even..u UITBLAZEN 'Sfeer van moedeloosheid rond ATV zien te voorkomen' Europees paspoort: 't enige nieuwe is de verpakking ALLEEJS Reagans ommezwaai jegens Pretoria Nog pas gisteren NIEUWE FNV-VOORZITTER HANS PONT: Presentatie benzineprijs dei^gt niet DE STEM COM Teken aan de WIMKOCK DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1985 ACHTERGROND pagina Speelbal Signaal Onzeker KAMER ZET HAAST ACHTER NIEUW REISDOCUMENT WIE WAT bewaart, heeft wat. Ik ben een bewaarder. Rommelend op de vliering stond ik deze week opeens met een stoffige ordner in m'n handen; een bundel paperassen uit het midden van de jaren '60. Salaris- brieven, een huurcontract, ga- rage- en doktersrekeningen, de tekst van het geboortekaartje van m'n jongste zoon, adreswij zigingen van reeds lang uit het zicht verdwenen 'kennissen'. Dat soort spul. Veel van die paperassen herkende ik alsof ik ze deze zelfde maand nog onder ogen had gehad en dat maakte dat ik me met een schok realiseerde hoe vér 1965 al weer achter me ligt. De titel van een boek van de Amerikaan F.L. Allendat lang geleden indruk op me had gemaakt, schoot me spontaan te binnen; Only yesterday, 'Nog pas gisteren'. Allen schreef het in de jaren '30, maar de essays die het bevat beschrijven het Amerika van de roaring twen ties. Zoals er een generatie rond loopt die steeds het gevoel heeft dat de oorlog nog maar pas achter de rug is, zo denken wij - van rond de 40 tot rond de 50 - bij onszelf soms alsof de jaren '60 nog vlak achter ons üggen. Het was een tijd van verande ring, een periode waarin je bin nen korte tijd over heel veel za ken grondig anders ging den ken. Een bewogen tijd dus en daarom staat hij in de herinne ring als een reusachtige mijl steen die het retrospectief ver tekent. Duveltje Van die opwinding blijkt weinig uit de paperassen. Het is opvallend hoeveel papier er is verspild aan 'woonruimte'. Het was toen een hele toer om so wieso een optrekje te kunnen vinden zodat je kon trouwen. De lange duur van verlovingen had daar alles mee te maken. De vroegste brieven zijn ge adresseerd aan ons eerste adres in Breda. Die woning bestond uit drie slaapkamers op de ver dieping van een groot vooroor logs huis. De grootste slaapka mer was onze zitkamer, de twee kleinere dienden als keuken en slaapkamer. De vierde slaapka mer op de verdieping was van de vriendelijke, oude dame die beneden woonde en ons, op voorspraak van een wederzijdse kennis, had-opgenomen. We woonden daar in de ijzi ge winter van '62/'63 en stook ten kolen in een 'duveltje' van de Etna. Omdat we geen op slagruimte hadden, haalde ik de kolen om de paar dagen in een papieren zak bij de kolen boer. De zak konden we kwijt in de kast onder de trap. Een gedienstige collega die na de avonddienst op de krant mee was gekomen voor een slaap muts en aanbood de zak met kolen even op te halen, het hem bovenaan de trap gekomen, vallen zodat we een deel van de verdere nacht hebben doorge bracht met het vergaren van de antraciet-kolen die over de hele trap en de gang daaronder ver spreid lagen. Beeldenstorm Het was geen plek om er kinderen te laten opgroeien en zodra zich de geboorte van nummer één aandiende begon het gezoek weer. Met meer ge luk dan wijsheid vonden we net op tijd een appartementje. Het was eigenlijk een tweekamer flat, maar de eigenaar had er met behulp van een schot van hout en glas heel netjes een driekamerflat van gemaakt. Kleine kamertjes dus. Wat riant was aan deze flat was de ligging van het gebouw. Over een park heen hadden we uit zicht op de stad en het was daar dat we, driehoog op het balkon, van dag tot dag de af braak van de neo-gotische He- melvaartkerk hebben gevolgd. Er woedde een ware beel denstorm door de contreien. De kerken die bleven staan werden van binnen witgekalkt alsof er een nieuwe Calvijn was opgestaan. Preekstoelen wer den uitgebroken, pilaarheiligen van hun sokkels gehaald en naar de antiquair of rommel markt gebracht. Veel kerkvolk stond er toen verbijsterd naar te kijken, maar we weten nu dat het deel uitmaakte van de vernieuwing en wie er nog ko men zijn gewend geraakt aan kale kerken zonder de achterge laten tekens van voorgeslach ten. Vernielfiets De basishuur van de flat be droeg 98 gulden en 55 centen per maand. Daar kwam een tientje servicegeld per maand bij. Toen al werden de fietsen gestolen als we ze beneden bij de ingang heten staan in plaats van ze op te bergen in het sou terrain. Zo raakte ik de degelij ke fiets kwijt die ik jaren eerder van mijn vader had gekregen. Hij had me die gegeven met een zekere plechtigheid omdat het tevens zijn manier was om mijn volwassenheid te bevestigen. Voor mijn vader was een fiets nog een attribuut dat een heel leven meeging. Ik heb zelf ook nog zoiets geprobeerd met de kinderen, maar dan in een meer aan de weggooitijd aangepaste stijl: 'je krijgt één fiets om te vernielen; een tweede om te verslijten tijdens je schooljaren en op je achttiende krijg je ab soluut je laatste-Daarna zorg je er zelf maar voor.' Redelijk ja, maar de praktijk maakte korte metten met dit lange termijn plan. Die eerste vernielfiets lag al in puin voor de kinderen zelf aan het slopen konden gaan. Het waren de goedkope lasver- bindingen, lichtte de vakman toe. „Zeker bij de Makro ge kocht?" De Makro, daar was de Bre dase middenstand toen niet van gediend. Voor de krant tekende ik uit hun mond de klachten op en ik had met ze te doen tot ik bij een winkelier kwam die tele visietoestellen en dergelijke ver kocht. „De huichelaars", mees muilde hij, „Waar denk je dat zij hun televisies halen? Neem maar van mij aan dat dit niet bij mij is, hun collega-midden stander en vakman." En zo bleek al in de jaren '60 dat lang niet alles altijd is wat het lijkt. (Wordt vervolgd). Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllir. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur ©076-236394/236911.) Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door ANP-verslaggevers Hans Moleman en Nanno Hoek „HET IS een enorme prestatie van de vakbe weging dat we onder de huidige omstandigheden zo blijven vasthouden aan verdere arbeidstijd verkorting (ATV). We moeten de leden voort durend maar gemoti veerd houden om vooral de prioriteit te leggen bij werkgelegenheid en ATV, en om daarvoor af te zien van allerlei ver beteringen die je mis schien zou kunnen heb ben. En dat terwijl hoogleraren, politici en werkgevers van naam, de president van de Ne- derlandsche Bank, en ga zo maar door, bezig zijn twijfel te zaaien rond het nut ervan". De nieuwe voorzitter van de FNV, Hans Pont, is ver ontrust over de maatschap pelijke aanvaarding van ver dere arbeidstijdverkorting. Terwijl in diverse studeerka mers inmiddels door werkge vers en werknemers driftig wordt gebroed op de moge lijkheid van invoering van een 36-urige werkweek in 1986 of 1987, ziet Pont de ne gatieve geluiden die vanuit diverse hoeken over ATV worden geuit als een duide lijke bedreiging voor de ver dere herverdeling van werk. „Als er door Jan en alle man een geest wordt gescha pen van 'Jongens hou daar nou mee op, het helpt toch al lemaal niets', en dat gaat een algemene publieke opinie worden, dan kan een vakbe weging daar niet alleen tegen oproeien. Dan kunnen ook gewone werknemers, lid van de FNV, niet aan die geest ontkomen. Je eigen leden be horen ook tot dat publiek, en dat wij dan een heel andere houding kunnen aannemen, dat geloof ik niet". „Het gaat om de geest die in de samenleving heerst. Daar ligt voor ons een grens, en daar ligt ook een grote verantwoordelijkheid voor al die mensen die meewerken aan het creëren van die geest van moedeloosheid. Zij sug gereren dat je alleen met wat economische groei de huidige massawerkloosheid te lijf zou kunnen. Dat is gewoon niet waar", aldus Pont in een vraaggesprek met het ANP. Waart die sfeer van moe deloosheid dan al rond bin nen de FNV-gelederen? Pont: „We horen heel wat sceptische geluiden, maar het hangt ervan af waar die le den zitten. Sommige mensen zien nog helemaal niets van het effect van korter werken en dan is het moeilijk uit te leggen. Naarmate ze er meer of minder van merken zijn ze natuurlijk ook meer of min der enthousiast. Mensen in verantwoordelijke posities moeten juist nu bijdragen aan het voorkomen van een negatieve sfeer. Alleen kan de vakbeweging dat niet trekken". „Wat mij zo opvalt is dat men zo kritisch zit te praten in onze richting als het gaat om ATV. Terwijl de groepe ring die zich er het hardste voor inzet juist de vakbewe ging is. Het zijn anderen die ons het leven zuur maken. Ik weet niet hoe lang we dat kunnen volhouden. Als we de 36 uur niet in 1986 of daarom trent halen dan lukt het be reiken van de 32 uur in 1990 ook niet, dat kan iedereen be grijpen". Pont is er zelf van over tuigd dat voor de grote meer derheid van de ruim twee miljoen werknemers in de marktsector een werkweek van gemiddeld 36 uur binnen anderhalf jaar haalbaar is. „Stekelenburg (de nieuwe vi ce-voorzitter) heeft op 1,5 miljoen werknemers gemikt. Dat onderschrijf ik. De werkgevers willen in over wegende mate wel", zo is de taxatie van de man die woensdag op een bijzonder FNV-congres in Amersfoort officieel tot opvolger van Wim Kok werd gekozen. Meteen volgt een uiteen zetting over de redelijke in zet die de FNV in de ogen van Pont kiest: „Wij willen pra ten over een gemiddelde werkweek van 36 uur, waar bij sommige categorieën mensen tijdelijk kunnnen worden uitgezonderd en nog een paar van dat soort condi ties. De organisatorische pro blemen kunnen dan worden opgelost, denken wij. Als een werkgever dan nog nee zegt, dan lijkt mij dat men zich schuldig maakt aan onmaat schappelijk gedrag. Er zijn er bij die willen gewoon niet, maar dat wil nog niet zeggen dat de 36 uur er bij hen niet komt". Pont is voorzichtig over de haalbaarheid van staken voor verdere arbeidstijdver korting. „Het is verstandig als je wel een pakketje eisen hebt, waarbij ook de ATV. Hans Pont: Wat mij zo opvalt is dat men zo kritisch zit te praten in onze richting als het gaat om ATV. Ter wijl de groepering die zich er het hardste voor inzet juist de vakbeweging is. Het zijn anderen die ons het leven zuur maken." - fotoanp We kunnen natuurlijk goed een arbeidsconflict uitvech ten met een werkgever, als je kunt aangeven 'Wij willen dit en die werkgever wil dat en wat hij wil is onredelijk'. Als de mensen dat ook zo voelen dan kun je ze mobili seren. Maar dat wordt moei lijk als er een soort algemeen gevoel hangt van: waar doen we het voor". Van wettelijke regeling van arbeidstijdverkorting, als de vakbonden er zelf met de werkgevers niet uitko men, verwacht Pont eigenlijk niets. In de praktijk zal vol gens hem blijken dat het niet mogelijk is herverdeling van werk op die manier af te dwingen, omdat de verschil len tussen allerlei bedrijven te groot zijn voor effectieve regelgeving, nog afgezien van de onmogelijkheid van een goede controle op de na leving ervan. Pont verwacht veel meer van een 'helpende' overheid. Die moet zorgen voor de 'smeermiddelen'lastenver lichting en WIR-premies af hankelijk van de mate waar in bedrijven meewerken aan korter werken. 'Straffen en belonen, niet voorschrijven', aldus de nieuwe voorzitter. Alleen in een noodsituatie („als er een massawerkloos heid blijft die door het nor male overleg niet kan wor den opgelost") heeft de over heid het recht om in te grij pen. „Ik zeg niet dat de over heid dan móet ingrijpen, maar het is dan wel begrijpe lijk. Helpen zal het echter waarschijnlijk toch niet, al dus Pont: „Zinloze regelge ving heeft zelfs in een nood situatie geen enkele beteke nis". De FNV zou graag zien dat het overleg in de Stichting van de Arbeid weer van de grond komt „Daarbij moeten we zeker niet in detail zaken gaan regelen, maar wel op hoofdlijnen tot afspraken ko men over de richting van de ontwikkeling. De mate waar in de sociale partners daar aan mee- of tegenwerken kan dan voor de overheid aanleiding zijn om wat min der of meer goedgeefs te zijn". Over de haalbaarheid van een 36-urige werkweek in '86/'87 voor de overheids- en trendvolgende sector heeft Pont zo zijn twijfels. „Ik kan niet instaan voor de over heidssector. Daar moet het ook gebeuren, maar wel on der dezelfde financiële voor waarden als in het bedrijfs leven. Of men dat er uit kan halen in de onderhandelin gen, dat weet ik niet". De Abvakabo zit volgens Pont op 'een zuivere lijn' met de eis dat ambtenaren en trendvolgers de komende ja ren wat betreft koopkracht ontwikkeling en ATV gelijke tred moeten houden met het bedrijfsleven. „Dat is feite lijk in een eisenpakket vast leggen wat jarenlang het trendbeleid heeft geheten. Het komt er in feite op neer dat men niet inziet waarom men in de collectieve sector op het gebied van atv en loonontwikkeling anders zou moeten handelen dan in het particuliere bedrijfsleven". Van kritiek op de opstel ling van de Abvakabo wil Pont daarom niet horen: „Er is wel de indruk gewekt dat er spanning zou zijn tussen het beleid van de Abvakabo en dat van de FNV en andere bonden, maar vée hebben dat later hier intern nog eens ge analyseerd en besproken. We zijn tot de conclusie gekomen dat in feite het overheidsbe leid met betrekking tot de bezuinigingen er de oorzaak van was dat de Abvakabo niet voluit achter die 36 uur aan kon gaan". „De koopkracht van amb tenaren en trendvolgers zal tenminste gehandhaafd moet blijven wil men met de atv verdergaan. En als er in het bedrijfsleven afgezien zou worden van loonsverbeterin gen omdat daarmee betere ATV wordt gefinancierd, dan ziet de Abvakabo uitèraard ook op dezelfde wijze af van loonsverbetering. Zo eenvou dig ïS'h'èt", aldus Pont. .Acties, tegen de herziening van het stelsel van sociale uitkeringen ziet de nieuwe FNV-voorzitter niet meer in het verschiet. „De belang rijkste actie is dat de mensen volgend j aar naar de stembit gaan. De sociale zekerhejj wordt hoe dan ook een van belangrijkste onderwerpt; in de verkiezingsstrijd. Dat kan ook een reden zijn voo> CDA en WD om uit weibel grepen eigenbelang zaak even over de verkiezij! gen heen te tillen. Een ander; getinte regering zal déze plannen corrigeren, dat kar, niet anders. En als dezelfdt combinatie terug komt, dar, kunnen ze de zaak altijd nog doorvoeren. Het uitstel is dar minimaal". „De PvdA stelt dat de uit. keringen weer omhoog moe. ten naar 75 procent. Wij 1 ons niet uit over het percen. tage. Het is misschien scher dat je iets doet tussen de 70 en 80 procent afhanke lijk van leeftijd en dienstja ren. Onze grootste zorg is duur van de uitkeringen de langdurig werklozen. Die dreigen straks binnen ds kortste keren in de bijstand te worden geschoven. De hele zaak wordt zo afgebouwd dat het stelsel een bodemvoorzie- ning dreigt te worden, waar bij iedereen op het sociale minimum wordt terugge- drukt", aldus Pont. Bovenwettelijke aanvul, lipgen zijn volgens hem geen goed alternatief voor een be. hoorlijke wettelijke regeling „Als de afbraak van de socia le zekerheid een feit wordt gaan we natuurlijk niet zitten, maar dat is eigenlijk vers twee. In de bovenwette lijke sfeer kun je alleen maar' kortstondig bezig zijn: je kunt nooit voor een reeks van jaren mensen een aanvulling geven op hun uitkering. Dat betaalt geen werkgever. Bo vendien kan er dan in sterke sector meer dan in een zwakke. Dan zou er een soort vereveningsfonds kunnen komen,, maar als het zover zou komen dan kun je de zaak net zo goed bij wet rege len". Pont: „De Voedingsbond heeft gesuggereerd dat ik me niet druk genoeg maak voor de laagste inkomens, de men sen met een uitkering. Datii heel raar. Die suggestie kan voortkomen uit het feit dat ik grenzen stel aan wat ik wil, want het moet bereikbaar zijn. Er kunnen belemmerin gen zijn, economische belem meringen bij voorbeeld. Als ik daar van overtuigd ben, dan ben ik ook niet genegen om te suggereren dat het wel zou kunnen worden bereikt. Ik trek er heel hard aan, voorzover ik -denk dat hel binrien de mogelijkheden ligt. De voorzitter van de FNV hoort met een heel warm hart te kijken naar de genen die het het moeilijkst hebben in de samenleving". Van onze correspondent in Washington Mare De Koninck MET HET afkondigen van beperkte strafmaat regelen jegens het blan ke minderheidsregiem in Zuid Afrika, heeft Amerikaans president Reagan op het nippertje een zware politieke ne derlaag in eigen land af gewend. Het vooruit zicht van zo'n nederlaag heeft -hoe weinig in grijpend de sancties ook mogen zijn- gezorgd voor de scherpe omme zwaai die waarnemers in Washington vaststel len in Reagans opstel ling tegenover Pretoria. Nog maar een week gele den had de Amerikaanse president nadrukkelijk ver klaard: „Ik ben wezenlijk te genstander van strafmaatre gelen". Afgelopen maandag kondigde hij een pakket sancties af dat verregaand overeenkomt met het pakket dat de Senaat ('Eerste Ka mer') deze week had willen neerleggen in een wet. Rea gan had al een presidentieel veto tegen die wet in het vooruitzicht gesteld Het Amerikaanse staats hoofd heeft eieren voor zijn geld gekozen. De afgelopen weken was duidelijk gewor den dat een veto zou worden 'overstemd' door een grond wettelijk vereiste tweederde meerderheid in het Congres (parlement). Adviseurs van Reagan, met name nationaal veilig heidsadviseur Robert McFarlane, hebben hem pas in de afgelopen dagen ervan weten te overtuigen dat de consekwenties van een 'over stemd veto' rampzalig zou zijn voor de politieke effecti viteit van het president schap. In heel de wereld zou de indruk ontstaan dat Rea gan zich zijn grondwettelijk voorrecht om de buitenland se politiek te bepalen, heeft laten afnemen door het Con gres. En zijn geschonden gezag zou het voor Reagan ook vrijwel onmogelijk maken om dit najaar in de rest van zijn omstreden agenda (vrij handelspolitiek, belastingve reenvoudiging, uitgavenver- laging, de top met Gorbats- jov) successen te boeken. Maar, evenals vaker in het verleden toonde Reagan ook in de Zuid Afrika-kwestie dat hij zo lang mogelijk vast houdt aan zijn persoonlijke overtuiging en pas met de rug tegen de muur laat zien voldoende politicus te zijn om een compromis te aanvaar den. Overigens leren zowel de inhoud van de afgekondigde sancties als de commentaren daarop van voor- en tegen standers hoe symbolisch de strafmaatregelen eigenlijk zijn en hoezeer ze bij gebrek aan inhoudelijk gewicht de grillige speelbal zijn gewor den van Amerikaanse partij politiek. De sancties waar voor tenslotte in het Congres een meerderheid te vinden bleek, beloofden reeds mini maal effect te hebben op de Zuidafrikaanse economie. Het Congres wilde Ameri kaanse bankleningen aan de Zuidafrikaanse overheid verbieden, maar intussen is er al nauwelijks meer sprake van dergelijke leningen, als gevolg van de onrust in Zuid- Afrika. In totaal loopt er thans maar voor 300 miljoen dollar Amerikaans crediet aan Pretoria. Het invoerver bod op de Krugerrand, de Zuidafrikaanse gouden ver zamelaars- en beleggings munt, zal de regering-Botha nauwelijks deren, want in voer in de VS van ongemunt goud blijft toegestaan. Waar die Congresplannen al zo weinig voorstelden, is Reagans geringe afzwakking daarvan ook niet erg sub stantieel meer, en vooral be doeld als signaal dat het om eigen maatregelen van de president gaat. Reagan wil met buitenlandse handels partners overleggen alvorens de Krugerrand te verbieden en hij wil wel leningen aan de Zuidafrikaanse regering toestaan indien het geld spe ciaal de zwarte bevolking ten goede komt. Inzake de ex portbeperking voor electro- nische en nucleaire technolo gie is er praktisch helemaal geen verschil tussen Reagans versie en die van het Con gres. De Republikeinse partijge noten van Reagan in het Congres aanvaarden in meerderheid de actie die de president nu neemt. Voor hen hoeft er nu geen wet meer te worden aangenomen. Maar de Democratische (oppositie- Partij is door de omme zwaai van Reagan in een moeilijk parket gekomen. Sommige Democraten riepen samen met Zuidafrikaans bi- schop Tutu schande over de beperktheid van Reagans sanctiespakket. Edward Kennedy echter, die zich tot Democratisch woordvoerder in het Zuid-Afrika-debat heeft opgeworpen, gaf toe dat er ook in de Amerikaanse volksvertegenwoordiging geen meerderheid is voor veel hardere strafmaatrege len. Een mildgestemde Ken nedy noemde Reagans actie „een stap in de juiste rich ting, goedbedoeld maar on voldoende". In zekere zin hebben Rea gans sancties extra duidelijk gemaakt dat ook de Demo cratische Partij in meerder heid onzeker is over wat het meest wijze beleid is ter beëindiging van de apartheid in Zuid-Afrika. De steun die president Reagan voor zijn maatregelen krijgt van uiterst rechts in de VS, zoals van tv-predikant Jerry Fal- well, geeft ook de Democra ten te denken over hun wei nig radicale positie. Hetzelf de geldt voor de gematigde kritiek van Zuidafrikaans president Botha op Reagans sancties en voor de ronduit positieve reactie van de Zuidafrikaanse ambassadeur in Washington, die de getrof fen maatregelen „een uit gangspunt voor een betere verstandhouding tussen bei de regeringen" noemde. Nu de Democratische Par tij zich zo weinig heeft kun nen profileren in de Zuid- Afrika-kwestie, is het een schrale troost dat Reagan -mede dankzij druk van de oppositie- tot ultra-lichte maar toch concrete straffen is overgegaan en wel eerder dan de EG-landen. 'Reagan heeft Europa links inge haald', zei deze week een te vreden stafmedewerker van de president. Door Frans Boogaard HET NIEUWE Europees paspoort. Het klinkt als of je ermee in één ruk van Groningen naar Griekenland kunt, van Rodeschool naar Rome. De laatste tijd klinkt het ook, door verontrustende verhalen van de Zuidhol landse commissaris der ko ningin Patijn en van de VNG, de belangenvereniging van Nederlandse gemeenten, als of het veel geld en werkgele genheid gaat kosten. Op Buitenlandse Zaken, waar het Nederlandse Euro paspoort langzaamaan ge stalte krijgt, wordt meewarig en verdrietig met het hoofd geschud: fabels, onzin, sprookjes. In feite is het enige dat verandert de kleur: rood/ bruin in plaats van donker blauw. En vóór het woordje 'Pas poort' komt het woordje 'Europees'. De Tweede Kamer had de ze week maar luttele secon den nodig om zich op voorstel van de drie grote fracties uit te spreken voor een spoedige .totstandkoming van de Pas- poortwet. Mede met het oog op de invoering van het Europees paspoort in Neder land moet de regering nog dit jaar haar wetsvoorstel aan de Kamer presenteren, von den PvdA, CDA en VVD. Toch, verwacht drs. Pieter Uiterlinden, zal het nog wel tot medio '87 duren voor de eerste Europaspoorten in Ne derland worden uitgereikt. Uiterlinden, hoofd van het bureau Paspoortaangelegen heden van Buitenlandse Za ken: „Als de Kamer sneller wil, werken we daaraan uiteraard mee. Maar het moet technisch wel mogelijk zijn." Technisch lijkt het niet vreselijk ingewikkeld een nieuw paspoortboekje met alleen maar een andere kleur en opdruk te vervaardigen, maar Buitenlandse Zaken wilt nu er toch veranderingen op til zijn, de gelegenheid meteen maar te baat nemen om meer nieuwigheden in te voeren. Eén daarvan is, in het spoor van de Bondsrepu bliek en het Verenigd Ko ninkrijk, de fraude-besten digheid van het paspoort; een reisdocument dus dat niet, zoals het huidige, in korte tijd te vervalsen is. Die frau debestendigheid wordt be reikt door gebruikmaking van foto-chemische proces sen, en dat is meteen één van de redenen dat nu de Vereni ging van Nederlandse Ge meenten zo op haar achterste benen staat: het blijkt in de praktijk namelijk nogal pro blematisch, in ieder geval fi nancieel, om bij ieder ge meentehuis een klein che misch fabriekje neer te zet ten, en dus zal dit onderdeel van de paspoort-uitgifte moeten worden gecentrali seerd. De paspoort-vervaardi- ging zelf wordt natuurlijk ook iets ingewikkelder, maar volgens Uiterlinden hoeft dit de prijs van het reisdocu ment, in tegenstelling tot wat Patijn onlangs beweerde, niet nadelig te beïnvloeden. „Hetzelfde als nu, 65 a 70 gul den," is zijn schatting van de prijs van het nieuwe Euro paspoort. En: „Dat is dan een uniforme prijs. Waarmee je een bron van klachten weg neemt." Het bedrag aan rijksleges, waarvan onder andere de consulaire bijstand aan in het buitenland in nood ge raakte landgenoten wordt bekostigd, blijft globaal ge nomen gelijk: per paspoort ongeveer 45. Tot zover het nieuwe pas poort, dat qua kleur en for maat dus in pakweg vijf jaar (de 'looptijd' van zowel het oude als nieuwe paspoort) wordt gelijkgeschakeld met dat in de andere negen EG- landen. De burger heeft daar, be halve een dieper Europees besef waaraan in Schagen en Monnickendam waarschijn lijk minder waarde wordt gehecht dan in Brussel en Straatsburg, weinig aan. Toch wil Buitenlandse Za ken proberen ook de modale Nederlander enkele voorde len te bieden. Dat kan, zegt Uiterlinden, door de bestaan de, twee jaar geldige toeris- tenkaart op te waarderen tot een vijf jaar geldige pas- poortkaart. Als die van eet machinaal leesbare tekst kan worden voorzien, kan da voor een aantal landen (bij voorbeeld de VS) aanleiding zijn de visumplicht te laten vallen. En paspoorthouders die zelden of nooit buiten Europa komen, zouden kun nen volstaan met de pas- poortkaart in plaats van het (altijd duurdere) paspoort. Buitenlandse Zaken wil daarmee tegelijk voorkomen dat over twintig of dertig jaar het Nederlandse pas poortsysteem opnieuw op helling moet, met alle ellende die dat dan weer met zich meebrengt. Of zoals Uiterlin den het zegt: „Met het nieu we document proberen we in te spelen op ontwikkelingen in de EG, in de Raad van Europa en in de internatio nale burgerluchtvaart. A's dat lukt hebben we straks een document dat tot in de volgende eeuw ongewijzigd kan worden gehandhaafd. Tegen deze achtergrond kan Uiterlinden dan ook maar heel weinig waarde ring opbrengen voor de angs' van de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten én net ministerie van Binnenlandse Zaken, dat het nieuwe pas- poort onnodig duur wordt verlenging (als gevolg van de centrale 'aanmaak') onn0® lang gaat duren en het de centralisatiebeleid van he kabinet dreigt te worden doorkruist. Uiterlinden: „De paspo® uitgifte loopt in feite nu nog zoals die na de souveretpj' teitsoverdracht in 1813 is gevoerd. Maar daar veran dert ook straks nog maa weinig aan, en zeker niet v nadele van de gemeenten. Resteert slechts de vraat waarom, na meer dan kwarteeuw Europese sa®L werking, er nu een Europa® paspoort komt dat alleen de Bondsrepubliek, het enigd Koninkrijk en land fraudebestendig wor^ en in de andere zeven (stra negen) EG-lidstaten niet Uiterlinden, spotte „Dat is Europa in a nutshei DONDERDAG 12 SEPTt Van onze correspondent PARIJS - ..Ik ben er trots op vaderlander te zijn en Neder lander zal ik altijd blijven. De eerlijkheid zal overwinnen, naar ben ik altijd van over ruled geweest. Mijnheer de minister, ik ben erg blij dat u uit Nederland bent overgeko men om mij hier in Parijs deze onderscheiding te overhand!- gen. pat was gisteravond de eer ste reactie van de Nederlandse cineast Joris Ivens, nadat hij uit handen van minister Brinkman van Cultuur in het Institut Neerlandais in Parijs het gouden kalf had gekregen. Ivens kreeg deze onderschei ding van de Nederlandse film dagen bij wijze van 'erkenning van de kwaliteiten van zijn gehele werk als filmmaker en erkenning van de bijzondere betekenis van zijn persoon voor de Nederlandse filmcul- Steu Van een onze verslaggevers DEN HAAG - De presentatie van benzineprijzen deugt niet. De indruk wordt gewekt dat aanpassingen over de hele li nie geiden, terwijl ze soms slechts voor een enkele maat schappij op gaan. De consu ment heeft ook weinig aan de vermelding van 'de meest voorkomende prijs' vanwege de grote regionale verschillen. De Bovag dringt er in een brief bij de benzinemaat schappijen op aan meer duide lijkheid te scheppen aan het prijzenfront. Er is nu sprake van verhoging van 'de' benzi neprijs, terwijl die soms alleen betrekking heeft op een enkele maatschappij. Konsumenten Kontakt is het prijsbeleid van de grote maatschappijen al ja ren een doorn in het oog. De consumentenorganisatie kiest onverbloemd de zijde van witte-pomp-houders. Die zijn door de bank genomen en kele centen per liter goedko per dan Shell, Esso, BP en an dere merkbenzines. Een on derzoek van de consumenten organisatie begin dit jaar wees uit dat de prijs aan de vrije pomp gemiddeld drie cent la ger was dan bij Shell en ruim 2,5 cent lager dan bij Esso en BP. Er bestaan daarnaast gro te prijsverschillen tussen ver schillende regio's. Dinosaurus DESKUNDIGEN zijn er vrij wel zeker van dat in de bodem onder Winterswijk nog meer sporen en mogelijk zelfs bot- resten van dinosauriërs aan wezig zijn. Onlangs is er een voetafdruk van een dinosau rus ontdekt. HET zil Pretoria niet lekker, dat ee ondernemers in het nabuurland Z< sident Botha in besprekingen voer AUid-Afrika verboden zwarte an net bedrijfsleven mag er dan al ve apartheidsbeleid, door daar op dit van te geven, brengt de onderne grote verlegenheid. Door hun internationale contra< dustry in Zuid-Afrika aanzienlijk i 'aager -mentaliteit, die de regerer rnaakt om aan de zwarte meerderl wengens niet zo dat het bedrijfsle «uren op algemeen kiesrecht. D <0u van de ene dag op de andere yen en dat is voor nagenoeg alle I ®n Indiërs en zelfs voor grote g °?rshands onaanvaardbaar. Zw£ lanS en heeft n°9,e weinig kader i and te kunnen besturen. Het alge wii een tweede Oeganda makei Wat wil het bedrijfsleven dan? an het apartheidsbeleid, Oppen '"HjaHt-industrie, schetste onlan unieke' multi-raciale samenleving den gelijkberechtigd naast elke zaï le'din9- Als de Nationale Pc kan 9ens Öppenheimer op de e omn' on9eacht hun kleur, het r n zich vrij door hun land te bewe hcLWensen' Voorts zou voor alle 1 QJ®n thuislanden, hetzelfde Zuic amhflen zou voor iedereen alle zii rt 'ke aPParaat open moeten sihre 9rondslag van de nieuwe m Srh r|jven en over de nodige capac vervormingen van deze aard betoifdhijnlijk wat magertjes voorl ken ze e°hter een complete dent0D nlet aan kunnen ontkomer oesn °tha de Rubicon van het ap dar-K»v/ye9 terug meer. Mocht de Zoi i Lr hebt)en dat de afbouw var (wannen verlopen - de milde s daakin eens verdeelde) Europese aan h 9es,erkt hebben - de ontnr dikJn War|d: ook in Zuid-afrika is «'-• i's eerder weten hoe de kaar histers en hun ambtenaren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2