Shirtreclame
voor Rossini
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
li Island
PARIJS KRIJGT
PICASSO MUSEUM
te kunst*
te keur
Beweging
Liotard
OPLOSSING
U
IILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1985
T3Z PAGINA GIDS 2
Alle opera-verslaafden naar Pesaro
Suske en Wiske: Het Dreigende Dinges-
Even Piekeren
dppie Happie en Studio Spo t
Boes
ezen
I?
WjjS"
V*V
V>
presentator. Voor die laat
|id van Rudi Carrell, Hans
spondent Dieter Kronzuc-
len zullen komen vanuit de
lerspreid via het eerste pet
end hoeveel de ontbijttele-
t dat het in ieder geval een
en. De plannenmakers van
i over de haalbaarheid van
de reclame bij de financie-
in feite ook al ochtenduit-
evuld met eerder uitgezon-
ïtbijttelevisie van start zal
byscoop. 20.30 Langs de lijn,
't en muziek. 23.07 Met het oog
norgen. NCRV: 0.02 Volgspot.
Romance. 2.02 Nachtexpress.
In 't voorbijgaan. 6.07 Van-
donderdag.
RA: 7.00 Nws. 7.06 De wekker
,o (7.06 en 8.11 Dingen van de
7.30 en 8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.33
archief. 9.00 Muziek, merk Ma
lo. 09.30 Nws. 9.33 Hoor haar'
Nws. 10.33 Leef-tijd-genoeg.
Nws. 11.33 VARA's natte zo-
(Overheids voorlichting: 12.16
beo huis. 12.26 Mededelingen
land- en tuinbouw. 12.30,13.00
3.30 Nws). 14.00 De Schuurpa-
14.30 Nws. 14.33 Opklaringen
[10 Willem Wilmink's vervolg-
haal). 15.30 Nws. 15.33 Leef-tijd-
16.00 Tony van Verre ont-
t Leo Uittenbogaard (3). NOS:
0 Nws 16.33 NOS-Ombudsman.
17.30 Nws. 17.36 Tijdsein. NOS
0 Nws. 18.10 NOS-midweekma-
ine (18.13 Frontaal 18.35 We-
wijzer, 19.15 Randstad en re
19.30 Het verschijnsel Liefde
20.00 Nws. EO: 20.03 Licht en
.icht. 20.40 De bijbel open. 21.05
1 U wil ik zingen. 21.30 EO in
regio. 22.00 Vragen naar de weg^
|5 Terugkeer naar Israël. 22.30
22.35 Achter de Horizon
S: 23.30 Verhaal.
Ier heel uur nieuws. EO: 7-Ö3
nduit music-time. 9.03 Gospe''
ind. 10.03 Muziek motief. 1HJ
untry Trail. VPRO: 12.03 Ve
1de wereld. 15.03 Ronflonfwn
>t Jacques Plafond. NOS: 16.
F nationale hitparade. 18.04 U
bndspits. VPRO: 19.02 Gonz°
adio. 20.03 The John Peel Show
102 Frontlijn. 22.30 Live concerr
Jck Cave and the bad seeds.
;artlands.
bRV: 7.00 Het levende woord. 710
eludium. 8 00 Nws. 8.02 Pr0$r/<
'erzicht. 8.05 Platennieuws 8-*
Deum Laudamus. 9.15 Onder
fogtezon. 10.00 Kamermuziek
bbokwintetten. 10.30 Orkestpaie_
plders Orkest. 11.50 De orkestmu
?k van Bach (3). 12.25 Promenaö*
00 Nws. 13.02 Liederen voor rfle*'
l-sopraan en piano. 13.35 Kerko
flconcert: De psalmen van SW#'
tick (1). AVRO: 14.00 Telefoon
immer 39211 15.30 Puur cultuur
etcher Henderson speelt eig
mposities (2). 15.45 Muziektne
ir. Fragmenten uit 'La Rondin
lm Puccini. 16.30 Kasteelconcerj
iVRO: 18.00 Nws. 18.02 Affiche
05 Het betere werk. TROS: 26.
[rammafoonmuziek. 20.15 TKU
ach Muzifest 1985.
OS: 09.03 NOS-sportief. 9.25 Ve
rstanden. Teleac: 9.30 Onderho
?ts (5). RVU: 10.00 Leesvoe'
ROS: 17.30 Geachte jubila^'
ROS: 18.30 De Pina Colada Sho*
OS: 19.00 Nieuws voor buitenla
rs (19.00 Turks. 19.10 Berber*
.20 Marokkaans/Arabisch. iy'
>aans).
tentoonstellingen
E1NDREDAKTIE HENK EGBERS
Beweging en geluid. Gale-
riedee, Eiftweg 2, Raams-
donksveer. Open: di. t/m zo.
12.00-18.00 uur. Tot en met 29
september.
Sjef de Hoogh heeft op
zijn 'schilderijen' met name
de zich bewegende mens als
thema. Opvallend is daarbij
het materiaalgebruik, waar
bij glimmende folie als on
dergrond functioneert. Ook
de collagetechniek wordt
monumentaal gehanteerd.
Los van iedere theorievor
ming daarbij interessante
beelden voor de argeloze kij
ker. Maar zijn dansers wor
den in relatie gebracht met
het geluid van roffelende
ritmes waarop gedanst
wordt; het materiaal waar
mee dansers met elkaar
communiceren. Dat heeft
hem gebracht tot het plas
tisch verwerken van trom
mels en trommelvellen.
Hier is zo'n vel op een
schilderij achtige manier
met metaal ingekaderd.
Verschillende trommelstok
ken stellen de kijker in staat
hoorder te worden. Het to
taal is echter te beperkt om
een goed inzicht te krij gen in
zijn verwerking van bedoel
de thema. Wat er staat is
voldoende boeiend om te
leurgesteld te zijn in deze te
beperkte opstelling.
Thijs Derks is, althans
kwantitatief, ruimer aan-
wdzig met zijn objecten rond
het thema beweging. Hij
maakt mobiles, waarmee
met name Calder in de der
tiger jaren bekendheid
kreeg. Het principe van door
lucht, warmte of water be
werkte natuurlijke bewe
gingen werd al twintig jaar
eerder in de kunst toegepast
(Tatlin, Schwitters, Man
Ray).
In Galeriedee zijn objec
ten buiten geplaatst die be
wegen in de wind, al is het
mechaniek daarbij - een
veer - nogal simpel en lijkt
de esthetische plastiek be
langrijker dan het mobile
zijn. De objecten binnen
kunnen ook bewegen, maar
- althans toen wij er waren -
bleek de natuurlijke bewe
ging afwezig. Thijs Derks
blijft op de eerste plaats een
beeldhouwer of plastieken
maker. De objecten zijn per
fect vervaardigde precieuze
gebaren, zodat ze dicht bij
de sierkunst liggen. Ze zijn
speels van vorm, mooi in
lijnvoering, soms treffend
bedacht en illustratief van
kleur.
spreide belangstelling voor
'exotische' volkeren als Chi
nezen, Perzen, Turken en
Indianen. Liotard gaf niet
alleen door zijn kleding en
gedrag uiting aan zijn voor
liefde voor exotisme. Ook in
zijn werk komen veelvuldig
oriëntaalse stoffen en kleu
ren voor, prachtig uitge
drukt door de heldere
pasteltinten.
In een diaprogramma
wordt op de tentoonstelling
nader ingegaan op de in
vloed van het exotisme in de
18e eeuwse cultuur. De unie
ke expositie 'Liotard in Ne
derland' wordt verder bege
leid door een uitvoerige ca
talogus met een compleet
overzicht van het Neder
landse werk van Liotard.
'De schoonheid van ziekelijke veranderingen' in het
menselijke lichaam is voor de Zweedse fotograaf Lennart
Nilsson aanleiding geweest artistieke foto's te maken rond
ziekteprocessen in het lijf. Het verval was ooit (en nu
weer) thema voor een decadente Romantiek. In de exposi
tie 'Medische fotografie' zijn 45 van Nilssons' opnamen te
zien. Sedert 1983 gaat deze door het land en is nu van 31
augustus tot 13 september te zien in het ziekenhuis Lie-
vensberg, Boerhaveplein 1 te Bergen op Zoom.
In de centrale hal van deze instelling kan iedereen in
die periode tussen 13.30-20.00 uur komen kijken. Het be
grip 'Medische fotografie' is wat dubbelzinnig. Je krijgt de
indruk, dat het Nilsson vooral gaat om de artistieke kant
van een natuur die in het menselijke lichaam op een on
gewenste manier woekert. Je krijgt niet de idee dat deze
foto's erop gericht zijn de medische wetenschap - laat
staan de veel belangrijker psychologische processen die
eraan ten grondslag liggen - te tonen; met name het hart,
de hersens, de nieren en de bloedvaten en de beschadigin
gen die daarbij kunnen optreden.
De Zweedse fotograaf werd bekend door zijn baanbre
kende opname-technieken. Zijn tv-programma's, zoals
'Het wonder van het leven' trokken in de hele wereld aan
dacht. Hij maakt soms vergrotingen tot 85.000 keer de oor
spronkelijke grootte. Bij de expositie is een boekje ge
maakt (f 2.50).
Liotard in het Centraal
Museum, Agnietenstraat I,
Utrecht. Open: di.-zo. van
10.00 (zo. 14.00)-17.00 uur. Tot
13 oktober.
De Zwitserse kunstenaar
Jean-Etienne Liotard (1702-
1789) was een van de meest
gevraagde portrettisten van
zijn tijd. Ook in Nederland
kreeg hij verschillende be
langrijke opdrachten. Lio
tard schilderde er de Oran
jes, de vooraanstaande advi
seurs aan het Oranjehof en
de leden van adellijke fami
lies uit Amsterdam, Den
Haag en Utrecht.
Het succes van Liotard als
portrettist was een gevolg
van zijn ongeëvenaard ver
mogen zijn modellen zeer
waarheidsgetrouw af te
beelden. Hij kon zo goed en
direct de gelijkenis van
iemand treffen dat hij ge
liefd was bij de gezegenden
met een fraai uiterlijk, maar
gevreesd werd door de min
der door de natuur bedeel
den. Hij voerde zijn werk uit
in pastel, een middel dat
door de directe manier van
werken zeer geschikt was
voor het maken van een
spontaan en levensecht
ogend portret. Op de ten
toonstelling 'Liotard in Ne
derland' zijn meer dan der
tig van deze schitterende
portretten te zien zijn.
Uit het onderzoek van
Frans Grij zenhout, de sa
mensteller van de tentoon
stelling en de bijbehorende
catalogus, blijkt hoe nauw
de onderlinge relaties waren
van Liotard's opdrachtge
vers. Die opdrachtgevers
zijn in drie groepen onder te
verdelen. Voorop staan de
Oranjes en de tot het hof be
horende edellieden en hoog
geplaatste politici. In Am
sterdam behoorden de re
genten van de stad tot zijn
belangrijkste opdrachtge
vers, Een derde groep be
stond uit familieleden en
kennissen van Liotard,
waaronder de familie van
zijn vrouw, Marie Fargues,
met wie hij in 175G trouwde.
Als bruidsgeschenk deed
Liotard afstand van zijn be
langrijkste handelsmerk:
zijn lange Turkse baard. De
baard van Liotard was het
gevolg van een vierjarig
verblijf in Constantinopel,
in het begin van zijn eerste
reis door Europa. In Con
stantinopel schafte hij zich
ook een Turkse garderobe
aan.
Toen Liotard in 1755 voor
het eerst in Nederland arri
veerde, baarde hij dan ook
veel opzien als 'Turkse
schilder'. Deze presentatie
van Liotard sloot aan bij een
in de 18e eeuw wijd ver-
DEN BOSCH: De Picasso-
keramiek tentoonstelling in
het Museum voor Heden
daagse Kunst - Kruithuis - is
verlengd tot en met 8 sep
tember. Dagelijks open van
11.00-17.00 uur. Het is de eer
ste keer dat in Europa in één
expositie zoveel keramisch
werk van Pablo Picasso bij
een is gebracht.
TILBURG: Op woensdag 4
september om 20.00 uur
opent Evert van Uitert,
hoogleraar moderne kunst
aan de gemeentelijke uni
versiteit te Amsterdam, in de
stadsschouwburg de exposi
tie 'Honderden ogen zagen
één model'. Het betreft hier
de eerder omschreven Truus
Trompert-collectie, bijeen
gebracht door de Bredanaar
Frits Huysmans. Truus
Trompert stond 40 jaar mo
del voor honderden nu be
kende en minder bekende
kunstenaars. De tentoonstel
ling omvat een grote collec
tie modeltekeningen, die van
de dertiger tot in de zestiger
jaren van deze eeuw met
Truus gemaakt zijn.
OIRSCHOT: De Nieuwe
Brabantse Kunststichting
organiseert in het najaar een
cursus over moderne kunst,
gegeven door de Bredanaar
Tom Molenaars. De cursus
bestaat uit tien bijeenkom
sten van telkens twee uur en
loopt van 25 september tot en
met 4 december; op de
woensdagavonden. Voor
meer informatie tel. 04997-
1075.
TURNHOUT: Op 4 septem
ber om 19.30 uur opent Guy
Landuyt in de Warande de
tentoonstellingsreeks 'Bak
stenen'. Op dit materiaal
worden daar twee maat
schappelijke en twee artis
tieke tentoonstelling ge
maakt, die tot 29 september
te zien zijn van di.-zo. van
14.00-18.00 uur. Onder meer
Marin Kasimir zal er zijn
Brusselse plan K en Willy
Peters een bij de Warande te
bouwen labyrinth presente
ren.
EINDHOVEN: In De Fa
briek, Baarsstraat 38, op 31
augustus om 20.30 uur pu-
blieksavond met onder meer
een video-circuitprogramma
en van 1-6 september een
tentoonstelling met werk
van Kees de Kort en Ko
Jansse.
Door onze correspondent Cees Manders
ROME - De traditie wordt voortgezet: ook dit jaar
heeft Rossini-stad Pesaro weer zijn Rossini-festival.
Tot en met 11 september draait het in de Pesarese cul
turele kringen geheel om Gioacchino Rossini, compo
nist van lichte en minder lichte opera's.
'Klapstuk' is ongetwijfeld
de 'heroïsche' opera 'Maometto
II', die voor de eerste keer
sinds Rossini in de originele
vorm wordt opgevoerd. Een
unieke gebeurtenis, waarvoor
de crème-de-la-crème van de
Europese opera-wereld zich a
raison de 165.000 lire 300,-)
van een plaatsje op de eerste
rij in het 'Teatro Comunale
Rossini' van Pesaro heeft ver
zekerd. De garderobe is niet
eens bij de prijs inbegrepen.
Beroemde
Andere opera's van Rossini
die de komende weken in Pe
saro te zien (en te horen) zul
len zijn, zijn 'II Signor Bru-
schino' en de iets bekendere
'Mosè in Egitto', uiteraard alle
met beroemde vertolkers
(m/v), uit Italië en het buiten
land. Drie opera's in amper
drie weken is een huzaren
stuk, althans voor de ingewij
den en diegenen die zich met
de organisatie, met het opzet
ten en afbreken van de decors
en zo moeten bezig houden.
Tussen de bedrijven door zijn
er concerten met orkest en
koor (o.a uit Praag).
De relatie tussen Pesaro en
dit Rossini-festival doet nu, in
het heetst van de zomer, wat
gekunsteld aan. Pesaro is een
van de bekendste badplaatsen
aan de Adriatische Riviera en
in dit topseizoen verdubbelt de
bevolking zich met vakantie
gangers uit binnen- en buiten
land, op zoek naar zon, zee en
ander fysiek genot. Nu opera
maker Rossini eren met een
festival lijkt gewaagd, maar
de interesse ook van toeristen
blijkt elk jaar zo groot dat een
zo gedurfde combinatie van
'geest' en 'lichaam' geslaagd
mag worden genoemd..
Geboortehuis
Trouwens, mochten er bad
gasten zijn die het nog niet
weten: Pesaro is voor alles
Rossini-stad. Hier werd de
grote componist geboren (in
1792, hij stierf in Parijs 76 jaar
later). Zijn geboortehuis is nog
altijd te bezichtigen in de Via
Rossini, niet zo heel ver van
het Rossini-Conservatorium,
en het Rossini-Theater. Dat
Rossini carrière maakte in Ve
netië, Napels, Milaan, Londen
en Parijs kan Pesaro hem niet
kwalijk nemen, want het stad
je stelde in het begin van de
vorige eeuw niet zo geweldig
veel voor. Het fenomeen Ros
sini heeft Pesaro overigens
geen windeieren gelegd: de
opera-producent liet bij zijn
dood zijn gehele vermogen,
een 'kapitaal' van (nu) 40 mil
joen gulden, na aan zijn stad
van zijn oorsprong.
Het Opera Festival, gewijd
aan Pesaro's populairste zoon,
is pas zes jaren jong. Het werd
tot nog toe bekostigd door de
lokale overheden (gemeente,
provincie en regio) gezamen
lijk. Maar nu is besloten tot
'shirtreclame' alsof het een
voetbalelftal betreft. 'Rossini'
wordt gesponsord door een
Italiaanse ondernemer die de
hele dag de Italiaanse radio
luisteraars en tv-kijkers ver
zekert dat hij en niemand an
ders de beste keukens maakt.
Rossini moest eens weten.
De opera 'Maometto II',
waar het in dit Opera Festival
Rossini om draait, is geen
'Barbiere di Siviglia', 'Gugliel-
mo Teil', 'Gazza Ladra' of een
andere populaire en vrolijke
opera-meezinger van de Pesa
rese componist. Maar het is
ook de bedoeling van de Rossi-
ni-Stichting die dit festival op
touw zet juist die opera's van
Rossini voor het voetlicht te
brengen die minder bekend
zijn en toch een grotere be
kendheid verdienen. De meer
serieuze opera's dus, zoals bij
voorbeeld 'Tancredi', 'L'Italia-
na in Algeri', en ook deze 'Mo
hammed'.
Onbekend
'Maometto II', een 'ernstig'
heldenepos, is althans in de
vorm waarin die nu in Pesaro
wordt opgevoerd, volslagen
onbekend: het origineel was
sinds 1820 'vergeten' in mu
ziekboeken, terwijl slechts de
herschreven versies bekend
waren geworden. Met name de
laatste: 'Le Siège de Corinthe',
geschreven voor de 'Opéra de
Paris'.
Mohammed II is de beroem
de overwinnaar van Byzan
tium in 1453. Deze sultan
wordt overigens in onze ge
schiedenisboeken ook vermeld
vanwege een bijzondere
krijgslist: om aan een zeeblok
kade te ontkomen liet hij zijn
hele vloot over land transpor
teren, op rollende boomstam
men. Maar in Rossini's gelijk
namige opera gaat over de
strijd van de Turken tegen de
Venetianen, in 1470.
De Rossini-liefhebbers we
ten dus waar ze de komende
weken naar toe moeten, naar
de badplaats Pesaro, 300 km
ten noorden van Rome. De
'Mohammed" wordt na de ga
la-première van maandag
avond nog vier keer opge
voerd, in het theater, maar
met life-projectie op het stads
plein, Datzelfde geldt ook voor
'Mozes in Egypte' en 'Meneer
Bruschino'. De entreekaartjes
van 300,- gelden uiteraard
alleen de premières. De andere
voorstellingen zijn voor 'half
geld' (ergo 150,-), en het
marktplein is zelfs geheel gra
tis.
GOES
Grand Theater - 20 u
The last dragon, a l.
HULST
De Koning van Engeland
20 u A view to a kill, a l.
20 u. Rambo first blood deel 2,
12 j.
TERNEUZEN
Luxor I II
20 u. A view to a kill, a l.
20 u. Police academy deel 2, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 19 en 21.45 u
Rambo, 12 j.
Alhambra 2 - 19 en 21 45 u
A view to a kill, a.l
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. All of me
Rex-Club - 12,14,16,18. 20
en 22 u Breathless
Metro I - 12, 14,16,18, 20 en
22. u. Code of silence.
Metro II - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Traffic academy.
Odeon - 14.16,18, 20 en 22
u. Emmanuelle.
Rubens - 12,14,16 28, 20 en
22 u. Red Sonja
Sinjoor - 12, 14,16,18, 20 en
22 u. Porky's revenge
Vendome 14,17 en 20 u
Papilion
Quellinl - 11.45.1430.17.30
en 20 30 u. A passage to India.
Queliin II - 11 45,14,1630,
19 en 21.30 u. The killing fields
Asfrid - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Beverly Hills cop.
Capitole - 12, 14, 16, 18. 20
en 22 u. Disney's academy
award winners
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
14.30 u. Flight 90-disaster on the
Potomac.
20 en 22.30 u. Joy and Joan
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Police academy.
22.30 u The falcon and the
snowman.
Gulden Vlies 3
14.30 en 20 u. All of me
22.30 u. Body double.
Rembrandt
20 u The erotic dreams of Cleo
patra.
ST.-JANSTEEN
Café 'tKuipke - 19 u
oefenschieting
CLINGE
Galerie Esprit - Zomerexpo-
sitie: acryl, olieverf, aquarel, ke
ramiek en beeldhouwwerk. Ge-
op. dag. 13.30-18 u. dinsd. gesl
(tot 1 sept.).
HULST
Streekmuseum 'De Vier Am
bachten'. - 'Maten en gewich
ten' uit de verzameling van O. de
Wilde en J. de Keyzer Geop. ma
tfn za 14-17 u in Juli en augus
tus ook op zondagen (tot 8 sept.)
TERNEUZEN
Artikof Batikwerk van
Yvonne v.d. Acker Geop dag. 9-
18 u. (tot eind aug.).
VLISSINGEN
Galerie Marquis - 'Grafiek
Gala 1985' Jeroen Henneman,
Dies de Jonge, Eric de Nie, Ron
Rooymanse a Geop woe t/m
zo 14-17 u, (t/m 1 sept
ANTWERPEN
Sterckshol, Deurne - 'Uit de
sacristie', textiel en juwelen in
kerkelijk bezit in de provincie
Antwerpen Geop dag 10-17 u.
ma. en vri|. gesl. (tot 16 sept.)
BRUGGE
Gruuthusemuseum - A-
driaan Willaert: Vlaams musicus
te Venetie' (in het kader van het
jaar van de muziek). Geop dag
9.30-12.30 en 14-18 u. (lot 31
aug.).
OOSTENDE
Stedelijk Museum - 'Ensor in
de Oostendse verzamelingen',
(In het kader van het Ensoqaar)
Geop. dag 10-12 en 14-17 u
dinsd. gesl (tot 31 aug
Heemkundig Museum - En
sor bibliografie. Geop dag 10-
12 en 14-17 u. dinsd. gesl. (tot 31
aug).
Door Bob van Huët
PARIJS - Eind volgende maand zal Parijs een nieuw museum
rijker zijn. De Franse cultuurminister Jack Lang opent dan in
het hartje van de wijk Marais het reeds veel besproken 'Musée
Picasso'. Hierin zal de permanente expositie worden onderge
bracht van ongeveer 2000 werken van de hand van de beroemde
Spaanse kunstenaar, die in 1973 op 91-jarige leeftijd nabij Parijs
overleed. Het gaat ondermeer om 203 schilderijen, 158 beeld
houwwerken, 1500 tekeningen en werk van bevriende kunste
naars (Matisse, Braque en anderen), behorend tot de persoonlij
ke verzameling van de grondlegger van het Kubisme.
Deze kapitale collectie Picasso's, waarvan de waarde wordt
geschat op meer dan 100 miljoen gulden kwam zes jaar geleden
definitief in het bezit van de Franse staat. Dat gebeurde nadat
een speciale wet was gemaakt, die regelde dat de talrijke erfge
namen van Picasso hun successierechten niet in geld, maar met
werken van de meester moesten betalen.
De opzet van het museum is zondermeer uniek. Behalve de
uitstalling van de vrijwel complete selectie, die voor een deel
vijf jaar geleden te bewonderen viel in het Parijse Grand Palais
onder de noemer 'Picasso - ontvangen werken als betaling suc
cessie' is er zoveel rond de artiest te doen dat men kan spreken
van een waar Picasso-huis.
Zo is er een filmzaal waar voor jeugd en volwassenen diverse
Picasso-films zullen worden vertoond, een documentatiecen
trum met vrijwel alle lectuur die over de man van 'Guernica' is
verschenen (en dat is nogal wat), een video-zaal en een archief.
In ieder vakje komt een let
ter te staan. Sommige woor
den dienen achterstevoren
te worden ingevuld. Welke
woorden dat zijn, is niet ge
geven.
Horizontaal: 1. pudding, 3.
bevel, 5. ongebonden, 7. te
genover, 9. ex tempore, 10. en
personne, 11. aankomend, 12.
sine anno, 14. lengtemaat, 16.
ongeletterd, 18. afgemat, 19.
telwoord.
Verticaal: I. ton, 2. spil, 3. si
ne loco, 4. onheilsgodin, 6.
niet even, 8. grootvader, 9.
poes, 12. sporeplantje, 13.
muzieknoot, 15. gemeen, 16.
lidwoord, 17. persoonlijk
voornaamwoord.
am LI
'ap si 'uim sr 'op £1 'mos zi 'J/dj g 'vdo g 'uo 9 'ajv p 'js 'so
'Toa 1 :)DD3i}xaa .'uaa 61 'aoiu gi 'mop 91 'wy pi 'os £j 'D3f
li 'ad oi 'aj '6 '°1 7 'los s 'djs 'oja 7 .joojuozoto^ :6uissojdo
MAAR-Kp" WM/ÉTT KLM MAAI- U 1
APPIEPAT ifcte^TTVJMSK^' DooeJ ALLE£,^
S^Up U0U0JS 'U0A
-oq U0U0JS 4>f0oq uio puoq Sru 'jue>iJ0puo sej
B 'uiooq uba 'u0ppim A\.rioq03 'iqoAv 'puüq
0JSJOOA joo 'sjqo0j 0iuep U00q '0Uiep JBfcH