit boek sprake van 'volksvertellingen', ter wijl de titel ervan - 'Uit de vuildoos' eigenlijk beledi gend is en slechts taboes handhaaft. Toch is het niet zo maar een verzameling van pikan terieën. De vlaamse auteur f-jwts, deskundig op het ge bied van kinder- en jeugd lectuur (sic) - in 1982 schreef Ju] 'het beste kinderboek' - 'evert een tamelijk uitvoeri- ge inleiding over de weten schappelijke achtergronden Keker) van de pastoor en t'jn meid etcetera. De Duitse uitgevers Hen- teger begonnen in 1883 met he uitgave van de reeks fVyptadia, waarvan tot 1911 Waalf lijvige delen versche en Uit de meest uiteenlo pende windstreken werden haarin erotische volksver halen opgenomen. Twee 'aam.se volksdeskundigen, nuguste Gittée en Alfons de nek, zorgden voor het 'aamse aandeel. Gittée «'hg Weloverwogen te werk stelde zelfs samen iv» "v-'UC ZCllb bdUlCli raagboek tot het zamelen an Vlaamse Folklore of

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 16