SK/
'Onvoorstelbaar dat we hier floppen,
terwijl ze ons in Amerika wel pikken'
Frank
rT3i?r>n
KRO VIERT ZESTIGJARIG BESTAAN
Omroepen lonken
naar Sky Channel
Liv Ullmann getrouwd
DINSDAG 10 SEPTEMBER 1985 T2
niNSDAG 10 SEPTEMBER
Componist
Léon Orthel
overleden
Ex-Beatle
Ringo Stari
grootvader
Amerika
i Sinds 1 augustus
kunnen transseksuelen
die via
I
Jongetjes
Taboe
,,'t Is helaas tragisch dat het bezit van I
veel geld vaak het normbesef corrim-J
peert"
Minister Korthals Altes I
'Brandpunt' voortaan
op late zondagmiddag
Van onze rtv-redactie
DE KRO probeert op
haar nieuwe vaste
uitzenddag, de zon
dag, al aan het eind
van de middag een
grote groep kijkers
te trekken.
Tussen half zes en zeven
brengt deze omroep 'Brand
punt Zondag-Editie' op het
scherm, een samenvoeging
van Brandpunt en KRO's
Middageditie. Er zal in dat
programma ook aandacht
worden besteed aan sport.
„Het is overigens niet de
bedoeling dat deze samen
voeging en dit uitzendtijd
stip definitief zijn", deelt de
KRO mee en laat verder
doorschemeren dat gebrek
aan voldoende financiën en
mankracht met deze ingreep
te maken hebben. Met name
voor Brandpunt, dat nu op
dinsdagavond veel kij kers
heeft, houdt dit uitzendtijd
stip een groot risico in.
Ad Langebent, program
maleider van de KRO-tv,
ziet de Zondag-Editie als
een experiment: „Uitzen
ding van Brandpunt aan het
eind van de zondagmiddag
edn het begin van de zon
dagavond biedt de mogelijk
heid om te zoeken naar
nieuwe vormen".
Eindredacteur van het
programma is Ton Verlind
en de presentatie is in han
den van Milou van Sprang
en Aad van den Heuvel.
Kees Jansma verzorgt het
sportgedeelte. Een maal in
de vier weken zal Brand
punt in de Markt op zondag
middag te zien zijn.
De KRO viert haar zestig
jarig bestaan met een reeks
programma's op radio en tv.
Op de tv zijn deze herfst de
M
volgende documentaires te
zien: 'Moeder van een groot
gezin' (over de huwelijks
moraal), 'De juffrouw en de
zuster' (over de ongehuwde
vrouw in de kerk), 'Bekkers,
bisschop van alle mensen',
'De binnenkant van het ver
zet' (over verzet tegen de
Duitsers in Limburgse paro
chies), 'Uit onze knollentuin'
(over missionarissen en het
thuisfront) en 'De arbeiders
in Twente'.
Ook de radio wordt inge
schakeld bij wat in KRO-
kringen 'het project '60'
wordt genoemd. KRO-radio
brengt vijf series van in to
taal 42 programma's, waarin
onder meer aandacht wordt
besteed aan katholieke lite
ratuur, katholieke werkende
jongeren en mensen die in
de afgelopenzestig jaar hun
stempel hebben gedrukt op
katholiek Nederland. Het
jubileum wordt in januari
afgesloten met een grote bij -
eenkomst, waarop wordt te
ruggeblikt en wordt nage
dacht over de toekomst en
'de waarden, die in onze
doelstellingen zijn vertegen
woordigd'.
Deze winter brengt de
KRO vijf Nederlandstalige
series. De eerste is 'Fien', een
tv-bewerking van de musi
cal met Jasperina de Jong
als actrice Fien de la Mar.
De opnamen werden op lo-
katie gemaakt. De serie telt
vier afleveringen en naast
Jasperina zijn Gees Linnen-
bank, Gerard Thoolen en
André van den Heuvel te
zien.
De film 'De leeuw van
Vlaanderen' van Hugo
Claus, die vorig jaar in de
bioscopen te zien was, wordt
op twee avonden, op 7 en 8
december, uitgezonden. Het
is de verfilming van de his
torische roman van Hendrik
Conscience en de climax van
Aad van den Heuvel en Milou van Sprang presente
ren'Brandpunt Zondag-Editie'. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM
het verhaal vormt de Gul
den Sporen-slag van 1302 bij
Kortrijk. In de hoofdrollen
zien we Jan Decleir, Jules
Croiset, Josine van Dalsum,
Maxim Hamel en Jo de
Meyere.
De derde serie is 'De ap
pelgaard', een feuilleton in
12 afleveringen van KRO-
huisschrijver Willy van He-
mert, met Sigrid Koetse, Ton
Lensink en Adrienne Klei
weg. Verder wordt de suc
cesvolle film 'Ciske de Rat'
in vier delen uitgezonden en
komt de Wim Verstappens
film 'De zwarte ruiter' (met
Hugo Metsers) in 3 afleve
ringen op het scherm onder
de titel 'De smokkelaar'.
Vaste programma's op de
zondagavond zijn verder de
Play Back Show en de de
tective-serie 'Inspecteur
Dalgliesh' naar verhalen
van P.D. James. Er komen
weer zeven 1-2-3-shows met
Ted de Braak op het scherm.
Deze keer gaan de opbreng
sten niet naar een charitat-
tief doel, maar is de show
gekoppeld aan de trekking
van de Mid-Lotto.
DEN HAAG (ANP) - De com
ponist/pianist Léon Orthel is
vrijdag in zijn woonplaats
Den Haag op tachtigjarige
leeftijd overleden. De gemeen
te Den Haag heeft dit gisteren
bevestigd. Orthel werd gebo
ren in 1905 in Roosendaal.
Hij volgde in het begin van
de jaren twintig lessen voor
piano, viool en compositie aan
het Koninklijk Conservato
rium in Den Haag. Vervolgens
studeerde hij nog muziek in
Berlijn.
Hij is als docent verbonden
geweest aan het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag
en het conservatorium in Am
sterdam. Als pianist-solist
heeft hij met vrijwel alle Ne
derlandse orkesten opgetre
den. Verder componeerde hij
onder meer zes symphonieën,
sonates voor piano, cello en
viool, vele pianowerken, liede
ren en ook kindermuziek. Or
thel was onder andere voorzit
ter van de Wagenaarstichting
en lid van de Raad voor de
Kunst.
Van onze rtv-redactie
AMSTERDAM - TROS en Ve
ronica zijn al een poos in on
derhandeling met het Engelse
satellietkanaal Sky Channel.
Bedoeling is een samenwer
king en misschien zelfs een
combinatie. De onderhande
lingen verkeren overigens nog
in een zeer pril stadium.
TROS en Veronica hebben
vorig jaar een gesprek gehad
met de Engelse zender die als
een komeet in opmars is. Grote
adverteerders richten hun blik
op Sky Channel en klassieke
Nederlandse omroepen wordt
de stuipen op het lijf gejaagd.
Sky Channel's televisiedi
recteur Gary Davies bevestig
de deze geruchten. „Inderdaad
zijn de heren Minderop en Den
Daas (resp. voorzitter en di
recteur van de TROS, red.) vo
rig jaar bij ons geweest voor
een aftastend gesprek. Ook
hebben we met Lex Harding
van Veronica gesprekken ge
voerd over een grotere samen
werking. Maar we mogen nog
niet eens van onderhandelin
gen spreken. Laten we het lie
ver vrijblijvende, aftastende
gesprekken noemen."
Sky Channel is voorlopig
volgens Gary Davies niet van
zins met TROS zelf of Veroni
ca in zee te gaan, maar sluit
deze mogelijkheid in een later
stadium bepaald niet uit. Da
vies: „Het hangt er van af met
welk voorstel de heren bij ons
komen. Als het voor ons inte
ressant is zie ik wel mogelijk
heden."
Sky Channel's opmars lijkt
niet stuiten. Zelfs de koning
van Spanje, Juan Carlos, kijkt
naar dit kanaal. De vorst heeft
speciaal voor deze supersnelle
carrièremaker in de mediawe
reld een schotelantenne op het
CHANNEL
dak van zijn paleis laten zet
ten.
Op het ogenblik bedient Sky
Channel 4,4 miljoen huishou
dens in Europa, maar dit getal
moet volgens prognoses bin
nenkort de 7,1 miljoen berei
ken.
Nederland is op dit moment
het belangrijkste land voor
Sky Channel. Op het ogenblik
kunnen 2.042.655 Nederlandse
huishoudens naar Sky Chan
nel kijken. Duitsland is twee
de met 670.000 en Zwitserland
is nummer drie in het klasse
ment, maar met name België
is sterk in opmars.
Volgens Patrick Cox, direc
teur van Sky Channel, groeit
de zender veel sneller dan des
tijds bij de oprichting, drie
jaar geleden, werd vermoed.
Volgend jaar zullen de kosten
er al uit zijn, hier had vijf jaar
voor gestaan. De zender zendt
nu 115 uur per week uit en
gaat in Nederland zelfs video
clips maken om jong talent
aan de bak te brengen.
LONDEN (UPI) - Ringt
Starr is de eerste es
Beatle die grootvader
geworden. De 45-jar%
drummer was 'ontzetten,
blij' met de geboorte var
zijn kleindochter,
Starrs secretaresse, Joaï
W'oodgate.
Starrs 19-jarige zoo:
Zak werd vader toen zijn
25-jarige vrouw Sarah it
het weekeinde het leve»
schonk aan 'Tatia Jayns
Het paar trouwde in ja.
nuari. Zak is de zoon va»
Ringo's eerste vrouw,
Maureen.
De zoon van Ringo
zelf ook drummer is on
der Starrs ware naam
Starkey. Zak en zij»
vrouw wonen in een huis
op het landgoed van Rn»
go Starr in de buurt va»
Ascot op 28 kilometer
westen van Londen
Starr, die is getrouwi
mét de Amerikaanse ac
trice Barbara Bach, heelt
ook een huis in Califor-
nië.
Door Wim van Leest
DE GESCHIEDENIS van
The Thought gaat terug tot
het new wave-tijperk van
eind jaren '70. Toen deed de
groep The Rousers van zich
spreken met twee elpees, die
vol stonden met puntige
songs in de traditie van de
Britse zestiger jaren-mu-
ziek. De eerste elpee werd
zeer goed ontvangen en ver
kocht redelijk, maar de
tweede elpee bleef ver ach
ter bij die eerste plaat.
Na een paar jaar was het
dan ook gedaan met de Rou
sers en na een bezinning
kwam de groep terug als
The Thought. Onder die
naam werd een eerste elpee
bij Polydor gemaakt, die in
Nederland volledig flopte.
Er werden precies 186 exem
plaren van die plaat ver
kocht.
In Amerika gebeurden er
echter merkwaardige din
gen. Via de platenbeurs in
Cannes was de eerste
Thought-elpee bij het kleine
Index-label terechtgeko
men. De release in Amerika
ontlokte Billboard de kwali
ficatie 'beste debuut sinds
The Cure' en ook andere
Amerikaanse bladen waren
enthousiast over de plaat.
De single 'I had too much to
dream last night', een oud
Electric Prunes-nummer,
werd veel gedraaid op de ra
dio-stations in en rond Los
Angeles.
Wieb Zigtema, voornaam
ste tekstschrijver van The
Thought verklaart de over
gang van Rousers naar
Thought in onderstaand in
terview als volgt:
„We hebben zelf altijd het
gevoel gehad dat er iets
goeds in zat. Daarom hebben
we na het opdoeken van de
Rousers de band bij elkaar
weten te houden. We hebben
niet het gevoel gehad dat we
op de bodem zaten en de
33
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
nummers bleven gewoon
komen. We hebben altijd
doorgeschreven. We hebben
banden vol met nummers,
die we wel nooit meer op
zullen nemen. Als een band
creatief niet droogligt, krijg
je hem niet gauw kapot. Ik
denk dat er een heleboel be
kende groepen zijn voor wie
een elpee maken een lijdens
weg is, omdat ze creatief al
lang kapot zijn. Het is puur
de poen die ze nog bij elkaar
houdt."
„Met de Rousers hebben
we de fout gemaakt te veel
stil te staan bij het succes
van de eerste elpee. We wa
ren zo overweldigd door al
de positieve reacties, dat we
voor de tweede elpee eigen
lijk te relaxed de studio in
zijn gegaan. We hadden ons
aan laten praten dat we een
soort nieuwe Beatles waren
of de Nederlandse Knack.
Die kwalificaties kwam je in
elk artikel over ons tegen en
daar hebben we ons te mak
kelijk bij neergelegd. Zo
doende werd die tweede
Rousers-plaat niks. We had
den verder moeten gaan met
de zaak uitbouwen. Een el
pee is niet meer dan een mo
mentopname, meer niet. Je
moet er niet te lang bij stil-
BUITENLANDSE roem is iets waar veel Nederlandse bands
van dromen en succes in Amerika is in dat opzicht helemaal
het einde. Tot op heden is dat succes maar incidenteel ge
weest. Tee Set had in Amerika een hit met 'Ma belle amie' en
Shocking Blue reikte er naar de eerste plaats met 'Venus
Golden Earring heeft een bescheiden reputatie in de l/S en
had er hits met o.a 'Radar love' en 'Twilightzone'. De laat
ste paar jaren is de Amerikaanse belangstelling voor Neder
landse groepen iets gegroeid. Vandenberg werd door Atlan
tic 'worldwide' gecontracteerd en had in de l/S succes met
elpees en concerten
Nieuw in het rijtje is de Noordhollandse groep The
Thought. Die groep werd gecontracteerd door MCA en
maakte een op de Amerikaanse markt gerichte elpee Die
plaat deed het vooral goed op de Amerikaanse highschools
en universiteiten. The Thought wordt veel gedraaid in de on
afhankelijke zenders van het Campus-circuit en onder de
Amerikaanse studenten werden inmiddels ruim 50.000 el
pees afgezet. Een tweede elpee bij MCA wordt nu voorbe
reid, terwijl er ook een toernee langs Amerikaanse universi
teiten en highschools wordt gepland om die nieuwe plaat te
ondersteunen.
The Thought: „Als een band creatief niet droogligt, krijg je hem niet gauw Hapot."
- FOTOWEA
denk je dat je meteen de hele
wereld gaat veroveren,
maar dat is natuurlijk niet
zo."
The Thought en voordien
de Rousers maakten er de ge
woonte van om elpees zelf op
te nemen en met de complete
banden de platenmaatschap
pijen af te gaan. De eerste
Rousers-plaat kwam zodoen
de uit op het onafhankelijke
Torso-label, de tweede bij
Ariola, de eerste Thuoght-el-
pee werd uitgebracht door
Polydor en de laatste plaat is
dus op het Amerikaanse
MCA-label uit.
„We maken onze platen
staan. Toen we de eerste
keer de studio ingingen om
een elpee te maken dachten
we 'nou gaat het gebeuren'.
Bij de tweede was dat al
minder en bij de derde elpee
weet je dat er ook wel een
vierde zal komen. Als je je
vierde plaat maakt ben je al
met de vijfde bezig enzo
voorts. Bij je eerste elpee
zelf. Daarvoor moeten we
ons in eerste instantie altijd
diep in de schulden steken
om de opnamen te kunnen
betalen. Tot nog toe hebben
we die elpees steeds kunnen
slijten. Voor onze laatste el
pee, die we hadden opgeno
men met producer Graig
Leone (producer van o.a.
(Ramones, Talking Heads,
Blondie en Moon martin),
was hier in Nederland geen
belangstelling. Onze mana
ger is er toen in Amerika de
platenmaatschappijen mee
langs gegaan en MCA bleek
belangstelling te hebben.
Zo'n naam als Craig Leone
helpt dan toch denk ik. Het
is onvoorstelbaar dat die
eerste Thought-elpee in Ne
derland totaal de grond
wordt ingeboord, terwijl ze
zoiets in Amerika wel pik
ken. Na ons contract met
MCA deden allerlei wilde
verhalen de ronde. We zou
den een gigantisch contract
hebben, maar dat is niet
waar. We hebben een goed
contract, meer niet. Maar er
waren zelfs bladen die ons
dat contract kwalijk namen.
Vynil schreef een vernieti
gende recensie op grond van
de veronderstelling, dat we
de elpee met groot Ameri
kaans geld hadden opgeno
men. Als die jongen zich be
ter had geïnformeerd dan
had hij geweten dat we die
plaat in eigen beheer hebben
gemaakt en later de kant en
klare banden hebben ver
kocht."
The Thought wordt her en
der gekwalificeerd als een
Nederlandse vertegenwoor
diger van de garagerock. Zelf
wil de groep niet van zo'n
stempel weten.
„We hebben altijd dit
soort muziek gemaakt. We
vallen voor goede melodieën
en pakkende teksten. Ver
volgens komt dan de journa
listiek en die gaat het beoor
delen. Die gaat zeggen dat
lijkt daar en daar op en dat
zijn de invloeden. Zelf sta je
daar niet bij stil. Je hebt er
nooit voordeel bij dat je tot
een bepaalde stroming gere-'
kend wordt. Je wordt er op
vastgepind. Het beste kun je
buiten elke stroming vallen.
Maar zeker in Nederland
lukt je dat niet. Er is altijd
wel iemand, die je in een
hokje plaatst. Het publiek
wil namen horen om te we
ten waar het op lijkt."
The Thought blinkt uit in
simpele nummers. De mu
ziek is verwant met de gitaar
muziek, die je aan het eind
van de jaren 60 tegenkwam.
De teksten zijn tegenwoordig
al even simpel. Liefde in al
lerlei opzichten neemt een
voorname plaats in.
„De teksten die ik maak
zijn individueel. Dat is ka
rakteristiek voor onze groep.
Wij zijn vier individualis
ten. die alleen binnen het
collectief van The Thought
kunnen gedijen. Ik vind het
interessant om de ongewone
kant van een relatie te be
schrijven in mijn nummers.
Het gewone boeit me niet zo.
Het probleem blijft dat je in
het Engels schrijft en dat is
niet de taal waarin je denkt.
Het blijft bij mij beperkt tot
zwoegen en zweten op een
tekst. Je kunt nooit hele
maal je gevoelens kwijt in
een tekst, omdat je door die
taalbarrière nooit direct
kunt zijn. Je kunt nooit een
eind van je afschrijven.
Daarom zal ik me voorlopig
niet aan een protestsong wa
gen. Als je zo'n nummer doet
moet je het goed doen, an
ders heeft het geen zeg
gingskracht."
The Thought is niet te be
roerd om covers op te nemen.
Het eerder genoemde 'I had
too much to dream last
night' staat op de eerste el-
pee, terwijl de laatste elpee
in het begin vooral de aan
dacht trok via het Byrds-
nummer 'Eight miles high'.
Zijn die covers een eerbe
toon?
„Met de Rousers deden we
ook al veel covers. We spelen
ze omdat we het gewoon
goede nummers vinden. We
vinden het een soort spelde-
prikjes. Je hoort wel eens
mensen en die doen alsof het
origineel van een nummer
heilig is. Dat is lulkoek.
Covers zijn geen must, we
doen het voor de gein. Het
eerbetoon gaat zover als we
een nummer goed vinden.
homooninjecties en
operaties - van geslacht
zijn veranderd, hun
geboorteakte laten
Smzigigen. De 'Jan' die
twintig of veertig jaar
geleden werd
ingeschreven, verandert
met terugwerkende
kracht in 'Leontien' - of
omgekeerd.
Menigeen zal het een
zorg zijn hoe hij of zij
precies op een vergeeld
stukje papier in een
archief wordt
omschreven. Maar die
menigeen heeft niet,
zoals de transseksueel,
jaren, soms tientallen
aren, van onzekerheid,
angst en opstandigheid
achter de rug. Een man
die per ongeluk in een
vrouwenlichaam te
terecht gekomen is of
omgekeerd: tot voor kort
rustte er een zwaar
taboe op.
Genderdisforie', die
leii
vej
ko
als
er
ma
ver
dai
me
tro
die
vo<
alle
tra
het
me
hel
gei
mo
ont
bijv|
korf
Ne
Ce
°Pfl
en
trar
E
gel
on
Utn
dat
ope
DE Noorse actrice Liv Ullmann is tijdens een korte cel
monie op het stadhuis van Rome in het huwelijk getrtti
met de Amerikaanse zakenman Donald Saunders. - foii|
De Electric Prunes kenden I
we niet eens, we vonden 'Tool
much to dream' gewoon een]
leuke song."
Wat gaat er met
Thought gebeuren?
„In eerste instantie is he! I
hopen. In Amerika werk je I
toch op de lange termijn. Je I
moet het daar helemaal op j
gaan bouwen. Je bent als I
groep een lot uit de loterij I
Voor hetzelfde geld gaat het I
mis. Maar ik ben daar niet I
bang voor. Dat vertrouwen I
moet je ook hebben. Tot nop I
toe is het ons iedere keer dat I
we in de stront zaten weer I
gelukt om er uit te komen.
De creativiteit is nog t
aanwezig en er blijven nieu-1
we nummers komen. E" I
mochten we weer zonder I
platencontract komen te zit-1
ten dan gaan we weer
banken af voor geld en met I
banden langs de platen-1
maatschappijen en wie weet
stinkt er weer iemand in
De agenda voor de komend' I
weken ziet er als volgt uit: I
Mink DeVille, 16 september in NU* I
megen (Vereeniging) Q I
Kid Creole and the Coconuts, I
september in Den Bosch (Casino)
Claw Boys Claw en Scream T»e" I
rapy, 13 september in Breda (Para| I
Damned, 28 september in CJronin* I
gen (Vera), 29 september in R°:" I
terdam (Arena), 30 september i I
Amsterdam (Paradiso).
Orchestral Manoeuvres in tD I
Dark, 7 oktober in Groningen
(Evenementenhal).
Tears for Fears, 14 oktober in S»*
tard (Sporthal), 15 oktober in Af»' I
steram (Edenhal). L
A1 di Meola, 25 september 1
Utrecht (Vredenburg) M
China Crisis, 5 oktober in Utreen i
(Vredenburg)
Cliff Richard, 7 oktober in Rotte i
dam (Ahoy)
Pandora's Music Box, 11 en 12 0*
tober in Rotterdam (Doelen) I
Diana Ross, 12, 13 en 14 oktober I
Rotterdam (Ahoy) in I
Marillion, 15 en 16 oktober
Utrecht (Vredenburg) I
Dire Straits, 23 november in be
den (Groenoordhal) I
Tom Waits, 4 november in A"
sterdam (Concertgebouw), 5
vember in Nijmegen (Verenig^' I
8 november in Rotterdam (D°®j® I
en 10 november in Utrecht (vr J
denburg)
REM, 3 oktober in Rotterdam
(Arena)
The Damned, 29 september tn
terdam (Arena) p
Commodores, 23 september in K
terdam (Edenhal)
Ak had eigenlijk twee moede
want mijn zus was ruim vijftien j
ouder dan ik. Achteraf zeg ik: di
lad iets door, al wist ze natuurlij
niet wat. Want terwijl mijn vadei
iet best lollig vond dat ik zo
jongensachtig' was, deed zij altij
ïaar best om me zo vrouwelijk
nogelijk voor de dag te laten
;omen.
Door Boet Kokke
Het was ook mijn zus die vond d:
ik moest deelnemen aan de Shirli
Temple-wedstrijd. Het was nog
voor de oorlog, ik was net vier. Z,
ik je eerst even een foto laten zie
van mij als Shirley. Moetje naar
dat koppie kijken, dan zie je
duidelijk dat ik er niet erg kapot
van was, of niet soms?
Nou goed, ik won die wedstrijd en
mocht in de revue optreden en natuuij
My Boy Lollipop zingen. En tapdans'
want dat kon ik ook. Maar verdomd,
weel heel zeker dat ik er toen al de pel
aan had, dat ik voelde dat er iets
verkeerd zat.
Nou zegje: een kind van vier dat v<
dat-ie transseksueel is? Nee natuurlijk
ken dat woord trouwens pas een paar
jaar. Maar ik wist dat er 'iets' anders
was. Ik wilde altijd met jongetjes spelt
ik had de pest aan poppen. Toen ik al:
Shirley Temple gekozen werd, kreeg ïl
een pop en een kinderwagen. Ik gelooi
niet dat ik ze ooit heb aangeraakt. En
toen mijn vader me vroeg wat ik voor
m'n verjaardag wilde hebben hoefde il|
geen moment na te denken. Een
dieseltrein.
Op de lagere school al. Ik wilde mell
jongens meedoen, maar ik werd
verondersteld met de meisjes op te
trekken. Altijd maar weer van links m
rechts en van rechts naar links. En de
meisjes vonden me best aardig. Omda
erg sportief was en veel meer durfde dL
/ij. Voor een meisje was ik een ruig tyu
dat in bomen klom en andere typische
jongensdingen uithaalde.
Praat me niet van taboes. Op de mu
had ik een vriendinnetje waar ik, een j
of zestien was ik toen, een verhouding
mee kreeg. Ik dacht dat ik de enige me
ter wereld was die zoiets geks deed, en
natuurlijk mocht niemand er iets van
merken. Gek, je vraagt me nou of ik
homofiel of heterofiel ben en ik ben
geneigd om te zeggen: homofiel. Maar
van de andere kant is dat natuurlijk
onzin, want ik heb me altijd man gevo
en dan is het vallen op vrouwen dus ju
niét homofiel. Moeilijk hoor.
Ik geloof trouwens datje het allema
niet zo scherp kunt scheiden, want de
•omstandigheden hebben er alles mee t
maken. Dat meisje van de mulo was
helemaal gek op me. Ze was in alle stat
'°en ik het na een paar jaar uitmaakte
omdat ik vond dat het echt niet kón.
Nou zit ze in Amerika, getrouwd, vier
kinderen en heel gelukkig voor zover il
weet.
Maar goed, daar zat ik. Met het gev<
oat het met die flauwekul maar eens
"'gelopen moest zijn en dat het tijd we
voor man en kindertjes. Want zo hoort
het toch? Ik kwam in Leiden terecht er
'eerde daar een fijne jongen kennen -
s'eward bij de KLM was ie. Ik vond he
vreselijk aardig, maar ik kon forceren
wat ik wilde: houden-van was er niet b
km als ik met hem naar feestjes ging kq
ik
mijn ogen niet van de meisjes
afhouden. Seks was een verschrikking i
oat merkte hij natuurlijk ook. Maar ik
HCb in dp vif»r iaar Hat fjCt
'n de vier jaar dat het duurde nooi