SK/ 'Onvoorstelbaar dat we hier floppen, terwijl ze ons in Amerika wel pikken' Frank rT3i?r>n KRO VIERT ZESTIGJARIG BESTAAN Omroepen lonken naar Sky Channel Liv Ullmann getrouwd DINSDAG 10 SEPTEMBER 1985 T2 niNSDAG 10 SEPTEMBER Componist Léon Orthel overleden Ex-Beatle Ringo Stari grootvader Amerika i Sinds 1 augustus kunnen transseksuelen die via I Jongetjes Taboe ,,'t Is helaas tragisch dat het bezit van I veel geld vaak het normbesef corrim-J peert" Minister Korthals Altes I 'Brandpunt' voortaan op late zondagmiddag Van onze rtv-redactie DE KRO probeert op haar nieuwe vaste uitzenddag, de zon dag, al aan het eind van de middag een grote groep kijkers te trekken. Tussen half zes en zeven brengt deze omroep 'Brand punt Zondag-Editie' op het scherm, een samenvoeging van Brandpunt en KRO's Middageditie. Er zal in dat programma ook aandacht worden besteed aan sport. „Het is overigens niet de bedoeling dat deze samen voeging en dit uitzendtijd stip definitief zijn", deelt de KRO mee en laat verder doorschemeren dat gebrek aan voldoende financiën en mankracht met deze ingreep te maken hebben. Met name voor Brandpunt, dat nu op dinsdagavond veel kij kers heeft, houdt dit uitzendtijd stip een groot risico in. Ad Langebent, program maleider van de KRO-tv, ziet de Zondag-Editie als een experiment: „Uitzen ding van Brandpunt aan het eind van de zondagmiddag edn het begin van de zon dagavond biedt de mogelijk heid om te zoeken naar nieuwe vormen". Eindredacteur van het programma is Ton Verlind en de presentatie is in han den van Milou van Sprang en Aad van den Heuvel. Kees Jansma verzorgt het sportgedeelte. Een maal in de vier weken zal Brand punt in de Markt op zondag middag te zien zijn. De KRO viert haar zestig jarig bestaan met een reeks programma's op radio en tv. Op de tv zijn deze herfst de M volgende documentaires te zien: 'Moeder van een groot gezin' (over de huwelijks moraal), 'De juffrouw en de zuster' (over de ongehuwde vrouw in de kerk), 'Bekkers, bisschop van alle mensen', 'De binnenkant van het ver zet' (over verzet tegen de Duitsers in Limburgse paro chies), 'Uit onze knollentuin' (over missionarissen en het thuisfront) en 'De arbeiders in Twente'. Ook de radio wordt inge schakeld bij wat in KRO- kringen 'het project '60' wordt genoemd. KRO-radio brengt vijf series van in to taal 42 programma's, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan katholieke lite ratuur, katholieke werkende jongeren en mensen die in de afgelopenzestig jaar hun stempel hebben gedrukt op katholiek Nederland. Het jubileum wordt in januari afgesloten met een grote bij - eenkomst, waarop wordt te ruggeblikt en wordt nage dacht over de toekomst en 'de waarden, die in onze doelstellingen zijn vertegen woordigd'. Deze winter brengt de KRO vijf Nederlandstalige series. De eerste is 'Fien', een tv-bewerking van de musi cal met Jasperina de Jong als actrice Fien de la Mar. De opnamen werden op lo- katie gemaakt. De serie telt vier afleveringen en naast Jasperina zijn Gees Linnen- bank, Gerard Thoolen en André van den Heuvel te zien. De film 'De leeuw van Vlaanderen' van Hugo Claus, die vorig jaar in de bioscopen te zien was, wordt op twee avonden, op 7 en 8 december, uitgezonden. Het is de verfilming van de his torische roman van Hendrik Conscience en de climax van Aad van den Heuvel en Milou van Sprang presente ren'Brandpunt Zondag-Editie'. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM het verhaal vormt de Gul den Sporen-slag van 1302 bij Kortrijk. In de hoofdrollen zien we Jan Decleir, Jules Croiset, Josine van Dalsum, Maxim Hamel en Jo de Meyere. De derde serie is 'De ap pelgaard', een feuilleton in 12 afleveringen van KRO- huisschrijver Willy van He- mert, met Sigrid Koetse, Ton Lensink en Adrienne Klei weg. Verder wordt de suc cesvolle film 'Ciske de Rat' in vier delen uitgezonden en komt de Wim Verstappens film 'De zwarte ruiter' (met Hugo Metsers) in 3 afleve ringen op het scherm onder de titel 'De smokkelaar'. Vaste programma's op de zondagavond zijn verder de Play Back Show en de de tective-serie 'Inspecteur Dalgliesh' naar verhalen van P.D. James. Er komen weer zeven 1-2-3-shows met Ted de Braak op het scherm. Deze keer gaan de opbreng sten niet naar een charitat- tief doel, maar is de show gekoppeld aan de trekking van de Mid-Lotto. DEN HAAG (ANP) - De com ponist/pianist Léon Orthel is vrijdag in zijn woonplaats Den Haag op tachtigjarige leeftijd overleden. De gemeen te Den Haag heeft dit gisteren bevestigd. Orthel werd gebo ren in 1905 in Roosendaal. Hij volgde in het begin van de jaren twintig lessen voor piano, viool en compositie aan het Koninklijk Conservato rium in Den Haag. Vervolgens studeerde hij nog muziek in Berlijn. Hij is als docent verbonden geweest aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het conservatorium in Am sterdam. Als pianist-solist heeft hij met vrijwel alle Ne derlandse orkesten opgetre den. Verder componeerde hij onder meer zes symphonieën, sonates voor piano, cello en viool, vele pianowerken, liede ren en ook kindermuziek. Or thel was onder andere voorzit ter van de Wagenaarstichting en lid van de Raad voor de Kunst. Van onze rtv-redactie AMSTERDAM - TROS en Ve ronica zijn al een poos in on derhandeling met het Engelse satellietkanaal Sky Channel. Bedoeling is een samenwer king en misschien zelfs een combinatie. De onderhande lingen verkeren overigens nog in een zeer pril stadium. TROS en Veronica hebben vorig jaar een gesprek gehad met de Engelse zender die als een komeet in opmars is. Grote adverteerders richten hun blik op Sky Channel en klassieke Nederlandse omroepen wordt de stuipen op het lijf gejaagd. Sky Channel's televisiedi recteur Gary Davies bevestig de deze geruchten. „Inderdaad zijn de heren Minderop en Den Daas (resp. voorzitter en di recteur van de TROS, red.) vo rig jaar bij ons geweest voor een aftastend gesprek. Ook hebben we met Lex Harding van Veronica gesprekken ge voerd over een grotere samen werking. Maar we mogen nog niet eens van onderhandelin gen spreken. Laten we het lie ver vrijblijvende, aftastende gesprekken noemen." Sky Channel is voorlopig volgens Gary Davies niet van zins met TROS zelf of Veroni ca in zee te gaan, maar sluit deze mogelijkheid in een later stadium bepaald niet uit. Da vies: „Het hangt er van af met welk voorstel de heren bij ons komen. Als het voor ons inte ressant is zie ik wel mogelijk heden." Sky Channel's opmars lijkt niet stuiten. Zelfs de koning van Spanje, Juan Carlos, kijkt naar dit kanaal. De vorst heeft speciaal voor deze supersnelle carrièremaker in de mediawe reld een schotelantenne op het CHANNEL dak van zijn paleis laten zet ten. Op het ogenblik bedient Sky Channel 4,4 miljoen huishou dens in Europa, maar dit getal moet volgens prognoses bin nenkort de 7,1 miljoen berei ken. Nederland is op dit moment het belangrijkste land voor Sky Channel. Op het ogenblik kunnen 2.042.655 Nederlandse huishoudens naar Sky Chan nel kijken. Duitsland is twee de met 670.000 en Zwitserland is nummer drie in het klasse ment, maar met name België is sterk in opmars. Volgens Patrick Cox, direc teur van Sky Channel, groeit de zender veel sneller dan des tijds bij de oprichting, drie jaar geleden, werd vermoed. Volgend jaar zullen de kosten er al uit zijn, hier had vijf jaar voor gestaan. De zender zendt nu 115 uur per week uit en gaat in Nederland zelfs video clips maken om jong talent aan de bak te brengen. LONDEN (UPI) - Ringt Starr is de eerste es Beatle die grootvader geworden. De 45-jar% drummer was 'ontzetten, blij' met de geboorte var zijn kleindochter, Starrs secretaresse, Joaï W'oodgate. Starrs 19-jarige zoo: Zak werd vader toen zijn 25-jarige vrouw Sarah it het weekeinde het leve» schonk aan 'Tatia Jayns Het paar trouwde in ja. nuari. Zak is de zoon va» Ringo's eerste vrouw, Maureen. De zoon van Ringo zelf ook drummer is on der Starrs ware naam Starkey. Zak en zij» vrouw wonen in een huis op het landgoed van Rn» go Starr in de buurt va» Ascot op 28 kilometer westen van Londen Starr, die is getrouwi mét de Amerikaanse ac trice Barbara Bach, heelt ook een huis in Califor- nië. Door Wim van Leest DE GESCHIEDENIS van The Thought gaat terug tot het new wave-tijperk van eind jaren '70. Toen deed de groep The Rousers van zich spreken met twee elpees, die vol stonden met puntige songs in de traditie van de Britse zestiger jaren-mu- ziek. De eerste elpee werd zeer goed ontvangen en ver kocht redelijk, maar de tweede elpee bleef ver ach ter bij die eerste plaat. Na een paar jaar was het dan ook gedaan met de Rou sers en na een bezinning kwam de groep terug als The Thought. Onder die naam werd een eerste elpee bij Polydor gemaakt, die in Nederland volledig flopte. Er werden precies 186 exem plaren van die plaat ver kocht. In Amerika gebeurden er echter merkwaardige din gen. Via de platenbeurs in Cannes was de eerste Thought-elpee bij het kleine Index-label terechtgeko men. De release in Amerika ontlokte Billboard de kwali ficatie 'beste debuut sinds The Cure' en ook andere Amerikaanse bladen waren enthousiast over de plaat. De single 'I had too much to dream last night', een oud Electric Prunes-nummer, werd veel gedraaid op de ra dio-stations in en rond Los Angeles. Wieb Zigtema, voornaam ste tekstschrijver van The Thought verklaart de over gang van Rousers naar Thought in onderstaand in terview als volgt: „We hebben zelf altijd het gevoel gehad dat er iets goeds in zat. Daarom hebben we na het opdoeken van de Rousers de band bij elkaar weten te houden. We hebben niet het gevoel gehad dat we op de bodem zaten en de 33 EINDREDACTIE WIM VAN LEEST nummers bleven gewoon komen. We hebben altijd doorgeschreven. We hebben banden vol met nummers, die we wel nooit meer op zullen nemen. Als een band creatief niet droogligt, krijg je hem niet gauw kapot. Ik denk dat er een heleboel be kende groepen zijn voor wie een elpee maken een lijdens weg is, omdat ze creatief al lang kapot zijn. Het is puur de poen die ze nog bij elkaar houdt." „Met de Rousers hebben we de fout gemaakt te veel stil te staan bij het succes van de eerste elpee. We wa ren zo overweldigd door al de positieve reacties, dat we voor de tweede elpee eigen lijk te relaxed de studio in zijn gegaan. We hadden ons aan laten praten dat we een soort nieuwe Beatles waren of de Nederlandse Knack. Die kwalificaties kwam je in elk artikel over ons tegen en daar hebben we ons te mak kelijk bij neergelegd. Zo doende werd die tweede Rousers-plaat niks. We had den verder moeten gaan met de zaak uitbouwen. Een el pee is niet meer dan een mo mentopname, meer niet. Je moet er niet te lang bij stil- BUITENLANDSE roem is iets waar veel Nederlandse bands van dromen en succes in Amerika is in dat opzicht helemaal het einde. Tot op heden is dat succes maar incidenteel ge weest. Tee Set had in Amerika een hit met 'Ma belle amie' en Shocking Blue reikte er naar de eerste plaats met 'Venus Golden Earring heeft een bescheiden reputatie in de l/S en had er hits met o.a 'Radar love' en 'Twilightzone'. De laat ste paar jaren is de Amerikaanse belangstelling voor Neder landse groepen iets gegroeid. Vandenberg werd door Atlan tic 'worldwide' gecontracteerd en had in de l/S succes met elpees en concerten Nieuw in het rijtje is de Noordhollandse groep The Thought. Die groep werd gecontracteerd door MCA en maakte een op de Amerikaanse markt gerichte elpee Die plaat deed het vooral goed op de Amerikaanse highschools en universiteiten. The Thought wordt veel gedraaid in de on afhankelijke zenders van het Campus-circuit en onder de Amerikaanse studenten werden inmiddels ruim 50.000 el pees afgezet. Een tweede elpee bij MCA wordt nu voorbe reid, terwijl er ook een toernee langs Amerikaanse universi teiten en highschools wordt gepland om die nieuwe plaat te ondersteunen. The Thought: „Als een band creatief niet droogligt, krijg je hem niet gauw Hapot." - FOTOWEA denk je dat je meteen de hele wereld gaat veroveren, maar dat is natuurlijk niet zo." The Thought en voordien de Rousers maakten er de ge woonte van om elpees zelf op te nemen en met de complete banden de platenmaatschap pijen af te gaan. De eerste Rousers-plaat kwam zodoen de uit op het onafhankelijke Torso-label, de tweede bij Ariola, de eerste Thuoght-el- pee werd uitgebracht door Polydor en de laatste plaat is dus op het Amerikaanse MCA-label uit. „We maken onze platen staan. Toen we de eerste keer de studio ingingen om een elpee te maken dachten we 'nou gaat het gebeuren'. Bij de tweede was dat al minder en bij de derde elpee weet je dat er ook wel een vierde zal komen. Als je je vierde plaat maakt ben je al met de vijfde bezig enzo voorts. Bij je eerste elpee zelf. Daarvoor moeten we ons in eerste instantie altijd diep in de schulden steken om de opnamen te kunnen betalen. Tot nog toe hebben we die elpees steeds kunnen slijten. Voor onze laatste el pee, die we hadden opgeno men met producer Graig Leone (producer van o.a. (Ramones, Talking Heads, Blondie en Moon martin), was hier in Nederland geen belangstelling. Onze mana ger is er toen in Amerika de platenmaatschappijen mee langs gegaan en MCA bleek belangstelling te hebben. Zo'n naam als Craig Leone helpt dan toch denk ik. Het is onvoorstelbaar dat die eerste Thought-elpee in Ne derland totaal de grond wordt ingeboord, terwijl ze zoiets in Amerika wel pik ken. Na ons contract met MCA deden allerlei wilde verhalen de ronde. We zou den een gigantisch contract hebben, maar dat is niet waar. We hebben een goed contract, meer niet. Maar er waren zelfs bladen die ons dat contract kwalijk namen. Vynil schreef een vernieti gende recensie op grond van de veronderstelling, dat we de elpee met groot Ameri kaans geld hadden opgeno men. Als die jongen zich be ter had geïnformeerd dan had hij geweten dat we die plaat in eigen beheer hebben gemaakt en later de kant en klare banden hebben ver kocht." The Thought wordt her en der gekwalificeerd als een Nederlandse vertegenwoor diger van de garagerock. Zelf wil de groep niet van zo'n stempel weten. „We hebben altijd dit soort muziek gemaakt. We vallen voor goede melodieën en pakkende teksten. Ver volgens komt dan de journa listiek en die gaat het beoor delen. Die gaat zeggen dat lijkt daar en daar op en dat zijn de invloeden. Zelf sta je daar niet bij stil. Je hebt er nooit voordeel bij dat je tot een bepaalde stroming gere-' kend wordt. Je wordt er op vastgepind. Het beste kun je buiten elke stroming vallen. Maar zeker in Nederland lukt je dat niet. Er is altijd wel iemand, die je in een hokje plaatst. Het publiek wil namen horen om te we ten waar het op lijkt." The Thought blinkt uit in simpele nummers. De mu ziek is verwant met de gitaar muziek, die je aan het eind van de jaren 60 tegenkwam. De teksten zijn tegenwoordig al even simpel. Liefde in al lerlei opzichten neemt een voorname plaats in. „De teksten die ik maak zijn individueel. Dat is ka rakteristiek voor onze groep. Wij zijn vier individualis ten. die alleen binnen het collectief van The Thought kunnen gedijen. Ik vind het interessant om de ongewone kant van een relatie te be schrijven in mijn nummers. Het gewone boeit me niet zo. Het probleem blijft dat je in het Engels schrijft en dat is niet de taal waarin je denkt. Het blijft bij mij beperkt tot zwoegen en zweten op een tekst. Je kunt nooit hele maal je gevoelens kwijt in een tekst, omdat je door die taalbarrière nooit direct kunt zijn. Je kunt nooit een eind van je afschrijven. Daarom zal ik me voorlopig niet aan een protestsong wa gen. Als je zo'n nummer doet moet je het goed doen, an ders heeft het geen zeg gingskracht." The Thought is niet te be roerd om covers op te nemen. Het eerder genoemde 'I had too much to dream last night' staat op de eerste el- pee, terwijl de laatste elpee in het begin vooral de aan dacht trok via het Byrds- nummer 'Eight miles high'. Zijn die covers een eerbe toon? „Met de Rousers deden we ook al veel covers. We spelen ze omdat we het gewoon goede nummers vinden. We vinden het een soort spelde- prikjes. Je hoort wel eens mensen en die doen alsof het origineel van een nummer heilig is. Dat is lulkoek. Covers zijn geen must, we doen het voor de gein. Het eerbetoon gaat zover als we een nummer goed vinden. homooninjecties en operaties - van geslacht zijn veranderd, hun geboorteakte laten Smzigigen. De 'Jan' die twintig of veertig jaar geleden werd ingeschreven, verandert met terugwerkende kracht in 'Leontien' - of omgekeerd. Menigeen zal het een zorg zijn hoe hij of zij precies op een vergeeld stukje papier in een archief wordt omschreven. Maar die menigeen heeft niet, zoals de transseksueel, jaren, soms tientallen aren, van onzekerheid, angst en opstandigheid achter de rug. Een man die per ongeluk in een vrouwenlichaam te terecht gekomen is of omgekeerd: tot voor kort rustte er een zwaar taboe op. Genderdisforie', die leii vej ko als er ma ver dai me tro die vo< alle tra het me hel gei mo ont bijv| korf Ne Ce °Pfl en trar E gel on Utn dat ope DE Noorse actrice Liv Ullmann is tijdens een korte cel monie op het stadhuis van Rome in het huwelijk getrtti met de Amerikaanse zakenman Donald Saunders. - foii| De Electric Prunes kenden I we niet eens, we vonden 'Tool much to dream' gewoon een] leuke song." Wat gaat er met Thought gebeuren? „In eerste instantie is he! I hopen. In Amerika werk je I toch op de lange termijn. Je I moet het daar helemaal op j gaan bouwen. Je bent als I groep een lot uit de loterij I Voor hetzelfde geld gaat het I mis. Maar ik ben daar niet I bang voor. Dat vertrouwen I moet je ook hebben. Tot nop I toe is het ons iedere keer dat I we in de stront zaten weer I gelukt om er uit te komen. De creativiteit is nog t aanwezig en er blijven nieu-1 we nummers komen. E" I mochten we weer zonder I platencontract komen te zit-1 ten dan gaan we weer banken af voor geld en met I banden langs de platen-1 maatschappijen en wie weet stinkt er weer iemand in De agenda voor de komend' I weken ziet er als volgt uit: I Mink DeVille, 16 september in NU* I megen (Vereeniging) Q I Kid Creole and the Coconuts, I september in Den Bosch (Casino) Claw Boys Claw en Scream T»e" I rapy, 13 september in Breda (Para| I Damned, 28 september in CJronin* I gen (Vera), 29 september in R°:" I terdam (Arena), 30 september i I Amsterdam (Paradiso). Orchestral Manoeuvres in tD I Dark, 7 oktober in Groningen (Evenementenhal). Tears for Fears, 14 oktober in S»* tard (Sporthal), 15 oktober in Af»' I steram (Edenhal). L A1 di Meola, 25 september 1 Utrecht (Vredenburg) M China Crisis, 5 oktober in Utreen i (Vredenburg) Cliff Richard, 7 oktober in Rotte i dam (Ahoy) Pandora's Music Box, 11 en 12 0* tober in Rotterdam (Doelen) I Diana Ross, 12, 13 en 14 oktober I Rotterdam (Ahoy) in I Marillion, 15 en 16 oktober Utrecht (Vredenburg) I Dire Straits, 23 november in be den (Groenoordhal) I Tom Waits, 4 november in A" sterdam (Concertgebouw), 5 vember in Nijmegen (Verenig^' I 8 november in Rotterdam (D°®j® I en 10 november in Utrecht (vr J denburg) REM, 3 oktober in Rotterdam (Arena) The Damned, 29 september tn terdam (Arena) p Commodores, 23 september in K terdam (Edenhal) Ak had eigenlijk twee moede want mijn zus was ruim vijftien j ouder dan ik. Achteraf zeg ik: di lad iets door, al wist ze natuurlij niet wat. Want terwijl mijn vadei iet best lollig vond dat ik zo jongensachtig' was, deed zij altij ïaar best om me zo vrouwelijk nogelijk voor de dag te laten ;omen. Door Boet Kokke Het was ook mijn zus die vond d: ik moest deelnemen aan de Shirli Temple-wedstrijd. Het was nog voor de oorlog, ik was net vier. Z, ik je eerst even een foto laten zie van mij als Shirley. Moetje naar dat koppie kijken, dan zie je duidelijk dat ik er niet erg kapot van was, of niet soms? Nou goed, ik won die wedstrijd en mocht in de revue optreden en natuuij My Boy Lollipop zingen. En tapdans' want dat kon ik ook. Maar verdomd, weel heel zeker dat ik er toen al de pel aan had, dat ik voelde dat er iets verkeerd zat. Nou zegje: een kind van vier dat v< dat-ie transseksueel is? Nee natuurlijk ken dat woord trouwens pas een paar jaar. Maar ik wist dat er 'iets' anders was. Ik wilde altijd met jongetjes spelt ik had de pest aan poppen. Toen ik al: Shirley Temple gekozen werd, kreeg ïl een pop en een kinderwagen. Ik gelooi niet dat ik ze ooit heb aangeraakt. En toen mijn vader me vroeg wat ik voor m'n verjaardag wilde hebben hoefde il| geen moment na te denken. Een dieseltrein. Op de lagere school al. Ik wilde mell jongens meedoen, maar ik werd verondersteld met de meisjes op te trekken. Altijd maar weer van links m rechts en van rechts naar links. En de meisjes vonden me best aardig. Omda erg sportief was en veel meer durfde dL /ij. Voor een meisje was ik een ruig tyu dat in bomen klom en andere typische jongensdingen uithaalde. Praat me niet van taboes. Op de mu had ik een vriendinnetje waar ik, een j of zestien was ik toen, een verhouding mee kreeg. Ik dacht dat ik de enige me ter wereld was die zoiets geks deed, en natuurlijk mocht niemand er iets van merken. Gek, je vraagt me nou of ik homofiel of heterofiel ben en ik ben geneigd om te zeggen: homofiel. Maar van de andere kant is dat natuurlijk onzin, want ik heb me altijd man gevo en dan is het vallen op vrouwen dus ju niét homofiel. Moeilijk hoor. Ik geloof trouwens datje het allema niet zo scherp kunt scheiden, want de •omstandigheden hebben er alles mee t maken. Dat meisje van de mulo was helemaal gek op me. Ze was in alle stat '°en ik het na een paar jaar uitmaakte omdat ik vond dat het echt niet kón. Nou zit ze in Amerika, getrouwd, vier kinderen en heel gelukkig voor zover il weet. Maar goed, daar zat ik. Met het gev< oat het met die flauwekul maar eens "'gelopen moest zijn en dat het tijd we voor man en kindertjes. Want zo hoort het toch? Ik kwam in Leiden terecht er 'eerde daar een fijne jongen kennen - s'eward bij de KLM was ie. Ik vond he vreselijk aardig, maar ik kon forceren wat ik wilde: houden-van was er niet b km als ik met hem naar feestjes ging kq ik mijn ogen niet van de meisjes afhouden. Seks was een verschrikking i oat merkte hij natuurlijk ook. Maar ik HCb in dp vif»r iaar Hat fjCt 'n de vier jaar dat het duurde nooi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14