AVRO gaat tv-avonden 'kleuren'
SLIMME SPAARDERS
KIEZEN
VOOR VRIJHEID.
n/o
o 12/
0
Lokaal 01 brengt vrouwen in Duitsland
0 HARD
WGELD?
F 3.200.-
F 2.700,-
M F 1.250,-
Grote belangstelling popgroepen voor Grote-Prijs-concours
TELEVIZIER EN SPORTPANORAMA GEKOPPELD
NOS meldt bezwaar vader
bij vertoning film
over Hans van Sweeden
5% rente op hun
ukken met hoge
pende rekening.
meest lukratieve
LD BIJ
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1985
Italiaanse
orde voor
Joris Ivens
Albert de Vree
Bonus
Spaarrekening.
Een ideale spaarvorm voor mensen die twee dingen tegelijk willen:
extra hoge rente èn de vrijheid om zonder kosten geld op te
kunnen nemea Ieder volledig jaar (van 1 mei tot 1 mei) mag u tot
maximaal f 10.000,- giraal overboeken naar uw betaalrekening.
Pas daarboven geldt een retourrente van 1%. Praat eens over
zo'n gulle Bonus Spaarrekening bij een NMB kantoor.
Met een eerste inleg van f 100,- bent NMB BANK
DE NMB DENKT MET l' MEE.
u al iemand in bonus
Piet Tibos
EXPOSITIES
\NDBRIEVEN
m.
orbehouden
76-223655
180-38000
AMSTERDAM (ANP) - Ne
derlands oudste filmregis
seur Joris Ivens (86 jaar) zal
vandaag in zijn woonplaats
Parijs de onderscheiding
van grootofficier in de orde
van verdiensten van de Re
publiek Italië ontvangen.
Het Filmmuseum in Am
sterdam heeft dat gisteren
bekend gemaakt.
De cineast krijgt de hoge
Italiaanse onderscheiding
als hommage aan zijn totale
oeuvre. Ivens heeft meer
dan vijftig films op zijn
naam staan. Al in de jaren
twintig verwierf hij bekend-
heid met films als 'De brug'
en 'Rijgen'. In de jaren der
tig werd hij beroemd door
zijn film 'Spaanse aarde'
over de Spaanse burgeroor
log.
Ivens was volgens het
Amsterdamse Filmmuseum
ook een van de eerste Neder
landers die filmde in China.
Hij maakte van dat land de
film '400 miljoen'. Verder
filmde hij tijdens de tweede
Wereldoorlog de strijd van
de geallieerden en na de oor
log legde hij zijn reizen naar
onder andere Oost-Europa,
Australië, Parijs en Chili ten
tijde van Allende op film
vast.
De 86-jarige cineast is nog
steeds aan het werk. Hij is
nu bezig met nog een een
film over China. Het is de
bedoeling dat deze film ge
naamd 'De Wind', volgend
jaar gereed is.
AMSTERDAM (ANP) - Er is dit jaar een grote be
langstelling voor de Grote Prijs van Nederland, het
muziekconcours voor popgroepen. Niet minder dan
zeshonderd groepen (vijftig procent meer dan vorig
jaar) hebben zich voor dit evenement opgegeven en
intussen zijn daaruit 154 popgroepen geselecteerd.
Dit heeft de Stichting Grote Prijs Nederland, waar
in samenwerken de VARA, organisatieburo Lochem
7000 en Stichting Popmuziek Nederland meegedeeld.
Vrijdag zal de eerste van in totaal negentien
voorrondes plaats vinden in de Vrije Vloer te
Utrecht. De voorrondes worden in alle delen van het
land gehouden. Uit die rondes zullen uiteindelijk de
groepen voortkomen die als de beste zullen deelne
men aan de twee halve finales en de finale op 14 de
cember in Paradiso in Amsterdam. Op die avond zal
worden uitgemaakt welke popgroep de 90 centime
ter hoge Grote-Prijs-trofee mee naar huis mag ne
men. Voor de drie beste groepen zijn er dan ook nog
geldbedragen van 5.000,3.000 en 2.000 gulden.
Doel van de organisatoren is om naar verhouding
onbekende maar kwalitatief interessante groepen
onder de aandacht van een breed publiek te bren
gen. Voorrondes en finale zijn dan ook voor publiek
toegankelijk.
Ook dit jaar komen weer tal van stijlen aan bod:
van hardrock tot funk en van elektropop tot gitaar
rock. Tijdens elke voorronde zullen acht tot negen
groepen elk vijftien minuten optreden. Volgens de
organiserende stichting zal een deskundige staf van
redactiemedewerkers van VARA's Popkrant en
OOR tijdens de voorrondes als jury optreden. In
halve finales en de finale zal een breed samenge
stelde jury, waarin vertegenwoordigers van alle
„professionele disciplines" van de Nederlandse pop
muziek zijn vertegenwoordigd, de prestaties beoor
delen.
De Grote Prijs wordt mogelijk gemaakt door bij
dragen van onder meer het ministerie van welzijn,
volksgezondheid en cultuur, enkele provincies, de
gemeente Amsterdam, VARA en OOR.
HILVERSUM - De AVRO is van plan in het ko
mende seizoen per avond een herkenbaar pak
ket te bieden: op de vaste vrijdagavond is dat
•informatie en vestrooiing' en op de wisselavon
den maandag 'cultuur', donderdag 'informatie'
en zaterdag 'verstrooiing'.
Daarmee volgt de AVRO
radio.
Zoals bekend heeft Wibo
van de Linde de muur tus
sen radio en tv geslecht en is
in de organisatie van de
AVRO geen scheiding meer
tussen de beide media.
Een van de opvallende on
derdelen van het winterpro-
gramma, dat de AVRO gis
teren presenteerde, is
I AVRO's Actualiteiten', een
I blok samengesteld uit
AVRO's Televizier, Televi-
zier Den Haag en AVRO's
Sportpanorama, dat elke
vrijdagavond om 22 uur
wordt uitgezonden.
Het eerste half uur wordt
gevuld dor AVRO's Televi-
zier, gepresenteerd door Ria
Bremer en Mark Blaisse. Er
zal niet meer sprake zijn
van een magazine. „Na zes
tien jaar te hebben gewerkt
aan een rubriek die sterk op
de actualiteit inspeelde en
lichte en zware onderwer
pen combineerde, is de re
dactie tot de conclusie geko
men dat deze formule is
achterhaald", zo deelde de
AVRO mede. Er zal nu in
principe één onderwerp be
handeld worden. Pieter Va
rekamp heeft de eindredac
tie.
AVRO's Televizier is af
gelopenjaar in de versukke
ling geraakt, deels omdat
het in de vooravond werd
uitgezonden. Nu hoopt men
de kijkcijfers op te vijzelen
door de rubriek te laten vol
de zenderkleuring van de
gen door tien minuten Tele
vizier Den Haag, waarin on
der supervisie van Kees
Mijnten politieke zaken
worden belicht. Daarna vol
gen nog tien minuten sport
in AVRO's Sportpanorama.
Karei van de Graaf mag
terugkeren, ondanks ge
ruchten dat zijn programma
gwwipt zou worden. Na
'AVRO's Actualiteiten' en de
weer van de plank gehaalde
serie 'Mash' brengt hij
straks iedere vrijdagavond
zijn informatieve praatpro
gramma. De uitzending
duurt een half uur en bevat
twee onderwerpen.
Gerard Cox en Rients
Gratama die Karei in het af
gelopen seizoen een keer
vervangen hebben, komen
nu op maandagavond één
keer per maand aan de
beurt. In 'De Grijze Plaag'
gaan ze cabaretesk in op ac
tuele onderwerpen.
Toppop wordt nu iedere
vrijdag om 17.45 uitgezonden
en gepresenteerd door Kas
van Iersel. Ruud ter Weijden
en Leonie Sazias brengen
iedere week een praatpro
gramma met informatie uit
de wereld van show, film,
theater en mode.
Vanaf 4 oktober brengt de
AVRO de zevendelige komi
sche tv-serie 'De Brekers',
geschreven door Peter Ro
mer. De hoofdrollen worden
vertolkt door Rijk de Gooij-
er, Johnny Kraaykamp,
NDIJK195.
5.
Albert de Vree, etsen, De
Oude Pastorij, Essendonk 3,
Essen (B) bij Roosendaal,
open iedere dag van'14-17 u„
behalve maandag tot en met
13 september
Etsen van sloten en plassen,
van scheefhangende boerde
rijtjes en pitoreske Ant
werpse stegen en geheim
zinnige villa's in de bossen.
Het lijkt allemaal erg opper
vlakkig, maar dat is het ze
ker niet. Koppig vasthou
dend aan het idee, dat alleen
de perfectie waarmee het
kunstenaarsvak wordt uit
geoefend, graadmeter mag
zijn voor de kwaliteit van
het werk, ploetert Albert de
Vree voort in zijn isolement
van graficus met 19e-eeuw-
se kunstopvattingen.
Zijn hang naar perfectio
nisme heeft desondanks niet
'ot een stijl geleid waarbij
virtuositeit op de voorgrond
komt, integendeel. Het zou
gemakkelijk zijn om dit
werk alleen als nostalgisch
le betitelen. Maar wat De
Vree doet is zo wezenlijk en
eerlijk dat het meer verdient
dan waardering voor 'het
mooie plaatje'. Zijn verdriet
om het om hem heen ver
dwijnende polderland heeft
h>j omgezet in zo naturalis-
hsch mogelijke etsen. Geen
zwaar aangezette licht-don-
ker-effecten om het drama
onderstrepen. Dat weigert
h') resoluut.
De oude kunstopvatting
dat de natuur de beste leer
meester is, spreekt hem zeer
dan. Maar dan op een ma-
jher die van deze tijd is.
Leen 18e-eeuwde topografie
eo ook geen 19e-eeuwse ro
mantiek maar een zo exact
mogelijke weergave, gevuld
met een sfeer die daar op dat
hjdstip aanwezig is. In dat
opzicht is in de grote ets van
het Ravenshof in de Kalmt-
houtse bossen precies be-
mikt wat Albert de Vree wil.
Gerard Cox en Rients
Gratama: eens per
maand met 'De Grijze
Plaag'.
- foto de stem/johan van gurp
Adèle Bloemendaal en Sacco
van der Made.
De middaguitzending van
de AVRO wordt gevuld door
Edwin Rutten met AVRO's
Service Salon (gericht op
vrijtijdsbesteding), Henk
Molenberg met AVRO's Te-
lekeuken en Hans van der
Togt met een uitzending
voor peuters en kleuters.
Op zaterdagavond wordt
de wedstrijdshow 'Goldrush'
uitgezonden. In andere pro
gramma's worden aanwij
zingen gegeven en aan de
hand daarvan kan een
goudschat worden gevon
den. Ad Visser verzorgt de
presentatie. Terug komen
Mies Bouwman met 'In de
hoofdrol', Opsporing ver
zocht en Fred Oster.
Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer in de nieuwe
komische serie'De Brekers'. - foto archief de stem
HILVERSUM (ANP) - De
NOS zal zondag bij de verto
ning van de film 'Hans, het le
ven voor de dood', melding
maken van het standpunt van
de vader van Hans van Swee-
den, dat zijn zoon zich niet van
het leven heeft beroofd. De
film onder regie van Louis van
Gasteren geeft een beeld van
de 'gestrande generatie' in het
Amsterdam rond de jaren zes
tig.
Hans van Sweeden, een ta
lentvol acteur, dichter en mu
sicus, staat in de documentaire
centraal. Naar algemeen
wordt aangenomen pleegde hij
op 23-jarige leeftijd zelfmoord,
omdat hij geen uitweg meer
zag voor zijn idealen in de
maatschappij waaarin hij
leefde. De vader van Hans
heeft echter de afgelopen
week bij de NOS bezwaar ge
maakt tegen deze opvatting,
waarbij gerechtelijke stappen
niet werden uitgesloten. De
zaak is nu in der minne ge
schikt door, waarschijnlijk
voorafgaand aan de film die
zondag om 20.10 uur op Neder
land 2 wordt uitgezonden, het
standpunt van de vader van
Hans inzake de zelfmoord mee
Hans van Sweeden op een foto uit 1963. - foto archief de stem
te delen, aldus een woordvoer
der van de NOS woensdag.
Overigens heeft de vader
tijdens de vertoning in de bio
scopen - de film ging in 1983 in
Amsterdam première - nooit
bezwaar gemaakt tegen de
suggestie van zelfmoord. In de
film komen de ouders van
Hans ook aan het woord,
evenals tientallen vrienden en
vriendinnen.
(ADVERTENTIE)
(jaarlijks 10 mille vrij opneembaar)
Je krijgt er kippevel van.
Lia Roose
Piet Tibos, gemengde tech
nieken, Galerie Micro, Heu
vel 19, Oosterhout. Open di.
t/m vrij 10-12 u., van 14-17
u„ vrij 19-21 u. en zo. 14-17
u„ tot en met 13 september.
Het ogenschijnlijk gemak,
waarmee deze Belgische
schilder zijn creatief vermo
gen bespeelt is verba
zingwekkend. De tentoon
stelling lijkt op het eerste
gezicht op een allegaartje
van diverse stijlen, zozeer
zelfs, dat het lijkt alsof er
werk van minstens vier ver
schillende schilders hangt.
Tibos heeft voor ieder type
onderwerp een onafhanke
lijke benaderingswijze.
In algemene zin kan ge
zegd worden, dat zijn voor
keur uitgaat naar een figu
ratieve benadering, maar
wel volkomen schilderkun
stig opgevat; zijn figuren -
van welke aard dan ook -
worden tot zuiver tweedi-
mensionele vormen geredu
ceerd en op een monumenta
le wijze neergezet. Zijn mo
notypes, portretten, gevat in
enkele sobere contouren,
hebben het karakter van een
droge naald-ets. Inhoudelijk
ontroerend en kwetsbaar,
zijn ze neergezet op een al
leen het essentiële weerge
vende manier.
Opvallend en eigenwijs
zijn de bloemstillevens. Het
thema is steeds een oude
koffiepot, gevuld met wilde
bloemen. Deze blijft herken
baar, maar wordt omgezet
in schetsachtige strepen,
waarvan de blauw-grijze
tonen vooral de sfeer bepa
len, samen met de sterk aan
wezige achtergrond, die door
het onderwerp heen is aan-
gebrascht. Het is een teken
achtige opvatting, die uit
eindelijk schilderkunstig is
uitgevoerd en esthetische
kwaliteiten heeft. l.R.
Stroomopwaarts; veer
tien Nederlandse kunstena
ressen in het Frauenmu-
seum, lm Krausfeld 10,
Bonn, Duitsland. Open di-zo
van 15-18 uur. Tot 12 okto
ber.
Het ongelijk van minister
Brinkman, die Lokaal 01 in
Breda geen subsidie wil ge
ven omdat dit alleen van
plaatselijke betekenis zou
zijn, wordt weer eens bewe
zen met deze tentoonstelling.
Via Lokaal 01, in dit geval
onder supervisie van Harm
Lux, worden veertien Ne
derlandse jonge vrouwen in
de gelegenheid gesteld hun
artistieke werken te expose
ren in het Frauenmuseum
van de Westduitse 'hoofd
stad' Bonn. Een tentoonstel
ling die plaatsvindt binnen
een hele reeks artistieke
manifestaties onder de noe
mer 'Begegnug met den Nie-
derlanden'. Zeven van de
kunstenaressen werken en
wonen in Breda, de anderen
komen uit Amsterdam, Gro
ningen, Tilburg en Den
Bosch. De Nederlandse am
bassade in Bonn heeft deze
onderneming daadwerkelijk
gesteund.
Met de Nederlandse am
bassadeur en de Upside
Downband uit Amsterdam
was het vrijdagavond jl. een
feestelijke gebeurtenis in
dat Frauenmuseum, waar
heel wat gasten uit Neder
land en Duitsland aanwezig
waren. Een aantal van de
Nederlandse exposanten
had een week lang hard ge
werkt om van deze oude fa
briekshal een interessante
expositieruimte te maken.
Er is een fraaie catalogus
gedrukt met telkens drie af
beeldingen per kunstenares,
waarvan één in kleur per
deelnemer. Iedere vrouw
heeft met een korte tekst
haar statement gegeven.
Opvallend daarbij is onder
meer het zoeken naar leeg
heid en ruimte, naar een
voud en het niets als ver
trekpunt naar authentieke
gevoelens in lijn en kleur,
vorm en illusie, directheid
en symbool.^
Heel gevoelsmatig brengt
bijvoorbeeld Lidwien
Kraakman dat over in een
door haar gebouwd environ
ment; een soort 'kapel'
waarin projecties en uiterst
gebalanceerde mobiles een
'religie' van kosmische
ruimten opbouwen. Carola
Popma werkt met hout en
metaal, waarbij het natuur
lijke en het artificiële met
elkaar in confronterende re
laties gebracht worden. De
vormelementen die daaruit
groeien worden via tamelijk
monumentale tekeningen
letterlijk en figuurlijk inte
ressant uitgediept. Franka
De Nederlandse kunstenaressen in het Frauenmuseum te Bonn: v.l.n.r. Jetty Olijdam,
Judith Scharff, Anneke Timmermans, Laura v.d. Meulen, Melanie de Vroom, Ingrid
Dingemans, Marjan van Esch, Anna Thalia Benus, Margriet Kemper, Lidwien Kraak
man, Zita Theelen, Harm Lux; zittend v.l.n.r. Marianne Roodenburg, Franka Wolke en
Carola Popma. - foto van voorst
Wolke gaf de tekst mee: „Ik
kijk naar mijn handen en
beweeg mijn vingers." Die
beweging veroorzaakte let
terlijk een schrift, dat een
I nieuwe taal spreekt.
In een
collage-achtig samengestel
de tent en zwaartekracht
vliedende sculpturen, waar
in een plastische schilder
kunst tot uitdrukking ge
bracht wordt, is die taal te
lezen.
De 'General-Anzeiger' be
steedt uitvoerig aandacht
aan deze tentoonstelling.
Het valt de schrijfster daar
bij op dat, als het op schilde
ren aankomt, de Nederland
se vrouwen 'wild' kunnen
zijn, maar dat naarmate hun
wildheid groeit ook de disci
pline toeneemt. Met andere
woorden: echte Hollanders
die wel een beetje uitbun
digheid wensen, maar on
middellijk geplaagd worden
door het calvinistische le
vensgevoel (of de afwezig
heid ervan). Zita Theelen,
die het strak Grieks-klassie
ke uitbundig maakt binnen
de rastering van tableaux il
lustreert dat interessant,
terwijl ook Ingrid Dinge
mans met emotionele erup
ties een andere kant van de
ze medaille toont.
'Breda' is ook sterk verte
genwoordigd in de afdeling
sculptuur met Melanie de
Vroom, die in marmer ge
voelige wandplastieken en -
ook technisch - knappe 'te
kens' maakte; met Margriet
Kemper, die met een tik
keltje ironie objecten met
een sterke symboliek ver
vaardigde en Judith
Scharff, die zich onder meer
met 'vlammende' sculptuur
uit hout en blik agressief
monumentaal present stelt.
Genoemd moet tenslotte ze
ker nog het werk van Anna
Thalis Benus: schilderijen
met een symbolische gela
denheid over mensen, steden
en de samenhang alochto-
nen/autochtonen; met veel
verve opgebouwd in boeien
de taferelen.
Een tentoonstelling door
vrouwen, waarbij het strijd
bare element van 'wij vrou
wen kunnen ook wat' hele
maal niet meer aan de orde
is. Het gaat om evenwaardi
ge kunst, met zijn gelijke
zwakke en goede kanten. Als
Lokaal 01/Harm Lux deze
gebeurtenis een continuïteit
weten te geven over en weer
de grens dan is er weer wat
positiefs te melden!
t