wnEfflL
Vakantie variü
Mieren li
net mens
gsasi
Via highways en motels Amerika rond
"Wtodewt Stlont
Stony,
M
Gevangenpoort in Den Haag:
Brandstofprijzen
in vakantielanden
Aardappelen
poffen
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1985
Limiet
Camper
Voorzieningen
ATERDAG 17 AUGUSTUS 19
Suske en Wiske: Het D
DAWSON CREEK
PRINCE RUPERTS
^EDMONTON
i:
QUEBEC
,3 ST.-STEPHEN
Door Dirk Vellenga
AMERIKA is niet het land van de
gezellige wandeling en de vrolijke
fietstocht, dat is bij iedere reiziger
wel bekend. Wie wat wil zien in de
Verenigde Staten moet reizen.
Uren, dagen of zelfs weken. Het
eerste wat je moet leren is dat on
der AFSTAND in Amerika iets an
ders wordt verstaan dan in Neder
land. Daarnaast moet je naturlijk
weten dat de dollar een duur briefje
is.
Tussen New York en Washington lig
gen ongeveer vijf uren rijden in de auto.
voor de rit van Los Angeles naar San
Francisco moet bijna een hele dag wor
den uitgetrokken. En wie zich waagt in
het uitgestrekte land tussen de steden
aan de oostkust en die aan de westkust
moet de blik op oneindig, het verstand
op nul, een baksteen op het gaspedaal,
de airconditioning op •maximum' en de
radio op een vrolijke zender houden om
te voorkomen dat hij of zij volkomen
'nuts' vastloopt in een volledig verlaten
prairielandschap.
Hoe kun je het beste reizen als je een
maal in de States staat, waar je eerste
dag zes tot negen uur langer duurt dan
hier? Het populairste vervoermiddel is de
auto en die kun je op vliegvelden en vele
andere plaatsen huren bij o.a. Herz,
Avis, Budget en National. Het goed
koopste ben je uit als je de auto op de
zelfde plaats weer inlevert. Dan val je na
melijk onder het 'unlimited mileage' ta
rief: je mag zoveel kilometers maken als
je wilt. Als je de auto echter huurt in
New York en hem inlevert in Miami, dan
moet je, na 700 gratis mijlen per week,
extra gaan betalen voor elke afgelegde
mijl. Dat kan flink oplopen. Maar ook
op dat gebied zijn er weer voordelige re
gelingen geschapen.
De weektarieven voor autohuur liggen
tussen de 250 en 300 dollar. Daar komt
dan een klein bedrag bij voor de verzeke
ring en verder moet de benzine betaald
worden. Er zijn over het algemeen vier
klassen: economy, compact, mid size en
full size. Onder economy vallen de Che-
vette en ook de Japanners die wij mid
denklassers noemen. Wie veel gaat reizen
in Amerika kan beter zijn heil zoeken in
de compact en mid size. De auto's in die
klassen zijn wat forser en hebben een be
tere vering en airconditioning. Een com-
pact-wagen is bijvoorbeeld een Ford
Mustang en een mid size een Chevrolet
Malibu.
Wie niet over een credit card beschikt
en contant (of per travelers cheque) voor
de auto wil betalen, moet meestal aan het
begin een bedrag betalen dat iets hoger
ligt dan de kosten die werkelijk gemaakt
worden. Het 'overschot' krijgt men later
terug.
Benzine is in Amerika nog steeds
goedkoper dan in Nederland. Men kan
kiezen tussen 'regular' en de iets duurde
re 'unleaded' (loodvrij), de prijzen ver
schillen per staat en ook per gemeente.
Een gallon (bijna vier liter) kost tussen
de 4 en 5. Wie afval uit zijn auto
-14
SAN ANTONIO
4
LAREDO
De afstanden tussen de grote sleden in Amerika. De getallen geven het aantal rij-uren per auto of bus aan.
De horizon lokt, maar
de politie is streng
werpt, loopt de kans zwaar gestraft te
worden. Voor de duidelijkheid: het
woord 'fine' op de waarschuwingsborden
betekent niet 'fijn', maar 'boete'.
De auto is comfortabel, de wegen zijn
ruim, maarer mag niet harder wor
den gereden dan 55 mijl, dat is 90 kilo
meter per uur. Het is even wennen, voor
al als de rijbaan helemaal vrij is en de
horizon lokt. Veel Amerikanen, met na
me de truckers, houden zich niet aan de
limiet. Toch is het verstandig niet boven
de 60 mijl te komen, want hier en daar
ligt politie op de loer, meestal in twee pa
trouillewagens met de neus in verschil
lende richtingen, klaar om de achtervol
ging in te zetten.
Het verkeer is vrij simpel, de hoofdre
gel is: wie op de breedste weg rijdt heeft
voorrang. Zijn de kruisende wegen even
groot, dan stopt iedereen en mag de wa
gen die het eerste aankwam ook weer als
eerste optrekken. In grote steden is het
verkeer chaotisch, vooral in New York is
men zeer opgewonden en ongeduldig.
Gelukkig zijn de straten zeer breed en is
de auto door stuurbekrachtiging veel be
ter wendbaar dan in Nederland.
Alle wegen in Amerika zijn genum
merd en het verdient aanbeveling die
nummers scherp in de gaten te houden,
omdat plaatsnamen lang niet altijd wor
den aangegeven. In sommige delen kent
met tol-wegen. De bekendste is de New
Jersey Turnpike die van New York tot
voorbij Philadeplhia voert. Ook in de
staat Kentucky moet men op de grote
snelwegen af en toe een paar muntstuk
ken afstaan. Dat wil overigens niet zeg
gen dat de wegen in Kentucky beter zijn
dan in de buurstaat Tennessee.
Reizen door Amerika kan ook per
camper. Kampeerwagens met diverse
voorzieningen aan boord zijn te huur bij
de grote verhuurbedrijven. Je betaalt er
minimaal 400 dollar per week voor. Je
spaart overnachtingen in hotel of motel
uit, maar aan de andere kant legt de
camper je een paar beperkingen op. In
een grote stad kom je met zo'n gigant
soms moeilijk uit de voeten. Verder moet
je iedere avond een veilige stalplaats vin
den. Campings zijn lang niet overal, ge
wone parkeerplaatsen kunnen óf te stil
(en uitnodigend voor mensen met boze
bedoelingen) óf te druk zijn.
Ook kampeerders zonder eigen ver
voer moeten zich ervan bewust zijn dat
het tentje niet overal opgezet kan wor
den. In Amerika is kamperen met de tent
een avontuurlijke sport en men doet het
bij voorkeur in woeste natuurgebieden
('National Parks'), die vaak moeilijk be
reikbaar zijn.
Dan hebben we nog de bus en de
trein. Treinen rijden er wel (onder de
naam Amtrak), maar op te weinig trajec
ten om er een verkennings-vakantie op te
baseren. Beroemd is de Greyhound-bus,
die je heel wat verder brengt dan de
trein. Nadeel is weer dat je 's avonds te
voet een overnachtingsplaats moet zoe
ken. Je kunt een goed motel treffen vlak
bij het Greyhound-station, maar het is
ook mogelijk dat je met je bagage uren
loopt te zoeken in een wildvreemde
plaats. Ook Trailways heeft een busnet
over het hele land.
In de praktijk blijkt de bus het ver
voersmiddel te zijn van oudere dames die
hun kinderen bezoeken en niet durven
vliegen en van jongelui met weinig geld.
Wie zich waagt aan een paar weken
Greyhound kan het beste een abonne
ment kopen: voor twee weken 200 dollar,
voor een maand 325 dollar.
Amerika hoef je je over de basisvoor
zieningen nooit zorgen te maken. Waar
je ook bent, overal zijn motels, goedkope
eethuisjes en restaurants. Meestal bevin
den zich die fasciliteiten bij elkaar aan de
rand van een stad, waar twee redelijk be
langrijke verkeerswegen elkaar kruisen.
Vooral het Amerikaanse motel-systeem
is erg aangenaam voor de Europese reizi
ger. De prijzen zijn de laatste jaren wel
gestegen. Je betaalt toch wel minimaal 30
dollar en in het centrum van een grote
stad of vlakbij een toeristische attractie
schieten de prijzen opeens omhoog. Zo
kan het gebeuren dat je voor een gewone
kamer in een Holiday Inn in New York
ruim 100 dollar betaalt, terwijl een fraaie
kamer in Virginia maar de helft kost.
De motels bieden geen ontbijt, maar
wel een flinke kamer, met tv, bad (of
douche), kamerbreed tapijt en aircondi
tioning. De motels waarvan je zeker weet
dat ze goed zijn, behoren tot de grote ke
tens als Holiday Inn, Days Inn, Best
Western, Howard Johnson's en Ramada
Inn. Elke dag worden de bedden ver
schoond en de handdoeken vervangen.
Elke d?g ook worden nieuwe bekers
klaargezet, hygiënisch verpakt in plastic,
en wordt een spuitbus leeggespoten. Een
frisse geur is in Amerika van levensbe
lang.
Verder heeft elk motel een automaat
met ijsblokjes. Handig voor in de cola of
de borrel. Drinken moet je in de VS
'thuis' doen, want een gezellig bar-leven
kent dit land niet. Drinklokaliteiten zijn
weggestopt en binnen is het zeer donker.
Alsof het allemaal eigenlijk niet mag. Bo
vendien zijn er streken, bijvoorbeeld in
Kentucky en Tennessee, waar drank heel
moeilijk te krijgen is.
Motels hebben tenslotte het grote
voordeel dat de auto, die in de VS nu
eenmaal het zware werk moet doen, voor
de deur kan uitrusten.
Door Pieler Eggen
De afgelopen jaren is het Neder
landse rechtsgevoel enkele malen in
de knel gekomen door verhalen
over verdachten die kort na hun
aanhouding weer op vrije voeten
werden gesteld. Reden daarvan: ge
brek aan celruimte. Een noodplan
van het kabinet moet daaraan een
einde maken. Op verschillende
plaatsen in het land zullen in de ko
mende jaren flinke hoeveelheden
nieuwe cellen worden gebouwd.
In dit verhaal gaat het niet over de
nieuwe gevangenissen, maar over een he
le oude, de Gevangenpoort in Den Haag;
een gevangenis op de drempel van het
centrum van politieke macht. De ge
schiedenis van dit poortgebouw leert dat
gebrek aan celruimte van alle tijden is.
Tot 1420 was de Gevangenpoort niets
meer dan een gewone poort die het Bui
tenhof en Binnenhof scheidde van de rest
van de wereld. De naam was toen nog
'Voorpoort van den Hove'. Omdat even
wel de delen van het bouwwerk, die wél
als bewaarplaats van dieventuig fungeer
de overbevolkt dreigden te raken, kreeg
de poort ook de bestemming 'gevange-
Gruwelen op de
grens van de
politieke macht
nis'. In het poortgebouw zat men in
voorarrest, als de beklaagde voor het Hol
van Holland moest verschijnen.
Tot opsluiting in de poort werd zelden
of nooit door de rechtbank besloten;
meestal kwam de verdachte er met een
stevig pak slaag of verbanning af. Tenzij
het om een halsmisdrijf ging; dan volgde
onthoofding.
Het poortgebouw dankte zijn ver
maardheid evenwel niet aan de functie
van voorportaal voor de bestraffing,
maar meer aan de wijze waarop in vroe
ger tijden bekentenissen werden verkre
gen. Dat ging op de weinig zachtzinnige
manier van de 'tortuur'. De Gevangen
poort dankt zijn belangstelling van de
vele toeristen vooral aan de gruwelka
mer, die in volle glorie een grote ruimte
vult. Centraal daarin de pijnballk met
aan de wanden de vele tangen en bijlen,
bedoeld voor het uitrukken van tong, na
gels en delen van ledematen; of om mee
te dreigen. Het aanzicht van al dat tuig
was meestal voldoende om verdachten
tot volledige bekentenissen te brengen,
uiteraard ook van zaken die men nooit
gedaan had.
Berucht was de Gevangenpoort ook
als cachot voor politieke tegenstanders.
Tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twis
ten zat het gebouw mudvol met vooraan
staande Hoeken. Ook tijdens de gods-
dienstrellen van de zestiende eeuw be
landden veel Lutheranen op de pijnbank
als tussenstap op weg naar het schavot.
De beroemdste politieke gevangenen
waren Van Oldenbarneveldt en Cornelis
de Witt, die samen met zijn broer Johan
door het Haagse gepeupel aan een dode
lijke anatomische les werd onderworpen.
In de achttiende eeuw kreeg de poort
zijn huidige vorm, nadat in de eeuwen
daarvoor vele malen verbouwingen had
den plaatsgevonden. In de negentiende
eeuw verloor de poort zijn functie, met
de verhuizing van de laatste gevangen.
De Gevangenpoort m Den Haag.
naar het nieuwe Huis van Bewaring in
1828. In de jaren daarop is er vrij veel ge
sloopt tot aan 1882, toen de poort zij.i
huidige bestemming kreeg, die van mu
seum.
De openingstijden zijn: tot 1 oktober
van maandag tot vrijdag van 10.00 tot
17.00 uur en zaterdags en zondag van
13.00 tot 17.00 uur en tussen 1 oktober
en 1 april alleen door de week. Bezichti
ging vindt plaats aan de hand van rond
leidingen die drie kwartier duren.
Norm. Super Diesel LPG
Bel
Den
Fr.(max)
Griek.
G B
lerl
It.*
Lux.
Ned.(max)
Noor
Gom
Port
Sp
WD**
Zwed
Zwits
1.88
2.12
2.29
1.82
1,93
2.42
2.32
1.52
1.85
2.11
1.83
2.47
1.82
1.62
1,90
1.71
1.95
2.17
2.36
2,02
1.95
2.47
2.41
1.60
1.91
2.14
1.92
2.56
1,94
1.69
1.94
1.78
1.47
1,22
1.74
1,08
1.93
2.13
1.27
1.15
1.17
1.15
1.73
1,55
1.21
1.51
1.13
1.73
0.92
1.11
1.49
0.96
1.56
1.79
1.35
0,89
0,76
1,44
1,34
1.18
1,20
1.50
De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de
vrije pompen. De toeristen kunnen via de
ANWB een beperkt aantal benzine-bonnen
kopen, welke voor noord en/of zuid Italië
(afzonderlijk) gebruikt kunnen worden. De
bonnen (strikt persoonlijk) zijn ook aan de
Italiaanse grens te koop.
Langs de Westduitse autobahnen gelden
veelal iets hogere prijzen.
In verschillende Oosteuropese landen, zoals
Roemenië, zijn benzine-bonnen verplicht.
In Hongarije moet men officieel bonnen
hebben voor het tanken van Diesel, maar in
de praktijk blijkt dat men ook zonder tegen
een gunstig tarief diesel aan de pompen kan
kopen. Bonnen kan men aan de grens ver
krijgen. Hiervoor moet men wel Westerse
valuta (liefst Amerikaanse dollars) inwisse
len. Door de dubbele wisselkoers kan de
prijs per dag sterk uiteenlopen. Een vaste
richtprijs is zodoende ook niet te geven.
In Joegoslavië zijn benzinebonnen niet meer
verplicht. In de plaats daarvan zijn reductie
bonnen die bij de ANWB-kantoren te koop
zijn, bij het Joegoslavisch Verkeersbureau in
Amsterdam en Rotterdam en aan de grens.
Na wat Berenburgers zong Opa graag en
heel gevoelig:
Al is jouw haar dan ook aan 't grauwen
en jouw huid als perkament
Ik wil nog altijd van jou hou'en
of jij een en twintig bent.
Het was ook het laatste lied dat Opa voor
haar zong. Hij voegde de daad bij het
woord en stierf in mid-orgasme. Oma
leefde nog acht jaar zoals de statistieken
dat voorschrijven en zij dacht met zoveel
plezier terug aan die laatste nacht met
Opa dat ze de chauffeur duizend gulden
schonk voor iedere nacht dat hij bereid
was Opa's plaats in te nemen.
Uit: 'Korte Short Stories van onze Tijd'
door
John O'Mill
Correspondentie
De Heer H. Mietjes
Rozemareinlei 9
Antwerpen (B)
Geachte Heer Mietjes,
Als bejaarde heterofxel heb ik weinig te
zoeken in homofielen café's. Ook het
door U genoemde homo-café 'De Gulden
Roede' ken ik slechts van de buitenkant.
Ik kan me echter goed voorstellen en ge
loof U op Uw woord dat men daar het
lied zingt dat U noemt in Uw brief van
vorige week Vrijdag, maar Uw 'aan zeker
heid grenzend vermoeden' dat ik de
schrijver ben van de tekst:
Mooier dan de Venus van Milo
is een penis van een kilo...
moet ik ontzenuwen. Ik ben het niet en wel
licht verwart U de tekst met mijn distichon
onder de titel 'Bastards'
Qum heeft vistte Hm\
swmufKe weer.
(Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatse
lijke afwijkingen blijven echter mogelijk)
Onderstaande prijzen gelden op IS augustus
1985:
Werkster
Pop
Het was mooi weer en ik zat
buiten te lezen. Ineens ont
dekte ik vlakbij mijn voeten
een gekrioel, allemaal mie
ren die op een bepaald plekje
tussen de tegels omhoog kro
pen.
Er waren 3 soorten mie
ren: kleine zonder vleugels,
iets grotere met vleugels en
joekels van mieren, ook met
vleugels. De gevleugelden
liepen langs een paadje
langs een bloempot omhoog
en daar tussen de bloemen
was er weer zo'n gekrioel. Ik
moest wel lachen want om
de haverklap donderde er
één naar beneden, rustig
kroop die dan weer omhoog.
Na een paar keer lukte het
een paar mieren om bij het
vallen hun vleugels te ge
bruiken. Die hadden het
vliegen ontdekt en weg wa
ren ze.
Later in de bibliotheek
zocht ik een paar boeken
over mieren. Die kleine zon
der vleugels zijn werksters
las ik, de grotere mannetjes
en de allergrootsten zijn ko
ninginnen. De mannetjes
zijn er alleen maar om de
koningin te bevruchten,
daarna gaan ze meteen dood.
De kor
vleugels
om ha
stichten
leven er
ren legfe
wel milj
Uit d
men we
leven.
gen; ze
de konir
larven,
gen ze c
om in
luchten,
wormpj
renhoop
zoeken
anderen
nest
Avonds
opening
te
Dieu
rot, lijl
verschi
ren. Er
slavenj
mieren
te werl
er kudc
die ze
ningda'
menser
intellig
dat ze
meerd
niets ze
IN DE gloeiende as van een
vuurtje of de barbecue kun
je lekker aardappelen pof
fen. Je hebt nodig: 1 grote
nieuwe aardappel per per
soon, aluminiumfolie, boter,
zout en eventueel bieslook.
Het gaat zo; Schil de aardap
pel niet, maar boen ze schoon
met een borsteltje. Maak met
een mesje bovenin elke
aardappel een kruisje en pak
ze in folie. Leg de pakketjes
in de as en na 20 minuten
zullen ze wel gaar zijn. Maak
de pakketjes open en leg een
klontje op de aardappelen en
wat zout. Fijngeknipte bies
look erop is ook heel lekker.
Een bri
'hoogge
'lieflijk
jaar en
lace is
zwemm
in Ghar
Hun ad
Als jij
Vlaams
wil de
voor jo
jeugd,
Schrijf
schrijf
'Europ*
Bourge
Je moe
kantoo
inruile
wordt
S30LLEKE ÏUE6T DOOR HET RRRH.
KOPT OE (EU VOORBIJR'JDEttOE
VR/tlHTW/tUlt TEREunEft
IjnjPvw?
KI... A