Reizr Transavia breekt met Arke en Neckermann kgb ZwekvéN Op en uit de duim Vakantie variA Wisselvallig, maar niet rampzalig r Auto DB Of5 WfTKEND tPkgti a Brandstofprijzen in vakantielanden ItERDAG 24 AUGUSTUS 1985 W4 ÏKn Onaanvaardbaar f Niet gelukkig Verbroken Risico Balans van een zomer: H- LV in de steigers. ke regio de gevraagde vinden zouden zijn. een aantal projecten bleken om geschikte trekken, lake van 'verdringing' Tijdelijke werknemers, bh voor als er geen ge lag, maar wel terug gewone werknemers gen, terwijl de terug werk konden blijven, en echte verdringing, btslagenen dat wel zo. ^tateert het ministerie, t van dertig procent fers ontslagen voorko- lleem betrof de aard Iten. Daarvoor waren lesteld: pnder terugploegsubsi- eerstkomende jaren van derden (het ge- zou geen ander werk pe derde zou ook niet i de bouw zijn aange- ct dat werk oplevert. ft aan deze voorwaar- b. Een onderzoek naar leerde dat slechts in verk honderd procent Drie projecten bleken berk op te leveren. Het Ier daarom een betere Ie projecten. leeft als gevolg gehad, regeling op een beperk- prtgezet. Voor komend In uitgetrokken. En dat I de miljard gulden die stemd. Een leuk idee ken is minder eenvou- ns wel willen doen ge- H. Maria Hemelvaart plgevaren bij het terug- i 24 mei 1987 zal in bisschop Ernst het i van de vernieuwde erd. Het Bavels zang- Iepeteren. Sovjet-Unie zelf. Dit [Ier het opperdirecteur- idropov (vanaf 1967) Hoezeer dit KGB-on- ft op de gehele Sovjet- entelijk uit de doeken Ide boek Breaking with nd van de hoogste Rus rkady Shevchenko. iensten werken niet al- ;uren met donkere bril- n die 's nachts geheime de tegenstander foto- tko's taak in Tokio bij- t 'werven' van vooraan- :s, politici, journalisten n door hen de openbare en beïnvloeden. Door tage, omkoping of mis- hem een groot aantal voor het Sovjet-karretje standpunten van het zo voortdurend worden ipanse parlement en de zo verder in de rest van richten, verdachtmakin- ss van de Amerikanen, nten, e.d. via KGB-ge- a in de media te sluizen. jet-Unie keer op keer de tenissen te bepalen op ir goed uitkomt. Dat de ïken ook toepast, ver- oals gezegd niet, maar ind in de wereld' er al- gerop. Ier Gids Weekend 4) CD Door Jack Arentsen Enkele jaren geleden waren het Ferry Fransen als directeur van Ar- ke Reizen en René Klawar als zijn collega bij Neckermann, die de KLM, Martinair en Transavia klemzetten, toen men tot de ont dekking kwam dat er tussen deze maatschappijen duidelijke prijsaf spraken waren gemaakt. Ferry Fransen: „Het was niet alleen onbe grijpelijk wat de maatschappijen de den, maar het was ook erg dom in elkaar gestoken". Zijn voorbeeld spreekt boekdelen. Ar- ke en Neckermann kopen de laatste ja ren gezamenlijk vliegtuigstoelen in. Ook in 1983 was dat het geval. De drie vlieg tuigmaatschappijen kwamen op één dag met hun aanbiedingen. Fransen: „De eerste maatschappij vertelde welke be stemmingen men voor een bepaalde prijs kon vliegen; wat men eventueel ook nog kon doen en gelijktijdig werd een spe ciaal tarief voor de zomer aangekaart". Tot zover is alles normaal. Maar wie schets de verbazing dat niet veel later de tweede maatschappij alleen prijsopgaaf kon doen over een aantal bestemmingen die nog open waren; eventueel ook nog wat anders kan doen en ook voor de zo mermaanden het een en ander in petto had. „Beide maatschappijen hadden de zaak dus al keurig weten weten te verde len; de prijzen waren nagenoeg gelijk", aldus Ferry Fransen. Mitrailleur Ferry Fransen is nog altijd emotioneel wanneer hij aan die dag terugdenkt. „Dergelijke prijsafspraken pik ik niet. En als ik het niet op een gewone manier kan winnen, dan breng ik maar een mitrail leur in stelling." Arke en Neckermann zijn vanaf dat moment op zoek gegaan naar buiten landse chartermaatschappijen. De Spaanse dochter van Iberia, Aviaco, kon zelfs voor een veel goedkoper tarief een groot aantal bestemmingen gaan vliegen. Ook Air Holland, de Nederlandse maat schappij van John Blok die toen net van de grond kwam, kwam met aantrekkelij ke prijzen en scoorde dus onmiddellijk bij de beide tour-operators. ln 1983 waren de chartertarieven, die ons berekend werden onaanvaardbaar Gevecht om dure vliegtuigstoel in nieuwe fase A. 4 ■1 'n i Reizigers aan de balie op Schiphol. Wat zijn de gevolgen van de strijd tus sen de chartermaatschappijen en de touroperators? - FOTO ARCHIEF DE STEM hoog. De dreiging en de komst van Air Holland en de inschakeling van buiten landse luchtvaartmaatschappijen leidde daarna tot vriendelijker vliegprijzen. In eens kon een vliegtuigstoel naar b.v. de Canarische Eilanden voor 60.- minder ingekocht worden. De prijsafspraken waren doorbroken en de situatie leek gezond. Air Holland ging ondertussen steeds meer toeristen vervoeren. John Blok: „Ondanks de te genwerking die we in eerste instantie kre gen, waardoor het lastig was om goede startvergunningen te krijgen, hielden we het hoofd boven water en ziet op dit mo ment het economisch plaatsje er zelfs zonnig uit". De vliegtuigmaatschappijen zijn na tuurlijk niet gelukkig met de komst van deze nieuwe chartermaatschappij en Transavia heeft dat als eerste laten mer ken. Neckermann directeur René Kla war: „Dat wij met Arke onvoorwaarde lijke steun hebben toegezegd aan Air Holland, heeft er al toegeleid dat wij door Transavia in het strafbankje zijn ge zet. Tijdens de wintermaanden vliegt de ze maatschappij niet meer voor ons en Arke. Op die manier willen zij ons onder druk zétten om met Air Holland te bre ken". De breuk met deze tour-operators zou ook gezien kunnen worden als een schot voor de boeg in de richting van andere tour-operators, die ook overwegen Air Holland in het charterschema op te ne men. „Ik hoop dat mijn collega's niet meewerken aan de isolatie van Air Hol land, want", aldus René Klawer, „dat betekent het einde van de vrije concur rentie, waardoor de prijzen weer stijgen". De eerste symptonen in die richting heeft Klawer al opgevangen. Nadat be kend is geworden dat het laatste half jaar op Schiphol het aantal passagiers met 14 procent is gestegen, wordt door de maat schappijen weer gesproken over prijsver hogingen met 10 tot 20 gulden per stoel. „Je hoeft geen groot rekenwonder te zijn om te becijferen wat iets dergelijks meer winst gaat opleveren voor de vlieg tuigmaatschappijen. In Nederland wordt per jaar voor ongeveer een miljard gul den aan vliegvakanties omgezet, waarvan bijna de helft naar de luchtvaartmaat schappijen gaat. Dat geld wordt bijeen gebracht door een miljoen Nederlandse vliegtoeristen. Wanneer de prijsstijging waarover nu wordt gesproken, doorge voerd gaat worden, dan gaat zo'n 1 tot 2 miljoen gulden extra naar de luchtvaart maatschappijen. Brandstofprijsverhogin gen zijn er nauwelijks of niet". De rol die Transavia thans speelt wordt door de beide tour-operators niet begrepen. „Wij zijn toch klanten die ge- zamelijk zo'n 200.000 vliegtuigstoelen per jaar nodig hebben. Als je een derge lijke klant zomaar afschrijft, dan moet er meer aan de hand zijn", stelt Ferry Fran sen. Bij Transavia wordt koel, zakelijk, en in eerste instantie onduidelijk gerea geerd. De eerste reactie was dat men geen zaken met de beide tour-operators kon doen, omdat het aantal beschikbare stoelen al door anderen was bezet. Bij wat doorvragen komt een ander beeld naar voren, waarom Transavia midden in de onderhandelingen, de contacten met Arke Reizen en Neckermann Reizen ver brak. „Wij hebben dat gedaan omdat beide bedrijven de laatste jaren allerlei afspraken niet zijn nagekomen. Een vier tal argumenten zijn daarvoor in een brief genoemd". Ondertussen houdt Transavia de ge dachte vast dat men in de toekomst al leen maar vliegtuigstoelen beschikbaar stelt voor ondernemingen waarmee men een goede relatie heeft. En die is met bei de tour-operators danig verstoord. „Zeg maar gerust", aldus Ferry Fransen, „dat er een absoluut dieptepunt is bereikt". Of dat ook consequenties zal hebben voor de zomerprogramma's van volgend jaar, waarvoor over een maand of twee de contracten met de luchtvaartmaat schappijen worden afgesloten, wilde men noch bij Neckermann noch bij Arke veel kwijt: „Wij hebben ons in ieder geval wel georiënteerd over het feit dat wij tijdens het veel drukkere zomerseizoen over vol doende vliegtuigen kunnen beschikken, wanneer Transavia voet-bij-stuk houdt. „Wij kunnen ook zonder Transavia goed uit de voeten". Een op het eerste gezicht nogal boute uitspraak, want de uitbreidingsmogelijk heden met Air Holland zijn niet groot. Per slot van rekening beschikt deze maatschappij over hooguit twee inzetba re B 727 machines. „Op die manier zijn Martinair en Transavia ook begonnen. Wanneer er met één toestel iets aan de hand is, dan kan men in deze wereld bin nen 3 uur voor een vervangend toestel zorgen. Daarover", aldus Ferry Fransen, „maken we ons dus geen zorgen." Andere tour-operators, als b.v. de grootste organisatie op dit gebied Hol land International, houden zich duidelijk buiten het conflict. Een niet zo'n vreem de situatie, omdat Holland International, via Nedlloyd, economisch is gebonden aan de drie luchtvaartmaatschappijen. Maar men heeft wel de laatste jaren kun nen mee profiteren van de hete kastanjes die door Arke en Neckermann al uit het vuur zijn gehaald. (Vervolg van Gids Weekend 2) Een gevoelig punt dat in het boek uit gebreid aan de orde komt is het beïnvloe den en sturen door de KGB -van de vre desbeweging in West-Europa en de 'free ze -beweging in de Verenigde Staten. Een teer punt, omdat honderdduizenden on verdachte Europeanen daadwerkelijk be zorgd zijn voor de uit de hand gelopen bewapening. Onweerlegbaar is echter dat de massale ongerustheid in Europa de Sovjet-Unie goed uitkomt. Maar het is ergcr: zij wakkert dat vuurtje zelf aan: een verwijdering tussen West-Europa en de Verenigde Staten is voor Moskou van levensbelang. Het is een van de hoogste prioriteiten die de beleidsmakers in het Kremlin zich hebben gesteld. Vooral West-Europa is het slagveld waarop de propaganda-oorlog tussen oost en west wordt uitgevochten. Er is de Sovjet-Unie alles aan gelegen de Ver enigde Staten af te schilderen als een oorlogszuchtig land, met een dolle cow boy aan het hoofd, die niets liever wil dan op de 'knop' drukken om de 'bom' laten 'vallen'. Dit beeld is in strijd met de werkelijkheid, maar door het stelselmatig onder de aandacht te brengen gaan vteeds meer bezorgde mensen erin gelo ei eel mensen wijzen dit KGB-aandeel jn die beeldvorming, en dus in de vredes- v^eging, als complete onzin van de and. Mensen van goeden wil weigeren v,u le geloven in de kwade opezet van anderen. Door lezing van dit boek moet |e e^ter wel gaan geloven aan de onop- oudelijke en opzettelijke manipulaties va" de KGB over de hele wereld. Een anekdote'. In april 1981 werd een Kussrsche diplomaat (de KGB heeft zijn esidenties overal ter wereld in ambassa- es) uit Nederland uitgewezen. In een ronken bui had hij onder andere ver- aard: „Als. Moskou besluit dat er in e crland 50.000 mensen de straat op ,T<fn<D,voor een demonstratie, dan gaan ou.uoo de straat op". arron vindt dat de wijdvertakte ope- les van de KGB, waarvan hij talloze voorbeelden geeft, niet verder toegestaan Stanislav Levchenko, de KGB-spion die in 1979 overliep naar de Amerikanen. - FOTO CORONET BOOKS moeten worden. Hij voorziet een ernstige verzwakking van zijn land wanneer een toenemende stroom informatie en tech nologie straffeloos verdwijnt. Het laatste hoofdstuk van zijn boek heeft dan ook als titel 'Terugvechten'. „Massale uitwij zing" is het recept. Bij een boek als KGB Today weet je natuurlijk nooit hoe het tot stand komt, wie erachter zit. Een boek dat het Sovjet systeem zwart afschildert, laadt natuur lijk de verdenking op zich dat het uit de koker van de CIA komt. In de nooit-afla- tende propaganda-oorlog om de gunst van de publieke wereld-opinie en om po litieke steun is zo'n boek een gevaarlijk wapen. Bij het lezen moet je je dit alle maal wel bewust zijn. Maar het beeld dat John Barron in KGB Today van de Russische staatsvei ligheidsdienst en van het Sovjet-leven in het algemeen geeft mag dan ingegeven zijn door pure communistenhaat, zijn schildering mag hier en daar misschien wat al te dik zijn aangezet, en hij mag dan stelselmatig de even angstwekkende rol van de Amerikaanse geheime dienst vergeten te vermelden: het is en blijft een boek dat je aan het denken zet over de 'bedoelingen' van de grote machten de zer aarde. Het is iedere dag oorlog. Door Mick Salet Liften in Nederland is even makkelijk als hengelen in een vol aquarium. De duim als dobber. Voordat je het weet heb je beet. Dat je zo snel en gemakkelijk een lift krijgt, realiseer je je meestal pas achteraf. Want liften kan een ergerniswekkende bezigheid zijn. Net als een hengelaar in helder water, die ziet dat de vissen neuzen aan het aas, maar niet willen bijten, ziet een lifter duizenden auto's in volle vaart voorbij rijden. Is het dan niet begrijpelijk dat een lif ter automobilisten soms vervloekt? De ene chauffeur schenkt geen aan dacht aan een lifter, een ander drukt juist vrolijk op de claxon en laat de liplezende lifter weten: „Joh, ga toch lopen." Het leukste deel van de natie trapt op de rem en stopt zo'n honderd meter van de lifter, die een gat in de lucht springt en het vervolgens op een sprinten zet naar de wachtende auto. Juist als de ach terbumper van de redder in nood is be reikt, trekt de wagen met bulderende chauffeur en moter weer op om het hij gende slachtoffer achter te laten. Als een vluchteling die de boot gemist heeft. Maar de üfter mag zich hierover niet opwinden, want de lifter heeft eigenlijk geen enkel recht. Wat dat betreft ver schilt hij of zij niet van de tippelaarster op de hoek, die er om vraagt door een onbekende mee te worden genomen. Wie langs de kant van de weg gaat staan, in de hoop gratis te worden meegenomen door een vrijgevige vriendelijke chauf feur, zet zichzelf te kijk en te koop. Ne gatieve reacties zijn het risico van het vak. Dan had je maar rijk genoeg moeten zijn om zelf een auto te bezitten. De lifter heeft wel de plicht om voor autoradio te spelen. Wie de kunst van de dagelijkse dialoog wil leren, moet gaan liften of lifters meenemen. De condities zijn optimaal. Twee onbekende mensen die voor een korte tijd met elkaar in een kleine ruimte zitten en weten dat ze el kaar na die tijd ook niet meer zullen ont moeten. De lifter die wil voorkomen zichzelf bloot te geven aan een chauffeur die je de kleren van het lijf vraagt, moet daarom voldoende gesprekstof hebben. Of dat nu het weer, een stukje muziek op de auto radio, het laatste nieuws of een verzon nen verhaal is, doet niet ter zake. Lifters doen het met hun duim. Wie deze kijk op lifters te absoluut vindt, moet beseffen dat de liftgever niet veel verschilt van de lifter. Ook de auto mobilist haalt een vreemde eend in de wagen en weet niet hoe de rijdende tijd met een anonieme gast zal worden door gebracht. Ook de liftgever is een vragen de partij. Want het is toch niet honderd procent vriendelijkheid? Wil de liftgever niet eens iets anders horen dan de eigen stem en het draaien van de motor? Waar om nemen automobilisten lifters mee? Vaak halen ze hun schouders op. Ja, waarom eigenlijk? „Omdat ik het vroeger zelf ook gedaan heb." „Je stond daar zo nat in de regen." „Ik doe het niet altijd. Ik weet dat je niet op het uiterlijk af mag gaan, maar ik kijk toch wel of iemand er een beetje be trouwbaar uit ziet. Want je weet toch niet wat je in de auto haalt." „Ik moet toch die kant op, waarom zou ik je dan niet meenemen." Hoe dan ook, automobilisten die je meenemen zijn aardige mensen. Onder de chauffeurs die me hebben meegeno men, hebben misschien wel de grootste schoften gezeten. Potenrammers. Tasjes dieven. Verkrachters. Porno-fotografen. Neo-Nazi's. Verkopers van vleesloze kro ketten. Kan allemaal. Maar voor mij blij ven het aardige mensen die me even een eindje op weg hebben geholpen. Bovendien is liften, evenals liftgeven, een uitstekende manier om in contact te komen met allerlei Nederlanders die je anders niet zou ontmoeten. Zo hoor je nog eens wat. De beste manier om te üften? Een bordje met de eindbestemming of juist de doelloze duim? 's Morgens vroeg met de eerste internationale vrachtwagens of op ieder willekeurig tijdstip? Langs grote of kleine wegen? Vooral met snelle dure wagens of met juist met aftands lelijke eendjes? Och, net als vissers hebben lifters hun eigen Latijn. Het klinkt allemaal vakbe kwaam, maar blijft toch een kwestie van geluk. Willen ze op dit stekkie in je aas bijten of niet? Dat de lifter een arme drommel is, die dankbaar moet zijn dat hij door iemand wordt meegenomen, is natuurlijk klinkklare onzin. „Ik kan ook lopen of met de trein gaan. Maar ik dacht ik reis sociaal een eindje mee met zo'n zielige eenzame man. Ho, ho, rustig maar, ik mag de autogordels toch nog wel even af doen voor u mij er hier uitgooit..." Een voorlopige balans van de bijna afge lopen zomermaanden levert een even wis selvallig beeld op als het weer in de maan den juni, juli en augustus te zien heeft ge geven. De toeristische sector in Neder land heeft zeker geen topseizoen achter de rug, maar kan evenmin klagen over een verloren seizoen. Het weer van de afgelopen maanden is - althans statistisch - niet uitzonderlijk slecht geweest, zo benadrukt prof.dr.ir. L. Wartena, hoogleraar meteorologie aan de Landbouwhogeschool Wageningen. „Typerend voor deze zomer is dat het weer erg wisselvallig is geweest en dat er tot nu toe erg weinig langere periodes zijn geweest met vast weer. In juli en augustus, gewoonlijk de twee natste maanden van het jaar, was er echter geen sprake van een tekort aan zonuren of een gemiddeld lagere temperatuur. De maand juli was zelfs beduidend zonniger dan normaal". Niettemin klagen vele vakantiegangers in eigen land steen en been over hun ver regende vakanties. In het algemeen heb ben de campings een zeer matig seizoen achter de rug. Vooral campings met wei nig voorzieningen als recreatieprogram ma's en excursies, hebben moeten erva ren dat hun gasten eerder vertrokken of helemaal niet kwamen opdagen, aldus F.de Zee, directeur van de Recreatie-On dernemers Nederland RECRON. Hij schat dat 'enkele honderdduizenden' mensen vanwege het weer te elfder ure in het buitenland op vakantie zijn gegaan. Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) meldt dat de komende week de helft van de capaciteit van de campings vrij is. Volledig uitgeruste bungalowparken en campings met goede voorzieningen hebben in het algemeen goed gedraaid. Het NBT heeft nog geen totaalcijfers over het afgelopen seizoen, maar kan al vast melden dat de mensen die de cam ping eerder verheten of helemaal niet be zochten, veelal voor de dagrecreatie in recreatie- en pretparken hebben gekozen. Toch heeft het zomerseizoen voor veel recreatie- en pretparkondernemers niet aan de verwachtingen voldaan. Het is nog maar de vraag of de soms zeer hoge investeringen in nieuwe attracties renda bel zijn. Volgens een voorzichtige schat ting zou het bezoekersaantal met onge veer tien procent zijn teruggelopen. Het Bedrijfsschap Horeca durft zich niet aan een bespiegeling van het zomer seizoen te wagen. Logischerwijs hebben de strandpaviljoens het moeten ontgel den en zullen café's en restaurants een hogere omzet hebben gedraaid, „maar als je de jaaromzet van de horeca-bedrij- ven bekijkt, blijkt steeds weer dat het zo merseizoen weinig invloed heeft", aldus een woordvoerder van het bedrijfsschap. Volgens hem is er hoogstens sprake van een verschuiving in de bestedingen, maar niet van toe- of afname. Ruim vier op de vijf toeristen die in eigen land op vakantie gingen, namen daarvoor de auto als vervoermiddel. Ook richting bui tenland is de auto favoriet: zeventig procent van de reizigers reisde per wagen. De bus is populairder geworden, waarschijnlijk ten koste van het vliegtuig. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Weg. Die cijfers betreffen 1984, zodat met de snelle groei van de vlieg- reismarkt in 1985 nog geen rekening is ge houden. (Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatse lijke afwijkingen blijven echter mogelijk) Onderstaande prijzen gelden op 22 augustus 1985: Norm. Super Diesel LPG Bel. 1,88 1,95 1,47 0,92 Den. 2,12 2,17 1,22 1.11 Fr.(max) 2,29 2,36 1.74 1,49 Griek. 1,82 2,02 1,08 0,96 G.B. 1,93 1,95 1,93 1,56 Ierl. 2,42 2,47 2,13 1,79 If 2,32 2,41 1,27 L35 Lux. 1,52 1,60 1,15 0,89 Ned.(max) 1,83 1,89 1,17 0,76 Noor. 2,11 2,14 1,15 1,44 Oost. 1,83 1,92 1,73 1,34 Port. 2,47 2,56 1,55 Sp. 1,82 1,94 1,21 W-D." 1,62 1,69 1,51 1.18 Zwed. 1,90 1,94 1,13 1,20 Zwits. 1,71 1,78 1,73 1,50 De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de vrije pompen. De toeristen kunnen via de ANWB een beperkt aantal benzine-bonnen kopen, welke voor noord en/of zuid Italië (afzonderlijk) gebruikt kunnen worden. De bonnen (strikt persoonlijk) zijn ook aan de Italiaanse grens te koop. Langs de Westduitse autobahnen gelden veelal iets ho gere prijzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21