AVRO gaat tv-avonden 'kleuren' SLIMME SPAARDERS KIEZEN VOOR VRIJHEID. n/o o 12/ 0 Lokaal 01 brengt vrouwen in Duitsland 0 HARD WGELD? F 3.200.- F 2.700,- M F 1.250,- Grote belangstelling popgroepen voor Grote-Prijs-concours TELEVIZIER EN SPORTPANORAMA GEKOPPELD NOS meldt bezwaar vader bij vertoning film over Hans van Sweeden 5% rente op hun ukken met hoge pende rekening. meest lukratieve LD BIJ DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1985 Italiaanse orde voor Joris Ivens Albert de Vree Bonus Spaarrekening. Een ideale spaarvorm voor mensen die twee dingen tegelijk willen: extra hoge rente èn de vrijheid om zonder kosten geld op te kunnen nemea Ieder volledig jaar (van 1 mei tot 1 mei) mag u tot maximaal f 10.000,- giraal overboeken naar uw betaalrekening. Pas daarboven geldt een retourrente van 1%. Praat eens over zo'n gulle Bonus Spaarrekening bij een NMB kantoor. Met een eerste inleg van f 100,- bent NMB BANK DE NMB DENKT MET l' MEE. u al iemand in bonus Piet Tibos EXPOSITIES \NDBRIEVEN m. orbehouden 76-223655 180-38000 AMSTERDAM (ANP) - Ne derlands oudste filmregis seur Joris Ivens (86 jaar) zal vandaag in zijn woonplaats Parijs de onderscheiding van grootofficier in de orde van verdiensten van de Re publiek Italië ontvangen. Het Filmmuseum in Am sterdam heeft dat gisteren bekend gemaakt. De cineast krijgt de hoge Italiaanse onderscheiding als hommage aan zijn totale oeuvre. Ivens heeft meer dan vijftig films op zijn naam staan. Al in de jaren twintig verwierf hij bekend- heid met films als 'De brug' en 'Rijgen'. In de jaren der tig werd hij beroemd door zijn film 'Spaanse aarde' over de Spaanse burgeroor log. Ivens was volgens het Amsterdamse Filmmuseum ook een van de eerste Neder landers die filmde in China. Hij maakte van dat land de film '400 miljoen'. Verder filmde hij tijdens de tweede Wereldoorlog de strijd van de geallieerden en na de oor log legde hij zijn reizen naar onder andere Oost-Europa, Australië, Parijs en Chili ten tijde van Allende op film vast. De 86-jarige cineast is nog steeds aan het werk. Hij is nu bezig met nog een een film over China. Het is de bedoeling dat deze film ge naamd 'De Wind', volgend jaar gereed is. AMSTERDAM (ANP) - Er is dit jaar een grote be langstelling voor de Grote Prijs van Nederland, het muziekconcours voor popgroepen. Niet minder dan zeshonderd groepen (vijftig procent meer dan vorig jaar) hebben zich voor dit evenement opgegeven en intussen zijn daaruit 154 popgroepen geselecteerd. Dit heeft de Stichting Grote Prijs Nederland, waar in samenwerken de VARA, organisatieburo Lochem 7000 en Stichting Popmuziek Nederland meegedeeld. Vrijdag zal de eerste van in totaal negentien voorrondes plaats vinden in de Vrije Vloer te Utrecht. De voorrondes worden in alle delen van het land gehouden. Uit die rondes zullen uiteindelijk de groepen voortkomen die als de beste zullen deelne men aan de twee halve finales en de finale op 14 de cember in Paradiso in Amsterdam. Op die avond zal worden uitgemaakt welke popgroep de 90 centime ter hoge Grote-Prijs-trofee mee naar huis mag ne men. Voor de drie beste groepen zijn er dan ook nog geldbedragen van 5.000,3.000 en 2.000 gulden. Doel van de organisatoren is om naar verhouding onbekende maar kwalitatief interessante groepen onder de aandacht van een breed publiek te bren gen. Voorrondes en finale zijn dan ook voor publiek toegankelijk. Ook dit jaar komen weer tal van stijlen aan bod: van hardrock tot funk en van elektropop tot gitaar rock. Tijdens elke voorronde zullen acht tot negen groepen elk vijftien minuten optreden. Volgens de organiserende stichting zal een deskundige staf van redactiemedewerkers van VARA's Popkrant en OOR tijdens de voorrondes als jury optreden. In halve finales en de finale zal een breed samenge stelde jury, waarin vertegenwoordigers van alle „professionele disciplines" van de Nederlandse pop muziek zijn vertegenwoordigd, de prestaties beoor delen. De Grote Prijs wordt mogelijk gemaakt door bij dragen van onder meer het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur, enkele provincies, de gemeente Amsterdam, VARA en OOR. HILVERSUM - De AVRO is van plan in het ko mende seizoen per avond een herkenbaar pak ket te bieden: op de vaste vrijdagavond is dat •informatie en vestrooiing' en op de wisselavon den maandag 'cultuur', donderdag 'informatie' en zaterdag 'verstrooiing'. Daarmee volgt de AVRO radio. Zoals bekend heeft Wibo van de Linde de muur tus sen radio en tv geslecht en is in de organisatie van de AVRO geen scheiding meer tussen de beide media. Een van de opvallende on derdelen van het winterpro- gramma, dat de AVRO gis teren presenteerde, is I AVRO's Actualiteiten', een I blok samengesteld uit AVRO's Televizier, Televi- zier Den Haag en AVRO's Sportpanorama, dat elke vrijdagavond om 22 uur wordt uitgezonden. Het eerste half uur wordt gevuld dor AVRO's Televi- zier, gepresenteerd door Ria Bremer en Mark Blaisse. Er zal niet meer sprake zijn van een magazine. „Na zes tien jaar te hebben gewerkt aan een rubriek die sterk op de actualiteit inspeelde en lichte en zware onderwer pen combineerde, is de re dactie tot de conclusie geko men dat deze formule is achterhaald", zo deelde de AVRO mede. Er zal nu in principe één onderwerp be handeld worden. Pieter Va rekamp heeft de eindredac tie. AVRO's Televizier is af gelopenjaar in de versukke ling geraakt, deels omdat het in de vooravond werd uitgezonden. Nu hoopt men de kijkcijfers op te vijzelen door de rubriek te laten vol de zenderkleuring van de gen door tien minuten Tele vizier Den Haag, waarin on der supervisie van Kees Mijnten politieke zaken worden belicht. Daarna vol gen nog tien minuten sport in AVRO's Sportpanorama. Karei van de Graaf mag terugkeren, ondanks ge ruchten dat zijn programma gwwipt zou worden. Na 'AVRO's Actualiteiten' en de weer van de plank gehaalde serie 'Mash' brengt hij straks iedere vrijdagavond zijn informatieve praatpro gramma. De uitzending duurt een half uur en bevat twee onderwerpen. Gerard Cox en Rients Gratama die Karei in het af gelopen seizoen een keer vervangen hebben, komen nu op maandagavond één keer per maand aan de beurt. In 'De Grijze Plaag' gaan ze cabaretesk in op ac tuele onderwerpen. Toppop wordt nu iedere vrijdag om 17.45 uitgezonden en gepresenteerd door Kas van Iersel. Ruud ter Weijden en Leonie Sazias brengen iedere week een praatpro gramma met informatie uit de wereld van show, film, theater en mode. Vanaf 4 oktober brengt de AVRO de zevendelige komi sche tv-serie 'De Brekers', geschreven door Peter Ro mer. De hoofdrollen worden vertolkt door Rijk de Gooij- er, Johnny Kraaykamp, NDIJK195. 5. Albert de Vree, etsen, De Oude Pastorij, Essendonk 3, Essen (B) bij Roosendaal, open iedere dag van'14-17 u„ behalve maandag tot en met 13 september Etsen van sloten en plassen, van scheefhangende boerde rijtjes en pitoreske Ant werpse stegen en geheim zinnige villa's in de bossen. Het lijkt allemaal erg opper vlakkig, maar dat is het ze ker niet. Koppig vasthou dend aan het idee, dat alleen de perfectie waarmee het kunstenaarsvak wordt uit geoefend, graadmeter mag zijn voor de kwaliteit van het werk, ploetert Albert de Vree voort in zijn isolement van graficus met 19e-eeuw- se kunstopvattingen. Zijn hang naar perfectio nisme heeft desondanks niet 'ot een stijl geleid waarbij virtuositeit op de voorgrond komt, integendeel. Het zou gemakkelijk zijn om dit werk alleen als nostalgisch le betitelen. Maar wat De Vree doet is zo wezenlijk en eerlijk dat het meer verdient dan waardering voor 'het mooie plaatje'. Zijn verdriet om het om hem heen ver dwijnende polderland heeft h>j omgezet in zo naturalis- hsch mogelijke etsen. Geen zwaar aangezette licht-don- ker-effecten om het drama onderstrepen. Dat weigert h') resoluut. De oude kunstopvatting dat de natuur de beste leer meester is, spreekt hem zeer dan. Maar dan op een ma- jher die van deze tijd is. Leen 18e-eeuwde topografie eo ook geen 19e-eeuwse ro mantiek maar een zo exact mogelijke weergave, gevuld met een sfeer die daar op dat hjdstip aanwezig is. In dat opzicht is in de grote ets van het Ravenshof in de Kalmt- houtse bossen precies be- mikt wat Albert de Vree wil. Gerard Cox en Rients Gratama: eens per maand met 'De Grijze Plaag'. - foto de stem/johan van gurp Adèle Bloemendaal en Sacco van der Made. De middaguitzending van de AVRO wordt gevuld door Edwin Rutten met AVRO's Service Salon (gericht op vrijtijdsbesteding), Henk Molenberg met AVRO's Te- lekeuken en Hans van der Togt met een uitzending voor peuters en kleuters. Op zaterdagavond wordt de wedstrijdshow 'Goldrush' uitgezonden. In andere pro gramma's worden aanwij zingen gegeven en aan de hand daarvan kan een goudschat worden gevon den. Ad Visser verzorgt de presentatie. Terug komen Mies Bouwman met 'In de hoofdrol', Opsporing ver zocht en Fred Oster. Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer in de nieuwe komische serie'De Brekers'. - foto archief de stem HILVERSUM (ANP) - De NOS zal zondag bij de verto ning van de film 'Hans, het le ven voor de dood', melding maken van het standpunt van de vader van Hans van Swee- den, dat zijn zoon zich niet van het leven heeft beroofd. De film onder regie van Louis van Gasteren geeft een beeld van de 'gestrande generatie' in het Amsterdam rond de jaren zes tig. Hans van Sweeden, een ta lentvol acteur, dichter en mu sicus, staat in de documentaire centraal. Naar algemeen wordt aangenomen pleegde hij op 23-jarige leeftijd zelfmoord, omdat hij geen uitweg meer zag voor zijn idealen in de maatschappij waaarin hij leefde. De vader van Hans heeft echter de afgelopen week bij de NOS bezwaar ge maakt tegen deze opvatting, waarbij gerechtelijke stappen niet werden uitgesloten. De zaak is nu in der minne ge schikt door, waarschijnlijk voorafgaand aan de film die zondag om 20.10 uur op Neder land 2 wordt uitgezonden, het standpunt van de vader van Hans inzake de zelfmoord mee Hans van Sweeden op een foto uit 1963. - foto archief de stem te delen, aldus een woordvoer der van de NOS woensdag. Overigens heeft de vader tijdens de vertoning in de bio scopen - de film ging in 1983 in Amsterdam première - nooit bezwaar gemaakt tegen de suggestie van zelfmoord. In de film komen de ouders van Hans ook aan het woord, evenals tientallen vrienden en vriendinnen. (ADVERTENTIE) (jaarlijks 10 mille vrij opneembaar) Je krijgt er kippevel van. Lia Roose Piet Tibos, gemengde tech nieken, Galerie Micro, Heu vel 19, Oosterhout. Open di. t/m vrij 10-12 u., van 14-17 u„ vrij 19-21 u. en zo. 14-17 u„ tot en met 13 september. Het ogenschijnlijk gemak, waarmee deze Belgische schilder zijn creatief vermo gen bespeelt is verba zingwekkend. De tentoon stelling lijkt op het eerste gezicht op een allegaartje van diverse stijlen, zozeer zelfs, dat het lijkt alsof er werk van minstens vier ver schillende schilders hangt. Tibos heeft voor ieder type onderwerp een onafhanke lijke benaderingswijze. In algemene zin kan ge zegd worden, dat zijn voor keur uitgaat naar een figu ratieve benadering, maar wel volkomen schilderkun stig opgevat; zijn figuren - van welke aard dan ook - worden tot zuiver tweedi- mensionele vormen geredu ceerd en op een monumenta le wijze neergezet. Zijn mo notypes, portretten, gevat in enkele sobere contouren, hebben het karakter van een droge naald-ets. Inhoudelijk ontroerend en kwetsbaar, zijn ze neergezet op een al leen het essentiële weerge vende manier. Opvallend en eigenwijs zijn de bloemstillevens. Het thema is steeds een oude koffiepot, gevuld met wilde bloemen. Deze blijft herken baar, maar wordt omgezet in schetsachtige strepen, waarvan de blauw-grijze tonen vooral de sfeer bepa len, samen met de sterk aan wezige achtergrond, die door het onderwerp heen is aan- gebrascht. Het is een teken achtige opvatting, die uit eindelijk schilderkunstig is uitgevoerd en esthetische kwaliteiten heeft. l.R. Stroomopwaarts; veer tien Nederlandse kunstena ressen in het Frauenmu- seum, lm Krausfeld 10, Bonn, Duitsland. Open di-zo van 15-18 uur. Tot 12 okto ber. Het ongelijk van minister Brinkman, die Lokaal 01 in Breda geen subsidie wil ge ven omdat dit alleen van plaatselijke betekenis zou zijn, wordt weer eens bewe zen met deze tentoonstelling. Via Lokaal 01, in dit geval onder supervisie van Harm Lux, worden veertien Ne derlandse jonge vrouwen in de gelegenheid gesteld hun artistieke werken te expose ren in het Frauenmuseum van de Westduitse 'hoofd stad' Bonn. Een tentoonstel ling die plaatsvindt binnen een hele reeks artistieke manifestaties onder de noe mer 'Begegnug met den Nie- derlanden'. Zeven van de kunstenaressen werken en wonen in Breda, de anderen komen uit Amsterdam, Gro ningen, Tilburg en Den Bosch. De Nederlandse am bassade in Bonn heeft deze onderneming daadwerkelijk gesteund. Met de Nederlandse am bassadeur en de Upside Downband uit Amsterdam was het vrijdagavond jl. een feestelijke gebeurtenis in dat Frauenmuseum, waar heel wat gasten uit Neder land en Duitsland aanwezig waren. Een aantal van de Nederlandse exposanten had een week lang hard ge werkt om van deze oude fa briekshal een interessante expositieruimte te maken. Er is een fraaie catalogus gedrukt met telkens drie af beeldingen per kunstenares, waarvan één in kleur per deelnemer. Iedere vrouw heeft met een korte tekst haar statement gegeven. Opvallend daarbij is onder meer het zoeken naar leeg heid en ruimte, naar een voud en het niets als ver trekpunt naar authentieke gevoelens in lijn en kleur, vorm en illusie, directheid en symbool.^ Heel gevoelsmatig brengt bijvoorbeeld Lidwien Kraakman dat over in een door haar gebouwd environ ment; een soort 'kapel' waarin projecties en uiterst gebalanceerde mobiles een 'religie' van kosmische ruimten opbouwen. Carola Popma werkt met hout en metaal, waarbij het natuur lijke en het artificiële met elkaar in confronterende re laties gebracht worden. De vormelementen die daaruit groeien worden via tamelijk monumentale tekeningen letterlijk en figuurlijk inte ressant uitgediept. Franka De Nederlandse kunstenaressen in het Frauenmuseum te Bonn: v.l.n.r. Jetty Olijdam, Judith Scharff, Anneke Timmermans, Laura v.d. Meulen, Melanie de Vroom, Ingrid Dingemans, Marjan van Esch, Anna Thalia Benus, Margriet Kemper, Lidwien Kraak man, Zita Theelen, Harm Lux; zittend v.l.n.r. Marianne Roodenburg, Franka Wolke en Carola Popma. - foto van voorst Wolke gaf de tekst mee: „Ik kijk naar mijn handen en beweeg mijn vingers." Die beweging veroorzaakte let terlijk een schrift, dat een I nieuwe taal spreekt. In een collage-achtig samengestel de tent en zwaartekracht vliedende sculpturen, waar in een plastische schilder kunst tot uitdrukking ge bracht wordt, is die taal te lezen. De 'General-Anzeiger' be steedt uitvoerig aandacht aan deze tentoonstelling. Het valt de schrijfster daar bij op dat, als het op schilde ren aankomt, de Nederland se vrouwen 'wild' kunnen zijn, maar dat naarmate hun wildheid groeit ook de disci pline toeneemt. Met andere woorden: echte Hollanders die wel een beetje uitbun digheid wensen, maar on middellijk geplaagd worden door het calvinistische le vensgevoel (of de afwezig heid ervan). Zita Theelen, die het strak Grieks-klassie ke uitbundig maakt binnen de rastering van tableaux il lustreert dat interessant, terwijl ook Ingrid Dinge mans met emotionele erup ties een andere kant van de ze medaille toont. 'Breda' is ook sterk verte genwoordigd in de afdeling sculptuur met Melanie de Vroom, die in marmer ge voelige wandplastieken en - ook technisch - knappe 'te kens' maakte; met Margriet Kemper, die met een tik keltje ironie objecten met een sterke symboliek ver vaardigde en Judith Scharff, die zich onder meer met 'vlammende' sculptuur uit hout en blik agressief monumentaal present stelt. Genoemd moet tenslotte ze ker nog het werk van Anna Thalis Benus: schilderijen met een symbolische gela denheid over mensen, steden en de samenhang alochto- nen/autochtonen; met veel verve opgebouwd in boeien de taferelen. Een tentoonstelling door vrouwen, waarbij het strijd bare element van 'wij vrou wen kunnen ook wat' hele maal niet meer aan de orde is. Het gaat om evenwaardi ge kunst, met zijn gelijke zwakke en goede kanten. Als Lokaal 01/Harm Lux deze gebeurtenis een continuïteit weten te geven over en weer de grens dan is er weer wat positiefs te melden! t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19