wnEfflL Vakantie variü Mieren li net mens gsasi Via highways en motels Amerika rond "Wtodewt Stlont Stony, M Gevangenpoort in Den Haag: Brandstofprijzen in vakantielanden Aardappelen poffen ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1985 Limiet Camper Voorzieningen ATERDAG 17 AUGUSTUS 19 Suske en Wiske: Het D DAWSON CREEK PRINCE RUPERTS ^EDMONTON i: QUEBEC ,3 ST.-STEPHEN Door Dirk Vellenga AMERIKA is niet het land van de gezellige wandeling en de vrolijke fietstocht, dat is bij iedere reiziger wel bekend. Wie wat wil zien in de Verenigde Staten moet reizen. Uren, dagen of zelfs weken. Het eerste wat je moet leren is dat on der AFSTAND in Amerika iets an ders wordt verstaan dan in Neder land. Daarnaast moet je naturlijk weten dat de dollar een duur briefje is. Tussen New York en Washington lig gen ongeveer vijf uren rijden in de auto. voor de rit van Los Angeles naar San Francisco moet bijna een hele dag wor den uitgetrokken. En wie zich waagt in het uitgestrekte land tussen de steden aan de oostkust en die aan de westkust moet de blik op oneindig, het verstand op nul, een baksteen op het gaspedaal, de airconditioning op •maximum' en de radio op een vrolijke zender houden om te voorkomen dat hij of zij volkomen 'nuts' vastloopt in een volledig verlaten prairielandschap. Hoe kun je het beste reizen als je een maal in de States staat, waar je eerste dag zes tot negen uur langer duurt dan hier? Het populairste vervoermiddel is de auto en die kun je op vliegvelden en vele andere plaatsen huren bij o.a. Herz, Avis, Budget en National. Het goed koopste ben je uit als je de auto op de zelfde plaats weer inlevert. Dan val je na melijk onder het 'unlimited mileage' ta rief: je mag zoveel kilometers maken als je wilt. Als je de auto echter huurt in New York en hem inlevert in Miami, dan moet je, na 700 gratis mijlen per week, extra gaan betalen voor elke afgelegde mijl. Dat kan flink oplopen. Maar ook op dat gebied zijn er weer voordelige re gelingen geschapen. De weektarieven voor autohuur liggen tussen de 250 en 300 dollar. Daar komt dan een klein bedrag bij voor de verzeke ring en verder moet de benzine betaald worden. Er zijn over het algemeen vier klassen: economy, compact, mid size en full size. Onder economy vallen de Che- vette en ook de Japanners die wij mid denklassers noemen. Wie veel gaat reizen in Amerika kan beter zijn heil zoeken in de compact en mid size. De auto's in die klassen zijn wat forser en hebben een be tere vering en airconditioning. Een com- pact-wagen is bijvoorbeeld een Ford Mustang en een mid size een Chevrolet Malibu. Wie niet over een credit card beschikt en contant (of per travelers cheque) voor de auto wil betalen, moet meestal aan het begin een bedrag betalen dat iets hoger ligt dan de kosten die werkelijk gemaakt worden. Het 'overschot' krijgt men later terug. Benzine is in Amerika nog steeds goedkoper dan in Nederland. Men kan kiezen tussen 'regular' en de iets duurde re 'unleaded' (loodvrij), de prijzen ver schillen per staat en ook per gemeente. Een gallon (bijna vier liter) kost tussen de 4 en 5. Wie afval uit zijn auto -14 SAN ANTONIO 4 LAREDO De afstanden tussen de grote sleden in Amerika. De getallen geven het aantal rij-uren per auto of bus aan. De horizon lokt, maar de politie is streng werpt, loopt de kans zwaar gestraft te worden. Voor de duidelijkheid: het woord 'fine' op de waarschuwingsborden betekent niet 'fijn', maar 'boete'. De auto is comfortabel, de wegen zijn ruim, maarer mag niet harder wor den gereden dan 55 mijl, dat is 90 kilo meter per uur. Het is even wennen, voor al als de rijbaan helemaal vrij is en de horizon lokt. Veel Amerikanen, met na me de truckers, houden zich niet aan de limiet. Toch is het verstandig niet boven de 60 mijl te komen, want hier en daar ligt politie op de loer, meestal in twee pa trouillewagens met de neus in verschil lende richtingen, klaar om de achtervol ging in te zetten. Het verkeer is vrij simpel, de hoofdre gel is: wie op de breedste weg rijdt heeft voorrang. Zijn de kruisende wegen even groot, dan stopt iedereen en mag de wa gen die het eerste aankwam ook weer als eerste optrekken. In grote steden is het verkeer chaotisch, vooral in New York is men zeer opgewonden en ongeduldig. Gelukkig zijn de straten zeer breed en is de auto door stuurbekrachtiging veel be ter wendbaar dan in Nederland. Alle wegen in Amerika zijn genum merd en het verdient aanbeveling die nummers scherp in de gaten te houden, omdat plaatsnamen lang niet altijd wor den aangegeven. In sommige delen kent met tol-wegen. De bekendste is de New Jersey Turnpike die van New York tot voorbij Philadeplhia voert. Ook in de staat Kentucky moet men op de grote snelwegen af en toe een paar muntstuk ken afstaan. Dat wil overigens niet zeg gen dat de wegen in Kentucky beter zijn dan in de buurstaat Tennessee. Reizen door Amerika kan ook per camper. Kampeerwagens met diverse voorzieningen aan boord zijn te huur bij de grote verhuurbedrijven. Je betaalt er minimaal 400 dollar per week voor. Je spaart overnachtingen in hotel of motel uit, maar aan de andere kant legt de camper je een paar beperkingen op. In een grote stad kom je met zo'n gigant soms moeilijk uit de voeten. Verder moet je iedere avond een veilige stalplaats vin den. Campings zijn lang niet overal, ge wone parkeerplaatsen kunnen óf te stil (en uitnodigend voor mensen met boze bedoelingen) óf te druk zijn. Ook kampeerders zonder eigen ver voer moeten zich ervan bewust zijn dat het tentje niet overal opgezet kan wor den. In Amerika is kamperen met de tent een avontuurlijke sport en men doet het bij voorkeur in woeste natuurgebieden ('National Parks'), die vaak moeilijk be reikbaar zijn. Dan hebben we nog de bus en de trein. Treinen rijden er wel (onder de naam Amtrak), maar op te weinig trajec ten om er een verkennings-vakantie op te baseren. Beroemd is de Greyhound-bus, die je heel wat verder brengt dan de trein. Nadeel is weer dat je 's avonds te voet een overnachtingsplaats moet zoe ken. Je kunt een goed motel treffen vlak bij het Greyhound-station, maar het is ook mogelijk dat je met je bagage uren loopt te zoeken in een wildvreemde plaats. Ook Trailways heeft een busnet over het hele land. In de praktijk blijkt de bus het ver voersmiddel te zijn van oudere dames die hun kinderen bezoeken en niet durven vliegen en van jongelui met weinig geld. Wie zich waagt aan een paar weken Greyhound kan het beste een abonne ment kopen: voor twee weken 200 dollar, voor een maand 325 dollar. Amerika hoef je je over de basisvoor zieningen nooit zorgen te maken. Waar je ook bent, overal zijn motels, goedkope eethuisjes en restaurants. Meestal bevin den zich die fasciliteiten bij elkaar aan de rand van een stad, waar twee redelijk be langrijke verkeerswegen elkaar kruisen. Vooral het Amerikaanse motel-systeem is erg aangenaam voor de Europese reizi ger. De prijzen zijn de laatste jaren wel gestegen. Je betaalt toch wel minimaal 30 dollar en in het centrum van een grote stad of vlakbij een toeristische attractie schieten de prijzen opeens omhoog. Zo kan het gebeuren dat je voor een gewone kamer in een Holiday Inn in New York ruim 100 dollar betaalt, terwijl een fraaie kamer in Virginia maar de helft kost. De motels bieden geen ontbijt, maar wel een flinke kamer, met tv, bad (of douche), kamerbreed tapijt en aircondi tioning. De motels waarvan je zeker weet dat ze goed zijn, behoren tot de grote ke tens als Holiday Inn, Days Inn, Best Western, Howard Johnson's en Ramada Inn. Elke dag worden de bedden ver schoond en de handdoeken vervangen. Elke d?g ook worden nieuwe bekers klaargezet, hygiënisch verpakt in plastic, en wordt een spuitbus leeggespoten. Een frisse geur is in Amerika van levensbe lang. Verder heeft elk motel een automaat met ijsblokjes. Handig voor in de cola of de borrel. Drinken moet je in de VS 'thuis' doen, want een gezellig bar-leven kent dit land niet. Drinklokaliteiten zijn weggestopt en binnen is het zeer donker. Alsof het allemaal eigenlijk niet mag. Bo vendien zijn er streken, bijvoorbeeld in Kentucky en Tennessee, waar drank heel moeilijk te krijgen is. Motels hebben tenslotte het grote voordeel dat de auto, die in de VS nu eenmaal het zware werk moet doen, voor de deur kan uitrusten. Door Pieler Eggen De afgelopen jaren is het Neder landse rechtsgevoel enkele malen in de knel gekomen door verhalen over verdachten die kort na hun aanhouding weer op vrije voeten werden gesteld. Reden daarvan: ge brek aan celruimte. Een noodplan van het kabinet moet daaraan een einde maken. Op verschillende plaatsen in het land zullen in de ko mende jaren flinke hoeveelheden nieuwe cellen worden gebouwd. In dit verhaal gaat het niet over de nieuwe gevangenissen, maar over een he le oude, de Gevangenpoort in Den Haag; een gevangenis op de drempel van het centrum van politieke macht. De ge schiedenis van dit poortgebouw leert dat gebrek aan celruimte van alle tijden is. Tot 1420 was de Gevangenpoort niets meer dan een gewone poort die het Bui tenhof en Binnenhof scheidde van de rest van de wereld. De naam was toen nog 'Voorpoort van den Hove'. Omdat even wel de delen van het bouwwerk, die wél als bewaarplaats van dieventuig fungeer de overbevolkt dreigden te raken, kreeg de poort ook de bestemming 'gevange- Gruwelen op de grens van de politieke macht nis'. In het poortgebouw zat men in voorarrest, als de beklaagde voor het Hol van Holland moest verschijnen. Tot opsluiting in de poort werd zelden of nooit door de rechtbank besloten; meestal kwam de verdachte er met een stevig pak slaag of verbanning af. Tenzij het om een halsmisdrijf ging; dan volgde onthoofding. Het poortgebouw dankte zijn ver maardheid evenwel niet aan de functie van voorportaal voor de bestraffing, maar meer aan de wijze waarop in vroe ger tijden bekentenissen werden verkre gen. Dat ging op de weinig zachtzinnige manier van de 'tortuur'. De Gevangen poort dankt zijn belangstelling van de vele toeristen vooral aan de gruwelka mer, die in volle glorie een grote ruimte vult. Centraal daarin de pijnballk met aan de wanden de vele tangen en bijlen, bedoeld voor het uitrukken van tong, na gels en delen van ledematen; of om mee te dreigen. Het aanzicht van al dat tuig was meestal voldoende om verdachten tot volledige bekentenissen te brengen, uiteraard ook van zaken die men nooit gedaan had. Berucht was de Gevangenpoort ook als cachot voor politieke tegenstanders. Tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twis ten zat het gebouw mudvol met vooraan staande Hoeken. Ook tijdens de gods- dienstrellen van de zestiende eeuw be landden veel Lutheranen op de pijnbank als tussenstap op weg naar het schavot. De beroemdste politieke gevangenen waren Van Oldenbarneveldt en Cornelis de Witt, die samen met zijn broer Johan door het Haagse gepeupel aan een dode lijke anatomische les werd onderworpen. In de achttiende eeuw kreeg de poort zijn huidige vorm, nadat in de eeuwen daarvoor vele malen verbouwingen had den plaatsgevonden. In de negentiende eeuw verloor de poort zijn functie, met de verhuizing van de laatste gevangen. De Gevangenpoort m Den Haag. naar het nieuwe Huis van Bewaring in 1828. In de jaren daarop is er vrij veel ge sloopt tot aan 1882, toen de poort zij.i huidige bestemming kreeg, die van mu seum. De openingstijden zijn: tot 1 oktober van maandag tot vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zaterdags en zondag van 13.00 tot 17.00 uur en tussen 1 oktober en 1 april alleen door de week. Bezichti ging vindt plaats aan de hand van rond leidingen die drie kwartier duren. Norm. Super Diesel LPG Bel Den Fr.(max) Griek. G B lerl It.* Lux. Ned.(max) Noor Gom Port Sp WD** Zwed Zwits 1.88 2.12 2.29 1.82 1,93 2.42 2.32 1.52 1.85 2.11 1.83 2.47 1.82 1.62 1,90 1.71 1.95 2.17 2.36 2,02 1.95 2.47 2.41 1.60 1.91 2.14 1.92 2.56 1,94 1.69 1.94 1.78 1.47 1,22 1.74 1,08 1.93 2.13 1.27 1.15 1.17 1.15 1.73 1,55 1.21 1.51 1.13 1.73 0.92 1.11 1.49 0.96 1.56 1.79 1.35 0,89 0,76 1,44 1,34 1.18 1,20 1.50 De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de vrije pompen. De toeristen kunnen via de ANWB een beperkt aantal benzine-bonnen kopen, welke voor noord en/of zuid Italië (afzonderlijk) gebruikt kunnen worden. De bonnen (strikt persoonlijk) zijn ook aan de Italiaanse grens te koop. Langs de Westduitse autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen. In verschillende Oosteuropese landen, zoals Roemenië, zijn benzine-bonnen verplicht. In Hongarije moet men officieel bonnen hebben voor het tanken van Diesel, maar in de praktijk blijkt dat men ook zonder tegen een gunstig tarief diesel aan de pompen kan kopen. Bonnen kan men aan de grens ver krijgen. Hiervoor moet men wel Westerse valuta (liefst Amerikaanse dollars) inwisse len. Door de dubbele wisselkoers kan de prijs per dag sterk uiteenlopen. Een vaste richtprijs is zodoende ook niet te geven. In Joegoslavië zijn benzinebonnen niet meer verplicht. In de plaats daarvan zijn reductie bonnen die bij de ANWB-kantoren te koop zijn, bij het Joegoslavisch Verkeersbureau in Amsterdam en Rotterdam en aan de grens. Na wat Berenburgers zong Opa graag en heel gevoelig: Al is jouw haar dan ook aan 't grauwen en jouw huid als perkament Ik wil nog altijd van jou hou'en of jij een en twintig bent. Het was ook het laatste lied dat Opa voor haar zong. Hij voegde de daad bij het woord en stierf in mid-orgasme. Oma leefde nog acht jaar zoals de statistieken dat voorschrijven en zij dacht met zoveel plezier terug aan die laatste nacht met Opa dat ze de chauffeur duizend gulden schonk voor iedere nacht dat hij bereid was Opa's plaats in te nemen. Uit: 'Korte Short Stories van onze Tijd' door John O'Mill Correspondentie De Heer H. Mietjes Rozemareinlei 9 Antwerpen (B) Geachte Heer Mietjes, Als bejaarde heterofxel heb ik weinig te zoeken in homofielen café's. Ook het door U genoemde homo-café 'De Gulden Roede' ken ik slechts van de buitenkant. Ik kan me echter goed voorstellen en ge loof U op Uw woord dat men daar het lied zingt dat U noemt in Uw brief van vorige week Vrijdag, maar Uw 'aan zeker heid grenzend vermoeden' dat ik de schrijver ben van de tekst: Mooier dan de Venus van Milo is een penis van een kilo... moet ik ontzenuwen. Ik ben het niet en wel licht verwart U de tekst met mijn distichon onder de titel 'Bastards' Qum heeft vistte Hm\ swmufKe weer. (Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatse lijke afwijkingen blijven echter mogelijk) Onderstaande prijzen gelden op IS augustus 1985: Werkster Pop Het was mooi weer en ik zat buiten te lezen. Ineens ont dekte ik vlakbij mijn voeten een gekrioel, allemaal mie ren die op een bepaald plekje tussen de tegels omhoog kro pen. Er waren 3 soorten mie ren: kleine zonder vleugels, iets grotere met vleugels en joekels van mieren, ook met vleugels. De gevleugelden liepen langs een paadje langs een bloempot omhoog en daar tussen de bloemen was er weer zo'n gekrioel. Ik moest wel lachen want om de haverklap donderde er één naar beneden, rustig kroop die dan weer omhoog. Na een paar keer lukte het een paar mieren om bij het vallen hun vleugels te ge bruiken. Die hadden het vliegen ontdekt en weg wa ren ze. Later in de bibliotheek zocht ik een paar boeken over mieren. Die kleine zon der vleugels zijn werksters las ik, de grotere mannetjes en de allergrootsten zijn ko ninginnen. De mannetjes zijn er alleen maar om de koningin te bevruchten, daarna gaan ze meteen dood. De kor vleugels om ha stichten leven er ren legfe wel milj Uit d men we leven. gen; ze de konir larven, gen ze c om in luchten, wormpj renhoop zoeken anderen nest Avonds opening te Dieu rot, lijl verschi ren. Er slavenj mieren te werl er kudc die ze ningda' menser intellig dat ze meerd niets ze IN DE gloeiende as van een vuurtje of de barbecue kun je lekker aardappelen pof fen. Je hebt nodig: 1 grote nieuwe aardappel per per soon, aluminiumfolie, boter, zout en eventueel bieslook. Het gaat zo; Schil de aardap pel niet, maar boen ze schoon met een borsteltje. Maak met een mesje bovenin elke aardappel een kruisje en pak ze in folie. Leg de pakketjes in de as en na 20 minuten zullen ze wel gaar zijn. Maak de pakketjes open en leg een klontje op de aardappelen en wat zout. Fijngeknipte bies look erop is ook heel lekker. Een bri 'hoogge 'lieflijk jaar en lace is zwemm in Ghar Hun ad Als jij Vlaams wil de voor jo jeugd, Schrijf schrijf 'Europ* Bourge Je moe kantoo inruile wordt S30LLEKE ÏUE6T DOOR HET RRRH. KOPT OE (EU VOORBIJR'JDEttOE VR/tlHTW/tUlt TEREunEft IjnjPvw? KI... A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 26